Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 14 november 2003

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 12:02:
... zonnestroomproducentenvereniging3x de woordwaarde ...

:? 8)7 :D _/-\o_

quote:
ramlal schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 10:16:
Echt een heel leuk topic! :)

Er zijn wel degelijk windturbines voor stedelijke omgevingen (in ontwikkeling) zoals eerder gezegd, een voorbeeld wat ik snel kon vinden was de WindWall. Er zijn er meer meen ik, als ik wat vind post ik 't hier.
De Windwokkel bijvoorbeeld, die ziet er ook wel geinig uit trouwens.

Addit: plaatje erbij :)
http://www.settembre.com/tweaks/windwokkel-setadvert5sm.jpg
Klik voor vergroting. Tekening Wim Stevenhagen, voor SET

benoni wijzigde dit bericht 27-06-2006 13:31 (21%)

Reg. datum: 09 november 2005

quote:
RikTW schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:42:
[...]
Ook bij ons werd op een gegeven moment de meter vervangen (NUON :r ) door een digitale vanwege een of andere kutsmoes (en we leveren echt redelijk wat terug op het net, wij zijn netto leverancier). [...]
Ik vind dit ook merkwaardig, echter ik woon in een nieuwbouwwoning (zonder zonnepanelen), en wij hebben dus al standaard een digitale meter, deze heeft echter ook een functie om de teruggeleverde elektriciteit te weergeven. Ik snap dan niet dat ze een meter niet door dat type vervangen (het is een siemens iig). Het zou leuk zijn om ze hiermee te confronteren. Eigenlijk zou je een investering in een accu moeten doen (als die bestaan) zodat je daar ook geen last meer van hebt.

Altijd warm
Reg. datum: 23 februari 2001

quote:
virus.elektro schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:16:
[...]

Is dat nog met een CRT of heb je dan al een TFT bij die 210W. ik zie zelf het nut niet zo, een laptop is gemaakt om stroom te besparen. maar omdat te doen zijn veel dingen dus geschrapt. Ik heb liever een complete PC. Gewoon met alles derop en der aan
Dat is natuurlijk een overweging die buiten de kwestie van energie-efficientie staat...

No soup for you!!
Reg. datum: 14 januari 2004

quote:
w1z13 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:21:
[...]

Ik vind dit ook merkwaardig, echter ik woon in een nieuwbouwwoning (zonder zonnepanelen), en wij hebben dus al standaard een digitale meter, deze heeft echter ook een functie om de teruggeleverde elektriciteit te weergeven. Ik snap dan niet dat ze een meter niet door dat type vervangen (het is een siemens iig). Het zou leuk zijn om ze hiermee te confronteren. Eigenlijk zou je een investering in een accu moeten doen (als die bestaan) zodat je daar ook geen last meer van hebt.
De meter die wij kregen kan ook teruglevering meten, gelukkig. Alleen verekten ze het om ook daadwerkelijk te betalen voor de teruglevering. Met de analoge (terugdraai-) meters was dit geen probleem omdat gewoon het verbruik 'terugliep' (alhoewel ik er niet aan moet denken wat er gebeurd was als de meter negatief werd en dus een hoog getal aan zou geven :X :X )

Reg. datum: 19 november 2003

Misschien dat ik het net gemist heb hoor. Maar ik las ook dat je bakken had laten plaatsen om regenwater op te vangen om daarmee de toiletten door te spoelen? Hoe gaat dat in zijn werk eigenlijk.. Ik erger me er al jaren aan dat er bij iedere keer doortrekken er weer 6 tot 9 liter drinkwater pleite is.

quote:
kockie schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:01:

Een vraagje aan MR sleeves: heb jij ergens op internet prijzen kunnen vinden van zonneboilers? Ik helaas nog niet. Zou graag een linkje krijgen...
Bij Nefit: tussen de ¤ 2071 en ¤ 2261 (incl. BTW).
Zo'n ding bespaart gemiddeld zo'n ¤ 12 per maand op de energierekening. In mijn geval zou zo'n ding nu indirect ¤ 9 per maand kosten (het zou nu in de hypotheek verdwijnen). En het is extra comfort, omdat je buiten de ingebouwde boiler (bij Nefit altijd) nog een 120 liter boiler hebt met o.h.a. heet water.
1365Watt-piek op ons dak!

quote:
virus.elektro schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:16:
[...]

Is dat nog met een CRT of heb je dan al een TFT bij die 210W.

Met CRT.

quote:
ik zie zelf het nut niet zo, een laptop is gemaakt om stroom te besparen. maar omdat te doen zijn veel dingen dus geschrapt. Ik heb liever een complete PC. Gewoon met alles derop en der aan

Dat is jouw keus, en daar zal ik je ook niet van weerhouden. Als je je maar bewust bent van het feit dat je meer energie verbruikt.

quote:
Ook daaronder kan het handig zijn hoor. stel nou dat er bij ons iemand aan de electriciteit komt knutselen. persoon haalt stroom van de zijn groep af en hij kan veilig werken. De electricien weet lang niet altijd hoor dat je zonnecellen hebt. niks is vervelender dan toch onder spanning werken als je denkt dat het er af is.

Ik kan je met 100% zekerheid garanderen dat goedgekeurde omvormers binnen 10ms geen energie meer leveren als het net wegvalt. Sterker nog: zelfs als een parameter zoals de netfrequentie of de impedantie buiten ingestelde waarden loopt schakelt de omvormer al uit. Zonder dergelijke maatregelen mag een omvormer niet op het NL net geplaatst worden.

quote:
we hebben het trouwens serieus een keer meegemaakt dat wij nog stroom hadden en de rest van de straat niet, tijdens een stroomuitval.
Dat kan natuurlijk, ook de straat is in 'groepen' onderverdeeld, net als je huis. Jij kunt stroom hebben terwijl de rest dat niet heeft en andersom.

CanonG1 wijzigde dit bericht 27-06-2006 13:41 (3%)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 19 januari 2004

Goed idee ! Leuke en informatieve site heb je erover gemaakt.

Toch heb ik nog een vraag:

Je hebt een opbrengstmeter toegevoegd aan je systeem om te kunnen zien wat de panelen aan electriciteit opwekken. Dat had je toch met de pc uit kunnen lezen via de omvormer (Soladin) ?

quote:
996 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:43:
Goed idee ! Leuke en informatieve site heb je erover gemaakt.

Bedankt voor het compliment!

quote:

Toch heb ik nog een vraag:

Je hebt een opbrengstmeter toegevoegd aan je systeem om te kunnen zien wat de panelen aan electriciteit opwekken. Dat had je toch met de pc uit kunnen lezen via de omvormer (Soladin) ?

Is in principe waar, maar ik wil niet elke keer die datakabel hoeven aansluiten. Die opbrengstmeter is een simpel en goedkoop apparaatje wat ik in het zicht heb zitten. Als ik de meterstand af wil lezen (de eerste tijd wil ik dat elke dag doen) kost dat weinig moeite en tijd. Met de datakabel kun je wat 'dieper' gaan; wat meer statistieken, maximum opbrengst, temperatuur etc.

Maar gedeeltelijk is het dubbel, dat is waar.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 11:12:
[...]
Als ik naar mezelf kijk: ik ben 's zomers overdag op mijn werk, dat gebouw met al die computers moet gekoeld worden. Dat kost 's zomers vele malen meer energie. Elke watt die in het gebouw verbruikt wordt door verlichting, computers, koffie-apparaat etc. kost meen ik iets van 3 watt om de warmte er weer uit te pompen.

Toch even recht zetten: In de Winter wordt er wel degelijk ongeveer even veel energie verbruikt in vergelijking met de zomer.

Ik vind zonnepanelen een schitterend initiatief, als ze zo'n panelen in echt grote getallen zouden produceren, dan zou de prijs sowieso dalen.

FragileM64 wijzigde dit bericht 27-06-2006 14:01 (7%)

Amd 2500 mobile @ 2400Mhz | 2*512Mb apacer | X800pro @ X800 XT PE | GA-7n400L

even een opmerking over het terugleveren van energie aan het net.
de netbeheerder en de energie leverancier is tegenwoordig los gekoppeld

de leverancier koopt en verkoopt stroom waarbij de boeken moeten kloppen
zolang je per saldo stroom afneemt gaat alles goed (met een analoog meter)
maar als je een negatieven afnamen hebt dan lijkt mij het best lastig om te bepalen waar het door jouw geproduceerde stroom naar toe is gegaan.

boertje

quote:
boertje125 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 14:17:

maar als je een negatieven afnamen hebt dan lijkt mij het best lastig om te bepalen waar het door jouw geproduceerde stroom naar toe is gegaan.
Klopt, daarom heb ik ook niet de intentie om onder de 0 uit te komen. Ooit hoop ik 100% te produceren, meer hoeft voor mij niet. Ik hoef er niet aan te verdienen.

