Nee, die liggen niet te verstoffen, die worden ingezet wanneer ik ze nodig heb. En bij een aantal lenzen is dat best wel vaak, zoals bij m'n 1.8/85mm prime. Zo'n 20 jaar geleden 2e-hands gekocht voor 800 gulden, en die is nu nog steeds in dezelfde staat als toen ik 'm kocht. Z'n aluminium zonnekap ietsje minder, want die heeft al wat tikken gekregen...

Serieus gesproken begrijp ik je punt wel, maar als walk-around heb ik ondertussen een 24-120 VR en tja.... daar heb ik veel meer plezier van dan een 18-55 kitlens. (n.b. een nikon heeft een cropfactor van 1.5, ik dacht dat dat voor pentax 2 was????)
Ik denk dat je Pentax en Olympus door elkaar haalt? Bij 't four-third systeem (Olympus e.a.) kun je de brandpuntafstand met 2 vermenigvuldigen om 't kleinbeeld equivalent te krijgen, maar dat is geen cropfactor. 't Is nl. een geheel eigen systeem waar je geen oude kleinbeeld lenzen op kunt gebruiken.
M'n Pentax *ist DS gebruikt dezelfde sensor als de Nikon D100, en heeft gewoon een cropfactor van 1.5.
Als walkaround zou ik zelf nooit een 24-120 gebruiken, omdat ik dan teveel groothoek zou missen. Maar dat is gewoon een kwestie van smaak en van je manier/stijl van fotograferen. En m'n 18-55 in combinatie met die 85 in de tas of jaszak werkt voor mij heel prettig.