quote:
neographikal schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:19:
[...]
Sorry maar dat is onzin, het materiaal maakt het zeker makkelijker en ik zal dan ook niet beweren dat materiaal niet uitmaakt. Maar leren fotograferen gaat over compositie, licht en gevoel, niet of je de camera nou met een draaiwiel of een knopje naar het juiste diafragma slingert. Nogmaals, het maakt het vaak wel makkelijker.
[...]
Een tasje, waar je dit fatsoenlijk in kwijt kunt en waarbij het spul niet meteen in 2000 stukjes ligt wanneer het een stuitert maakt, kost je een 50-60 euro voor een beetje leuke Crumpler / Lowepro. Daarnaast zal er nog een flitser bij moeten imo, daar kom je echt niet onderuit. Met nog wat losse frutsels erbij (polafilter is toch ook wel érg prettig, omnibounce toch ook wel, etc) zit je gewoon aan die 1500. En als je dan ziet wat je voor zo'n Fuji kwijt bent, wat gewoon een goede camera is, vraag ik me af of je voor de beginner zo'n dure set moet gaan halen.
Om het overigens nog maar niet te hebben over als je eens denkt: joh, ik wil een andere lens, een ultra wide angle, mooiere tele, betere flitser etc. Ik dacht dat het ook wel mee zou vallen, in mijn tas zit momenteel voor meer dan 4K ex btw in anderhalf jaar tijd.... En zelf zou ík niet voor de D50 gaan, het gebrek aan een grip zou me irriteren plus dat de 350D betere noiseperformance biedt.
Voordeel van een slr is dat je nog kan denken om keer andere lens aan te schaffen enz enz...
geheugen, tas, batterijen en flitser zijn bij beide cameras nodig, zit bij tas zelfs aan rugzakje te denken en die zijn nog wat prijziger...
uv en/of pola filter zelfde...
canon heeft ook accus nodig, of je moet er grip bij doen, fuji eet weer gewoon aa batterijen, maar beide moeten gewoon aangeschaft worden incl reserve...
fuji heeft wel een heel simpel flitsvoetje, wat je wel weer een goedkopere flitser oplevert, al moet ik dat flitsgebeuren nog uitzoeken.
Als ik voor de canon zou gaan zal dat waarschijnlijk met de kitlens en de 70-300 apo van sigma worden en me zo iets verder orienteren om later een leuke vervanging voor die kitlens te zoeken.
Vaders heeft hier ook nog een 28-80 ef lens liggen, weet alleen niet wat voor kwaliteit die heeft.
Wil wel zeker meer met fotografie gaan doen, begin het leuk te vinden nu ik beetje snap wat er allemaal mogelijk is...
Is dan voor mezelf ook kijken wat beste investering voor toekomst is...