Hoofdcategorieën
Topicacties

EL democompo!

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

Reageer Nieuw Topic
Backups al geregeld?

EL DemoCompo

In vroegere tijden werden op homecomputers demo's geschreven: kleine stukjes software die de meest gave filmpjes op je beeldscherm toverden. De mensen die ze schreven wisten meestal bijna onmogelijke dingen uit de beperkte hardware te toveren.Tegenwoordig bestaat deze demo-scene nog steeds, maar het is geevolueerd: zware PCs met directx, sloten aan geheugen en een zware processor maken het demo-schrijven steeds minder hardware-gerelateerd. Om de kunst der hardware-truukjes uithalen weer eens te promoten, is deze demo uitgeschreven.

Wat is de bedoeling? Als je mee wilt doen, moet je niet alleen je eigen code schrijven om mooie grafische effecten uit te halen, maar moet je ook de hardware die dit doet ontwerpen en bouwen. Het loont dus om leuke software- en hardware-geintjes uit te halen: met slimme hardware word het coden makkelijker, door slim te coden heb je minder hardware nodig.

Hardware
Zoals gesteld: de hardware moet door jezelf inelkaargezet zijn. Nou is het mogelijk dat niet iedereen TQFP-spul kan solderen; daarom zijn pre-made boardjes met een enkele 'zware' chip toegestaan. Met 'zware' chip word alles verstaan wat ingewikkelder is dan 74xx-logica (een max232, 7805, ... is dus niet 'zwaar', een at90s2313, 24c65, fpga, ram, flash, rom, ... zijn wel 'zwaar'.) Hoeveel boards en chips je verder aanelkaarknoopt mag je zelf weten. Let wel: dit geld alleen voor pre-made boards; als je zelf een board etst mag je erop zetten wat je wilt. Ook de keuze aan processor is geheel aan jezelf: of je een ARM gebruikt of besluit 10 AVRs aanelkaar te knopen maakt verder niet uit. Verder gaan we ervanuit dat je het standaard hobbyistenspul in huis hebt en alleen daarvan gebruik maakt: als je een print wilt etsen mag dat, als je toevallig een ASIC kan designen en maken mag dat niet omdat niet iedereen daar toegang toe heeft.

Uitvoer
De uitvoer mag op alles gebeuren wat maar grafisch is. Een VGA-monitor, een LCD, een ledboard, nixies, verzin maar wat. De enige voorwaarde hieraan is dat het uitvoer-device zelf geen berekeningen kan doen: een PC die je via een serieele poort polygooninfo voert mag dus niet.

Code & data
Het is de bedoeling dat je je code in ieder geval voor het grootste gedeelte zelf ontwerpt. Het word aangemoedigd om je code te delen in dit topic, maar als je hoogst geheime algorithmen gebruikt hoeft dit natuurlijk niet ;) Omdat dit een klein contestje is en hier waarschijnlijk geen complete groepen inclusief artiesten en componisten aan meedoen, is het toegestaan om eventueel geluid en/of plaatjes ergens anders vandaan te rippen.

Meedoen
Je mag op elk moment van de wedstrijd besluiten mee te doen; bedenk wel dat de einddatum vaststaat, als je pas laat meedoet heb je een stuk minder tijd dan de rest. De bedoeling is dat je een worklog in dit topic bijhoud: zodra je weer wat te melden / showen hebt kan je hier een post doen.

Tijdsduur/planning
De bouw van de demo's zal iets meer dan 3 maand in beslag nemen, om ook de mensen die fulltime werken / studeren de kans te geven met iets leuks op de proppen te komen. Het is de bedoeling dat de soldeerbouten op 1 juni 00.00 neergelegd worden; op dat moment moet iedereen een filmpje van het werkende apparaat plus een kleine beschrijving hoe het inelkaar zit ingeleverd hebben. Vanaf dan begint de jurering; hoe dit in z'n werk gaat moet nog uitgedacht worden maar naast de daadwerkelijke output zal ook zwaar gejureerd worden op de 'hacking factor'.

De wedstrijd is met 1 maand verlengd, de eindtijd is dus 1 juni
_

Sprite_tm wijzigde dit bericht 24-04-2006 01:25 (5%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Controllable bristlebot

Acties: [view][quote]

Door: DaannO
Moderator Telecommunicatie
Phone Addicted

Kan je wat winnen :P

Op- of aanmerkingen over WBM of TP? Laat het weten via een DM!

Windows Mobile & Android software reviewers gezocht!

Backups al geregeld?

Ja, restecp van je mede EL-bezoekert :P

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Controllable bristlebot

gadgeteer

Heb je zelf al een gaaf idee Sprite? Of wil je dat niet met ons delen? ;)

* dawuss heeft wel pijn aan zijn ogen na het lezen van de topicstart trouwens :X

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties: [view][quote]

Door: DaannO
Moderator Telecommunicatie
Phone Addicted

quote:
dawuss schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:05:
Heb je zelf al een gaaf idee Sprite? Of wil je dat niet met ons delen? ;)

* dawuss heeft wel pijn aan zijn ogen na het lezen van de topicstart trouwens :X
Me 2.... Ik snap alleen niet zo goed wat nou het doel is? Een apparaat bouwen die je moet progameren voor wat?

Op- of aanmerkingen over WBM of TP? Laat het weten via een DM!

Windows Mobile & Android software reviewers gezocht!

Reg. datum: 12 juli 2001

afaik volstaat een ordinaire pc dus ook als hardware :? (ware het niet dat dit niet langer CME is maar enkel E :p). dat zijn immers een stuk "zwaardere" cpu's dan genoemden :D

Backups al geregeld?

DaanO: Om iets cools te laten zien op een willekeurig grafisch oppervlak (TV, LCD, ...) Het heeft verder geen nut maar het moet er wel gaaf uitzien.

The_Stickie: Nope. Dat is namelijk een PCB met meer dan 1 'zwaar' component erop. Als je een complete PC kan vinden die uit 1 IC bestaat (incl. ram en rom) mag het wel :P

Missionary to the word of ska

Misschien nog een linkje naar het oorspronkelijke topic erbij.

Ik doe iig mee, ga waarschijnlijk een oscilloscoop als uitvoer gebruiken :)
Reg. datum: 12 juli 2001

quote:
Sprite_tm schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:12:

The_Stickie: Nope. Dat is namelijk een PCB met meer dan 1 'zwaar' component erop. Als je een complete PC kan vinden die uit 1 IC bestaat (incl. ram en rom) mag het wel :P
jammer, dan zal het mijn LED knipperlicht worden 8)

the_stickie wijzigde dit bericht 30-01-2006 12:15 (20%)

Reparateur
Reg. datum: 28 september 2000

Projectaankondiging: AY Tracker

Geinspireerd door een post over de ouderwetse 'Chip Tunes' ben ik aan de gang gegaan met een bekende geluidschip, de AY-3-8910 van General Instruments, en hieronder zie je mijn prototype (nog niet helemaal compleet, het 2mhz oscillatorblok ontbreekt nog). De hardware bestaat uit een AT-Mega8515 (interne oscillator), een AY-3-8910 (op 2mhz vermoedelijk), een MAX233 en wat passieve/mechanische componenten. Schakeling is homebrew, zelf ontworpen en ge-etst dit weekend.

http://www.customhardware.nl/got/worklog/t_proto_board_1.jpg
klikbaar voor 1024x768

De aansluitingen zijn eenvoudig: RS232, stroom, geluid en AVR-ISP voor het programmeerwerk. Alles is gedaan met standaard 'off the shelf' componenten, misschien dat de AY wat lastig te vinden is, maar dat is niet mijn probleem.

Doel van deze schakeling is een goed muziek-speel systeem te coden, wat net zoveel mogelijkheden bied als 'vroegah'. De controller lijkt nog wat overkill, maar ik wilde even wat 'speelruimte' voordat ik die-hard m'n code moet gaan inkrimpen. Voorlopig heb ik nog aardig wat instructies per seconde over vermoedelijk, maar ik ben nog niet helemaal uit hoe de bestaande chip-tunes werken.

Waaruit de 'hack-factor' zal gaan bestaan voor dit tussenproject is denk ik voornamelijk de software, aangezien er geen enkele goede beschrijving is van een bestaand chiptune formaat om het om te kunnen zetten naar de atmel/AY. En de hardware is compleet zelf ontworpen en ge-etst.

Ik weet nog niet of dit mijn definitieve project wordt, aangezien ik nog wel een aantal leuke ideetjes heb om het 'compleet' te maken. Dit is vooral een 'proof of concept' voor mij, om uit te vogelen hoe ik leuk met die AY chip aan de gang kan.

Ja en probeer het nu eens? .... ZET HEM UIT ZET HEM UIT!!!!

Backups al geregeld?

MadWizard: Doe es niet mijn idee jatten? :P

Sebastius: Ik denk dat ik je na ga doen met een OPL-chip. Ik ben wel wat sneller klaar, chiptunes voor de OPL zijn meestal vrij goed gedocumenteerd. Heb ik iig het audio-gedeelte van mijn demo al klaar :)

EXtended eXchange
Reg. datum: 01 juni 2001

De AY-3-8910 heeft ook nog 2 paralle I/O poorten. Wellicht kan je daar nog wat mee.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

quote:
Sprite_tm schreef op maandag 30 januari 2006 @ 14:41:
MadWizard: Doe es niet mijn idee jatten? :P

Oh oh, concurrentie :)

Ik zal ook eens kijken of ik wat audio uit een AVR kan halen, een software synth is natuurlijk goed voor de hackfactor en een demo zonder geluid is natuurlijk een stuk minder leuk.

Is het trouwens de bedoeling dat het een echte demo wordt, dus uit zichzelf draaiend zonder interactie of mag een meer spel-achtig iets ook?

madwizard wijzigde dit bericht 30-01-2006 15:04 (17%)

Backups al geregeld?

Ik wilde het graag beperken tot demo, anders moet er meteen gejureerd worden op playability enzo.

Oke, ook prima :)
Reg. datum: 11 augustus 2004

Loopt de wedstrijd nu 3 maand of 1? :?
quote:
De bouw van de demo's zal iets meer dan 3 maand in beslag nemen, om ook de mensen die fulltime werken / studeren de kans te geven met iets leuks op de proppen te komen. Het is de bedoeling dat de soldeerbouten op 1 maart 00.00 neergelegd worden; op dat moment moet iedereen een filmpje van het werkende apparaat plus een kleine beschrijving hoe het inelkaar zit ingeleverd hebben.
Het is nu eind januari, eind februari is '1 maand' eind maart is '2 maand' eind april is '3 maand. 1 maart is dus maar 1 maand. 1 mei zou ongeveer 3 maanden zijn.
Dit is niet om te vitten of zo hoor is alleen redelijk onduidelijk voor de mensen die willen meedoen. O-)

kluyze wijzigde dit bericht 30-01-2006 21:22 (10%)

'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'

Backups al geregeld?

Ahrg, dat moet mei zijn dus :) En het erge is dat dit al de tweede keer is dat ik daar een fout in maak :X :X

Reg. datum: 30 januari 2006

quote:
dawuss schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:05:

Als je mee doet wen er dan maar vast aan het schijnt gewoon te zijn in deze scene
(zie http://www.kohina.com/playlist.html kijk er niet te lang naar dan wordt je scheel :) )

Ohja als er mensen zijn die nog nooit een C64 hebben gezien of weten waar dit over gaat (hey ik ben zo iemand 8) ) zie voor wat nadere uitleg:

http://www.jonatanforsberg.net/c64.htm
edit bij nader inzien is dit een betere
http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64_demos

surge_me wijzigde dit bericht 30-01-2006 21:37 (9%)

Reg. datum: 16 december 2004

Zit er ook een limit aan de grote of hoeveel componenten je mag gebruiken?

Reg. datum: 11 augustus 2004

Weet ik :) ik heb het originele topic ook gevolgd. Ik wou daar al niets over vermelden (kwestie van poging tot beleefdheid of zoiets) 8)

Was nog een reactie op Sprite_tm :? Zit gewoon op smallband en dat duurt UREN voor de pagina geladen is :'(

kluyze wijzigde dit bericht 30-01-2006 21:47 (32%)

'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'

Reg. datum: 29 oktober 2002

quote:
Justifier schreef op maandag 30 januari 2006 @ 21:32:
Zit er ook een limit aan de grote of hoeveel componenten je mag gebruiken?
Hoeveelheid zit geen beperking aan, de 'grote' opzich ook niet, alleen mag je geen kant-en-klaar systemen gebruiken als demobordjes, embedded systemen, pc's enzo

Reparateur

Tjeeminee ik word nu al kniftig van die AY-3-8910... Elke toon die ie er uit gooit is 10x zo hoog als de bedoeling is... Ik vermoed dat er ergens een bitje blijft 'plakken' ofzo... We gaan maar weer meten...

Portal to hell

Leuk topic dit! ik ben benieuwt hoe jullie het grafische gedeelte gaan doen; PAL of VGA? PAL lijkt me vrij moeilijk ivm sync. of zijn hier ook weer ic's voor? Of gaan jullie gewoon een grafisch schermpje gebruiken met een serial/parralel aansturing? :9
Reg. datum: 29 oktober 2002

Je mag elk uitvoermedium gebruiken wat je wil, ik ben bijv bezig met een heel anders soort display speciaal hiervoor ;) (als ik wat te showen heb post ik het wel)

Reparateur

Bingo! Toonhoogtes en andere functies kloppen nu. Wat het nou wat? Ik schaam me er eigenlijk een beetje voor: Eagle had twee datalijnen over elkaar heen laten lopen, resultaat: volle sluiting en verkeerde adressen/data overal!

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: