Gathering of Tweakers

Quicksearch
prutser 1e klasse

quote:
X.ExceL schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 09:12:
mijn tips:

- geloof niemand, ook niet je hypotheek adviseur (allemaal gluiperds)
- bekijk goed de contracten voordat je iets tekent.
- bedenk goed hoe lang je de rente vast gaat zetten, je kan beter nu iets meer betalen, zodat je de komende jaren veilig zit (langere looptijd rentevast= hogere rente)
- zorg dat je van de bruto maandlasten rond kan komen, belasting teruggaaf is leuk maar zorg dat je er niet van afhankelijk word.
- bereken zorgvuldig de uitgaven en zorg dat je financieel nog ruimte hebt (ga dus niet al je inkomen uitgeven aan de hypotheek rente)
- sluit een risico verzekering op elkaars leven, dit kost niet veel, maar kan een hoop ellende en verdriet voorkomen(let op! geen levensverzekering die is erg duur)
- sluit eventueel de hypotheek iets hoger af voor verbouwing (kozijnen, deuren, muren, badkamer, keuken)

ik ben nu bezig met een (1e) huis aan het kopen en het is bijna rond, maar ik kom zoveel dingen tegen. bereid je goed voor en zorg dat je weet wat je wilt voordat je naar de hypotheek adviseur gaat.

suc6 :Y)

nog een tip:
Teken geen contract voordat je elke regel snapt. Er wordt vaak snel gerekend met voorbeeldjes etc en vaak had ik zoiets van "huh, je ne snappez pas". Vraag desnoods 10x hoe iets werkt of wat het betekend (af en toe kijken ze je aan alsof je stom bent), maar dan weet je wel precies waar je aan toe bent met je hypotheek en dat is het belangrijkste!

The major difference between a thing that might go wrong and a thing that cannot possibly go wrong is that when a thing that cannot possibly go wrong goes wrong it usually turns out to be impossible to get at or repair.

Allemaal hele goede tips, met een uitzondering: niet _iedere_ adviseur is een gluiperd :) De mensen van het assurantien kantoor die wij in de hand hadden genomen hebben ons uitstekend geholpen en hebben mij dus ook inderdaad geduldig meerdere malen het zelfde uitgelegd omdat ik iets niet vatte.

Voor de mensen in de omgeving van Nieuwegein: Van Anraad aan de Sluyterslaan is een aanradertje!

Al die tips van Excel kende ik gelukkig al toen we een huis gingen kopen, dus het is allemaal goed afgelopen. Wij zitten nu sinds een week of drie in ons nieuwe huis en het bevalt uitstekend! En door dit soort dingen in acht te nemen hebben we dus ook nog geld achter de hand voor noodgevallen.

EDIT:
quote:
Op 1 inkomen is het zo goed als onmogelijk om een beetje een huisje te kopen

Tja, ons huis hebben we op mijn inkomen alleen kunnen kopen. M'n vrouw staat wel op de hypotheek papieren, maar met een inkomen van 1 euro per jaar -> ze is student :) Dus het kan wel, maar ik geef toe dat je dan idd boven modaal moet verdienen.

Om de lijst met statistieken wat te voeden: op mijn loon is voor de hypotheek een factor van 4.4 gegaan voor het uiteindelijke leenbedrag.

cailin_coilleach wijzigde dit bericht 05-01-2006 10:49 (27%)

Oh, what a lovely tea party!.. <3

Vroeger bekend als toeter

quote:
Capo schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 08:47:
[...]

Je hebt mij dus , andere gaven de voorzet al in dit topic, over de streep getrokken om meerdere afspraken te gaan maken.
Ik had het idee dat ik bij de postbank wel goed zou zitten en er wel mee rond zou komen (is misschien ook wel) maar toch wel verstandig dus om ook bij de rabobank etc. te gaan praten.

Ik ben uiteindelijk ook bij de postbank uitgekomen nadat de rabo-adviseur wat vreemd bij mij deed toen het erop aan kwam. Je kunt ook een tussenpersoon benaderen voor een hele scherpe offerte van een bank en met die offerte naar de bank gaan er vragen of ze eronder willen zitten.
Uiteindelijk is het zo ongeveer de meest ingrijpende uitgave in je leven en daarvoor mag je er best wat mensen mee belasten vind ik :)
quote:
Starters hypotheek van postbank met verwacht salaris over 5 jaar durf ikniet aan. Amerikaans bedrijf, misschien verdien ik 15k per jaar meer maar misschien sta ik op straat, begin ik bij nederlands bedrijf en verdien ik 10k minder...
Dan is dat niet zo'n goed idee :) Wel is er een soort van checklijstje wat je verwachte salarisstijging bepaald, maar goed dat vertellen ze je zelf wel :)
quote:

Ik ben overigens in de randstad aan het kijken. Ik ga werken op schipholrijk en ben aan het kijkenin Hoofddorp, Amstelveen, Haarlem, Uithoorn die vierhoek zo'n beetje. Zandvoort/Lisse dat soort plaatsen kan ook natuurlijk.

Je moet echt goed opletten. Sommige appartementen hebben een kamer meer voor 12.500 euro prijs verschil en hebben er nette vloer in liggen etc.. andere zijn compleet kaal etc.. ben benieuwd hoe en wat het word. Eerst paar maanden kamertje huren.. :X (net zo duur als hypotheek voor 5x zo kleine ruimte.)
Randstad is duur :P Staar je ook niet blind op NHG als je alleen bent, in de randstad komt dat bijna niet meer voor tegenwoordig begreep ik.
Als je toch in de Randstad moet wezen kan ik je ook aanraden om rond Nieuwegein eens te kijken. Goed, je zit verder van je werk af, maar je zit wel bij alle belangrijke snelwegen (A2, A12, A27, A28) in de buurt. Voor mij was Schiphol-Rijk (was bij UPC gedetacheerd) veertig minuten rijden als er geen file stond.

Snelle motors lopen stuk.
Reg. datum: 14 oktober 1999

quote:
toeter schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:02:
[...]

Ik ben uiteindelijk ook bij de postbank uitgekomen nadat de rabo-adviseur wat vreemd bij mij deed toen het erop aan kwam. Je kunt ook een tussenpersoon benaderen voor een hele scherpe offerte van een bank en met die offerte naar de bank gaan er vragen of ze eronder willen zitten.
Uiteindelijk is het zo ongeveer de meest ingrijpende uitgave in je leven en daarvoor mag je er best wat mensen mee belasten vind ik :)

Randstad is duur :P Staar je ook niet blind op NHG als je alleen bent, in de randstad komt dat bijna niet meer voor tegenwoordig begreep ik.

Nee NHG is niet haalbaar, zit er niet verlangs maar toch..

Moet idd goed rond gaan informeren.. gezien het idd uitgave van je leven is.. bedoel zoiets doe je niet iedere 2 jaar ff overnieuw :)

quote:
cailin_coilleach schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:08:
Als je toch in de Randstad moet wezen kan ik je ook aanraden om rond Nieuwegein eens te kijken. Goed, je zit verder van je werk af, maar je zit wel bij alle belangrijke snelwegen (A2, A12, A27, A28) in de buurt. Voor mij was Schiphol-Rijk (was bij UPC gedetacheerd) veertig minuten rijden als er geen file stond.

UPC Corp , nu liberty global ? daar kom ik te zitten. Echter jij zult bij Bob en dergelijke gezeten hebben ivm unix ? Ik microsoft kant...

40 minuten rijden is wel te doen idd, maar je moet ook rekening houden met de kosten van de auto, bedoel benzine word duurder etc.

Capo wijzigde dit bericht 05-01-2006 11:29 (59%)

Bezig met ICND1 v, ICND2, SND, SNRS,SNPA,CANAC,IPS.

quote:
cailin_coilleach schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 10:42:
Allemaal hele goede tips, met een uitzondering: niet _iedere_ adviseur is een gluiperd :)
[...]

ok, ok, niet allemaal maar een hoop verdraaien de waarheid, laten dingen weg etc etc. ik bedoel dus eigenlijk:

vertrouw niet zomaar die man die je net 1 week kent, want je zit ewr voor jaren aan vast. pas op dus!

mja je moet ook weer niet te wantrouwend zijn natuurlijk, er zitten vast wel goede tussen ;)

Spits ya in the face!

quote:
cailin_coilleach schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:08:Voor mij was Schiphol-Rijk (was bij UPC gedetacheerd) veertig minuten rijden als er geen file stond.
ja, maar dat is nu vaak het probleem met naar/van je werk gaan; er staat wel file :P
Nee, Excel: je hebt gelijk. In zaken is het wel degelijk een goed idee om een bepaalde mate van wantrouwen te hanteren. Absoluut! Gelukkig slaagde die vent met wie wij zaken deden er al binnen een half uur in om mijn wantrouwen volledig weg te nemen.

@Ljama:
Tja... Ik vertrok dan ook altijd om zes uur 'sochtends en om drie uur 'smiddags... Dan ben je de files voor :)

offtopic:
@Capo:
Ik zat idd bij LGI, maar niet bij de "grote" UNIX groep waar ook Mike Hulsman (top kerel! doe'm de groeten!) zit. Ik was daar drie maanden om de DTV Labs (Boeingavenue, begane grond, bij de receptie links) te helpen een beheer omgeving op te bouwen.

Poepen = ultieme ontspanning
Reg. datum: 30 januari 2000

quote:
Capo schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:24:
Nee NHG is niet haalbaar, zit er niet verlangs maar toch..

Moet idd goed rond gaan informeren.. gezien het idd uitgave van je leven is.. bedoel zoiets doe je niet iedere 2 jaar ff overnieuw :)

Cool Capo, een huis kopen! Als je nog wat wilt weten, mail gerust. Ik heb het zelf ook ruim een jaar geleden gedaan.

Overigens heb ik ook geen NHG, omdat de spaarhypotheek die ik wilde me niet bij hun levensverzekering accepteerde (diabetes) en de tijd te krap was (had nog een week voor overdracht, die mongolen werkten echt zo traag als bezopen slakken in winterslaap) en ging over naar een beleggingshypotheek met levensverzekering zonder voorwaarden. Die was de dag voor overdracht goedgekeurd en 's morgens was het geld er, voordat ik 's middags het contract ging tekenen. 8)7 Ach ja, dolle pret. ;)

Join het Front Anti-Liev!
LTS-zwakstromers met een 3 voor Nederlands zeggen liev!

Borgoth: Vrouwen kunnen gewoon niet lang genoeg hun mond houden om de benodigde druk op te kunnen bouwen voor een scheet. Dat is de enige reden.

* Oesie is zelf ook aan het kijken voor een huisje.

Zal in het kort even mijn berekening laten zien, eigenlijk werkt die verkeerd om voor jou maar dan kan je hem wel even omdraaien.

Neem de rente: (bijvoorbeeld) 3.5%
Neem je hypotheek: (bijvoorbeeld) 150.000 euro

Let op! Eigenlijk hoef je alleen je rente van je hypotheek te betalen zodat ie niet stijgt.

Dus 3.5% van 150.000 euro = 5250 euro (dit zal je jaarlijks moeten aflossen), op maandbasis is dat ¤437,50.

Reken uit wat je netto overhoud aan looninkomsten. Trek hiervan je vaste lasten af (bijvoorbeeld, telefoon, internet, gas, licht, eten). Kijk wat je overhoud en dat bedrag kan je aan rente betalen voor je hypotheek (hier krijg je nog btw van terug aan het einde van het jaar wat je kan gebruiken om je hypotheek af te lossen).

Nu het sommetjes omgekeerd. Stel dat je ¤700,- euro per maand kan betalen aan je hypotheek.
700*12= 8400 euro per jaar
(8400/3.5)*100 = Hypotheek van 240.000 euro

Hoop dat je er wat aan hebt.

Power is nothing without control

Ik heb ook net een huis gekocht in leeuwarden, en ik kan je zeggen dat er heel wat kosten bijkomen.. Heb gister alles even opgeteld wat in ieder geval vast is, daarbij komen de losse uitgave's nog.
www.paletus.nl

Er is geen een hypotheekverstrekker die je zomaar 150000 geeft om een huis van 150000 te kopen. Je moet wel een onderpand hebben van jezelf in verband met eventuele executieverkoop. Dan is het huis geen 150000 meer waard, maar eerder 130000. Dus een bank kan 20000 euro erop verliezen.

Heb je spaargeld van jezelf wat je bij in het huis steekt, dan kun je aflossingsvrij nemen. Anders zit je waarschijnlijk vast aan een spaar/beleggings/semiaflossingsvrije hypotheek.

Daarnaast moet je bij aflossingsvrij ook nadenken over de toekomst. Sluit je de lening af tegen 4 procent en los je niets af, dan staat er over 15 jaar bijvoorbeeld nog steed 150000. Dan wordt op dat moment de rente opnieuw bepaald en kan het best opeens 8 procent geworden zijn.

my ride: www.paletus.nl my cam: fujifilm s5700 my pc: Athlon X2 1,5 GB Mem X1950 my pda: Sony clié TH55 my phone: SEK610i

Snelle motors lopen stuk.
Reg. datum: 14 oktober 1999

quote:
Hillie schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:42:
[...]

Cool Capo, een huis kopen! Als je nog wat wilt weten, mail gerust. Ik heb het zelf ook ruim een jaar geleden gedaan.

Ach ja, dolle pret. ;)
Ik mail je sowieso nog tussen alle chaos in ;)

Capo wijzigde dit bericht 05-01-2006 14:38 (43%)

Bezig met ICND1 v, ICND2, SND, SNRS,SNPA,CANAC,IPS.

We gaan morgen bellen met de rabo om een informatief gesprek met de rabo aan te gaan, in de loop van volgende week heb ik een functionerings gesprek met mn chef waarbij ik mn laatste loonswijziging krijg te horen, en mijn vriendin krijgt dan ook d'r vaste contract, dus dan hebben we de belangrijkste info voor het gesprek. Daarna wil ik nog naar de Friesland Bank zodat ik die 2 een beetje tegen elkaar op kan laten "bieden", dus hopelijk weet ik binnen 2 weken dan wat exacter wat we kunnen lenen.

-spaargeld hebben we wel, maar niet veel dus dat gebruiken we niet voor een eigen inleg maar om het huis in te richten etc.

quote:
shure-fan schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 01:52:
[...]

Ik kom dus zelf uit Sneek, en de reden van de dure huizen hier is, dat er 1 wijk geheel vernieuwd wordt en geheel gemoderniseert word, er zijn nog genoeg huizen in sneek te koop die tussen de 150 en 200 zitten, en ja als je richting h' veen of workum moet si het natuurlijk ideaal dat de A7 gewoon naast de deur ligt.

als ik bv op funda.nl kijk kan ik in sneek eigenlijk niet veel soeps vinden, ik heb het gevoel dat in drachten meer tekoop staat voor minder geld.

de huizen in friesland zijn iig iets goedkoper, maar de lonen liggen hier ook wat lager... ik heb een leuke baan maar verdien niet veel (ruwweg 2000,- euro bruto per maand), wat mn vriendin gaat veridenen is nog helemaal afwachten... irritante is dat ze al sinds 1 jan. onder een vast contract werkt, maar nog geen contract heeft of een loon weet (ze was tot voorheen gedetacheerd). al met al zal het iig niet een dikke hypotheek worden... alleen op mijn naam/loon is dan ook uitgesloten.

- nu even weer over het huis opzich: hoe realistisch is het om voor juni een huis te kunnen hebben? als ik over 2 weken wat exacter weet wat we kunnen lenen wil ik direct serieus huizen gaan bekijken (dus langs gaan ipv alleen maar via inet kijken). wat is jullie ervaring met hoe snel zo'n koop rond kan zijn? hangt er natuurlijk ook maar vanaf wanneer de verkopers het huis kunnen verlaten.

- ik hoorde van een collega ook datje vaak een hoger bedrag kunt lenen als je al een huis gevonden hebt wat je wilt kopen, omdat de hyptoheek verstrekker dan de zekerheid heeft dat je zo snel mogelijk een huis wilt/gaat kopen en dan ook probeerd om in de buurt van het aankoop bedrag te komen.

en is dit ongeveer de gang van zaken?:
- Ons is verteld dat we ongeveer 145k kunnen lenen.
- wij gaan huizen bekijken en doen een bod op een huis
- verkopers vinden het te weinig en willen 150k
- wij belen met de hypotheek verstrekker en vragen of we 160k (incl kosten koper) kunnen lenen omdat we dan definitief ons huis kunnen kopen, bank stemt toe.
- wij bellen de makelaar en geven een laatste bod van 148k, makelaar stemt toe.

-hoe snel moeten we een aanbetaling doen? of wat moeten we dan doen?

Chaoss wijzigde dit bericht 05-01-2006 19:41 (13%)

Titaan

Een huis ok, maar dan de meubels... man wat zijn die duur!

Hoe hebben jullie dat geregeld?

Wördt nich hellig, pak nen grötteren hamer!

quote:
allure schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 19:57:
Een huis ok, maar dan de meubels... man wat zijn die duur!

Hoe hebben jullie dat geregeld?
al het kleine uitzet hebben we al (servies, glazen, kookpannen, eigenlijk al het keukenspul al, strijkplank. etc etc.), wat meubels betreft kan ik hier en daar wel wat krijgen (heb al een bank aangeboden gekregen), in eerste instantie hoeft alleen de keuken, de woonkamer en 1 slaapkamer ingericht te worden. daarvoor heb ik wat spaarcentjes... komen we te kort koop ik liever eerst een tafel etc bij de kringloopwinkel of op marktplaats staat ook zat, zodat we direct wat moois kunnen kopen als er weer wat gespaard is.
quote:
- nu even weer over het huis opzich: hoe realistisch is het om voor juni een huis te kunnen hebben? als ik over 2 weken wat exacter weet wat we kunnen lenen wil ik direct serieus huizen gaan bekijken (dus langs gaan ipv alleen maar via inet kijken). wat is jullie ervaring met hoe snel zo'n koop rond kan zijn? hangt er natuurlijk ook maar vanaf wanneer de verkopers het huis kunnen verlaten.

Je bent natuurlijk afhankelijk van de andere partij. Wij hebben vorig jaar in februari een huis gekocht. De verkoper wou in mei al de overdracht, dus half mei de overdracht en we zijn begin juni verhuisd. Het kan dus wel, maar het hangt niet alleen van jou af.

quote:

en is dit ongeveer de gang van zaken?:
- Ons is verteld dat we ongeveer 145k kunnen lenen.
- wij gaan huizen bekijken en doen een bod op een huis
- verkopers vinden het te weinig en willen 150k
- wij belen met de hypotheek verstrekker en vragen of we 160k (incl kosten koper) kunnen lenen omdat we dan definitief ons huis kunnen kopen, bank stemt toe.
- wij bellen de makelaar en geven een laatste bod van 148k, makelaar stemt toe.

-hoe snel moeten we een aanbetaling doen? of wat moeten we dan doen?

Let op, weet van te voren wat je kunt lenen. Als je 145K kunt lenen, gaan ze je niet ineens 160K geven, alleen omdat je dat graag wilt.

Let op !!!! Een voorlopig koopcontract is alles behalve voorlopig. Het enige voorlopige eraan is dat er nog een echt contract volgt. Maar tenzij 1 van de ontbindende voorwaarden ingaat, zit je er aan vast, of 10% boete betalen.

Meestal wil men een bankgarantie, bij ons binnen 2 weken na ondertekening voorlopig koopcontract. Je hypotheekverstrekker regelt dit. Dan moet ook voor een bepaalde tijd (meestal 4 weken) de hypotheek rond zijn. Dit is een ontbindende voorwaarde, maar denk daar niet te licht over. De andere partij mag onderzoeken of je ook echt moeite hebt gedaan om een hypotheek te krijgen, en als jij daarin in gebreke bent gebleven kost het je 10%.

Maar goed, als alles volgens wens gaat, heb je alles zo voor elkaar. Maar weet van te voren wat je kunt lenen, en wat je dus kunt bieden (90% ongeveer daarvan)

Li0nHeart wijzigde dit bericht 05-01-2006 21:16 (53%)

maar als de verkoper meer wil dan wij in eerste instantie kunnen bieden, en we nemen contact op met de bank om bv 5-10k meer te vragen, dan zal de bank daar toch wel wat aan proberen te doen aangezine ze dan een hypotheek kunnen verkopen. Ik ga natuurlijk niet meer bieden dan wat ik kan krijgen.

bij wie breng je eigenlijk een bod uit? de eigenaar of bel je de makelaar?
de makelaar.. wij zagen de eigenaren pas bij ondertekening vh voorlopige koopcontract

quote:
Li0nHeart schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 22:04:
de makelaar.. wij zagen de eigenaren pas bij ondertekening vh voorlopige koopcontract

dus je gaat ook met de makelaar het huis bekijken? (zal wel een domme vraag zijn :P)

ik d8 je blet met de makelaar om een afspraak te maken en dan ga je gewoon naar het huis toe waar de huidige bewoners het je laten zien. Waren bij jouw de bewoners niet aanwezig tone je het huis ging bekijken? en hoeveel huizen hebje in totaal irl bekeken?
Heh.. ik wist dat ook niet hoor.. was ook mijn eerste huis.

De bewoners waren niet aanwezig. Ik weet niet of dat altijd zo is, maar volgens mij heeft de makelaar dat wel veel liever. Je kunt dan rustig rondlopen. Evt een keukenkastje opentrekken en zo. Het voelt wel raar om in iemand anders huis rond te lopen.

Je moet de makelaar dan ook allerlei vragen stellen. Je hebt namelijk een onderzoeksplicht. Maar zij hebben ook een informatieplicht, dus ze mogen bijvoorbeeld niet achterhouden te vertellen dat er (ik noem maar iets) betonrot is of zo. Maar je moet zelf ook goed je ogen de kost geven.

Als een huis je lijkt ga je vaak een 2e keer bezichtigen. Neem dan een objectief iemand (vader/kameraad) mee, want meestal ben je zelf zo weg van het huis, dat je dat zelf niet meer bent :)

Wij hebben 2 huizen bekeken. De eerste was het toch echt niet. De tweede was het helemaal :) Soms loop je er zomaar tegenaan.

kheb er wel zin in! 8) maja al dat gedoe er omheen bah dat is echt niets voor mij! maja das de zure appel.

hoop zo snel mogelijk een budget te weten, zodat we serieus kunnen gaan zoeken. :D
quote:
maar als de verkoper meer wil dan wij in eerste instantie kunnen bieden, en we nemen contact op met de bank om bv 5-10k meer te vragen, dan zal de bank daar toch wel wat aan proberen te doen aangezine ze dan een hypotheek kunnen verkopen. Ik ga natuurlijk niet meer bieden dan wat ik kan krijgen.

Absoluut niet. Een bank zal je niet meer geld geven dan zij verwachten dat je terug kan betalen. Als zij aanvankelijk zeggen "dit is de max", dan zullen ze daar niet later alsnog overheen gaan omdat je anders je huisje niet kan kopen.

Voor de bank is het belangrijker om gegarandeerd elke maand geld van jou te krijgen, dan om jou een duurdere hypotheek te geven. Dat zou namelijk tot betalingsproblemen kunnen leiden, met alle rompslomp er omheen.

Oftewel: je krijgt van hen je max te horen en gaat op zoek naar een huis wat binnen die bestedingsruimte past (inclusief alle bijkomende kosten natuurlijk!). Onze zaak als voorbeeld nemend: de werkelijke prijs van ons huis lag 20k onder ons hypotheek bedrag, waar (na alle bijkomende kosten) zo'n 5k a 6k van over bleef.

Om Li0nHeart's verhaal nog te bevestigen:
Geef bij een bezichtiging inderdaad je ogen en handen goed de kost. Durf om doortastend te zijn en heb inderdaad ook het lef om tot het "zeikerige" toe zaken te controleren. Je koopt wel iets waar je een lange tijd aan vast zit en je steekt je daarvoor ook nog eens diep in de schulden. Dus verzeker je er van dat je iets goeds koopt!

Ook bij ons was het zo dat de bewoners een blokje om waren toen wij voor de bezichtiging kwamen. Het geeft zowel jou als de makelaar de ruimte om vrijuit te spreken en te handelen.

Nog wat tips:
stel voor jezelf een maximum prijs in, een makelaar zal je altijd proberen te verleiden om nog een paar k extra los te peuteren en mooie praatjes houden dat het uiteindelijk maar een paar euro per maand scheelt. Zeg die makelaar dan maar gelijk dat je liever hebt dat de verkoper die paar euro per maand betaalt en hou vast aan je eigen max. Zeker als een huis al een tijdje te koop staat begint de tijd voor de verkoper ook te dringen.

voel je niet bezwaard om 2x of vaker een huis te bezichtigen, je ouders meenemen is wel verstandig, ook is het handig om iemand die een goed timmermansoog heeft mee te nemen die de staat van het huis nauwkeurig kan bepalen.

Als er nog veel in het huis moet gebeuren dat je op het oog hebt, vraag dan vantevoren zoveel mogelijk offertes/prijsschattingen op bij bijv. installateur, vloerbedekking, keukenboer, etc. etc. zodat je een redelijk idee hebt van de kosten die je nog staan te wachten

He who breaks a thing to find out what it is, has left the path of wisdom.

Titaan

Ok, ik heb nu dus een huis gevonden wat ons wel wat lijkt, hoe bereken ik nou een passend openingsbod?

Er vanuit gaande dat het huis 220.000 als vraagprijs heeft.

Wördt nich hellig, pak nen grötteren hamer!

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws