Hoofdcategorieën
Topicacties

Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

Reageer Nieuw Topic
en al weer een stukje verder:

http://freepgs.com/daniel_kunst/robot01.jpg

aan de 2 uiteindes komen 2 poten die strax omhoog en omlaag kunnen bewegen
dan moet ik de motortjes er in bouwen, en als laatste de aansturing maken ;)
Reg. datum: 04 oktober 2004

Check de volgende site.. een robot dinosaurs van 2 meter..:

http://www.kolumbus.fi/robman/robotit.htm

http://www.kolumbus.fi/robman/HPIM0807.JPG

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

^^ met stom.
Reg. datum: 30 november 2002

Opletten met aluminium, want dat is een redelijk moeilijk te bewerken metaal. Althans, als je de harde soort hebt toch. En bovendien kan je het zo goed als niet solderen. 't Is maar even vermelden :).

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker

Reg. datum: 20 juni 2002

Ik heb net even een test opstelling gemaakt van wat losse stukjes aluminium die ik nog had liggen.
Niet echt bijzonder, twee tandwielen met een tandriem waar ook twee stappen motoren op staan.
Ik heb ook maar wat nieuwe stappenmotoren besteld. (die waar smoody het over had.) Als die binnen zijn kan ik wat gerichter gaan ontwerpen.

http://www.scrap.cistron.nl/DSC01953.JPG
quote:
Ibex schreef op zondag 22 januari 2006 @ 15:28:
Opletten met aluminium, want dat is een redelijk moeilijk te bewerken metaal. Althans, als je de harde soort hebt toch. En bovendien kan je het zo goed als niet solderen. 't Is maar even vermelden :).
M'n alu-skills kan je hier zien :)

k zaag het met een fijn hout-figuurzaagje en k zet alles aan elkaar met boutjes en moertjes ;)
er zit nog wel wat speling in het geheel, maar als k het strakker aandraai loopt t weer niet soepel.

overigens kun je voor de draaiende delen het beste moertjes gebruiken met een soort plastic / rubber randje erin, deze draaien er niet af ;)
uhm duhhh!!!
Reg. datum: 18 januari 2005

Je bedoelt die moeren met een nylon ring in. ja die zijn daar inderdaad ideaal voor en zijn niet eens veel duurder dan een gewoon moertje.

trouwens bij stappenmotor.nl heb je ook veel keuze voor stappenmotoren ze zijn helaas ook iets duurder maar dat komt omdat de motoren ook krachtiger zijn (meer koppel Nm).

Helaas ligt mijn project al 2 weken stil door tentamens die ik moet maken :r . Maar volgende week ga ik weer volop verder :*) .

400V 16A geeft ook mooie vonken en daarna volgt de pijnlijke stilte

^^ met stom.

quote:

Het is jouw eerste keer niet zo te zien :). Maargoed, het kan een handige tip zijn.
Ikzelf bij mijn boot dacht ook van, aluminium is licht en zacht, en zal wel gemakkelijk te bewerken zijn. Nou, dat viel toch wat tegen hoor. Ik heb het spul moeten "lassen" met epoxylijm.

^^ met stom.

Owja, ik dacht bij mijn eigen, ik deel eventjes enkele van mijn modules van mijn duikbootproject met mijn mede-robot-bouwers :). Het kan best dat de printplaatjes wat optimaler konden ontworpen zijn, maar ze zijn geheel op papier ontworpen, en ik vond ze al aardig compact zo uit mijn hoofd :).

• Een voedingsmodule.
Deze is ontworpen voor gebruik met twee 7805 spanningsregulatoren. Eventjes de eigenschappen:

- ingangsspanning tussen 9 V en de 35 V
- 1x 5 V gestabiliseerd voor microcontrollers
- 1x 5 V gestabiliseerd voor lichte verbruikers (bvb servo's)
- 1x 7-33 V ongestabiliseerd (enkel een paar condensatortjes) voor grotere verbruikers.
- Bescherming tegen ompoling dmv 2 grote diodes.

http://users.pandora.be/ibex/3.png
Afbeelding ongeveer op ware grote (gebruik de pennetjes van de 7805 als referentie) en dient in spiegelbeeld geetst te worden. Dit is het bovenaanzicht (kant van de componenten).

Oranje zijn de diodes. De diodes bij nummer 1 (ingang) en nummer 2 (GND) dienen voldoende stroom te kunnen verdragen (alle stroom moet daar door). Ook de diodes bij nummer 5 (de 7-35 V) en bij nummer 6 (GND) moeten voldoende groot zijn (toevoer naar de spaningsregulatoren). De diodes bij nummer 3 (eerste 5V) en bij nummer 4 (tweede 5V) zijn enkel ter bescherming en daar loopt normaal geen stroom door. Het roze en blauw zijn condensatoren. Roze is 100nF en blauw is 10µF.

• L293B motordriver
Deze module is ontworpen voor gebruik met de L293B. Samen met de 4 diodes is het een perfecte aansturing voor een motor. Er zijn 2 toevoerlijnen voor spanning. 1 voor de chip (5V) en 1 voor de motor (tot 36 V). De chip kan 1 A aan, maar ik denk niet dat de printplaat dit aankan. De eigenlijke aansturing is met 2 datalijnen:
00: stoppen
01: links
10: rechts
11: stoppen
De dataingangen kunnen direct aan een microcontroller worden gehangen.

http://users.pandora.be/ibex/5.png
Ongeveer op ware grootte (gebruik de L293B als referentie), ook hier dient het in spiegelbeeld te worden geetst. Dit is het bovenaanzicht (kant van de componenten). De chip is met zijn neus (pin 1) naar de aansluitingen onderaan gericht..

Het bauw zijn draadbruggen, het roze zijn diodes. Deze zijn als beveiliging en hoeven normaal bijna geen stroom door te laten. De aansluitingen zijn van links naar rechts (gezien op de afbeelding): GND, 0-36 V motorspanning, 5V voeding voor de chip, datalijn 0, datalijn 1.

Eventueel kan een koelvin op de chip worden gezet wanneer deze hoge stromen moet kunnen verdragen. De koelvin dient verbonden te worden met de 4 GND-pennen van de chip in het midden.

Zo, ik hoop dat iemand er gebruik zal kunnen van maken :). Sorry voor de brakken kwaliteit van de schetsen, maar ik heb ze ook op deze manier gebruikt :). De gaatjes doorslaan op de printplaat, en dan met een etsvaste stift de baantjes overtekenen. Owja, het gebruik van deze schakelingen is geheel op eigen risico :).

Ibex wijzigde dit bericht 23-01-2006 16:58 (71%)

uhm duhhh!!!
Reg. datum: 18 januari 2005

heej hoe gaat het met diegene die een asuro hebben gekocht voldoet i een beetje aan de verwachting. kan je er ook al wat extra's mee of kan je hem alleen maar door de kamer laten rijden. ben eigenlijk toch wel benieuwd wat jullie er van vinden ik heb er helaas geen. ik heb gekozen voor een zelf te ontwikkelen robot.

400V 16A geeft ook mooie vonken en daarna volgt de pijnlijke stilte

S.C.Heerenveen
Reg. datum: 21 januari 2002

Mijn Asuro is vandaag opgehaald door SelektVracht, nu maar hopen dat ik snel een nieuwe krijg. (zie boven).

Een huisgenoot heeft ook een Asuro nu, dus willen we straks proberen die 2 asuro's met elkaar te laten communiceren.

En over zelf maken:
Dat lijkt mij ook wel erg gaaf om te doen, maar het onbreekt mij daarvoor aan een aantal dingen:
Electronica kennis
Werkplaats
Geld

Ik bedenk ook net dat ik mijn profielwerkstuk ook over robots heb gedaan. Ik heb toen met een klasgenoot een robotje gebouwd die een lijn moest volgen. Het resultaat was vrij slecht, maar het was wel leuk om te doen. Ik kan het verslag zelf niet meer vinden, maar ik zal die (nu ex) klasgenoot vragen of hij het nog heeft.

There are 10 types of people. Those who do understand binary and those who don't.

vandaag mn 2 L293B's opgehaald. strax eens kijken hoe ze werken. kan ik deze gewoon met de 2 sturingspinnen aan de uitgangen van de uC hangen, ja toch ?
Missionary to the word of ska

quote:
DaNiEl KuNsT schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 17:43:
vandaag mn 2 L293B's opgehaald. strax eens kijken hoe ze werken. kan ik deze gewoon met de 2 sturingspinnen aan de uitgangen van de uC hangen, ja toch ?
Ja het zijn logische inputs.

Waar kan ik een snelcursus sjieke startposts vinden.. We hebben nu al 10 pagina vol nuttige info, alleen de startpostziet er niet uit. ik wil hem even mooi maken.. Handige tips iemand?

beetje offtopic :)
maar ik denk dat je dat het best met html tables kan doen.

/edit
Mijn stappenmotoren zijn binnen.
Ik ben nu nog bezig met het uitzoeken van tandwielen enzo voor een overbrenging.
Mijn echte ontwerp kan ik pas gaan maken als ik een keuze heb gemaakt. ivm met budget enzo.

Anthor wijzigde dit bericht 27-01-2006 14:36 (60%)

^^ met stom.

<prentje van een 600px breed>

Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Lees de regeltjes even door:
Subtitel 1

Toedeliedo, inhoud...

Subtitel 2

Nog wa inhoud :).

Layout by Ibex :p.

Ibex wijzigde dit bericht 27-01-2006 16:58 (22%)

oh wat haat ik jullie nu :p Nu zit ik weer met de "bouwkriebels"

Ik zou dolgraag eens zo een robotarm bouwen (een relatief grote, 40cm ofzo die een 2kg kan opheffen)

maar de prijzen van die dingen .... En nogmaar niet te spreken over het feit dat ik voor geen meter C ken of PIC's/microcontrollers kan programmeren...

Zou ongelooflijk tof zijn wel, ik zou de robotarm aan de muur hangen en op de muur rails monteren zodat die heel men kot door kon rijden :p

Zie je nu! nu heb je me weer aan het denken gezet over wat voor coole dingen ik er op zou willen :D

Afstandssensor (lasermeter) Bewegingsdetectie, spotlights erop... ok die spotlights zijn 2 3000candela ledjes maar kom...

Enkel spijtig van die waanzinnige prijs van die robot armen..

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

^^ met stom.

Voor mensen die van foto's houden:
http://bacict.kahosl.be/kenneth.henderick/duikbootinaanbouw/
http://bacict.kahosl.be/kenneth.henderick/duikbootfinal/

De namen van de url's wijzen voor zich :).

Is de duikboot nou robot, of gewoon radiografisch bestuurd?

^^ met stom.

Te zien hoe je het opneemt denk ik. Hij is radiografisch (door software op de computer) bestuurd, maar alles verloopt volledig digitaal met microntrollers, bytes, seriele poorten, logische schakelingen, servo's enzovoorts. Een robotje in een andere vorm dus in feite :).

Ibex wijzigde dit bericht 31-01-2006 17:45 (8%)

Reg. datum: 15 juli 2004

Voor de geinteresseerden.. Lego komt met een nieuwe versie van Mindstorms ,namelijk Mindstorms Next . Heb er net een filmpje van gezien, kan je precies al wat meer mee dan de oude ;-)

Bricoleur by name, chipoteur by fame

Reg. datum: 07 oktober 2003

Hey wij hebben ook een leuke robot gebouwd. Het is een robotbal die bestuurd wordt dmv een mobiele telefoon icm bluetooth. Voor plaatjes, filmpjes en nuttige informatie zie: http://www.iball.tk

Hey hallo

S.C.Heerenveen
Reg. datum: 21 januari 2002

Stoer ding man!

btw, waar komt die muziek vandaan in het filmpje? Een orkestversie van 'Eye of the tiger'?

There are 10 types of people. Those who do understand binary and those who don't.

Zeker mooi gedaan.

Zo'n bal deed trouwens ook een keertje mee met robotwars.

Reg. datum: 17 juni 2001

Bij robots moet ik om de eoa reden meteen aan de senster denken ...

http://www.senster.com/ihnatowicz/senster/sensterphotos/senster9-lrg.jpg

hier meer over deze "robot"

dit is ook wel een interessante site over robotica / cybernetica

Sine wijzigde dit bericht 02-02-2006 00:49 (11%)

4 8 15 16 23 42

Hobo en Techniek
Reg. datum: 27 juni 2004

Is het nu alweer een dood topic. :X
En het begon nog wel zo leuk O-)

Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: