EL democompo!

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 4.424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter

EL DemoCompo

In vroegere tijden werden op homecomputers demo's geschreven: kleine stukjes software die de meest gave filmpjes op je beeldscherm toverden. De mensen die ze schreven wisten meestal bijna onmogelijke dingen uit de beperkte hardware te toveren.Tegenwoordig bestaat deze demo-scene nog steeds, maar het is geevolueerd: zware PCs met directx, sloten aan geheugen en een zware processor maken het demo-schrijven steeds minder hardware-gerelateerd. Om de kunst der hardware-truukjes uithalen weer eens te promoten, is deze demo uitgeschreven.

Wat is de bedoeling? Als je mee wilt doen, moet je niet alleen je eigen code schrijven om mooie grafische effecten uit te halen, maar moet je ook de hardware die dit doet ontwerpen en bouwen. Het loont dus om leuke software- en hardware-geintjes uit te halen: met slimme hardware word het coden makkelijker, door slim te coden heb je minder hardware nodig.

Hardware
Zoals gesteld: de hardware moet door jezelf inelkaargezet zijn. Nou is het mogelijk dat niet iedereen TQFP-spul kan solderen; daarom zijn pre-made boardjes met een enkele 'zware' chip toegestaan. Met 'zware' chip word alles verstaan wat ingewikkelder is dan 74xx-logica (een max232, 7805, ... is dus niet 'zwaar', een at90s2313, 24c65, fpga, ram, flash, rom, ... zijn wel 'zwaar'.) Hoeveel boards en chips je verder aanelkaarknoopt mag je zelf weten. Let wel: dit geld alleen voor pre-made boards; als je zelf een board etst mag je erop zetten wat je wilt. Ook de keuze aan processor is geheel aan jezelf: of je een ARM gebruikt of besluit 10 AVRs aanelkaar te knopen maakt verder niet uit. Verder gaan we ervanuit dat je het standaard hobbyistenspul in huis hebt en alleen daarvan gebruik maakt: als je een print wilt etsen mag dat, als je toevallig een ASIC kan designen en maken mag dat niet omdat niet iedereen daar toegang toe heeft.

Uitvoer
De uitvoer mag op alles gebeuren wat maar grafisch is. Een VGA-monitor, een LCD, een ledboard, nixies, verzin maar wat. De enige voorwaarde hieraan is dat het uitvoer-device zelf geen berekeningen kan doen: een PC die je via een serieele poort polygooninfo voert mag dus niet.

Code & data
Het is de bedoeling dat je je code in ieder geval voor het grootste gedeelte zelf ontwerpt. Het word aangemoedigd om je code te delen in dit topic, maar als je hoogst geheime algorithmen gebruikt hoeft dit natuurlijk niet ;) Omdat dit een klein contestje is en hier waarschijnlijk geen complete groepen inclusief artiesten en componisten aan meedoen, is het toegestaan om eventueel geluid en/of plaatjes ergens anders vandaan te rippen.

Meedoen
Je mag op elk moment van de wedstrijd besluiten mee te doen; bedenk wel dat de einddatum vaststaat, als je pas laat meedoet heb je een stuk minder tijd dan de rest. De bedoeling is dat je een worklog in dit topic bijhoud: zodra je weer wat te melden / showen hebt kan je hier een post doen.

Tijdsduur/planning
De bouw van de demo's zal iets meer dan 3 maand in beslag nemen, om ook de mensen die fulltime werken / studeren de kans te geven met iets leuks op de proppen te komen. Het is de bedoeling dat de soldeerbouten op 1 juni 00.00 neergelegd worden; op dat moment moet iedereen een filmpje van het werkende apparaat plus een kleine beschrijving hoe het inelkaar zit ingeleverd hebben. Vanaf dan begint de jurering; hoe dit in z'n werk gaat moet nog uitgedacht worden maar naast de daadwerkelijke output zal ook zwaar gejureerd worden op de 'hacking factor'.

De wedstrijd is met 1 maand verlengd, de eindtijd is dus 1 juni
_

[ Voor 5% gewijzigd door Sprite_tm op 24-04-2006 01:25 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
Kan je wat winnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ja, restecp van je mede EL-bezoekert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 17:13

dawuss

gadgeteer

Heb je zelf al een gaaf idee Sprite? Of wil je dat niet met ons delen? ;)

* dawuss heeft wel pijn aan zijn ogen na het lezen van de topicstart trouwens :X

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
dawuss schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:05:
Heb je zelf al een gaaf idee Sprite? Of wil je dat niet met ons delen? ;)

* dawuss heeft wel pijn aan zijn ogen na het lezen van de topicstart trouwens :X
Me 2.... Ik snap alleen niet zo goed wat nou het doel is? Een apparaat bouwen die je moet progameren voor wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
afaik volstaat een ordinaire pc dus ook als hardware :? (ware het niet dat dit niet langer CME is maar enkel E :p). dat zijn immers een stuk "zwaardere" cpu's dan genoemden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
DaanO: Om iets cools te laten zien op een willekeurig grafisch oppervlak (TV, LCD, ...) Het heeft verder geen nut maar het moet er wel gaaf uitzien.

The_Stickie: Nope. Dat is namelijk een PCB met meer dan 1 'zwaar' component erop. Als je een complete PC kan vinden die uit 1 IC bestaat (incl. ram en rom) mag het wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Misschien nog een linkje naar het oorspronkelijke topic erbij.

Ik doe iig mee, ga waarschijnlijk een oscilloscoop als uitvoer gebruiken :)

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
Sprite_tm schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:12:

The_Stickie: Nope. Dat is namelijk een PCB met meer dan 1 'zwaar' component erop. Als je een complete PC kan vinden die uit 1 IC bestaat (incl. ram en rom) mag het wel :P
jammer, dan zal het mijn LED knipperlicht worden 8)

[ Voor 20% gewijzigd door the_stickie op 30-01-2006 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 21:22

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Projectaankondiging: AY Tracker

Geinspireerd door een post over de ouderwetse 'Chip Tunes' ben ik aan de gang gegaan met een bekende geluidschip, de AY-3-8910 van General Instruments, en hieronder zie je mijn prototype (nog niet helemaal compleet, het 2mhz oscillatorblok ontbreekt nog). De hardware bestaat uit een AT-Mega8515 (interne oscillator), een AY-3-8910 (op 2mhz vermoedelijk), een MAX233 en wat passieve/mechanische componenten. Schakeling is homebrew, zelf ontworpen en ge-etst dit weekend.

Afbeeldingslocatie: http://www.customhardware.nl/got/worklog/t_proto_board_1.jpg
klikbaar voor 1024x768

De aansluitingen zijn eenvoudig: RS232, stroom, geluid en AVR-ISP voor het programmeerwerk. Alles is gedaan met standaard 'off the shelf' componenten, misschien dat de AY wat lastig te vinden is, maar dat is niet mijn probleem.

Doel van deze schakeling is een goed muziek-speel systeem te coden, wat net zoveel mogelijkheden bied als 'vroegah'. De controller lijkt nog wat overkill, maar ik wilde even wat 'speelruimte' voordat ik die-hard m'n code moet gaan inkrimpen. Voorlopig heb ik nog aardig wat instructies per seconde over vermoedelijk, maar ik ben nog niet helemaal uit hoe de bestaande chip-tunes werken.

Waaruit de 'hack-factor' zal gaan bestaan voor dit tussenproject is denk ik voornamelijk de software, aangezien er geen enkele goede beschrijving is van een bestaand chiptune formaat om het om te kunnen zetten naar de atmel/AY. En de hardware is compleet zelf ontworpen en ge-etst.

Ik weet nog niet of dit mijn definitieve project wordt, aangezien ik nog wel een aantal leuke ideetjes heb om het 'compleet' te maken. Dit is vooral een 'proof of concept' voor mij, om uit te vogelen hoe ik leuk met die AY chip aan de gang kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
MadWizard: Doe es niet mijn idee jatten? :P

Sebastius: Ik denk dat ik je na ga doen met een OPL-chip. Ik ben wel wat sneller klaar, chiptunes voor de OPL zijn meestal vrij goed gedocumenteerd. Heb ik iig het audio-gedeelte van mijn demo al klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 23:15

EXX

EXtended eXchange

De AY-3-8910 heeft ook nog 2 paralle I/O poorten. Wellicht kan je daar nog wat mee.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Sprite_tm schreef op maandag 30 januari 2006 @ 14:41:
MadWizard: Doe es niet mijn idee jatten? :P
Oh oh, concurrentie :)

Ik zal ook eens kijken of ik wat audio uit een AVR kan halen, een software synth is natuurlijk goed voor de hackfactor en een demo zonder geluid is natuurlijk een stuk minder leuk.

Is het trouwens de bedoeling dat het een echte demo wordt, dus uit zichzelf draaiend zonder interactie of mag een meer spel-achtig iets ook?

[ Voor 17% gewijzigd door madwizard op 30-01-2006 15:04 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik wilde het graag beperken tot demo, anders moet er meteen gejureerd worden op playability enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Oke, ook prima :)

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Loopt de wedstrijd nu 3 maand of 1? :?
De bouw van de demo's zal iets meer dan 3 maand in beslag nemen, om ook de mensen die fulltime werken / studeren de kans te geven met iets leuks op de proppen te komen. Het is de bedoeling dat de soldeerbouten op 1 maart 00.00 neergelegd worden; op dat moment moet iedereen een filmpje van het werkende apparaat plus een kleine beschrijving hoe het inelkaar zit ingeleverd hebben.
Het is nu eind januari, eind februari is '1 maand' eind maart is '2 maand' eind april is '3 maand. 1 maart is dus maar 1 maand. 1 mei zou ongeveer 3 maanden zijn.
Dit is niet om te vitten of zo hoor is alleen redelijk onduidelijk voor de mensen die willen meedoen. O-)

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 30-01-2006 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ahrg, dat moet mei zijn dus :) En het erge is dat dit al de tweede keer is dat ik daar een fout in maak :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167155

dawuss schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:05:

Als je mee doet wen er dan maar vast aan het schijnt gewoon te zijn in deze scene
(zie http://www.kohina.com/playlist.html kijk er niet te lang naar dan wordt je scheel :) )

Ohja als er mensen zijn die nog nooit een C64 hebben gezien of weten waar dit over gaat (hey ik ben zo iemand 8) ) zie voor wat nadere uitleg:

http://www.jonatanforsberg.net/c64.htm
edit bij nader inzien is dit een betere
http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64_demos

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 167155 op 30-01-2006 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Zit er ook een limit aan de grote of hoeveel componenten je mag gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Weet ik :) ik heb het originele topic ook gevolgd. Ik wou daar al niets over vermelden (kwestie van poging tot beleefdheid of zoiets) 8)

Was nog een reactie op Sprite_tm :? Zit gewoon op smallband en dat duurt UREN voor de pagina geladen is :'(

[ Voor 32% gewijzigd door kluyze op 30-01-2006 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-04 21:32

SA007

Moderator Tweaking
Justifier schreef op maandag 30 januari 2006 @ 21:32:
Zit er ook een limit aan de grote of hoeveel componenten je mag gebruiken?
Hoeveelheid zit geen beperking aan, de 'grote' opzich ook niet, alleen mag je geen kant-en-klaar systemen gebruiken als demobordjes, embedded systemen, pc's enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Tjeeminee ik word nu al kniftig van die AY-3-8910... Elke toon die ie er uit gooit is 10x zo hoog als de bedoeling is... Ik vermoed dat er ergens een bitje blijft 'plakken' ofzo... We gaan maar weer meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24306

Leuk topic dit! ik ben benieuwt hoe jullie het grafische gedeelte gaan doen; PAL of VGA? PAL lijkt me vrij moeilijk ivm sync. of zijn hier ook weer ic's voor? Of gaan jullie gewoon een grafisch schermpje gebruiken met een serial/parralel aansturing? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-04 21:32

SA007

Moderator Tweaking
Je mag elk uitvoermedium gebruiken wat je wil, ik ben bijv bezig met een heel anders soort display speciaal hiervoor ;) (als ik wat te showen heb post ik het wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Bingo! Toonhoogtes en andere functies kloppen nu. Wat het nou wat? Ik schaam me er eigenlijk een beetje voor: Eagle had twee datalijnen over elkaar heen laten lopen, resultaat: volle sluiting en verkeerde adressen/data overal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Anoniem: 24306 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 22:52:
Leuk topic dit! ik ben benieuwt hoe jullie het grafische gedeelte gaan doen; PAL of VGA? PAL lijkt me vrij moeilijk ivm sync. of zijn hier ook weer ic's voor? Of gaan jullie gewoon een grafisch schermpje gebruiken met een serial/parralel aansturing? :9
Monochroom PAL is op zich vrij makkelijk te genereren, er zijn al een zooi Pong versies voor PICs en AVRs (heb zelf ooit een poging gedaan op de AVR). Nadeel is dat je echt heel weinig tijd hebt per pixel dus of je er dan ook echt iets moois mee kan maken is de vraag. Kleur is helemaal een drama, dat moet gemoduleerd op een carrier signaal van een paar MHz (4.3?).

Ik gebruik waarschijnlijk m'n oscilloscoop, daar kun je in ieder geval makkelijk lijnen mee trekken wat een stuk minder zwaar is dan pixels genereren.
sebastius schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:58:
Bingo! Toonhoogtes en andere functies kloppen nu. Wat het nou wat? Ik schaam me er eigenlijk een beetje voor: Eagle had twee datalijnen over elkaar heen laten lopen, resultaat: volle sluiting en verkeerde adressen/data overal!
Daar heb je toch DRC voor?

[ Voor 18% gewijzigd door madwizard op 31-01-2006 00:10 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Ik denk dat ik ook wel mee wil doen..

Eens kijken hoe mogelijk het is om een VGA signaal uit te sturen met een stelletje microcontrollers.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
Ik ga m'n uiterste best doen ook nog iets creatiefs te bedenken, dat meer in de lijn van mijn vaardigheden ligt; eenvoudig ;)
Maar ja iets hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn om mooi te zijn :)
Alleen heb ik het "originele" topic dat hier aangehaald wordt nooit opgemerkt. Heeft iemand een linkje? Dan spit ik die alvast door :)

[ Voor 4% gewijzigd door the_stickie op 31-01-2006 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Sebastius: Kewl, doe es een mp3'tje geven? * Sprite_tm is zelf bezig met een opl3-boardje, zelfde idee als jij, maar dan voor het grootste gedeelte in SMD (helaas...)

The_Stickie: Die is IIRC gister op slot gegaan, kijk maar es onderaan EL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:27
sebastius schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:58:
Je kan ook gewoon het beste de lijnen zelf leggen :P
Ik krijg zelf alle lijnen op 1 zijde waar eagle de helft aan de andere kant legt en ipv recht oversteekt tussen bepaalde dingen eerst het hele printje half rond gaat :X

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

madwizard schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 00:08:
[...]

Ik gebruik waarschijnlijk m'n oscilloscoop, daar kun je in ieder geval makkelijk lijnen mee trekken wat een stuk minder zwaar is dan pixels genereren.

[...]

Daar heb je toch DRC voor?
Vector werk! Altijd erg leuk speelgoed.

En de DRC pikte die fout er dus niet uit. Baggerprogramma. Is me al meerdere keren gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Zo, printje geetst. Altijd leuk werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76570

Sprite_tm schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 01:08:
Zo, printje geetst. Altijd leuk werk :)
Iets met picsss~!!11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc/tmb-hpim3518.jpg
(clickie = origineel)

Dat zijn dus, vlnr, een OPL3-chip, de daarbijhorende DAC en de daar weer bijhorende 4-voudige opamp. De originele opamp moest 30V aan voedingsspanning hebben, ik heb 'm dus maar even vervangen door een modernere die genoeg heeft aan 5V :) Op de lege plek moet (ook surface mounted, ik heb geen zin om boorgaten te maken) een ATTiny2313 komen, maar ik zag net dat ik geen 20-polige IC-voeten meer had, dat komt dus nog wel. Geen geintegreerde 5V-supplies, geen MAX232's, geen mooie koptelefoonstekkertjes; ik ben al niet zo'n fan van printen maken, ik houd het dus zo minimaal mogelijk.

Het boardje is met Unix-programma 'pcb' gemaakt, maar de print op het PnP-velletje ging niet helemaal lekker, het is dus naderhand bijgewerkt, vandaar de getekende lijntjes,

[ Voor 13% gewijzigd door Sprite_tm op 31-01-2006 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Tja, ieder z'n meuk, ik heb bewust al die extra's er op gezet zodat ik in één keer een degelijk dev-board heb zonder extra gehannes.

PnP is mooi spul he? Ik zou niet weten wat ik zou moeten als ik door m'n voorraad heen ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
sebastius schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 09:18:
Tja, ieder z'n meuk, ik heb bewust al die extra's er op gezet zodat ik in één keer een degelijk dev-board heb zonder extra gehannes.

PnP is mooi spul he? Ik zou niet weten wat ik zou moeten als ik door m'n voorraad heen ben...
Nieuwe halen :? :P

* MewBie vindt het niet leuk dat ie nog een week moet wachten, en verder niks kan doen aan z'n matrix :/

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ondertussen kun je natuurlijk wel wat over je project posten. Wat ben je aan het uitvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Ben een beetje aan het klooien geweest met de fast PWM functie van een tiny2313 AVR, met een low-pass filter erachter heb je een simpele D/A converter. Een simpele waveform laten horen is niet zo'n probleem, maar wat bewerkingen erop uit voeren vergt al te veel tijd op zo'n ding. Elke PWM cycle moet een nieuwe waarde gegeven worden, wat betekent dat als je een prescaler van 256 gebruikt voor de timer je 256 clockcycles kunt gebruiken. Niet dat ik van plan was die tiny te gebruiken voor het geluidsdeel, maar het is wel duidelijk dat een hardware multiplier geen overbodige luxe is in dit geval. Ik ga eerst maar eens wat klooien in PC software met geluid genereren en dan kijk ik daarna wel hoe ik het in een AVR ga passen.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:45

Ibex

^^ met stom.

Hm, als je de PWM continu aanpast, moet je dan niet ongeloofelijk opletten voor glitches? En is de PWM wel snel genoeg om daarvan uiteindelijk geluid te produceren, of dient daar dan de hardware multiplexer voor?

Ik heb PWM nog niet zo lang geleden leren "kennen", en ben best geinteresseerd in wat je daar zoal mee kan :).

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Je kan met PWM best geluiden produceren hoor.. Klasse D versterkers bijvoorbeeld werken ook met PWM, maar dan met een hele hoge modulatie snelheid.. :)

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Er is geen hardware multiplexer, maar multiplier. Gewoon vermenigvuldigen dus, die tiny's kunnen dat niet uit zichzelf en dus heb je een trage loop nodig voor een simpele vermenigvuldiging. De mega's hebben een multiplier in 2 clockcycles.

De PWM in de AVRs kan heel snel, de klok die aangeleverd wordt kan gelijk zijn aan de systeem klok. Met een counter van 8-bits heb je dan PWM cycles van 256 clockcycles. Op 8MHz is dat 31,250kHz. Met een filter om de PWM frequentie eruit te filteren kan je dan best een goed audiogebied gebruiken. Snellere AVRs kunnen natuurlijk nog sneller PWMen en sommigen hebben ook nog een interne 64MHz clock.

Atmel heeft een application note (AVR131) over het genereren van analoge signalen met PWM.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hehe, hij is af.

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc/tmb-hpim3536.jpg

En er is ook een filmpje van; natuurlijk met geluid.

De opstelling als in het filmpje te zien is is nog niet ideaal: de uC doet niet meer dan 1-op-1 commando's van de serieele poort naar de OPL toesturen. De computer draait een gehackte versie van adplug, die de adlib-commando's meteen richting serieele poort dumpt. Door de latency hakkelt de muziek nogal, maar het idee is duidelijk lijkt me ;)

Stap 2: een geintegreerde playert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Gaaf hoor :) Altijd leuk als het eindelijk werkt..

Ik ben me nu weer aan het verdiepen in het mod formaat, kijken of ik daar iets mee kan doen. Werkt wel met samples ipv synthesizers wat weer meer eisen stelt aan de geheugenruimte.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Sprite_tm schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 22:25:
Hehe, hij is af.

[afbeelding]

En er is ook een filmpje van; natuurlijk met geluid.

De opstelling als in het filmpje te zien is is nog niet ideaal: de uC doet niet meer dan 1-op-1 commando's van de serieele poort naar de OPL toesturen. De computer draait een gehackte versie van adplug, die de adlib-commando's meteen richting serieele poort dumpt. Door de latency hakkelt de muziek nogal, maar het idee is duidelijk lijkt me ;)

Stap 2: een geintegreerde playert :)
Nou jij bent iig al een stap verder dan mijn AY project, ik krijg nog niet eens een simpel deuntje als 'vader jacob' er uit. Ergens zit een denkfout, in de aansturing of programmering... Morgen maar weer meten...

Want op de een of andere manier krijg ik er geen goed setje tonen uit. Eerste noot gaat goed, tweede gaat al raar doen, derde slaat alles mis en de vierde klinkt zoals ie moet maar veel te zacht.

[ Voor 11% gewijzigd door sebastius op 01-02-2006 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Sebastius: Iirc zijn die AY-zoveel-chips allemaal TTL-logica, en die hebben wel een ontstoorcondootje nodig op de voedingslijnen. Ik zie die niet op je print zitten (hoewel ze misschien aan de onderkant kunnen zitten), misschien een idee om ze toe te voegen? Verder heeft de OPL een zekere wachttijd tussen writes nodig, geen idee of jouw chip die ook nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
sebastius schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 14:47:
Ondertussen kun je natuurlijk wel wat over je project posten. Wat ben je aan het uitvinden?
Maar natuurlijk :)
Projectaankondiging: RGB-Matrix
Voor school hebben we iets gemaakt dat mbv 3 RG-leds de status weer zou moeten geven (roo/groen/oranje en ventueel ook nog knipperen). Maar waarom zo simpel houden als je de ledsjes ook kan faden :? 8) :P
Na een uurtje proggen had ik dus al dit. Alle 3 de ledjes zijn aan het faden *O*

Maar nu gaat het na een tijdje nogal vervelen met 3 ledjes en 3 kleuren :/ dus was het idee geboren om zoiets te gaan doen met 8 RGB-leds, maar wat kan je nou laten zien op 8 RGB-leds...
Precies niet zo heel veel, dus werd het plan al snel uitgebreid naar een 8x8 matrix met RGB-leds :9
Dan moet je dus gaan uitvogelen hoe je die het makkelijkste aan kan sturen...
Ik kwam al snel op de manier zoals ik in RGB Matrix aansturen voorgesteld heb.
Volgens sommigen van jullie kan het makkelijker, maar hey... waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :P en theoretisch gezien zou het moeten werken.

Alles gaat in eerste instantie aangestuurd worden mbv een Elomax SIMPLEX3 bordje.
Daar zitten een 68HC11E1 op met daar aan een PSD833F2 voor het nodige geheugen en I/O-porten
De leds/transistoren komen op een gaatjesprint.
Mocht dit allemaal naar behoren werken zal het een en ander op echte printplaten gezet gaan worden zodat ik 2 pcb's krijg: 1 met alleen leds en de ander met de uC, transistoren, etc etc

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Update: Vreemde boel. Ik heb met behulp van een emulator (die in VB geschreven was en daardoor eenvoudig aan te passen) een zwikje ruwe AY data geript en dat direct in de chip gestreamd vanaf visual basic (met de atmel als doorgeefluik). En soms werkt het wel (weliswaar traag en vals (vanwege een ander kristal), en soms werkt het niet. Maar er komt iig meer uit dan voor heen, dus er is vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Sebastius: Da's dus ook de taktiek die ik gepakt heb :) Blij dat het iets doet.

Ik denk dat ik mijn unit VGA-compatible ga maken, maar ik zit m'n hoofd te breken over een goed VGA-controller-ontwerp. Ik heb hier wel een stel FPGA's liggen, maar eigenlijk compleet geen zin om die te gebruiken... ik wil het liefst mijn complete ontwerp in 2313's uitvoeren :)

Edit: Moehahaha, ik heb een idee gekregen om 320x480x8bit-kleur te doen... eventueel zelfs met geintjes als sprites enzo :)

[ Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 01-02-2006 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

HOPPAAAAA! CHIP TUNES ARE MINE!!!!

Ik heb de ruwe AY data door een VB tooltje gehaald om de 'redundante' data er uit te flikkeren, in een data statement gemikt in m'n chipje en het werkt gewoon! Perfect! Ik heb helaas geen line in op m'n laptop zitten dus je zult het zonder mp3tje moeten doen, maar het klinkt echt gaaaaaaf.

Het nadeel is door mijn tijdelijke demo versie van Bascom heb ik maar ruimte voor ongeveer 8 seconden chip tunes ;)
Sprite_tm schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 17:33:
Edit: Moehahaha, ik heb een idee gekregen om 320x480x8bit-kleur te doen... eventueel zelfs met geintjes als sprites enzo :)
Oude arcade games deden het vrij simpel. Ze hadden een twee of drietal RAM blokken (voor de achtergrond, sprites en kleuren), en lieten die door eenvoudige TTL logica eruit halen, door een kleuren prom gemikt en wappa je hebt TV beeld. Stelde geen reet voor en is prima toepasbaar.

[ Voor 39% gewijzigd door sebastius op 01-02-2006 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Weet ik; het nadeel is alleen dat je uiteindelijk met een board met chips ter grootte van een a4'tje zit. Da's best groot, zeker als je eigenlijk alleen simpele uC-schakelingetje gewend bent :) Ik denk echter dat ik een idee heb om het beter te doen. Ik hoop echter dat het werkt, da's nog niet helemaal zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Laatst online: 30-04 09:02
Ik heb alleen zelf blinkenleds gesoldeerd, en uitgepland/vertaald. Maar heb nooit zelf de software ervoor geschreven helaas. Zou wel leuk izjn als ik dat kon :).

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

hmm
mischien dat ik ook wat leuks ga maken met pic's, heb er nog 22 :).
moet alleen eerst nog ff een programmer maken, maar daarvoor moet ik wachten op de geprogrammeerde pic van picbasic.org .
mssg dat ik wat leuks ga doen met een monitor ofzo, afbuiginsspoeletjes :)

Take a parachute, and jump!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Volgens mij is pong op een 16x8 groen LED display niet boeiend genoeg om hier te posten :P

PSN: Houtvlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 22:01
Sprite_tm schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 18:01:
Weet ik; het nadeel is alleen dat je uiteindelijk met een board met chips ter grootte van een a4'tje zit. Da's best groot, zeker als je eigenlijk alleen simpele uC-schakelingetje gewend bent :) Ik denk echter dat ik een idee heb om het beter te doen. Ik hoop echter dat het werkt, da's nog niet helemaal zeker...
Volgens mij kan je met wat handig progwerk direct een VGA signaal uit een microcontroller gooien. Resolutie zal niet geweldig zijn (controller niet snel genoeg), maar een 60Hz refresh rate moet toch wel te halen zijn.
Anders zou je nog altijd een RAMDAC het 'vieze' werk laten doen en op je gemakje in wat vid geheugen schrijven. Of mis je dan toch nog wat vitale signalen? (RGB, H-Sync & V-Sync is toch alles wat je nodig hebt?)

Overigens zit ik zelf nog steeds m'n hoofd te breken om toch zelf iets kleins te bouwen om wat cools te doen... Ach ja, mischien toch eerst nog ff een simpeler projectje doen.

[ Voor 12% gewijzigd door ShadowLord op 01-02-2006 23:48 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Laatst online: 10:20

Super_ik

haklust!

mag je ook meedoen met een 6 lagen pcb?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Kan jij die zelf maken dan? :p

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Woei, ik heb buffering voor elkaar. Ik kan mijn printje nu een bestandje voeren met opl3-registers en -waarden en wachttijden, en het ding zorgt zelf voor buffering en handshaking. Klinkt prima: Filmpje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

sprite, damn dude das echt gaaf! :)

het is dat mijn elektronicakennis echt niks is...
heb wel een opleiding elektrotechniek gehad, maar dat was meer van het lezen van schema's en het snappen van 220v schakelingen (like in, buisjesboer werk... lampjes, schakelaartjes, stopcontactjes)

solderen kan ik wel, sommige dingen kan ik nog uitrekenen (paralelle weerstanden enzo), en schema's lezen gaat over het algemeen ook goed.

zelf zou ik iets als een MOD of XM player willen maken (XM is een soort MOD, mar dan uitgebreider. standaard format van het programma FastTracker).

helaas reikt mijn programmeerkennis ook nog niet ver genoeg, maar daar hoop ik in de komende 4 jaar iets aan te gaan doen :)

damnit, ik wil mee kunnen doen met iets cools! :(

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 02-02-2006 00:50 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

McKaamos schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 00:50:
sprite, damn dude das echt gaaf! :)

het is dat mijn elektronicakennis echt niks is...
heb wel een opleiding elektrotechniek gehad, maar dat was meer van het lezen van schema's en het snappen van 220v schakelingen (like in, buisjesboer werk... lampjes, schakelaartjes, stopcontactjes)

solderen kan ik wel, sommige dingen kan ik nog uitrekenen (paralelle weerstanden enzo), en schema's lezen gaat over het algemeen ook goed.

zelf zou ik iets als een MOD of XM player willen maken (XM is een soort MOD, mar dan uitgebreider. standaard format van het programma FastTracker).

helaas reikt mijn programmeerkennis ook nog niet ver genoeg, maar daar hoop ik in de komende 4 jaar iets aan te gaan doen :)

damnit, ik wil mee kunnen doen met iets cools! :(
Dan maak je toch iets simpels :?
Gewoon iets op je eigen niveau :)

Ik heb hetzelfde probleem, ik weet wel een beetje, maar heel selectief.
Ik heb mn project nog niet aangekondigd, omdat ik eerst aan het uitzoeken ben of het voor mij mogelijk is om te doen wat er in mn hoofd zit ;)

Maar het gaat om de lol en (voor voor mij dan) om te leren :)
Een soort van drijfveer zeg maar :)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik

Super_ik

haklust!

wel zelf ontworpen :p

8<------------------------------------------------------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76570

Super_ik schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 23:48:
mag je ook meedoen met een 6 lagen pcb?
Dan vraag ik me werkelijk af wat voor chip packages je wil gebruiken, aangezien je met soic/pdip alles zo klein mogelijk kan houden met 1 of 2 layers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Ik ga voor MOD als geluidsformaat denk ik, heb al een beetje in m'n hoofd zitten hoe het gaat werken. XM is ook erg leuk maar echt een stuk uitgebreider dan MOD (instruments, envelopes enzo). Nadeel is alleen dat de samples best veel ruimte kosten, wordt dus waarschijnlijk een grote AVR voornamelijk om de MOD op te kunnen slaan :). Ik ben al een eind met een MOD lezer in C#, die dan delen assembler moet gaan produceren. Ik stop de mod dan hardcoded in het programma, kun je meteen constante adressen e.d. gebruiken voor sommige stukken wat weer efficienter is. M'n windows ligt alleen sinds gisteren een beetje overhoop dus zal eerst de boel weer opnieuw moeten installeren voordat ik verder ga.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

EL_Loco schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 09:35:
[...]

Dan maak je toch iets simpels :?
Gewoon iets op je eigen niveau :)

Ik heb hetzelfde probleem, ik weet wel een beetje, maar heel selectief.
Ik heb mn project nog niet aangekondigd, omdat ik eerst aan het uitzoeken ben of het voor mij mogelijk is om te doen wat er in mn hoofd zit ;)

Maar het gaat om de lol en (voor voor mij dan) om te leren :)
Een soort van drijfveer zeg maar :)
het probleem is dat mijn nivo "velleman kitjes" nivo is, zo ongeveer :P
ik heb ooit een LM317t fanbus gemaakt. schema's van exter genomen, die overgezet naar een stuk gaatjesbord (met stroken aan de achterkant, geen losse vlakjes), een schakelaar en een extra led toegevoegd (powerled, naast een dimmende led)

wat mijn punt is: schema's kan ik lezen. uitvogelen wat voor weerstanden en elco's ik nodig heb en wat ik waar aan moet knopen om een eigen schema te ontwerpen niet...

leren wil ik het heel graag, maar geen idee waar ik moet beginnen... ook geld is at the moment een probleem (geen vaste goede baan... slechts wat uitzendwerk. maar mayb dat dat binnenkort gefixt is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
madwizard schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 11:48:
Nadeel is alleen dat de samples best veel ruimte kosten, wordt dus waarschijnlijk een grote AVR voornamelijk om de MOD op te kunnen slaan :).
Je zou toch ook wat extra SRAM of (waarschijnlijk handiger) een EEPROM eraan kunnen hangen? Scheelt je weer geld voor een overdimensioned AVR en heeft net dat beetje meer hackfactor :)

Daarnaast kun je dan vrijwel arbitrair doorgroeien met de hoeveelheid samples.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik

Super_ik

haklust!

Anoniem: 76570 schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 10:30:
[...]

Dan vraag ik me werkelijk af wat voor chip packages je wil gebruiken, aangezien je met soic/pdip alles zo klein mogelijk kan houden met 1 of 2 layers.
twee bga's: een ixp420@533 en een xilinx 500E fpga :p

zijn maar 2 grote chips en t schema is echt door mij ontworpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 09:28
zolang jij 6 lagen zelf kunt etsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

ShadowLord schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 13:23:
[...]
Je zou toch ook wat extra SRAM of (waarschijnlijk handiger) een EEPROM eraan kunnen hangen? Scheelt je weer geld voor een overdimensioned AVR en heeft net dat beetje meer hackfactor :)

Daarnaast kun je dan vrijwel arbitrair doorgroeien met de hoeveelheid samples.
Ja dat was ook mijn eerste idee, kan waarschijnlijk wel even snel (lezen uit program memory op AVR kost toch ook 3 cycles per byte), maar is dit toegestaan dan? Want ik dacht dat veel 'zware' ICs zoals geheugen niet toegestaan waren. Aan de andere kant staat er wel in de topic start dat je heel veel controllers aan elkaar mag hangen. Alleen in het oorspronkelijke topic was het weer niet toegestaan. Dus sprite, is dit toegestaan?

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Zoals ook in de TS staat: Veel zware ic's voorgesoldeerd op een boardje wat je niet zelfgemaakt hebt mag niet. Als jij een P3 en z'n north- en southbridge enzo met behulp van een zelfgemaakt printje of draadjes ofzo aan elkaar wilt knopen, is daar helemaal niets tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

McKaamos schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 12:40:
[...]

het probleem is dat mijn nivo "velleman kitjes" nivo is, zo ongeveer :P
ik heb ooit een LM317t fanbus gemaakt. schema's van exter genomen, die overgezet naar een stuk gaatjesbord (met stroken aan de achterkant, geen losse vlakjes), een schakelaar en een extra led toegevoegd (powerled, naast een dimmende led)

wat mijn punt is: schema's kan ik lezen. uitvogelen wat voor weerstanden en elco's ik nodig heb en wat ik waar aan moet knopen om een eigen schema te ontwerpen niet...

leren wil ik het heel graag, maar geen idee waar ik moet beginnen... ook geld is at the moment een probleem (geen vaste goede baan... slechts wat uitzendwerk. maar mayb dat dat binnenkort gefixt is).
als je schema's kan lezen kan je ook proberen uit te vogelen wat het nu precies doet, en dan kom je aan bij het betere jat en kopieer werk. na daar een tijdje mee gekloot te hebben begin je ook te begrijpen hoe je zelf dingen kan maken. Zo gaat het tenminste bij mij atm :P

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Super_ik schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 13:52:
[...]

twee bga's: een ixp420@533 en een xilinx 500E fpga :p

zijn maar 2 grote chips en t schema is echt door mij ontworpen :)
Vind je dat niet een beetje overdreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squantmuts
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-01 13:04
Hallo mensen.

Door dit topic wat door een collega van mij werd toegestuurd per mail ben ik nu lid geworden van dit forum.

Zoals ik de regels begrijp.

Zware componenten zoals ASIC's uC's, en ander complex grut moet je op een zelfgebakken print inelkaar zetten en daarmee een demo in elkaar zetten.
Je hebt tijd tot 1 mei.

Ik zag nu een probleem met SMD spullen, zijn deze nu verboden? Zie ook geen limitatie van het aantal te gebruiken "zware componenten". Zou ik BV TQFP144 adapters gebruiken?

Misschien is dat je bij jurering gewoon kijkt dat een AVR met 3d polygonen op een VGA scherm beter scoort dan een ARM met een Spartan 2. Terwijl ze toch hetzelfde doen?

Damn heb net bij futurlec besteld, moet ik het weer gaan doen.

Ik had de volgende componenten in gedachten. Atmega128 TQFP64, Xilinx CPLD XC95288 TQFP144 voor VGA generatie met meerdere framebuffers en misschien wat hardware assistentie voor BitBLT, alpha en meer van dat grut. Maar wel in 8 bits. De atmega en de CPLD zijn in TQFP behuizingen en ik gebruik adapters, is dat toegestaan?

Hier een voorbeeld projectje wat ik eerder had gemaakt:
http://home.wanadoo.nl/b....cts/vidcard2/vidcard2.htm

Entropy is not what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Sprite_tm schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:01:
In vroegere tijden werden op homecomputers demo's geschreven: kleine stukjes software die de meest gave filmpjes op je beeldscherm toverden. De mensen die ze schreven wisten meestal bijna onmogelijke dingen uit de beperkte hardware te toveren.
Gebeurt nog steeds, denk eens aan die ati en nvidia only demo's die het mooiste uit je videokaart halen, zo zeldzaam is het dus helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 11:33:
[...]

Gebeurt nog steeds, denk eens aan die ati en nvidia only demo's die het mooiste uit je videokaart halen, zo zeldzaam is het dus helemaal niet.
denk ook ff aan de The.Produkt demo.
die werkt op alle snel genoege machines en is mar 64K groot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Aan de hardware kant nog niet verder gewerkt, maar wel een stuk verder met de mod reader in C#. Alles wordt nu keurig gelezen en ik ben er in geslaagd de mod in C# enigsinds af te spelen. Tot nu toe kan ie alleen 1 pattern spelen en zijn er maar 2 effecten geimplementeerd (set speed en set volume), maar evengoed klinkt het al best aardig :) Het progje is vrij basic, hij laat nu de patterns zien in text form op dezelfde manier als good old fasttracker:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/demo/modreader1.png

En het klinkt dan zo (kleine stukjes want het is maar 1 pattern):
endagpazoo.mp3: Vage mod om te testen (inclusief sample loops)
basketcase.mp3: Basket Case van Greenday

Volgende stap is kijken of een AVR hetzelfde voor elkaar krijgt.

Voor het grafische gedeelte wordt dit m'n output device :)
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/demo/scoop.jpg

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Squantmuts: Volgens mij heb je het goed begrepen :) Tqfp's met een adapter zijn imo toegestaan, da's nog net de limiet die de gemiddelde hobbyist aankan denk ik.

Madwizard: Heej, dat klinkt best goed :) * Sprite_tm is nieuwsgierig of je dat inderdaad in een AVR gaat krijgen, ook ivm samplegrootte enzo, zoja hulde :)

Ik denk trouwens dat ik ook maar van een CPLD gebruik ga maken voor de grafische meuk. Microcontrollers zijn best OK, maar volgens mij moet ik een brute arm pakken om daadwerkelijk goeie grafische effecten te kunnen maken. Otoh: een arm die zonder verdere hardware een nette VGA-demo neerzet is natuurlijk ook wel erg gaaf. Hmmmmm.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Ik heb wat dingen uitgeprobeerd met een Atmega32 en een gitaarsample (geen hele mods nog dus). Resultaat is deze gezellige warboel:
Afbeeldingslocatie: http://img391.imageshack.us/img391/1926/test14nl.th.jpg

Het ding draait op 16MHz en een van de timers wordt in fast PWM mode gebruikt. Omdat de timer bij 256 overloopt betekent dit een D/A rate van 62,5kHz. Uiteindelijk zal dit waarschijnlijk verlaagd worden naar de helft om wat meer tijd te hebben voor het maken van de output maar met alleen een sample afspelen kon het wel.

De sample zit in het program memory en kan op elke gewenste frequentie worden afgespeeld. En dat klinkt zo:
guitar.mp3: opgenomen van de AVR

Ik heb ook de sample even bekeken toen ie opgenomen was, hij doet het wel aardig:

De orginele sample:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/demo/original.png
De output:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/demo/output.png

Omdat het geheel AC gekoppeld is verschuift de boel natuurlijk wat naar het midden. Er zit wel vervorming in, maar het klinkt al best aardig en de testopstelling is verre van ideaal. Toch misschien wel een echte D/A converter gebruiken in het definitieve ontwerp, nu zit je wel dat het updaten van de pulsbreedte voor het PWMen altijd wat tijd kost en dat kan problemen geven met kleine pulsen. Misschien dat daarom het volume ook wat hoger blijft, de PWM wordt nu wel geupdate op het overflow interrupt, niet op het moment dat de output verandert, wat voor kleinere pulsen beter zou zijn.

edit: Oja de hardware is dus vrij simpel. AVR met aan de timer compare output een low-pass filter (1k + 10nF en nog een 1k over de 10nF om het niveau op de helft te krijgen voor de opamp), daarachter een LM358 opamp als voltage follower en via een grote elco naar de output. Ik zie nu trouwens dat op het moment van de foto (en waarschijnlijk ook tijdens het meten) de 10nF er niet in zit. Het geluid verschilde vrij weinig met en zonder, waarschijnlijk haalt het hoge 62,5kHz signaal het zowieso niet door al die draden.

[ Voor 15% gewijzigd door madwizard op 04-02-2006 21:10 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squantmuts
Mooi, Bedankt voor de informatie, even kijken wat ik nodig heb allemaal.

Heb al inkopen gedaan op internet en ben al beginnetje gemaakt van de specs wat ik wil gaan doen.
Ik heb in ieder geval een ATmega128 (of als de samples zijn geaccepteert een ATmega1280) 64K SRAM een 2K dualport ram voor de grafische processor. 2 maal 64K Framebuffers of sprite memories.
288Macrocell CPLD voor VGA, of misschien toch een FPGA gebruiken. Even kijken wat ik heb liggen of kan winnen op E-bay. Misschien hardware sprites, en blending ala de Supernintendo.

O nog een vraagje. Is het misschien mogelijk een aparte pagina te maken met de inzendingen en wie er mee doen, of zal ik dit topic af moeten gaan en F5 constant drukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Halloohee... overdrijf je niet een beetje? Denk aan het motto 'meer is minder en minder is meer'. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel gaaf klinken en om het resultaat dan ook te zien lijkt me retecool, maar het is de sport niet met zoveel hardware een goed VGA signaal met sprites en blending te krijgen. De clou is dat je elke cycle uit je chipje perst om wat leuks voor elkaar te krijgen!

[ Voor 20% gewijzigd door sebastius op 04-02-2006 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squantmuts
sebastius schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 22:35:
Halloohee... overdrijf je niet een beetje? Denk aan het motto 'meer is minder en minder is meer'. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel gaaf klinken en om het resultaat dan ook te zien lijkt me retecool, maar het is de sport niet met zoveel hardware een goed VGA signaal met sprites en blending te krijgen. De clou is dat je elke cycle uit je chipje perst om wat leuks voor elkaar te krijgen!
Aan een kant heb je gelijk, Aan de andere kant wil ik graag VGA gebruiken.
Voor de timing kan ik niet anders, we hebben te maken met een pixelclock van 25.175MHz en daar kom je niet omheen. Ik kan ook aan de andere kant een zwerm Attiny2313's gebruiken. De timing door de CPLD laten doen, en dan wanneer die CPLD een pixel wil hebben een Interrupt op die tiny geven, zo wordt het ook gedaan op de atari 2600. (okay tegenwoordig kun je veel beter doen dan dat).

Het is gewoon afwegen. De een zal er flink wat hardware tegenaansmijten (minpunten) maar gave effecten creeren (pluspunten). Ik stel voor soort punten verdeling, Ieder simpel effect (Copper bars, starfields, sprites) of complex effect (3d, sine plasma's) Heeft zijn eigen puntenwaardering. Van deze punten wordt dus afgetrokken welke componenten hij heeft gebruikt, simpel (Sram's, rom's) of complex (Controller, CPLD, FPGA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Hoewel ik niet mee doe met deze contest, wil ik me er wel even tegenaan bemoeien :)

Zelfs met een pic kun je rechtstreeks VGA signalen genereren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Klopt, maarrrrrr: zoals je uit dat artikel kan lezen is het al een hell om de relatief simpele task van FFT-bars genereren te doen. Als je daar ook nog eens grafische effecten bij wilt regelen heb je toch echt wel een enorm zware processor nodig om iets gaafs te doen. Dat is wel mogelijk (ik zit er nog steeds aan te denken om een 32bit arm op 50MHz in te zetten) maar met een simpele PIC red je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Squantmuts schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 23:40:
[...]

Aan een kant heb je gelijk, Aan de andere kant wil ik graag VGA gebruiken.
Voor de timing kan ik niet anders, we hebben te maken met een pixelclock van 25.175MHz en daar kom je niet omheen. Ik kan ook aan de andere kant een zwerm Attiny2313's gebruiken. De timing door de CPLD laten doen, en dan wanneer die CPLD een pixel wil hebben een Interrupt op die tiny geven, zo wordt het ook gedaan op de atari 2600. (okay tegenwoordig kun je veel beter doen dan dat).

Het is gewoon afwegen. De een zal er flink wat hardware tegenaansmijten (minpunten) maar gave effecten creeren (pluspunten). Ik stel voor soort punten verdeling, Ieder simpel effect (Copper bars, starfields, sprites) of complex effect (3d, sine plasma's) Heeft zijn eigen puntenwaardering. Van deze punten wordt dus afgetrokken welke componenten hij heeft gebruikt, simpel (Sram's, rom's) of complex (Controller, CPLD, FPGA).
Allemaal heel leuk en aardig wat je wilt gaan maken, en het zal er ook vast en zeker allemaal prachtig uit zien...
Maar is het niet een beetje boven het "hobby" niveau :?

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2024

virus.elektro

profesionele monitor sloper

* virus.elektro heeft van stage een lichtkrant over gehouden van 20 *100 leds. mag ik die gebruiken als display. ze hebben me namelijk alles gegeven, blauwdrukken en zelfs het hex bestand voor een microcontroller. helaas is die microcontroller niet meer te krijgen. dus moet ik zelf aan de slag.

mag ik zo ook meedoen of vinden jullie van niet

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Natuurlijk :) Zeker als je alles zelf gaat aansturen is het geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Sprite_tm schreef op zondag 05 februari 2006 @ 01:12:
Klopt, maarrrrrr: zoals je uit dat artikel kan lezen is het al een hell om de relatief simpele task van FFT-bars genereren te doen. Als je daar ook nog eens grafische effecten bij wilt regelen heb je toch echt wel een enorm zware processor nodig om iets gaafs te doen. Dat is wel mogelijk (ik zit er nog steeds aan te denken om een 32bit arm op 50MHz in te zetten) maar met een simpele PIC red je het niet.
Was het niet zo dat een AVR met dezelfde kloksnelheid 4 keer zo veel kan doen? Dus misschien dat het dan al iets haalbaarder is.

PSN: Houtvlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Klopt (hoewel deze meneer z'n pic op 33MHz laat draaien en AVRs maar tot 20MHz gaan; 4 keer haal je met die snelheden dus niet) maar je blijft zitten met het probleem dat je tijdens het outputten van een lijn niets anders kan doen (taskswitching zou namelijk teveel tijd innemen) en je dus alle berekeningen tijdens de hsync en vsync moet doen. De vsync kan niet; je hebt namelijk niet genoeg ram om een compleet beeld in op te slaan; daarom moet je het tijdens de hsync doen en daar heb je maar een instructie of 20 voor. Te weinig om meer dan een bardisplay of chargen te doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Misschien nog een alternatief voor VGA, hoewel een stuk kleiner: Grafische kleuren LCDs voor nokia's: http://www.sparkfun.com/c..._info.php?products_id=569 . Ze zijn ook via e-bay te vinden.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squantmuts
madwizard schreef op maandag 06 februari 2006 @ 10:27:
Misschien nog een alternatief voor VGA, hoewel een stuk kleiner: Grafische kleuren LCDs voor nokia's: http://www.sparkfun.com/c..._info.php?products_id=569 . Ze zijn ook via e-bay te vinden.
Dat is ook een leuk idee, bespaart op de componenten. Maar wel iets leuks mee te maken. Probleem is dat er veel vraag naar is dan zal je flink moeten opbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squantmuts
Zo beetje gesoldeerd en een beetje een opzetje gemaakt hoe alles op de "demoplank" (zo noem ik hem nu even). Dit is nu het resultaat, alle sockets zitten er nu op, behalve die DIP40 zit nog niet vast, moet ieder moment de atmega128 binnenkrijgen, maar weet niet of me TQFP adapter deze accepteert.

Afbeeldingslocatie: http://home.aim.hsbrabant.nl/s131710/projects/demoplank/demoplank1overview.jpg

Ik ga morgen de CPLD's voorzien van power en JTAG aansluitingen zodat ze te programmeren zijn en de weerstandsdeler voor de VGA aansluiten zodat ik alvast een testsignaal kan genereren. Daarna komt de RAM erop en kijken of ik de AVR kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Ook weer een update van mij, heb de AVR nu zo ver dat hij uit het program memory 1 pattern kan spelen, en daarvan dan maar 1 channel nog. Sample loops zitten er al wel in voor de rest nog helemaal niets behalve het pattern afwerken, maar het werkt :)

Technisch zit er een 256 byte buffer in het RAM die de PWM timer 62500 keer per seconde uitleest terwijl het hoofdprogramma de buffer zo snel mogelijk probeert te vullen (terwijl de ene 128 byte helft wordt gelezen wordt de andere geschreven).

M'n plan is voorlopig om een 32KB AVR te gebruiken, het programma kan waarschijnlijk wel in 16KB maar de 2KB RAM van de 32 is toch wel handiger dan 1KB voor het geval er dingen gecached moeten worden voor de snelheid (de player zit nu op 340 bytes RAM maar er is ook nog heel weinig geimplementeerd). Voor de MOD ga ik extern flash ram gebruiken, waarschijnlijk 256KB of 512KB (KBytes). Misschien wat ruim vergeleken met grootte van chiptunes maar samples nemen nou eenmaal veel ruimte in. Omdat een serieel flash geheugen eigenlijk geen optie is vanwege de samples die continu afgespeeld moeten worden uit het flash (er is bij lange na niet genoeg RAM om samples te cachen), zal het een parallele moeten worden. Vervelende daarvan is dat je enorm veel pinnen nodig hebt (18 of 19 adrespinnen + 8 datapinnen), waarschijnlijk wordt het dus een Atmega325 die praktisch hetzelfde is als de 32 maar dan met 54 datapinnen ipv 32. Een externe DAC zou weer eens een berg pinnen nodig hebben, ik denk dat ik het houdt bij de PWM methode van genereren. Als het lukt wordt het ook stereo, in de zin van links en rechts elk 2 channels afspelen, net als op de amiga. Dat geeft een voller geluid dan 2 speakers met mono geluid, terwijl er eigenlijk niet 'meer' muziek is. De 16-bit timer van de AVR heeft 2 PWM kanalen dus dat moet het probleem niet zijn.

Maar goed, hoe het nu dus klinkt, een kanaal tegelijk van hetzelfde pattern ;)
channel0.mp3 de lage tonen
channel1.mp3 hoge tonen, rare loopen komt omdat het volume-uit effect genegeerd wordt en de sample te lang doorspeelt
channel2.mp3 drums
channel3.mp3 nog een hoog melodietje

Dit is met een lowpass-condensator van 100nF, de 10nF gaf een rimpel over praktisch het hele bereik. De 100nF klinkt een stuk doffer hoewel het meer op het orgineel lijkt, maar ik vermoed dat een RC filter gewoon niet stijl genoeg is om tegelijkertijd het PWM signaal weg te halen maar de hoge tonen te behouden. Misschien een ander soort filter voor verzinnen dus.

Voor de leuk nog wat scopeplaatjes (wat nabewerkt en blauwgekleurd voor de duidelijkheid).
Channel 3 (met 100nF cap):
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/demo/output2.jpg
De dikke lijn is dus de rimpel van de PWM, met een wat kleinere tijdbasis kun je dit zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/demo/ripple1.jpg
(Onscherp omdat het signaal zich reset om de zoveel tijd (hij speelde 1 row af continu), wat lastig triggeren is, en de camera niet helemaal stil wilde staan ;))

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squantmuts
madwizard schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 21:44:
Ook weer een update van mij, heb de AVR nu zo ver dat hij uit het program memory 1 pattern kan spelen, en daarvan dan maar 1 channel nog. Sample loops zitten er al wel in voor de rest nog helemaal niets behalve het pattern afwerken, maar het werkt :)

Technisch zit er een 256 byte buffer in het RAM die de PWM timer 62500 keer per seconde uitleest terwijl het hoofdprogramma de buffer zo snel mogelijk probeert te vullen (terwijl de ene 128 byte helft wordt gelezen wordt de andere geschreven).

M'n plan is voorlopig om een 32KB AVR te gebruiken, het programma kan waarschijnlijk wel in 16KB maar de 2KB RAM van de 32 is toch wel handiger dan 1KB voor het geval er dingen gecached moeten worden voor de snelheid (de player zit nu op 340 bytes RAM maar er is ook nog heel weinig geimplementeerd). Voor de MOD ga ik extern flash ram gebruiken, waarschijnlijk 256KB of 512KB (KBytes). Misschien wat ruim vergeleken met grootte van chiptunes maar samples nemen nou eenmaal veel ruimte in.
Misschien niet een idee om een atmega162 te gebruiken? Deze heeft een geintegreerde XRAM interface voor externe ram's/rom's. Hij heeft iets van 19 pinnen geloof ik, maar je kan alles in een array plaatsen in plaats van speciale routines om het geheel uit te lezen. Misschien een 512Kb ram chip gebruiken als de buffer voor de samples? En de mod laden uit een MMC kaartje?
Dan kun je een soort mod-pod maken :).

Of wat dacht je van dit project voor een hele bak ram te krijgen om de samples te bufferen: http://www.myplace.nu/avr/dram/

Voor de rest, klinkt goed. Zou je de originele mod erbij kunnen zetten? Als vergelijkings materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Squantmuts schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 22:10:
Misschien niet een idee om een atmega162 te gebruiken? Deze heeft een geintegreerde XRAM interface voor externe ram's/rom's. Hij heeft iets van 19 pinnen geloof ik, maar je kan alles in een array plaatsen in plaats van speciale routines om het geheel uit te lezen. Misschien een 512Kb ram chip gebruiken als de buffer voor de samples? En de mod laden uit een MMC kaartje?
Dan kun je een soort mod-pod maken :).
De vraag is of je met zo'n RAM iets opschiet, alleen als de hele mod erin past eigenlijk. De hele mod wordt vrij random gelezen, je kunt zo tussen samples heen en weer springen. Dat RAM is natuurlijk wel sneller en op zich weet je per 'tick' (meestal zo'n 3ms) wel ongeveer welke data je nodig hebt, maar je samples moeten dan wel binnen 64KB passen, terwijl in principe 1 sample al die grootte mag hebben. Natuurlijk kan ik kleinere mods gebruiken maar het leuke van die mods is juist de echte (meestal niet kleine) samples. De mod die er nu in zit is dan ook een slecht voorbeeld eigenlijk :) maar veel past er niet in die 32KB :P. Overigens is de MOD nu wel gepre-processed door m'n C# programma naar een handiger (en iets compacter) formaat, een mod player in de zin van 'lees de mod van een MMC' is het dus niet maar elke mod kan natuurlijk omgezet worden (formaat is grotendeels hetzelfde, indeling alleen anders).

Flash lezen vertraagt de boel natuurlijk wel, je zit toch al aan 3 poorten schrijven voor het adres, control bits setten, poort uitlezen, control bits terug. Maar ik heb nu al het leeswerk uit het program memory expres in een subroutine gezet van ongeveer 20 cycles, om al een beetje rekening te houden met wat vertraging.
Of wat dacht je van dit project voor een hele bak ram te krijgen om de samples te bufferen: http://www.myplace.nu/avr/dram/
Leuk gedaan maar ook niet erg snel zo te zien, in 3.6uS kun je een hoop doen op 16Mhz ;)
Voor de rest, klinkt goed. Zou je de originele mod erbij kunnen zetten? Als vergelijkings materiaal?
Hier istie. De mp3s van net waren van pattern 0, maar het liedje begint op een ander pattern, het 3e pattern dat ie speelt is hetzelfde.

Met alleen volume effecten klinkt ie zoals de mp3 die ik eerder al gaf: endagpazoo.mp3, maar dat is nog op de PC natuurlijk.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Eigenlijk zou voor het geheugen een soort van hardware pointer-array handig zijn, dus dat je een IC tussen geheugen en AVR zet je vanuit de AVR een index geeft (kleine waarde dus, snel door te geven), en dat het IC dan een geheugenadres aan z'n output geeft, gebaseerd op de index (gewoon een array dus). Om sneller te zijn dan gewoon direct adresseren zouden de adressen in het IC opgehoogd moeten kunnen worden, wat ik dus eigenlijk zoek is een counter IC met meerdere counters die adresseerbaar en programmeerbaar (op bepaalde waarde in te stellen) zijn. Bestaat er zoiets?

De geheugenadressen die gelezen worden worden wel vrij sequentieel gelezen, alleen wordt er af en toe dus naar een totaal andere plek gesprongen. Met een berg counters (voor elke sample 1 bijvoorbeeld en dan nog wat voor het pattern) zou je dan direct het goede adres kunnen doorgeven.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
madwizard schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 00:32:
Eigenlijk zou voor het geheugen een soort van hardware pointer-array handig zijn, dus dat je een IC tussen geheugen en AVR zet je vanuit de AVR een index geeft (kleine waarde dus, snel door te geven), en dat het IC dan een geheugenadres aan z'n output geeft, gebaseerd op de index (gewoon een array dus). Om sneller te zijn dan gewoon direct adresseren zouden de adressen in het IC opgehoogd moeten kunnen worden, wat ik dus eigenlijk zoek is een counter IC met meerdere counters die adresseerbaar en programmeerbaar (op bepaalde waarde in te stellen) zijn. Bestaat er zoiets?

De geheugenadressen die gelezen worden worden wel vrij sequentieel gelezen, alleen wordt er af en toe dus naar een totaal andere plek gesprongen. Met een berg counters (voor elke sample 1 bijvoorbeeld en dan nog wat voor het pattern) zou je dan direct het goede adres kunnen doorgeven.
Hiervoor zou je opzich ook best een extra PICje ofzo voor kunnen gebruiken.. :)

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Dat schiet niet op, ik kan ook gewoon direct van de AVR adressen doorgeven en die in het RAM zetten, dat is waarschijnlijk nog sneller dan een externe PIC/AVR. Die zou dan namelijk gewoon hetzelfde gaan doen maar dan als tussenstap. Met een hardware counter zou het wel sneller kunnen. Maar goed het is niet direct nodig nog, het is op dit moment nog snel genoeg zo.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Hmm, gezien de drukte dat het komende project op school met zich mee brengt denk ik niet dat ik het voor elkaar ga krijgen om ook maar iets van RGB-leds aan te sturen zoals ik van plan was :(
Maar dat wil niet zeggen dat het hele idee van de baan is :P het gaat er hoe dan ook komen, waarschijnlijk alleen niet op tijd voor de deadline van deze compo.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 16:44
Jullie krijgen mijn respecta nu al ziet er geinig uit allemaal en ik doe het zeerzeker niet na :)
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, vooral die van sprite is al wat aan het worden zie ik :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squantmuts
madwizard schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 00:32:

En dat principe gebruik ik voor me videokaart. Alleen is een extra AVR te traag om de externe ram interface van een AVR bij te houden, ding kan op 8Mbytes per seconde data produceren. Ik heb zelf voor een XilinX CPLD gekozen.
Om gegevens naar het videoram te schrijven van de VGA generator stuur ik het volgende naar een poort van de CPLD.
Commando, Lowadress, Hiadress, data0, data1, dataN tot ik de chip deselecteer.
Een teller in de CPLD wordt geladen met lowadress hiadress en van daaruit gaat de AVR bytes sturen naar dat adres en de volgende.
Ik kan ook met behulp van een soort configuratie commando het gedrag aanpassen.
Een leuk effect lijkt me dat in plaats van het domweg overschrijven van de locatie is de pixelwaarde van de AVR erbij op te tellen (transparantie)
Of controleren of de pixel 0 is, is dat niet het geval Dan niet schrijven (sprites).
Een ander commando waar ik aan werk maar misschien niet de ruimte ervoor heb in de CPLD is dat ik het volgende commando stuur:
Commando, Lowadress, Hiadress, color, length.
Op deze manier een horizontale lijn kan tekenen. Uitstekend voor polygonen en daarna 3d objecten.

Trouwens heb wat vooruitgang geboekt, rottige is met 8bits dat me demo waarschijnlijk 8 bits zwart wit wordt.
Afbeeldingslocatie: http://home.aim.hsbrabant.nl/s131710/projects/demoplank/demoplank13firstlight.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Met 8 bits kun je best kleur maken hoor! 3 bits voor rood (3 verschillende weerstandjes (bijv 660, 330 en 150 ohm ofzo? Dat zul je zelf moeten bedenken), 3 voor groen en 2 voor blauw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Met 8 bits zou ik met een pallet werken, kun je hele coole dingen doen (palletwissel bijvoorbeeld).
Kijk maar eens naar de Geiss (niet versie 2) plugin voor Winamp. Die werkt ook met 8-bits kleur en 'vreemde' palletten om best gave effecten te krijgen. Als z'n visualisatiepatroon wisselt switched ie ook gelijk het pallet.

Als je dus een pallet based engine kan maken kun je best ver komen om de illusie te wekken dat je met 16 of 24 bits kleuren werkt.

Edit:
Zie ook http://www.geisswerks.com/geiss/shots.html voor screenies. Let wel op: onderaan staan een aantal screens van 16 of 24 bits kleurweergave. De kleine plaatjes zijn in ieder geval allemaal 8-bits kleur! Zou je niet zeggen toch? :)

[ Voor 23% gewijzigd door ShadowLord op 10-02-2006 12:13 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste