Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 12.823 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Hi_End
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04 13:52
terabyte schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 18:43:
[...]

Mwah. Als je doorzettingsvermogen hebt is Debian geen probleem voor een Linux-newbie.
Ongeveer 5 jaar geleden, toen ik nog Windows-expert en MS fanboy was, en 0,0 verstand had van Linux ben ik ook als noob zijnde gewoon met Debian begonnen. Ik draai tot op de dag van vandaag Debian (op server en desktop).

No Problemo. Mits je dus doorzettingsvermogen hebt. Maar dan gaat er ook een wereld voor je open ;-)
same here, enkel dan nog maar een goed jaar.

@ silverstar: probeer eens xubuntu, deze heeft een veel lichtere windowmanager en zou dus wat soepeler moeten draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149447

ik net ubuntu installed. alles gaat goed.

wil ik inloggen blijft het beeld bruin ofzo (achtergrond kleur) nadat ik wachtwoord heb ingevoerd.
geen hd activiteit ofzo. na kwartier maar reset en opnieuw geinstalleerd maar nog steeds hetzelfde.

wat zou dit kunnen zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 17:54

smokalot

titel onder

Kan natuurlijk vanalles zijn! Probeer eerst eens te achterhalen of er een proces vastzit (waarschijnlijk) of dat je hele machine ermee op is gehouden (onwaarschijnlijk). Doe dat door bijvoorbeeld te kijken of je num lock knop reageert, en of je nog naar een text-terminal kan switchen dmv ctrl+alt+F1. Als dat laatste wel lukt kun je een andere X sessie proberen, ubuntu heeft vast wel een failsafe sessie ofzo voor je klaar staan, waar je bij kunt komen bij het loginscherm. Of je kunt inloggen op de text-terminal, en daar de commandos

$ sudo /etc/init.d/gdm stop # dit stopt de grafische loginmanager
$ X & # dit start een kale X server, ga daarna terug naar VT1 (ctrl+alt+F1)
$ export DISPLAY=:0 # dit geeft aan dat je de X server met adres :0 wilt gebruiken
$ xterm

nu kun je op VT7 (ctrl+alt+F7) als t goed is een kale X vinden, met alleen een xterm venstertje. leg je muis boven dat venstertje, en tik in:

$ gnome-session

Nu gebeurt er als het goed is van alles, en wordt gnome gestart. In je xterm venstertje zie je als het goed is allemaal output verschijnen. Als het misgaat staat daar hopelijk ook in wat dan.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oke zal het thuis proberen straks.. :)

maar ik kon de muis wel bewegen. en als ik bij het login scherm op taal klikte, kreeg ik een wit venster met niks erin. en dat venster ging ook niet meer weg, niet als ik op escape of enter drukte of klikte of wat dan ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102516

Na enig twijfelen heb ik me er toch maar aan gezet om die oude PIII-bak die nog op zolder staat, even van onder het stof te halen. Er zit nog wel wat bruikbaars in en aangezien ik toch al een tijdje een media-center wil, is dit wel leuk meegenomen. Vriendje Windows MCE is helaas wat aan de dure kant...

Maar een oude kennis van me had ooit een linux-distro draaien die me wel wat leek. Na enig grasduinen hier en op Google kom ik helaas alleen op MythTV uit. Ik ben thans zeker dat het dat niet was, want het zag er een stuk gelikter uit. Het "explorer-scherm" zag er ook fundamenteel anders uit. Helaas zijn we elkaar wat uit het oog verloren het afgelopen jaar, daar mijn licht opsteken is dus wat moeilijk. Heeft iemand van jullie misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:19

Cyphax

Moderator LNX
Misschien is dat GeeXboX, die draait zonder installatie (LiveCD), dus op zich toch wel de moeite om eens te proberen.
Een andere is Movix maar ik vraag me af of dat project nog wel leeft..

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102516

nee beide zijn het niet. De menu-structuur was veel beter uitgewerkt en was netjes voorzien van thumbnails en dergelijke. MythTV komt qua menu beter overeen met wat ik in gedachten heb. alleen ziet dat er nogal bagger uit vind ik, zeker na die andere distro (?) die ik gezien heb...

update: het was freevo dat ik zocht! toch bedankt allemaal

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 102516 op 02-03-2006 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

smokalot schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 23:03:
Kan natuurlijk vanalles zijn! Probeer eerst eens te achterhalen of er een proces vastzit (waarschijnlijk) of dat je hele machine ermee op is gehouden (onwaarschijnlijk). Doe dat door bijvoorbeeld te kijken of je num lock knop reageert, en of je nog naar een text-terminal kan switchen dmv ctrl+alt+F1. Als dat laatste wel lukt kun je een andere X sessie proberen, ubuntu heeft vast wel een failsafe sessie ofzo voor je klaar staan, waar je bij kunt komen bij het loginscherm. Of je kunt inloggen op de text-terminal, en daar de commandos

$ sudo /etc/init.d/gdm stop # dit stopt de grafische loginmanager
$ X & # dit start een kale X server, ga daarna terug naar VT1 (ctrl+alt+F1)
$ export DISPLAY=:0 # dit geeft aan dat je de X server met adres :0 wilt gebruiken
$ xterm

nu kun je op VT7 (ctrl+alt+F7) als t goed is een kale X vinden, met alleen een xterm venstertje. leg je muis boven dat venstertje, en tik in:

$ gnome-session

Nu gebeurt er als het goed is van alles, en wordt gnome gestart. In je xterm venstertje zie je als het goed is allemaal output verschijnen. Als het misgaat staat daar hopelijk ook in wat dan.
ik krijg allemaal errors.. gnome start niet eens als ik gnome-session invoer.
ik krijg dit:
unable to find transport:tcp
ERROR:0,directory /dev/x will not be created
ERROR:cannot create /dev/x/
mkdir failed /dev/x
etc etc..........

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Anoniem: 32991 schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 18:16:
Ik heb hier een Celeron 700 PC met 320 MB RAM en een 20 GB HD staan. Het is de bedoeling dat hier Linux op komt te draaien met een GUI voor wat simpel werk (msn, internet, e-mail, tekstverwerken). Ik heb Ubuntu 5.10 geprobeerd, maar vind persoonlijk dat het erg traag werkt (ik heb al verschillende dingen gedaan om het sneller te krijgen, o.a. services uitschakelen e.d., maar dat hielp niet echt). Als ik OpenOffice opstart (ok, ik weet dat dat niet het snelste pakket is, maar toch) dan duurt het wel 40 seconden voordat het is opgestart. Dus ben ik op zoek naar iets lichters.

Ik zat met het idee te stoeien om er gewoon Gentoo op te installeren. Zal dit echt veel snelheidswinst opleveren? Het duurt namelijk ff voordat het geïnstalleerd is, dus dan wil ik dat ook vantevoren weten :)

Wie kan me helpen?
Gentoo kan inderdaad een perfecte keuze voor je zijn. Met name op oudere PC merk je die optimalisatie die je krijgt door alles te compileren voor jou platform en alleen met de dingen die jij nodig hebt. OpenOffice duurt op mijn PC overigens niet zo lang om op te starten. Nou is dit ook een 2400+, 1GB dus het zal bij jou wel wat langer duren. Maar 40 seconden is wel erg extreem vind ik. Daar moet je makkelijk onder kunnen gaan zitten.
Ubuntu is waarschijnlijk gewoon erg bloated voor jou PC.
Gentoo bevat verder ook, naar mijn mening, hele goede documentatie om je op weg te helpen en het op te zetten. Succes! :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 19:45

terabyte

kan denken als een computer

De vraag is alleen of de tijd die het kost om OOo op een Celeron 700 te compileren opweegt tegen de mogelijke performance winst...

Ik zou gaan voor prelinking indien mogelijk icm een voorgecompileerde distro. Dat is waar meestal de bottleneck zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125106

Dat "zelf compileren" snelheidswinst zou opleveren is een complete mythe, uitgevonden door Gentoo-ricers.
In 99.9% van de gevallen weten bijvoorbeeld de debian of ubuntu packagers VEEL beter dan jou op welke manier bepaalde software het best te compilen is.
En OOo compileren op een celeron700... het idee alleen al is absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

ik zou gentoo niet kiezen voor de optimalisaties, maar wel vanwege het alles-staat-default-uit principe, gecombineerd met het het ik-compileer-alleen-mee-wat-ik-wil-gebruiken principe.

Gentoo start bij mij sneller dan ubuntu, bijvoorbeeld omdat er niet gezocht wordt naar RAID of LVM schijven.

Maar compilen onder gentoo zal met zo'n machine vaak een redelijk geduldige zaak zijn.

offtopic:
enne, enkrypt, OOo bestond al toen de cel700 nog niet bestond, en is toen ook echt gecompileerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Anoniem: 149447 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 17:19:
[...]

ik krijg allemaal errors.. gnome start niet eens als ik gnome-session invoer.
ik krijg dit:
unable to find transport:tcp
ERROR:0,directory /dev/x will not be created
ERROR:cannot create /dev/x/
mkdir failed /dev/x
etc etc..........

:(
als ik google op 'gnome "unable to find transport:tcp"' zie ik als een van de eerste hits http://ubuntu.wordpress.com/2006/01/25/share-your-tip/ staan, en daar staat:
After installing a recent ubuntu update ( i think ) I was unable to load the gnome-session. I tried launching gnome-session in failsafe-terminal and go tthis error (first two lines)

_IceTransTransNoListen: unable to find transport: tcp
_IceTransmkdir: ERROR: euid != 0,directory /dev/X will not be created.

Anyway after some googleing, I found out the problem was that my .ICEAuthority file had somehow gotten incorrect permissions. Heres the fix.

sudo chown yourusername ~/.ICEAuthority
sudo chmod 777 ./.ICEAuthority

Log out and log back in and you should be good to go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125106

smokalot schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 18:47:
ik zou gentoo niet kiezen voor de optimalisaties, maar wel vanwege het alles-staat-default-uit principe, gecombineerd met het het ik-compileer-alleen-mee-wat-ik-wil-gebruiken principe.

Gentoo start bij mij sneller dan ubuntu, bijvoorbeeld omdat er niet gezocht wordt naar RAID of LVM schijven.

Maar compilen onder gentoo zal met zo'n machine vaak een redelijk geduldige zaak zijn.

offtopic:
enne, enkrypt, OOo bestond al toen de cel700 nog niet bestond, en is toen ook echt gecompileerd.
Euh, ik draai debian, en bij de boot wordt er bij mij ook niet gezocht naar RAID of LVM schijven, of welke overbodige hardware dan ook.
Wist je dat je onder debian ook makkelijk een eigen kernel kan compilen, en alle packages zelf kan compilen zoals je wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 125106 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 18:01:
Dat "zelf compileren" snelheidswinst zou opleveren is een complete mythe, uitgevonden door Gentoo-ricers.
In 99.9% van de gevallen weten bijvoorbeeld de debian of ubuntu packagers VEEL beter dan jou op welke manier bepaalde software het best te compilen is.
:?

Hoe kan zelfs de beste package maintainer voor een i686-distro gokken of iemand MMX, SSE, 3DNow, MMX2, SSE2, SSE3 support heeft? En stel dat er al per CPU een aparte package zou zijn, dan nog zou bijvoorbeeld de keuze qt of gtk(2) gemaakt moeten worden - of totaal geen X support als je weet dat een bak CLI-only gaat zijn. Of... of...

In het beste geval zal een package maintainer binaries maken die even snel draaien als een geoptimaliseerde custom-compile, maar ze zullen onvermijdelijk groter zijn, simpelweg omdat ze algemene compatibility moeten hebben ipv exact toegespitst op de functies van de bak in kwestie.

Bovendien, er is niet *een* optimalisatie. Bij een systeem met weinig RAM kan het lonend zijn om de execution snelheid ondergeschikt te maken aan de grootte van de binary (-OS), terwijl als er volop RAM is, dan kan het beter zijn op execution te optimaliseren (-O2 of -O3); ook dat is een keuze die een package maintainer niet op afstand ideaal kan bepalen.

Het is natuurlijk wel zo dat je met slechte instellingen zelf de boel minder efficient kunt afstellen, maar als je bij een van de OSsen/distro's met ports/portage gewoon de handleiding volgt is de kans daarop klein.
En OOo compileren op een celeron700... het idee alleen al is absurd.
Niet absurd, wel eeeeeergggg traag inderdaad. En bij met name OpenOffice schijnen de baten van met specifieke USE flags compileren redelijk tegen te vallen - als je geen zin hebt in een compile wordt ook bij Gentoo een openoffice-bin package aangeboden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

smokalot schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 18:59:
[...]

als ik google op 'gnome "unable to find transport:tcp"' zie ik als een van de eerste hits http://ubuntu.wordpress.com/2006/01/25/share-your-tip/ staan, en daar staat:

[...]
bedankt :) maar ik krijg de melding dat het een onbekende map of bestand is :S
heel vreemd hij kent ICEAuthority dus niet

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 149447 op 03-03-2006 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 19:25:Niet absurd, wel eeeeeergggg traag inderdaad. En bij met name OpenOffice schijnen de baten van met specifieke USE flags compileren redelijk tegen te vallen - als je geen zin hebt in een compile wordt ook bij Gentoo een openoffice-bin package aangeboden.
Idd, kan ff duren. Prima nachtklusje naar mijn mening, hier ook gedaan, verder zou je het nog kunnen cross-compilen wat wel zal schelen maar dat is denk ik geen optie in dit geval ;). Verder heb ik wel posts gelezen van iemand die het "openoffice" pakket heeft zitten vergelijken met "openoffice-bin" en het "openoffice" pakket, wat dus compleet gecompileerd wordt, startte wel degelijk sneller op. Voor de rest van openoffice hoef je denk ik idd weinig te verwachten, misschien wat marginale dingen. Maar opstarttijd kan best korter zijn geworden als er -Os is gebruikt, aangezien dus grootte van het te laden geheel kleiner zal zijn. Ook zei deze persoon dat, net als jij zegt, de binaries een stuk groter zijn dan een gecompileerde versie.

En de rest van je verhaal klopt al helemaal als een bus :)

En encrypt, waar je dat van die package manager vandaan hebt weet ik niet maar Portage is juist een van de beste package managers die er zijn. Echt alles is aan te passen naar je eigen wensen. En ik denk dat mensen die Gentoo gebruiken mogelijk ook best een steekje los hebben zitten waardoor ze openoffice gaan compilen. Heb ik ook gedaan :+

[ Voor 23% gewijzigd door Ultraman op 03-03-2006 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32991

Dus als ik jullie reacties goed begrijp, dan zou in het veel gevallen wel degelijk zin hebben om Gentoo te installeren. Ook al is de PC waar het op gedaan zou worden wel relatief oud. Ik heb een server met een Duron 750 CPU met ook Gentoo en ik moet zeggen dat de compileertijd mij redelijk mee is gevallen op die bak. Dus ik denk dat ik het maar gewoon ga doen. Ik had er namelijk aan gedacht om er maar weer XP op te zetten, want dat draait toch ook zo lekker snel e.d. :) Maar eigenlijk wilde ik er gewoon Linux op :)

Iemand nog tips voor de meest geoptimaliseerde flags voor deze Celeron 700?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak
  • Laatst online: 12-04 12:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

Geen optimize advies, maar wel install advies:

Je kan overwegen je hele basis systeem te bouwen in een andere (snelle) machine. Je kan gewoon de schijf in een snelle machine hangen en daarin de installatie doen, waarbij je totaal uitgaat van de uiteindelijke machine. In die uiteindelijke host moet je dan misschien alleen nog de juiste partities in fstab zetten en wellicht je bootloader fixen. Maar bij een flinke install kan dit je dagen winst opleveren.

PSN ID: Aapzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 32991 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 13:15:
[...]

Hangt af van je RAM...

Iig USE="mmx sse -3dnow -sse2"
CFLAGS="-march=pentium3 -pipe -fomit-frame-pointer"

Bij weinig RAM -Os toevoegen in de CFLAGS, bij veel RAM (>256MB ofzo) -O2 of -O3 (erg tegenstrijdige berichten over welk van deze beter idee is, maakt waarschijnlijk weinig uit)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

Ik draai nu CC (CentOS 4). Werkt echt flex. Alleen 2 dingen die wat minder zijn;

Ik run een uploader. Echter vind de Inbraak preventie het leuk om alle users te bannen op IP die een rar ofzo uploaden. Die heb ik dus uit gezet maarjah liever aan natuurlijk. Maar dat schiet niet op als ie de hele tijd blijft bannen.

En files worden geopend in de browser ipv te vragen om deze op te slaan of te openen. Je krijgt dus een mooie pagina vol met tekens. Save As werkt dan wel maar is niet ideaal. Zijn hier fixes voor oid? Draai de nieuwste modules maar tevergeefs.

Thanks

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Anoniem: 32991 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 13:15:
Ik heb nu al tot drie keer toe, vanaf 15:30 al maar toen moest ik om 16:00 weg, een mooie post geschreven maar telkens klik ik hem per ongeluk weg als ik wat aan het opzoeken ben. Ik word gek van mezelf. Dus nu maar ff in een apart window :P

Goed... take4...

Je Celeron 700 ondersteunt kwa extra's MMX en SSE. Hier wil je dan ook waarschijnlijk support voor inbakken in apps. Vandaar dat je uiteraard aan je USE flags "mmx sse" wilt toevoegen om ondersteuning mee te bakken. Verder is je CFLAGS in /etc/make.conf belangrijk zoals dion_b ook al aangeeft. Om echt alles er uit te halen kun je denken aan: (het beste wat ik nu zo kan bedenken)

CFLAGS="-O3 -march=pentium3 -mmmx -msse -mfpmath=sse,387 -pipe -fomit-frame-pointer"

Door die mfpmath variabel worden zowel SSE als i387 berekening gebruikt. Dit is voor je performence doorgaans het snelst. Wat wel erg belangrijk is is dat deze optie eigenlijk nog experimental is, ook gebruikt deze optie volgens mij 2x zoveel registers van je CPU en de x86 is niet enorm rijk aan registers, misschien dat je daar, zeker met de Celly, voor uit moet kijken. Dus je kunt het proberen maar ik kan je de stabiliteit niet garanderen. Als het werkt is dat natuurlijk wel mooi. Verder voor de zekerheid even de -mmmx en -msse switches toegevoegd omdat dat ze toch nog even inschakeld als ze dat al niet worden gedaan door de -march=<cpu> switch. Verder staat die op P3 omdat je Celeron gewoon een P3 Coppermine is met minder cache ;) Je kunt deze --ietwat extreme-- cflags denk ik het beste proberen op losse pakketen in plaats van je make.conf zodat je niet system-wide onstabiliteit aan gaat tasten. Mocht je gezeik krijgen dan zou je eerst nog terug kunnen stappen naar -mfpmath=sse, wat niet beide opties combineerd en je dus wat spaarzamer en veiliger is. Enkel apps die 80-bit variabele verwachten kunnen dan breken, maar mijn ervaring is dat de optie sse wel veilig is.
Ook is er nog zoiets als de -funroll-loops switch wat ook nog toe te passen is. Meeste programma's halen er marginale winst mee, maar je hebt er dus ook die juist iets langzamer zullen gaan. Ook vergroot deze switch de code iets.

Wat je het beste in je make.conf kutn plaatsen is denk ik dat wat dion_b ook al aangeeft:

CFLAGS="-O2 -march=pentium3 -mmmx -msse -pipe -fomit-frame-pointer"

-O2 of -O3, zoals dion_b ook al aangeeft, is een vraag die velen zich ook afvragen. Aangezien je 320MB RAM hebt is het niet speciaal nodig om -Os te gebruiken, daar trek je het wel mee. Je kunt er wel mee experimenteren natuurlijk, misschien krijg je wel snellere laadtijden aangezien de bus van je Celly, 66MHz FSB, niet erg breed is en het systeem er dan misschien iets minder door hoeft te pompen. Je zou de -Os flag bijvoorbeeld toe kunnen passen op apps die je vaak opent en sluit, voor je progsels die altijd draaien zou ik -O2 of -O3 gebruiken, die laden 1x en dan zijn ze klaar kun je net zo goed voor top speed gaan denk je niet? Met jou systeem zou ik -O2 aanraden voor je CFLAGS. :)
Wat je nog aan deze veiligere CFLAGS toe zou kunnen voegen is de -mfpmath=sse switch. Of zelfs sse,387 als je dat wilt proberen. SSE instructies zullen over het algemeen sneller zijn i387, wel is het zo dat SSE niet alle berekeningen aankan en daar zal de compiler dan ook terug vallen op i387, maar daar hoef je je dus niet druk over te maken want dat doet hij zelf. Mocht je ooit compileer fouten krijgen of apps die om een dergelijke reden crashen, lijkt me niet met deze rustigere flags maar alles kan, dan moet je ze gewoon iets minder aggresief maken. Door bijvoorbeeld -fpmath switch niet toe te passen en mocht het dan nog niet lukken kun je een lager optimalisatie level gebruiken.

Om even te concluderen zou ik dus de onderste, veiligere CFLAGS met eventueel de -mfpmath=<setting> switch in je make.conf doen. En de extremere aan je wensen aanpassen, zoals -O2 / -O3 etc.

Wil je der meer van weten dan is het aan te raden de manual pages van GCC te bekijken.
GCC-3.4.4 Manual Index
En dan met name deze 2:
Optimize Options
i386 and x86-64 Options
Daar vind je de meest gangbare switches terug :)
Gentoo schotelt je op dit moment geloof ik GCC-3.4.5 voor als stable, teminste dat heb ik hier.

* Ultraman hoopt dat het zo klein beetje duidelijker is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32991

cybersteef schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 20:02:
[...]

Ik heb nu al tot drie keer toe, vanaf 15:30 al maar toen moest ik om 16:00 weg, een mooie post geschreven maar telkens klik ik hem per ongeluk weg als ik wat aan het opzoeken ben. Ik word gek van mezelf. Dus nu maar ff in een apart window :P

Goed... take4...

Je Celeron 700 ondersteunt kwa extra's MMX en SSE. Hier wil je dan ook waarschijnlijk support voor inbakken in apps. Vandaar dat je uiteraard aan je USE flags "mmx sse" wilt toevoegen om ondersteuning mee te bakken. Verder is je CFLAGS in /etc/make.conf belangrijk zoals dion_b ook al aangeeft. Om echt alles er uit te halen kun je denken aan: (het beste wat ik nu zo kan bedenken)

CFLAGS="-O3 -march=pentium3 -mmmx -msse -mfpmath=sse,387 -pipe -fomit-frame-pointer"

Door die mfpmath variabel worden zowel SSE als i387 berekening gebruikt. Dit is voor je performence doorgaans het snelst. Wat wel erg belangrijk is is dat deze optie eigenlijk nog experimental is, ook gebruikt deze optie volgens mij 2x zoveel registers van je CPU en de x86 is niet enorm rijk aan registers, misschien dat je daar, zeker met de Celly, voor uit moet kijken. Dus je kunt het proberen maar ik kan je de stabiliteit niet garanderen. Als het werkt is dat natuurlijk wel mooi. Verder voor de zekerheid even de -mmmx en -msse switches toegevoegd omdat dat ze toch nog even inschakeld als ze dat al niet worden gedaan door de -march=<cpu> switch. Verder staat die op P3 omdat je Celeron gewoon een P3 Coppermine is met minder cache ;) Je kunt deze --ietwat extreme-- cflags denk ik het beste proberen op losse pakketen in plaats van je make.conf zodat je niet system-wide onstabiliteit aan gaat tasten. Mocht je gezeik krijgen dan zou je eerst nog terug kunnen stappen naar -mfpmath=sse, wat niet beide opties combineerd en je dus wat spaarzamer en veiliger is. Enkel apps die 80-bit variabele verwachten kunnen dan breken, maar mijn ervaring is dat de optie sse wel veilig is.
Ook is er nog zoiets als de -funroll-loops switch wat ook nog toe te passen is. Meeste programma's halen er marginale winst mee, maar je hebt er dus ook die juist iets langzamer zullen gaan. Ook vergroot deze switch de code iets.

Wat je het beste in je make.conf kutn plaatsen is denk ik dat wat dion_b ook al aangeeft:

CFLAGS="-O2 -march=pentium3 -mmmx -msse -pipe -fomit-frame-pointer"

-O2 of -O3, zoals dion_b ook al aangeeft, is een vraag die velen zich ook afvragen. Aangezien je 320MB RAM hebt is het niet speciaal nodig om -Os te gebruiken, daar trek je het wel mee. Je kunt er wel mee experimenteren natuurlijk, misschien krijg je wel snellere laadtijden aangezien de bus van je Celly, 66MHz FSB, niet erg breed is en het systeem er dan misschien iets minder door hoeft te pompen. Je zou de -Os flag bijvoorbeeld toe kunnen passen op apps die je vaak opent en sluit, voor je progsels die altijd draaien zou ik -O2 of -O3 gebruiken, die laden 1x en dan zijn ze klaar kun je net zo goed voor top speed gaan denk je niet? Met jou systeem zou ik -O2 aanraden voor je CFLAGS. :)
Wat je nog aan deze veiligere CFLAGS toe zou kunnen voegen is de -mfpmath=sse switch. Of zelfs sse,387 als je dat wilt proberen. SSE instructies zullen over het algemeen sneller zijn i387, wel is het zo dat SSE niet alle berekeningen aankan en daar zal de compiler dan ook terug vallen op i387, maar daar hoef je je dus niet druk over te maken want dat doet hij zelf. Mocht je ooit compileer fouten krijgen of apps die om een dergelijke reden crashen, lijkt me niet met deze rustigere flags maar alles kan, dan moet je ze gewoon iets minder aggresief maken. Door bijvoorbeeld -fpmath switch niet toe te passen en mocht het dan nog niet lukken kun je een lager optimalisatie level gebruiken.

Om even te concluderen zou ik dus de onderste, veiligere CFLAGS met eventueel de -mfpmath=<setting> switch in je make.conf doen. En de extremere aan je wensen aanpassen, zoals -O2 / -O3 etc.

Wil je der meer van weten dan is het aan te raden de manual pages van GCC te bekijken.
GCC-3.4.4 Manual Index
En dan met name deze 2:
Optimize Options
i386 and x86-64 Options
Daar vind je de meest gangbare switches terug :)
Gentoo schotelt je op dit moment geloof ik GCC-3.4.5 voor als stable, teminste dat heb ik hier.

* Anoniem: 32991 hoopt dat het zo klein beetje duidelijker is :P
Whoo, dit is nog eens een goeie post :) Hier kan ik echt wat mee, tnx :)

Op dit moment ben ik op het punt gekomen om de USE flags op te geven. Hier zou jullie hulp ook niet misstaan. Ik heb de USE flags "mmx" en "sse" al opgegeven. De PC zal gebruikt worden voor internet, e-mail, tekstverwerken, MSN en mp3 luisteren. Ik wil geen onnodige USE flags opgeven die support inbakken welke ik toch niet zal gebruiken. De Window Manager zal denk ik XFCE worden, en dus heb ik de USE flags van KDE bijvoorbeeld niet nodig. Wie kan mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kijk eens op de volgende sites:
Gentoo USE flags Hier staan de meeste USE flags kort beschreven.
Gentoo Handbook -- USE flags

De vragen die je nu stelt zijn vragen waar je prima zelf het antwoord op kunt vinden. Ik neem aan dat je het Gentoo Handbook toch wel gevonden hebt? Daar staat een heleboel in, ook over USE flags. Verder kun je ook goed bij jezelf te rade gaan of je iets wel of niet nodig hebt. Je hoeft ook niet alles de eerste keer te declaren met de USE flags. Gewoon toevoegen wanneer nodig, en soms heb je ze enkel voor één app nodig ipv je hele systeem en dat soort dingen moet je kwijt in /etc/portage/package.use. Gentoo schakelt zelf al een belangrijk aantal USE flags voor je in. Maar aangezien jij al weet dat je XFCE gaat gebruiken dan heb je GNOME/KDE integratie niet nodig. Je zou dus al "-gnome -kde" er in kunnen zetten. Verder ga je geluid gebruiken? "alsa" Ga je het internet op? "libwww" (Mp3) muziek? "mad mp3" Verder wil je vast wel gebruik gaan maken van de hardware acceleratie van je videokaart voor je X server -> "hal".
En nu heb ik genoeg voorgekauwt, hop lezen jij! ;)
En anders moet je denk ik even een ander topic maken, aangezien we hier nu offtopic gaan

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 05-03-2006 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

ik zou alleen nog even op de mogelijkheid willen wijzen om de USE per package te wijzigen: in /etc/portage/package.use kun je aangeven dat je in principe geen netscape plugins wilt maken, behalve bij VLC bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik gebruik nu Ubuntu server + kde op mijn desktop, maar ik vraag me af of ik wel de goede distro gekozen heb.

Ik zoek een distro die aan hetvolgende voldoet:
  • Goede hardware compatibility.
  • apt-get of iets vergelijkbaars met dezelfde install en update features.
  • erg snel, het liefst i686 geoptimaliseerd
  • goed(e) community/forum
  • Zelf je systeem in de hand, dwz: veel instel mogelijkheden en zelf uitkiezen welke apps er geinstalleerd worden.
  • de distro moet up to date zijn, niet zoals sommige waarvan de laatste update uit 2004 stamt.
Ik ben niet bang voor cli en heb linux ook al aardig onder de knie en een ingewikkelde distro is helemaal geen probleem, daar leer ik alleen maar van. verder gebruik ik Kde als windowmanager.

Systeem Specs:
Celeron @3200mhz
768MB ram
Nvidia fx5200 128MB (1440x900@60hz)

Welke distro's voldoen er aan mijn wensen?

[ Voor 7% gewijzigd door Jazzle op 05-03-2006 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hrm als optimalisatie zo belangrijk is kun je denken aan Gentoo, die lijkt sowieso wel aan al jouw eisen te voldoen. :)
Anders Slackware of Debian (niet per definitie i686 optimized).
Waarom heb je niet KUbuntu geinstalleerd? En waarom denk je dat dat niet de goede distro is voor je?

[ Voor 22% gewijzigd door Cyphax op 05-03-2006 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149447 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 21:54:
[...]

bedankt :) maar ik krijg de melding dat het een onbekende map of bestand is :S
heel vreemd hij kent ICEAuthority dus niet
niemand antwoord hierop? op google is hier ook niks over te vinden..

misschien maar even de ubuntu dvd downen ipv cd.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 149447 schreef op zondag 05 maart 2006 @ 19:09:
[...]

niemand antwoord hierop? op google is hier ook niks over te vinden..

misschien maar even de ubuntu dvd downen ipv cd.. :?
Maak daar anders even een nieuw topic over als je er niet uitkomt, dan blijft deze schoner. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je vermeldt helaas niet je specs in je post maar aan de specs in je sig te zien is dat bakkie vlot genoeg voor vanalles :)
Ten eerste zou ik zeggen dat je als je (K)Ubuntu zat bent je voornamelijk "de drie" en hun eventuele zijtakken overhoud. Onder "de drie" versta ik: Debian, Gentoo, Slackware.
Kwa hardwaresupport zitten ze allemaal op een vrij gelijk vlak. Alle drie laten de keuzen voor wat er geïnstalleerd wordt volledig aan jou over. Omdat je optimalisatie wilt is Gentoo denk ik best een leuke optie en je bakkie kan het aan. Ga ik even je eisen aflopen wat betreft Gentoo...
• Goede hardware compatibility.
Bij alle 3 zo goed als gelijk. En bovendien hangt het bij alle drie ook helemaal van jezelf af want jij bent tenslotte degene die het in moet stellen :)
• apt-get of iets vergelijkbaars met dezelfde install en update features.
"emerge <package>" en "emerge --sync + emerge -auD world" 'nuff said
• erg snel, het liefst i686 geoptimaliseerd
Optimaliseren? Compilen voor jou specifieke platform volgens jou eisen en enkel wat jij nodig hebt en wat je niet nodig hebt bak je gewoon lekker niet mee, done.
• goed(e) community/forum
Het Gentoo Handbook is erg duidelijk en je komt daar vast en zeker prima mee uit de voeten. Mocht je verder toch tegen problemen aanlopen waar je met Google niet uitkomt dan is er altijd nog het forum en dat zit ook prima in elkaar.
• Zelf je systeem in de hand, dwz: veel instel mogelijkheden en zelf uitkiezen welke apps er geinstalleerd worden.
Geldt voor alle drie :)
• de distro moet up to date zijn, niet zoals sommige waarvan de laatste update uit 2004 stamt.
No problem, portage tree's worden regelmatig bijgewerkt. Verder heb je de uptodate stable branch (x86) voor de meeste pakketen en als je bleeding edge wilt hebben pak je gewoon testing (~x86) met de recentste ebuilds. Wat er verder in x86 en ~x86 zit kun je opzoeken in de Package listing.

De keus is aan jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Cyphax schreef op zondag 05 maart 2006 @ 19:08:
Hrm als optimalisatie zo belangrijk is kun je denken aan Gentoo, die lijkt sowieso wel aan al jouw eisen te voldoen. :)
Anders Slackware of Debian (niet per definitie i686 optimized).
Waarom heb je niet KUbuntu geinstalleerd? En waarom denk je dat dat niet de goede distro is voor je?
Ik heb kubuntu geinstalleerd, maar ik vind het allemaal te voorgekauwd, de apps zijn allemaal op elkaar afgestemt en an sich is dat juist goed, maar als ik dan een andere app wil werkt dat weer niet goed samen enz. Dat probleem is eigenlijk niet zo groot, maar ik wil liever zelf weten wat er op mijn systeem staat. Bij KUbuntu staat er standaard 3GB op m'n schijf zonder dat ik weet waar dat allemaal voor is.
Ik heb mijn specs er even bijgeëdit :)

Debian en Gentoo zien er wel goed uit, Slackware lijkt mij iets achterhaald (Ik zeg lijkt).
Ik heb alleen geen enkel idee hoelang het duurt om iets te compilen in Gentoo, dit hangt natuurlijk af van wat & hoe, maar ik heb nu echt geen enkel idee (seconden, minuten, uren, dagen?).
En is debian niet wat meer op servers gericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
DarkBlackjack:

Misschien is Fedora Core ook wel wat voor jou? Die durven wel te experimenteren met nieuwe software (zoals Mono). Ik weet niet of je Yum handig gaat vinden? Naar mijn weten is het ook allemaal erg geoptimaliseerd en is dit ook een distro voor echte security-freaks en mensen die wel wat willen klooien?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Compilatietijd is verschillend per pakket dat je gaat compileren. De grootte er van en de complexheid. Als je PC 's nachts aan kan staan of je gaat overdag, zoals veel mensen, de deur uit dan kun je voor je installatie de grote pakketten als X en in jou geval KDE aanzetten terwijl je weg bent of slaapt. Heb ik ook gedaan.
Overigens is het wel slim om gebruik te maken van ccache, zie ook Gentoo Handbook, dit kan je compilatietijd bij grotere pakketen nogal inkorten.
Echt grote dingen als X, KDE/GNOME en, als je net als mij een beetje maf bent, openoffice is werk van een uur tot een aantal uurtjes.
Middelgrote dingen als bijvoorbeeld Mozilla (Firefox), the GIMP, videodrivers, Xine, en denk Azureus (als je dat gaat gebruiken), twintig minuten tot veertig ?
Kleinere dingen als, XMMS, XChat, Rufus (bittorrent client die ik gebruik), aMSN, gFTP en etc gaan van 5 tot 20 minuten.
Ikzelf stoor me er overigens totaal niet aan. Terwijl dat ding staat te compileren heb jij tijd om iets anders te doen, van het uitlaten van de hond, muziek luisteren, uit je lul brullen tot het doornemen van documentatie over het pakket dat je aan het compileren bent of het Gentoo Handbook over de volgende stap. Zodra je X + videodrivers en je desktop enviroment/window manager eenmaal lopen kun je toch gewoon in de terminal iets emergen en dan lekker minimizen terwijl je verder gaat werken, chatten of GoTten. :)
Slackware lijkt mij iets achterhaald (Ik zeg lijkt).
Oei, zorg maar dat je een goede reden hiervoor hebt. Cyphax gaat dat niet lief vinden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 05-03-2006 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
BlackJack schreef op zondag 05 maart 2006 @ 20:28:
Debian en Gentoo zien er wel goed uit, Slackware lijkt mij iets achterhaald (Ik zeg lijkt).
Ik snap dus niet waar die gedachte vandaan komt. Is het de filosofie erachter? Dat alle controle bij jou blijft en het OS niets voor je regelt?
Hoe het ook zij, het is sowieso niet achterhaald ('t is niet alsof je allerlij programma's uit de steentijd installeert he), het is een keuze. :)
Packages zijn up-to-date genoeg, trust me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Cyphax schreef op zondag 05 maart 2006 @ 20:46:
[...]

Ik snap dus niet waar die gedachte vandaan komt. Is het de filosofie erachter? Dat alle controle bij jou blijft en het OS niets voor je regelt?
Hoe het ook zij, het is sowieso niet achterhaald ('t is niet alsof je allerlij programma's uit de steentijd installeert he), het is een keuze. :)
Packages zijn up-to-date genoeg, trust me ;)
Het package systeem lijkt mij gewoon wat achterhaald (niet per-se slecht) Het zou kunnen dat ik er compleet naast zit, maar dat is gewoon mijn eerste indruk.

Ik heb even naar Fedora Core gekeken, mischien mensen die er nog wat over kunnen zeggen icm mijn 'eisen' ? Met de community zit het iig wel goed, een forum met constant zo'n 300 geregistreerde leden online http://forums.fedoraforum.org/

[ Voor 11% gewijzigd door Jazzle op 05-03-2006 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
BlackJack schreef op zondag 05 maart 2006 @ 21:05:
[...]

Het package systeem lijkt mij gewoon wat achterhaald (niet per-se slecht) Het zou kunnen dat ik er compleet naast zit, maar dat is gewoon mijn eerste indruk.

Ik heb even naar Fedora Core gekeken, mischien mensen die er nog wat over kunnen zeggen icm mijn 'eisen' ?
Het packagesysteem is opzettelijk simpel gehouden, het werkt uitstekend. Er zijn ook scriptjes die het zo maken dat het gaat werken als apt-get (slapt-get, swaret, ...). Maar dat is allemaal opzettelijk zo simpel gehouden, niet omdat het achterhaald is. :)

FC is geloof ik redelijk cutting edge, kan weleens interessant zijn dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Cyphax, KISS principe he ;)

Fedora is voor zover ik weet een desktop distro. Werkt goed, is doorgaans prima up-to-date en rock solid. Volgens mij wordt het op de Uni van Eindhoven, een vriend van mij studeert daar Elektrotechniek, als 2de OS geïnstalleerd op de laptops voor degenen die er mee moeten werken.
Zelf heb ik vroeger Fedora Core 1 geprobeerd. Als ik me goed herinner is dit wel een grafisch distro met een grafische installer, terwijl ik het gevoel kreeg dat je meer richting het zelfdoen op de CLI wilde.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 05-03-2006 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
cybersteef schreef op zondag 05 maart 2006 @ 21:29:
Cyphax, KISS principe he ;)

Fedora is voor zover ik weet een desktop distro. Werkt goed, is doorgaans prima up-to-date en rock solid. Volgens mij wordt het op de Uni van Eindhoven, een vriend van mij studeert daar Elektrotechniek, als 2de OS geïnstalleerd op de laptops voor degenen die er mee moeten werken.
Zelf heb ik vroeger Fedora Core 1 geprobeerd. Als ik me goed herinner is dit wel een grafisch distro met een grafische installer, terwijl ik het gevoel kreeg dat je meer richting het zelfdoen op de CLI wilde.
Na wat op internet rondgezocht te hebben zie ik eigenlijk 2 dingen steeds naar voren komen:
1. fedora core is voor mensen die naar linux willen, maar niet van windows af willen.
2. fedora core is heel uitgebreid te configureren

Punt 1 is bad, punt 2 is good :/
Er wordt veel gezegd dat je de cli in fedora nooit zal zien, maar ik vind cli juist zo liev O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
BlackJack schreef op zondag 05 maart 2006 @ 21:56:
[...]

Na wat op internet rondgezocht te hebben zie ik eigenlijk 2 dingen steeds naar voren komen:
1. fedora core is voor mensen die naar linux willen, maar niet van windows af willen.
2. fedora core is heel uitgebreid te configureren

Punt 1 is bad, punt 2 is good :/
Er wordt veel gezegd dat je de cli in fedora nooit zal zien, maar ik vind cli juist zo liev O+
Dan zet je een terminal open in X? Wat is het probleem?
Je wil liever in console inloggen en dan startx enzo? Dat kan je met FC ook wel regelen hoor (gewoon naar runlevel 3 booten ipv 4 of 5 wat het standaard wel zal zijn).
En anders installeer je Slackware/Debian/Gentoo en maak je het op maat. 's Mij altijd het best bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Geloof me, die zul je wel zien ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

In Linux kom je de console altijd wel een keer tegen.
Alleen met Fedora hoeft dat niet nodig te zijn.
Het is, als ik het zo mag noemen en de vergelijking met (K)Ubuntu mag maken, een soort poweruser versie van (K)Ubuntu.
Hierbij wil ik (K)Ubuntu niet te kort doen of Fedora, maar dit is zoals ik het zie ;)
Waarom probeer je het niet gewoon? Als het niet is wat je wilt kun je altijd nog naar Debian/Gentoo/Slackware grijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115695

Is er iemand die ervaring heeft met Arch Linux?
Ik hoor er niets meer dan positieve verhalen over; simpel en snel (volgens het "Keep it Simple, Stupid"-principe), en vooral bedoeld voor de gevorderde gebruiker.

Misschien dat dit ook iets is voor BlackJack?
Naast de bovenstaande "voordelen" is Arch namelijk speciaal geoptimaliseerd voor i686.

Edit: Ik vrees alleen dat de "community/forum" een grote stap achterwaarts zal zijn ten opzichte van Ubuntu. :/

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 115695 op 06-03-2006 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Ik ga toch Gentoo gebruiken, ik heb liever dat ik er wat langer over doe voordat het allemaal werkt dan dat ik na een tijdje beperkingen zie in het os. Gentoo heeft iig geen beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Misschien kom ik je dan nog wel tegen op het forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 15:50
Anoniem: 115695 schreef op zondag 05 maart 2006 @ 23:38:
Is er iemand die ervaring heeft met Arch Linux?
Ik hoor er niets meer dan positieve verhalen over; simpel en snel (volgens het "Keep it Simple, Stupid"-principe), en vooral bedoeld voor de gevorderde gebruiker.

Misschien dat dit ook iets is voor BlackJack?
Naast de bovenstaande "voordelen" is Arch namelijk speciaal geoptimaliseerd voor i686.

Edit: Ik vrees alleen dat de "community/forum" een grote stap achterwaarts zal zijn ten opzichte van Ubuntu. :/
Ik gebruik Arch Linux nu een tijdje, je leert er echt van. Je kan zelf in de hand houden wat er tijdens het booten gestart moet worden enz. Als je iets installeert, configureerd pacman(ala apt-get, alleen beter vind ik) niks voor je. Soms handig, soms ook niet asl je even snel iets wilt installeren.

Een voordeel van pacman vind ik ook dat je makkelijk je eigen packages kan compilen met PKGBUILDS.

Ik zoek eigenlijk een distro die hetzelfde doet en zo stabiel is, alleen die iets meer voor je configureerd, net als debian. Maar ik verander niet, want ik vind Arch Linux de beste distro :)

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga fedora fc4 maar eens downloaden.. maar kan ik die het beste met KDE of Gnome installeren?
KDE schijnt simpeler te zijn maar wat is de main difference?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

Ik wil overstappen op linux op mijn desktop pc. Maar vereist is wel:

Mijn Wlan D-link Airplus G DWL-G510 Wireless PCI Adapter moet ondersteund worden. Bedraad netwerk is voor mij onmogelijk!
Verder wil ik later doormiddel van Wine Counter Strike Source aan de praat gaan krijgen.

Specs:

160GB Western Digital 7200RPM
XFX nVidia 6600GT AGP 128mb ddr3
Amd Athlon XP 2600+ @ 2800+ Barton Core.
Asus A7N8X-X
1GB DDR ram pc 3200 CL2,5 @ 2700 CL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Anoniem: 136640 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 14:21:
Ik wil overstappen op linux op mijn desktop pc. Maar vereist is wel:

Mijn Wlan D-link Airplus G DWL-G510 Wireless PCI Adapter moet ondersteund worden. Bedraad netwerk is voor mij onmogelijk!
Verder wil ik later doormiddel van Wine Counter Strike Source aan de praat gaan krijgen.

Specs:

160GB Western Digital 7200RPM
XFX nVidia 6600GT AGP 128mb ddr3
Amd Athlon XP 2600+ @ 2800+ Barton Core.
Asus A7N8X-X
1GB DDR ram pc 3200 CL2,5 @ 2700 CL2
Jouw wireless kaart schijnt de atheros chipset te bevatten. Als dit klopt kun je zonder problemen wireless onder linux.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

joRDzz schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:25:
[...]
Ik zoek eigenlijk een distro die hetzelfde doet en zo stabiel is, alleen die iets meer voor je configureerd, net als debian. Maar ik verander niet, want ik vind Arch Linux de beste distro :)
Dingen die voor je geconfigureerd worden? :? Verklaar jezelf eens nader want ik begrijp niet zo goed waar je het over hebt. Heb je trouwens Gentoo geprobeerd? Die is net als ArchLinux ook optimized op je systeem te zetten, waarbij het volgens mij zelfs nog een stap verder gaat dan Arch doet.
Anoniem: 149447 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 14:07:
Ik ga fedora fc4 maar eens downloaden.. maar kan ik die het beste met KDE of Gnome installeren?
KDE schijnt simpeler te zijn maar wat is de main difference?
Main difference tussen GNOME en KDE? Ze zitten anders in elkaar. Als je je beperkt tot die twee is het verder erg afhankelijk van je smaak. De één vind dat KDE beter en duidelijker in elkaar zit dan GNOME, maar dat kan ook zijn omdat ze een bepaald iets gewend zijn. Dat is dus erg vaag.
De ander vind GNOME er veel leuker uitzien dan KDE, maar ook KDE kun je visueel naar je wensen aanpassen.
Het verschil wat echt een verschil is dat Gnome standaard met GTK(2) werkt en KDE met Qt. En zo heb je apps voor GTK en Qt. Maar eigenlijk is ook dit een vaag verschil aangezien je in KDE gewoon GTK apps kan runnen als je de GTK libs installeerd, en dit geldt andersom precies hetzelfde.
Volgens mij is het zo dat GNOME zinnige defaults voor je instelt en KDE dat niet doet bij bepaalde appies, maar daar kan ik niets over zeggen aangezien ik het huidige KDE niet gebruik.

Ik zeg: Probeer gewoon beide ! Dan ontdek je zelf wat je het fijnst vind. De mening van anderen is niets vergeleken met je eigen smaak en feel. En ik draai GNOME en kom er prima mee weg, maar zodra KDE4 er is ga ik het zeker proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ultraman op 06-03-2006 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

psyBSD schreef op maandag 06 maart 2006 @ 14:31:
[...]

Jouw wireless kaart schijnt de atheros chipset te bevatten. Als dit klopt kun je zonder problemen wireless onder linux.
je kunt bijna altijd zonder problemen wirelessen onder linux, als je kaart niet native ondersteund wordt dan met ndiswrapper. Als ie native ondersteund wordt heb je wel weer de mazzel dat alles automatisch herkend wordt enzo.

Maar goed, er zijn wel kleine verschillen in hardwareondersteuning, maar linux distributies onderscheiden zich van elkaar juist door het softwaregedeelte, de desktop omgeving en de applicaties bijvoorbeeld. Voor standaard desktopgebruik raad ik meestal gewoon ubuntu aan, maar je kunt ook voor gentoo gaan, of Fedora, of SuSE, of Mandriva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

smokalot schreef op maandag 06 maart 2006 @ 14:41:
[...]

je kunt bijna altijd zonder problemen wirelessen onder linux, als je kaart niet native ondersteund wordt dan met ndiswrapper. Als ie native ondersteund wordt heb je wel weer de mazzel dat alles automatisch herkend wordt enzo.
Wirelessen met ndiswrapper noem ik niet zonder problemen, evenals wirelessen met wlan-ng. Of het downloaden van de ipw2200 firmware en het recompilen van je drivers in debian...

Zonder problemen noem ik:
code:
1
modprobe xxx && iwconfig ethx essid "WLAN" enc "s:ADADAADADADAD" && dhclient ethx

Dat is helaas nog niet echt standaard.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
cybersteef schreef op maandag 06 maart 2006 @ 14:39:
Dingen die voor je geconfigureerd worden? :? Verklaar jezelf eens nader want ik begrijp niet zo goed waar je het over hebt. Heb je trouwens Gentoo geprobeerd? Die is net als ArchLinux ook optimized op je systeem te zetten, waarbij het volgens mij zelfs nog een stap verder gaat dan Arch doet.
Ik bedoel hiermee de vanzelf sprekende dingen.
Bijvoorbeeld: Je installeert een nieuwe kernel, maar hij voegt hem bv niet toe aan je lilo, wat iedereen volgens mij toch zou willen.
En bijvoorbeeld de upgrade naar xorg7, dat hij niet in xorg.conf de font paths automatisch aanpast, dat zou iedereen toch moeten doen na de upgrade?

Ik bedoel alleen de dingen die noodzakelijk zijn voor iedereen. Dat is natuurlijk moeilijk te beslissen wat noodzakelijk is.

Gentoo, lijkt me alles compilen niks. Zijn er trouwens nog meer distro's die net als pacman binaries hebben en makkelijk zijn te maken vanmuit source files? :)

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

joRDzz schreef op maandag 06 maart 2006 @ 15:03:
[...]

Gentoo, lijkt me alles compilen niks. Zijn er trouwens nog meer distro's die net als pacman binaries hebben en makkelijk zijn te maken vanmuit source files? :)
Euh, het proces van binaries maken uit source files wordt gedefinieerd als 'compilen'. Dus als compilen je niks lijkt, wil je dus geen distro die binaries uit source maakt 8)7

Als je niet wilt compileren en zoveel mogelijk automatisch wilt, zijn dingen als Ubuntu of Debian aanraders, APT blijft geweldig. Verder doet Gentoo ook vrijwel alles automatisch, je moet alleen wachten tot het gecompileerd is :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
dion_b schreef op maandag 06 maart 2006 @ 16:34:
[...]

Euh, het proces van binaries maken uit source files wordt gedefinieerd als 'compilen'. Dus als compilen je niks lijkt, wil je dus geen distro die binaries uit source maakt 8)7

Als je niet wilt compileren en zoveel mogelijk automatisch wilt, zijn dingen als Ubuntu of Debian aanraders, APT blijft geweldig. Verder doet Gentoo ook vrijwel alles automatisch, je moet alleen wachten tot het gecompileerd is :z
Zo bedoelde ik het niet :D
De basis binaries en als je ergens geen binary van kan vinden zelf eentje bouwen dat je makkelijk kan deleten ed :) Ik heb al best veel gewerkt met debian & ubuntu. Maar Gentoo configt ook voor je? Bijvoorbeeld de dingen die ik eerder noemde :) Misschien de moeite waard, snel, stabiel en makkelijk. Heeft Gentoo bv ookzoets als pacman heeft:
REMOVE OPTIONS

-c, --cascade
Remove all target packages, as well as all packages that depend on one or more target packages. This operation is recursive.
-k, --keep
Removes the database entry only. Leaves all files in place.
-n, --nosave
Instructs pacman to ignore file backup designations. Normally, when a file is about to be removed from the system the database is first checked to see if the file should be renamed to a .pacsave extension. If --nosave is used, these designations are ignored and the files are removed.
-s, --recursive
For each target specified, remove it and all its dependencies, provided that (A) they are not required by other packages; and (B) they were not explicitly installed by the user. This option is analagous to a backwards --sync operation.
zo'n soort remove options?

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

psyBSD schreef op maandag 06 maart 2006 @ 15:00:
[...]

Wirelessen met ndiswrapper noem ik niet zonder problemen, evenals wirelessen met wlan-ng. Of het downloaden van de ipw2200 firmware en het recompilen van je drivers in debian...

Zonder problemen noem ik:
code:
1
modprobe xxx && iwconfig ethx essid "WLAN" enc "s:ADADAADADADAD" && dhclient ethx

Dat is helaas nog niet echt standaard.
gelukkig hoef je meestal helemaal niets te doen voor je netwerk, de meeste chips worden gewoon out-of-the-box ondersteund. Als je een niet-ondersteunde chip hebt zul je je drivers moeten installeren met ndiswrapper, maar dat is ook maar een paar minuutjes werk. 5 minuten tijdsverlies noem ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

joRDzz schreef op maandag 06 maart 2006 @ 15:03:
[...]
Ik bedoel hiermee de vanzelf sprekende dingen.
Bijvoorbeeld: Je installeert een nieuwe kernel, maar hij voegt hem bv niet toe aan je lilo, wat iedereen volgens mij toch zou willen.
Alsof het zo lastig is om je LILO pad ff te wijzigen. Overigens je hoeft dat pad helemaal niet te wijzigen. Als jij een nieuwe kernel compiled en die op precies dezelfde locatie als je oude kernel opslaat dan hoef je niets te doen. Trouwens? Waarom gebruik je LILO? Ooit al een Grub geprobeerd? Dat werkt immers erg gemakkelijk.
En bijvoorbeeld de upgrade naar xorg7, dat hij niet in xorg.conf de font paths automatisch aanpast, dat zou iedereen toch moeten doen na de upgrade?
Dat zal hij niet voor je doen. Jij wilt immers controle. Wel zal er een nieuwe config file aangemaakt worden voor Xorg7. Maar Gentoo beschermd je oude config file tegen overschrijven. Vervolgens kun jij na de installatie van Xorg7 de nieuwe config file heel gemakkelijk integreren met het proggie dat "etc-update" heet. Config files mergen is daarmee een makkie.
Ik bedoel alleen de dingen die noodzakelijk zijn voor iedereen. Dat is natuurlijk moeilijk te beslissen wat noodzakelijk is.
Je zegt het zelf al. Het is heel erg moeilijk te beslissing wat voor "iedereen" noodzakelijk is. Hoe wil je het dan toepassen?
Verdiep je eens, Gentoo heeft voor veel pakketten ook gewoon binaries. Maar optimaliseren haal je nou eenmaal het beste door iets voor jou specifieke platform te compileren met alleen de opties die jij nodig hebt. En het is helemaal niet moeilijk. Jij geeft van tevoren aan met USE flags wat je er in wilt hebben en verder leest emerge gewoon de optimize opties uit die je in /etc/make.conf hebt neergezet. Emerge zal standaard de boel uit source doen en als jij een binary wilt kun je daar ook voor kiezen.
Heeft Gentoo bv ookzoets als pacman heeft:

[...]

zo'n soort remove options?
Met emerge kun je ook gewoon pakketten deinstalleren. En ook dependencies kun je hem daarna weg laten poetsen. Maar als je veel zit te uninstallen ben je wel apart bezig vind ik :P
Ik heb pas 1x iets geuninstalled in Gentoo op deze box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
Nee bijvoorbeeld als je switched van gnome naar KDE of andersom. Ik gebruik ook Grub hoor ;) het was maar een voorbeeldje. Ik weet van de USE flags van Gentoo maar wist niet van binaries :) Maar bedankt, ga kijken of het wat voor me is.

Zeker zelf Gentoo fan? :Y)

offtopic:
Sorry voor vage zinnen enzo, heb mn pols gebroken met vakantie. Al dat getyp met 1 hand :P

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

joRDzz schreef op maandag 06 maart 2006 @ 18:21:
Nee bijvoorbeeld als je switched van gnome naar KDE of andersom. Ik gebruik ook Grub hoor ;) het was maar een voorbeeldje. Ik weet van de USE flags van Gentoo maar wist niet van binaries :) Maar bedankt, ga kijken of het wat voor me is.

Zeker zelf Gentoo fan? :Y)

offtopic:
Sorry voor vage zinnen enzo, heb mn pols gebroken met vakantie. Al dat getyp met 1 hand :P
Hehe, mja ik heb wel een klein beetje het Gentoo virus ja. Komt omdat ik het zelf draai en het voor mij deuren heeft geopend :P
Maar van Slackware en Debian ben ik ook niet vies hoor :)
Maar Gentoo doet kwa config bijna niets automagisch. Package beheer is prima op orde maar bijv config files voor Xorg moet je gewoon zelf doen. Maar waar zijn Howto's immers voor? Bovendien geeft het je naar mijn mening veel meer zelfvoldoening als alles ook daadwerkelijk zelf in heb gesteld.

Beterschap met de pols ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

psyBSD schreef op maandag 06 maart 2006 @ 14:31:
[...]

Welk linux OS word mij dan aangeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
Anoniem: 136640 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:08:
[...]

Welk linux OS word mij dan aangeraden?
Je moet niet kijken naar de hardware ondersteuning maar naar de manier van denken van je distro. Wil je alles zelf in de hand hebben of wil je dat er veel out-of-the-box werkt? Ala windows of wat er tussen in. Beginnende gebruikers raad ik (k)ubuntu aan. Door veel op rond te zoeken los je vaak je problemen op. Vaak ben je niet de enige met een bepaald probleem :)

offtopic:
thx cybersteef ;)

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

joRDzz schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:36:
[...]

Je moet niet kijken naar de hardware ondersteuning maar naar de manier van denken van je distro. Wil je alles zelf in de hand hebben of wil je dat er veel out-of-the-box werkt? Ala windows of wat er tussen in. Beginnende gebruikers raad ik (k)ubuntu aan. Door veel op rond te zoeken los je vaak je problemen op. Vaak ben je niet de enige met een bepaald probleem :)

offtopic:
thx cybersteef ;)
Daar kan ik nog maar weinig aan toe voegen.
Als je met Linux gaat beginnen kun je idd het beste distro's als (K)Ubuntu pakken. Verder zou je ook kunnen kijken naar SuSe en Mandriva, dat zijn ook distro's die out-of-the-box zoveel mogelijk laten werken. Als je wilt weten of je Wireless netwerkie direct gepakt wordt kun je even een LiveCD proberen, bijvoorbeeld van Knoppix of van Ubuntu, maar er zijn er nog wel meer.
En zoals joRDzz als zegt kom je er met goed zoeken en zelfstudie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je met Linux gaat beginnen kun je idd het beste distro's als (K)Ubuntu pakken.
Oneens. Als je met Linux gaat beginnen en je het op termijn serieus wilt leren kennen, neem je beter een distro waar je veel zelf moet instellen, maar met goede documentatie, dus iets als Debian of Gentoo of evt zelfs Slackware.

Beginnen met een 'makkelijke' distro waar alles voor je gedaan wordt betekent alleen dat je binnen de kortste keren een mooie KDE of Gnome desktop hebt, maar waar je werkelijk verloren bent zodra iets onverhoopt mis gaat :o - iets als dat is alleen aan te raden als je daadwerkelijk zelf nooit van plan bent om in de configuratie te duiken (dus als iemand anders de boel configureert -> corporate/educational omgevingen), of als je zelf al de interne werking genoeg snapt dat je dat zelf kunt, maar niet het 'gedoe' van een van de echte DHZ distros wilt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
dion_b schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 14:13:
[...]

Oneens. Als je met Linux gaat beginnen en je het op termijn serieus wilt leren kennen, neem je beter een distro waar je veel zelf moet instellen, maar met goede documentatie, dus iets als Debian of Gentoo of evt zelfs Slackware.

Beginnen met een 'makkelijke' distro waar alles voor je gedaan wordt betekent alleen dat je binnen de kortste keren een mooie KDE of Gnome desktop hebt, maar waar je werkelijk verloren bent zodra iets onverhoopt mis gaat :o - iets als dat is alleen aan te raden als je daadwerkelijk zelf nooit van plan bent om in de configuratie te duiken (dus als iemand anders de boel configureert -> corporate/educational omgevingen), of als je zelf al de interne werking genoeg snapt dat je dat zelf kunt, maar niet het 'gedoe' van een van de echte DHZ distros wilt...
Ik ben het eigenlijk heel erg eens met dion_b maar het hangt wel af van waarom je Linux gaat gebruiken: als je er meer van wilt weten (of er gewoon lol mee wil hebben! ;)) dan is één van de "basis"distro's (basis, omdat ze vaak worden gebruikt als basis voor een distro, zoals Ubuntu op basis van Debian) echt wel het beste idee - de sprong in het diepe, dan moet je wel leren.
(ik heb dat ook zo gedaan, geen seconde spijt van gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Laatst online: 20:50

TheFirepit

Vuurbal

Ik ben een newbie wat Linux betreft. Op mijn laptop draai ik nu Ubuntu met GNOME en alles doet het perfect. Graag zou ik echter Englightenment (E17) als desktop willen hebben. Ik heb Elive al geprobeerd, maar die herkent veel dingen niet.

Mijn laptop specs (Acer Travelmate 4051LMI):
- Intel Pentium M 1,5 Ghz
- 40 GB Harde schijf
- 512 MB DDR
- Intel Extreme Graphics II 64 MB VRAM
- Intel PRO/Wireless 2200BG (802.11g)

Verder heb ik nu 4 partities op mijn laptop, dit zijn:
- hda1, ext3, /, 10 GB
- hda5, fat32, downloads, 20 GB
- hda6, fat32, belangrijke bestanden, 8 GB
- hda7, swap, 2 GB

Wat ik er mee wil is:
- draadloos internetten,
- php programmeren,
- ftp up- en downloaden,
- msn,
- terminal server client verbinding (RDPv5 & VNC),
- foto's bewerken (GIMP),
- muziek luisteren,
- met office progamma's werken.

Heeft iemand hier zo een distro in gedacht die ik hiervoor kan gebruiken? Een voorwaarde die ik er eigenlijk wel aan heb is dat het gelijk out-of-the-box moet werken. Dus dat mijn partitie gelijk zichtbaar zijn en dat ik er mee kan werken en dat mijn draadloos netwerk het ook gelijk doet.

Groeten,
Engel.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
EngelF schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:36:
Ik ben een newbie wat Linux betreft. Op mijn laptop draai ik nu Ubuntu met GNOME en alles doet het perfect. Graag zou ik echter Englightenment (E17) als desktop willen hebben. Ik heb Elive al geprobeerd, maar die herkent veel dingen niet.
Heb je overwogen om Enlightenment te installeren in je huidige installatie? Het vereist geen aparte distributie. :)
Hier is een overzichtje van distro's die Enlightenment (standaard) gebruiken als desktopomgeving:
http://distrowatch.com/se...tecture=All&status=Active

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Cyphax schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:42:
[...]

Heb je overwogen om Enlightenment te installeren in je huidige installatie? Het vereist geen aparte distributie. :)
Hier is een overzichtje van distro's die Enlightenment (standaard) gebruiken als desktopomgeving:
http://distrowatch.com/se...tecture=All&status=Active
Ik heb het overwogen ja en er over nagedacht. Maar als ik dat doen halen alle GNOME packages Enlightenment dan niet overhoop? Dat Elpanel het niet meer doet ofzo? En wat doet Enlightenment dan met mijn huidig geinstalleerde programma's? Neemt hij die ook mee of verwijderd hij ze of doet hij er gewoon niks mee?

Ik heb eigenlijk gewoon teveel vragen omtrent het 'er gewoon overheen zetten' van Enlightenment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
EngelF schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:49:
[...]

Ik heb het overwogen ja en er over nagedacht. Maar als ik dat doen halen alle GNOME packages Enlightenment dan niet overhoop? Dat Elpanel het niet meer doet ofzo? En wat doet Enlightenment dan met mijn huidig geinstalleerde programma's? Neemt hij die ook mee of verwijderd hij ze of doet hij er gewoon niks mee?

Ik heb eigenlijk gewoon teveel vragen omtrent het 'er gewoon overheen zetten' van Enlightenment...
Ahh nou ik mag toch hopen dat Enlightenment gewoon van je Gnome packages afblijft met z'n tengels. Net als de rest van je systeem hoor. :)
De installatiehandleiding van Enlightenment zegt daar misschien wel meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Cyphax schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 17:00:
[...]

Ahh nou ik mag toch hopen dat Enlightenment gewoon van je Gnome packages afblijft met z'n tengels. Net als de rest van je systeem hoor. :)
De installatiehandleiding van Enlightenment zegt daar misschien wel meer over.
Gelukkig maar :)
Maar nou heb ik dan nog 2 vraagjes voordat ik me eraan waag. Kan ik als het helemaal niet bevalt of het misgaat ook nog gewoon weer terug naar GNOME?
En gaat het ook goed als ik de packages van de Enlightenment website dowload? Aangezien Ubuntu de E17 packages niet in Synaptic heeft staan (E16 staat er wel, maar E17 niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
1) Ja, en 2) ik zou E16 installeren denk ik. :)
(ik heb ooit eens geprobeerd E17 van source te compilen... is gewoon nieteens gelukt, kan je nagaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Cyphax schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 17:12:
1) Ja, en 2) ik zou E16 installeren denk ik. :)
(ik heb ooit eens geprobeerd E17 van source te compilen... is gewoon nieteens gelukt, kan je nagaan)
E17 gaat een redelijke development-cycle door hoor. die zou je best eens kunnen proberen.
Ik draai xfce-svn, en wat daar gefixed wordt in 1 week... kun je niet bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 14:13:
[...]

Daar geef ik je gelijk in als het willen opdoen van kennis de hoofdzaak is. Maar om te kijken of Linux op de desktop iets voor je kan betekenen en op kennis te maken met verschillende software pakketten kan een makkelijk itje zoals Ubuntu je kan bieden geen kwaad. Zodra je dan zelf de touwtjes in handen wilt en kunt nemen ga je over op een andere, "moeilijkere", distro.
Ik denk dat beide manieren zo ook hun voor en nadelen hebben, maar voor orientatie kan het absoluut geen kwaad naar mijn mening. En sommige mensen blijven daar dan mogelijk hangen en op vastbijten omdat het al lukt, maar degenen die controle willen zullen toch wel doorzetten.
Het beginnen met een distro waar je alles zelf moet doen heeft wel het voordeel dat je het gelijk ook goed aan kunt leren, maar je moet er wel meer geduld voor hebben. De één heeft dat geduld en de ander zal afhaken.

Zelf heb ik me eerst georienteerd met Mandrake, wat vroeger de grote makkelijke was, en dat beviel me wel, alleen wilde ik wel zelf de dingen installeren die ik wilde en niet zo'n enorm opgeblazen bakbeest gebruiken.
Toen ben ik in het diepe gesprongen met Slackware, en daar heb ik, net als Cyphax, nooit spijt van gehad.
En bij de vraag van ragingbull kreeg ik het idee dat het meer om het gebruiken ging dan om de controle.

[ Voor 14% gewijzigd door Ultraman op 07-03-2006 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb precies de tegenovergestede ervaringen. 8 jaar terug voor het eerst met Linux gespeeld, Suse 6.0, een jaar of twee daarna Mandrake. Op zich vond ik het geweldige systemen om mee te werken, maar ik kreeg beide keren problemen (eerste keer met de i810 video, tweede keer waardeloze performance). Hoewel ik toen geen totale computernOOb was, was ik van geen kanten in staat een oplossing te zoeken voor de problemen. Ik miste gewoon veel teveel basis. Al met alwas het een erg frustrerende ervaring, het heeft mij eerder vertraagd dan versneld bij het ontdekken van Linux. Pas toen ik jaren later Debian uitprobeerde op een oude P60 bak begon het te dagen. Als ik dat gelijk gedaan had, was ik nu waarschijnlijk Linux-guru geweest :7 :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ach ja wat heeft linux tege mij.. :( :P

eerst ubuntu die hangt bij het inloggen en er is daar is niks over te vinden op internet. is 1 oplossing maar die werkt natuurlijk niet..

en danheb ik maar fedora fc4 gedownload. md5sum chek gedaan. OK. een test draai in de setup: PASS. en dan toch hangt hij meteen in de eerste fase van de setup.. (waar achtergrond wit is en andere muiscursor is) hele systeme hangt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 149447 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 21:16:
ach ja wat heeft linux tege mij.. :( :P

eerst ubuntu die hangt bij het inloggen en er is daar is niks over te vinden op internet. is 1 oplossing maar die werkt natuurlijk niet..

en danheb ik maar fedora fc4 gedownload. md5sum chek gedaan. OK. een test draai in de setup: PASS. en dan toch hangt hij meteen in de eerste fase van de setup.. (waar achtergrond wit is en andere muiscursor is) hele systeme hangt..
Tja, dat is inderdaad het nadeel van een distro die op dat soort punten op Windows wil lijken (even vergeleken met een distro als Slackware/Debian/Gentoo), dan moet je wat meer moeite doen om erachter te komen wat er mis is omdat je minder output ziet... dat is denk ik ook dion_b's punt ongeveer. :)
Maar dat is een discussie op zichzelf eigenlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 21:02:
Ik heb precies de tegenovergestede ervaringen. 8 jaar terug voor het eerst met Linux gespeeld, Suse 6.0, een jaar of twee daarna Mandrake. Op zich vond ik het geweldige systemen om mee te werken, maar ik kreeg beide keren problemen (eerste keer met de i810 video, tweede keer waardeloze performance). Hoewel ik toen geen totale computernOOb was, was ik van geen kanten in staat een oplossing te zoeken voor de problemen. Ik miste gewoon veel teveel basis. Al met alwas het een erg frustrerende ervaring, het heeft mij eerder vertraagd dan versneld bij het ontdekken van Linux. Pas toen ik jaren later Debian uitprobeerde op een oude P60 bak begon het te dagen. Als ik dat gelijk gedaan had, was ik nu waarschijnlijk Linux-guru geweest :7 :+
Vandaar dat onze mening daarover mogelijk ook iets uit elkaar ligt in eerste instantie. Maar als ik gelijk in Slackware was gedoken was ik misschien wel minder ongeduldig geweest en had ik mijn desktopje mogelijk eerder lopen, maar dat is dan ook weer speculatie :P Met Mandrake heb ik overigens nooit echte config probs gehad, alleen mijn sound deed het niet maar ik was er toen achter gekomen dat er gewoon geen goede drivers voor waren aangezien er met mij veel meer waren die hetzelfde probleem hadden. Man dat is alweer een aardige tijd geleden. Ik draai nu bijna 2 maanden Linux ook op mijn main desktop PC, dus kwa ervaring zul je me wel verslaan. Mijn ervaring heb ik denk ik op een zelfde manier opgedaan als jou. Vroeger beetje gekloot op P166, 64MB, tijdje VectorLinux er op gedraaid en even naar DeLi-Linux gekeken maar dat stelde beide niet veel voor. Na een tijdje Slackware geprobeerd maar de install ramde zichzelf steeds vast op die PC en daarna Debian geprobeerd en dat heeft een tijdje gelopen. Alleen was dat allemaal wel pure CLI en dit mijn eerste install met een omgeving in X.
Dus het advies om gelijk met CLI is eigenlijk het beste.
Alleen denk ik toch dat je het als newbie wel eerst graag compleet wilt zien werken op je PC in plaats van op goede hoop maar op een vage commandline weg te gaan zitten tikken.
Vroeger snapte ik iig vrij weinig van de commandline.

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 07-03-2006 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cyphax schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 21:47:
[...]

Tja, dat is inderdaad het nadeel van een distro die op dat soort punten op Windows wil lijken (even vergeleken met een distro als Slackware/Debian/Gentoo), dan moet je wat meer moeite doen om erachter te komen wat er mis is omdat je minder output ziet... dat is denk ik ook dion_b's punt ongeveer. :)
Maar dat is een discussie op zichzelf eigenlijk. ;)
ja ik kan me nog van een eerdere fedora of redhat versie herrineren dat ik acpi enz uit moest zetten.

maar als ik de instal start met: linux acpi=off en noapic dan werkt het ook niet. (apic is uitgezet in de bios acpi uitzetten is niet mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Ik ga nu aan de slag met Gentoo en ik wil alles netjes volgens de handbooks met de livecd doen, maar welke handbook moet ik nou volgen? De Gentoo handbook of de 2006.0 handbooks?
In 2006.0 gebruiken ze de Livecd, maar ook GRP packages (terwijl ik het grootste deel zelf wil compilen). en in de normale handbook compilen ze wel alles zelf, maar daar gebruiken ze de Livecd weer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

8)7
Gentoo.org -> Gentoo Handbook -> View the Handbook, HTML, one page per chapter, x86 :)

Zie ook het handbook zelf. In de versie in ik je hier geef staat het volgende:
What are my Options?

You can install Gentoo in many different ways. You can download and install from one of our Installation CDs, from an existing distribution, from a bootable CD (such as Knoppix), from a netbooted environment, from a rescue floppy, etc.

This document covers the installation using a Gentoo Installation CD or, in certain cases, NetBooting. This installation assumes that you want to install the latest available version of each package. If you want to perform a networkless installation, you should read the Gentoo 2006.0 Handbooks which contain the installation instructions for a networkless environment.

Also note that, if you plan on using GRP (the Gentoo Reference Platform, a collection of prebuilt packages meant for immediate use after a Gentoo installation), you must follow the instructions in the Gentoo 2006.0 Handbooks.
Als ik je goed begrijp ga jij een installatie doen van CD waarbij je de beschikking hebt over een internet verbinding. Ik zie nu dat met de 2006.0 versie er geen Universal CD is voor x86 en dat deze volgens mij nu de LiveCD heet. Dus dat zal Universal zijn met een extra Live gedeelte denk ik.
Het handbook zal gebaseerd zijn op een x86 Universal, maar de LiveCD bied volgens mij dezelfde functionaliteit + een live OS.
Gentoo's Minimal Installation CD

The Minimal Installation CD is called install-x86-minimal-2006.0.iso and takes up only 49 MB of diskspace. You can use this Installation CD to install Gentoo, but always with a working Internet connection only.
Minimal Installation CD Pros and Cons
+ Smallest download
- Contains no stage3 tarball, no Portage snapshot, no prebuilt packages and is therefore not suitable for networkless installation

Gentoo's Installer LiveCD

The Installer LiveCD is called livecd-i686-installer-2006.0.iso and takes up 697 MB. You can use this Installation CD to install Gentoo, and you can even use it to install Gentoo without a working internet connection, just in case you want to bring Gentoo to another PC than the one you are currently installing Gentoo on :)
Installer LiveCD Pros and Cons
+ Contains everything you need. You can even install without a network connection.
- Huge download
Komt uit hetzelfde Latest Handbook :)
Ze gebruiken dus de LiveCD en de Minimal CD mag uiteraard ook.

Veel succes :*)

[ Voor 32% gewijzigd door Ultraman op 09-03-2006 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 20:57
Debian vond ik tot nu toe het lekkerste werken, maar ik wilde toch iets meer leren en configgen in/van linux dus besloot ik Gentoo 2006.0 ook maar eens op te halen. Computer een nachtje laten draaien om te compileren, ging allemaal prima, alleen laatste bij package 200 van de 250 ongeveer was the installation failed. Niet erg, kon gewoon in gentoo booten, maar die startte in Gnome. Ik wist dat hij gelukkig ook al KDE en de hele rotzooi gecompiled had, want ik wil toch graag in KDE.

Nou heb ik al een beetje ervaring met linux, maar ik raak altijd in de war met: De xserver, window managers, kdm, gdm, xdm, xorg, desktop environments, wat doet startx nou precies behalve x starten enz. Volgens mij hoort kdm bij kde, maar als ik kdm intyp in de command line, zegt hij command not found, terwijl ik volgens mij echt kdm had ge-emerged. Met startx kom ik dan weer in Gnome uit.
Ik zie door de bomen het bos bijna niet meer, maar dit hoort er dan maar bij he 8)

Toen ik Debian had, was alles al bijna voorgeconfigureert en werkte alles zonder problemen. Gentoo is de nieuwe uitdaging, hoewel het voor de ervaren mensen hier waarschijnlijk peanuts is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

startx start idd een X server.

xdm/gdm/kdm zijn allemaal grafische loginmanagers. Die moet je ook aan je boot toevoegen; (rc-update add xdm default) en daarna /etc/rc.conf aanpassen. Deze werken ook onafhankelijk van wat voor een DE je geinstalleerd hebt. Met xdm/gdm kun je ook een kde session starten.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 31491 op 09-03-2006 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Het lukt allemaal wel aardig met Gentoo, maar ik vraag me af of het eigenlijk wel handig is dat je alles zelf moet compilen en configureren. Een van de voordelen van Debian-based distro's is toch het gemak van installeren en updaten, iets installeren als openoffice duurt ongeveer 15 minuten (zoniet, nog minder) met een simpele commandoregel. Het portage systeem van Gentoo werkt ongeveer hetzelfde als debian's Apt-get, maar bij portage duurt het installeren van openoffice meerdere uren, en daarna moet je ook nog configureren. Het voordeel van Gentoo is wel de snelheid(als alles eenmaal compiled is :Z ) en stabiliteit.

Alles lukt wel op Gentoo oid, maar ik heb gewoon geen zin om eerst een halve dag te besteden aan hoe ik iets moet doen. Nee, ik kies toch liever voor gebruikersgemak dan voor snelheid.

* Jazzle gaat terug naar de distro in z'n icon O+

[ Voor 32% gewijzigd door Jazzle op 09-03-2006 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Openoffice compileren is gewoon idioot. Dat heb ik 1x gedaan en dat duurt en duurt en duurt. Daarom installeer ik nu gewoon openoffice-bin. Veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Anoniem: 31491 schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 19:17:
Openoffice compileren is gewoon idioot. Dat heb ik 1x gedaan en dat duurt en duurt en duurt. Daarom installeer ik nu gewoon openoffice-bin. Veel handiger.
Woei! Ik ben idioot :)

Maar idd is het installeren van de bin versie wel wat fijner. Ik heb het gewoon gedaan terwijl ik sliep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak
  • Laatst online: 12-04 12:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

Petok schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 18:28:
Nou heb ik al een beetje ervaring met linux, maar ik raak altijd in de war met: De xserver, window managers, kdm, gdm, xdm, xorg, desktop environments, wat doet startx nou precies behalve x starten enz. Volgens mij hoort kdm bij kde, maar als ik kdm intyp in de command line, zegt hij command not found, terwijl ik volgens mij echt kdm had ge-emerged. Met startx kom ik dan weer in Gnome uit.
...
Gentoo is de nieuwe uitdaging, hoewel het voor de ervaren mensen hier waarschijnlijk peanuts is. :+
In Gentoo start je je display manager (kdm, gdm, of een andere) altijd op via xdm. Hij kijkt dan in rc.conf wat jij hebt gekozen als display manager:
code:
1
2
3
quido@chip /opt/netcool/var $ grep kdm /etc/rc.conf
# What display manager do you use ?  [ xdm | gdm | kdm | entrance ]
DISPLAYMANAGER="kdm"

Gentoo is geen peanuts, maar wel heel erg leuk. En ik ben van mening dat een geinteresseerde linux gebruiker wel veel kan leren van het gebruik van Gentoo. succes!

