Gathering of Tweakers

Quicksearch
Blue | MenAgainstDisease

Zojuist heeft apple de nieuwe MacBook aangekondigd, ter vervanging van de iBook

<div style="padding: 10px; font-family: Lucida Grande, Lucida Sans, sans-serif;">Vandaag vers aangekondigd de MacBook. we zetten de discussie hier verder.<div>
http://tweakers.net/ext/f/7af9134b31b3d53225b0074b58e9b4b1/full.jpg
Macbook - Specs:

• 1,83GHz of 2,0GHz Intel Core Duo processor
• Apple Remote met Front Row
• Tot 2GB 667MHz DDR2 SDRAM (standaard 2x256MB)
• Intel GMA950 graphics processor met tot 64MB shared videogeheugen
• mini-DVI connector
• combodrive of superdrive
• 60 of 80 GB harddisk
• Built-in gigabit Ethernet
• Airport Extreme en Bluetooth
• iSight camera ingebouwd
• iLife '06, Mac OS X Tiger
MacBook

We hebben er lang op moeten wachten, maar hier is-ie dan: de nieuwe MacBook. De opvolger van de iBook G4 komt in een prachtig glossy wit of zwart jasje met een widescreen beeldscherm van 13,3 inch. De MacBook is net zoals zijn broertje standaard uitgerust met een Intel Core Duo processor, AirPort Extreme, Bluetooth 2.0, een ingebouwde iSight en Front Row plus de inmiddels welbekende Apple remote.

Enkele vernieuwende dingen die we nog niet waren tegengekomen op de grote broer. Het geniale magneet-design sluitinkje. De MacBook Pro is al uitgerust met een magnetische power adapter, maar de MacBook sluit ook volledig magnetisch. Geen gehannes meer met knopjes en sluitinkjes, maar simpel en strak.

De MacBook wordt geleverd in drie modellen. Het low-end model (¤1099) heeft een Intel Core Duo processor van 1,83 GHz, een 60 GB HD en een ComboDrive. Het middenmodel (¤1299) heeft een Intel Core Duo processor van 2 GHz, een 60 GB HD en een SuperDrive. Het duurste model (¤1499) is zwart, heeft een Intel Core Duo processor van 2 GHz, een 80 GB HD en een SuperDrive.

De resolutie van het scherm is verhoogd naar 1280 x 800 pixels en ook is het LCD-scherm feller gemaakt. Het lijkt erop dat je voortaan ook een tweede beeldscherm kunt gebruiken zonder de screenspanning-hack te hoeven gebruiken.
MacBook - Meer info:

• Algemene info: http://www.apple.com/macbook/macbook.html
• Foto gallery: http://www.apple.com/macbook/gallery/
• Technische specificaties: http://www.apple.com/macbook/specs.html
• Vergelijking met de MacBook Pro: http://store.apple.com/Ca...ges/comparison_chart.html
MacBook - Reviews

• Uitgebreide review bij Ars Technica: http://arstechnica.com/reviews/hardware/macbook.ars
• Idem dito maar dan bij Notebook review: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2946
• Bij Cnet.com ook nog een review: http://reviews.cnet.com/A...4505-3121_7-31884384.html

Red wijzigde dit bericht 21-05-2006 12:38 (195%)

Hij is er dan, mooi hoor, ietsje duurder dan de G4 iBook, maar dat was te verwachten.

Eerste gedachten:

positief:
core duo
lange batterijduur
iSight
breedbeeldscherm

negatief:
je moet nu betalen voor de vga/dvi adapter als je een monitor/beamer wil aansluiten
(vereiste als je af en toe presentaties houdt)
shared memory (de intel chip is op zich beter dan de Ati in mijn G4 ibook) alleen heb je daardoor wel 64Mb RAM minder, hetgeen de noodzaak voor 1Gb RAM nog groter maakt

Specs || MacBook C2D 2,16GHz 2Gb RAM (werk) || iPhone 8GB || Xbox 360 || xbox live gamertag

uhm.... voor 1100 euro een:
quote:

Breedbeeldscherm van 13,3 inch
Resolutie van 1280 x 800 pixels
1,83-GHz Intel Core Duo 1
512 MB (2 SO-DIMM’s van 256 MB)
60-GB seriële ATA harde schijf, 5400 rpm 2

En een miniDVI? Dat zijn goede machientjes :P. Alleen de GPU zal wel geintegreerd zijn, maar als niet-game-PC zijn het zeer fastoenlijke beestjes.

En ook al in het zwart leverbaar, maar die is wel heeeeeel duur (wel een DVD-brander..)

Ik denk trouwens dat met deze 3 smaken Macbook 13" een Macbook-Pro 13"volledig uitgesloten is. Enige verschil zou toch de GPU zijn.....

