(Poll) Fotograferen zonder filters met dure lenzen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.511 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een set toch wel vrij dure objectieven en hier heb ik netjes UV filters voor zitten.

Nu maak ik nog wel eens foto's op feestjes enzo en ik zie dat bij bijvoorbeeld kaarslicht wel eens een reflectie terugkomen net naast het licht of aan de overkant op de foto.

Nu kan ik ook foto's gaan maken zonder UV filter, want die array in de 350D is al heel behoorlijk goed tegen UV beschermd maar je lens is fysiek nu dus wel blootgesteld.

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die ook bewust zonder enige vorm van filters op de objectieven fotografeert met enkel een zonnekap ter bescherming.

Het zou leuk zijn als ik hier reacties op zou ontvangen.

Let op: het gaat hier wel om het duurdere segment lenzen (Sigma EX, Canon L Nikon ED(?)). Dat er op je kitlens een filtertje zit is leuk, maar gelieve hier niet de poll mee vullen.

Poll: Fotografeer jij met UV Filter ?
Ja, heel bewust ter bescherming
Ja, maar heb wel speciaal gecoat glas
Nee, gewoon zo out of the box
Nee (Bewust), ik wil kwaliteit perfect hebben
Nee, De zonnekap biedt voldoende bescherming
Anders
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=107056&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Mijn dank is groot!
Ik hoop dat medetweakers hier ook wat aan hebben.

Edit: Mocht je ervaring hebben met beschadigde lens door het ontbreken van een filter, MELD het alsjeblieft in het topic. Hoe meer info we hebben hoe beter een ieder zijn overwegingen kan maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 30-12-2005 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik vind het niet bepaald slim om een dure lens te kopen met een goedkoop filter. Als je een filter haalt (ter bescherming) haal dan minimaal een goede gecoate. Zo heb ik bewust gekozen voor de B+W MRC serie voor beide lenzen en ook mijn vorige camera was er met 1 voorzien.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Oxi schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:03:
Ik vind het niet bepaald slim om een dure lens te kopen met een goedkoop filter. Als je een filter haalt (ter bescherming) haal dan minimaal een goede gecoate. Zo heb ik bewust gekozen voor de B+W MRC serie voor beide lenzen en ook mijn vorige camera was er met 1 voorzien.
Ik heb er door Konijnenberg filters op laten zetten en er verder niet zo bij nagedacht. Een test wees bij mij uit dat de foto's niet minder scherp waren, maar je verliest wel een heel klein beetje (iets van 2% ofzo) aan licht.

De filters die ik heb zijn allemaal van Tiffen 77mm, 82mm en 67mm UV Protector filters.

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 30-12-2005 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43
Stomme vraag misschien maar wat kan er dan met zo'n lens gebeuren als er geen filter op zit? Licht is licht toch?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik heb gekozen: Nee, De zonnekap biedt voldoende bescherming ;) Binnen altijd je filters eraf en lenshoods erop, simpel: hoe minder reflecties en glas 'voor' je lens, hoe beter.

Ik heb nu: 50mm, 85mm, 10-20, 28-75, 18-125 aan lenzen: alleen op de 18-125 gaat af en toe een UV of een pola, en heel soms op de 50mm een UV. De rest heeft gewoon de zonnekap erop: voor de 10-20 wil ik wel nog een 77mm pola/nd-grad filterset halen: niet voor bescherming, maar voor het effect :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Ramon de Jesus schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:07:
Stomme vraag misschien maar wat kan er dan met zo'n lens gebeuren als er geen filter op zit? Licht is licht toch?
Stoten, kinderen met vette vingers, rotzooi in de lucht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84823

Ik heb anders ingevuld. Omdat ik me nog niet verdiept heb in de verschillende filters. Is er misschien iemand die me een goed filter aan kan raden, ik heb een Sigmalens 24-70 F2.EX 82mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Remy schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:07:
Ik heb gekozen: Nee, De zonnekap biedt voldoende bescherming ;) Binnen altijd je filters eraf en lenshoods erop, simpel: hoe minder reflecties en glas 'voor' je lens, hoe beter.

Ik heb nu: 50mm, 85mm, 10-20, 28-75, 18-125 aan lenzen: alleen op de 18-125 gaat af en toe een UV of een pola, en heel soms op de 50mm een UV. De rest heeft gewoon de zonnekap erop: voor de 10-20 wil ik wel nog een 77mm pola/nd-grad filterset halen: niet voor bescherming, maar voor het effect :)
Liefst heb ik ook zonder filter, maar ik ben bang voor beschadiging, je zult net zien, er gebeurd nooit wat, en je gooit 1 dag je filter er even af en hoppa je neefje gooit effe onverwachts een mooie knikker naar je camera toe.

O ja mijn lenzenarsenaal:

18-50 2.8 EX DC Sigma
24:70 2.8 EX DG Sigma
70-200 2.8 EX DG HSM Sigma
1.4x EX APO teleconverter.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 30-12-2005 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ramon de Jesus schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:07:
Een filter is extra glas en zorgt altijd voor wat verandering van het beeld, ook de allerbeste filters. Het licht kan gedempt of vervormd of verkleurd worden: al naar gelang je soort filter. Met mijn pola verlies ik bv 3 stops licht, da's redelijk wat: alleen bij goed belichte scenes dus handig ;)

edit: wat Gizz hieronder post bedoel ik dus ja :)

[ Voor 6% gewijzigd door Remy op 30-12-2005 15:12 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb maar anders gestemd. Op mijn duurste (€575) objectief heb ik wel een UV (Hoya Super HMC), op de rest niet.

Fairy: het grootste probleem is ook niet onscherpte of lichtverlies, maar contrastverlies en rare flares, weerspiegelingen etc.

Dit krijg je met een filter zonder goede coating. Er zijn 2 stoplichten, maar je ziet ze 30 keer op de foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.gizzah.net/got/div/IMG_1819.jpg

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Remy schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:10:
[...]
Een filter is extra glas en zorgt altijd voor wat verandering van het beeld, ook de allerbeste filters. Het licht kan gedempt of vervormd of verkleurd worden: al naar gelang je soort filter. Met mijn pola verlies ik bv 3 stops licht, da's redelijk wat: alleen bij goed belichte scenes dus handig ;)
Een pola is ook niet het soort filter wat ik bedoel, ik mik vooral op UV beschermfilters, pola's heb ik er sporadisch opzitten voor fotografie aan het water e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121381

Ik ga voor de 100% mee met Remy. Bezit ze wel maar gebruik ze nooit, alleen bij stevige wind aan zee om zand - zoutstralen te voorkomen zou ik 'm misschien gebruiken voor de rest onzin als bescherming alleen goed voor de winstmarges van de verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien is het handig "duurdere segment lenzen" wat beter de definieren. Is het >€1800, >€1000 of >€550, in al die prijsklassen heb je andere lenzen dan de door jou genoemde Sigma EX, Canon L Nikon ED, en ik neem aan dat het om de prijs gaat, en niet om of het een Canon EF L of Canon EF of een Mamiya is. Ook is voor de een goedkoop wat voor de ander duur is, maar de prijs van een filter wordt naarmate de prijs van de lens daalt natuurlijk wel relatief groter (tot de lens goedkoper is dan het filter ;) )

Ik fotografeer met en zonder filters, dus ik heb maar anders ingevuld, soms heeft een filter zin, soms niet...

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 30-12-2005 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
begintmeta schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:13:
Misschien is het handig "duurdere segment lenzen" wat beter de definieren. Is het >€1800, >€1000 of >€550, in al die prijsklassen heb je andere lenzen dan de door jou genoemde Sigma EX, Canon L Nikon ED, en ik neem aan dat het om de prijs gaat, en niet om of het een Canon EF L of Canon EF of een Mamiya is. Ook is voor de een goedkoop wat voor de ander duur is, maar de prijs van een filter wordt naarmate de prijs van de lens daalt natuurlijk wel relatief groter (tot de lens goedkoper is dan het filter ;) )

Ik fotografeer met en zonder filters, dus ik heb maar anders ingevuld, soms heeft een filter zin, soms niet...
Nou ik bedoel meer, een kitlensje of een standaard 50 1.8 of 18-125 lensje kost nou de kop niet maar ik heb het meer over de wat kostbaardere investeringen, dus een beetje €400+ objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Fairy schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:16:
[...]

Nou ik bedoel meer, een kitlensje of een standaard 50 1.8 of 18-125 lensje kost nou de kop niet maar ik heb het meer over de wat kostbaardere investeringen, dus een beetje €400+ objectieven.
Ik heb zelf overal een UV voor zitten. Als het niet echt extreem rare shots zijn gaat het meestal wel goed en als het al echt goed zichtbaar is, nou, dan schroef ik hem er wel even af. Zelfs een lensje van 100 euro vind ik voldoende geld om er een beetje bescherming op te zetten om eerlijk te zijn. Misschien ben ik ietwat overdreven bezig, maar ik ben nou eenmaal een pietlut als het op bescherming van die zooi aankomt. Ik zit liever niet met gehannes. Zonnekap gebruik ik eigenlijk alleen met nat weer en als er echt _veel_ zon staat, dus grote kans op flare vorming.

Ow ja, de lenzen
50mm 1.8 Nikkor
18-70, kitlens
70-200 Sigma 2.8 EX HSM APO DG blababla-wat-er-nog-niet-meer-bij-staat

Die laatste heeft overigens een duur Hoya filter, de rest allemaal iets goedkoper, zo ben ik dan wel weer :D

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Na een aantal tests overweeg ik ook de filters achterwege te gaan laten.

Heb net met een halogeen op een witte muur een lichtemetig gedaan met en een zonder filter en hier zit een consequent verschil ik, ook qua inschatting die de camera maakt op het aanwezige licht. Daar komt bij dat je reflecties door een filter elimineert maar je bent ook je bescherming kwijt.

Ik kan de filters natuurlijk altijd meenemen en bij de kids e.d. het filter terugplaatsen.

Alleen mijn 70-200 2.8 laat ik het filter op zitten, daar ben ik echt té zuinig op... 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 30-12-2005 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb maar 2 lenzen bij m'n canon eos 350d en die zijn beide niet van het duurste type (zeg gerust goedkoop :P)

op mijn 18-55 kitlens heb ik geen enkele vorm van bescherming en op mijn 55-200mm usm heb ik enkel de zonnekap als bescherming. wel heb ik altijd als ik hem ook maar een minuutje niet gebruik de lenscover er op. nu zul je zeggen "maar dan mis je allerlei kansen voor mooie foto's" dan zeg ik "echt niet, ik ben er heel handig in geworden om de cover heel snel te verwijderen, dit gaat bij mij in 1 beweging met het naar mijn oog brengen van de camera :)

zodra ik aan de écht duurdere lenzen ga, dan wil ik er zeker wel een uv filtertje op.

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 30-12-2005 17:08 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:28

Jaymz

Keep on moving !

Mijn Arsenaal:

EF 24-70 (€ 1199) mèt filter.
EF 70-200 F2.8 L IS (€ 1750) mèt filter
EF-S 10-22 (€ 769) zonder filter (vergeten erbij te kopen eigenlijk :P)

Gelukkig hebben ze alledrie dezelfde filtermaat dus ik kan uitwisselen :+

Zeker als ik in een club tussen de mensenmassa doorfrunnik heb ik er wel graag een filter op. M'n 24-70 en zéker m'n 70-200 vind ik gewoonweg te duur om wherever ombeschermd mee rond te lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

Ik schiet zonder filters, vanwege die reflecties die de TS al noemt. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Floris schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:38:
En nooit geen problemen gehad met beschadigingen?

PS Mooie site !
Jaymz schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:34:
Mijn Arsenaal:

EF 24-70 (€ 1199) mèt filter.
EF 70-200 F2.8 L IS (€ 1750) mèt filter
EF-S 10-22 (€ 769) zonder filter (vergeten erbij te kopen eigenlijk :P)

Gelukkig hebben ze alledrie dezelfde filtermaat dus ik kan uitwisselen :+

Zeker als ik in een club tussen de mensenmassa doorfrunnik heb ik er wel graag een filter op. M'n 24-70 en zéker m'n 70-200 vind ik gewoonweg te duur om wherever ombeschermd mee rond te lopen ;)
hee jij hebt ook Charles Dickens spul online staan, ik heb daar ook een berg foto's geschoten maar ik zet eigenlijk nooit wat online, misschien moet ik dat maar eens vaker doen :)

[ Voor 60% gewijzigd door Fairy op 30-12-2005 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb met mijn Hoya Pro1 nog geen last van reflecties gehad, maar ik fotografeer dan ook geen buitensituaties in de nacht op dit moment bij gebrek aan een statief. Bij die partyfotografie ga ik echt niet zonder filter de vloer op, alleen de 50mm is dan onbeschermd. Maar met name die 17-40 is me daarvoor gewoon te duur en als je ziet hoe smerig dat filter is na een avondje schieten... :X Echt verschrikkelijk ranzig :)

Indien nodig en de situatie het toelaat gaat die er wel vanaf, maar anders ziet hij er fijn op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:22
Bij mij is het filter een soort veredelde lensdop. Het kost tijd om een lensdop eraf te halen, en dan moet je hem ook nog ergens kwijt (zat 'ie nou in m'n linker- of rechterzak?). Met een filter erop hoef ik niet bang te zijn dat de frontlens vies wordt of bekrast raakt in m'n tas.

Als ik denk dat het nodig is ivm. reflecties, schroef ik hem eraf, maar in de meeste gevallen merk je er niets van. Ik heb er wel altijd multicoated filters (Hoya of Nikon) op zitten.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Zoals heel vaak al vermeld: de tiffen filters van konijn zijn slecht, omdat ze hier in NL (ook daar dus) alleen de ongecoate versies verkopen :'( . Heb je een Hoya SHMC Pro1 filtertje of een B+W MRC filter voor je lens, dan heb je 99,7% en 99,5% lichtdoorlating en geen last van contrastverlies en heel erg weinig last van flare d:)b. Mocht je als Floris vaak in omstandigheden fotograferen waarbij je vaak meerdere sterke lichtbronnen hebt, dan kan ik het wel begrijpen dat hij geen filter erop zet. Maar ikzelf hou m'n Pro1 filter altijd op, vanwege de bescherming en omdat ze ook bekend staan als filters die ongelofelijk weinig extra flare geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
same here :) met effect- en sfeerbelichting op feestjes zijn UV filters echt een ramp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
HunterPro schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:49:
[...]
same here :) met effect- en sfeerbelichting op feestjes zijn UV filters echt een ramp. :)
Hmm vreemd, ik heb er met mijn Hoya filtert totaal nog geen last van gehad :) Of in ieder geval nog niet merkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
neographikal schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:56:
[...]

Hmm vreemd, ik heb er met mijn Hoya filtert totaal nog geen last van gehad :) Of in ieder geval nog niet merkbaar :)
komt vanzelf wel ;) hoewel ik van mezelf ook wel weet dat ik nogal eens flaregrage hoeken kies :)

[ Voor 13% gewijzigd door HunterPro op 30-12-2005 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Volgens mij word beschadiging wel heel erg overdreven. Ik hoorde ooit eens van een Canon engineer dat alle L objectieven sowieso voorzien zijn van een keiharde toplaag dus een extra stuk glas ervoor, puur voor bescherming, is niet nodig.
Ik ramde een keer per ongeluk met het glas van de 70-200L f4 tegen een hoek van een kast aan.
(camera hing om m'n nek en ik moest ff opzij voor iemand)
Nou geen vlekje, helemaal niks. Wel een deukje in de kast overigens.
Heb nog wel even naar de lens laten kijken maar er was niets mis mee.
Ook gaat de opmerking over vette vingers e.d. niet op want die kun je ook gewoon op je filter krijgen.
De coating van de L objectieven laat zich overigens gemakkelijker reinigen dan de meeste filters.
Ik heb alleen een Skylight filter op mijn 17-40 gezet omdat dit volgens de user manual nodig was om de lens stofdicht te maken.
Voor de rest gebruik ik alleen filters als ze echt nodig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door regmaster op 30-12-2005 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Ik heb al twee keer krassen gezien op het voorste glas van een lens zelf. Zo had m'n vorige 100-300 L een kras, ook een 24-85 die ik heb gehad was voorzien van de nodige krassen op het glas. De 24-85 is misschien geen L glas, maar 100% krasongevoelig acht ik het glas van mijn L lenzen niet toe. Vandaar dus mijn keuze voor filters.

Plus leuke plaatjes waarbij de filters een groot deel van een klap hebben opgevangen.
Afbeeldingslocatie: http://homepage.ntlworld.com/gsrprice/drat.jpg
Afbeeldingslocatie: http://stevendn.smugmug.com/photos/48994084-M.jpg
Goed te zien hoe de metalen ring van een filter als bufferzone kan dienen voor een klap/stoot/val.

[ Voor 9% gewijzigd door guillaumemay op 30-12-2005 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161027

Dus om eerlijk te zijn heh wat toevallig dat ik deze topic nu tegen kom. Precies een uur geleden is mijn 18-70 lens samen met mijn nikon uit de tas gevallen. Ik ben echt wreed geschrokken. Ik keek naar de lens en ik zag dat het hele glas gebroken is. Ik wil nu weten of de lens zelf ook beschadigd is maar dat kan niet aangezien ik de uv filter niet eraf kan krijgen. Er zit namelijk een deuk in waardoor het niet af te schroeven is. Ik heb even een klein beetje gespeeld met een tang maar met volle kracht durfde ik niet te proberen. Ik denk dat ik morgen maar langs ga bij combi veerman en vragen als ze een oplossing hebben om de UV filter er af te krijgen. Ik heb wel door de schreven heen proberen te kijken en zag geen barsten op de lens zelf maarja nu kan ik alleen maar blijven hopen.

In ieder geval is het voor mij duidelijk. ALTIJD UV filter mits een 18-70 lens OOIT beneden de 50 euro wordt :P

Owwja Scherven brengen trouwens geluk en ik heb nu al een oudejaarslot, DUS WIE WEET!!!
:P :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hoe groot is eigenlijk de kans dat scherven van het filter de objectieflens beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Minder groot dan dat het object wat het filter brak krassen kan aanbrengen op je lens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als ik die verhalen in dit topic lees waarbij de filters zijn gebroken, was hetmeestal een val, geen object. Een object dat je filter breekt zal vaak ook nog wel de lens pakken vermoed ik (al zal de snelheid wel lager zijn, maar de scherven zijn natuurlijk wel scherp en kunnen een groter oppervlak raken vermoed ik.

Een filterdraad of, ik vermoed nog beter, een zonnekap beschermen het objectief blijkbaar al bij een val.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het ding vangt een hoop energie in ieder geval op, maar ik als je ziet hoe mijn filtert eruit ziet na een nacht partyfotografie :X Echt, dat wil ik niet eens op me lens hebben. Overigens zit mijn zonnekap er ook _altijd_ op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't is natuurlijk afhankelijk van wat je doet. zoals ik al schreef, soms heeft een filter zin, soms niet. UV filters hebben ook wel wat zin buiten dat de als beschermfilter kunnen fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
begintmeta schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 22:30:
Als ik die verhalen in dit topic lees waarbij de filters zijn gebroken, was hetmeestal een val, geen object. Een object dat je filter breekt zal vaak ook nog wel de lens pakken vermoed ik (al zal de snelheid wel lager zijn, maar de scherven zijn natuurlijk wel scherp en kunnen een groter oppervlak raken vermoed ik.

Een filterdraad of, ik vermoed nog beter, een zonnekap beschermen het objectief blijkbaar al bij een val.
Tja, behalve van tegen zooi bij partyfotografie maar dat soort situaties zet ik sowieso een filter ervoor.

Voor normaal gebruik wil ik dan liever van het filter af, omdat het toch wel iets nadelige invloed heeft.

En als ik zie wat 82mm hoya filters e.d. kosten dan schrik je ook wel.

[ Voor 25% gewijzigd door Fairy op 31-12-2005 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Laatst online: 18:28

Jaymz

Keep on moving !

Helpt jouw verzekering daar bij, of zou je het zonder je dekking ook zo doen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 12:02
Ik gebruik alleen zonnekappen, maar ik kom dan ook niet in mega-stoffige omgevingen. Dan zou ik waarschijnlijk ook filters gebruiken. Momenteel heb ik permanent op al m'n lenzen de bijbehorende zonnekap.

Zonnekappen bieden bescherming tegen vieze (kinder)vinger(tje)s, zijn een flinke buffer als je ergens tegenaanstoot en houden ook nog eens ongewenst licht tegen. Ideaal. Als je continu je UV-filter moet gaan poetsen is die dure coating ook zo een keer verdwenen. Plus mocht je die lens een keer in de tas gooien en vergeten de lensdop erop te doen... no worries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Laat je de zonnekap normaal op de lens als je deze in de tas doet?

Ik doe de zonnekap er altijd reversed op als ze in de tas gaan, en dan biedt zo'n zonnekap helaas weinig bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-06 11:40

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb sinds een tijdje ook Hoya UV-filters op al m'n lenzen, geeft toch een gerust gevoel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

gium schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 07:39:

Ik doe de zonnekap er altijd reversed op als ze in de tas gaan, en dan biedt zo'n zonnekap helaas weinig bescherming.
En dan hoort je tas bescherming te geven :Y)

Als ik een dure lens/lenzen heb, dan gaat daar niet per se een filter op: de 2 zooms die ik nog op het oog heb (nikkor's 17-55, 70-200) hebben beide gezonde lenshoods die ik er dan altijd op zou laten zitten: en een lenshood vervangen is goedkoper dan een kwaliteits-77mm filter :) Bijkomend gebeuren is dat een filter direct op de lens zit, als de impact groot is door een bepaald voorwerp (beton :X ) dan krijgt je lens ook nog een mep: het plastic van lenshoods absorbeert meer en zit 'verder weg' van je front element ook. Nadeel is wel dat lenshoods eraf kunnen 'poppen' natuurlijk vergeleken bij filters, die je soms na een klap niet eens meer los kan krijgen..tja :/

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Mijn dure 17-55 en 70-200 VR gebruik ik zónder filters. Imo is de lenshood meer dan genoeg voor bescherming. Eerlijk gezegd ga ik er allemaal niet te krampachtig mee om, anders is de lol van fotograferen ook weg.

[edit]Wat Remy zegt dus :P

[ Voor 7% gewijzigd door Abbadon op 31-12-2005 11:29 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Abbadon schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 11:25:
Mijn dure 17-55 en 70-200 VR gebruik ik zónder filters. Imo is de lenshood meer dan genoeg voor bescherming. Eerlijk gezegd ga ik er allemaal niet te krampachtig mee om, anders is de lol van fotograferen ook weg.
Idd, risico is er gewoon altijd, feit. Als je maar goed verzekerd bent is dat op zich geen probleem, ik ben wel zuinig op m'n spullen, maar ik ga me niet inhouden omdat ik anders bang ben dat er misschien wel ergens eventueel een krasje op kan komen. :)

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Zuinig op m'n spul ben ik zéker; was allemaal een rib uit m'n lijf dat spul. 't is dus niet dat ik er nonchalant mee omga. Het is precies zoals jij zegt, dat ik me niet ga inhouden omdat ik bang ben dat er evt. een krasje op zou komen. Anders zou ik me beter instap lenzen kunnen kopen en daar dus _betere_ platen mee schieten 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Laatst online: 22:55
Ik gebruik in pricipe geen filters. Ik ben niet zo bang om mijn lenzen te stoten. Ik heb wel een filter en die gebruik ik als ik naar het strand (of andere gevaarlijke locaties/momenten) ga met mijn camera.
Maar bijna altijd schiet ik onbeschermd, gewoon om de reflecties e.d. te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mja voor is nog een reden dat mijn 17-40 zonder filter niet volledig weathersealed is :) Maar tussen krampachtig omgaan, en een filter gebruiken waar je eigenlijk geen last van hebt (die multicoated filters zijn gewoon prima :) ) zit een verschil. Ik ben er gewoon voorzichtig mee, en de lenskap van mijn 17-40 biedt niet zo heel veel bescherming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:03
Slechte tiffen filters, lelijke reflecties.... Geen idee waar iedereen het hier over heeft. Ik heb op m'n sigma 18-50 2.8 en canon 70-200/4 allebei 'goedkope' tiffen filters van konijn zitten, en ik heb net even een paar honderd foto's nagekeken, maar kan nergens reflecties bekennen. Misschien dat er inderdaad iets meer licht verloren gaat, dat kan ik natuurlijk niet zo 123 zien. Heb alleen geen filter op m'n peleng 8 mm zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLeGrand
  • Laatst online: 31-07-2024
En zonnekappen er altijd op je lens? Dan kun je nooit je interne flitser gebruiken. Krijg je een knoepert van een schaduw.

Denon AVR-X3600H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

JeanLeGrand schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 12:42:
En zonnekappen er altijd op je lens? Dan kun je nooit je interne flitser gebruiken. Krijg je een knoepert van een schaduw.
Met je kitlens op 18mm ja :+

In andere gevallen loopt dat wel los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
pnieuwla schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 12:31:
Slechte tiffen filters, lelijke reflecties.... Geen idee waar iedereen het hier over heeft. Ik heb op m'n sigma 18-50 2.8 en canon 70-200/4 allebei 'goedkope' tiffen filters van konijn zitten, en ik heb net even een paar honderd foto's nagekeken, maar kan nergens reflecties bekennen. Misschien dat er inderdaad iets meer licht verloren gaat, dat kan ik natuurlijk niet zo 123 zien. Heb alleen geen filter op m'n peleng 8 mm zitten ;)
Op het internet (ook op dit forum) zijn tal van voorbeeldfoto's te vinden van het effect van ongecoate filters op de beeldkwaliteit. op DPZ een berichtje van dhr. Mike: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=26531

En natuurlijk biedt de tas bescherming als de lens erin zit, maar er is ook nog een moment dat je de lens van je camera haalt, de zonnekap reverset en de lens weer in de tas moet doen. Met daar vaak tussenin nog in je andere hand de camera en een andere lens die je erop wilt zetten. In die periode van lenswissel is er natuurlijk de mogelijkheid dat de lens die je wisselt (en uit je tas of in je tas zet) uit je klauwen valt en op de grond valt, met de kap dus achterstevoren erop. Dat is er namelijk gebeurt met de twee lenzen van de voorbeeldfoto's die ik liet zien. Een ongelukje zit meestal in een klein hoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
JeanLeGrand schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 12:42:
Interne flitser? Wat is dat? Dat ding heb ik sinds de aanschaf van m'n 550EX nooit meer uitgeklapt :)

Enne voor wat betreft die Tiffenmeuk: Waarom toch maar geen cheap uncoated filters gebruiken? No freaking way dat ik dat op mijn lenzen ga schroeven, zelfs niet op mijn 50 1.8 :X

[ Voor 22% gewijzigd door neographikal op 31-12-2005 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153587

Ik lees overal op het net dat die Hoya HMC filters slecht schoon te krijgen zijn, dit itt B&W multicoated filters.

Iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Beetje afwasmiddel, theedoek, even schoonwrijven en klaar. Nergens last van, alle vette troep is er vanaf dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
neographikal schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 12:30:
Mja voor is nog een reden dat mijn 17-40 zonder filter niet volledig weathersealed is :) Maar tussen krampachtig omgaan, en een filter gebruiken waar je eigenlijk geen last van hebt (die multicoated filters zijn gewoon prima :) ) zit een verschil. Ik ben er gewoon voorzichtig mee, en de lenskap van mijn 17-40 biedt niet zo heel veel bescherming :)
ja, en met wél een filter, en op je 300D, is het hele setje wél compleet weathersealed? :D 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Tot mijn bezit mag ik de Canon 350D, kitlens, Canon EF 50mm mark2 & de Sigma APO 70-300 lens rekenen.
Voor elke lens heb ik een Canon UV filter gekocht.
Lijkt voor de kitlens en die 50mm beetje overkill gezien hun aanschafprijs, maar ik ben graag zuinig op mijn spullen en vooral is dit om krasjes te voorkomen op de lenzen.
Stel dat ik ze op een gegeven moment wil doorverkopen wil ik dat ze er nog goed uit zien enzo.
Een UV filtertje is dan sneller nieuw gekocht dan een complete lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 08:45

janklp

FortyTwo Capital

Ik gebruik alleen een filter op mijn kitlens van de D50.

Voor mijn telelens gebruik ik niets. Als je een klein krasje op de lens krijgt dan zie je dat vaak op foto's toch niet terug. Verder vind ik een filter van 50 euro voor een lens van 120 euro overkill. Ik wil geen goedkoop filter op mn lens die de kwaliteit zichtbaar verpest dus dan liever niets. Zonnekap wil do the job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
HunterPro schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 15:05:
[...]
ja, en met wél een filter, en op je 300D, is het hele setje wél compleet weathersealed? :D 8)7
300D is niet weathersealed, maar de lens dan wel. :) Daar gaat het me om, er kan dan geen stof e.d. in het objectief komen :)

Die camera, ach, goed verzekerd enzo. Zou een mooi excuus zijn :+ Maar die lens is me dierbaarder dan de camera :) Maar zoals ze op luminous-landscape al zeiden: de fotograaf stopt er meestal eerder mee dan de camera, 't spul kan een hele hoop hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door neographikal op 31-12-2005 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 08-06 12:15

tazzman

a real boardmonkey

Mijn Tamron 28-75 f/2.8 is niet voorzien van een UV filter, gezien de redelijk lage aanschafsprijs. Mijn 70-200mm f/2.8L en 300mm f/4L IS zijn wel voorzien van Canon UV Clearcut filters. Ik heb zelf enige tests gedaan met en zonder UV filter en zie zelf echt (bijna) geen verschil. Gezien ik in redelijk extreme omstandigheden fotografeer (in woestijnen, stoffige gebieden, rond vliegende prut bij helicopters etc) gebruik ik voor mijn L lenzen wel filters. Zo kan ik gewoon ff snel mijn lens schoonpoetsen met mijn t-shirt, die paar kleine krasjes op het filter doen mij niet zo veel.. die vervang ik wel weer. :)

Ik kan of mag ook niet overal mijn zonnekap gebruiken dus daarmee valt ook weer een stuk bescherming weg - dan vind ik het wel prettig dat er ook een filter op mijn lenzen zit.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
tazzman schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 16:25:
Mijn Tamron 28-75 f/2.8 is niet voorzien van een UV filter, gezien de redelijk lage aanschafsprijs. Mijn 70-200mm f/2.8L en 300mm f/4L IS zijn wel voorzien van Canon UV Clearcut filters. Ik heb zelf enige tests gedaan met en zonder UV filter en zie zelf echt (bijna) geen verschil. Gezien ik in redelijk extreme omstandigheden fotografeer (in woestijnen, stoffige gebieden, rond vliegende prut bij helicopters etc) gebruik ik voor mijn L lenzen wel filters. Zo kan ik gewoon ff snel mijn lens schoonpoetsen met mijn t-shirt, die paar kleine krasjes op het filter doen mij niet zo veel.. die vervang ik wel weer. :)

Ik kan of mag ook niet overal mijn zonnekap gebruiken dus daarmee valt ook weer een stuk bescherming weg - dan vind ik het wel prettig dat er ook een filter op mijn lenzen zit.
Niet kunnen of mogen? Leg uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Fairy schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 16:39:
[...]
Niet kunnen of mogen? Leg uit :P
Bijvoorbeeld op het dek van een vliegdekschip mag er gewoon niets van je lens of camera af kunnen vallen, want dat wordt direct opgezogen door een vliegtuig. Afhankelijk van de begeleider mag je wel of geen losse zonnekap gebruiken. Een ingebouwde zonnekap is natuurlijk weer wat anders.. maar daarover beschikt de 70-200mm f/2.8L niet en de 300mm is veel te veel bereik voor zo'n krappe omgeving.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 08:45

janklp

FortyTwo Capital

tazzman schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 17:25:
[...]

Bijvoorbeeld op het dek van een vliegdekschip mag er gewoon niets van je lens of camera af kunnen vallen, want dat wordt direct opgezogen door een vliegtuig. Afhankelijk van de begeleider mag je wel of geen losse zonnekap gebruiken. Een ingebouwde zonnekap is natuurlijk weer wat anders.. maar daarover beschikt de 70-200mm f/2.8L niet en de 300mm is veel te veel bereik voor zo'n krappe omgeving.
Kom jij weleens op een vliegdek schip :D Krijgen we daar dan een showcase van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Januszjes schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 17:55:
[...]

Kom jij weleens op een vliegdek schip :D Krijgen we daar dan een showcase van ;)
Ook niet welke week hoor ;) Een complete showcase? Nooit aangedacht eigenlijk. Moet eerst het artikel gepubliceerd worden anders vind m'n redacteur dat niet zo leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 12-06 12:02
gium schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 07:39:

Idd, gewoon met zonnekap er normaal op in de tas. Met mijn beperkte lenzenset (10-20, 17-85is, 50f1.4, 70-200f4) en tassen (Tamrac Velocity 7 en 9) geen probleem en alles is snel gebruiksklaar.

Wat betreft de interne flitser, die gebruik ik alleen in noodgevallen. Mocht ik dan echt met een groothoek schieten dan haal ik de zonnekap er even vanaf. Maar sinds ik de 430ex heb gebruik ik de interne flitser nauwelijks meer.

[ Voor 5% gewijzigd door catchingfire op 01-01-2006 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
tazzman, gebeurt het bij jou vaak dat een zonnekap zomaar van het objectief afvalt? Anders zou wat goed plakband wel wat kunnen helpen (mocht je een zonnekap willen gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

Jaymz schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 00:18:
[...]
Helpt jouw verzekering daar bij, of zou je het zonder je dekking ook zo doen ? :)
Ik zou het zonder ook zo doen: hoewel ze reteduur zijn, zijn het gebruiksvoorwerpen. Gebruiksvoorwerpen kunnen nu eenmaal beschadigen. Risico van het vak :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

begintmeta schreef op zondag 01 januari 2006 @ 15:58:
tazzman, gebeurt het bij jou vaak dat een zonnekap zomaar van het objectief afvalt? Anders zou wat goed plakband wel wat kunnen helpen (mocht je een zonnekap willen gebruiken)
Soms komt hij wel eens los zetten maar hij is er nog nooit afgevallen... maar goed, ik kan niet met mijn begeleider in discussie gaan, enkel zijn of haar aanwijzingen opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Laatst online: 13:35

Spotter

Lichtnicht

Ik fotografeer net zoals tazzman van die dingen met vleugels (maar dan voornamelijk die met passagiers ;)) en over het algemeen onder goede (zonnige) omstandigheden, en heb ze er dus altijd opzitten. Voor nachtshots gaan ze er wel af. Maar na die test gezien te hebben binnekort toch maar eens goed gaan nadenken en testen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Nog eens goed nagedacht en ik heb ze er nu afgehaald... (maar wel in doosje in mijn tas zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91636

hmmz..

het blijft grappig, voorlopig blijven mijn filtertjes toch gewoon maar op de lenzen zitten, mijn ervaring is dat goede filters niet veel invloed hebben op het plaatje maar dat je WEL de objectieven zelf blijft beschermen, de coating van de lenzen van mijn objectieven is namelijk wat lastig te vervangen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Bij m'n kitlens ben ik er nog ingetrapt om er een uv filter bij te kopen.
Nooit enig positief effect ervan gemerkt.
Beschadigingen ben ik niet bang voor, ook nooit gebeurd.

Mijn andere lenzen zijn dus filterloos.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54460

Ik ben begonnen zonder filters, omdat ik die krengen zo duur vond en niet echt bijzondere lenzen had (D50 kitlens + cheap ass nikon telelens). Voor de kitlens heb ik nog wel een oud UV-filtertje liggen, maar ik heb nog niet getest of ik hier scherpte mee verlies. De 70-300 telelens ga ik niet meer gebruiken, dus hier koop ik ook geen filter meer voor. Bij mijn onlangs aangeschafte telelens (Nikkor 80-200) kreeg ik een B+W UV-filter en die heb ik er altijd op zitten, omdat dit toch wel een erg dure lens is. Verder heb ik nog een Tokina 28-70-lens. Daarvoor heb ik soms een polarisatiefilter zitten, maar niet altijd vanwege verlies van lichtsterkte. Op zich lijkt het alsof de lens niet zo snel zal beschadigen door de constructie. Waarschijnlijk koop ik hier nog wel een keer een UV-filtertje voor.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 54460 op 02-01-2006 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
justmental schreef op maandag 02 januari 2006 @ 08:22:
Bij m'n kitlens ben ik er nog ingetrapt om er een uv filter bij te kopen.
Nooit enig positief effect ervan gemerkt.
Beschadigingen ben ik niet bang voor, ook nooit gebeurd.

Mijn andere lenzen zijn dus filterloos.
Mjah, ik heb toch al een pikje op het filter zitten, vermoedelijk van een tik van iemand. Maar het grootste voordeel van een filter is dat wanneer hij vet is, je hem gewoon eraf kan schroeven, een beetje afwasmiddel kan pakken en het ding gewoon brandschoon kan boenen :) M'n lenzen in het water en het afwasmiddel vind ik dan zelf weer een wat minder goed idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-06 11:40

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

neographikal schreef op maandag 02 januari 2006 @ 11:21:
[...]

Mjah, ik heb toch al een pikje op het filter zitten, vermoedelijk van een tik van iemand. Maar het grootste voordeel van een filter is dat wanneer hij vet is, je hem gewoon eraf kan schroeven, een beetje afwasmiddel kan pakken en het ding gewoon brandschoon kan boenen :) M'n lenzen in het water en het afwasmiddel vind ik dan zelf weer een wat minder goed idee ;)
Eens kijken hoe letterlijk Canon dat weathersealed neemt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Na nog meer nagedacht te hebben gaan die Canon filters er inderdaad vanaf.. maar draai ik er wat B+W Multicoated UV filters op. Ik fotografeer me toch net iets te veel in stoffige/zanderige omgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

* JumpStart is ondertussen ook bekeerd ...

Binnenkort dus Exit Tiffen UV Protector en Hallo Hoya S-HMC UV/protection filter. Of een Hoya Pro1 Digital Clear filter misschien... Nog maar even ietsje grondiger graven in de materie, maar dat er een multi-coated filter gaat komen in plaats van die uncoated Tiffen, dat is wel duidelijk nu.

Ignorance is bliss, want ik had hier nooit echt bij stilgestaan, terwijl het verschil toch aanzienlijk kan zijn, in bepaalde situaties.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-06 11:58

vanDaal

-ismeereentje

Ik heb geen schroeffilters meer. Die geven te veel vignettering. Dus ook geen UV filter. Wel ooit gedaan overigens.

Als bescherming heb ik meestal mijn filterhouder & schuiffilters derop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
JumpStart schreef op maandag 02 januari 2006 @ 20:15:
* JumpStart is ondertussen ook bekeerd ...

Binnenkort dus Exit Tiffen UV Protector en Hallo Hoya S-HMC UV/protection filter. Of een Hoya Pro1 Digital Clear filter misschien... Nog maar even ietsje grondiger graven in de materie, maar dat er een multi-coated filter gaat komen in plaats van die uncoated Tiffen, dat is wel duidelijk nu.

Ignorance is bliss, want ik had hier nooit echt bij stilgestaan, terwijl het verschil toch aanzienlijk kan zijn, in bepaalde situaties.
Damn, tweakers lezen kost geld. Net ff verschil getest tussen Tiffen uncoated en zonder filter, en het verschil is met het blote oog zichtbaar, niet dramatisch, maar naar mijn smaak toch te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
vanDaal schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:30:
Ik heb geen schroeffilters meer. Die geven te veel vignettering. Dus ook geen UV filter. Wel ooit gedaan overigens.

Als bescherming heb ik meestal mijn filterhouder & schuiffilters derop.
Je gebruikt ook geen schroeffilter op je 17-40? Die heeft geen last van vignettering, zeker niet als je hem gebruikt op je 10D. Plus dat je de 17-40 dan weathersealed maakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
vignettering is alleen een probleem op groothoeklenzen inderdaad. En daar heb je dan weer de zogenaamde 'slim' filters voor. Een stuk duurder weliswaar, en je kunt er geen lensdop meer opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ach, wat heet duurder. Bij deze shop had ik mijn Hoya Pro1 77mm UV Slimeline voor slechts €36.- inclusief de verzending. Ik vond het zelf nogal meevallen en daarvoor heb ik toch liever wel mijn lensje beschermd en weathersealed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een klein beetje offtopic maar heeft er iemand een voorbeeld van eenzelfde foto MET en ZONDER UV filter? Wil de kwaliteit namelijk wel eens vergelijken...

Zelf doe ik het zonder filter (wel met zonnekap meestal) op mijn Olympus E-10, maar die heeft geen verwisselbare lenzen... Ben nu voor een nieuwe aan het sparen en ben van plan om het daarbij wel te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

* JumpStart heeft vanochtend een mailtje gestuurd naar Hongsien, de die op www.fotoapparatuur.nl erg hoog gewaardeerd wordt...

Eens kijken hoeveel hij vraagt voor Hoya Pro1 (of Kelko, wordt door Hoya gemaakt) filters.

Ik zat al langer te azen op een 52 mm near IR filter (Hoya 072) en ook stond er al tijden een circular polariser in de wacht. Dat doen we dan ook meteen maar, als de prijzen gunstig uitpakken.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfpunk
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

Anoniem: 161027 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 21:34:Precies een uur geleden is mijn 18-70 lens samen met mijn nikon uit de tas gevallen. Ik ben echt wreed geschrokken. Ik keek naar de lens en ik zag dat het hele glas gebroken is. Ik wil nu weten of de lens zelf ook beschadigd is maar dat kan niet aangezien ik de uv filter niet eraf kan krijgen.
*LOL* klinkt bekend. Ik had mijn D70/kit net een weekje of 2 toen Wakeland2005 er aan kwam, dus camera mee. Voor alles begon nog even een fotootje van zo'n slordige 1200PK verdeeld over 3 bootjes willen maken, dus de helling afgelopen. Nu kan ik iedereen dit afraden, want onder de waterlijn wordt zo'n boothelling door aangroei dus spekglad en aangezien ik op teenslippers rondliep, ging ik dus fantastisch onderuit.

Gelukkig reflexen die erg snel werkten en zodoende kon ik mijn camera net boven water houden en boven de basaltblokken. Zonneklep heeft een *heel* klein tikkie gehad en verder was de cam net een beetje natgespetterd.

Helaas had ik ook mijn fototas nog omhangen en daar stond een bodempje water in waardoor mijn 70-300 ook nat geworden is, maar nergens schade opgelopen... (een deuk in mijn ego ja..)

Tas te drogen gezet en vrolijk plaatjes gaan maken en wakeboarden...

Betwijfel of hier filters geholpen zouden hebben...
:)

Maar euh.. ik heb wel filters (UV + Pola) voor de 70-300 en geloof ik nog ergens een UV voor de lens van mijn F70. Zit nu eigenlijk meer te dubben over wat slim is aangezien ik toch eens wil gaan spelen met ND en Grad. filters... Volgens mij kom ik dan op iets Cokins-achtig uit..

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-06 11:58

vanDaal

-ismeereentje

gium schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:59:
Je gebruikt ook geen schroeffilter op je 17-40? Die heeft geen last van vignettering, zeker niet als je hem gebruikt op je 10D. Plus dat je de 17-40 dan weathersealed maakt. :)
Je hebt gelijk inderdaad. Daar zit nu nog wel een (77mm) polarizer op. Maar het is dat de pola voor mijn Hitech100 filtersysteem nogal prijzig is (160 euro), anders zou ik die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Kerstavond wilde ik es een kinky fisheye shot van dichtbij van een party ganger maken. Die wist niet wat hij meemaakte en propte z'n neus tegen het glas van m'n Nikkor 10,5mm 2.8 ED aan. "Hey bedankt! :?" en weg was ik.

Stond daarna in de dj booth m'n fishy schoon te poetsen toen de dj zich naar mij draaide en aandacht vroeg... Mja, toch maar m'n body gepakt met nog fish erop en foto gemaakt.. Helaas met een vage flair erop van al dat neus vet :X. Gelukkig is ie niet beschadigd van die zatte aap, maar dit is het enige stukkie glas waar gewoon geen filter op past. Zelfs m'n Nikkor 18-70 is uitgerust met een B+W filter, en altijd loop ik daarbij nog met zonnekap rond. Dankzij die zonnekap blijft hij vaak wel schoon, maar soms krijg ik toch nog wel es wat te pakken. Je kan natuurlijk een afweging maken om zonder filters rond te lopen en kwaliteit voorop te stellen, maar 't is gewoon de keuze die je maakt. Want met een objectief minder op een belangrijk moment mis je toch ook wel je shots... Al gaat het om ugly vette vingers/neusstrepen, want die komen ook echt wel als ranzige flair terug. En no way dat je die snel ff met je t-shirt weg kan poetsen... Als ik naar m'n bril kijk krijg ik het ding echt _niet_ brandschoon met m'n t-shirt, wel met een speciaal lenzen doekje van de opticien. En zelfs daarin zit verschil tussen!

Overigens is het in een winderige zee omgeving absoluut wel aan te raden om met en filter te lopen. 't Is me vaker dan eens gebeurd dat foto's gewoon onscherp waren vanwege de hoeveelheid zoutwater druppels op het filter. Lik alleen je bovenlip eens af na een bezoekje aan't strand! Dan weet je wat je camera allemaal verzameld!

Als het echt een belangrijk shot is waar ik ook ff de tijd voor heb, dan schroef ik hem er wel ff vanaf, dat wekelijkse gepoets aan m'n fish lijkt me nu ook niet echt gezond, ook al doe ik iedere keer na een foto weer de lenskap erop...

[ Voor 10% gewijzigd door jules op 04-01-2006 02:56 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89068

Ik heb niet gestemd omdat ik er nog geen heb maar heb wel even een vraagje. Ik ga de 70-200 L f4 van Canon kopen en heb dus besloten om een B&W filter erbij te kopen. Om precies te zijn de B&W 67mm Slim UV MRC. Maar even wat losse vraagjes die ik niet beantwoord kreeg op de site van B&W en rest.

B&W heeft ook slimline versies. Deze zijn dunner om vignetering tegen te gaan. Nu staat dat er dat die dingen van toepassing zijn op 18mm lenzen ofzo. Maar ze hebben ook gewoon filtertjes die passen op een 70-200. Wat heeft de slimline hier dan voor nut naast het dun zijn.

En mijn tweede vraag was. Heeft het zin om voor de lens met de allergrootste filtermaat een filter te kopen en dan verlengstukken te kopen voor de rest. Of gewoon voor elke lens die het waard is een filter te kopen. Dit ivm met kwaliteitsverlies misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 89068 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 05:03:
Ik heb niet gestemd omdat ik er nog geen heb maar heb wel even een vraagje. Ik ga de 70-200 L f4 van Canon kopen en heb dus besloten om een B&W filter erbij te kopen. Om precies te zijn de B&W 67mm Slim UV MRC. Maar even wat losse vraagjes die ik niet beantwoord kreeg op de site van B&W en rest.

B&W heeft ook slimline versies. Deze zijn dunner om vignetering tegen te gaan. Nu staat dat er dat die dingen van toepassing zijn op 18mm lenzen ofzo. Maar ze hebben ook gewoon filtertjes die passen op een 70-200. Wat heeft de slimline hier dan voor nut naast het dun zijn.

En mijn tweede vraag was. Heeft het zin om voor de lens met de allergrootste filtermaat een filter te kopen en dan verlengstukken te kopen voor de rest. Of gewoon voor elke lens die het waard is een filter te kopen. Dit ivm met kwaliteitsverlies misschien...
Een filter op je objectief verlengt het ding een beetje. Dat kan inderdaad bij groothoek (righting 18 mm) tot vignetting leiden. Hier moet je vooral op letten als je een full frame camera gebruikt. Op een telelens loop je het risico niet want de hoek waaronder het licht invalt is veel kleiner, dus een slimline filter daarop doen is overkill.

Verder, of je per objectief een filter koopt of één grote en een stel step-down ringen: Dat hangt af van welke filter. Als je besluit om ieder objectief te voorzien van UV clear filter voor bescherming, dan zou ik iedere lens voorzien van eigen filter. Immers, doe je dat niet, dan zou je iedere lens wissel gepaard moeten laten gaan met step-down ring wissel en filterwissel. Praktisch? Lijkt me niet.

Gaat het om een wat minder vaak gebruikt type, zoals een polarisatiefilter (die bovendien flink duurder zijn dan UV clear filters) dan is het misschien wel een goed idee. Al kan je met grotere filters en step-down ring vaak niet meer de zonnekap gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31

YellowCube

Wait...what?

julius schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 02:55:
Kerstavond wilde ik es een kinky fisheye shot van dichtbij van een party ganger maken. Die wist niet wat hij meemaakte en propte z'n neus tegen het glas van m'n Nikkor 10,5mm 2.8 ED aan. "Hey bedankt! :?" en weg was ik.

Stond daarna in de dj booth m'n fishy schoon te poetsen toen de dj zich naar mij draaide en aandacht vroeg... Mja, toch maar m'n body gepakt met nog fish erop en foto gemaakt.. Helaas met een vage flair erop van al dat neus vet :X. Gelukkig is ie niet beschadigd van die zatte aap, maar dit is het enige stukkie glas waar gewoon geen filter op past.
zelfde verhaal meegemaakt, maar dan met bier.
erg irritant, maar niet onoverkomelijk. En qua beschadiging: je staat er nog van te kijken wat die coatings allemaal kunnen hebben. Je hoeft daar dus niet al te zenuwachtig over te doen.
Overigens is het in een winderige zee omgeving absoluut wel aan te raden om met en filter te lopen. 't Is me vaker dan eens gebeurd dat foto's gewoon onscherp waren vanwege de hoeveelheid zoutwater druppels op het filter. Lik alleen je bovenlip eens af na een bezoekje aan't strand! Dan weet je wat je camera allemaal verzameld!
wederom een punt van herkenning. Vorig jaar een dag op de Noordzee gezeten om daar het kabeljauwvissen vast te leggen. Ik kon 's avonds m'n zelfgvangen kabeljauw op smaak brengen met m'n filter. Echt serieuze zoutafzetting op de voorkant
[

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Tjah, het enige paupere aan de B+W slimlines is dat er geen frontthread op zit om je lensdop op te klikken. Krijg je van die gare push-up doppen bij.

Als je slimline wilt hebben kan ik de Hoya Pro1 van harte aanraden, en die heeft een frontthread :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89068

JumpStart schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 09:26:
[...]

Een filter op je objectief verlengt het ding een beetje. Dat kan inderdaad bij groothoek (righting 18 mm) tot vignetting leiden. Hier moet je vooral op letten als je een full frame camera gebruikt. Op een telelens loop je het risico niet want de hoek waaronder het licht invalt is veel kleiner, dus een slimline filter daarop doen is overkill.

Verder, of je per objectief een filter koopt of één grote en een stel step-down ringen: Dat hangt af van welke filter. Als je besluit om ieder objectief te voorzien van UV clear filter voor bescherming, dan zou ik iedere lens voorzien van eigen filter. Immers, doe je dat niet, dan zou je iedere lens wissel gepaard moeten laten gaan met step-down ring wissel en filterwissel. Praktisch? Lijkt me niet.

Gaat het om een wat minder vaak gebruikt type, zoals een polarisatiefilter (die bovendien flink duurder zijn dan UV clear filters) dan is het misschien wel een goed idee. Al kan je met grotere filters en step-down ring vaak niet meer de zonnekap gebruiken.
Bedankt voor je duidelijke uitleg!
neographikal schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:27:
Tjah, het enige paupere aan de B+W slimlines is dat er geen frontthread op zit om je lensdop op te klikken. Krijg je van die gare push-up doppen bij.

Als je slimline wilt hebben kan ik de Hoya Pro1 van harte aanraden, en die heeft een frontthread :)
Maar kan ik op de B&W UV 010 MRC dan wel gewoon mijn lensdop erop doen dan?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 89068 op 06-01-2006 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Anoniem: 89068 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:12:

Maar kan ik op de B&W UV 010 MRC dan wel gewoon mijn lensdop erop doen dan?
Op die van mij wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169455

Ik heb zojuist een B&H UV 72mm filter aangeschaft toen ik dit tegen kwam :

http://www.bhphotovideo.c...ghType=categoryNavigation

Dat voorbeeld foto'tje ziet er werkelijk bagger uit. Is er idd zoveel scherpte-verlies of is dat foto'tje niet betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afgaande op het plaatje en de tekst die erbij staat "Simulated Image", lijkt het erop dat ze op de originele foto een tamelijk grove bewerking hebben toegepast om een idee te geven hoe de foto er met UV filter uit zou zien. Een UV filter is bedoeld om de waas van foto's te halen die door UV straling wordt veroorzaakt, je foto wordt er echter niet tot nauwelijks onscherper door. Het voorbeeld is dan alleen om een idee te geven van het opheffen van de waas.

Je kunt er natuurlijk je vraagtekens bijzetten of het slim van ze is om dit plaatje te gebruiken, lijkt mij niet dat ze er potentiele kopers mee over de streep trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Misschien even leuk om hier op terug te komen ipv een nieuw topic te openen.

Ik wil graag even wat ervaringen delen.

In het begin had ik op mijn objectieven allemaal Tiffen ongecoate filtertjes zitten, die filters die zijn al gelig als je ze op een witte tafel legt en vergelijkt met het beeld van het stukje tafel ernaast.

Ik heb daarna heel snel B+W filter aangeschaft, de MRC multicoated versie en heb daar een hele tijd mee geschoten. Hier is practisch geen meetbaar lichtverlies.

Nu is het echter zo dat ik steeds meer geneigd ben om de filters helemaal niet meer te gebruiken. Het is te allen tijde een extra glaslaag voor je beeld en UV hoeven we ons ook geen zorgen om te maken.

Op dit moment heb ik dus in de kast staan:

1x 82mm Tiffen (van Sigma 24-70 EX 2.8 (verkocht))
1x 82mm Tiffen 82 mm Circ. Pola (Zonde)
1x 77mm Tiffen (70-200 2.8)
2x 58mm Tiffen (75-300 IS/USM (verkocht) en kitlens 8)7 )

De Tiffen filters liggen hier nu in de kast te niksen.

Ik ben daarna overgestapt op

2x 77mm B+W MRC UV (70-200 2.8 en 24-105L IS/USM)
1x 77mm B+W MRC Circ. Pola (€150 :X )
1x 58mm B+W MRC UV (50mm 1.4 USM)
De 150mm macro en 10-22 zijn al filterloos.

Ik heb het spul voor 3500 euro verzekerd en vraag me dus af wat voor mij het nut is om nog langer filters te gebruiken. Als een lens stuk gaat doordat ik ergens tegenaan wandel kan ik gewoon mijn verzekering aanspreken.

Voor mezelf is het nu duidelijk dat ik gewoon de filters er af moet halen maar ik vraag me af of er nog tegenargumenten zijn om het niet te doen.

En nou maar hopen dat die 24-105L snel terugkomt van ETBASS. Is een schroefje uitgevallen :X , kon je 'm op de kop op de body zetten als je de andere kant opdraaide 8)7 . Heb het gelukkig alleen niet geprobeerd, schijnt dat je hem dan nooit meer terug kan draaien van de body af :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het gebruik van filters als bescherming is gedeeltelijk afhankelijk van de risico's. Ik sta graag in moshpits concertfoto's te trekken, dat is wat anders dan concertfotografen die vooraan mogen werken. Zonnekappen zijn belangrijke dingen om de primaire impact op te vangen, daarna zijn er filters om de dingen die door zonnekappen geraken op te vangen.

Als het frontelement van je objectief ingeslagen is, dan kan je die objectief minstens een weekje opzij leggen. Als je filter ingeslagen is, dan schroef je het eraf en je kan nog ff doorwerken (en dringend een nieuwe filter halen). Bovendien zitten verzekeringen niet te wachten op klanten die jaarlijks paar ingeslagen objectieven binnen brengt.

Hoe is de prijs-verhouding tussen UV filters en verzekeringen? Op mijn objectieven zitten Hoya Super HMC Pro 1 filters die perfect voor concertgebruik zijn, de prijzen variëren van 30 tot 50 euro per stuk. In het begin had ik een Cokin filter, na een concert had ik het zo snel mogelijk eraf geschroefd. Teveel reflecties van spots op de foto's.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 11-10-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
rapture schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:47:
Het gebruik van filters als bescherming is gedeeltelijk afhankelijk van de risico's. Ik sta graag in moshpits concertfoto's te trekken, dat is wat anders dan concertfotografen die vooraan mogen werken. Zonnekappen zijn belangrijke dingen om de primaire impact op te vangen, daarna zijn er filters om de dingen die door zonnekappen geraken op te vangen.

Als het frontelement van je objectief ingeslagen is, dan kan je die objectief minstens een weekje opzij leggen. Als je filter ingeslagen is, dan schroef je het eraf en je kan nog ff doorwerken (en dringend een nieuwe filter halen). Bovendien zitten verzekeringen niet te wachten op klanten die jaarlijks paar ingeslagen objectieven binnen brengt.

Hoe is de prijs-verhouding tussen UV filters en verzekeringen? Op mijn objectieven zitten Hoya Super HMC Pro 1 filters die perfect voor concertgebruik zijn, de prijzen variëren van 30 tot 50 euro per stuk.
Het gaat me niet om de prijs, want ik heb al B+W MRC filters (71 euro), maar ik wil optisch het beste resultaat.

Ik las op een ander forum van de wat oudere fotografen die al 25 jaar werken zonder filters, dat ze nog nooit een situatie hebben gehad waarbij het filter het objectief heeft gered. Dit waren er meer dan ik dacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17

rapture

Zelfs daar netwerken?

Fairy schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:51:
Het gaat me niet om de prijs, want ik heb al B+W MRC filters (71 euro), maar ik wil optisch het beste resultaat.

Ik las op een ander forum van de wat oudere fotografen die al 25 jaar werken zonder filters, dat ze nog nooit een situatie hebben gehad waarbij het filter het objectief heeft gered. Dit waren er meer dan ik dacht!
Mijn post begon met de risico's te beschrijven, ik weet niet exact welk soort fotografie dat je doet. Afhankelijk van de risico's kan je keuze's maken. bv Op rustige wijkfeesten/concerten is het veilig genoeg om zonder filter te werken. Als je regelmatig in de regen staat te fotograferen, dan zet je liefst een filter op. Liever een filtertje poetsen, dan het frontelement van je lens (gevaar voor coating eraf schrobben?).

Met goede filters wordt het verschil kleiner, het blijft wel een extra stuk glas voor je objectief. Maar in je objectief kan bv 13 elementen bevatten, deze kunnen ook reflecties en andere rare dingen doen om de kwaliteit te beïnvloeden.

[ Voor 24% gewijzigd door rapture op 11-10-2006 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Heb m'n lens een keer laten vallen met het front element naar beneden, waarbij de de lenskap zo verbogen werd dat deze vast kwam te zitten in het schroefdraad. Deze zat muurvast en kon ik pas een dag later eraf wrikken met een tang. Gelukkig zat de kap vast in de schroefdraad van het filter en niet van de lens zelf, waarna ik op dat moment tijdens een shoot gewoon het filter eraf kon draaien en de lens kon gebruiken. Zat het filter er niet op, dan had ik op dat moment de lens niet kunnen gebruiken.

Dus hoera voor filters, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik m'n filters alleen gebruik als ik in een situatie kom waarbij er een verhoogd risico is dat het front element beschadigd kan worden. Zo heb ik op dit moment geen filters zitten op m'n 300mm en m'n 70-200, maar kunnen ze er zo opgeschroefd worden als de situatie erom vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Fairy schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:51:
[...]

Mag ik vragen waar jij voor fotografeer? Beroeps? Hobby?
Bekijk je de foto's op een gecalibreerde monitor? Je drukt ze af met een gecalibreerde printer?

Mocht dit allemaal niet het geval zijn, dan vind ik het maar dom gezwets. "ik wil optisch het beste resultaat" Voor wat, het familie album, afgedrukt bij de Hema? :+

Dit begint onderhand al net zo erg te worden als de kabel thread bij de audio/HiFi afdeling hier op GoT. 99% van de beweringen zitten tussen de oren. Ze kunnen niets aantonen, maar oh-wat-een-verschil! :D

[ Voor 15% gewijzigd door baquelappe op 12-10-2006 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:26

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Nee, maar een UV filter van 10 euro die nare effecten geven op een lens van 500euro is ook niets.
Koop dan een dure UV met MRC, ookal print je af bij hema.

Een opmerking die op niets slaat dus.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Op ieder van mijn lenzen zit een filter, meestal een UV filter, maar ik heb ook al een keer nagedacht over het opzetten van een stukje glas. (ja, je hebt tegenwoordig ook gewoon glas in zo een leuk filterringetje zitten.) Die optie heb ik maar niet gekozen, omdat ik inderdaad wel bang ben voor de flare en zo.

Ik kan me best voorstellen dat mensen beweren dat ze nog nooit hun lenzen hebben beschadigd zonder filter, maar als ik zo nu en dan zie hoe vies mijn filters zijn, dan denk ik iedere keer: Het is toch een stuk makkelijker (lees prettiger idee) om een filter onder de kraan te houden dan om een lens onder de kraan te houden.
Gisteren nog even op de manege geprobeerd om een paard te fotograferen terwijl hij een sliding stop maakte. (Bij een sliding stop zet het paard zijn achterbenen ongeveer tussen de voorbenen. De achterbenen blijven stil staan, terwijl het paard nog een paar stappen doorloopt met de voorbenen.) Er vloog nogal wat zand rond en aangezien ik er nogal dicht op zat (Om e.a. uit te leggen wil de eigenaar een paar foto's van de benen tijdens de sliding stop.) zat het zand ongeveer in mijn onderbroek.
Ik was weer blij dat ik met filter van huis was gegaan, ook al kost de kitlens maar ongeveer 100 euro.
Pagina: 1 2 Laatste