PSN ID: Aapzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:31

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik heb ook nog een vraag. Ik zit op het moment te twijfelen tussen 2 distro's. Deze distributies zijn: SUSE en KUBUNTU( als julli nog betere hebben dan hoor ik het graag. Het liefste een beginner distro.)
Ik heb een half jaar lang op beide distro's gewerkt zonder internet in een knipperlicht effect.( 1 keer groen en de andere keer blauw) Maar ik wil nu definitieve keuze maken en met 1 van de 2 doorgaan met het verkkennen van de wondere wereld die linux heet. Ik ben er al uit dat ik KDE neem. Maar het enige wat eigenlijk moet werken is mijn internet. Zonder dit kan ik beter weer naar mijn windows teruggaan.

Mijn dongle is een Speedtouch 120 die op USB werkt( hier zit een orinoco chip in). Omdat thomson niet standaard drivers levert moet ik eigen zoeken. Die werken onder SUSE. Maar omdat ik SUSE wat bloated vindt( kun je uitzetten weet ik). Maar ik hoorde laatst ook dat deze drivers standaard in de kernel zitten. Dus dan moet ik hem zo kunnen activeren doormiddel van een mooie HOWTO. Maar het probleem is dat ik niet weet of dit zo is. Zouden jullie kunnen zeggen of dit zo is. ( of misschien nog een dostro aandragen die deze drivers standaard heeft en het netwerk zo kan configgen.

Misschien nuttig mijn specs:

Dual P3 550MHZ katmai
380MB RAM
Tijdelijk 20 GB schijf totdat ik het onder de knie heb. Dan gaat mijn windows schijf geleegd worden
Ati rage 128 pro@ agp 2x
OF

single P4 1.5 GHZ
Ati radeon 7000. @ agp 4X ( volgens mij van sapphire hij kan ook OEM zijn)
nu met 128 MB ram. Wordt dan wel meer.
Zelfde schijf als bij nummer 1

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Laatst online: 19-03 15:04
[delete]
[/delete]

[ Voor 95% gewijzigd door maxjuh op 10-03-2006 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-02 16:17
touchdomex schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 17:42:

Mijn dongle is een Speedtouch 120 die op USB werkt( hier zit een orinoco chip in). Omdat thomson niet standaard drivers levert moet ik eigen zoeken. Die werken onder SUSE. Maar omdat ik SUSE wat bloated vindt( kun je uitzetten weet ik). Maar ik hoorde laatst ook dat deze drivers standaard in de kernel zitten. Dus dan moet ik hem zo kunnen activeren doormiddel van een mooie HOWTO. Maar het probleem is dat ik niet weet of dit zo is. Zouden jullie kunnen zeggen of dit zo is. ( of misschien nog een dostro aandragen die deze drivers standaard heeft en het netwerk zo kan configgen. ...
Ik ben geen super linux expert zoals sommige hier, maar draai al een tijdje gentoo, ook met een draadloze kaart, alleen intern. Ik heb net al heel even gezocht op google over die speedtoch 120 ism met linux en er is genoeg over te vinden. :o
Je keyword is ndiswrapper, dit is een utility die het mogelijk maakt windows drivers in linux te gebruiken. Dus zoek ss op ndiswrapper en speedtouch 120 ofzo dan moet je er al een heel eind uitkomen. Zo niet, dan kun je het hier natuurlijk nog eens vragen :Y) ;)

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:31

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Speedsmile schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 19:41:
[...]

Ik ben geen super linux expert zoals sommige hier, maar draai al een tijdje gentoo, ook met een draadloze kaart, alleen intern. Ik heb net al heel even gezocht op google over die speedtoch 120 ism met linux en er is genoeg over te vinden. :o
Je keyword is ndiswrapper, dit is een utility die het mogelijk maakt windows drivers in linux te gebruiken. Dus zoek ss op ndiswrapper en speedtouch 120 ofzo dan moet je er al een heel eind uitkomen. Zo niet, dan kun je het hier natuurlijk nog eens vragen :Y) ;)
Dit weet ik. er is inderdaad genoeg te vinden ( hele howto's over netwerk instellen met mijn kaartje) Maar ik heb ook eventjes met een linuxer in de buurt gesproken. Hij zij dat je gewoon kon beginnen met SuSe voor je draadloos. Ik wil hier nog bedraad hebben want de verbinding is af en toe echt bagger. Dan schakel ik over op een wat minder bloated Distro( zat zelf te denken aan KUBUNTU) Maar als SuSe mij goed bevalt dan hou ik het er daarbij natuurlijk. ( wie weet als ik echt ver ben wel Gentoo. Maar dat zie ik nu nog niet zitten) Voor de rest bedankt. Zal ook eens kijken naar Ndisswrapper

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je een programma installeert, en je doet tar.. blabla en dna naar de map gaan en dan in die uitgepakte map doe je./configure en dan zegt hij map of bestand niet gevonden... :?

hoe kan dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 20:57
Anoniem: 149447 schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 14:56:
als je een programma installeert, en je doet tar.. blabla en dna naar de map gaan en dan in die uitgepakte map doe je./configure en dan zegt hij map of bestand niet gevonden... :?

hoe kan dat ?
Welke distributie heb je? Tenzij je het programma zelf wilt compileren zou ik gewoon het package management system van je distributie gebruiken. Zoals met Debian/Ubuntu ' apt-get ' en met gentoo het ' emerge '.
Maar ./configure kan ook gewoon, alleen moet je wel in de console zoeken naar de map waar het bestand in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fedora fc4..

ik kon net wel xmms installeren op die manier.. maar als ik naar de map ga in de console en dna ./configure doe krijg ik de mleding dat bestand of map niet is gevonden.

is gewoon een tar.gz bestand btw

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 149447 op 11-03-2006 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb je al gekeken of die configure file uberhaupt aanwezig is in de map waar jij ./configure doet?
Iets uitvoeren wat niet bestaat is namelijk onmogelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Ultraman op 11-03-2006 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Jongens dit is nu 1 van de 3 topics waarin dezelfde vraag/probleem wordt behandeld :X
(ik wil niet lullig doen verder maar Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6 en Fedora FC4 wil niet in gui)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oh ja sorry :P kwam beetje allemaal door verschillende dingen maar komt op zelfde neer eigenlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:23

dj_dysaster

Stoom \o/

Ik ben op zoek naar een klein floppy distrotje (heb ik zo mijn redenen voor, naast de 2 debianbakken die hier al draaien) waarbij het enigste wat het hoeft te kunnen is een C progseltje draaien (gcc dus). Iemand een ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soyuz
  • Laatst online: 23-03-2024
Op mijn studeer machine wil ik of Ubuntu Drapper Drake of Fedora 5 gaan installeren (als deze gereleased zijn). Deze machine draait nu Ubuntu Breezy, maar ik twijfel of dit wel de juiste keuze is. Ik zal even de specs en opsommen:

Computer Specs:
AMD Athlon 1700+
256 MB DDR266
Elitegroup moederbord, VIA KT266A
40GB Maxtor harddisk, 7200rpm
Voor backups gebruik ik een 80GB externe harddisk, met USB 2.

De belangrijkste zaken die op de pc zullen gaan plaats vinden:
# Tekstverwerken (OpenOffice.org);
# Informatie opzoeken op het internet (Firefox, Epiphany);
# Muziek luisteren (Rythmbox, Beep Media Player);
# Het nieuws kunnen bekijken in streaming media (MPlayer, Xine);
# Chatten met studiegenoten (Gaim).

Al deze zaken kunnen natuurlijk zonder problemen met beide distro's worden uitgevoerd. Nu ben ik wel benieuwd welke mij het snelst en meest betrouwbaar zal bedienen. Het liefst gebruik ik Gnome als DE. KDE vindt ik erg fijn werken, maar de overdaad aan opties houd mij van mijn eigenlijke doel, studeren en mijn scriptie schrijven. XFCE heb ik ook geprobeerd maar dat vondt ik gewoon niet prettig werken.
Ook is het voor mij belangrijk dat de updates die voor de betreffende distro uitkomen betrouwbaar en stabiel zijn, zodat ik na een security update niet ineens met een slecht functionerende instalatie zit.

Ik heb wel begrepen dat Fedora nog steeds een slechte out-of-the-box multimedia ondersteuning heeft (blijkbaar niks veranderd sinds Red Hat 7, die ik jaren geleden gebruikte). Maar via de Livna repository zou ik alles kunnen toevoegen. Ook zouden deze packages van hoge kwaliteit zijn:
Most rpm.livna.org developers are also actively involved in Fedora development and make sure that rpm.livna.org tracks Fedora development and that the packages are of the same quality as official Fedora packages.
Ik ben geen Linux newbie. Ik draai op mijn andere machine Arch, Gentoo en Debian. Echter op deze studeer machine staat de betrouwbaarheid, veiligheid en ease-of-use voorop.

Hopelijk hebben jullie wat suggesties voor mij, vooral van de Fedora gebruikers omdat ik daar geen recente (Red Hat 9 was de laatste die ik gebruikt heb) ervaring mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:43
Hallo, ik ben al een tijdje van plan om een Linux distrubutie te gaan draaien op mijn computer, maar ik weet nog steeds niet welke. de bedoeling is dat er mp3's op gespeeld gaan worden, af en toe een game (vooral World of Warcraft , wat oudere spellen etc), en surfen/msn etc. Probleem is dat ik liever niet de schijf wil formatteren om dti te doen, en wil hem eigenlijk gewoon naast XP hebben draaien (tis toch vooral om te proberen), een beetje het dual-boot idee zeg maar.

Welke Linux zou voor mij het beste werken?

Mijn specs:

AMD64 3200+
1GB ram
Radeon X800XL videokaart
Lan Onboard
Western Digital WD2000JB
Samsung 930BF TFT
Logitech MX510 muis
Creative Audigy 2

Ik draai nu Windows XP Pro ENG.

Ik hoop dat er een Linux is die gewoon naast windows kan werken. btw, ik hoef niet perse iets wat kant-en-klaar werkt, wil er best wat moeite in steken om het te leren, maar het moet niet te gek technisch worden.

Alvast bedankt voor de moeite.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
@Visgek24:

Dit kan op elke distro wel omdat de meeste distro's gebruik maken van Grub of Lilo (bootmanagers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

StyleWarz schreef op maandag 13 maart 2006 @ 22:33:
Ik ben geen Linux newbie. [...]
betrouwbaarheid, veiligheid en ease-of-use voorop.
Sounds like Debian to me :)
Of Gentoo/Slack/Arch mocht je daar aan willen.

@Visgek: Heb je al distro's geprobeerd? Als je graag snel klaar wilt zijn zou ik als ik jou was voor (K)Ubuntu gaan, of als je even wilt proberen om al je hardware aan de praat te hebben voordat je dieper duikt. En verder is er ook nog SuSe, Fedora & Mandriva, maar mijn voorkeur van de wat meer kant-en-klaar distro's gaat uit naar (K)Ubuntu.
Wil je graag iets meer control en zelf pingelen of durf je het gewoon gelijk aan, doe dan Debian/Slackware. Zelf zou ik in dat geval Debian aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-04 12:18
Ik heb hier nog een 450 mhz bak(p3 katmai) staan
wat voor een distro zou ik op deze bak met 256 mb ram zetten?
ik wil
  • Irc'en(Xchat)
  • misschien muziek luisteren(is nog niet meteen nodig)
  • en natuurlijk fatsoenlijk kunnen browsen
  • en wat msn'en
wat is de snelste distro die ik hiervoor kan krijgen?(graag geen livecd)
(trouwens ik ben ook geen newbie) :P

[ Voor 7% gewijzigd door jurp5 op 14-03-2006 19:17 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op dat dit niet het korte-vraagjes-topic is :)