Ecteinascidin wijzigde dit bericht 16-05-2006 15:14 (14%)

Bewijsvoering is meer dan alleen een conclusie; het bevat ook een motivatie.

Ik ben net even snel naar apple.com gegaan om te kwijlen, kom ik er later achter dat hij nog niet op apple.nl staat. Zal een dezer dagen wel komen dan.
quote:
Ik denk trouwens dat met deze 3 smaken Macbook 13" een Macbook-Pro 13"volledig uitgesloten is. Enige verschil zou toch de GPU zijn.....
Vergeet het backlit keyboard, automatische brightness instelling, sudden motion sensor, 512MB + uitbreidingsslot en de zilveren metalen behuizing niet :P

barticus wijzigde dit bericht 16-05-2006 15:19 (17%)

Macbook Pro - 2 x 24" Delletjes - Canon EOS 400D - 17-40 f/4L USM - 70-200 f/4L USM - 430EX

ik ga lopen tot de zon komt

Ik ga er 1 bestellen
Moet nog even kijken hoe ik zit met kosten en mijn eisen en wensen (RAM en superdrive).
Maar hopelijk vanavond een bestelling plaatsen.

Wetenschap is opgebouwd uit feiten, net als een huis is opgebouwd uit stenen, maar een berg feiten is net zo min wetenschap als een berg stenen een huis is.

Hij ziet er leuk uit. En op zich niet veel duurder dan de iBook, maar wel beter. Vanavond even gaan lief doen bij mijn vader :p. (dit is mijn verjaardagscadeautje waar ik al bijna 2 maand op wacht).

Blog! · Specs! - I may not always be right, but I'm never wrong.

Reg. datum: 08 juni 2005

quote:
Mei schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:17:
Ik ben net even snel naar apple.com gegaan om te kwijlen, kom ik er later achter dat hij nog niet op apple.nl staat. Zal een dezer dagen wel komen dan.
Wat is dit dan:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore

:)

Nog geen productpagina op de apple site van NL zie ik? hmm.. raar.. hij staat wel in de shop vermeld.. Dit word sowieso mijn laptop.. Wit 2ghz, 1gb extra memory erin.. Heerlijk! &gt;:)

Reg. datum: 07 april 2005

quote:
barticus schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:18:
[...]

Vergeet het backlit keyboard, automatische brightness instelling, sudden motion sensor, 512MB + uitbreidingsslot en de zilveren metalen behuizing niet :P

Volgens appleinsider heeft hij wel een sudden motion sensor.. Ik vind ook idd alleen een backlit keyboard een minpuntje, dat die er niet in zit. Verder ben ik ZEER tevreden. Ook de prijs is zeer goed.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1745
foutje

jaguarxj16 wijzigde dit bericht 16-05-2006 15:22 (95%)

quote:

Oeps :+ Hij staat trouwens alleen in de store, niet op de hardware pagina. (waar ik dus weer keek...)

Wel jammer dat de zwarte iBook alleen als dure versie beschikbaar is. Eentje zonder DVD brander zou best leuk zijn. Wat ook een minpunt is, is dat er helemaal geen MacBook met een fatsoenlijke grafische kaart is. 64mB shared is toch wel beetje ouderwets aan het worden :(

Mei wijzigde dit bericht 16-05-2006 15:25 (22%)

Reg. datum: 29 januari 2004

quote:
[...]

Vergeet [...] sudden motion sensor, 512MB + uitbreidingsslot [...] niet :P

Sudden Motion Sensor zit volgens AppleInsider wel in de MacBook, maar op apple.com zie ik het inderdaad niet.

Bedoel je met uitbreidingsslot dat er in de Pro maar 1 DIMM zit met 512 Mb en in de niet Pro 2x 256Mb? Is dat niet een voordeel als je niet upgrade ivm dual channel?

Caravanshaker Nr. 1

Tja, was ook wel geinteresseerd in een MacBook, maar heb me wel voorgenomen dat als ik een nieuwe laptop zou kopen de resolutie wel hoger moet zijn dan ik nu heb. Heb nu XGA scherm. 1280 bij 800 vind ik eigenlijk nog iets te laag. Sparen voor een iMac dan maar

StefSOFT wijzigde dit bericht 16-05-2006 15:34 (24%)

'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'

Reg. datum: 12 november 2001

Hmm, ben benieuwd naar dat keyboardje, ziet er erg 'ouderwets' uit

quote:
Mei schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:17:
Niet op de frontpage nee, maar als je verder klikt naar de Store dan staat ie daar wel hoor ;)
edit:

Mompelt iets over spuiten en 11.. :/

Anyway, wel twee andere dingetjes die me opvielen:

1) Kijk eens bij de MBP... De 1,83Ghz is weggevallen en er zijn dus nu alleen nog maar de 15"2.0 en 2.16 en de 17"2.16 :P En de prijs is volgens mij hetzelfde gebleven voor de goedkoopste MBP. Toch mooi meegenomen die 170Mhz :P

2) Ook bij de MBP kun je nu een 'glossy scherm' nemen. Wat is naast de patsfactor en de eye candy hier het nut van? Apple zegt in de uitleg dat je hierdoor beter DVD's kunt kijken en dat zwart zwarter is etc. Maar er staat ook bij dat je het niet moet nemen als je van mattere kleuren houdt. Wat is voor de fotosoeper en videobewerker de verstandigste keuze?

Acolyte wijzigde dit bericht 16-05-2006 15:38 (50%)

Met verkrachte eenden komen we er wel.

Blue | MenAgainstDisease

Overigens wel erg leuk het onderstaande:

http://filmpjes.redhead.nl/ibook.JPG

Huh? Kunnen er nog iBooks gekocht worden dan ?
Als ze deze MacBook een echte videokaart hadden gegeven, waren de witte en zwarte behalve het scherm gelijk aan de 600 euro duurdere Macbook Pro.

Overigens had ik niet verwacht dat ze er een 1.83GHz en een 2GHz Core Duo in zouden stoppen. Ik had hoogstens gerekend op 1.66GHz en 1.83GHz, afgaande op de Mac Mini. Ik vind de iMac en MBP nu wel behoorlijk overpriced trouwens. Ik gok dat de eerste binnenkort een speedbump krijgt, net zoals de MBP dat een tijd terug kreeg.

edit:
Zwart is lelijk.

cas.fm wijzigde dit bericht 16-05-2006 15:34 (9%)

Waar zijn de speakers verstopt :D

WE HAVE MADE IT WITH TYPING AND MOUSE CLICKS - LAST.FM - FLICKR - IMDB

Reg. datum: 28 augustus 2000

Wel jammer dat de 12" verdwenen is. Ok, de Macbook verschilt niet zo enorm veel van de 12" maar toch.
iBook 12" iBook 14" MacBook 13.3"
Hoogte [cm] 3.42 3.42 2.75
Breedte [cm] 28.5 32.3 32.5
Diepte [cm] 23.0 25.9 22.7
Gewicht [kg] 2.2 2.7 2.36

En daarnaast ben ik wel benieuwd in hoeverre ik de glossy display leuk ga vinden.

Oja, en hier de volledige specs voor de liefhebbers.

mca2 wijzigde dit bericht 16-05-2006 15:40 (7%)

Yokohama, Japan

Nu ga ik dus wel mijn Powerbook 1.5 proberen te verkopen. Als de MacBook geen DVI uitvoer had dan liet ik hem staan, maar die zit er dus wel op. Alleen wel jammer dat ik dan 2 * 18 kwijt ben aan de adapters (VGA + DVI).

Erg nette laptop en de prijs is heel goed.
Echt geweldig! Eindelijk! Ziet er mooi uit, en best vette specs voor de prijs. Vind alleen de integrated videokaart een dik minpunt. Een lichte X1weetikwat was al veel beter.

Apple MacBook [1.83 Ghz Core Duo- 160 GB HDD - 2GB RAM] - Andere Specs - AlexanderOnline.nl

quote:
[...]

Het backlit keyboard heeft volgens mij nooit in de 12" PowerBook gezeten, dus die vergelijking gaat volgens mij niet op.

Verder een heel leuke laptop voor een goede prijs!

quote:
Acolyte schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:28:

2) Ook bij de MBP kun je nu een 'glossy scherm' nemen. Wat is naast de patsfactor en de eye candy hier het nut van? Apple zegt in de uitleg dat je hierdoor beter DVD's kunt kijken en dat zwart zwarter is etc. Maar er staat ook bij dat je het niet moet nemen als je van mattere kleuren houdt. Wat is voor de fotosoeper en videobewerker de verstandigste keuze?
ook ik ben hier erg benieuwed naar.. wil deze week een MBP bestellen en wordt inene met een nieuwe optie opgezadeld.. zou het zo zijn dat de GLOSSY schermen de kleuren distorted (as in: niet kleurecht) weergeven? niet zo handig tijdens grafische werk dan, lijkt mij :?

Moutarde apres le diner

Waarom is die zwarte zoveel gruwelijk duurder???

Het enige verschil met die witte dat ik zo snel ontdek is 20 gig, maar dat mag normaal maar 50 dollar schelen...

Is dit puur marketing???

Maakt voor mij overigens weinig uit, ik vind de zwarte lijn toch voor kiddo's ;)

Religion has no place in public schools the way facts have no place in organized religion

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws