[Orange] ADSL Family+Telefonie ervaringen (Deel XII) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 36.413 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35
[Orange] ADSL Family+Telefonie ervaringen (Deel XII)

Afbeeldingslocatie: http://www.orange.nl/img/logo.gif

Inhoudsopgave
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/adsl.gif

ADSL door Orange kan op de volgende manieren geleverd worden, namelijk:
  • Over het eigen netwerk van Orange zelf (Family pakketten)
  • Over het eigen netwerk van Orange zelf (Starter pakketten)Hierbij kan je GEEN telefonie aankopen.
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/modem.gif

De standaard modem die Orange levert is de "Sagem F@st 3202", ook wel bekend als de Livebox. Als je op zoek wil gaan naar nog meer achtergrondinformatie, houd dan de sagem aan, want er bestaan meerdere liveboxen!

In Frankrijk zijn er 3 soorten:
  • De Sagem Livebox die wij hier ook krijgen
  • De Inventel Livebox
  • En één die met de naam "Livebox Pro" door het leven gaat
De Livebox fungeert zelf al als een router. Mocht je jezelf dus afvragen of een aparte router nodig is, dan is het antwoord bij deze "nee". Een switch aansluiten op de Livebox is al voldoende om internet te splitsen in huis. Mocht je gewoon uit zijn op de handleiding van de Sagem Livebox, dan is deze hier te vinden.
Informatie over de Livebox is ook te vinden op de Orange site zelf :Y)
Installatie handleiding en laatste firmware (versie 222026) informatie

Globale specs van de livebox in Nederland:
MerkSagem
Typef@st 3202
Met de volgende Connecties
1x line-inSplitter zit erin verwerkt ivm Telefonie
2x USBUSB A voor ....ACC :|
USB B, voor connectie met PC (USB 1.1 standaard, 12Mbit max!)
1x PCMCIAVoor een 54Mbit wireless kaart merk X. Klik HIER voor een aantal werkende kaarten.
1x telefoon uitOm je telefoon op aan te sluiten natuurlijk :Y)
2x Ethernet1 voor internetten en de ander hoogstwaarschijnlijk voor digitale uitbreidingen. (beide 100Mbit)
Bluetooth1 bluetooth interface om met bv PDA's te kunnen surfen op internet

Andere modems zijn natuurlijk ook te gebruiken als je alleen ADSL afneemt van Orange. Zodra het aankomt op ADSL&VoIP, dan leveren ze helemaal geen support als je geen Sagem Livebox hebt. Let wel op, zodra je 20Mbit afneemt van Orange, dat je een ADSL2+ compatible modem hebt!

*In het algemeen zou ADSL gewoon horen te werken als je de modem instelt op:

VPI / VCI8 / 35
EncapsulationRFC1483 Bridged LLC
ATM QoS TypeUBR
WAN IPAutomatic / DHCP verkregen

Desondanks komen toch vele problemen voor met diverse modems. Er wordt gespeculeerd dat het misschien aan de niet toereikende splitters zou kunnen liggen.

Mensen met een Zyxel modem dienen als protocol ENET ENCAP in te stellen.
(Met dank aan bjck voor de extra info.)

*Gegevens voor ADSL, kunnen misschien veranderen/niet werken zodra de upgrade gedaan wordt

Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/telefonie.gif

Misschien wel een van de meest aantrekkelijke aspecten van het Family pakket. Eindelijk af van KPN/Tele2/enz. en gewoon voor een vast bedrag per maand bellen naar vaste telefoons in nederland.

Zet die telefoonlijn dus maar open en lees de hele pinkeltje/kameleon serie maar uit voor je (klein)kinderen/neefjes/nichtjes, zonder dat het een dure grap wordt.

Actuele prijs/stunt informatie is hier te vinden.

En hier de Telefonie handleiding.

/me Update: Sinds 21 februari 2006 geldt er een starttarief van € 0,04 per gesprek.

Zie ook de Orange helpdesk: Zijn de Telefonie tarieven veranderd per 21 februari 2006?
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/hpoort/GoT/wanadoo/acties.gif
Op het moment zijn er geen aanbiedingen bij Orange.
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/algemenevragen.gif :?

Het schijnt ook zo te zijn dat als de adsl verbinding eruit lig dat je automatisch via KPN belt, maar krijg je daar dan een melding van?
  • Heel simpel. Als je belt via VoIP, dan is de kiestoon duidelijk anders dan die van KPN. Het is geen monotone kiestoon meer, maar er zit een "riedeltje" in. Iemand die wel eens gebeld heeft naar een lijn die buiten gebruik is, zoiets is het, maar dan precies achterstevoren afgespeeld :Y)
    Zonder die vrouw van de KPN die uit zit te leggen wat er aan de hand is natuurlijk

Kan je ook de dure 0906 en 06- nummers blokkeren bij Orange?
  • Ja dat kan:
    Ga naar http://www.orange.nl/mijn_account/
    Kies in het linker scherm voor 'internet & vaste telefonie', 'telefonie', 'instellingen' en 'blokkeer gesprek'
    U hebt de mogelijkheid om de volgende nummers te blokkeren door een vinkje voor het betreffende vakje te plaatsen:
    • Mobiele nummers
    • Buitenlandse nummers
    • 0906-nummers
    • 0906- en 0909-nummers
    • 0906-, 0909- en 0900-nummers
    Bron

Wat gebeurt er als ik in gesprek ben op mijn Orange telefoonlijn?

Heeft er geloof ik ook mee te maken dat Orange de KPN lijn niet mag blokkeren. Er is ergens wel een keer een linkje naar een bouwpakket langsgekomen die dit wel kan regelen.

Ah, gevonden: [rml]Lizard in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]

Is er een manier om meer dan 8 LAN servers aan te maken, of is 8 echt het uiterste limiet? En kunnen er ook ranges geforward worden :? ?
  • Ja, er kunnen meer dan 8 LAN servers aangemaakt worden en ja, er kunnen ranges geforward worden.
    Het is dankzij de brakkige vertaling en achterlopende firmware, waardoor het nog zo onbekend is en onmogelijk lijkt.
    Hier wordt uitgelegd hoe je te werk moet gaan om het wel te realiseren :Y)
    Mocht het nog te onduidelijk zijn, laat het dan even weten, dan herschrijft /me LinuX-TUX hem helemaal onderbouwt met plaatjes voor de verandering
Mocht je al blij zijn met < 8 forwards, dan kan je natuurlijk altijd deze tutorial erop naslaan van Orange zelf.

/me ***** NIEUW ******
[rml]LinuX-TUX in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml] een test pagina voor alle mensen die er • echt niet uitkomen. Laat me weten hoe het bevalt :Y)

Ja nou, leuk script hoor /me LinuX-TUX :|. Maar ik kan er zo weinig mee, omdat ik niet weet welke porten ik moet forwarden voor programma /me y
Lizard schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 00:06:
Voor veel programma's staan ook portforwardings op de volgende pagina: http://www.portforward.co...ivebox-Fast-3202index.htm
Op deze site staan andere manieren om je porten te forwarden naar je PC's. Ik (LinuX-TUX) raad jullie af om deze methode te gebruiken als jullie:

1) Zeker willen zijn dat de forwardings werken. Er zijn wat probleempjes bij sommige mensen, ik laat deze dus even in het midden :Y)
• 2) Meer dan 8 forwards willen gebruiken.

Het is beter om de porten mbv /me LinuX-TUX zijn script/methode in te stellen, dan op die manier.
/me Update Aangepast voor de nieuwste firmware 221018 (en hoger).
Het verschil zit hem in de firmware versies.

Na de firmware upgrade durf ik niet totaal te garanderen dat de script/methode van /me LinuX-TUX even stabiel zal zijn als voorheen. Er is al getest en het schijnt even stabiel te zijn als voorheen.
Ge-upgrade mensen, laat dan ook van u horen zodra er problemen zijn! - /me LinuX-TUX

MensionXL schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:58:
Ik heb de Livebox, ik wil instellingen wijzigen maar het apparaatje vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord. Weet iemand misschien wat deze standaard zijn? Ik heb niks aan de instellingen veranderd, (apparaat is 20 min in bezit :X)
  • Standaard Username & Wachtwoord voor de webinterface zijn: "admin" en "admin". Voor root access via Telnet zijn het: Username: root en Wachtwoord: 1234

Er wordt vaak gezegt dat de afstand een beperkende factor is voor de maximale downloadsnelheid die ik kan behalen, kan ik zelf ook een indicatie krijgen van hoe snel ik zal kunnen gaan downloaden?
  • Tuurlijk, op Deze site, deze site EN deze site kan je ongeveer de afstand achterhalen van hoever je van de centrale verwijderd zit. In combinatie met dit plaatje kan je ongeveer nagaan wat je maximale bandbreedte kan zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1118500572.jpg

Krijg je twee verschillende antwoorden over de afstand? Doe dan een "Reverse Traceroute" middels deze of deze site en let goed op de laatste hop met name op de afkortingen. Als voorbeeld kan je nog even op deze berichten terugvallen.
De "Reverse Traceroute" stappen werken alleen als je al ADSL hebt.
Ik heb toch hele lage snelheden en haal bij lange na niet wat ik behoor te kunnen halen volgens het grafiekje. Nu vraagt iedereen naar mijn SN/DN Ratio's, maar wat houden ze precies in?
nitpicker schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:55:
Upstream A Kb
DownStream B Kb
Afname Dichtbij : C (dB)
Ver weg : D (dB)
SNR-marge Dichtbij : E (dB)
Ver weg : F (dB)

A: getrainde upload snelheid (hoe hoger, hoe beter)
B: getrainde download snelheid (hoe hoger, hoe beter)
C & D: demping op de lijn (hoe lager, hoe beter)
E & F: soort van marge (hoe hoger, hoe beter)

Hoge A & B zeggen nog weinig over hoe snel je kan downloaden, je kan op een snelheid voor 20 MBit getrained zijn, maar toch downloaden alsof je op een analoge lijn zit (ligt aan ATM waardes). Dus ATM en hoge training zeggen al meer.
C & D: gaan ongeveer gelijk op met afstand tot de centrale, ook afhankelijk van de kwaliteit van het gebruikte koperdraad. Hoe verder van de centrale, hoe hoger de demping. Hoe slechter de kwaliteit van de lijn, hoe hoger de waarde.
E & F: kan ik lastig uitleggen, maar hoger is beter. Hangt oa. ook van kwaliteit lijn af.
Maar, kan je hier dan niet uit herleiden hoe lang de koperdraad is waar ik op zit? Natuurlijk onder voorbehoud dat er niet ergens een KNIK/beschadiging in de kabel zit.
KBDE schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 17:12:
Na wat zoeken heb ik de officiele formule gevonden om de snelheid te berekenen:
Normaal koper heeft een DB vermindering van 13,81 per KM.
Kortom: Afname Dichtbij DELEN door 13,81 = afstand centrale in KM
Dit moet je dan vergelijken met tabel in startpost en je weet je +/- max haalbare snelheid. :)
Dus in de volgende situatie is de afstand:
Status ADSL-lijnVerbonden
ADSL standaardG992_1_A
Upstream640 Kb
DownStream4096 Kb
AfnameDichtbij : 5.5 (dB)
Ver weg : 5.5 (dB)
SNR-margeDichtbij : 26 (dB)
Ver weg : 23 (dB)

5,5 / 13,81 = +/- 398 meter (ongeveer natuurlijk)

Met dit antwoord kan je dan vervolgens weer op de grafiek kijken, naar de snelheden die je kan behalen. In dit voorbeeld ziet het er naar uit dat /me LinuX-TUX de volledige 24Mbit kan gaan behalen.
Als je er zelf echt HEEL zeker van bent dat de afstand gewoon veel groter is dan de uitkomsten en je kampt met snelheidsproblemen, is dit misschien de moeite waard om het aan te kaarten bij Orange.
  • Hoe kan ik deze ADSL statistieken zelf vinden?
Lizard schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:33:
[...]

Livebox pagina openen, Geavanceerd -> Statistieken -> ADSL Statistieken

Ik heb nu al op dit moment ADSL van provider X en wil graag overstappen naar Orange, kost het veel moeite en downtime om over te stappen?
  • Nee, bij de meeste mensen die een zogenaamde "telco-telco" migratie hebben gedaan, ging het bijna geheel vlekkeloos. Let wel, dat je niet nog een X aantal maanden vast zit aan je contract met je huidige provider, dit zou zonde zijn en je onnodig op kosten jagen omdat je het contract moet afbetalen. Hier staat nog wat aanvullende informatie voor mensen die geïnteresseerd zijn in overstappen naar Orange middels een Telco-Telco migratie. Let vooral op stap 4

Bellen via Orange ... betekent dat dat ik dan KPN EINDELIJK de deur kan wijzen?
  • /me Update: Sinds kort is dit mogelijk!
    Zie ook de Orange site: Kan ik mijn telefoonabonnement bij KPN opzeggen als ik Orange Telefonie neem?
    Orange brengt hiervoor €9,95/maand voor in rekening en er wordt éénmalig een bedrag van € 9,95 administratiekosten in rekening gebracht.
  • Wil je kunnen bellen tijdens een Orange telefonie/internet storing, heb je nog steeds KPN nodig. Je kan in dit geval kiezen voor het "BelBudget" abonnement van KPN voor €9,67 per maand.

Ik heb nog steeds brandende vragen en krijg ze maar geen antwoord/tegenstrijdige antwoorden, waar kan ik nog meer terecht?Ze vragen om een klantnummer ... maar die heb ik nog helemaal niet :'(
Lizard schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:58:
[...]
Vul 4x geen klantnummer in en kies optie 4 voor de Family helpdesk. (Ook handig voor mensen die overstappen van Orange dsl light/go/basic, waar het juiste abonnement nog niet is ingevuld.)
OF
Birdie schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:44:
...
Klonk me al als lang wachten in de oren, dus tikte ik '0000000' als klantnummer en vervolgens '1' voor juist. "Klantnummer niet bekend" en hup, ik ben in het keuzemenu waar je die 4 indrukt. :)
...

TafkaT schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 11:19:
1 vraagje: Is het mogelijk om nog gewoon via KPN te bellen (ivm met voicemail die ik nu niet rechtstreeks kan bereiken)
  • Antwoord
    Wanneer u Orange Telefonie-abonnee bent en u wilt uw KPN voicemail beluisteren, dan werkt dit anders dan u voorheen gewend was. U kunt uw KPN voicemail namelijk alleen beluisteren als u belt via uw KPN telefoonlijn. Om met Orange Telefonie toch via uw KPN telefoonlijn te kunnen bellen, toetst u *33* of 1331 vóór het voicemail telefoonnummer.

Voor het beluisteren van uw KPN voicemail toetst u dus: *33*0842333 of 13310842333.
Bron
TafkaT schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 18:31:
Even mijzelf quoten:

[...]

Hier mag nog wel een aanvulling bij. Je bent namelijk een stuk voordeliger uit, als je via je orangenummer naar je kpnnummer belt. Hij gaat dan namelijk gewoon over, en na X keer overgaan krijg je je eigen voicemail, die je dus weer kan afluisteren door *pincode te toetsen. Scheelt toch weer op je KPN-rekening.

Is het mogelijk om VPN te forwarden over de Livebox?
  • Ja, maar wel gelimiteerd aan voorwaarden. Iedereen die eigenhandig policies aan heeft geprobeerd te maken, weet ook dat er voor het GRE protocol een optie staat, maar dat de website keihard terug komt met een error. Enige optie die dan over blijft is het op UDP of TCP basis te forwarden, zoals hier te zien is.
Ja, maar ik ben goed in consoles, kzal dat kr*ng eens uitpluizen op console commando's totdat hij het gre protocol WEL forward })
LinuX-TUX schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:01:
Om jullie maar uit de brand te helpen:
VPN over GRE protocol gaat niet werken. Telnet naar de livebox leidt tot de volgende conclusie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
[root @ home]$ ipqos
[root @ ipqos]$ policy set mer0 mer0 +2 allow dport 1500 proto gre nat 12
Invalid protocol
policy set     <RxIfName> <TxIfName> <Sequence> {Allow|Deny}
                       [srcip <a.b.c.d> [<e.f.g.h>]]
                       [dstip <a.b.c.d> [<e.f.g.h>]]
                       [sport <p1> [<p2>]]
                       [dport <p1> [<p2>]]
                       [proto <Protocol>]
                       [tc    <TC-Action-ID>]

[nat   <NAT-Action-ID>] {HET REFREIN}
[root @ ipqos]$ policy set mer0 mer0 +2 allow dport 1500 proto icmp nat 12
Policy protocol should be tcp/udp
{knip: en de rest van het refrein}

[root @ ipqos]$ policy set mer0 mer0 +2 allow dport 1500 proto ah nat 12
Invalid protocol

[root @ ipqos]$ policy set mer0 mer0 +2 allow dport 1500 proto esp nat 12
Invalid protocol

[root @ ipqos]$
Zou zeggen, doe je best be my guest :Y)
Let vooral op regel 14 ;)
Ik hoor vaak dat DHCP ingestelde systemen en Port Forwards niet samen gaan, maar vind het zo'n gedoe om alles handmatig te doen, kan het ook anders?
wilko2 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 18:58:
Hoe kan ik de DHCP-server van de Livebox mijn PC's steeds hetzelfde IP laten toekennen a.d.h.v. MAC-adressen?

/me Dit lijkt niet meer te werken sinds de 278 firmware !

Als je meerdere PC's achter de Livebox hebt hangen en gebruik maakt van port forwarding, is het wenselijk om iedere PC zijn eigen interne IP toe te kennen. Helaas hanteert de ingebouwde DHCP-server normaal gesproken een lease-time van 7 dagen, wat kan betekenen dat een PC na die 7 dagen een ander intern IP krijgt, waardoor de port forwards dus niet meer werken (althans, ze zullen nog wel werken maar gaan naar de verkeerde machine...). Dus wat doen we? We laten de Livebox een IP toekennen aan de hand van het MAC-adres van je PC's. Die verandert niet (*), en dus kan je op die manier een statisch intern IP verkrijgen. Dat kan helaas niet in het webbased admin-panel, maar wel via telnet:

Open een telnetverbinding naar de Livebox (192.168.1.1), en log in met username root en password 1234. Typ nu dhcpserver, gevolgd door een return. Om veranderingen aan te brengen in de DHCP-server, moet je deze eerst stilleggen:
code:
1
2
[root @ dhcpserver]$ stop
DHCP Server stopped !!!

Vervolgens typ je het volgende commando:
code:
1
host add -o -macaddr 00:0a:95:a6:09:34 -ipaddr 192.168.1.10

Waarbij je uiteraard het MAC-adres en het IP-adres vervangt door je eigen waarden. Hierna kan je de DHCP-server weer starten:
code:
1
2
[root @ dhcpserver]$ start
DHCP Server started !!!

En om te checken of het geslaagd is:
code:
1
2
[root @ dhcpserver]$ lease list
Lease 192.168.1.10 start 2002/01/10 08:08:39 end 2002/01/17 08:08:39 stamp 2002/01/10 08:08:39 hardware addr = 00:0a:95:a6:09:34 host NA

(note: wel eerst de DHCP-lease verversen op de client (cq. je PC), anders staat er logischerwijs niets in de lease list)

* = deze opmerking is gemaakt met de mierenneukmode uitgeschakeld, natuurlijk is een MAC-adres te veranderen in het OS of door een nieuwe netwerkkaart, maar dat lijkt me hier te verwaarlozen.
Maar hoe weet ik dan wat mijn eigen "MAC" adres is, of wat het MAC adres is van IP 192.168.Y.Z :?
Als je het IP al weet, ga dan naar Manier 2 dan kan je daarna gelijk door de dhcpserver aanpassen.

Manier 1:
Onder windows:
Open een dosprompt (Windows toets + R -> cmd of command) en doe het volgende:
code:
1
C:\Documents and Settings\Administrator>ipconfig /all
"winipcfg" of "winipconfig" voor de oude win95 bakken onder ons en natuurlijk "ifconfig -a" voor de linux bakken ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . :
        Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139/810x
    >>>>Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-B4-93-D0-10 <<<<
        Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.11
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
        DNS Servers . . . . . . . . . . . : 194.134.5.5
                                            194.134.5.55
        Primary WINS Server . . . . . . . : 192.168.1.3

C:\Documents and Settings\Administrator>
Je weet nu dat je eigen IP adres 192.168.1.11 is EN wat je MAC adres is 00-00-B4-93-D0-10. Manier 2 kan je nog even overkijken om het desnoods te bevestigen, maar op deze manier weet je zeker dat je het juiste MAC adres te pakken hebt.

Manier 2:
Je weet het IP adres, alleen het mac adres nog niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
C:\Documents and Settings\Administrator>telnet 192.168.1.1
login: root
Password:
[root @ home]$ arp
[root @ arp]$ list
IP Address           MAC Address
85.147.44.1           0:12: 0:9e:d9:3f
85.147.44.80          0:60:4c:9d:3c:5c
192.168.1.1           0:60:4c:9d:3c:5c
192.168.1.3           0:4f:4e: 5:c5:bc
192.168.1.11          0: 0:b4:93:d0:10 <<<<
[root @ arp]$ ..
[root @ home]$
Zoals je ziet zie je in het "list" lijstje onder arp, ook het IP adres ertussen staan, met MAC adres erbij. Dit MAC adres wil je gebruiken!

Je kan nu weer verder gaan bij Wilko2 zijn "dhcpserver" tuning verhaal, en daar beginnen met "dhcpserver" in te tikken :Y)
Leuk, al die DHCP-server tweaks, zijn er nog meer?

[scenario]:
• Ik houd binnenkort een LAN-party, en er komen net iets meer dan 10 PC's aan het netwerk te hangen.• Ik word nu onderhand gek van de DNS server die ik via DHCP ontvang, ik wil helemaal geen DNS proxy, maar een ECHTE DNS server ontvangen via DHCP
LinuX-TUX schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 15:57:
Voor de mensen die wat willen tweaken aan hun DHCPserver.

Login via Telnet op je livebox als root met wachtwoord 1234 (of als je hem veranderd hebt, met je veranderde wachtwoord)
Tik in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
dns <enter>
set -n1 194.134.5.5 <enter>
set -n2 194.134.5.55 <enter>
.. <enter>
dhcpserver <enter>
stop <enter>
subnet eth0 delete <enter>
subnet eth0 add -o -subnet 192.168.1.0 -netmask 255.255.255.0 -startip 192.168.1.10 -endip 192.168.1.240 -leasetime 7 -broadcast 192.168.1.255 -dns 194.134.5.5 -secondarydns 194.134.5.55 -gateway 192.168.1.1 <enter>
start <enter>
.. <enter>
save <enter>

Dit is de config voor de hele livebox, dus niet alleen de RODE poort eerst. Je krijgt hierna van de DHCP server een adres toegewezen en de DNS server van de Livebox wordt hierna achterwege gelaten. Je krijgt DIRECT het DNS adres van Orange zelf.

Dus uiteindelijk heb je dan het volgende beeld gehad:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
telnet 192.168.1.1
Trying 192.168.1.1...
Connected to 192.168.1.1.
Escape character is '^]'.
login: root
Password:
[root @ home]$ dhcpserver
[root @ dhcpserver]$ stop
DHCP Server stopped !!!
[root @ dhcpserver]$ subnet eth0 delete
[root @ dhcpserver]$ subnet eth0 add -o -subnet 192.168.1.0 -netmask 255.255.255.0 -startip 192.168.1.10 -endip 192.168.1.240 -leasetime 7 -broadcast 192.168.1.255 -dns 194.134.5.5 -secondarydns 194.134.5.55 -gateway 192.168.1.1
[root @ dhcpserver]$ subnet eth0 list
SUBNET   :      192.168.1.0      NETMASK    :    255.255.255.0
START IP :     192.168.1.10      END IP     :     192.168.1.240
GATEWAY  :      192.168.1.1      BROADCAST  :    192.168.1.255
DNS      :      194.134.5.5      SECOND DNS :     194.134.5.55
SERVER   :          0.0.0.0      FILENAME   : NA

LEASE TIME : 7
[root @ dhcpserver]$ start

DHCP Server started !!!
[root @ dhcpserver]$ ..
[root @ home]$ dns
[root @ dns]$ set -n1 194.134.5.5
[root @ dns]$ set -n2 194.134.5.55
[root @ dns]$ list

Name Server1:  194.134.5.5
Name Server2:  194.134.5.55
[root @ dns]$ ..
[root @ home]$ save

Configuration saved successfully

[root @ home]$ exit
Connection closed by foreign host.
Als je het bovenstaande een beetje zit te copy pasten in je console, houd dan wel in je achterhoofd, dat je daarna een DHCP-pool hebt van 230 adressen groot ;)

Aanpassen naar eigen wens/gebruik dus :Y)

Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/openvragen.gif
  • Welke merk/type PCMCIA kaarten worden er geleverd door Orange? (Zie de 2e post voor een aantal werkende kaarten)
  • Wat is de oorzaak van de brakke verbindingen bij non-livebox modems?
  • Wat te doen bij nalatigheid van Orange?
  • Welke services kunnen we op korte/lange termijn gaan verwachten?
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/interessantelinks.gif
  • Orange helpdesk Nederland.
  • Frans Orange forumTIP voor tweakers/hackers/enthousiastelingen over van alles en nog wat!!!
  • Franse Orange site zelf. Misschien een sneakpreview voor wat ons te wachten staat kwa mogelijke services ;) ? *hint hint*
  • Forum Orange is een onafhankelijk forum waar mensen ook nuttige informatie kunnen vinden.
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/vorigedelen.gif

Toevoeging:
  • Lees deze startpost voordat je vragen stelt in het topic. De meeste Vaak-voorkomende-vragen worden in deze post al beantwoord.
  • Geen geflame
  • Geen spam
  • Geen opsomming van ping-tijden
  • Geen speedtesten als in: "Kijk eens hoe hard het nu gaat!!111one"
  • ...en de rest van de policy
Mis je hier iets? Wil je persee dat het erbij komt te staan? Vragen/opmerkingen, maakt niet uit, aarzel dan niet en mail naar Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/7683/FFFFFF/5C5850
Dit omdat de topics met zo'n rap tempo zich vermenigvuldigen dat ik zo nu en dan opmerkingen en aanwijzingen over het hoofd zie.
:+ Spam Konijnen :+

Met dank aan:
bjckvr6-onlyn00bs
BirdieFicoF Aanleiding voor deel 2, 3 & 4Anoniem: 103367
nitpickerLinuX-TUX Aanleiding voor deel 5KBDE
Tekn0zstimeywilko2
& iedereen die ik door spontane amnesia vergeten ben voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/algemenevragen.gif

Index

Kan ik de settings/configuratie van de Livebox backuppen?
  • Nee, dit is (nog) niet mogelijk
Betekent dat dus dat ik na elke firmware upgrade en reset alles handmatig 1 voor 1 weer moet invoeren bij de Livebox? mooi is dat :(
  • Nee, het is wel mogelijk een config bestand zelf aan te maken en bij te houden:
Anoniem: 158035 schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:00:
ik heb een test versie online, voor mij werkt het uit de kunst
heb hem een paar keer getest (livebox reset, script, test, livebox reset, etc..)
naar mijn weten doet ie het goed :7
test het script hier
Dank je wel stimey :Y)

Is er ook een overzicht van alle commando's die via telnet te gebruiken zijn?
  • Linux-TUX kan zijn kindje nog niet loslaten (Lees: heeft te veel vrije tijd ;)) en heeft HIER een begin gemaakt van een overzicht.
En als je liever een pdfje hebt, dan biedt stimey uitkomst:
Anoniem: 158035 schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 12:34:
[...]

had al een tijdje terug een pdfje gepost met alle telnet commando's, gemist? :9

Ik wil m'n livebox als bridge gebruiken omdat ik al een of andere router heb. Wat nu?

In een ander topic zijn ze daar al flink mee bezig geweest, daarom ga ik dat hier niet herhalen.

Wanadoo Livebox als bridge

Maar deze oplossing lijkt alleen te werken als je geen wanadoo telefonie hebt.
Ook worden niet alle instellingen opgeslagen zodat je na een reboot de livebox (gedeeltelijk) opnieuw moet configureren.

Upgrades

Er is geupgrade sinds 17 november, is mijn centrale al geupgrade?
  • Op deze site kan je kijken of je centrale al de upgrade al gehad heeft.
  • Is je centrale al geupgrade maar staat hij er nog niet tussen? Voeg hem dan hier toe.

Je mede-tweakers zullen je dankbaar zijn. :)
  • Als je een ruwe indicatie wilt hebben van je snelheid na de upgrade kan je hier en hier terecht.

Leuk die upgrades maar ik haal de hogere snelheid nog niet?
n00bs schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 23:22:
Ik zou niet klakkeloos je MTU op 1500 zetten :? dat is dus niet voor iedereen de beste oplossing mijn advies voor optimalisatie:
http://www.telenet.be/nl/...windows/snelheid/mtu.page

http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=157
Anoniem: 76345 schreef op donderdag 17 november 2005 @ 17:03:
[...]

Zorg dat je alles knipt na deze entry:

code:
1
2
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces]
"MTU"=dword:000005dc

Er zitten nog wat andere veranderingen in dat scriptje die niets met je netwerk verbinding te maken hebben, dus die heb ik ook weggelaten.
XXfrankieXX schreef op donderdag 17 november 2005 @ 17:38:
Of, voor de hele luie tweakers (nauwjah ;)) download dit bestand.
Verder is het handig om je netwerk kaart instellingen te controleren of die misschien niet op 10 mbit staat ingesteld.

Tenslotte kan ook de server waarvan je download de beperkende factor zijn. In dat geval zou een download accelerator een uitkomst kunnen bieden. Zodat je met meerdere threads kan downloaden.

Hoe kan ik andere draadloze apparaten behalve de meegeleverde usb-stick met de livebox laten verbinden? (PDA, PSP, etc)

Voor de PSP staat hier een uitleg op de site van Wanadoo.
(Waar wij tweakers natuurlijk ook mee overweg kunnen :Y) )
en anders probeer je onderstaande uitleg:
danda schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 17:28:
[...]
ik heb het inmiddels voor elkaar dankzij support Orange helpdesk (op privebasis, want officieel heb je geen support bij gebruik pocketpc), lees:

Het gebruik van niet door Wanadoo geleverde hardware wordt niet door ons ondersteund, zoals mijn collega u eerder al schreef. Om der Pocket PC op het draadloze netwerk te installeren zou u het volgende moeten doen:

- de draadloze netwerkkaart laten zoeken naar de beschikbare verbinding
- de Wanadoo verbinding uitkiezen (op het Wanadoo SSID nummer)
- de websleutel invullen
- voor u op 'toepassen' klikt moet u het 'REG' knopje van de Livebox indrukken om het draadloze netwerk opnieuw op te starten. (VOORAL DEZE STAP IS BELANGRIJK)

Met vriendelijke groet,
Wanadoo

Is er al duidelijk welke PCMCIA kaarten werken in de Livebox?

Een aantal mensen hebben wat lopen uitzoeken en hebben ontdekt dat de volgende 4 kaartjes werken:
  • De ASUS WL-100g
  • De Linksys WPC54G (FCC en ID: PKW-WPC54G-2 en IC: 3839A-WPC54GV1)
  • Linksys WPC54G ver.1.2 (FCC ID: Q87-WPC54GV12)
  • Belkin F5D7011 802.11g
  • Sitecom de WL-100 B PCMCIA
(Met dank aan xerxes3600, wsiev2, kfaessen, ranzige_pad en vr6-only)

[rml]xerxes3600 in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]
[rml]wsiev2 in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]
[rml]kfaessen in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]
[rml]ranzige_pad in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]
[rml]vr6-only in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]
[rml]vr6-only in "[ Wanadoo] ADSL Family+Telefonie ervaring..."[/rml]
[rml]Tuut-Tuut in "[ Orange] ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]

Dit heb ik nog niet zelf kunnen testen maar de reacties spreken voor zich.

/me Let op!
De Linksys WPC54G ver. 3 (FCC ID: Q87-WPC54GV3) en
de Cisco Aironet 802.11A/B/G CB21AG werken niet
Met dank aan:
[rml]OnTheJazz in "[ Orange] ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]
Anoniem: 185882 in "[Orange] ADSL Family+Telefonie ervaringe..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150806

Na een reset doet alles het weer, maar als je elke dag moet resetten is er iets mis met je LB, en ik spreek uit ervaring, ben namelijk al toe aan mijn derde LB. En natuurlijk staat mijn LB dicht (15cm) bij het ISRA punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfader
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-04 19:02

darkfader

h4x0r

[...]
En werkte telefonie nog voor de reset?
Sorry, dat heb ik niet getest maar ik kon iig niet de livebox configuratie bereiken.

b19e15604eb711b025c57883b934c2ac52418f25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-04 13:46
Anoniem: 150806 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 22:58:
Na een reset doet alles het weer, maar als je elke dag moet resetten is er iets mis met je LB, en ik spreek uit ervaring, ben namelijk al toe aan mijn derde LB. En natuurlijk staat mijn LB dicht (15cm) bij het ISRA punt.
Staat dat ding in een oven? Ik zou eens een lijncheck of een check op de centrale eisen. Is bijna onmogelijk dat je al 3 liveboxen hebt versleten lijkt me zo :?

En voor iedereen die me gemist heeft :>
Ben iets te druk geweest met buitenland/stage/duaal ... en Italië laat me niet meer los (privé)

Maar ik wil wel weten hoe die firmware in elkaar steekt, dus wie gaat de franse firmware eens op z'n livebox knallen }) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LinuX-TUX schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 10:47:
[...]
Staat dat ding in een oven? Ik zou eens een lijncheck of een check op de centrale eisen. Is bijna onmogelijk dat al 3 liveboxen hebt versleten lijkt me zo :?
Correctie: heb er maar 2 versleten en dit is dus de 3e. En deze 3e heb ik alweer 3 maanden en hij draait als een tierelier. En waarom is het volgens jou niet mogelijk, een LB is ook maar een apparaat die net als ieder andere apparaat kapot kan gaan. En toevallig heb ik dat net 2 keer achter elkaar gehad, maar ik weet van meerdere mensen die ook een andere LB hebben aangevraagd omdat tie het loodje heeft gelegd. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26353

Laat maar

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 26353 op 03-08-2006 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49380

Voor de analen: om een zyxel 2002 L aan de praat te krijgen icm voipbuster achter de livebox, moet je de STUN-server niet gebruiken..... Wijzigen van de STUN-poort hielp ook niet. Zonder STUN-server draait 'ie nu prima.
Ligt echt aan de livebox, want met stun-server werkte 'ie prima achter een ASUS wl500g icm chello.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137

Ik heb het volgende probleem:

Als ik de PC op start dan duurt het ongeveer een minuut voordat ik daadwerkelijk internetverbinding heb. Maar ga ik in die tussen tijd naar 192.168.1.1, dan heb ik daarna gelijk internetverbinding.
De computer heeft er dus wat moeite mee om een adres toegewezen te krijgen. Ik zit met nog 2 andere computers, op een switch, en deze op de livebox aangesloten. Waarschijnlijk geeft de computer elke keer weer een ander IP adress aan een computer, gewoon in een willekeurige volgorde, welke maar het eerst op start.

Nu mijn vraag, kan ik dit verhelpen?
Ligt het aan de livebox? Of had ik een betere switch moeten kopen?

Oh ja verlichting werkt ook niet op de LB ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Anoniem: 74137 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 22:10:
Ik heb het volgende probleem:

Als ik de PC op start dan duurt het ongeveer een minuut voordat ik daadwerkelijk internetverbinding heb. Maar ga ik in die tussen tijd naar 192.168.1.1, dan heb ik daarna gelijk internetverbinding.
De computer heeft er dus wat moeite mee om een adres toegewezen te krijgen. Ik zit met nog 2 andere computers, op een switch, en deze op de livebox aangesloten. Waarschijnlijk geeft de computer elke keer weer een ander IP adress aan een computer, gewoon in een willekeurige volgorde, welke maar het eerst op start.

Nu mijn vraag, kan ik dit verhelpen?
Ligt het aan de livebox? Of had ik een betere switch moeten kopen?

Oh ja verlichting werkt ook niet op de LB ;(
Probeer eens vaste IP adressen in te stellen ofwel op je clients ofwel via static DHCP op je livebox...
En die verlichting...... je moest eens weten hoeveel lui die lamp het liefste permanent doorgebrand zagen....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 07:58

Willem2

Ω is futile

BN schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:52:
[...]

Probeer eens vaste IP adressen in te stellen ofwel op je clients ofwel via static DHCP op je livebox...
En die verlichting...... je moest eens weten hoeveel lui die lamp het liefste permanent doorgebrand zagen....
Ben ik het niet mee eens. Als IP adres het probleem zou zijn, hoe kan het dan dat hij wel direct naar 192.168.1.1 kan gaan? Juist, zonder IP adres gaat dat ook niet werken. Het klinkt mij meer in de oren alsof de modem in een soort slaapstand staat waaruit hij wakker moet worden. Is volgens mij ook wel over gesproken in het vorige topic; was ook een linux ping script voor omdat te voorkomen.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfje666
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 15:50

Wolfje666

Shooter fanatic

Ik heb gisteren gebeld met Orange, omdat ik sinds de firmware update problemen had.
Elke resetten omdat de internetverbinding en telefonie eruit lagen was geen pretje meer.
Binnen 12 minuten was het geregeld dat ik binnen 7 dagen een nieuwe LB toegstuurd krijg.
De helpdesker kon van afstand zien dat de lijn goed was end at iets mis was met de LB.

Ik ben benieuwd, want mijn 3 pc's + netwerkprinter wil ik weer met elkaar laten praten :P

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joboris
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-07-2024
Ik ben nu de livebox aan het installeren met de bijgeleverde cdrom. Ik ben nu met 1 van de laatste handelingen bezig en krijg de vraag met welke modem ik verbinding wil maken, ik kan hier kiezen uit WAN-minipoort(PPP0E), of direct parallel. Ik lees hier helemaal niks over in de handleiding. Weten jullie hier iets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
joboris schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:35:
Ik ben nu de livebox aan het installeren met de bijgeleverde cdrom. Ik ben nu met 1 van de laatste handelingen bezig en krijg de vraag met welke modem ik verbinding wil maken, ik kan hier kiezen uit WAN-minipoort(PPP0E), of direct parallel. Ik lees hier helemaal niks over in de handleiding. Weten jullie hier iets van?
Je hebt de CD toch helemaal niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 13:20

basz

Professioneel prutser

joboris schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:35:
Zeker eerst kabel gehad?
Even in
configuratiescherm => internet opties => verbindingen
het vinkje bij 'nooit een verbinding kiezen' zetten (en daarna, als je het écht nodig vind nog even de cd draaien... maar persoonlijk raad ik dat af.. het werkt gewoon zonder cd ook)

[ Voor 31% gewijzigd door basz op 04-08-2006 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joboris
iBasz schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:58:
[...]

Zeker eerst kabel gehad?
Even in
configuratiescherm => internet opties => verbindingen
het vinkje bij 'nooit een verbinding kiezen' zetten (en daarna, als je het écht nodig vind nog even de cd draaien... maar persoonlijk raad ik dat af.. het werkt gewoon zonder cd ook)
Tijdens de installatie toen ik moest kiezen voor een modem heb ik dit geannuleerd, de installatie is gewoon afgerond en heb verbinding. Nog steeds kabel :) (Chello) Ik heb de laatste tijd nogal wat problemen met Chello, de glasvezel in de straat is niet al te best meer en word als het goed is deze zomer vervangen. Ik heb er dus een jaartje Orange bij genomen. Net op BBned 100 mb gedownload met een constante snelheid van 1.05 MB, zit op ongeveer 2km van de centrale, denk dat het dus wel een beetje klopt. Valt wel iets tegen als je 20mb gewend bent. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Kheb de LB ook binnen. Na leveringsproblemen heb ik blijkbaar gewoon nog een wanadoo LB gekregen. Alles werkt wel, alleen vind ik het DHCP gedeelte en NAT gedoe nogal complex. Kan ik ook static ips in de LAN gebruiken zonder te hoeven telnetten(dat kan ik wel maar vind ik nogal omslachtig)? Ik heb software versie 222026.

Download 13080, upload 1024. Nette waarden. Ik ben tevreden.

Bij KPN maken ze het wel een heel gedoe om Belbudget aan te vragen. Wat een monster menu. En dan nog hoor je niks over Budget.

[ Voor 42% gewijzigd door REDFISH op 04-08-2006 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-04 14:27

Arrogant

S.F.W.

In hoeverre is dit bekend bij jullie?: http://www.adslgebruikers...ms&file=viewtopic&p=16711

PostPosted: Sat Jul 29, 2006 2:18 pm Post subject: Orange en torrent sites

Sinds kort kan ik via mijn ADSL abonnement van Orange (voorheen Wanadoo) geen NL torrent sites meer openen. Ik krijg geen foutmelding, maar Firefox blijft zoeken zonder resultaat. Andere sites kan ik wel openen en ook de downloads die ik al begonnen was, lopen gewoon door.
Blokkeert Orange deze sites misschien?

Ik zit er over te denken om over te stappen naar Orange, maar als ze torrent sites gaan afschermen...

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAb
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-03 18:09

zAb

Net

Arrogant schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:29:
In hoeverre is dit bekend bij jullie?: http://www.adslgebruikers...ms&file=viewtopic&p=16711

Ik zit er over te denken om over te stappen naar Orange, maar als ze torrent sites gaan afschermen...
Heb je de rest van dat topic ook gelezen? Was namelijk een lokaal probleem. (MTU setting)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-04 14:27

Arrogant

S.F.W.

zAb schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:35:
[...]

Heb je de rest van dat topic ook gelezen? Was namelijk een lokaal probleem. (MTU setting)
Een collega had het ook op een paar andere sites gezien, dus ging ik er van uit dat het een specifiek Orange probleem was. Ik dacht dat de oplossing die in het bericht stond een omzeilingstactiek was.

But apperently I'm wrong 8)7

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
goede uitleg maar ben niks tegengekomen over hoe ik de livebox aan een router kan aansluiten en dan ook nog kan telefoneren en draadloos internetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joboris
Ik krijg het niet voor elkaar om een extra email account werkend te krijgen in Outlook Express. Ik ga als volgt te werk:

Ik ga naar mijn orange account, kies daar voor extra email adres aanmaken, dan vul ik een emailadres in en een wachtwoord die allebei anders zijn dan het hoofdaccount. Nu ga ik naar Outlook-Extra-email toevoegen, daarna de weergegeven naam ingevuld, het 2de emailadres ingevuld, servertype voor inkomende mail (POP3), server voor inkomende mail (pop.orange.nl), server voor uitgaande mail (smtp.orange.nl). Ik heb alles er op na gelezen, ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen? Hebben jullie een idee wat er verkeerd gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 07:58

Willem2

Ω is futile

weebeast schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 21:14:
goede uitleg maar ben niks tegengekomen over hoe ik de livebox aan een router kan aansluiten en dan ook nog kan telefoneren en draadloos internetten
Telefoneren en draadloos internet kunnen allebei gewoon via de LB. Een router is eigenlijk niet nodig omdat die al in je LB zit. Een switch/hub achter je LB is in principe afdoende.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
joboris schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 22:32:
Ik krijg het niet voor elkaar om een extra email account werkend te krijgen in Outlook Express. Ik ga als volgt te werk:

Ik ga naar mijn orange account, kies daar voor extra email adres aanmaken, dan vul ik een emailadres in en een wachtwoord die allebei anders zijn dan het hoofdaccount. Nu ga ik naar Outlook-Extra-email toevoegen, daarna de weergegeven naam ingevuld, het 2de emailadres ingevuld, servertype voor inkomende mail (POP3), server voor inkomende mail (pop.orange.nl), server voor uitgaande mail (smtp.orange.nl). Ik heb alles er op na gelezen, ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen? Hebben jullie een idee wat er verkeerd gaat?
Werkt het mail adres wel via de webmail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamoosio
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-01-2024

thamoosio

Ja-haaaaaa

ik krijg binnenkort mijn orange family.
kan iemand in een paar steekwoorden de kwaliteit en retentie van de binaries van Orange aangeven?

Bij voorbaat sorry..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:16

vr6-only

Blub Blub

nieuwsgroepen van Orange zijn de moeite niet waard naar mijn mening.
iets van 3 dagen retentie en snelheid is 50 KB/s ofzo.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24719

Mijn LiveBox is vandaag, na wat vertraging binnengekomen. De vertraging is trouwens heel netjes per post aangekondigd. Ik heb Orange Family twee weken geleden aangevraagd, dus ook hele redelijke oplevertermijn.

Download is dik in orde, pieken tot de twee megabyte ps en gemiddeld zo'n anderhalf. Ping is wat aan de hoge kant, 27-60ms naar een gemiddelde webserver.

Voor mijn part een echte aanrader dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joboris
Lizard schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 23:34:
[...]
Helemaal nog niet aan gedacht, ik heb het extra email adres al verwijderd. Zal morgen nog eens kijken.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamoosio
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-01-2024

thamoosio

Ja-haaaaaa

vr6-only schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 23:57:
nieuwsgroepen van Orange zijn de moeite niet waard naar mijn mening.
iets van 3 dagen retentie en snelheid is 50 KB/s ofzo.
dank.

Nieuwe vraag: De WLAN PCMCIA kaartjes om de LB draadloos te maken worden wat schaars. De V1 of V2 van de linksys zijn nergens meer te krijgen, en de asus kan ik alleen (niet al teveel winkels afgeweest moet ik eerlijk zeggen) in de GE (125mbps) krijgen. Werkt deze ook?

Die andere merken heb ik jammergenoeg slechte ervaringen mee en probeer ik te vermijden.

Bij voorbaat sorry..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thamoosio schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 23:45:
ik krijg binnenkort mijn orange family.
kan iemand in een paar steekwoorden de kwaliteit en retentie van de binaries van Orange aangeven?
Kwaliteit redelijk, heb wel altijd pars nodig om te repareren, maar ik krijg het altijd wel compleet.
Retentie is bagger, gemiddeld 3 tot 5 dagen.
Snelheid ruim 300 kbit/s, wel door een trucje met extra draadjes. DVD binnen in 6 à 8 uur.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 150806 op 05-08-2006 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
Ik vroeg mij af of orange ook WIki mogelijkheden had. Zoals bij: http://vario.wiki.xs4all.nl/

Hebben wij deze optie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Laatst online: 22:24
Ik heb net de overstappen link doorgelezen uit de startpost, maar ik kom er niet echt uit. Hoop dat een andere overstapper mij kan adviseren ;)

Ik wil overstappen van Tele2 ADSL-lite via KPN naar een Orange Family abbo. Contract met Tele2 loopt elke keer 12 maanden. Eerste opzegdatum voor mij was 3 oktober. Per 4 oktober wil ik dus eigenlijk internet hebben van Orange. Hoe krijg ik her voor mekaar dat dit naadloos op elkaar aansluit?

Helaas kun je bij het aanvragen van Orange family geen ingangsdatum aangeven. Telefonisch raadde de Orange helpdesk mij aan om "ongeveer half september" de aanvraagprocedure volledig te doorlopen.

Wat gebeurt er als ik de aanvraag nu volledig invul? Tele2 zit dus nog tot 3 oktober op de lijn. Stel dat Orange alles op 15 september rond heeft, heb ik dan gewoon ADSL via Orange --> of geeft dit een conflict met Tele2?

Een tijdje dubbel betalen maakt mij niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:08

Speedmaster

Make my day...

chielmi schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 11:17:
Ik heb net de overstappen link doorgelezen uit de startpost, maar ik kom er niet echt uit. Hoop dat een andere overstapper mij kan adviseren ;)

Ik wil overstappen van Tele2 ADSL-lite via KPN naar een Orange Family abbo. Contract met Tele2 loopt elke keer 12 maanden. Eerste opzegdatum voor mij was 3 oktober. Per 4 oktober wil ik dus eigenlijk internet hebben van Orange. Hoe krijg ik her voor mekaar dat dit naadloos op elkaar aansluit?

Helaas kun je bij het aanvragen van Orange family geen ingangsdatum aangeven. Telefonisch raadde de Orange helpdesk mij aan om "ongeveer half september" de aanvraagprocedure volledig te doorlopen.

Wat gebeurt er als ik de aanvraag nu volledig invul? Tele2 zit dus nog tot 3 oktober op de lijn. Stel dat Orange alles op 15 september rond heeft, heb ik dan gewoon ADSL via Orange --> of geeft dit een conflict met Tele2?

Een tijdje dubbel betalen maakt mij niets uit.
Eind Augustus de aanvraag doen bij Orange.
(Doe je dit later dan kan je niet meer opzeggen bij Tele2, niet eerst zelf opzeggen bij Tele2 want dan loop je het risico dat je lijn op ontmantelen komt te staan en kan je een migratie schudden)
Orange start een telco-telco migratie op.
Zelf even voor de zekerheid voor of op 3 september (je maand opzegtermijn) Tele2 even bellen en telefonisch opzeggen, wel melding maken dat het een telco-telco migratie wordt.
Je krijgt van Tele2 een bevestiging van opzegging via de mail, bewaar deze goed want Tele2 wil (zal) je rustig voor een nieuwe maand een rekening sturen.
Ongeveer half september krijg je dan automatisch Orange.
Je krijgt daar netjes bericht over van Orange, een paar dagen voor de D-Day krijg je het modem.
Op de dag van overgang ben je het signaal op je Tele2 modem kwijt, loskoppelen, Live Box aansluiten en klaar.
Tele2 krijgt een melding dat je overstapt en zal per einde contact je abbo beeindigen.

Suc6

[ Voor 5% gewijzigd door Speedmaster op 05-08-2006 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joboris
Lizard schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 23:34:
[...]
Het mailadres is nu zichtbaar, werkt ook normaal in outlook. Had gisteren ook geen bevestiging gehad van het nieuwe adres, vandaag wel.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joboris
Zijn er misschien verbindingsproblemen bekend met WLM 8.0 en de livebox? Ik probeer met de pc met chello en messenger 7.5 een gesprek te starten met de andere pc met livebox en WLM 8.0. Ik krijg dan de melding dat het bericht niet kan worden verzonden. Wanneer er met de livebox pc een gesprek gestart word lukt dit wel, ik kan dan wel gewoon een geprek voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:13
weet er iemand of er nu andere manieren zijn om je ip elke keer hetzelfde te zijn. zodat je neit elke keer je portforwards moet veranderen. en nog een vraagje. onderstuent de livebox PnP portforward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-04 10:23
dangerpaki schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 13:10:
weet er iemand of er nu andere manieren zijn om je ip elke keer hetzelfde te zijn. zodat je neit elke keer je portforwards moet veranderen. en nog een vraagje. onderstuent de livebox PnP portforward.
Ja je kunt een statisch adres opgeven in (bijvoorbeeld) Windows door naar Netwerkverbindingen te gaan. Daar jou netwerkverbinding aan te klikken (meestal: LAN-verbinding of Draadloze Netwerkverbinding), hier doe je een rechtermuisknop > eigenschappen op. Daarna klik je op Internet Protocol (TCP/iP) en dan op eigenschappen (iets eronder). Hier klik je dan aan "Het volgende IP adres gebruiken" en dan vul je bij IP-adres in 192.168.1.xx, deze XX'jes zijn getallen tussen de 10 en de 25 (dacht ik), dus dan mag je zelf kiezen, ik heb bijvoorbeeld 192.168.1.11. Bij Subnetmasker vul je 255.255.255.0 in en bij standaard gateway, het adres van de Livebox, dus 192.168.1.1. Daarna vul je daaronder bij Voorkeurs DNS server ook het adres van de Livebox in dus 192.168.1.1. Alternatieve DNS mag je leeg laten.

Nou dat is het zo ongeveer wel, nu beb je namelijk een vast IP-adres met DHCP nog aan, dus als je dan nog een andere computer/laptop/etc aansluit, dan blijft dit ook meteen werken..

Ik hoop dat je eruit komt en dat het lukt ! Veel succes ermee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Staat ook in de startpost hoe je via telnet een static ip in de LB kunt instellen.

start uitvoeren cmd
telnet 192.168.1.1
root
1234
dhcp
stop
host add -o -macaddr 00:00:00:00:00 -ipaddr 192.168.1.10
start

Iemand een Idee of je ook QoS kunt instellen of hacken?

[ Voor 13% gewijzigd door REDFISH op 05-08-2006 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Laatst online: 22:24
Tuut-Tuut schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 12:04:
[...]

Eind Augustus de aanvraag doen bij Orange.
(Doe je dit later dan kan je niet meer opzeggen bij Tele2, niet eerst zelf opzeggen bij Tele2 want dan loop je het risico dat je lijn op ontmantelen komt te staan en kan je een migratie schudden)
Orange start een telco-telco migratie op.
Zelf even voor de zekerheid voor of op 3 september (je maand opzegtermijn) Tele2 even bellen en telefonisch opzeggen, wel melding maken dat het een telco-telco migratie wordt.
Je krijgt van Tele2 een bevestiging van opzegging via de mail, bewaar deze goed want Tele2 wil (zal) je rustig voor een nieuwe maand een rekening sturen.
Ongeveer half september krijg je dan automatisch Orange.
Je krijgt daar netjes bericht over van Orange, een paar dagen voor de D-Day krijg je het modem.
Op de dag van overgang ben je het signaal op je Tele2 modem kwijt, loskoppelen, Live Box aansluiten en klaar.
Tele2 krijgt een melding dat je overstapt en zal per einde contact je abbo beeindigen.

Suc6
Bedankt!

Opzegging per 3 oktober is al bevestigd door Tele2. Als ik nu inderdaad eind augustus het nieuwe abbo afsluit, wordt dit (bijvoorbeeld) 20 september opgeleverd. Neemt Orange dan gewoon de lijn over. of geeft de periode 20 sept tot 4 oktober een conflict?

De Orange helpdesk kon mij hier ook geen antwoord op geven :?

Voor de duidelijkheid: mijn belbudget abbo bij KPN blijft gewoon bestaan. En ik wil eigenlijk geen dag zonder ADSL zitten ivm thuiswerken via VPN. Ik hoop echt dat dit gaat lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Meer mensen die af en toe last hebben van een niet werkende internetverbinding. Heel kort maar, meestal 30 seconden ofzo. Dan werkt surfen bij mij niet en op de andere 2 pc's wel, terwijl ik wel nog een andere openstaande verbinding (game) heb lopen die wel nog werkt. Ook kan ik soms niet op bepaalde pagina's terwijl google.nl het wel blijft doen.

Oh ja in het overzicht van de LB staan 700+ CRC errors en als ik kijk naar IP traffic dan staat er bij Octets een negatief getal. Lijkt me sprake van een Integer overflow. Kan dit kwaad?

[ Voor 32% gewijzigd door REDFISH op 05-08-2006 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
chielmi schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 16:35:
[...]

Bedankt!

Opzegging per 3 oktober is al bevestigd door Tele2. Als ik nu inderdaad eind augustus het nieuwe abbo afsluit, wordt dit (bijvoorbeeld) 20 september opgeleverd. Neemt Orange dan gewoon de lijn over. of geeft de periode 20 sept tot 4 oktober een conflict?

De Orange helpdesk kon mij hier ook geen antwoord op geven :?

Voor de duidelijkheid: mijn belbudget abbo bij KPN blijft gewoon bestaan. En ik wil eigenlijk geen dag zonder ADSL zitten ivm thuiswerken via VPN. Ik hoop echt dat dit gaat lukken...
Ik ben net ook overgestapt op Orange, en ga er maar alvast vanuit dat ze gewoon de lijn overnemen op de dag dat Orange het aangeeft. in jouw voorbeeld zeg maar 20september. dan nemen ze die dag de lijn over. wat niet betekent dat je ouwe ISP niet afloopt, die moet je gewoon doorbetalen tot 3 oktober.

is een beetje vaag, maar bij een vriend van is dat ook gebeurd: hij had nog expliciet aangegeven op welk datum wanneer zijn ouwe ISP zou aflopen en Orange nam de lijn gewoon 2 weken eerder over: niet echt slim zou je zeggen. ik had dat niet gedaan, want ik ging er gewoon van uit dat zij (m'n ouwe ISP en Orange) wel goede afspraken zouden maken wanneer het overgenomen zou worden, maar nee.

ik had ook nog de pech dat m'n Orange de eerste week niet deed.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184135

Ff een vraagje:

Heb nu adsl via kpn, maar is duur en bovendienniet al te snel.
Nu gebruik ik een Airport (van Apple) waarmee ik twee pc's draadloos met zowel internet als mijn speakers (i-tunes) verbind. Kan ik dit met die Orange-abo en dus die Livebox blijven doen?
Dus netwerkkabel van modem naar Airport, en dan draadloze verbinding pc's - Airport?
Overweeg nl. sterk om over te stappen, maar wil wel mijn muzak draadloos blijven afspelen ;-)

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9741

Anoniem: 24719 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 23:58:
Mijn LiveBox is vandaag, na wat vertraging binnengekomen. De vertraging is trouwens heel netjes per post aangekondigd. Ik heb Orange Family twee weken geleden aangevraagd, dus ook hele redelijke oplevertermijn.

Download is dik in orde, pieken tot de twee megabyte ps en gemiddeld zo'n anderhalf. Ping is wat aan de hoge kant, 27-60ms naar een gemiddelde webserver.

Voor mijn part een echte aanrader dus :)
Ff een vraagje welke regio woon je ik heb me aanvraag inmiddels verstuurd zit nu nog bij Orange Basic [via kpn netwerk]

[hier regio 1335]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ersy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-10-2018
Hallo! Ik kom uit de middeleeuwen (internet via inbellen), maar heb mij nu toch aangemeld voor ADSL + Bellen en wel bij ORANGE FAMILY, met behoud van het oude telefoonnummer.
Heb mij eerst wat ingelezen bij forums als deze.
Heb daaruit afgeleid dat het de voorkeur zou verdienen om "het koper" rechtstreeks bij KPN te betrekken i.p.v. via Orange. Voordeel zou zijn dat bij een latere wisseling van provider men zich niet eerst weer, met flinke kosten, bij KPN behoeft aan te melden.
En hier nu snap ik het niet helemaal, want je nummer is toch nog steeds bekend bij KPN en of je nu een BELBUDGET-abbo hebt via een omweg bij Orange of direct bij KPN maakt dan toch helemaal niets uit? Bekend is toch bekend?? Wat redeneer ik nu fout?
Zijn er nog andere zaken van belang bij dit soort keuzes?
Graag een spoedige reactie: ik kan nog wijzigen t/m maandag! Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-04 09:30
ersy schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 00:25:
Hallo! Ik kom uit de middeleeuwen (internet via inbellen), maar heb mij nu toch aangemeld voor ADSL + Bellen en wel bij ORANGE FAMILY, met behoud van het oude telefoonnummer.
Heb mij eerst wat ingelezen bij forums als deze.
Heb daaruit afgeleid dat het de voorkeur zou verdienen om "het koper" rechtstreeks bij KPN te betrekken i.p.v. via Orange. Voordeel zou zijn dat bij een latere wisseling van provider men zich niet eerst weer, met flinke kosten, bij KPN behoeft aan te melden.
En hier nu snap ik het niet helemaal, want je nummer is toch nog steeds bekend bij KPN en of je nu een BELBUDGET-abbo hebt via een omweg bij Orange of direct bij KPN maakt dan toch helemaal niets uit? Bekend is toch bekend?? Wat redeneer ik nu fout?
Zijn er nog andere zaken van belang bij dit soort keuzes?
Graag een spoedige reactie: ik kan nog wijzigen t/m maandag! Bedankt
Je stapt dus ook met bellen naar Orange en neemt je telefoon nummer mee (met nummer behoud)?

Dan wordt er een nummer portering opgestart om je nummer van KPN naar Orange over te doen. KPN zal je dan een brief sturen omdat je abonnement bij KPN stopt (wat is een abonnement/lijn zonder nummer immers).

De koperlijn huurt Orange dan van KPN inderdaad. Je hebt geen binding/banden meer met KPN en dus ook geen factuur.

Het voordeel zou zijn dat mocht je over een jaar van provider willen wisselen je overal kan aanmelden voor een overstap als je op dezelfde lijn waar je ADSL op hebt nog KPN telefonie hebt lopen (linesharing/lijndeling). Dit zal vast wel veranderen de komende tijd en Tiscali is er al maanden geleden mee begonnen. Bij het aanmelden (nieuw of overstap) kun je aangeven welke van de 3 situaties je hebt: analoge kpn, isdn telefonie of geen telefonie/alleen dsl.

Nu ontbreekt bij veel ISP's (Tele2, Wanadoo, KPN zelf etc) de optie voor 'geen telefonie/alleen dsl'. Dus mocht je willen overstappen moet je dan eerst weer een KPN telefoon lijn aanvragen etc. Raar maar waar, soms lijkt het alsof sommige ISP's je niet als klant willen. Ze bieden wel telefonie, wel de mogelijkheid om je KPN nummer om te zetten naar ze, maar als je alleen DSL hebt wordt het opeens moeilijk...

Toch raar :?

Als je je KPN nummer niet naar Orange laat zetten krijg je een extra nummer van Orange en kan je ook gewoon via Orange uitbellen en op hetzelfde toestel (door de Livebox) ook gebeld worden op je KPN lijn/nummer dat door je Livebox heen werkt.

Die optie bedoelt men. Dus wel telefonie van Orange, maar niet je nummer van KPN laten overzetten.

Als je een alarmsysteem, fax, inbelmodem (dus data verbindingen moet opbouwen over je telefoonlijn) hebt is het sowieso niet aan te raden om je nummer te laten omzetten. Dat werkt niet of vrij beroerd over VoIP(internet bellen).

Als je KPN behoudt (dus niet je nummer laat overzetten naar Orange) pas dan wel heel erg op met aansluit fouten. Je Livebox moet als eerste op de lijn worden aangesloten.

Via Orange uitbellen en via KPN gebeld worden kan gewoon. Je betaalt aan Orange een tientje (dacht ik net als bij elke ISP bijna) voor de koperlijn als je geen KPN meer hebt. Je kan ook KPN naar BelBudget laten zetten en dat kost ook een tientje per maand. Effectief dus hetzelfde alleen heb je dan 2 facturen.

[ Voor 18% gewijzigd door bjck op 06-08-2006 01:22 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crest
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik overweeg van TweakDSL (bbned) over te stappen naar Orange vanwege de prijs. Ik ga dan van 4 naar 20 mbit. Bij Tweak is de ping echter heel goed. Of dat bij Orange ook zo is, is de vraag.
Mijn zoons spelen veel online games zoals Call of Duty 2 en Counterstrike (fps-games). Dat gaat uitstekend met TweakDSL. Maar gaat dat ook probleemloos met Orange?

De ping heeft toch ook te maken met de snelheid van het laden van internetpagina's, of heb ik het mis? Hoe hoger de ping des te langzamer laden de pagina's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51

Neo

Bij Orange internet je via ADSL 2 die zowiezo een hogere ping heeft dan bij ADSL 1 wat je dus bij TweakDSL had. Ik game niet veel dus ik durf niet te zeggen of je er last van zal hebben. Mijn gemiddelde ping is ongeveer 30ms. Het langzaam laden van internetpagina´s zal je geen last van hebben. 30ms is bij een internetpagina niet lastig, maar bij online gameplay kan het dat wel zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Neo op 06-08-2006 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Niet per definitie hoort een hogere latency (ping) bij ADSL2. Het heeft te maken met extra foutcorrectie op verbindingen die wordt gekozen door de telco's (dsl netwerk providers) om stabiliteit te verhogen. ADSL2 gebruikt hogere frequenties nog dan ADSL en die kunnen meer verstoord zijn vaker.

Bij mijn weten doen alleen BBNed & KPN het niet wat de latency (ping) daar ook op ADSL2 nog rond de 10 a 12ms op een kale verbinding laat zijn. Het niveau kan ook anders zijn per DSL netwerk leverancier. Zo is Wanadoo/Orange zo te zien 25 a 30ms net als Tele2/Versatel. Tiscali heeft weer 18 a 25ms bijvoorbeeld.

Bovenstaande informatie van GoT, dus knoop me er niet aan op.

Er valt prima mee te gamen verder natuurlijk. Als je een server hebt in Europa en je hebt vanaf je ISP zeg 40ms naar de server is het nu 10ms + 40ms. Vanaf een andere ISP met 20ms zou dat 60ms zijn ipv 50ms. Het is dus meer/hoger...

maar....

Elke ISP heeft weer eigen koppelingen met de AMS-IX, andere pertijen op de AMS-IX (peering) en andere netwerk koppelingen voor internationaal verkeer. Dus de route naar een gameserver verandert hoogst waarschijnlijk sowieso al als je van ISP wisselt. Kan beter worden (die 40ms) of slechter natuurlijk naar een specifieke server. Sommige servers beter, andere slechter.

Kortom: Er valt prima mee te gamen met 25ms latency op een breedband verbinding. Al heb je natuurlijk de fanatiekelingen die een verschil van 10ms kunnen merken in de gameplay ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ersy
bjck, zeer hartelijk dank voor je uitgebreide reactie/antwoord!!

Maar helaas, middeleeuwen, middeleeuwen... Ik was er al bang voor. Je doet flink, gooit er een technisch termpje tussendoor en dan zak je door het ijs! Weet niet eens wat afkortingen als ISP en DSL betekenen! En misschien versta ik onder "nummerbehoud" zelfs iets anders dan de experts.
(ik versta er nl. onder "men kan mij ook na overgang blijven bellen met hetzelfde telefoonnummer als voor de overgang). Ik vrees dan ook dat mijn vraag wellicht niet erg eenduidig was.

Ik heb dan ook de overgang laten regelen door T for Telecom, maar of die er nu alles van weten!?
Bij latere aanvraag leek men onzeker over het effectueren van mijn wens "koper via KPN"...

Wat ik dus wil is : ADSL-internetten bij Orange en bellen op Orange-voorwaarden (zoals 0 cent voor gesprek met vaste telefoonnummers in Nederland, 4 cent starttatief etc). Tevens wil ik dat ik gebeld kan worden zodanig dat die bellers mijn oude telefoonnummer kunnen blijven gebruiken.

Wat is dan, gegeven het bovenstaande, de beste strategie (vooral vanuit optiek mogelijke latere overgang naar andere provider) voor mij, nu en voor de nabije toekomst.
Zou je dit nog eens kort voor mij kunnen samenvatten. Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:13
Alex3305 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 13:45:
[...]

Ja je kunt een statisch adres opgeven in (bijvoorbeeld) Windows door naar Netwerkverbindingen te gaan. Daar jou netwerkverbinding aan te klikken (meestal: LAN-verbinding of Draadloze Netwerkverbinding), hier doe je een rechtermuisknop > eigenschappen op. Daarna klik je op Internet Protocol (TCP/iP) en dan op eigenschappen (iets eronder). Hier klik je dan aan "Het volgende IP adres gebruiken" en dan vul je bij IP-adres in 192.168.1.xx, deze XX'jes zijn getallen tussen de 10 en de 25 (dacht ik), dus dan mag je zelf kiezen, ik heb bijvoorbeeld 192.168.1.11. Bij Subnetmasker vul je 255.255.255.0 in en bij standaard gateway, het adres van de Livebox, dus 192.168.1.1. Daarna vul je daaronder bij Voorkeurs DNS server ook het adres van de Livebox in dus 192.168.1.1. Alternatieve DNS mag je leeg laten.

Nou dat is het zo ongeveer wel, nu beb je namelijk een vast IP-adres met DHCP nog aan, dus als je dan nog een andere computer/laptop/etc aansluit, dan blijft dit ook meteen werken..

he bedankt. mooi uitgelegd. heb wel wat begrip van netwerken dus was erg duidelijk. maar waarom deed iedereen voorheen dan zo moeilijk als je ook gewoon op deze manier kan opgeven dan :) dacht dat dat juist was omdat deze manier neit kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
dangerpaki schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:49:
[...]

he bedankt. mooi uitgelegd. heb wel wat begrip van netwerken dus was erg duidelijk. maar waarom deed iedereen voorheen dan zo moeilijk als je ook gewoon op deze manier kan opgeven dan :) dacht dat dat juist was omdat deze manier neit kon.
Dat weet ik eigenlijk zelf ook niet 8)7. Ik heb het zelf namelijk zo ingesteld en dit werkt perfect, maar goed het is natuurlijk ook fijn te horen dat je het hebt kunnen vinden ;). Verder is het trouwens ook handig om te weten dat je DHCP dan blijft aanstaan zodat je toch nog een nieuwe computer of andere computer zonder portforwards zonder problemen kunt aansluiten zonder daar iets in te hoeven stellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
ersy schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:00:
bjck, zeer hartelijk dank voor je uitgebreide reactie/antwoord!!

Maar helaas, middeleeuwen, middeleeuwen... Ik was er al bang voor. Je doet flink, gooit er een technisch termpje tussendoor en dan zak je door het ijs! Weet niet eens wat afkortingen als ISP en DSL betekenen! En misschien versta ik onder "nummerbehoud" zelfs iets anders dan de experts.
(ik versta er nl. onder "men kan mij ook na overgang blijven bellen met hetzelfde telefoonnummer als voor de overgang). Ik vrees dan ook dat mijn vraag wellicht niet erg eenduidig was.
ISP = Internet Service Provider

Zoals Orange/Planet/XS4all/Tiscali etc.

DSL = algemene techniek waaronder ook ADSL valt. Een ADSL aansluiting is niets anders dan breedband internet over de telefonie kabels van KPN. Dus hoge snelheid op de oude kabels met een moderne techniek ;)

Niet flink doen omdat mensen hier soms meer weten van de hoed en de rand dan andere. Flink doen en met termen tikken die je niet helemaal eigen zijn (nog) zette mij op het verkeerde been qua reactie niveau en termen.
Ik heb dan ook de overgang laten regelen door T for Telecom, maar of die er nu alles van weten!?
Bij latere aanvraag leek men onzeker over het effectueren van mijn wens "koper via KPN"...

Wat ik dus wil is : ADSL-internetten bij Orange en bellen op Orange-voorwaarden (zoals 0 cent voor gesprek met vaste telefoonnummers in Nederland, 4 cent starttatief etc). Tevens wil ik dat ik gebeld kan worden zodanig dat die bellers mijn oude telefoonnummer kunnen blijven gebruiken.

Wat is dan, gegeven het bovenstaande, de beste strategie (vooral vanuit optiek mogelijke latere overgang naar andere provider) voor mij, nu en voor de nabije toekomst.
Zou je dit nog eens kort voor mij kunnen samenvatten. Bij voorbaat dank!
Dat komt sowieso wel goed met dat nummer. Ongeacht welke interpretatie van 'nummerbehoud' het gaat worden blijf je bellen en gebeld worden op het bestaande/vertrouwde nummer.

Het verschil zit in het blijven bestaan van het KPN abonnement op de lijn ja of nee. Orange kan ok het nummer overnemen (nummer portering) van KPN zodat zij de hele telefoniedienst voor hun rekening nemen. KPN zal dan je abonnement stoppen en je houdt 1 factuur over, die van Orange voor beide diensten.

Gewoon zeggen als iets niet duidelijk is nog.

[ Voor 5% gewijzigd door bjck op 06-08-2006 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ersy
bcjk , this is really quick, maestro!
Bedankt weer. Erg duidelijk.
Laatste vraag: numerportering dus het meest efficient vanwege 1 factuur, maar.. . wat is [u][u][u]kostentechnisch de wijste beslissing, denkend aan een mogelijk opzeggen van Orange na 1 jaar?
Bedankt & wel te rusten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Niet online
ersy schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 00:27:
bcjk , this is really quick, maestro!
Bedankt weer. Erg duidelijk.
Laatste vraag: numerportering dus het meest efficient vanwege 1 factuur, maar.. . wat is kostentechnisch de wijste beslissing, denkend aan een mogelijk opzeggen van Orange na 1 jaar?
Bedankt & wel te rusten!
Dat is je eigen afweging:
- bellen via Orange is nu wellicht goedkoper
- KPN nu opzeggen betekent eventueel over een jaar na opzeggen van Orange weer opnieuw KPN moeten aanvragen (met de bijbehorende aansluitkosten van rond de 75 euro ofzo).

Persoonlijk haal ik het bellen via Orange er niet uit en dus blijf ik gewoon mijn standaard abo bij KPN behouden, zodat ik daar niet mee zit als ik van Orange af zou willen.
dangerpaki schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:49:
[...]

Ik denk dat mensen moeilijk doen omdat ze DHCP aan willen laten staan op de client computer en toch een statisch ip willen uitdelen. Kan bijv handig zijn bij laptops die op andere dagen ook in een DHCP netwerk gehangen moeten worden. Dan is een statisch ip op de client niet zo handig. Ik gebruik nu thuis een oudere Draytek router voor het uitdelen van de adressen via DHCP, omdat de livebox die statische ip's niet bewaart na een reset of stroomuitval. Ik wil dus dat de bij mij thuis bekende pc's vaste adressen hebben en DHCP in een andere range toewijst met daarbij dus DHCP actief op alle netwerk adapters hier in huis..

[ Voor 38% gewijzigd door Helsie op 07-08-2006 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Niet online
-- dit bericht mag op zich best verwijderd worden --

[ Voor 93% gewijzigd door Helsie op 07-08-2006 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kortom: Er valt prima mee te gamen met 25ms latency op een breedband verbinding. Al heb je natuurlijk de fanatiekelingen die een verschil van 10ms kunnen merken in de gameplay ;)[/quote]

Een verschil van 10ms is voor de echte gamer zeker een wereld van verschil. Ik heb zelf nu nog adsl 1 met een gemidelde ping van 10ms (speedtest). In de praktijk komt dan neer op gemiddeld 15 tot 25 ms. Dat is perfect om lekker snel te gamen. Moet er niet aan denken dat tie hoger zou komen. 25 tot 40 kan ook nog wel maar dan wordt het al kritiek.
De meeste reacties op dit forum is, dat de ping bij adsl 2 toch wel een stuk hoger uitkomt. Als de ping gemiddeld op 25ms (praktisch) uitkomt zou dat mooi zijn. Maar als later blijkt dat tie gemiddeld op 50ms uitkomt zijn je kinderen zeker niet blij met COD 2. :+
Een garantie kan niemand je geven, je kan het een jaartje proberen met Orange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTyce
  • Niet online

GoTyce

B S U R

Anoniem: 150806 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 08:16:
Kortom: Er valt prima mee te gamen met 25ms latency op een breedband verbinding. Al heb je natuurlijk de fanatiekelingen die een verschil van 10ms kunnen merken in de gameplay ;)[/quote]

Een verschil van 10ms is voor de echte gamer zeker een wereld van verschil. Ik heb zelf nu nog adsl 1 met een gemidelde ping van 10ms (speedtest). In de praktijk komt dan neer op gemiddeld 15 tot 25 ms. ...
Ping hangt toch vanaf met welke server je contact maakt? Wat is je ping naar www.nu.nl en www.startpagina.nl?

Ik heb Casema kabelinternet:
www.nu.nl gemiddeld 11 ms
www.startpagina.nl gemiddeld 12 ms

Daarvoor had ik ADSL van KPN die ongeveer hetzelfde had, meestal een paar ms hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-12-2024
Sinds ongeveer een week tuned mijn LB telkens in op veel lagere waardes dan voorheen, telkens beneden de 10mbit. Daar waar dit voorheen nooit zo was (heb Family nu bijna een half jaar). Meestal werkte een simpele reset dan meestal wel om hem op de gebruikelijke 19000 downstream te krijgen.

Maar, gisteren werd het ineens echt dramatisch, telkens hele lage waardes van bv. downstream 4388 upstream 264 en resetten helpt gewoon niet meer.

Ik woon in Rotterdam, meer mensen met problemen, of gaat mijn LB naar de kl***?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeYote
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:43
Cloudje schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 09:01:
[...]

Ping hangt toch vanaf met welke server je contact maakt? Wat is je ping naar www.nu.nl en www.startpagina.nl?
Klopt, maar de vertraging zit op de eerste gedeelte van Orange zelf. ADSL2+ van bbned bv zit bij mij in de wijk wel rond de 15ms. Zolang Orange hun apparatuur niet aanpast zal het niet sneller gaan, voor mij de reden om Family op te zeggen. Bij @home had ik een ping van 10-15ms op bepaalde Nederlandse & Duitse CS servers, nu heb ik daar maar liefts 35-40ms. Dat merk je en ik ben ook vaak degene met de hoogste ping (samen met andere Orange gebruikers hoewel die soms een paar ms lager zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cloudje schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 09:01:
[...]

Hoe kan ik dat checken, weet alleen hoe ik het via speedtest kan zien en natuurlijk als ik aan het gamen ben. :?
Trouwens ik stap ook over naar Casema, goed om te lezen dat de ping laag is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTyce
  • Niet online

GoTyce

B S U R

Anoniem: 150806 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:10:
[...]

Hoe kan ik dat checken, weet alleen hoe ik het via speedtest kan zien en natuurlijk als ik aan het gamen ben. :?
Trouwens ik stap ook over naar Casema, goed om te lezen dat de ping laag is. ;)
Start - > Uitvoeren -> cmd [dan op OK of ENTER]
dan intypen:

ping www.nu.nl

Dan krijg je een overzicht van de pingtijden.
Wij willen juist overstappen van Casema naar Orange. Ping is goed, maar echt veel downtime. Afgelopen 3 weken al 12 keer. Wel korte onderbrekingen, maar toch vervelend tijdens downloaden of gamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cloudje schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:27:
[...]

dan intypen:

ping www.nu.nl

Wij willen juist overstappen van Casema naar Orange. Ping is goed, maar echt veel downtime. Afgelopen 3 weken al 12 keer. Wel korte onderbrekingen, maar toch vervelend tijdens downloaden of gamen...
Als ik thuis ben zal ik het ff checken.
Voor mij is Casema + telefonie goedkoper, dat komt omdat ik nog geen ADSL2 kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crashmatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-02 20:34
Okay, ik heb sinds vannochtend eindelijk Orange Family, en voor zo ver werkt alles eigelijk prima, met uitzondering van bittorrent. Ik weet dat er meerdere mensen waren in dit draadje met problemen, maar ik kon geen oplossing tussen de antwoorden vinden, dus vraag ik er nog maar een keertje naar.

Ik zit ongeveer op de 15Mbit/s grens, via HTTP / FTP trek ik steady 1.3 Mbyte/s, maar bittorrent is niet vooruit te branden en blijft (met portforwarding, etc etc) onder de 20 Kbyte/s, daarmee bedoel ik de som-download van al mijn torrents, een enkele torrent komt ook niet boven de 20 Kbyte/s

Iemand enig idee wat ik ben vergeten of wordt ik gewoon hard genaait? :p

[ Voor 8% gewijzigd door crashmatrix op 07-08-2006 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39835

crashmatrix schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:09:
Okay, ik heb sinds vannochtend eindelijk Orange Family, en voor zo ver werkt alles eigelijk prima, met uitzondering van bittorrent. Ik weet dat er meerdere mensen waren in dit draadje met problemen, maar ik kon geen oplossing tussen de antwoorden vinden, dus vraag ik er nog maar een keertje naar.

Ik zit ongeveer op de 15Mbit/s grens, via HTTP / FTP trek ik steady 1.3 Mbyte/s, maar bittorrent is niet vooruit te branden en blijft (met portforwarding, etc etc) onder de 20 Kbyte/s, daarmee bedoel ik de som-download van al mijn torrents, een enkele torrent komt ook niet boven de 20 Kbyte/s

Iemand enig idee wat ik ben vergeten of wordt ik gewoon hard genaait? :p
Bij mij blijft het ook heel wisselend werken. Portforwarding werkt ruk of torrent wordt gewoon geblocked ofzo :? Heb al meerdere keren hierover gepost, maar het probleem wordt genegeerd :? Laat even weten als je een oplossing hebt gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04 19:37
Ik heb het topic (voor een deel) met veel belangstelling gelezen. Binnenkort ga ik Orange family aanvragen.
Nu wilde ik graag een VoIP oplossing gebruiken buiten Orange om, zoals VOIPbuster. De nieuwe speedtouch 780 lijkt een interessant optie. Uit het topic begrijp ik dat speedtouch modems het over het algemeen goed doen ipv de Livebox.

Maar voordat ik tot aankoop overga wilde ik even kijken of ik iets gemist heb. Heeft er iemand ervaringen met de speedtouch 780 en Orange Family? Of is een alternatieve configuratie met aparte modem & router verstandiger?

Bedankt!

Gijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
Anoniem: 39835 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:13:
[...]

Bij mij blijft het ook heel wisselend werken. Portforwarding werkt ruk of torrent wordt gewoon geblocked ofzo :? Heb al meerdere keren hierover gepost, maar het probleem wordt genegeerd :? Laat even weten als je een oplossing hebt gevonden!
ik weet niet met wat voor BT-client jullie downloaden, ik gebruik zelf Bitcomet 0.70 en portforwarden werkt prima. Je kan hier ook zien of de port goed is 'geforward'. als de port niet goed staat ingesteld krijg je alleen maar "local" verbindingen en blijft de downloadsnelheid bagger, maar zoals ik al zei heb ik port ingesteld in de livebox dan zie je naast "local" ook nog "remote" peers, hierdoor zie je dus of echt daadwerkelijk de port geforward hebt.

Ik haal hiermee gewoon de normale snelheden die ik met m'n vorige provider haalde.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107593

stat schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:56:
Ik heb het topic (voor een deel) met veel belangstelling gelezen. Binnenkort ga ik Orange family aanvragen.
Nu wilde ik graag een VoIP oplossing gebruiken buiten Orange om, zoals VOIPbuster. De nieuwe speedtouch 780 lijkt een interessant optie. Uit het topic begrijp ik dat speedtouch modems het over het algemeen goed doen ipv de Livebox.

Maar voordat ik tot aankoop overga wilde ik even kijken of ik iets gemist heb. Heeft er iemand ervaringen met de speedtouch 780 en Orange Family? Of is een alternatieve configuratie met aparte modem & router verstandiger?

Bedankt!

Gijs
Ik heb hetzelfde plan met mijn ZyXEL 2602 modem. Wat ik tot nu toe heb gelezen, is dat alternatieve modems iets lagere snelheden halen. Lijkt mij dat het zo gewoon moet lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

dan intypen:

ping www.nu.nl

www.nu.nl gemiddelde ping van 8ms. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184589

Hallo, ik heb sinds een paar dagen Orange Family met Telefonie.
Nou heb ik een geinig telefoontoestel in de vorm van een piano, maar Telefonie werkt niet met dat toestel. Als ik een nummer bel via Orange lijn gaat de kiestoon over naar in gesprek toon, zonder dat er ooit is geprobeerd verbinding te krijgen( gecheckt door te bellen naar eigen mobiel). Via KPN lijn had ik geen problemen met dit toestel. Met een ander toestel (ietwat hipper) heb ik geen problemen, maar vond die andere toch wel leuk. Iemand enig idee hoe dit komt en hoe te verhelpen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvec
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-02 21:31
Ik heb een livebox en op de 1e poort heb ik een webserver staan en op de 2e poort een WRT54G router met een draadloze laptop en 2 andere computers eraan.

Nu wordt er op de 2 gewone computers veel gedownload, en geupload. Is er een mogelijkheid om de 1e poort op de livebox voorang te geven boven de 2e? Of poort 80 of het IP of MAC adres van de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Anoniem: 184589 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:14:
Hallo, ik heb sinds een paar dagen Orange Family met Telefonie.
Nou heb ik een geinig telefoontoestel in de vorm van een piano, maar Telefonie werkt niet met dat toestel. Als ik een nummer bel via Orange lijn gaat de kiestoon over naar in gesprek toon, zonder dat er ooit is geprobeerd verbinding te krijgen( gecheckt door te bellen naar eigen mobiel). Via KPN lijn had ik geen problemen met dit toestel. Met een ander toestel (ietwat hipper) heb ik geen problemen, maar vond die andere toch wel leuk. Iemand enig idee hoe dit komt en hoe te verhelpen?

Alvast bedankt
Controleer of dat piano toestel toon bellen ondersteund. Pulse bellen wordt niet ondersteund door de livebox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvec
Soms zit er ook een schakelaar op(Pulse/Tone). Hebben wij ook last van gehad dat de schakelaar verkeerd stond.

[ Voor 5% gewijzigd door rvec op 07-08-2006 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 14:44
Vandaag ook m'n livebox binnengekregen, heb bij 1 jaar een 22,50 orange abo een jaar lang gratis wanadoo family 20 mbit.
Bij binnenkomst de telefoonlijn in het modem geprikt, switch met de computers op de eth1 uitgang aangesloten en verder werkt het allemaal meteen.

Enige alleen is dat nu het modem weinig meer doet dan enkel een hoge piep geven, lampjes branden verder niet, ding doet niks meer, internet werkt ook niet. Lekker :/
(oude inet abo op de andere lijn nog niet opgezegd dus dat draait gelukkig nog)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180404

vraag 1

als de live box per post komt, zit er dan een telefoon kabel bij of moet je die zelf kopen en welke telefoon kabel is dan het beste ?

vraag 2
in mijn bovenwoning heeft heeft de vorige bewoner vanaf het centrale punt in de huiskamer waar het aansluitings punt zit , een lijn aangelegd naar de slaapkamer en naar de keuken.

Is het beter die ongebruikte 2 lijnen naar keuken en slaapkamer te verwijderen of maakt dat niks uit voor de snelheid ?
Ik bel namelijk alleen mobiel en heb orange zonder telefonie aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:16

vr6-only

Blub Blub

1: alle benodige kabels worden meegeleverd.
2: ja, alle aansluitingen dienen na de livebox aangesloten te worden! en aangezien jij ze niet gebruikt, moet je ze zoeizo uittrekken.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180404

in de Volkskrant van 7 aug stond weer een negatief verhaal over de "service" van Orange....

Heeft iemand ervaring met het terug zenden van de life box naar Orange in een speciale box en moet jij dan de verzendkosten betalen , hoe gaat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

dan intypen:

ping www.nu.nl

Mijn ping hangt altijd rond de 25-40 op nederlandse servers (counterstrike), stuk hoger dan andere mensen die met ping 0-20 rond lopen.

ps: Valt toch nog goed mee te spelen

[ Voor 0% gewijzigd door kamphuis op 08-08-2006 04:06 . Reden: analfabeet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkere Loempia
  • Laatst online: 05-03 21:33
Anoniem: 180404 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 03:53:
in de Volkskrant van 7 aug stond weer een negatief verhaal over de "service" van Orange....

Heeft iemand ervaring met het terug zenden van de life box naar Orange in een speciale box en moet jij dan de verzendkosten betalen , hoe gaat dat?
Je krijgt direct een nieuwe Livebox toegestuurd bij een defect en bij het pakket zit in kartonnen envelop inbegrepen. Daar moet de defecte Livebox in. Alles is gefrankeerd voor terugzending. JE hoeft dus niks te betalen voor zo'n omruil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvec
Ik heb nu alles aangesloten op de WRT54G en daar kan ik wel instellen welke poort prioriteit krijgt. Maar ik heb toch liever dat de server rechtstreeks op de livebox komt. Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Laatst online: 16-03 15:30
Alex3305 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 13:45:
[...]

Een opmerking over bovenstaande. Je moet voor de keuze van je IP adres zorgen dat je binnen je subnetmask blijft, oftewel je kunt kiezen voor een adres tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.254. Het is echter handig om niet in je DHCP range te gaan zitten, aangezien dat weer problemen op zou kunnen leveren met je DHCP (ik weet niet of de Livebox ziet dat er een PC is met dat IP adres die hij zelf niet uitgegeven heeft en dat hij dus dat IP adres niet alsnog gaat proberen uit te geven). Volgens mij is het dus beter om de range 192.168.1.50 - 192.168.1.254 te gebruiken. Daar heb ik tenminste al mijn statische IPs in gezet.

En voor de TopicStarter: Kan dat geblaat onder het stukje "Ik hoor vaak dat DHCP ingestelde systemen en Port Forwards niet samen gaan, maar vind het zo'n gedoe om alles handmatig te doen, kan het ook anders?" inderdaad gewoon verwijderd worden? Het zorgt alleen maar voor verwarring en gaat nergens meer over. Gewoon vaste IP adressen instellen en de gateway aanwijzen en je bent klaar (nou ja, DNS servers dan ook even invullen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kamphuis schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 04:04:
[...]

Mijn ping hangt altijd rond de 25-40 op nederlandse servers (counterstrike), stuk hoger dan andere mensen die met ping 0-20 rond lopen.

ps: Valt toch nog goed mee te spelen
25-40 is idd nog redelijk om mee te spelen, hoger moet je niet komen. Heb jij adsl2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
martdj schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 14:18:
[...]

Een opmerking over bovenstaande. Je moet voor de keuze van je IP adres zorgen dat je binnen je subnetmask blijft, oftewel je kunt kiezen voor een adres tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.254. Het is echter handig om niet in je DHCP range te gaan zitten, aangezien dat weer problemen op zou kunnen leveren met je DHCP (ik weet niet of de Livebox ziet dat er een PC is met dat IP adres die hij zelf niet uitgegeven heeft en dat hij dus dat IP adres niet alsnog gaat proberen uit te geven). Volgens mij is het dus beter om de range 192.168.1.50 - 192.168.1.254 te gebruiken. Daar heb ik tenminste al mijn statische IPs in gezet.

*offtopic blaat*
Ok dat wist ik dus niet, bedankt voor de tip, zal ik in het vervolg opletten. Maar goed hier werkt het toch als een zonnetje, maar ik heb dan ook maar 2 systemen eraan hangen.. Zolang de DHCP nog IP's overheeft, lijkt het mij niet zo'n probleem, aangezien hij dan toch nog altijd naar het volgende IP-adres kan overschakelen.

Maar goed mijn specialisatie is dan ook weer niet TCP/IP of iets in die richting :P, kep het nameiljk uitgeprobeerd en het werkte, dat is voor mij op dit moment even voldoende..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik wilde net Orange ADSL Family + Telefonie bestellen, maar ik heb nog geen vaste KPN aansluiting (ik ben net verhuisd).

De vent van Orange vertelde dat ik eerst een kpn aansluiting moet regelen en dat hun die dan meteen overnemen. Klinkt nogal stom als je het mij vraagt.

Wat moet ik nu precies doen/aanvragen? En wat gaat dat kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compie
  • Niet online
compie schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 20:03:
Ik wilde net Orange ADSL Family + Telefonie bestellen, maar ik heb nog geen vaste KPN aansluiting (ik ben net verhuisd).

De vent van Orange vertelde dat ik eerst een kpn aansluiting moet regelen en dat hun die dan meteen overnemen. Klinkt nogal stom als je het mij vraagt.

Ik heb zelf nog wat gevonden:
http://www.kieskeurig.nl/...83EB9C12571A0002B73F9.htm

Telefoonlijn noodzakelijk
Ja (minimaal BelBudget). Orange neemt de kosten van uw KPN abonnement over van KPN en zitten in de prijs van dit abonnement inbegrepen, wilt u niet dat Orange de lijn van KPN overneemt dan betaalt u 24,95 p/mnd.

Heeft u nu geen telefoon abonnement van KPN, dan kunt u dit pakket toch aanvragen voor € 9,97 per maand extra en eenmalig € 47,55 aansluitkosten, de kosten voor Orange ADSL zijn dan 24,95 p/mnd en Orange kan pas na 12 maanden de lijn van KPN overnemen (KPN BelBudget abonnement, meer info tijdens het bestellen)

Let op; Orange kan alleen uw KPN lijn overnemen als u vrij bent om over te stappen naar een andere telefoonaanbieder)

Wat moet ik hier nu mee? Ik snap er geen zak van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crest
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-12-2023
compie schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 20:03:

Neem een budget KPN abonnement van 9,67 euro per maand en hou deze. Laat de abonnement niet overnemen door Orange, want als je weer wilt overstappen naar een andere provider heb je kans dat je weer een KPN aansluiting moet aanvragen.
KPN aansluiting aanvragen kost 49 euro. Aansluiten duurt ongeveer 5 werkdagen.
Als je je KPN lijn wilt houden bij Orange, betaal je 24 euro i.p.v. 29 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10697

Ik probeer mijn Sitecom WL-122 te gebruiken in combinatie met de Livebox :'( , echter de Sitecom wordt niet door de Livebox herkend. Weet iemand een oplossing voor dit probleem? Als ik de Livebox direct op het LAN aansluit is er niets aan de hand. Kortom welke instellingen van de Sitecom c.,q. Livebox moet ik veranderen????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Laatst online: 19-03-2021
Sinds kort ook Orange Family DSL,
Best goed te doen hoor voor dat geld!

Wat ik wel jammer vind ik mijn snelheid,
Ik haal max. 700 kb/s op een afstand van 1.9 km van de centrale.

Zijn dit een beetje normale waarden?

Upstream 1020 Kb
DownStream 6252 Kb
Afname Dichtbij : 39.3 (dB)
Ver weg : 15.9 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 10 (dB)
Ver weg : 11 (dB)

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Aan de hand van je Afname dichtbij icm de formule in de SP. Lijkt het eerder alsof je 2.8 km van de centrale afzit. Of een lokaal bekabelings probleem of je bent op een andere centrale aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-04 18:04

InSanex

serenity now!

Bij mij is het de laatste dagen ook weer helemaal gedaan met de snelheid.
Waar ik tot voor kort gewoon de volle 20mbit haalde (ik woon erg dicht bij de wijkcentrale)
komt het de laatste tijd niet boven de 10mbit uit.
Hij begint altijd hoopvol, maar dan lijkt het alsof de pitlimiter van een formule1 auto ingrijpt,
en het drastisch in elkaar zakt.....we wachten nog maar even af.

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Laatst online: 19-03-2021
Lizard schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:45:
Aan de hand van je Afname dichtbij icm de formule in de SP. Lijkt het eerder alsof je 2.8 km van de centrale afzit. Of een lokaal bekabelings probleem of je bent op een andere centrale aangesloten.
Nope, zit 1840 meter van mijn centrale af volgens de gegevens en met een reverse traceroute ben ik er achter gekomen dat ik ook daadwerkelijk op deze centrale aangesloten zit... :(

Ik zal ze eens een mailtje sturen daar bij orange, al verwacht ik geen al te intelligent antwoord terug de helpdesks van tegenwoordig kennende.

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compie
  • Niet online
Crest schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:14:
[...]

Neem een budget KPN abonnement van 9,67 euro per maand en hou deze. Laat de abonnement niet overnemen door Orange, want als je weer wilt overstappen naar een andere provider heb je kans dat je weer een KPN aansluiting moet aanvragen.
KPN aansluiting aanvragen kost 49 euro. Aansluiten duurt ongeveer 5 werkdagen.
Als je je KPN lijn wilt houden bij Orange, betaal je 24 euro i.p.v. 29 euro.
Bedankt voor de tip.
Is het wel mogelijk om de KPN BelBudget meteen te laten overnemen door Orange, of kan dat pas na 1 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D4V3 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:42:
Sinds kort ook Orange Family DSL,
Best goed te doen hoor voor dat geld!

Wat ik wel jammer vind ik mijn snelheid,
Ik haal max. 700 kb/s op een afstand van 1.9 km van de centrale.

Zijn dit een beetje normale waarden?

Upstream 1020 Kb
DownStream 6252 Kb
Afname Dichtbij : 39.3 (dB)
Ver weg : 15.9 (dB)
Ver weg : 11 (dB)
Ik haal hier op ruim 1,5 km 1,8 MB/s down.
Heb je de livebox ook ver van het hoofdstopcontact staan, of zitten er nog telefoons voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
D4V3 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 23:30:
[...]

Nope, zit 1840 meter van mijn centrale af volgens de gegevens en met een reverse traceroute ben ik er achter gekomen dat ik ook daadwerkelijk op deze centrale aangesloten zit... :(

Ik zal ze eens een mailtje sturen daar bij orange, al verwacht ik geen al te intelligent antwoord terug de helpdesks van tegenwoordig kennende.
Al die postcode checks zijn geschatte afstanden tussen de postcode van jou en de centrale waar je lijn heen gaat. Dit kan soms best wel eens de helft langer zijn en soms twee keer zo lang. Kabels lopen soms ongelukkig en gaan langs hoofdwegen. Verdeelstation(s) in de wijk en dan pas naar jou toe.

Maar het schaadt niet als je een storingsmelding er van laat maken zodat ze een onderzoek kunnen opstarten. Ze kunnen de lijn ook (laten) doormeten om de werkelijke lengte te bepalen voor je. En er kan natuurlijk iets niet helemaal inorde zijn wat oplosbaar is op de kabel.

Je modem in je huis wel echt op de hoofdaansluiting aangesloten? Daar zijn geen aftakkingen meer voor je modem aanwezig? Geen verlengkabels?
Anoniem: 74137 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 00:06:
[...]

Ik haal hier op ruim 1,5 km 1,8 MB/s down.
Heb je de livebox ook ver van het hoofdstopcontact staan, of zitten er nog telefoons voor?
Het is maar de vraag of de kabellengte werkelijk voor hem/haar ook echt 1800m is en niet langer.

[ Voor 34% gewijzigd door bjck op 09-08-2006 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51383

Ik zit op 1,5 KM afstand van de centrale, maar ik heb een demping van Dichtbij : 34.7 (dB) (dat zou eigenlijk pas bij 2,5 KM horen).

Mogelijke problemen:
- geen idee of ik wel de hoofdaansluiting te pakken heb (niet te achterhalen gezien leeftijd van huis, en KPN monteur kon mij ook niet vertellen waar de hoofdaansluiting zit, hoogstens een nieuwe lijn trekken voor iets van 200 euro als ik het goed begrepen heb).
- tel kabel van 1,5m vanaf aansluiting (is dit telang?)

Ik heb kort wel 14Mbit gehaald, op dit moment haal ik max 10Mbit. Iemand tips/suggesties om meer snelheid te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probeer de livebox eens op nieuw op te starten. Heeft bij mij wel eens geholpen. Had ook een keer 'opeens' 10 Mbit, na herstarten was het weer 16 Mbit :)

Hoofdaansluiting is waar de kabel het huis binnenkomt, dus de telefoonkabel volgen. In de Orange handleiding staan wel duidelijke plaatjes hoe je de hoofdaansluiting kan identificeren en hoe je het vervolgens moet aansluiten.

Tel. kabel 1,5m lang? Je bedoelt de kabel van livebox naar telefoon? Dat hoort niks uit te maken qua snelheid. Of bedoel je de wandaansluiting die in de livebox gaat? Dan weet je de afstand niet, omdat je niet weet waar de hoofdaansluiting is.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 74137 op 09-08-2006 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183692

InSanex schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 23:27:
Bij mij is het de laatste dagen ook weer helemaal gedaan met de snelheid.
Waar ik tot voor kort gewoon de volle 20mbit haalde (ik woon erg dicht bij de wijkcentrale)
komt het de laatste tijd niet boven de 10mbit uit.
Hij begint altijd hoopvol, maar dan lijkt het alsof de pitlimiter van een formule1 auto ingrijpt,
en het drastisch in elkaar zakt.....we wachten nog maar even af.
Sinds kort bij mij ook, 470 mtr van de centrale, maandje geleden dik 19 mb, nu niet meer boven de 13 mb. Orange is aan het knijpen heb ik het idee of de centrales zijn te vol. Bij wanadoo altijd top geweest. Hoe kan dit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Of je nu 13Mbit haalt of dat je modem ook een lijnsnelheid van 13Mbit geeft is wel belangrijk.

Bij de tweede kan je verder zoeken intern misschien omdat het dan alleen jou lijn betreft. Als je modem een lijnsnelheid van 19Mbit geeft en je haalt daarvan 13Mbit kan het nog bij je computer/netwerk liggen of bij Wanadoo natuurlijk. Dat zou dan kunnen duiden op een overvol netwerk gedeelte bij je ISP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-04 18:04

InSanex

serenity now!

Dit is de status van mijn verbinding volgens mijn linksys Wag54gs.
Status: Up
Downstream Rate: 17646 Kbps
Upstream Rate: 292 Kbps
Duidelijk niet de 20mbit die ik eerst had, en haalde, maar ook weer meer dan de 800kb/s die ik nu hier haal, en hier is dan Arnhem centrum.

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Ook een waardeloze upstream IMO.

Zelf zit ik rond de 1.7 KM van de centrale en haal ik 13MBit/s en gewoon 1Mbit up. Thuis loopt er zo'n 10 meter ronde telefoonkabel vanaf de ISRA naar de Livebox. Op ADSL1 maakte dit geen verschil en nu heb ik eigenlijk geen zin om weer alles anders aan te gaan sluiten. Denk ook niet dat het wat uitmaakt.

De reden waarom ik gewoon kaal koper betaal aan KPN in de vorm van belbudget is voor het gevel internet eruit zou liggen, dat je dan alsnog (wel duurder) via je KPN lijn kunt bellen. En het is een paar cent per maand goedkoper dan wat Orange ervoor vraagt (èn je hoeft de administratiekosten niet te betalen). Ik weet niet of dit al gemeld was.

Dit zijn mijn waarden:
Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1024 Kb
DownStream 13080 Kb
Afname Dichtbij : 32.2 (dB)
Ver weg : 12.4 (dB)
Ver weg : 13 (dB)
HEC-teller 155529
Firmware 0xe200314
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 16404
ES-teller van 1 dag 0
Anoniem: 51383 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 00:46:
Ik zit op 1,5 KM afstand van de centrale, maar ik heb een demping van Dichtbij : 34.7 (dB) (dat zou eigenlijk pas bij 2,5 KM horen).

Mogelijke problemen:
- geen idee of ik wel de hoofdaansluiting te pakken heb (niet te achterhalen gezien leeftijd van huis, en KPN monteur kon mij ook niet vertellen waar de hoofdaansluiting zit, hoogstens een nieuwe lijn trekken voor iets van 200 euro als ik het goed begrepen heb).
- tel kabel van 1,5m vanaf aansluiting (is dit telang?)

Ik heb kort wel 14Mbit gehaald, op dit moment haal ik max 10Mbit. Iemand tips/suggesties om meer snelheid te halen?
Er zal toch wel een punt zijn waar de KPN lijn je huis binnenkomt lijkt me. Als je een beetje handig bent kun je die kabel eventueel zelf doorknippen en opnieuw aansluiten op een stekkerdoosje en van daaruit het hele huis opnieuw bekabelen of anders enkel je livebox aansluiten.

Ik snap ook niet wat iedereen zit te zeuren over een ping van 30 of 20 of 40. Vroeger was je al blij als je onder de 100 zat en daar was al perfect mee te spelen.

[ Voor 54% gewijzigd door REDFISH op 09-08-2006 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compie
  • Niet online
compie schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 23:57:
[...]
Bedankt voor de tip.
Is het wel mogelijk om de KPN BelBudget meteen te laten overnemen door Orange, of kan dat pas na 1 jaar?
Ik heb alweer wat nieuwe info gevonden:

neem je telefoonnummer mee naar Orange

Wil je bereikbaar blijven onder je vertrouwde vaste nummer, zodat je geen nieuw nummer aan vrienden en familie hoeft door te geven? Je kunt je vaste KPN telefoonnummer gewoon meenemen naar Orange.
wij beëindigen je KPN telefoonabonnement

Als je ervoor kiest om je nummer mee te nemen, beëindigt Orange automatisch je KPN telefonieabonnement voor je. Let wel zelf op contractuele verplichtingen die je eventueel met KPN hebt. Verder is het belangrijk dat je niet zelf het KPN abonnement opzegt, anders kan Orange het telefoonnummer niet overnemen.
besparen en betalen

Als je je KPN abonnement opzegt, bespaar je op de maandelijkse kosten van dat abonnement. KPN rekent voor het gebruik van de telefoonlijn waar geen telefoonabonnement meer op zit wel kosten aan Orange. De doorbelasting van die kosten is inbegrepen in de abonnementsprijs van ADSL Family & Telefonie zonder KPN. Verder betaal je eenmalige administratiekosten van € 9,95.

Wil je je KPN abonnement houden? Dan betaal je een lager bedrag per maand aan Orange, maar blijf je daarnaast abonnementskosten aan KPN betalen.

Ik weet nog niet wat mijn contractuele verplichtingen zijn, maar ik neem aan dat de minimale contractduur van BelBudget 1 jaar is. Klopt dat?

[ Voor 4% gewijzigd door compie op 09-08-2006 12:49 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.