No soup for you!!

quote:

Het maakt toch niet uit waar het heen is gegaan? Als maar duidelijk is van wie het werd afgenomen ;)

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:47:
[...]

Bedankt voor het compliment!

[...]

Is in principe waar, maar ik wil niet elke keer die datakabel hoeven aansluiten. Die opbrengstmeter is een simpel en goedkoop apparaatje wat ik in het zicht heb zitten. Als ik de meterstand af wil lezen (de eerste tijd wil ik dat elke dag doen) kost dat weinig moeite en tijd. Met de datakabel kun je wat 'dieper' gaan; wat meer statistieken, maximum opbrengst, temperatuur etc.

Maar gedeeltelijk is het dubbel, dat is waar.

Zie nu dat zo'n opbrengstmeter maar een paar tientjes kost, vandaar dat je daarvoor gekozen hebt. Bovendien zal zo'n datakabel ook wel prijzig zijn.

Voor wat het waard is: je hebt me aan het denken gezet, misschien dat ik ook wel zo'n systeem ga installeren. Het platte dak van de garage bij ons nieuwe huis ligt op het zuiden en zou daar dus prima geschikt voor zijn ! Ik hou je site in de gaten om te bekijken wat je per maand gaat besparen ;)

Catdog Fanart.
Reg. datum: 02 september 2003

BTW, is het niet beter om een 12volt net aan te leggen ?
Tegenwoordig werkt haast alles ook op 12volt, Laptops, TL-lampen, mobiele telefoons, LCD schermen, enz. En het verlies is meestal ook veel minder wat hier bij optreedt.

En als die appratuur samen genoeg verbruikt om alle energie kwijt te raken hoef je ook geen inverter meer te kopen die het omzet naar 220v (wel een laad regelaar + accu).

De 220v leiding hou je dan voor je wasmachinen en de andere dingen die niet op 12v kunne werken.

Gainward 6800/ultra 2400, Athlon 3000+ XP(Barthon core), Asus Nforce 2 Deluxe, 1GB dual DDR, 2*160GB + 250GB + 120GB. SOUND: Soundstorm -> Denon 1905 -> Tannoy Mercury

op 12v heb je erg veel verlies door de weerstand van de kabels! dat is ook de reden waarom alles op hoge spanning ge transporteerd wordt en vervolgens weer terug voor het uit eindelijke doeleind!

wazzaaa!

Leuke verhaal!
Heb je ook al gemerkt dat als het weer in de herfst/lente goed is de lucht veel helderder is als in de zomer? Dan haal je er dus ook meer energie uit, als in de zomer. Hetzelfde met temperatuur, als het warm is is het geen garantie voor veel vermogen. (Wij hebben ook 8 van die dingen op het dak staan, ja)

Echt wel!

No soup for you!!

quote:
Jan Pietersz. schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 14:58:
Leuke verhaal!
Heb je ook al gemerkt dat als het weer in de herfst/lente goed is de lucht veel helderder is als in de zomer? Dan haal je er dus ook meer energie uit, als in de zomer. Hetzelfde met temperatuur, als het warm is is het geen garantie voor veel vermogen. (Wij hebben ook 8 van die dingen op het dak staan, ja)
Sterker nog: het rendement neemt af als het warmer wordt.

Catdog Fanart.
Reg. datum: 02 september 2003

quote:
Terran888 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 14:50:
op 12v heb je erg veel verlies door de weerstand van de kabels! dat is ook de reden waarom alles op hoge spanning ge transporteerd wordt en vervolgens weer terug voor het uit eindelijke doeleind!
In huis heb je ook geen kilometers kabel. Als voorbeeld heb je een kabel van 2x2,5mm van 50meter lang. Bij een verbuik van 120watt zal er 7 watt verlies optreden. Dat is nog geen eens 6% verlies, vergeet niet dat een inverter ook weer extra vliezen geeft en ook nog elktijd stroom verbuikt.

Gainward 6800/ultra 2400, Athlon 3000+ XP(Barthon core), Asus Nforce 2 Deluxe, 1GB dual DDR, 2*160GB + 250GB + 120GB. SOUND: Soundstorm -> Denon 1905 -> Tannoy Mercury

quote:

Dat is alleen een probleem als je over het hele jaar door een negatief verbruik hebt, en dan ben je een grote jongen 8)

Als je zoals de TS alleen maar op bepaalde dagen meer teruglevert maar over het jaar gezien alleen afneemt dan is het geen probleem. Energiebedrijven kijken namelijk maar naar 2 dingen: de beginstand en de eindstand. Het verschil daartussen is het verbruik, en dan maakt het niets uit dat je 6 maanden lang 1000kWh hebt afgenomen en 6 maanden lang 500kWh hebt teruggeleverd.

De opmerking van Fr!st vind ik wel wat kortzichtig (NOFI). Natuurlijk maakt het terugleveren van 1 persoon niets uit, maar met dezelfde redenering kun je zeggen dat het verbruik van 1 persoon ook niets uit maakt. De centrale gaat echt niet harder draaien als ik mijn computer aan zet hoor!
Het gaat om het grote geheel. Rij eens door dorpen in Duitsland, daar zie je soms 50% van de huizen met zonnepanelen (en niet twee, nee, het hele dak vol).
quote:
JC Ken schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 15:17:
[...]

In huis heb je ook geen kilometers kabel. Als voorbeeld heb je een kabel van 2x2,5mm van 50meter lang. Bij een verbuik van 120watt zal er 7 watt verlies optreden. Dat is nog geen eens 6% verlies, vergeet niet dat een inverter ook weer extra vliezen geeft en ook nog elktijd stroom verbuikt.
Voor sommige apperaten zou idd wel nuttig zijn maar de echte stroom verbruikers gebruiken toch geen 12v, denk maar aan je was machine , droger , oven , vaatwasser, etc. En omlaag transformeren is makelijker dan omhoog.

quote:
Maasluip schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 15:33:
[...]
Dat is alleen een probleem als je over het hele jaar door een negatief verbruik hebt, en dan ben je een grote jongen 8)

Als je zoals de TS alleen maar op bepaalde dagen meer teruglevert maar over het jaar gezien alleen afneemt dan is het geen probleem. Energiebedrijven kijken namelijk maar naar 2 dingen: de beginstand en de eindstand. Het verschil daartussen is het verbruik, en dan maakt het niets uit dat je 6 maanden lang 1000kWh hebt afgenomen en 6 maanden lang 500kWh hebt teruggeleverd.

De opmerking van Fr!st vind ik wel wat kortzichtig (NOFI). Natuurlijk maakt het terugleveren van 1 persoon niets uit, maar met dezelfde redenering kun je zeggen dat het verbruik van 1 persoon ook niets uit maakt. De centrale gaat echt niet harder draaien als ik mijn computer aan zet hoor!
Het gaat om het grote geheel. Rij eens door dorpen in Duitsland, daar zie je soms 50% van de huizen met zonnepanelen (en niet twee, nee, het hele dak vol).
Op dat soort dingen zit in duitsland ook veel meer subsidie, daar krijg je een komplete aardwarmte installatie gratis! Dat zal je hier niet zo snel zien :*)

houd van de zware metalen

aan maasluip
je hebt idd gelijk, maar als ik dit topic lees dan denk ik soms dat ik met echte die-hard milieu freaks bezeg ben (ook nofi) bv je verandert je pc naar laptop omdat je verbruik dan daalt, ok het daalt idd, maar daarvoor lever je ook veel dingen in. Een laptop is ok voor wat internetten en tekstverwerken, maar niet voor echt te gamen oid,
wat ik wil zeggen is dat je er erg ver in kan gaan, maar ik denk dat het allemaal niet veel uitmaakt zolang ze bij de centrales zelf niets veranderen (de steenkoolcentrales veranderen door iets dat beter voor het milieu is), of als ze vanuit de regering niet subsidieren (je hebt dan veel mensen die schrikken voor de prijs van de panelen zelf, zoals mijn ouders)
ik vind het een goed id van de ts, maar ik denk niet dat het haalbaar is in pakweg 10 jaar voor heel belgië/nederland, op elk huis zo'n installatie te zien (mss wel in belgie, hier subsidieren ze wel denkik)

Om de vele, toch wat negatieve, reacties te "weerleggen":
Verbeter de wereld begin bij jezelf !

;)

Prof Mierenneuke®

quote:
996 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 17:16:
Om de vele, toch wat negatieve, reacties te "weerleggen":
Verbeter de wereld begin bij jezelf !

;)
Dat is helemaal waar maar geen vrijbrief om oogkleppen op te zetten en alles te "moderniseren" onder het mom "energiebesparing" terwijl het per saldo helemaal niet zoveel energie bespaart. Denk aan productiekosten, transport, onderhoud etc..

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws