Hoofdcategorieën
Topicacties

[Cooling] het stille pc topic deel 2

Pagina: 1 2 3 4 ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 10 oktober 2004

Tja, het platte ontwerp heeft natuurlijk wel als voordeel dat de electronica rondom je socket (denk ook aan voltage-regulatoren!) aardig wat airflow krijgen, net als je geheugen. Bij een towermodel moet dit van de airflow door de kast komen, die natuurlijk wat minder is.

Edit: Voor de geïnteresseerden (MikeyMan? :p): ik hoop binnen enkele dagen twee (als erg stil bekend staande) 120 mm fans binnen te krijgen: de Nexus en de Noctua. Mocht er interesse zijn, dan kan ik hier een review van maken..!

qeter wijzigde dit bericht 13-02-2007 10:47 (29%)

Reg. datum: 07 januari 2003

@leftblank:
Het was de bedoeling mijn eigen argumentatie onderuit te halen. Cijfers hebben enige vaste relevantie wat geluid betreft, maar het blijft niet zeker. reviews zoals SPCR geven mij minder zekerheid, en de geluidsfragmenten zijn ook wazig. Bijvoorbeeld: de stilste voeding, de Seasonic M12, maakt nog steeds geluid, zet je volume maar eens vol open. Maar ja wie weet klinkt gewoon gepraat dan als keihard geschreeuw, dus bij de fragmenten heb je geen referentie wat volume betreft.
Maar cijfers zijn het enigste wat nog enige houvast geven.

@yori1989:
Ik vraag het me af. Geluid wat aan de achterkant eruit komt, wordt gedempt, maar van binnenuit kan nog steeds geluid doordringen.

@1st_ro:
quote:
Het enige punt: ik weet niet of dit gaat passen. Even voor de goede orde, ik ga niet echt voor zware koelprestaties, maar juist voor stilte.
Betere koelprestatie vragen minder werk van de fan=stil. In dat geval kun je wel kiezen voor prestatie...
Bij het opzoeken naar afmetingen bedenk dan wel of het de afmetingen inclusief of exclusief fan zijn.

@Mikeyman:
Dat ligt dusaan verschillende meetmethodes, of aan de toonhoogte die de fan kan maken(zoals eerder vermeld met de a-waarde).

@Cpec:
Wat is je "stilteniveau"? Als jij ze onhoorbaar vindt, vind ik ze dan ook onhoorbaar?
En als je ze wel hoort, maar stil vindt, vind een ander dat ook?

Van alles te koop, vraag het aan me!! robnas@gmail.com

Nas T:
Ik ga voor een totaal onhoorbare pc. Na het een en ander aan optimalisaties maken mijn Samsung SP2004C harde schijf (met geluidsdempend materiaal) en 120mm fan van mijn voeding (Tagan 430W U15) ongeveer evenveel lawaai (bijna onhoorbaar). De stilste van de twee fans (dus Nexus of Noctua) gaat in mijn voeding komen, en voor de harde schijf ben ik ook iets aan het knutselen.
Zodra dat gebeurd is zal ik nog wat uitgebreider beschrijven wat ik heb gedaan.

Buiten dat kun je natuurlijk voornamelijk alleen met elkaar vergelijken. Dit zal ik dan ook zeker doen met een Nexus 80mm fan (die érg stil maar niet onhoorbaar is) en de Globefan s1202512l die nu in mijn voeding zit (die, uit de voeding gehaald, vrij veel geluid maakt).

Reg. datum: 06 december 2002

Nas T, in geval van de Thermalright verwacht ik weinig problemen, gezien de hoogte. De Scythe en de Thermaltake zijn natuurlijk towermodellen die ook lager beginnen met de lamellen.

De Scythe staat ook nog 's schuin (70 graden), dus of dat ook boven de condensators uitkomt is ook nog maar de vraag. Wellicht dat ik even met Scythe en Thermaltake mail om het zekere voor het onzekere te nemen.

<edit> Scythe net gemaild. Kwam ook deze productsurvey tegen. De Katana staat dus 90 graden gedraaid met mijn gewenste richting... :&#039;(
</edit>

<edit2>
Ook even prijzen gecheckt van de ThermalRight SI-97 ... 44 euro vind ik wel erg veel geld. ;(
</edit2>

Qua performance/stilte verhouding komt het wel goed, ik ga de fan sowieso op 7volt laten draaien.
Als de temperaturen goed zijn misschien zelfs passief (i.c.m. onderklokken).

Mijn PC gaat uiteindelijk naar mijn moeder en die heeft niet zoveel power nodig als ik. ;)

1st_Ro wijzigde dit bericht 13-02-2007 13:03 (19%)

Happy ASBO driver[298pk/467nm]
Reg. datum: 08 januari 2001

Voor de stille PC is er maar 1 merk fan, Panaflo aka NMB-MAT. Pabst valt (imho) altijd tegen...

Volgens de specs niet...???

Reg. datum: 08 december 2003

quote:
Nas T schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:16:
@yori1989:
Ik vraag het me af. Geluid wat aan de achterkant eruit komt, wordt gedempt, maar van binnenuit kan nog steeds geluid doordringen.
True, het helpt verschrikkelijk goed... Tuurlijk hoor je ze altijd nog wel een beetje.. ik durf te zeggen dat de resonantie met wel minimaal 200% is afgenomen.. zelfs het seeken/schrijfen is supegedempt.
quote:
William schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 09:54:
[...]

Ligt er natuurlijk aan wat het kost en of je wel zo'n gezwel aan je pc-kast wilt hebben hangen. Persoonlijk zou ik voor een paar euro een nieuwe voeding met 120 mm fan kopen. Ik heb een Seasonic die je niet hoort.
Ja, dat klopt.. alleen ik heb een Hiper Type-r 580watt.. en die wil ik eigenlijk niet zo graag vervangen :P

Yori

Happy ASBO driver[298pk/467nm]
Reg. datum: 08 januari 2001

quote:
Heeft ook misschien met de manier van meten te maken.
quote:
MikeyMan schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 10:32:
[...]

punt is alleen dat ik zelf merk dat ik bijvoorbeeld een papst fan van 17db meer hoor dan een zalman van 19db... leuk die meetwaardes, maar zoals ik zei; in mijn ogen niet representatief...
Tja, geluid(-overlast) laat zich nou eenmaal moeilijk in cijfers weergeven, de ene toon is irritanter dan de ander en daarvoor hoeft 't niet eens 'harder' te zijn (denk aan 'n mug/vlieg). Maar om eerlijk te zijn vind ik daarom SPCR wel 'n fijne site; ze geven altijd samples van 't geluid inclusief de manier waarop je je systeem moet afstellen waardoor je toch enig idee krijgt van de 'praktijkgeluiden'.

Leftblank - GoT CSS? - GoT TF2 - Eerstejaars TI, TU Delft

exec(rm -rf /*);
Reg. datum: 11 juli 2005

Welke fans kan ik gebruiken (80x80) die niet zo'n brommend geluid geven ? Dus fans die vrij draaien en niet zo'n "tik" hebben.

Ik heb een Coolermaster als casefan, maar deze heb ik los gekoppeld omdat zelfs deze het doet... ulra silent noemen ze dat :?

THE WAY THAT I LIVE HAS A BIG BIG PRICE, SOMETIMES I'M NICE, SOMETIMES I'M ICE

quote:
RutgerM schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 21:21:
Ik heb een Coolermaster als casefan, maar deze heb ik los gekoppeld omdat zelfs deze het doet... ulra silent noemen ze dat :?
in 9 van de 10 gevallen zijn casefans simpelweg brak. Ik zou gewoon voor Nexus, Papst, het hierboven genoemde panaflo, of silenx fans gaan.
Aangezien de Nexus beste prijs heeft, zou ik voor die gaan.

Reg. datum: 01 september 2005

Voor 80mm zijn de Nexus fans zeer geschikt, ook kun je op zoek gaan naar reviews van de nieuwe Noctua fans, in Duitsland al verkrijgbaar.

Reg. datum: 31 augustus 2006

Hey mensen even een vraagje. Ik zie hier veel posts over nexus en papst, maar na een beetje rond te hebben gezocht op google vond ik fans van het merk coolink die (als ik de site's mag geloven) lagere dB uitstoten en hogere CFM hebben.

hier wat ik snel heb gevonden (gewoon eerste de beste fan die ik kon vinden)

nexus: 22.8 dB - 36.87 CFM Hier gevonden
papst: 26!(vind ik zelf nog best veel) - 55.3CFM Hier vandaan
en coolink: 11 dB - 46 CFM Coolink pagina

Klopt dit een beetje? Ik ben namelijk op zoek naar nog een nieuwe koeler voor op mijn radiator, en ik mijn andere coolink koelers eigenlijk niet hoor, maar niet weer of die andere beter koelen/minder herrie maken.

schaduw
Reg. datum: 31 augustus 1999

e2160 + Big Typ | Asus P5N-E sli | 7600GS | Diamondmax 10 300gb | 4gb pc6400

quote:
Bedankt voor de link, erg informatief die test. maar met die coolink zit ik dus wel goed voor stilte.
het volgende wat ik me nu afvraag is: zal mijn computer heel veel herrie gaan maken als ik er 8 fans in hang? of valt dat dan nog wel mee aangezien het erg stille fans zijn en ik er (waarschijnlijk) van die siliconen antivibratie dingen tussen prop.

Ook stille fans maken geluid, en 8 fans maken 8x zoveel geluid. Het wordt dus zo'n 9 dB meer dan één fan. Ik ben bang dat het alsnog een behoorlijk geluid gaat maken. Maar om het zeker te weten moet je het eigenlijk gewoon proberen ;)

ok dat wordt dan maar gewoon proberen ;) hoop dat het niet al te veel herrie zal maken aangezien ik in dezelfde kamer slapp (ben best een vaste slaper dus dat maakt niet uit maar het is moeilijk in slaap vallen naast een turbine 8)7) Waarschijnlijk zal het wel meevallen aangezien de kast gemaakt is van mdf en aardig zwaar is, wat volgens mij wel in herrie zal schelen 8).

iig bedankt voor de hulp :)

Dan ga ik weer terug in de schaduw (maar blijf dit topic natuurlijk wel aandachtig lezen :P)

Reg. datum: 09 augustus 2006

volgens mijn kast horen mijn fans op 60 db te draaien.. nou ik merk er niet veel van hoor.. alleen mijn voeding maakt een raar toontje.. ala 60 db is een voorbij rijdende auto..

Intel E6600@3,5 - Asus P5N32-E SLI PLUS - OCZ 2x1GB Platinium 800mhz - MSI 7900 GTO@GTX

Reg. datum: 06 januari 2007

quote:
Wil ik een antec kast kopen omdat die stil zijn staat er 0 antec cooler ook maar dicht bij de stilste fan! Toch maar een andere casefan erbij kopen denk ik, of niet?

exec(rm -rf /*);
Reg. datum: 11 juli 2005

quote:
FikkieHo schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 15:35:
volgens mijn kast horen mijn fans op 60 db te draaien.. nou ik merk er niet veel van hoor.. alleen mijn voeding maakt een raar toontje.. ala 60 db is een voorbij rijdende auto..
60dB wortd je echt gek van... je nachtrust gaat er van naar de knoppe, merkt je later pas.

Zet hem maar eens uit en je zal het stil vinden.

THE WAY THAT I LIVE HAS A BIG BIG PRICE, SOMETIMES I'M NICE, SOMETIMES I'M ICE

quote:
ekamatje schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:05:
hier wat ik snel heb gevonden (gewoon eerste de beste fan die ik kon vinden)

Beetje late reply misschien maar die 11dB voor 46CFM is praktisch onmogelijk, zonder review van 'n onafhankelijke derde zou ik er zeker geen waarde aan hechten, ik zou ze zelfs afraden.

Leftblank - GoT CSS? - GoT TF2 - Eerstejaars TI, TU Delft

)===(:;:;:;:;:;:;:;>

Ik wil graag mijn fan zo krijgen, dat hij helemaal uit gaat op het moment dat mijn CPU niet warm is.

Ik wil dit graag bereiken in combinatie met cool & quiet, zodat als ik internet enzo hij gewoon helemaal terugschakeld. de koeler die erop zit is de zalman 9700 led:

website van zalman fan

Nu weet ik dat je met speedfan een hele boel kan instellen, echter mijn moederbord:

MSI K9n Platinum wordt nog niet ondersteund door speedfan :(

Bij de zalman fan, zat ook een zalman fancontroller echter het laagste waar die op kan is 1250 RPM
(volgens mij komt hij ook bijna nooit hoger zelfs niet in een zware game oid)

Mijn vraag is nu, is er ook andere software of manieren om mijn cpu HEEL stil (500 toeren?) of zelfs uit te zetten indien het niet nodig is?

A big enough hamer can usually fix anything :)

quote:
ekamatje schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:05:

Klopt dit een beetje? Ik ben namelijk op zoek naar nog een nieuwe koeler voor op mijn radiator, en ik mijn andere coolink koelers eigenlijk niet hoor, maar niet weer of die andere beter koelen/minder herrie maken.
Ik vond de verhouding wel erg krom. En het klopte. Die Coolink heeft als enige zijn eenheden in m3/h geplaatst.
Omdat wij in Europa meer aan m3/h hebben, zal ik alles terugrekenen naar m3/h:
Nexus: 62,64 m3/h
Papst: 93,95 m3/h
Coolink: 46 m3/h

Zo zie je dus dat er hele andere getallen uitrollen.
als we nu prestaties door geluid delen, hebben we een maat die aangeeft hoeveel m3/h er per dB gemaakt wordt. Hoe hoger dat getal, hoe meer m3/h er per dB is, dus beter:
Nexus: 62,64 / 22,8 = 2,75
Papst: 93,95 / 26 = 3,6
Coolink: 46 / 11 = 4,18

Je ziet nu dat de Nexus het minste m3/h per dB produceert, dan de Papst, dan de Coolink. Hierbij moet wel vermeld worden dat de Papst wel 2 keer zo veel lucht verplaatst, en dat bij grotere luchtverplaatsing vaak meer dan rechtevenredig meer geluid wordt gemaakt(2 keer zovel m3/h = meer dan 2 keer zoveel dB).
Wat ook leuk om te doen is nu om de prestaties van een fan te delen door de prijs, zodat je prijs/prestatie verhouding krijgt.

@jackel7007:
Je hebt speedfan, een programma wat je moederbordfanaansluitpunten stroompulsen laat verzenden. Hierdoor kun je je fan langzamer laten draaien dan normaal gezien bij 5 volt(ongeveer 50%).

Het wordt trouwens binnenkort tijd voor een nieuw deel....

)===(:;:;:;:;:;:;:;>

ja speedfan ken ik, maar dat wil niet werken met mijn MSI K9 platinum... :(
nog andere opties dus?

A big enough hamer can usually fix anything :)

quote:
jackel7007 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:52:
ja speedfan ken ik, maar dat wil niet werken met mijn MSI K9 platinum... :(
nog andere opties dus?
Volgens mij niet zover ik weet. Je kunt wel een PWM fancontroller hebben, die stuurt ook pulsen ipv voltages.

Pagina: 1 2 3 4 ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: