Toon posts:

EL democompo!

Acties:
  • 3.433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Squantmuts
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-05 14:21
ShadowLord schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 12:10:
Met 8 bits zou ik met een pallet werken, kun je hele coole dingen doen (palletwissel bijvoorbeeld).
Kijk maar eens naar de Geiss (niet versie 2) plugin voor Winamp. Die werkt ook met 8-bits kleur en 'vreemde' palletten om best gave effecten te krijgen. Als z'n visualisatiepatroon wisselt switched ie ook gelijk het pallet.

Als je dus een pallet based engine kan maken kun je best ver komen om de illusie te wekken dat je met 16 of 24 bits kleuren werkt.

Edit:
Zie ook http://www.geisswerks.com/geiss/shots.html voor screenies. Let wel op: onderaan staan een aantal screens van 16 of 24 bits kleurweergave. De kleine plaatjes zijn in ieder geval allemaal 8-bits kleur! Zou je niet zeggen toch? :)
Palet rotatie is zeker een gaaf effect, helaas niet mogelijk omdat ik bij lange na niet zoveel flipflops in de CPLD heb voor geheugen en vertaling. Had een FPGA met blockrams kunnen gebruiken, maar die heb ik niet 123 liggen. Althans geen 5V parts.

Entropy is not what it used to be

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04-2022

madwizard

Missionary to the word of ska

Topic is een beetje in het stof aan het raken zo te zien. Ben zelf nog niet heel veel verder, voornamelijk omdat ik eerst een berg onderdelen moet hebben :). Daarom ben ik aan het kijken wat ik precies nodig heb. Opzet van het schema gemaakt op papier:
http://img485.imageshack.us/img485/8403/schema5cq.th.jpg

Allereerst een step-up voeding rond een max1674, ik wil het eigenlijk werkend op 2 AA(A) batterijen, maar alles werkt natuurlijk op 5V. Voor het grafische deel (onderaan) een nog te bepalen ATmega, in combinatie met een snelle dual 8-bit DAC (TLC7528 van TI) en een 1V reference. Deze gaat zorgen voor de X en Y aansturing van de oscilloscoop die het grafische werk doet. Erachter een snelle dual opamp (EL2250 van Intersil), met een lowpass configuratie. Het doel van deze lowpass is om er voor te zorgen dat de scope ook lijnen gaat tekenen als je van punt naar punt springt, doordat de uitgang vertraagd (door lowpass) tussen de punten loopt. Hoewel het niet in het schema staat komt er waarschijnlijk een FET in serie met de condensator zodat deze ook uitgeschakeld kan worden als het effect ongewenst is. Dit alles is een beetje uitgedacht maar of het echt werkt enzo moet nog getest worden. Er zit ook nog een Z uitgang via een weerstand direct aan een I/O poort van de AVR, zodat de trace op de scope ook uitgezet kan worden. Ingangsimpedantie van de Z ingang is 1k bij mijn scope, en 4V verbergt de trace helemaal. Waarschijnlijk wordt dat een pull-up zodat de uitgang standaard op 4V staat, standaard uit dus. X, Y en Z worden BNC aansluitingen zodat ze direct op de scoop kunnen.

Voor het geluidsgedeelte (bovenin schema) lijkt het op wat ik al had, met als verschil dat er een Flash memory bij komt van 4MBit (AT49F040 (55ns) van Atmel), misschien een van 2MBit, de mod die er waarschijnlijk in komt is 256Kbyte, en een ATmega325 (64-pins versie) ivm het groot aantal pinnen nodig voor het geheugen. Hier geen DAC als output maar 2 PWM kanalen voor stereo geluid, door een lowpass filter om het PWM signaal eruit te halen en gebufferd door nog een dual opamp (EL5210, Intersil). Uitgangen missen nog twee 1k weerstandjes, wordt line level audio.

Voor het geval het nog niet bleek uit de gebruikte onderdelen, de boel wordt dus SMD :)

www.madwizard.org

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:00

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Poeh dit topic verdwijnt te snel gewoon!

Ik heb (denk ik) een redelijk uniek idee om de uitvoer op te doen, iets klassieks en toch vergeten. Ik houd het nog even voor mezelf tot ik een prototype heb gemaakt, maar ik denk dat het wel gaat lukken allemaal! Erg leuke plannen, nu nog de tijd om ze uit te voeren!

Het is iig geen LCD, geen LED, geen Nixie, geen Halogeen, geen Gloeilamp, geen CRT of iets anders in die richting...

• madwizard

madwizard

Schiet niet echt op met het topic nee. Maar het klinkt spannend :)
Momenteel wacht ik op de bestelde spullen van digikey en de SMD IA, dan kan ik aan een printje gaan werken om de boel te testen.

www.madwizard.org

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12-2022
Check, volgens mij wachten er meer mensen hier op de digikey ia :) Ik wil eigenlijk ook nog een origineel uitvoervlak vinden, maar alles is hetzij te beperkt qua kleuren of resolutie, hetzij te lastig te raliseren...

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 23:58

SA007

Moderator Tweaking
W8 ook al op de digikey ia, alsmede op rgb leds...

Klok is stuk :(

• madwizard

madwizard

Ik heb bij digikey zelf besteld, had geen geduld voor de IA :). Zat net even een beetje te klooien met het schema en printje en kwam erachter dat m'n flash geheugen wel een vrij onhandige layout heeft:
http://www.madwizard.org/extern/demo/TSOP32.png
Het is een TSOP-32, de I/O bits en A0 t/m A7 zitten prima maar ik kan echt geen logica ontdekken in de overige adresbits. Ze moeten aangesloten op een zooi poorten van m'n AVR, die natuurlijk netjes op een rij zitten. Maar die hoge adresbits lijken wel willekeurig :? Iemand die een handige layout hiervoor ziet?

www.madwizard.org

• sebastius

sebastius

Ik zou gewoon wat draadbrugjes gebruiken?

• madwizard

madwizard

Mja dat kan natuurlijk maar neemt wel weer meer ruimte in. Een 1206 0-ohm weerstand is al langer dan de helft van dat IC :X. Ik kan ook gewoon de adressen door elkaar laten staan, en dan in software omdraaien. Alleen de data moet dan wel ook door elkaar in het geheugen staan want bij het uitlezen is er geen tijd om bits om te draaien.

Is het bij flashgeheugen trouwens het wissen wat een beperkt aantal keer kan gebeuren of maakt het schrijven ook uit? Want als ik het IC (voor het gemak) dan ook random beschrijf worden natuurlijk ook de geheugenblokken random geschreven. Maar je hoeft nog steeds 1 keer te wissen.

www.madwizard.org

• sebastius

sebastius

Adressen door elkaar laten staan maakt natuurlijk niet uit, zolang je hem maar met de zelfde verwisseling inprogrammeert, toch?

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09-2022

EL_Loco

alias Haco

sebastius schreef op zondag 26 februari 2006 @ 00:03:
Adressen door elkaar laten staan maakt natuurlijk niet uit, zolang je hem maar met de zelfde verwisseling inprogrammeert, toch?
true, maar dan moet je rete goed opletten dat je geen fouten maakt :P

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• madwizard

madwizard

Voor de adressen heft het elkaar natuurlijk gewoon op bij het schrijven en uitlezen, het is alleen irritant als je specifieke waardes moet meegeven (dat is nodig voor de commando's). Maar er moeten in totaal 30 banen van AVR naar flash lopen dus zonder draadbruggen is toch wel fijn.

www.madwizard.org

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:45
Waarom dan geen geheugen module die via I2C aan te sturen is of via SPI? dan heb je nog maar 2 draaidjes nodig. Of is dat echt te traag voor het geheel?

• madwizard

madwizard

Ik denk dat het misschien wel zou kunnen, maar parallel is wel stukken sneller. Even rekenen hoe je zou uitkomen: Gezien je 19 adresbits hebt (voor 4M) en 8 data bits, kost een leesoperatie minstens (19+8) = 27 SPI/I2C cycles. Op 16MHz kun je hoogstens een 8MHz kloksignaal maken voor de seriele interface, dus dat betekent 8MHz/27=296296 leesoperaties per seconde. Op zich is dat voldoende, je hebt maximaal 4 samples die op maximaal iets van 32KHz worden afgespeeld (in de praktijk vaak veel minder snel). En nog een zootje pattern data maar dat is in verhouding veel minder. Wel is het natuurlijk maximaal zoveel operaties, er zal ook nog wat protocolgedoe omheen komen die het nog iets trager maakt maar je zult ook de bits nog moeten schuiven om de boel serieel te maken wat ook al weer een clockcyle per shift kost. In de praktijk zal het dus nog een paar keer trager zijn, en dan wordt het misschien net te krap (zeker omdat er nog een heleboel moet gebeuren naast domweg samples afspelen).

Ik denk dat een leesoperatie parallel in 16 cycles zeker te doen is (waarschijnlijk minder), dan heb je 1us per leesoperatie en dus 8 miljoen maximaal per seconde. Dat is in ieder geval ruim voldoende :)

www.madwizard.org

• sebastius

sebastius

Als je perse parallel wilt, dan zou ik echt gewoon de adres en databus naar believen door elkaar husselen en aansluiten, en programmeren via de microcontroller (zodat het ook transparant door elkaar gehusseld erin geblazen wordt en er dus geen fouten gemaakt worden). Dat zou moeten werken dacht ik :)

• Sprite_tm
Moet je natuurlijk wel even zorgen dat je je unlocking sequence (schrijf 55 naar 2AA, schrijf AA naar 555, ...) wel gehusseld in de uC stopt ;)

• madwizard

madwizard

Ja dat was m'n enige bezwaar ook eigenlijk :) Nouja en of het niet-sequentieel schrijven het flash geheugen meer belast (qua duurzaamheid). Bij sommige geheugens wordt er bij een byte write een heel blok gelezen, gecached, 1 byte gewijzigd, orgineel gewist en het blok weer herschreven. Dan is een page write (sequentieel) beter. Maar volgens mij is dat meer iets voor (bepaalde) EEPROMs, dit geheugen heeft zowieso alleen een byte write.

[Voor 10% gewijzigd door madwizard op 27-02-2006 00:15]

www.madwizard.org

• sebastius

sebastius

Sprite_tm schreef op maandag 27 februari 2006 @ 00:09:
Moet je natuurlijk wel even zorgen dat je je unlocking sequence (schrijf 55 naar 2AA, schrijf AA naar 555, ...) wel gehusseld in de uC stopt ;)
Stel, stel nou dat je adresbit A0, A1 en A2 omwisselt:

A0 sluit je aan op A1
A1 sluit je aan op A2
A2 sluit je aan op A0

Voor de microcontroller maakt dit geen reet uit, Schrijf je byte weg naar A0, dan komt het in het flash wel op A1 te staan, maar als hij het er weer uit haalt, staat het voor de controller gewoon op A0.

Hetzelfde geld voor de databits natuurlijk. Zolang je de adresbits bij elkaar houd mag je volgens mij gewoon elke leuke volgorde aanhouden die je wilt.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:29

Super_ik

haklust!

(jarig!)
sebastius schreef op maandag 27 februari 2006 @ 09:49:
[...]

Stel, stel nou dat je adresbit A0, A1 en A2 omwisselt:

A0 sluit je aan op A1
A1 sluit je aan op A2
A2 sluit je aan op A0

Voor de microcontroller maakt dit geen reet uit, Schrijf je byte weg naar A0, dan komt het in het flash wel op A1 te staan, maar als hij het er weer uit haalt, staat het voor de controller gewoon op A0.

Hetzelfde geld voor de databits natuurlijk. Zolang je de adresbits bij elkaar houd mag je volgens mij gewoon elke leuke volgorde aanhouden die je wilt.
maar het gaat hier om de commando's, die op bepaalde address moeten worden gedaan ;)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• madwizard

madwizard

Ik heb nieuw, leuk en klein speelgoed :)

www.madwizard.org

• sebastius

sebastius

Super_ik schreef op maandag 27 februari 2006 @ 10:13:
[...]

maar het gaat hier om de commando's, die op bepaalde address moeten worden gedaan ;)
Nooit geweten dat die krengen commando's kennen.

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-05 16:00
Weet iemand toevallig hoe ik het beste kan beginnen om een beeldscherm aan te sturen. Ik heb al gegoogeld en de wearch gebruikt maar kan niks nuttigs vinden. Ik wil graag weten hoe het werkt en hoe ik er iets mee kan.

• madwizard

madwizard

Beeldschermen aansturen is gewoon niet erg eenvoudig. Als je een monitor wilt aansturen moet je waarschijnlijk VGA signalen gaan maken. Op zich zijn die niet heel ingewikkeld maar het probleem is de enorme snelheid waarmee je de signalen moet maken.

Epanorama heeft veel links naar videoschakelingen, daar staan ook wel specificaties van VGA en andere signalen.

www.madwizard.org

• sebastius

sebastius

Justifier schreef op maandag 27 februari 2006 @ 21:51:
Weet iemand toevallig hoe ik het beste kan beginnen om een beeldscherm aan te sturen. Ik heb al gegoogeld en de wearch gebruikt maar kan niks nuttigs vinden. Ik wil graag weten hoe het werkt en hoe ik er iets mee kan.
Kort antwoord: Niet.

Lang antwoord: Maak een stukje RAM en een sync generator en iets dat de ram leegtrekt en op de RGB lijnen pleurt op de goede sync momenten. Als dat werkt dan maak je een leuk simpel schakelingetje dat dingen in dat RAM plettert. Klaar. Beeldgenerator, voor alle systemen geschikt (afhankelijk van je instellingen op resolutie en snelheid).

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:45
Ik weet dat er een component is dat sync signalen kan genereren, kan em alleen niet zo vinden. Maar met het betere google speur werk kun je genoeg vinden over hoe je een TV of een dergelijk apparaat aan kan sturen.
http://www.sxlist.com/techref/io/video/ntsc.htm
http://www.google.nl/sear...signal+sync+circuit&hl=nl

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
/me kluyze kijkt naar zijn labotekst van digitale elektronica voor het aansturen van een vga scherm via een Xilinx FPGA

Ik heb een cursus die afkomstig is van het Micro-elektronica Trainingscenter (MTC) maar ik weet niet of ik dat zomaar online kan zetten. Misschien dat je iets vind op de site: http://www.mtc-online.be. De cursus heeft als titel: "Overzicht aansturing VGA scherm".

• madwizard

madwizard

Ik wil voor mijn project eigenlijk een beetje een open of transparante behuizing, al die ICs en onderdeeltjes zijn natuurlijk veel leuker om naar te kijken dan een zwarte project box :). Ik bedacht me net dat ik nog een klein stukje plexiglas heb liggen, misschien dat ik daar iets van kan maken. M'n idee was een rand om te buigen (als soort van front-panel), en de rest gewoon plat te laten als bodem. Dan het printje er met wat spacers op monteren, en de connectors door het frontplaatje heen. Zoiets dus:
code:
1
2
3
 ______________ |==
  |         |   |
---------------/

( == is een connector)

Ik vraag me alleen af de statische elektriciteit geen probleem is, het printje zit wel op enige afstand van het plexiglas maar de connectors zijn wel verbonden (door plexi heen gestoken). En je hebt niet echt een aarde omdat de boel op batterijen werkt. Is er een goede manier om statische ontlading te voorkomen (of af te leiden ergens op)?

www.madwizard.org

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Madwizard, ik denk niet dat statische electiciteit een probleem is, ze duwen vanalles in plastic behuizingen die niet geaard zijn, dus denk niet dat het uitmaakt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 07:48
madwizard schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 12:33:
...En je hebt niet echt een aarde omdat de boel op batterijen werkt. Is er een goede manier om statische ontlading te voorkomen (of af te leiden ergens op)?
De massa van je batterij mag je beschouwen alsof het je aarde is (als je een verbinding naar je PC maakt wordt die ook via de connector zo verbonden). Massavlakje leggen kan nooit kwaad, je spacers kan je meteen ook met de massa verbinden. En als de rand van je printje massavlak is, zal je ook meestal als eerste de rand, dus het massavlak, aanraken, waardoor je zelf ontladen bent.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sprite_tm
Schopje :) Ik heb mijn shit binnen, en heb net besloten het geheel toch maar in een arm-processor te zetten: ik heb een CPLD geprobeerd te programmeren met vga-uitspuug-hardware, maar die krengetjes zijn zo slecht in optellen en aftrekken dat een simpele syncgenerator al niet meer in mijn CPLD past :/ Misschien dat ik later nog een van mijn ancient FPGAs uit de kast ga trekken, maar atm denk ik dat ik als videohardware gewoon fijn een LPC2103 pak (ARM @ 70MHz) en daar alles in ga dumpen. Ik weet dat het niet helemaal de bedoeling is van de contest (het zit misschien wat aan het randje van wat een hobbyist kan doen), en ik pak deze uC ook alleen omdat ik mijn zinnen gezet heb op rotoscalers enzo icm een VGA-output. Om het toch niet al te makkelijk te maken denk ik dat ik wel (op geintjes als voeding enzo na) alleen deze chip ga gebruiken en het geheel in een VGA-plug ga proberen te bouwen.

Anyway, hoe gaat het met jullie? Nog progress?

Ow, en nog even over het statische verhaaltje van Madwizard: zodra je van een chip de voedingsspanninglijn en ground hebt aangesloten en iets van een condensator over de voedingsspanning gezet hebtm ben je al zo ongeveer van het ESD-probleem komende van de behuizing af: spanning die op die manier op een pinnetje komt vloeit via de ESD-diodes van je chip af naar de Vcc en heeft als enige effect dat je voedingscondo een minimale hoeveelheid opgeladen word.

[Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 10-03-2006 16:28]

• madwizard

madwizard

Sprite_tm schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 16:25:
Schopje :) Ik heb mijn shit binnen, en heb net besloten het geheel toch maar in een arm-processor te zetten: ik heb een CPLD geprobeerd te programmeren met vga-uitspuug-hardware, maar die krengetjes zijn zo slecht in optellen en aftrekken dat een simpele syncgenerator al niet meer in mijn CPLD past :/ Misschien dat ik later nog een van mijn ancient FPGAs uit de kast ga trekken, maar atm denk ik dat ik als videohardware gewoon fijn een LPC2103 pak (ARM @ 70MHz) en daar alles in ga dumpen. Ik weet dat het niet helemaal de bedoeling is van de contest (het zit misschien wat aan het randje van wat een hobbyist kan doen), en ik pak deze uC ook alleen omdat ik mijn zinnen gezet heb op rotoscalers enzo icm een VGA-output. Om het toch niet al te makkelijk te maken denk ik dat ik wel (op geintjes als voeding enzo na) alleen deze chip ga gebruiken en het geheel in een VGA-plug ga proberen te bouwen.
Zwaar geschut, ik ben benieuwd :)
Anyway, hoe gaat het met jullie? Nog progress?
Afgezien van een zootje nieuwe connectors en kabeltjes niet veel, ik heb helaas deze maand waarschijnlijk ook vrij weinig tijd om er aan te werken. Maar volgens mij heb ik wel alle spullen ondertussen.
Ow, en nog even over het statische verhaaltje van Madwizard: zodra je van een chip de voedingsspanninglijn en ground hebt aangesloten en iets van een condensator over de voedingsspanning gezet hebtm ben je al zo ongeveer van het ESD-probleem komende van de behuizing af: spanning die op die manier op een pinnetje komt vloeit via de ESD-diodes van je chip af naar de Vcc en heeft als enige effect dat je voedingscondo een minimale hoeveelheid opgeladen word.
Oke, dan ga ik er vanuit dat het geen probleem is. Bedankt!

www.madwizard.org

• Sprite_tm
Wat nou, tqfp niet te solderen door een hobyist?
http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/leeuw/tmb-hpim3714.jpg
En het werkt ook nog, ik kom prima in de bootloader terecht. Nou alleen nog zorgen dat er een vga-poort opkomt en ik ben er :)

Ik zag trouwens net in de datasheet dat Philips de LPC2103 ook in PLCC-vorm gaat uitbrengen, wat in een IC-voetje te steken is die gewoon een pinout op DIP-afstand heeft. 32-bit 70MHz aan arm-power, eindelijk ook voor den gemiddelden consument bereikbaar zonder dat 'ie eerst 2 dagen van caffeine af moet zien om het te kunnen solderen \o/

• madwizard

madwizard

Sprite_tm schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 18:13:
Wat nou, tqfp niet te solderen door een hobyist?
[afbeelding]
En het werkt ook nog, ik kom prima in de bootloader terecht. Nou alleen nog zorgen dat er een vga-poort opkomt en ik ben er :)
Wow :) Dan om in dezelfde stijl te blijven wel zulke VGA connectors he:
http://img371.imageshack.us/img371/8108/vga1zs.th.jpg

www.madwizard.org

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:43

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ben inmddels bezig met het maken van een dev board voor de avr. het display is gestest, er zitten misschien wat gekke dingen in, maar deze kan ik er pas uithalen als de ik de microcontroller aansluit.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• sebastius

sebastius

Jongens, met gepaste trots presenteer ik mijn uitvoer apparaat:

http://www.customhardware.nl/got/worklog/pinwriter.jpg
Een Nec Pinwriter P22Q matrixprinter. 24 naaldjes die mooie dingen gaan produceren.

http://www.customhardware.nl/got/worklog/t_tekst.jpg

Dus het plan is: Muziek uit de AY8910, leuke graphics/animaties uit de Pinwriter, allemaal vanuit één Atmel (misschien een hulpje er nog bij, of een eeprom).

• madwizard

madwizard

Haha, dat is zeker orgineel _/-\o_

www.madwizard.org

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Sebastius wat een geniaal idee :D
Jammer dat ik zelf geen kaas gegeten heb van electronica maar volgens mij gaan hier echt mooie dingen gebeuren.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Sprite_tm
Pinwriter pwnage :) Je zou zelfs je hele AY8910 weg kunnen laten en ook het geluid door de matrixprinter kunnen laten doen :P

• sebastius

sebastius

Sprite_tm schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 20:41:
Pinwriter pwnage :) Je zou zelfs je hele AY8910 weg kunnen laten en ook het geluid door de matrixprinter kunnen laten doen :P
Is al eens gedaan door iemand ja, kwam ik laatst tegen: http://qotile.net/dotmatrix.html

• JanPaul123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-07-2022
sebastius schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 20:47:
[...]

Is al eens gedaan door iemand ja, kwam ik laatst tegen: http://qotile.net/dotmatrix.html
Hahaha, dat is echt briljant! >:)

• Sprite_tm
Grmbl, ik heb er een hekel aan hoe sommige debuggingsessies van een kwartiertje enkele uren geduurd blijken te hebben... Anyway, ik heb iets: mijn hardware is qua beeld af. Ik geloof dat ik wel uiteindelijk de kleinste demo-package van jullie allemaal ga hebben:
http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc3/tmb-hpim3717.jpg

en ik heb een blauw scherm!
http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc3/tmb-hpim3718.jpg
Hoewel er nog iets niet helemaal 100% is aan de timing of rise/fall-dingessen: mijn TFT weigert beeld te geven en mijn CRT doet dit in de hoeken:
http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc3/tmb-hpim3719.jpg

Anyway, straks weekeind weg en dan pruts ik er komende week we weer aan verder.

• sebastius

sebastius

Ja met een 70mhz ARM kan ik ook wel met zo'n klein boardje toe... Ok, laat ik de inzet wat proberen te verhogen: maximaal resultaat met zo min mogelijk megahertzen/mips/whatever. Van de week ga ik ook weer verder...

• Squantmuts
Helaas kan ik er nog weinig aan doen, ik heb binnenkort 2 tentamen weken. Dus bergen met werk, erna zal ik weer verder gaan met me demoplank. Heb gelukkig eindelijk de atmega128's binnen met de adapter printjes. Heb nu zo een beetje alle componenten die ik nodig heb voor het geheel.

Succes met jullie creaties!

• Sprite_tm
Sebastius: Geloof me, het is lang niet zo makkelijk als het lijkt: je moet alleen al om je beeld vol te kunnen plempen met 320x200 pixels je arm met een snelheid van 15MHz de i/o laten aanspreken. Dat lijkt vrij weinig, maar je hebt maar 8K aan ram, je kan dus nevernooitniet je complete VRAM daarin kwijt. De LPC2103 is een leuk chippie; verrekte snel en met veel peripherials, maar uiteindelijk heeft 'ie maar 8K aan RAM en 32K aan ROM, minder dan de leukere AVRs dus; en om grappige dingen te doen met VGA en _alleen_ die arm zal ik nog best wel een hoop truukjes moeten uitvoeren.

• sebastius

sebastius

Sprite_tm schreef op zondag 12 maart 2006 @ 18:37:
Sebastius: Geloof me, het is lang niet zo makkelijk als het lijkt: je moet alleen al om je beeld vol te kunnen plempen met 320x200 pixels je arm met een snelheid van 15MHz de i/o laten aanspreken. Dat lijkt vrij weinig, maar je hebt maar 8K aan ram, je kan dus nevernooitniet je complete VRAM daarin kwijt. De LPC2103 is een leuk chippie; verrekte snel en met veel peripherials, maar uiteindelijk heeft 'ie maar 8K aan RAM en 32K aan ROM, minder dan de leukere AVRs dus; en om grappige dingen te doen met VGA en _alleen_ die arm zal ik nog best wel een hoop truukjes moeten uitvoeren.
Gelukkig maar :D

• Sprite_tm
Schopje :) Toch maar es verder gegaan met de imaging kernel, en na veel gepruts kan ik u met gepaste trots beeld tonen:
http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc3/tmb-hpim3721.jpg

Nog steeds met deze hardware btw:
http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc3/tmb-hpim3722.jpg

De display routine is dus helemaal softwarematig en werkt atm met een tilemap van tiles van 16x16 pixels Ik gebruik maar liefst 6-bit kleur :) maar het is beter dan de 16 kleuren die je met EGA kan halen, en daar kon je ook al erg mooie effecten bij halen. Ik zit er alleen nog aan te denken om een tweede imaging kernel te maken die bijvoorbeeld gespecialiseerd is in sprites, zo kan ik toch veel effecten in mijn demo stoppen zonder dat mijn kernel huge-ass en daardoor traag waardoor de resolutie omlaag gaat, word.

