[Orange] ADSL Family+Telefonie ervaringen (Deel XII)
Toevoeging:
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhoudsopgave | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADSL door Orange kan op de volgende manieren geleverd worden, namelijk:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
De standaard modem die Orange levert is de "Sagem F@st 3202", ook wel bekend als de Livebox. Als je op zoek wil gaan naar nog meer achtergrondinformatie, houd dan de sagem aan, want er bestaan meerdere liveboxen! In Frankrijk zijn er 3 soorten:
Informatie over de Livebox is ook te vinden op de Orange site zelf Installatie handleiding en laatste firmware (versie 222026) informatie Globale specs van de livebox in Nederland:
Andere modems zijn natuurlijk ook te gebruiken als je alleen ADSL afneemt van Orange. Zodra het aankomt op ADSL&VoIP, dan leveren ze helemaal geen support als je geen Sagem Livebox hebt. Let wel op, zodra je 20Mbit afneemt van Orange, dat je een ADSL2+ compatible modem hebt! *In het algemeen zou ADSL gewoon horen te werken als je de modem instelt op:
Desondanks komen toch vele problemen voor met diverse modems. Er wordt gespeculeerd dat het misschien aan de niet toereikende splitters zou kunnen liggen. Mensen met een Zyxel modem dienen als protocol ENET ENCAP in te stellen. (Met dank aan bjck voor de extra info.) *Gegevens voor ADSL, kunnen misschien veranderen/niet werken zodra de upgrade gedaan wordt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Misschien wel een van de meest aantrekkelijke aspecten van het Family pakket. Eindelijk af van KPN/Tele2/enz. en gewoon voor een vast bedrag per maand bellen naar vaste telefoons in nederland. Zet die telefoonlijn dus maar open en lees de hele pinkeltje/kameleon serie maar uit voor je (klein)kinderen/neefjes/nichtjes, zonder dat het een dure grap wordt. Actuele prijs/stunt informatie is hier te vinden. En hier de Telefonie handleiding. /me Update: Sinds 21 februari 2006 geldt er een starttarief van € 0,04 per gesprek. Zie ook de Orange helpdesk: Zijn de Telefonie tarieven veranderd per 21 februari 2006? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Op het moment zijn er geen aanbiedingen bij Orange. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het schijnt ook zo te zijn dat als de adsl verbinding eruit lig dat je automatisch via KPN belt, maar krijg je daar dan een melding van?
Kan je ook de dure 0906 en 06- nummers blokkeren bij Orange?
Wat gebeurt er als ik in gesprek ben op mijn Orange telefoonlijn? Heeft er geloof ik ook mee te maken dat Orange de KPN lijn niet mag blokkeren. Er is ergens wel een keer een linkje naar een bouwpakket langsgekomen die dit wel kan regelen. Ah, gevonden: [rml]Lizard in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml] Is er een manier om meer dan 8 LAN servers aan te maken, of is 8 echt het uiterste limiet? En kunnen er ook ranges geforward worden
• /me ***** NIEUW ****** • [rml]LinuX-TUX in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml] een test pagina voor alle mensen die er • echt niet uitkomen. Laat me weten hoe het bevalt Ja nou, leuk script hoor /me LinuX-TUX Op deze site staan andere manieren om je porten te forwarden naar je PC's. Ik (LinuX-TUX) raad jullie af om deze methode te gebruiken als jullie: • 1) Zeker willen zijn dat de forwardings werken. Er zijn wat probleempjes bij sommige mensen, ik laat deze dus even in het midden • 2) Meer dan 8 forwards willen gebruiken. Het is beter om de porten mbv /me LinuX-TUX zijn script/methode in te stellen, dan op die manier. /me Update Aangepast voor de nieuwste firmware 221018 (en hoger). Het verschil zit hem in de firmware versies. Na de firmware upgrade durf ik niet totaal te garanderen dat de script/methode van /me LinuX-TUX even stabiel zal zijn als voorheen. Er is al getest en het schijnt even stabiel te zijn als voorheen. Ge-upgrade mensen, laat dan ook van u horen zodra er problemen zijn! - /me LinuX-TUX
Er wordt vaak gezegt dat de afstand een beperkende factor is voor de maximale downloadsnelheid die ik kan behalen, kan ik zelf ook een indicatie krijgen van hoe snel ik zal kunnen gaan downloaden?
Krijg je twee verschillende antwoorden over de afstand? Doe dan een "Reverse Traceroute" middels deze of deze site en let goed op de laatste hop met name op de afkortingen. Als voorbeeld kan je nog even op deze berichten terugvallen. De "Reverse Traceroute" stappen werken alleen als je al ADSL hebt. Ik heb toch hele lage snelheden en haal bij lange na niet wat ik behoor te kunnen halen volgens het grafiekje. Nu vraagt iedereen naar mijn SN/DN Ratio's, maar wat houden ze precies in? Maar, kan je hier dan niet uit herleiden hoe lang de koperdraad is waar ik op zit? Natuurlijk onder voorbehoud dat er niet ergens een KNIK/beschadiging in de kabel zit. Dus in de volgende situatie is de afstand:
5,5 / 13,81 = +/- 398 meter (ongeveer natuurlijk) Met dit antwoord kan je dan vervolgens weer op de grafiek kijken, naar de snelheden die je kan behalen. In dit voorbeeld ziet het er naar uit dat /me LinuX-TUX de volledige 24Mbit kan gaan behalen. Als je er zelf echt HEEL zeker van bent dat de afstand gewoon veel groter is dan de uitkomsten en je kampt met snelheidsproblemen, is dit misschien de moeite waard om het aan te kaarten bij Orange.
Ik heb nu al op dit moment ADSL van provider X en wil graag overstappen naar Orange, kost het veel moeite en downtime om over te stappen?
Bellen via Orange ... betekent dat dat ik dan KPN EINDELIJK de deur kan wijzen?
Ik heb nog steeds brandende vragen en krijg ze maar geen antwoord/tegenstrijdige antwoorden, waar kan ik nog meer terecht?
OF
Is het mogelijk om VPN te forwarden over de Livebox?
Zou zeggen, doe je best be my guest Let vooral op regel 14 Ik hoor vaak dat DHCP ingestelde systemen en Port Forwards niet samen gaan, maar vind het zo'n gedoe om alles handmatig te doen, kan het ook anders? Maar hoe weet ik dan wat mijn eigen "MAC" adres is, of wat het MAC adres is van IP 192.168.Y.Z Leuk, al die DHCP-server tweaks, zijn er nog meer? [scenario]: • Ik houd binnenkort een LAN-party, en er komen net iets meer dan 10 PC's aan het netwerk te hangen.• Ik word nu onderhand gek van de DNS server die ik via DHCP ontvang, ik wil helemaal geen DNS proxy, maar een ECHTE DNS server ontvangen via DHCP
Toevoeging:
- Lees deze startpost voordat je vragen stelt in het topic. De meeste Vaak-voorkomende-vragen worden in deze post al beantwoord.
- Geen geflame
- Geen spam
- Geen opsomming van ping-tijden
- Geen speedtesten als in: "Kijk eens hoe hard het nu gaat!!111one"
- ...en de rest van de policy
Mis je hier iets? Wil je persee dat het erbij komt te staan? Vragen/opmerkingen, maakt niet uit, aarzel dan niet en mail naar 
Dit omdat de topics met zo'n rap tempo zich vermenigvuldigen dat ik zo nu en dan opmerkingen en aanwijzingen over het hoofd zie.
Spam Konijnen 
Dit omdat de topics met zo'n rap tempo zich vermenigvuldigen dat ik zo nu en dan opmerkingen en aanwijzingen over het hoofd zie.
Met dank aan: | ||
bjck | vr6-only | n00bs |
Birdie | FicoF Aanleiding voor deel 2, 3 & 4 | Anoniem: 103367 |
nitpicker | LinuX-TUX Aanleiding voor deel 5 | KBDE |
Tekn0z | stimey | wilko2 |
& iedereen die ik door spontane amnesia vergeten ben voor de tips! |