[Voor 35% gewijzigd door Sprite_tm op 14-03-2006 16:35]

Anoniem: 67209

Erg cool! Is dit plaatje iets van 96x48 oid? En heb je hier nou nog veel NOPs gebruikt (maw, is er nog ruimte genoeg voor berekeningen om leuke dingen mee te doen)? En heeft die LPC2103 een ingebouwde DAC? of hoe heb je de conversie naar analoog gedaan?

-edit-
en hoe heb je hem werkend gekregen op je TFT.. wat was het probleem?

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 67209 op 14-03-2006 16:31]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Sprite_tm schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:41:
Schopje :) Toch maar es verder gegaan met de imaging kernel, en na veel gepruts kan ik u met gepaste trots beeld tonen:
[afbeelding]

Nog steeds met deze hardware btw:
[afbeelding]
Was het ook de bedoeling dat hij dit beeld geeft? Dat GOT logo natuurlijk wel maar al die andere dingen, die horen er (denk ik dan) niet bij?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Sprite_tm
lemming_nl: De rest zijn sprites die ik er ter opvulling ingegooid heb. Die onderste regel is idd troep omdat ik dat geheugen niet geinitialiseerd heb.

Rembooo: Het plaatje is rechtstreeks van GoT gejat en is 160x96 pixels groot. En ik heb in de imaging kernel nauwelijks tijd over, maar erbuiten wel: van de 640 lijnen tekent 'ie er maar 320 waardoor ik de helft van mijn tijd overhoud om interessante berekeningen te doen. Het TFT-probleem was waarschijnlijk een snelheids- of h/vsync-lengte-probleem, na daar wat aan te prutsen besloot 'ie het ineens wel te doen.

[Voor 26% gewijzigd door Sprite_tm op 14-03-2006 16:39]

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 19:37

wacco

cli, hlt.

Anoniem: 67209 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 16:30:
Erg cool! Is dit plaatje iets van 96x48 oid? En heb je hier nou nog veel NOPs gebruikt (maw, is er nog ruimte genoeg voor berekeningen om leuke dingen mee te doen)? En heeft die LPC2103 een ingebouwde DAC? of hoe heb je de conversie naar analoog gedaan?
Kijk naar het plaatje, alles is in volle R, volle G, volle B of een combinatie. Afaik gooit Sprite_tm gewoon digitale signalen op de pinnen, en zorgt met de weerstandjes voor een fatsoenlijk signaal.
Ook de 160x96 pixels, keer drie bits (een voor elke kleur), maakt het 46080 bits, ofwel ~5.6KB. Met een geheugen ruimte van 8KB kan je ook niet teveel verwachten natuurlijk. ;)

Nu weet ik niet wat Sprite_tm van plan is als output, maar z'n maximale bitmap (als 'ie 6KB opofferd van z'n geheugen) is 128x128 op deze manier. Chop dat in stukjes, en je kan nog redelijk wat leuke dingen kwijt. :) Afaik werdt deze chip namelijk aangestuurd door iets groters/anders, en hoeft deze chip alleen maar het grafische eind verhaal (de vga aansturing) te doen. 2KB moet dan meer dan genoeg zijn om de VGA code kwijt te kunnen.

Heeft de LPC2103 een paar interne timers? If so, zou het waarschijnlijk nog wel kunnen met minder dan die 2KB, en zou je nog meer kwijt kunnen aan bitmaps. Al moet je natuurlijk wel nog de 'aansturing' ontvangen en eventueel ontcijferen (als je bitmaps/sprites wilt gaan relatief-rondschuiven).

</speculatie>

Verder zeer leuk plan, ik wil niet mee doen met deze compo (ik ben al druk zat met andere hw dingetjes) maar dit gaat zeker nog een keertje geimplementeerd worden in een projectje. :P

Spolap: Interactive webcomic

Anoniem: 67209

wacco schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 17:18:
[...]

Kijk naar het plaatje, alles is in volle R, volle G, volle B of een combinatie. Afaik gooit Sprite_tm gewoon digitale signalen op de pinnen, en zorgt met de weerstandjes voor een fatsoenlijk signaal.
Ook de 160x96 pixels, keer drie bits (een voor elke kleur), maakt het 46080 bits, ofwel ~5.6KB. Met een geheugen ruimte van 8KB kan je ook niet teveel verwachten natuurlijk. ;)

Nu weet ik niet wat Sprite_tm van plan is als output, maar z'n maximale bitmap (als 'ie 6KB opofferd van z'n geheugen) is 128x128 op deze manier. Chop dat in stukjes, en je kan nog redelijk wat leuke dingen kwijt. :) Afaik werdt deze chip namelijk aangestuurd door iets groters/anders, en hoeft deze chip alleen maar het grafische eind verhaal (de vga aansturing) te doen. 2KB moet dan meer dan genoeg zijn om de VGA code kwijt te kunnen.

Heeft de LPC2103 een paar interne timers? If so, zou het waarschijnlijk nog wel kunnen met minder dan die 2KB, en zou je nog meer kwijt kunnen aan bitmaps. Al moet je natuurlijk wel nog de 'aansturing' ontvangen en eventueel ontcijferen (als je bitmaps/sprites wilt gaan relatief-rondschuiven).

</speculatie>

Verder zeer leuk plan, ik wil niet mee doen met deze compo (ik ben al druk zat met andere hw dingetjes) maar dit gaat zeker nog een keertje geimplementeerd worden in een projectje. :P
In zijn post staat 6-bit kleur ;) Maar ik gok idd dat dit 2 bits per kleur is die dan met een afrotech® weerstandjesDAC aan de VGA poort hangen. Nou vraag ik me alleen af.. heeft die LPC2013 niet nog 2 pinnetjes over zodat je voor groen en rood (bijvoorbeeld) 3 bits kunt gebruiken? Ik neem aan dat je nu in je geheugen 2 bits per byte ongebruikt laat omdat het anders wel erg lastig wordt met opslaan en lezen van plaatjes in/uit het geheugen.

• wacco

wacco

cli, hlt.

Anoniem: 67209 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 17:27:
[...]

In zijn post staat 6-bit kleur ;) Maar ik gok idd dat dit 2 bits per kleur is die dan met een afrotech® weerstandjesDAC aan de VGA poort hangen. Nou vraag ik me alleen af.. heeft die LPC2013 niet nog 2 pinnetjes over zodat je voor groen en rood (bijvoorbeeld) 3 bits kunt gebruiken? Ik neem aan dat je nu in je geheugen 2 bits per byte ongebruikt laat omdat het anders wel erg lastig wordt met opslaan en lezen van plaatjes in/uit het geheugen.
Ah, ik zie de edit nu. Had wel op refresh gedrukt maar de edit van die post was me niet opgevallen :+
Ik vond de dubbele ingangen van de microcontroller naar de rgb pin zo vaag. En het verklaard ook meteen het grijs realiseer ik me nu. :P
Tiles is natuurlijk wel handig, kan je nog wat compressie doen op de egale vlakken.

5x6 bits = 30 bits, 32 bits interne bus naar het SRAM, dus maar 2 bits opgeofferd per 5 pixels. Daarnaast is wat bitshiften niet zo heel erg pijnlijk calculatie-wise, dus die laatste 2 bits zouden ook nog gebruikt kunnen worden.
Ik ga niet verder speculeren want ik weet natuurlijk niet hoe Sprite_tm het nou echt geimplementeerd heeft, maar d'r zijn zat mogelijkheden om dit werkend te krijgen. Ik denk alleen niet dat we te horen krijgen hoe dit nou exact werkt voordat de compo over is. ;)

• Sprite_tm
Och, dat mag je best weten hoor :) Ik gebruik basically maar 6 bit omdat 6 draadjes aan een tqfp-chippie solderen al irritant genoeg is; ik vond de 2 bit aan kleur de extra irritatie niet waard. Ik sla alles wel als 8-bit-waardes op, wat daarna nog eens door een palette-achtige lookup-table heengaat, maar in het plaatje in het voorbeeld worden daar dus 2 bits niet van gebruikt. Bitshiften is inderdaad zo ongeveer gratis op de arm-architectuur (er zit gewoon een barrelshifter in het pad naar de ALU) dus ik ga misschien jouw idee nog gebruiken ook :P

• madwizard

madwizard

Ziet er gaaf uit hoor sprite_tm! Alleen de lijnen lijken om en om iets verschoven, of is dat door de foto?

www.madwizard.org

• Sprite_tm
Neuh, da's idd vaagheid met de aanstuurroutine... ik denk dat ik dat hele ding zowiezo in RAM ga zetten, ik heb zo het vermoeden dat de flash-access-acceleratie-module (MAM) vreemd zit te doen.

• wacco

wacco

cli, hlt.

Schop:
http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/alert.gif Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud! http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/alert.gif
Dat moet niet kunnen heh, ik ben toch wel erg nieuwschierig naar de status van iedereens' projectjes. :P

• madwizard

madwizard

Helaas, nog twee weken geen tijd om er aan te werken, daarna ga ik er weer verder mee (wordt helaas wel krap dan).

www.madwizard.org

• Sprite_tm
Ik heb de afgelopen tijd al tot mijn oren in de embedded-arm-wereld gezeten, zodra dat bijtrekt ga ik het wel weer es proberen :)

• sebastius

sebastius

Sorry, het leven als leraar Basisonderwijs in opleiding gaat niet over rozen. Stageweek, werk, tentamens etc etc, het vreet tijd. Ik ga in april wel nog een poging wagen om wat leuks neer te zetten.

• Squantmuts
Zelf de laatste paar weken amper tijd gehad.

Tentamen weken gehad. Was een ware slachting, moet nog kijken hoe ver ik ben gekomen of dat ik flink moet aanpoten voor studiepunten. Zeker met de ontzettend strenge rekening van bepaalde professoren ben ik niet blij.

Maar dit weekend komt het er toch eindelijk van wat verder werken, maar of de hardware afkomt ben ik niet zeker van, moet ik even naar kijken. Anders ga ik toch wat simpelers bouwen op een breadboardje zodat ik iets te showen heb.

• madwizard

madwizard

Ik heb ondertussen weer iets meer tijd om er aan te werken, ben de schema's verder aan het afmaken om vervolgens een printontwerp te kunnen maken. Al af:
Voeding

Step-up voor 2 AAA batterijen naar 5V

Filter voor analoge voeding

Wat kleine EMI filtertjes om de analoge voeding iets rustiger te maken.

Grafische gedeelte

(klikbaar)
Het gedeelte dat de scope aan moet gaan sturen. Een 2V reference op een snelle DAC, gebufferd door een dual opamp met een kleine lowpass erbij (om de scope een beetje lijnen te laten trekken). Misschien dat de waarden daarvan nog wat aangepast moeten worden. De Z uitgang is om de trace aan en uit te zetten. edit: de DAC lijkt verkeerd aangesloten (REF als uitgang) maar zo werkt deze in voltage mode.

[Voor 6% gewijzigd door madwizard op 10-04-2006 20:00]

www.madwizard.org

• sebastius

sebastius

Lijkt wel een vectrex! Basisconcept is hetzelfde... Is niet erg, Vectrex is een gave console... En om dat eventjes zelf te klussen is erg mooi.

• madwizard

madwizard

Leuk ding, pret voor het hele gezin :)

www.madwizard.org

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mm, weet niet of ik nog iets kan bouwen de komende paar weken...

Heb alle spullen hier, maar geen mogelijkheid om te etsen...

En smd uc's op 2000 toeren draaien en dan spinsolderen werkt echt niet :(

• madwizard

madwizard

Ach Sprite_tm heeft z'n proc ook met draadjes vast gemaakt dus het kan wel :) Evengoed ga ik gewoon voor een printje, moet nog even het audio gedeelte verder uitwerken en dan de print ontwerpen. Ook heb ik het stukje plexiglas (10x10cm) wat ik als 'behuizing' gebruiken wil gebogen. Het was iets dikker dan ik in gedachte had (3mm) maar het is redelijk gelukt. Niet helemaal recht helaas maarja. Heb nu ongeveer 6,5 cm recht stuk en dan de rest 90 graden gebogen als opstaand frontje. Helaas past door de dikte m'n audio jack er niet in (schroefdraad is net zo dik als het plaatje) dus daar komen waarschijnlijk twee tulpstekkertjes voor in de plaats.

www.madwizard.org

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Erm, het probleem zijn niet de draadjes, het probleem is dat ik 3 uc's samen met 16 rgbleds op een goede 2000 toeren wil ronddraaien.... En dat gaat dan weer niet zo goed...

• Sprite_tm
Waarom doe je het niet wat trager? Als je op >25rpm zit kan je al een beeld opbouwen, hoor.

Ik heb mijn hardware wel, maar zit zwaar te twijfelen over de demo zelf: ik wil er eik wel een verhaal in bouwen, maar ik heb geen idee wat nou precies...

[Voor 56% gewijzigd door Sprite_tm op 12-04-2006 20:50]

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-12-2019
RPM staat voor rounds per minute ;)

• Sprite_tm
SA007 corrigeerde mij er per icq ook al over jah :) Nja, 25 rondjes per seconde zou alsnog te weinig moeten zijn om met een goed gesoldeerde spin- of experimenteerprintschakeling problemen te geven imo, dat wilde ik basically zeggen.

Anoniem: 61271

Sprite_tm schreef op woensdag 12 april 2006 @ 23:42:
SA007 corrigeerde mij er per icq ook al over jah :) Nja, 25 rondjes per seconde zou alsnog te weinig moeten zijn om met een goed gesoldeerde spin- of experimenteerprintschakeling problemen te geven imo, dat wilde ik basically zeggen.
Dat kon nog wel eens tegenvallen, ik ken toevallig iemand die ook een dergelijk projectje heeft gemaakt en die draait op 25 rondjes per seconde maar die opstelling moet behoorlijk nauwkeurig uitgelijnd zijn. Even niet goed uitgelijnd en dat ding vliegt uit elkaar, komt best hard aan kan ik je vertellen :X

• Electronical
  • Laatst online: 18-11-2020
miniK0bo schreef op woensdag 12 april 2006 @ 20:50:
RPM staat voor rounds per minute ;)
offtopic:
Eigenlijk staat het meer voor revolutions per minute ;)

Verder ontopic:
Ik heb eerder in dit topic aangegeven mee te gaan doen, maar het is er steeds maar niet van gekomen. Misschien dat er een deeltje twee gaat komen en ik dan genoeg tijd kan vinden om vanalles te verzinnen (dat was nl. het moeilijke). Helaas pindakaas. Ik wens alle andere deelnemers succes en bovenal plezier in het rotzooien met hun project. :)

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• madwizard

madwizard

Weer een update, het definitieve audio gedeelte:

Adreslijnen staan flink door elkaar om de print eenvoudiger te maken, zoals eerder gezegd. Printje is ook al een heel eind, hopelijk geen fouten gemaakt :x.

Verder ook stekkers in m'n behuizing geplaatst, zie aldaar:

www.madwizard.org

• madwizard

madwizard

Zo, het printje is ook zo goed als af, nog even een keer alles nalopen of er geen fouten in zitten en dan hopen dat het etsen goed gaat lukken :)
http://www.madwizard.org/extern/demo/print-bijna-final-grijs.png
Op het blok bovenin komt een batterijhouder. Linksboven is de voeding, linksonder het video gedeelte, rechtsonder en boven het audio gedeelte.

www.madwizard.org

• sebastius

sebastius

Ik zie nog enkele niet verbonden traces, of zijn dat draadbruggen?

• madwizard

madwizard

Ja die komen aan de achterkant, vond het te veel gedoe om die te routen met 0 ohm weerstanden dus maak daar gewoon een paar draadjes, het zijn er maar een stuk of 8.

www.madwizard.org

• Thijsch
  • Laatst online: 26-05 11:42
Ziet er netjes uit.. Succes met solderen! Ikzelf heb de grootste moeite met ssop :)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:11
madwizard schreef op maandag 10 april 2006 @ 23:53:
Leuk ding, pret voor het hele gezin :)
[afbeelding]
Die had ik vroeger, maar met mn jonge gierige (stomme) kop verkocht voor f10,- op de vrijmarkt op Koninginnedag 8)7 Onwijs leuk speelgoed

• madwizard

madwizard

De print is met succes geëtst en geboord:
http://www.madwizard.org/extern/demo/ets.jpg
Nu het solderen nog :)

www.madwizard.org

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-05 07:13
dit hoort hier ook eigenlijk thuis :+ LOL

U vraagt, wij antwoorden.

• madwizard

madwizard

En er was licht:
http://www.madwizard.org/extern/demo/voeding.jpg

Helaas viel het licht even later weer uit, dat voedings ICtje is echt verrot klein en heeft wat soldeergeweld moeten ondergaan om weer te werken. Gelukkig doet hij het nu weer volgens mij. Ik heb ook de atmega32 + kristal en ISP connector erop gezet en dat werkt ook, nou de rest nog maar dat komt later. Had gehoopt meer te solderen maar er gingen een aantal dingen niet zoals het moest (zoals gewoonlijk).

www.madwizard.org

• naftebakje
  • Laatst online: 28-05 07:48
Madwizard: kvind het wel niet zo mooi gesoldeerd (dat beetje meer warmte kost niets hoor :+ ). Ik kan mis zijn, maar het ziet eruit alsof je alle componenten zo weer van de print kan lostrekken :X

Voor SMD vertin ik altijd eerst een pad (eerst opwarmen, dan pas tin, zodat het hars niet weg is), plaats dan de component met een pincet op de goeie plaats en warm dan dat vertinde pad op (dan zit ie vast, en kan je eventueel nog wat uitlijnen indien nodig). Dan alle andere pootjes solderen, en dan dat eerste nog eens wat tin bijgeven, zo heb ik meestal een mooier resultaat (wel met loodhoudend tin, als je loodvrij werkt heb ik niets gezegd).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• madwizard

madwizard

Ja heel mooi is het niet, maar het is wel loodvrij dus glanzend zal het in ieder geval niet worden. Ik soldeer in principe ook met pasta en hete lucht, alleen heb ik bij deze nog met een soldeerbout zitten klooien vanwege de draadbrug (had ik beter niet kunnen doen daar) en het IC dat niet recht wilde liggen (waardeloos pincet heb ik).

www.madwizard.org

• Santford
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
Ik moet wel zeggen dat het etswerk er goed uitziet, gebruik je een professionele etsbak (op school)of heb je het thuis ge-etst?

• madwizard

madwizard

Dank je :) Het is gewoon thuis geëtst met fijnetskristal en inktjetprinter (canon pixma 4000). 2 baantjes naar dat geheugen toe (uit die hele band met banen) maakten wel contact maar dat was een heel klein puntje en zo met een mesje weg te halen.

www.madwizard.org

Anoniem: 54248

Huh met een inkjet printer gedaan? ?

Mag ik je vragen hoe je dat bedoelt?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anoniem: 54248 schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:50:
Huh met een inkjet printer gedaan? ?

Mag ik je vragen hoe je dat bedoelt?
Print maken op transparante sheet met een inkjet, dan op een printplaat plakken, belichten en de belichte delen worden zo weg gewassen in de estvloeistof.

Normaliter maak je zo'n sheet met een laserprinter volgens mij.
I.v.m. scherpte en dekkingsgraad van de toner t.o.v. inkt.

Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda Magna V30 '85

• madwizard

madwizard

Ja inderdaad op transparant sheet. Laserprinter is uiteraard fijner maar niet iedereen heeft een laserprinter. De inkt was best dekkend eigenlijk, ik had wel enigsinds problemen verwacht maar dat viel alles mee. En het is nog goedkope navulinkt ook :P Maar het is ook wel een goede printer.

www.madwizard.org

Anoniem: 54248

Nee goed dan snap ik hem. Ik doe het namelijk met laserprinter en soms via een plotter.

Dus dacht dat je misschien een andere techniek had.

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
madwizard schreef op donderdag 20 april 2006 @ 16:01:
Ja inderdaad op transparant sheet. Laserprinter is uiteraard fijner maar niet iedereen heeft een laserprinter. De inkt was best dekkend eigenlijk, ik had wel enigsinds problemen verwacht maar dat viel alles mee. En het is nog goedkope navulinkt ook :P Maar het is ook wel een goede printer.
Print hetm dan 200% uit en laat hem dan 200% vekleind kopieren op een transparante sheet.

• madwizard

madwizard

Weer een stukje verder gesoldeerd, geen foto nog even helaas. Videogedeelte werkt, heb een paar uur zitten klooien met de DAC die niet wilde werken (1 kanaal helemaal niet, andere verkeerde waarden). Was wel een ontkoppelcap daar vergeten maar die erbij zetten hielp ook niet. Totdat ik erachter kwam dat twee labels in het schema bij de verkeerde pinnen stonden (CS en DACA omgedraaid). (AARGH!) Daarna werkte het wel. Lowpass+buffer erbij gesoldeerd, werkte ook al denk ik dat dicht bij ground de boel clipt naar iets boven ground. Maarja dan neem ik wel een deel van de volledige range voor de uitvoer.
Daarna nog de atmega325 voor het geluid erop gezet, ook die kon ik verbinden met de computer en staat nu een 4 led looplicht te draaien. Het flashgeheugen zit er ook op, voor zover ik kan zien prima gesoldeerd maar nog niet getest omdat ik dan eerst de adrescodes die nodig zijn voor het programmeren even door elkaar moet gaan haspelen vanwege de door-elkaar adreslijnen :)

www.madwizard.org

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15
madwizard schreef op woensdag 19 april 2006 @ 23:38:
Ja heel mooi is het niet, maar het is wel loodvrij dus glanzend zal het in ieder geval niet worden.
Vraagje, waarom ga je uit vrije wil loodvrij solderen !?

Zeker met smdtjes wordt dat er niet makkelijker op ..

Repareren doe je zo.

• Sprite_tm
* Sprite_tm agrees. Ik heb de laatste keer dat ik bij de elektronicashop was expres nog om loodhoudende soldeer gevraagd, dat zilverspul soldeert echt een stuk minder.

• virus.elektro

virus.elektro

soldeer met loodvrije soldeer is echt een crime. zeker zelfbouw printen zonder soldeermasker.
bij smd met pasta en heteluchtkanon zouden de componenten eigenlijk van zelf recht moet gaan liggen en zou de soldeer naar de pads moeten gaan. maar schijnbaar lukt dat dus niet zo mooi met loodvrij

oh ik weet niet of ik het ga halen voor 1 mei, denk het niet. print is inmiddels gefreesd, waarschijnlijk ga ik volgende week solderen. maar moet ik nog programmeren. en dat gaat ik niet redden

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• madwizard

madwizard

Deels omdat het me gezonder leek en deels om er een beetje aan te wennen, de pasta die ik heb is loodvrij en daarom dus ook de tin die ik daarbij in combinatie gebruik. Bij pasta is het volgens mij niet zo'n probleem, werkt prima met hete lucht. Of ze vanzelf moeten rechtliggen weet ik niet maar ik blaas die dingen eraf als ik ze niet vasthoud met m'n pincet dus lijkt me niet (misschien wel als je het met een oven doet). Maar de tin trekt juist wel prima naar de pads toe. Soldeermasker is fijner natuurlijk maar het lukt zo ook prima. Zeker die fijne ICs gingen goed, gewoon niet te veel pasta gebruiken. Met draadtin merk je wel dat loodvrij vervelender is, dat is op zich waar. Ik vraag me ook af of pasta met lood nog net zo goed verkrijgbaar blijft als loodhoudend draad-tin. Pasta is zowieso lastiger te krijgen, beperkt houdbaar en voornamelijk door de industrie in gebruik.

Wat de deadline betreft, zijn er mensen die wel denken dat ze wat kunnen maken voor 1 mei? Want ik zie niet veel updates en ik denk dat het voor mijzelf ook lastig wordt in iets meer dan een week nog alles af te solderen en dan nog de hele software schrijven. Als iedereen nog niet zo ver is kunnen we misschien de deadline wat opschuiven?

Als laatste nog een foto (niet zo'n goede want slecht licht):

www.madwizard.org

• virus.elektro

virus.elektro

kan je hete luchtkanon niet zachter blazen. op stage bij mij hebben ze volgens mij een weller. ik heb dat ding op 5 gezet in plaats van 8. wacht even ze hebben die slang ook nog ergens dichtgeknepen. dus ik denk dat die nog zachter blaast als normaal. ik blaas er in ieder geval geen componenten af daar. vorige week zelfs een ic zonder pootjes er op gesoldeer, nee niet met bolletjes, nog net iets groter

voor de industrie gebruiken ze trouwens ovens om smd te solderen. hierbij worden de printen verwarmd met een soort bouwlamp. misschien is dat zelfbouwbaar.

• madwizard

madwizard

Ja je kan dat ding wel instellen maar het duurt wel veel langer als je em zachter laat blazen. Maar misschien is dat beter, zal het eens proberen. Heb em nog niet zo heel lang dus ik ben ook nog een beetje aan het proberen met de beste methodes voor alles.

www.madwizard.org

• Sprite_tm
Ik zit er inderdaad al aan te denken om het contest een maandje langer te laten draaien; ik merk bij mezelf dat ik tussen alles door ook maar weinig tijd kan opbrengen voor de demo. Als er mensen tegen zijn, geef ff een gil + goede reden. Ik zal (mits geen tegens) morgen of overmorgen de startpost ook even aanpassen.

• sebastius

sebastius

Graag een maandje uitstel ja, ik heb echt geen tijd ervoor gehad. Veel plannen, weinig kennis, weinig tijd om het te kunnen maken.

• Sprite_tm
Gefixed. de nieuwe deadline is 1 juni.

Anoniem: 103563

@madwizard:

met welke software heb je die layout gemaakt? ze ziet er immers erg goed uit!

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 103563 op 24-04-2006 01:30]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee