Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste
Acties:
  • 156.751 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
nope, geen enkel probleem gehad. Snel verzonden en alles.

Ik meen me te herinneren dat ik in eerste instantie de PayPal-rekening oid niet vertrouwde (leek eigenlijk totaal niet op iets eleshop-gerelateerds), maar alles is toch goedgekomen :)

Edit: Zie ik dat trouwens goed, zitten die bevestigingen op het draaipunt nu half in de poten gefreesd?

[ Voor 17% gewijzigd door Paul op 08-12-2006 18:24 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196149

Als ik het schematje van de solar engine Beam Online wil nabouwen in crocodile clips wat moet ik dan gebruiken als 1381 j voltage detector of is dit niet te doen in crocodile clips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 18:13:
nope, geen enkel probleem gehad. Snel verzonden en alles.

Ik meen me te herinneren dat ik in eerste instantie de PayPal-rekening oid niet vertrouwde (leek eigenlijk totaal niet op iets eleshop-gerelateerds), maar alles is toch goedgekomen :)

Edit: Zie ik dat trouwens goed, zitten die bevestigingen op het draaipunt nu half in de poten gefreesd?
Mooi zo.. moet ik me toch maar es zo'n paypal ding aanschaffen..

Yep, de servohoorns zitten volledig verzonken in de poot.
Uiteindelijk was het de bedoeling om voor de servokabels ook gootjes te frezen, maar door tijdsgebrek (eindwerk he) is dat er niet meer van gekomen. Volgende maand komt er schijnbaar een freesmachine in elektuur, als die wat degelijk is bouw ik er mss een nieuwe en frees ik de stukken mss wel es opnieuw, wat afgewerkter enzo..

Eehm, crocodile clips ben ik niet zo bekend mee.. maar waarom zou je het willen simuleren?
1381 kan je trouwens vervangen door een knipperled (of door een andere schakeling die een spanningsniveau weergeeft, schmitt trigger bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Ik heb het voorrecht om voor een vrij studiepunt met de Asuro kit te mogen experimenteren. Deze is nu volledig geassembleerd en getest. De self-test is echt geweldig ieder onderdeel van de robot wordt getest en je weet direct wat werkt en niet. In mijn geval werkte alles in een keer gelukkig.

Nu ging ik vanmiddag proberen om de robot te flashen en nu loop ik tegen wat problemen aan. Wanneer ik een hex-file via de RS-232 Transceiver probeer te verzenden (via Flash-Tool) krijg ik vrijwel direct een timeout. Ik heb ook de beschikking over de USB Transceiver met deze is het me na veel pogingen uiteindelijk één keer gelukt. Als Flash tool een page probeert te verzenden (via de usb) krijg ik bijna altijd checksum errors of timeouts voordat een page verzonden is en veel verder dan 20% kom ik meestal niet......
Het gekke is, dat de IR verbinding met de self-tests echt perfect werkte (over rs-232)
Ik heb de usb transceiver ook met de selftest gewerkt en toen kon je zien dat karakters wel eens verkeerd overkwamen.

Ik heb al vanalles geprobeerd, afstand tussen de asuro en de transceiver veranderd, alle lampen uit.
Maar flashen lukt niet...

Wie heeft er tips voor me?

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188428

Ik moet voor school een robot bouwen mbv Lego mindstorms en programmeren in Robolab.

Wij bouwen een heftruckrobotje, die een parcours moet kunnen volgen (bochten naar links en rechts) en iets kan optillen zodra hij ertegen aan rijdt.

Voor het 'zien' van bochten maken wij gebruik van 2 infraroodsensoren, die om een zwarte lijn (het parcours) heenvallen. Bij bochten ziet de robot dus dat hij tegen de zwarte lijn aanrijdt, en weet hij dat hij moet sturen.

Nu zitten we met een probleempje: hij MOET beginnen met een bocht naar links... als we de robot laten beginnen met een bocht naar rechts, dan stuurt hij daarna niet meer naar links.

Iemand ervaring hiermee? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196149

hoezo moet die beginnen met een bocht naar links?

Ik maakte met mindstorms ook wel ooit robotten met alleen die lichtsensor en die kon gwoon zien of het nog zwart was of niet, zo gouw hij van het zwart af was eerst een stuk naar rechts draaien en als die dan nog geen zwart zag stuk naar links draaien tot die weer de lijn vond werkte perfect.

En aangezien jullie gebruik maken van 2 sensoren kun je nog weten welke kant de auto op moet draaien ook want je krijgt 2 verschillende signalen binnen en je weet dus ook aan welke kant hij van het zwart wegrijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijkt me een misinterpretatie van de code die je geschreven hebt.. geef es een blokschematische werking van hoe je sensorinput het gedrag van je robot beinvloed?

En daarmee bedoel ik, maak een blokschema op van wat je hebt geprogrammeerd, niet van wat je denkt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:21

Tarin

Just plain weird.

Andre-85 schreef op zondag 10 december 2006 @ 18:03:
Ik heb het voorrecht om voor een vrij studiepunt met de Asuro kit te mogen experimenteren. Deze is nu volledig geassembleerd en getest. De self-test is echt geweldig ieder onderdeel van de robot wordt getest en je weet direct wat werkt en niet. In mijn geval werkte alles in een keer gelukkig.
Bij mij werkte alles ook gelukkig in 1 keer (mijn soldeer-skillz zijn ook best redelijk), maar ik had wat medestudenten bij wie niet alles direct goed werkte.. dat in combinatie met ongestructureerd werken geef heel vermakelijke beelden bij het opzoeken van de fout :).
Nu ging ik vanmiddag proberen om de robot te flashen en nu loop ik tegen wat problemen aan. Wanneer ik een hex-file via de RS-232 Transceiver probeer te verzenden (via Flash-Tool) krijg ik vrijwel direct een timeout. Ik heb ook de beschikking over de USB Transceiver met deze is het me na veel pogingen uiteindelijk één keer gelukt. Als Flash tool een page probeert te verzenden (via de usb) krijg ik bijna altijd checksum errors of timeouts voordat een page verzonden is en veel verder dan 20% kom ik meestal niet......
Het gekke is, dat de IR verbinding met de self-tests echt perfect werkte (over rs-232)
Ik heb de usb transceiver ook met de selftest gewerkt en toen kon je zien dat karakters wel eens verkeerd overkwamen.

Ik heb al vanalles geprobeerd, afstand tussen de asuro en de transceiver veranderd, alle lampen uit.
Maar flashen lukt niet...

Wie heeft er tips voor me?
Probleem komt bij mij ook vrij vaak voor, wat ik meestal doe is een A4'tje boven de Asuro en de transciever houden/eroverheen leggen, zodat je geen last hebt van de interferentie die je krijgt van TL-verlichting :).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Tarin schreef op maandag 11 december 2006 @ 18:38:
[...]

Bij mij werkte alles ook gelukkig in 1 keer (mijn soldeer-skillz zijn ook best redelijk), maar ik had wat medestudenten bij wie niet alles direct goed werkte.. dat in combinatie met ongestructureerd werken geef heel vermakelijke beelden bij het opzoeken van de fout :).

[...]

Probleem komt bij mij ook vrij vaak voor, wat ik meestal doe is een A4'tje boven de Asuro en de transciever houden/eroverheen leggen, zodat je geen last hebt van de interferentie die je krijgt van TL-verlichting :).
Zelfs als ik in het donker ga zitten lukt het flashen niet...... ik ga zometeen nog maar eens verder puzzelen maar irritant is het wel...

edit:

Na het nogmaals calibreren van de rs232-transceiver is het flashen een eitje :)

[ Voor 6% gewijzigd door Andre-85 op 11-12-2006 22:40 ]

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:21

Tarin

Just plain weird.

Mijn transciever werkt heel aardig als ik de potmeter ongeveer op het midden of iets verder (met de klok mee) instel, misschien dat dat helpt.

Werkte het bij het testen wel goed (Asuro zegt constant T, als je een letter of cijfer intypt in je hyperterminal, stuurt hij de volgende terug (krijg je dus TTTTTTfgTTTTTThiTTT)?

Misschien is er een nieuwere versie van flash.exe; wij hebben op school flash151.exe, die flink verbeterd schijnt te zijn (of iig ondersteuning heeft voor de USB-transciever).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188428

Anoniem: 196149 schreef op maandag 11 december 2006 @ 08:59:
hoezo moet die beginnen met een bocht naar links?

Ik maakte met mindstorms ook wel ooit robotten met alleen die lichtsensor en die kon gwoon zien of het nog zwart was of niet, zo gouw hij van het zwart af was eerst een stuk naar rechts draaien en als die dan nog geen zwart zag stuk naar links draaien tot die weer de lijn vond werkte perfect.

En aangezien jullie gebruik maken van 2 sensoren kun je nog weten welke kant de auto op moet draaien ook want je krijgt 2 verschillende signalen binnen en je weet dus ook aan welke kant hij van het zwart wegrijd
Ja, weet ik. Daarom hebben we ervoor gekozen twee lichtsensoren te gebruiken :)

We denken het trouwens opgelost te hebben door simpelweg de sensoren iets hoger te plaatsen.. het programma was dus al goed :P denken we.. :P

Hij leek het vandaag iig wel goed te doen, maakte niet meer uit welke bocht eerst kwam, de volgende bocht kon die gewoon aan 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 188428 op 11-12-2006 23:50 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Schop!

Ik ben een weekje geleden begonnen met het ontwerpen van een robot. Het idee is dat het een wagen(tje) (maar dan toch redelijk groot) welke zowel zelfstandig als afstands bedienbaar wordt. Ik heb nog een 40mhz model afstands bediening + ontvanger liggen dus dat deel is makkelijker. Ik wou een printje maken welke de servo signalen van de ontvanger omzet in PWM voor de motoren (zie verderop). Als ik het zelfstandige gedeelte ook servo signaal uit laat poepen kan ik makkelijk de motoren aansturen.

Even de opzet van de robot schetsen: het wordt een vierwielig voertuig. De voorste 2 wielen hebben elk een aparte motor zodat ik kan sturen door de snelheid te varieren. De achterste 2 wielen worden zwenkwielen.

Wat ik nu heb:

- 2 motoren, 24V ergens in de buurt van 3A (heb exacte datasheet nog niet).

- De 2 voorste wielen

Wat nog binnen moet komen:

- 2 12V accus, 12Ah (zware overkill maar ik kon er voor een redelijk prijsje aan komen en je kan er lekker lang mee doen, zelfs wanneer ik er ooit nog een pctje op zet ofzo).

- De onderdelen voor de motor print (H bruggen). De print zelf heb ik al maar ik mis nog wat onderdelen welke nog niet geleverd zijn. Daar moet ik nog even achteraan mailen.

Het maken van een frame enzo moet wel lukken maar waar ik even klem loop zijn de wielen. Deze moeten op een as komen, deze moet gelagerd worden (niet geveerd ofzo, das teveel moeite/te duur) en hier moet een tandwiel op komen zodat ik de motor eraan kan hangen. Hoe ik dat voor me zie: 2 kogellagers op een rij met redelijke afstand ertussen om de as te dragen, tandwiel met schroefje om hem zo op de as te schroeven. Maar hoe zorg ik ervoor dat de as niet heen en weer kan? Hetzelfde voor het wiel, hoe zet ik die vast?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-07 16:10
meestal zitten die wielen en lagers behoooorlijk goed strak om die assen heen, dan hoef je je nergens druk om te maken. Bij wielen heb je nog wel eens dat je zon imbusje hebt die je in kan draaien, tegen de as aan.

thangt er allemaal van af waar je mee werkt natuurlijk... gebruik je als as een stuk draadstang (of een bout/moer combo) dan kan je obviously met een paar moeren en rondellen al heel wat bereiken..
Mijn vraag gaat eerder uit naar hoe zet je je lagers vast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darude1234
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-06 08:26
Ik zag net een reclame op tv (veronica) over een zelfbouwkit in 6 delen. Het was iets van I, Robot (vermoedelijk accessoire van de film). Maar heeft iemand deze ook gezien en weet deze de website waar je het kan bestellen. Dat deel heb ik even gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202636

Idd zeer toffe topic.

Ik ben op zoek naar iemand die het geduld en de tijd heeft om me een robot te leren bouwen.
Ik ben van Zaffelare (O-Vl) en ben bereid om me hiervoor te verplaatsen, de opleiding te betalen en alle componenten voor de robot te bekostigen. De robot is dan uiteraard mijn eigendom nadat hij af is.

Ik wil een robot bouwen zoals deze: http://www.thinkgeek.com/geektoys/rc/8698/ maar dan volledig van scratch, nog met 2 wegs geluid erbij en in plaats van rupsbanden zou ik een 4x4 aandrijving willen eronder zetten.

Ik heb kennis van basiselektriciteit maar ken zo goed als niks van elektronica. Dat is ook de reden waarom ik deze robot wil bouwen, op die manier leer ik wat de verschillende componenten zijn en hoe ze samenwerken, leer ik een pic of dergelijke programmeren, enz...

Bepaalde zaken zoals het chasis en de wielen van de wagen wil ik uiteraard wel recupereren van een andere telegeleide wagen.

Ben je geïnteresseerd en kan je jezelf hiervoor vrijmaken voor 1 of meerdere avonden per week gedurende enkele weken of maanden contacteer me dan gerust: weggehaald.
Dit is een publiek forum, zomaar persoonlijke gegevens posten is niet erg slim, men kan je e-mail adres op je profiel zien en je zo contacteren...
Ook valt dit onder werving, wat hier niet geappreciëerd wordt.

Natte droom: http://www.drrobot.com/products_item.asp?itemNumber=Sentinel2

[ Voor 8% gewijzigd door een moderator op 30-12-2006 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 11-07 14:47

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

COMPUTERNERDNR1 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 23:29:
Ik zag net een reclame op tv (veronica) over een zelfbouwkit in 6 delen. Het was iets van I, Robot (vermoedelijk accessoire van de film). Maar heeft iemand deze ook gezien en weet deze de website waar je het kan bestellen. Dat deel heb ik even gemist.
De I-Qbot 01? Die gaat 72 delen duren (anderhalf jaar) en kost je met een abonnement iets van 600 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darude1234
Ik denk dat ik hem al gevonden heb, misschien dat meer mensen intresse hebben:
http://www.acroname.com/r...s/R149-BYO-ROBOT-KIT.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darude1234
sebastius schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 23:56:
[...]

De I-Qbot 01? Die gaat 72 delen duren (anderhalf jaar) en kost je met een abonnement iets van 600 euro :)
Dat zal hem wel geweest zijn. Beetje duur voor en niet-echt-hobby. Ik hoopte dat hij goedkoper was. In ieder geval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202636

weggehaald.
Dit is een publiek forum, zomaar persoonlijke gegevens posten is niet erg slim, men kan je e-mail adres op je profiel zien en je zo contacteren...
Ook valt dit onder werving, wat hier niet geappreciëerd wordt.
Vergeten bijschrijven: Ik zou dit project volledig documenteren op internet in de vorm van een website waar de voortgang en alle details gratis toegankelijk zijn voor iedereen. Ik zal natuurlijk ook een link posten in dit forum naar die website. Kwestie van niet te profiteren van dit forum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

COMPUTERNERDNR1 schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 00:00:
[...]

Dat zal hem wel geweest zijn. Beetje duur voor en niet-echt-hobby. Ik hoopte dat hij goedkoper was. In ieder geval bedankt.
Misschien is de Lego Mindstorms NXT a €259-300 wat voor je? Wat ik in de reclame heb gezien, dat kan hij ook. Dus de bluetooth besturing via je GSM, geluidsherkening, geluiden maken e.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darude1234
Anoniem: 37526 schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 12:05:
[...]
Misschien is de Lego Mindstorms NXT a €259-300 wat voor je? Wat ik in de reclame heb gezien, dat kan hij ook. Dus de bluetooth besturing via je GSM, geluidsherkening, geluiden maken e.d. :)
Nog steeds wat aan de hoge kant. Ik zat meer in de prijsklasse €60 te denken, maar misschien dat het onrealitisch was. Wist ook niet dat het in delen ging, ik dacht dat het een geheel pakket zou zijn. Had ook niet de hele reclame gezien, alleen het laatste stukje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
volgens mij bedoel je die DeAgositini serie
http://www.i-qbot.nl/

Zonder te veel uit te wijden over hoe ik denk over DeAgositini, moet je je ook realiseren dat je de robot pas compleet hebt als de serie (75 nummers) is afgelopen.

Ik begin trouwens zelf een beetje 'bouw je eigen cnc machine' kriebels te krijgen. (nog geen concrete plannen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-07 14:14

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Die I-qbot lijkt me ook wel leuk maar hij zal wel duur zijn. Ik vraag me met dit soort acties altijd af of ze de laatste nummers met onderdelen wel uitbrengen...dat is ook een risico.

Lijkt me zelf leuker iets zelf te maken, dit ding valt weinig aan te verbouwen of je moet hem grondig slopen en analyseren.

CnC machines zijn erg cool, alleen lastig preciest te krijgen. Hoewel het wel te doen is. Ken iemand die een hand draaibank heeft verbouwt tot een CnC draai en freesbank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

De winkelprijs van die I-QBot is zelfs 750 euro :X

Daarnaast doe je er dus 75 weken over, en volgens mij liggen je intresses dan ondertussen heel ergens anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-07 09:23
Als je dit forum had door gelezen had je een post van mij gezien en daar een link voor een boe-bot gevonden om te bestellen voor $85,-

Dit is een zeer leuk robotje om mee te beginnen EN in het leerboek wat erbij zit staat genoeg in om je basis elektronica wat omhoog te halen.

Hoop jullie hier een beetje mee geholpen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PunisherADF
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-04 14:29
Vuikie schreef op zondag 31 december 2006 @ 20:42:
Als je dit forum had door gelezen had je een post van mij gezien en daar een link voor een boe-bot gevonden om te bestellen voor $85,-

Dit is een zeer leuk robotje om mee te beginnen EN in het leerboek wat erbij zit staat genoeg in om je basis elektronica wat omhoog te halen.

Hoop jullie hier een beetje mee geholpen heb :)
ik ben redelijk nieuw in het hele robot gebeuren, ik heb even gekeken op robotwinkel.nl. Mara de boe-bot ziet er idd wel goed uit om mee te beginnen!. En is ook nog wel redelijk uit te breiden geloof ik met wat kitjes/extra functionaliteit ?

Ik wil uiteindelijk wel helemaal zelf een bot kunnen bouwen, maar die kennis heb ik nu gewoon nog niet. Daarom lijkt het mij zelf verstandig om te beginnen met zo'n soort bot als de boe-bot.

Zijn er nog meer mensen die hier ervaring mee hebben?

[ Voor 16% gewijzigd door PunisherADF op 02-01-2007 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73816

Ervaring heb ik (nog) niet met de BOE-Bot maar ik wil wel zoiets dergelijks maken.
Deze sites brachten mij op ideeën.

http://www.teamcollateraldamage.com/hobbybots.asp
http://www.devx.com/dotnet/Article/32278/0/page/1
http://www.devx.com/dotnet/Article/32638/0
http://www.stampsinclass.com/detail.asp?product_id=570-28015
http://www.robotwinkel.nl/Standaard/Elektronica.html

Met een Board of Education USB versie, Basic Stamp 2 Module, Ping))) Ultrasonic Sensor en een mini-itx board kun je een boel leuke dingen doen. ;)
Voor nog meer servos (32) aan te sturen de SSC32 Servo Controller.

Met een mini-itx (en een accu met dc-dc converter) zijn er veel mogelijkheden bijv. spraakherkenning, gps, wireless LAN en noem ze maar op.
:X Word wel een dure hobby maar ik probeer het Mini-ITX board samen met een HD in een kastje te bouwen en deze ook weer te kunnen gebruiken voor andere doeleinden bijv. een carputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Wat mij betreft is de BOE-bot een hele goede bot, zeker om mee te beginnen. Het bouwen van een bit is nog maar het halve werk. Je moet zo'n bot ook programmeren. En daar ligt hem nu net de kneep, wat wil je precies doen met je bot aan de hand daarvan kies je meestal de hardware om de bot mee te besturen. En met een educatie bot zoals de boe-bot kan je een goede indruk krijgen wat je wil met je bot en daar bij je volgende bot een keuze maken met wat je ermee wil.

Veel mensen maken ook de fout van: ik maak een bot, wat wil ik dat ie gaat doen? Het is slimmer om het andersom te doen, wat wil ik doen met mijn bot. En aan de hand daarvan ga je een bot bouwen.

Een mini-itx is gelijk wel weer een heel eind verder ten opzichte van die BOE-bot en wat mij betreft niet echt iets voor een beginner.

Just my €0,02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PunisherADF
Oke, bedankt beide duidelijk verhaal.

In principe heb ik best veel leuke ideetjes waarvoor ik me botje zou willen gaan gebruiken, maar nu nog geen idee hoe ik dit zou moeten maken!. Ik heb vrijwel geen ervaring met elektronica, gelukkig wel redelijk wat ervaring in programmeren (c,java etc..). Daarom lijkt mij de BoE-bot een goede basis om te beginnen!.

ik neem aan dat ik veilig kan bestellen op de robotwinkel.nl ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ehm je kan hem beter bestellen via de link die ik je gaf van die webshop in america... scheeld namelijk ~80 tot 100 euro(Ligt een beetje aan de douane, ik moest €11,- import belasting betalen over de $85,- dollar, is zo'n €65, die de bot inclusief verzenden kost) Bij Robotwinkel.nl is ie €160,- zonder verzend kosten. Robotwinkel.nl is niet echt slecht, maar wel zeer duur naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PunisherADF
Vuikie schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:32:
Ehm je kan hem beter bestellen via de link die ik je gaf van die webshop in america... scheeld namelijk ~80 tot 100 euro(Ligt een beetje aan de douane, ik moest €11,- import belasting betalen over de $85,- dollar, is zo'n €65, die de bot inclusief verzenden kost) Bij Robotwinkel.nl is ie €160,- zonder verzend kosten. Robotwinkel.nl is niet echt slecht, maar wel zeer duur naar mijn mening.
Ow dat is inderdaad handiger ja !. Maar de post hierboven waarin je linkte naar een andere post zie ik ff niet het adres staan van die webshop. Zou je hem nog eens willen geven ?
Alvast bedankt!. Jij hebt de BoE bot daar dus ook besteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
http://www.geeks.com/details.asp?invtid=2760629&cpc=SCH

Daar heb ik de BoE-bot ook besteld. De link die ik gaf verwees idd om een of andere reden naar de verkeerde post van mij, maar goed, bovenstaande is de link ;)

-Edit- Ze hebben ook de USB versie trouwens, ik heb de serial besteld omdat ik zelf al een serial->USB kabel had voor mijn STK500 van sweex en dat werkt perfect. Maar als je zo'n kabel nog niet hebt is het mss slimmer om de USB versie te bestellen, is volgens mij de zelfde prijs.

-edit2- UCH ik zie net dat ie uitverkocht is :(

[ Voor 43% gewijzigd door Vuikie op 02-01-2007 14:23 . Reden: USB + out of stock ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PunisherADF
Inderdaad de serial is uitverkocht, maar ik kan de USB versie niet vinden op de website (die search werkt niet echt mee). Zal wel blind zijn ofzo.. misschien dat deze nog niet uitverkocht is ??

[ Voor 22% gewijzigd door PunisherADF op 02-01-2007 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ik ben bang dat die ook uitverkocht is, toen ik hem bestelde kon ik alle 2 via de search zo vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PunisherADF
Vuikie schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:24:
Ik ben bang dat die ook uitverkocht is, toen ik hem bestelde kon ik alle 2 via de search zo vinden
Mmm zal wel aan mijn search skills liggen dan hehe. Maarja als ze uitverkocht zijn houdt het op...
Ik heb ook al gekeken op de site van paralaxx zelf en wat andere webshops maar daar kost ie ook nog zo rond de $ 150,-.

[ Voor 16% gewijzigd door PunisherADF op 02-01-2007 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153166

De I-Qbot is weg gegooid geld eer dat je hem klaar hebt zijn alle rubbere onderdelen weg gerot en ben je iets van 600 euro kwijt.
Mijn buur jongen heeft dat andere robotje van hun gebouwd blauwe kever ding wat na een jaar zowat uit elkaar viel omdat onderdelen gewoon weg gerot waren.

Voor 600 euro kan je zelf een hele mooie en goede robot kopen en in elkaar zetten of een bestuurbare auto of helikopter ofzo.

I-Qbot = PURE Oplichting zoals de meste dingen die hun uitbrengen

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

I agree, hoewel ik een oogje openhoud wanneer de bluetooth module in de verpakking zit ;)

Sommige dingen kan je een mooi koopje mee doen die je dan dmv wat reverse engineering makkelijk in je eigen projectjes kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:55
Anoniem: 118825 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 18:25:
I agree, hoewel ik een oogje openhoud wanneer de bluetooth module in de verpakking zit ;)

Sommige dingen kan je een mooi koopje mee doen die je dan dmv wat reverse engineering makkelijk in je eigen projectjes kan gebruiken.
Komen alle nummers in de winkel? Volgens mij is het dat alleen het eerste nummer in de winkel licht en dat je dan een abbo kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PunisherADF
Ik heb inmiddels nog even verder gezocht naar de BoE Bot!. En nog wat gevonden op eBay, $85,- ... is dus al wat beter!. Maar dit is wel de serial versie. Maar geen serial port in mijn pc's.... kan ik nu zonder problemen een verloopje USB<->Serial aansluiten ? Of gaat dit problemen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-07 14:30
PunisherADF schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 09:06:
Ik heb inmiddels nog even verder gezocht naar de BoE Bot!. En nog wat gevonden op eBay, $85,- ... is dus al wat beter!. Maar dit is wel de serial versie. Maar geen serial port in mijn pc's.... kan ik nu zonder problemen een verloopje USB<->Serial aansluiten ? Of gaat dit problemen geven?
dat ligt aan de manier van proggen
meestal niet maar als ze op de goede manier proggen (dus niet bitbangen)
dan werken ze meestal wel

maar zekerheid is er niet

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PunisherADF
roelke schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 11:14:
[...]

dat ligt aan de manier van proggen
meestal niet maar als ze op de goede manier proggen (dus niet bitbangen)
dan werken ze meestal wel

maar zekerheid is er niet
-Edit- Nevermind... 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door PunisherADF op 03-01-2007 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Vuikie schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:16:
-knip-

, ik heb de serial besteld omdat ik zelf al een serial->USB kabel had voor mijn STK500 van sweex en dat werkt perfect. Maar als je zo'n kabel nog niet hebt is het mss slimmer om de USB versie te bestellen, is volgens mij de zelfde prijs.

-knip-
lezen?

Bit bangen??? waar haal je dat vandaan? serieele communicatie is serieele communicatie. De BoE-bot werkt met Basic STAMP 2, hierbij maak je een code in basic en die basic code word in een flash geladen, de basic interperter die in de basic stamp draaid maakt er on-the-fly machinecode van.

Zoals ik dus al zei, zo'n USB->serieel kabel werkt perfekt. Die serieele versie kan je gwoon bestellen. Het enige nadeel is dat je die kabel apart erbij moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PunisherADF
Vuikie schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 12:47:
[...]

lezen?

Bit bangen??? waar haal je dat vandaan? serieele communicatie is serieele communicatie. De BoE-bot werkt met Basic STAMP 2, hierbij maak je een code in basic en die basic code word in een flash geladen, de basic interperter die in de basic stamp draaid maakt er on-the-fly machinecode van.

Zoals ik dus al zei, zo'n USB->serieel kabel werkt perfekt. Die serieele versie kan je gwoon bestellen. Het enige nadeel is dat je die kabel apart erbij moet kopen.
Oke inderdaad even over heen gelezen dat jij ook zo'n usb->seriele kabel gebruikte, Dan ga ik de BoE proberen te bemachtigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55

Standeman

Prutser 1e klasse

Heb het topic doorgelezen en ik zit er nu heftig aan te denken om die Asuro kit te gaan kopen. Ik heb 0 ervaring met robotica en een beetje met electronica. Dus ik denk wel dat het moet gaan lukken.

Uiteindelijk wil ik twee "nuttige" bots gaan bouwen. Een boe-bot die via het internet te besturen is en een mouse-bot voor de poezen die zichzelf kan opladen. Lijkt me geniaal als ze daar achter aan gaan :)

Maar eerst maar eens proberen met de Asuro.. Ik heb nog wel eens de neiging om enthousiast te beginnen om het vervolgens niet af te maken :X

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18

Boy

www.byoscoop.nl

Ik zie die Asuro en BoeBot, maar vraag me af met welke je andere toepassingen kunt verrichten...en wat voor iets kun je ze eigenlijk nog meer laten doen?

Misschien een apart topic met 'Wat laat jij je Asuro/BoeBot/andere_Bot doen? Want ik ben erg geinteresseerd wordt voor een nuttige of nutteloze dingen hun baasjes ze laten doen...

edit:
zag nu pas wat Standeman had geschreven, was nog vanalles aan het lezen. Dit was zoiets juist wat ik bedoelde :)

Wat mij interesseert is dat je de Asuro in C kunt programmeren, maar begrijp dat je de Boebot veel mee kunt laten doen...

[ Voor 26% gewijzigd door Boy op 03-01-2007 13:39 ]

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Boy schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 13:36:
Ik zie die Asuro en BoeBot, maar vraag me af met welke je andere toepassingen kunt verrichten...en wat voor iets kun je ze eigenlijk nog meer laten doen?

Misschien een apart topic met 'Wat laat jij je Asuro/BoeBot/andere_Bot doen? Want ik ben erg geinteresseerd wordt voor een nuttige of nutteloze dingen hun baasjes ze laten doen...

edit:
zag nu pas wat Standeman had geschreven, was nog vanalles aan het lezen. Dit was zoiets juist wat ik bedoelde :)

Wat mij interesseert is dat je de Asuro in C kunt programmeren, maar begrijp dat je de Boebot veel mee kunt laten doen...
Die mouse-bot heb ik al een beetje in mijn hoofd zitten.. Wielen groter dan de body (zoiets O==O) en slim genoeg om de katten te omzeilen of zich bijv. onder de bank te verstoppen. (akoestische + licht sensor).
Het gaat niet makkelijk worden, maar ik ben benieuwd of ik uberhaupt zover ga komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Standeman schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 13:49:
[...]

Die mouse-bot heb ik al een beetje in mijn hoofd zitten.. Wielen groter dan de body (zoiets O==O) en slim genoeg om de katten te omzeilen of zich bijv. onder de bank te verstoppen. (akoestische + licht sensor).
Het gaat niet makkelijk worden, maar ik ben benieuwd of ik uberhaupt zover ga komen. :)
klinkt gaaf maar idd niet easy. Hoop dat ie snel genoeg is voor je katten :)

Ik had zelf wel eens zoiets in gedachten van hem een aantal vaste parcouren te kunnen laten volgen en soort van dienblad op 'm te kunnen plaatsen en dat ie zo dingen naar de woonkamer kon brengen of naar de keuken. Leek me wel grappig. Ook met bezoek. En liefst met spraakbesturing...maar misschien draaf ik al door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80823

I agree, hoewel ik een oogje openhoud wanneer de bluetooth module in de verpakking zit

Vergeet 't maar, ik zie alleen de eerste 4 in de boek / tabaks winkel van iedere serie, daarna niks meer. Zal wel een marketing truc zijn om iedereen na 4 delen een abbo aan te smeren ... dan heb je immers al (1.95+6.95+9.95+9.95) uitgegeven voor wat plastic zooi ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80823

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80823 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 15:25:
[...]

Vergeet 't maar, ik zie alleen de eerste 4 in de boek / tabaks winkel van iedere serie, daarna niks meer. Zal wel een marketing truc zijn om iedereen na 4 delen een abbo aan te smeren ... dan heb je immers al (1.95+6.95+9.95+9.95) uitgegeven voor wat plastic zooi ....
true, mr moet zowieso wachten of dat ding al in belgie uitkomt.
Heb op die manier ook verschillende onderdeeltjes van dat blauw (cybot?) ding bijeen gescharreld..

Nuja, een echte roboteer is een dumpster-diver :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

LOL dat bord kwam me al bekend voor...op zo'n PIC heb ik een workshop gehad via m'n bedrijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik vraag me even het volgende af. Om een beetje te experimenteren met aandrijvingen e.d. wil ik op de vuilstort op zoek gaan naar onderdelen / donor apparaten. Vaak staan daar een hele berg oude computers en audio / video apparatuur.

Welke apparaten zijn ideaal als donor? Ik had zelf het volgende al bedacht:
  • Printers, voor stappenmotoren
  • Cassette-decks voor kleine DC motoren
  • CD-ROM drives voor beide
  • Video recorders met vrij sterke (DC?) motoren.
Heeft iemand anders nog iedeeen voor donor apparaten voor bruikbare electronica? Mogelijk zelfs met microprocessors. Wat is handig om mee te nemen en uit elkaar te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Qua bruikbare elektronica moet je als dumpster diver niet op microcontrollers hopen.
Massaproductie zorgt ervoor dat meestal OTP controllers gebruikt worden, wat ervoor zorgt dat je die dingen nietmeer kan herprogrammeren..
Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, zoals bv routers (stevige arm controllers) ed

Qua weerstanden, condensatoren, transistoren en zelfs 74 logica kan je natuurlijk wel een en ander vinden... en dan heb ik het vooral over de oudere dingen, oude videorecorders zijn bv een goudmijn.

Printers vind je meestal ook stappenmotordrivers in, nadeel aan de nieuwere apparaten is dat meeste devices moeilijk los te solderen zijn zonder ze te bakken.

Last but not least, de allereerste Walkman van Sony is nogal heel gegeerd bij BEAM fanaten, omwille van de mooie motortjes inclusief vertragingskast die erin zat, maar veel geluk die nog te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

toepassingen wat deze heeft is wel interessant:

programmeerbare robot op de frontpage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Gebruikt er hier toevallig iemand al Microsoft® Robotics Studio ? Kan handig zijn voor programmeren hoewel niet alles ondersteunt wordt. Misschien dat ik het een keer ga proberen icm mijn phidget interface. Maar ik vraag me dus af of het een beetje werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ook hier een vraagje: waar kan ik goedkoop aan tandwielen komen? Om voor 6 euro per stuk bij conrad tandwielen te kopen terwijl ik er 6 nodig heb + lagers en weet ik veel wat vind ik erg duur. Nu is conrad wel vaker duur dus er is vast een plek waar ik ze goedkoper kan krijgen. Weet iemand een webshopje/winkel waar ik goedkoop aan tandwielen/lagers en dergelijke kan komen?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik weet niet of je stalen tandwielen zoekt, maar bij conrad hebben ze ook setjes met plastic tandwielen.
Je kan ook eens bij farnell kijken, maar ik weet niet of dat echt goedkoper is.

Ik zat met hezelfde probleem, ik heb ze uiteindelijk toch maar bij conrad gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06 13:19
kijk dit topic eens door, ik heb een tijdje geleden een redelijk goedkoop adresje gepost..

anders kun je natuurlijk de gi-joe tank van je kleine broertje slopen of bij bart-smit kijken.. of zelf iets bouwen met elastiek en luciferhoutjes..

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:04
http://www.nl.opitec.com

Hier hebben ze goedkope wielen/tandwielen/motortjes enz :)

[ Voor 9% gewijzigd door enermax op 23-01-2007 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
Nu ik toch reageer gebruiken jullie een DC-DC converter op je robot. Dus als je batterij nog maar 1 volt levert dat hij er toch nog rond de 4 uitknalt? Zoja welke:)

Edit: moest een edit van vorig bericht zijn:P

[ Voor 57% gewijzigd door enermax op 23-01-2007 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb mijn Asuro binnen *O*

Alleen moet ik tot mijn verjaardag wachten tot ik er aan mag beginnen -O- Ik krijg 'm namelijk van m'n vriendin :)

Maar goed, nog 20 nachtjes slapen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201016

weet iemand een goede tutorial waar wordt uitgelegd hoe je een heel simpele robot kan besturen/programmeren via de computer van mij mag het alleen maar een paar motortjes zijn die je kan besturen in het nederlands want ik kan het alleen in het engels vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
Je hebt van die programmatjes, die bij de paralelle poort een hoog/laag kunnen maken. Zoek hier op t.net eens naar.

[ Voor 189% gewijzigd door enermax op 23-01-2007 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Anoniem: 201016 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 21:02:
weet iemand een goede tutorial waar wordt uitgelegd hoe je een heel simpele robot kan besturen/programmeren via de computer van mij mag het alleen maar een paar motortjes zijn die je kan besturen in het nederlands want ik kan het alleen in het engels vinden.
helaas gaat alle programmatuur van robots in het engels, beginnen met het leren van de engelse taal is daarom een must ( noodzakelijkheid) bij dit soort projecten.

op www.circuitsonline.nl kun je al heel wat informatie in het nederlands vinden.. maar op het moment dat je moet programmeren zul je weer in het engels moeten overgaan..

Lego mindstorms of lego nxt, zoek het maar eens op via google, is voor jou denk ik de beste manier om te beginnen.. het is gebouwd voor kinderen maar wordt ook op universiteiten gebruikt. je krijgt een duidelijke nederlandse handleiding bij een basispakket en hebt al snel een robotje inelkaar.. het is wel duur maar zeker de investering waard.. sorry, ook in het engels maar veel plaatjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest het is geen probleem dat ik in het engels moet programmeren dat kan ik al een heel heel klein beetje maar weet iemand hoe je een robot aan je computer moet aansluiten ik bedoel ik wil dingen maken zoals die led kubus die een tweaker heeft gemaakt en dat je een serve motor zelf kan kiezen welke kant hij moet opdraaien. ik hop dat ik nu wat duidelijker ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
Anoniem: 201016 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 07:50:
ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest het is geen probleem dat ik in het engels moet programmeren dat kan ik al een heel heel klein beetje maar weet iemand hoe je een robot aan je computer moet aansluiten ik bedoel ik wil dingen maken zoals die led kubus die een tweaker heeft gemaakt en dat je een serve motor zelf kan kiezen welke kant hij moet opdraaien. ik hop dat ik nu wat duidelijker ben.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/34

Probeer eerst dit eens. Ledjes aan en uit te maken via de parallele poort. Als je dat kan dan kan je alles aansturen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kan je met een pic bordje en een testbordje dat ook een klein beetje simpel leren.? zoja moet je die ook op een paralele poort aansluiten en kan je ze ook gewoon in winkels kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
Alles kan, met een PC -> dan een DS275chip of MAX232 chip -> PIC kan je gewoon communiseren.
Maar goed, als je een huis gaat bouwen, ga je toch ook niet leren een kraan te bestuderen, en een baggerwagen daarbij, ook nog ff een las en stucadoor cursus erdoorheen volgen?
Of te wel maak een keuze en als je dat beheerst ga je het volgende leren.
Ik zelf heb eerst wat op de computer C geleerd, daarna heb ik wat via parallele poort verstuurd, toen heb ik een pic leren "programmen", daarna leren iets naar buiten sturen, dan koppel je ze op elkaar en na 4 weken is het je na veel moeite bloed zweet en tranen gelukt.
MAar heb al 3 jaar geen C op de pc gegrogrammeerd dus vraag me geen voorbeeld programma's. :/

Als je wilt leren met pics om te gaan kan je picbasic.nl proberen.

[ Voor 38% gewijzigd door enermax op 24-01-2007 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

enermax schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:33:
Alles kan, met een PC -> dan een DS275chip of MAX232 chip -> PIC kan je gewoon communiseren.
Maar goed, als je een huis gaat bouwen, ga je toch ook niet leren een kraan te bestuderen, en een baggerwagen daarbij, ook nog ff een las en stucadoor cursus erdoorheen volgen?
Of te wel maak een keuze en als je dat beheerst ga je het volgende leren.
Ik zelf heb eerst wat op de computer C geleerd, daarna heb ik wat via parallele poort verstuurd, toen heb ik een pic leren "programmen", daarna leren iets naar buiten sturen, dan koppel je ze op elkaar en na 4 weken is het je na veel moeite bloed zweet en tranen gelukt.
MAar heb al 3 jaar geen C op de pc gegrogrammeerd dus vraag me geen voorbeeld programma's. :/

Als je wilt leren met pics om te gaan kan je picbasic.nl proberen.
is via de pic hardware bepaald wat voorn taal je moet gebruiken? en zonee is er ook een versie van qbasic om pic te programmeren want dat is een van de talen die ik kan. en als ik een pic koop kan ik dan ook van die led lcd schermpjes er gewoon op aansluiten die bevoorbeeld de tijd aangeevt zonder dat ik daarvoor een speciale pic moet kopen met een andere instructieset.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 201016 op 24-01-2007 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 12:31
Anoniem: 201016 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:14:
[...]
is via de pic hardware bepaald wat voorn taal je moet gebruiken? en zonee is er ook een versie van qbasic om pic te programmeren want dat is een van de talen die ik kan. en als ik een pic koop kan ik dan ook van die led lcd schermpjes er gewoon op aansluiten die bevoorbeeld de tijd aangeevt zonder dat ik daarvoor een speciale pic moet kopen met een andere instructieset.
Een PIC heeft, net als een X86 processor in een PC, als basistaal ASM (assembly, machinecode, kan je zo omzetten naar de '1' en '0'len waaruit je programma bestaat). Bij een PIC zijn er in ASM slechts 35 verschillende instuctie's, waardoor het perfect te doen is om in ASM te programmeren (een PC heeft enorm veel meer instructie's, bijna niemand programmeert dus een PC in ASM, veel te moeilijk).
Nu zijn er echter een aantal compilers, dat zijn programma's die code in een bepaalde hogere taal (C, Basic, JAL, java, ....) kunnen omzetten in de ASM code voor de processor die je wil (in je geval: een PIC). De hardware bepaalt dus niet welke taal je kan gebruiken, of je een compiler vind die jou gewenste taal kan omzetten naar code voor jou gewenste processor bepaalt welke taal je kan gebruiken.

Bekende compilers voor PIC zijn onderandere C18 (die is een uitbreiding op MPLAB waarin je in ASM programmeert) en PICC om in C te programmeren, die worden vooral in de industrie gebruikt en zijn erg duur. Voor de hobbyist vind je veel Proton picbasic (duur, demoversie is beperkt tot een aantal PIC's en tot 50 regels code, erg veel gebruikt), ik ben zelf erg fan van mikroBasic (minder bekend, demoversie voor alle PIC's en beperkt tot 2K gecompileerde code, meer ingebouwde zaken).

Ik raad je aan om eens van mikroBasic en van Proton Picbasic de demoversie te downloaden, en te kijken wat jou het meest ligt. Mikrobasic heeft in zijn voorbeelden ook code om zo'n 7-segments LEDdisplays te gebruiken en elke seconde het getal op te hogen, proton zal dat ook wel hebben.
Ik heb me nog wijs laten maken dat mikroBasic veel beter aansluit bij de "echte" basic, dat subroutine's en subfunctions veel beter geïmplementeerd zijn, maar doordat ik zelf geen ervaring met proton heb ga ik dat niet bevestigen of ontkrachten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
Hmm Microbasic net geprobeerd, ziet er goed uit. Ledje knipperd :) Zelfs met interne occ. Ben lui persoon ;) Ff kijken of ik hier makkelijk mee kan werken, een legaal demo exemplaar is wel handig voor als adnere mensen iets willen bouwen wat ik gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok ik heb een besluiting gemaakt ik ga zo'n pic kopen in combinatie met 125 leds :p (in kleinere verpakkingen heb ik ze niet gezien)en zo'n testbord nu weet ik niet wat ik nog verder nodig heb wat weerstanden maar ik weet niet wat ik verder nog nodig heb kan iemand een lijstje maken met wat ik nodig heb om zo'n pic te programmeren via de pc en waar je dat het beste kan kopen en weet iemand nog een goedkoop soldeerbout moet iets van 2 jaar mee. ik hoop dat iemand met kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
Ik ben zo begonnen: http://www.circuitsonline...elen/view.php?id=8&page=1 Lees dat maar eens door.
Als je een breadbord hebt maak je die programmer. Dan programmeer je die sirene erin Hex code
Als de lampjes knipperen ga je de picbasic.nl cursus doen. Vanaf hier is het pas leuk dus ff doorbijten. (let niet op die asm code in het politielicht voorbeeld, je kan ook op basic niveau programmeren;))

[ Voor 20% gewijzigd door enermax op 24-01-2007 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb net [url=16F877 ]dit[/url]doorgelezen en heb besloten om het te doen alleen is deze guide een klein beetje oud en is de informatie over de pic verouderd weet iemand welke ik het beste kan nemen als ik er mee wil beginnen? met pic te programmeren dus alles moet heel simpel zijn. en ik moet de pic opnieuw kunnen programeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 201016 op 25-01-2007 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Je linkje is stuk

Kijk ook eens op www.voti.nl , www.picbasic.nl en zoek eens op www.circuitsonline.nl daar kan je een hoop vinden.

Ik weet niet over welk testboard je het hebt, dus ik weet niet of je daar de ic ook mee kan programmeren.

Ik ben zelf begonnen met een PIC 16F628a niet duur en redelijk wat mogelijkheden.
Ik gebruik de RCD-programmer van http://feng3.cool.ne.jp/en/rcd.html icm winpic
Dat moet je werkend kunnen krijgen.
Zorg wel dat je 3 ic voetjes hebt:

1: voor op de print
2: De adapter met de missende pootjes (moet iets dikkere pootjes hebben)
3: Eentje waar je de PIC in zet zodat je niet het risico loopt direct de pootjes van de ic af te breken (zo een met van de dikke ronde poten)

En een klein breadboardje is ook onmisbaar als je een beetje wil testen. Ik heb zo'n type II van conrad, maar die vind ik nu iets te kolein worden voor wat ik wil.

Maar je komt wel over alsof je alles aangereikt wil krijgen. Als je zelf niet kan of wil zoeken dan kan je beter iets anders met je tijd gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maar hoe krijg ik nu een .pic bestand van mijn pc naar mijn pic ik denk dat ik de PIC 16F628a
ga kopen. en waa kan ik zo'n ding kopen.
dus wat ik nodig heb om zo'n pic ding te programeren is :

en pic ik ga denk ik de 16F628a
een breadbord
een usb of paralel naar pic
een pic programmeer programma ben nog aan het zoeken naar een die lijkt op qbasic
een soldeerbout (ben nog aan het zoeken )en moet je solderen om een opstelling te maken op een wat leds
wat weerstanden.
hoe sluit ik een batterij aan op een pic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet de pic openklikken, batterij dubbelvouwen en inproppen, daarna pic terug dichtrammen, et voila!

Elektronica, echt niet moeilijk

zo gaan we hier niet met elkaar om!

[ Voor 14% gewijzigd door naftebakje op 25-01-2007 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:48

Ibex

^^ met stom.

Anoniem: 201016 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 13:55:
maar hoe krijg ik nu een .pic bestand van mijn pc naar mijn pic ik denk dat ik de PIC 16F628a
ga kopen. en waa kan ik zo'n ding kopen.
dus wat ik nodig heb om zo'n pic ding te programeren is :

en pic ik ga denk ik de 16F628a
Goede keuze :).
Een mooie tutorial voor deze PIC (althans, een andere, maar die twee hebben een identieke pin layout en qua settings is het ook zowat identiek.) is te vinden op http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/8 :).
hoe sluit ik een batterij aan op een pic?
Ik denk dat je best een batterij > 8V kan nemen. Vervolgens kan je een kleine schakeling maken met behulp van een spaningsregelaar om een mooie, stabiele 5V te verkrijgen. Deze kan je dan gebruiken om je PIC van stroom te voorzien.

Afbeeldingslocatie: http://ourworld.compuserve.com/homepages/g_knott/7805.gif

Ik ga ook weer eens beginnen met knutselen. Mijn boot project van vorig jaar is mij dusdanig goed bevallen, dat ik weer een duikboot ga proberen maken, maar dan een pak kleiner, en met wat meer extra's.

Ik wellicht zo een plastiek bouwmodel nemen als basis, en die dan waterdicht maken. Vorig jaar had ik er een digitaal kompas inzitten en een temperatuursensor. Nu zou ik dit toch wat willen uitbereiden.

Ik dacht aan:
- Analoog kompas (dan kan ik dit omzetten naar 8bit ipv de 4bit van het oude kompas)
- Temperatuursensor (maar dan een deftige, en geen oud gesloopt geval)
- Sonar (dus het detecteren van obstakels nabij de boot)
- Eventueel video/foto

Nu, ik heb dus ervaring met zowel AVR als PIC, maar ik twijfel nog wat ik nu zou nemen. Het "probleem" is dat ik Linuxgebruiker ben, en ik niet echt weet wat voor software ik het beste kan gebruiken in Linux. Ik ben enorm tevreden over de ontwikkelomgeving van Atmel, maar ik vrees dat deze niet voor Linux bestaat :/.

Overigens, heeft er iemand ervaring met het schrijven/lezen van en naar een usbstick mbv een microcontroller?

Nuja, het zal in ieder geval een lang project worden, dat traag zal vorderen. Ik heb immers enkel maar de weekends om ermee te werken, dusja. Maargoed, al duurt het een half jaar :).

Iemand nog tips/ideen?

[ Voor 39% gewijzigd door Ibex op 27-01-2007 10:30 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 09-07 15:09
Ik weet niet wat er verder nog aangesloten gaat worden aan die batterij + pic, maar kun je niet beter 2 of 3 penlites nemen en de brown-out detectie aanzetten?
Zo'n 7805 zet afaik het verschil om in warmte, en zeker bij 9v blokbatterijen moet je goed op het verbruik letten. Penlites zitten op 2500 mAH of hoger, terwijl blokabatterijen vaak nog maar 150 mAH oid zijn.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Je kan altijd whine gebruiken om di software te emuleren..

Gho, had ik maar tijd en ervaring gehad! dan was ik echt graag begonnen met electronica. Ik heb hierthuis een tien-tal 16F84's liggen, maar ik heb de tijd niet om er stevig aan te beginnen. En ook zo geen vader die electronica onderdelen in doosjes heeft liggen (dus ik moet alles zelf gaan halen)

Nog veel suc6 met je duikboot, miss een 'tutorial' achtig ding van maken (met veel fotos :D)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Van mijn vorige project heb ik gelukkig nog een pak foto's online staan. Mijn toemalige school is blijkbaar nogal traag met het opkuisen van de webspace van oudstudenten :p.

In aanbouw en final. Ik heb ons verslag ook nog gevonden, hoewel ik denk dat deze versie nog enkele fouten bevat :p.

Trouwens, als je echt wil graag zou willen werken met microcontrollers enzo moet je er gewoon wat tijd voor maken. Met de tutorial in mijn post hierboven, en met een basissetje electronica kom je al een heel eind. En al kan je er maar een uurtje per week aan knutselen, het is en blijft fun :).

offtopic:
En mochten er mensen naar de parent dir gaan, niet verschieten van de godsdienstige website daaro, maar dat was mijn laatste project webprogrammatie dat ook nog online staat :').

[ Voor 8% gewijzigd door Ibex op 27-01-2007 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Is dat ding eigenlijk waterdicht ? :D ik zie nog veel gaten.. maar, 'tis niet mis gedaan!
En past hij wel in de koffer vn je auto ? :p

offtopic:
Ik heb die tutorial al gezien:) het meeste dat daarin staat ken ik wel. alleen het programmeren in assembler gaat me m'n petje te boven. Samen met een vriend (die in technische richting zit) hebben we wel al iets met een paar ledjes ineengeknutseld op de programmer vn Velleman.
Ik had eens zin om m'n rc-auto'tjes te modden(ik heb er hier nog een paar), maar dan bots je snel op complicaties en onderdelen-tekort :D
btw: ikzelf zit in ASO 6 uur wiskunde, dus daar zal ik niet leren solderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

tokesnugerd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 13:16:
Is dat ding eigenlijk waterdicht ? :D ik zie nog veel gaten.. maar, 'tis niet mis gedaan!
En past hij wel in de koffer vn je auto ? :p

offtopic:
Ik heb die tutorial al gezien:) het meeste dat daarin staat ken ik wel. alleen het programmeren in assembler gaat me m'n petje te boven. Samen met een vriend (die in technische richting zit) hebben we wel al iets met een paar ledjes ineengeknutseld op de programmer vn Velleman.
Ik had eens zin om m'n rc-auto'tjes te modden(ik heb er hier nog een paar), maar dan bots je snel op complicaties en onderdelen-tekort :D
btw: ikzelf zit in ASO 6 uur wiskunde, dus daar zal ik niet leren solderen :)
In feite niet. Er moet nog 1 schot afgedicht worden met kit, maar daar heb ik geen zin in. Ik heb geen bad dat groot genoeg is om 'm in te leggen, en hij gaat niet in een normale auto, dus eventjes naar een meer gaan lukt ook al niet.

Daarom dat ik deze boot ook laat voor wat het is, en ik een nieuwe wil maken. De vorige boot was in schoolopdracht, dus met een strakke deadline erbij. Nu wil ik een veel kleinere maken, waterdicht en iets complexer. Ik werk nu ondertussen, dus ik hoef ook niet meer overal recyclagerommel voor te gebruiken zoals met die vorige boot wel het geval was.

Ik heb er in ieder geval zin :9.

Overigens, assembler is in feite enorm simpel. Niets objecten enzovoorts, gewoon "0000011" op een poort (van 8 pinnetjes) zetten. Elke 0/1 stelt dan de waarde op het respectievelijke pinnetje van die poort voor. Als je dan nog een beetje boolse algebra kent (AND, OR, NOT, ...) kan je met behulp van de datasheet ernaast wel zelfstandig assembler leren :).

[ Voor 11% gewijzigd door Ibex op 27-01-2007 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Misschien eens kijken naar sponsors? dan kan je altijd wel mooie materialen vinden, en sommige bedrijven zijn op zoek naar inovatieve ideetjes, dus dat moet wel doenbaar zijn (zie het Casemod forum :D)
Dit keer misschien schematjes op pc maken, want een lijntje verkeerd getekent met stylo is snel gebeurd :P
Veel succes, maak maar een nieuwe post als je begint, da's altijd handig als communicatie met andere mensen.

offtopic:
Ik heb het boek van boolse algebra vn vriend es geleend :) da valt wel mee, maar hij gaat wel assembler leren.. misschien dat ik ooit aan de gang geraak. Ik heb me eens geamuseerd met een pc-voeding ombouwen, dus ik heb al 5V tot mijner beschikking :p En in de kelder heb ik m'n plaatsje al opgeëist. Een mooie plank met 2 gaten erin, een oudere pc (die ik nog eens moet installeren) met Wlan, en een paar kasten met alle pc en electronica rommel in:p.
Edit: m'n post deed er mij aan denken dat het boek nog altijd op mijn kamer ligt :D

[ Voor 4% gewijzigd door Phalox op 27-01-2007 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Zo, een bergje electronica besteld :9.

- Een starterkit (mijn vooraad weerstanden, diodes, voetjes, regelaars, ... is meteen terug aangevuld)
- 3 Mega8535 sets (de microcontroller, voetje, kristal, condensatortjes, ...)
- 2 motordrivers en 2 MAX232 sets (wederom de max232, voetje, condensatortjes, ...)
- nog wat extra zut zoals kabeltjes, voetjes, connectortjes, ...

Wel handig die setjes, dan kan je direct aan de slag :).

* Ibex heeft er zin in :9.

Trouwens, die schema's met stylo zijn aardig handig, je kan wel relatief snel fouten maken, maar zonder speciale software kan je er wel rap goede en zeer compacte printjes mee maken. Bovendien heb ik (helaas) niet de beschikking over de nodige belichting en ontwikkelaar om fotoprints te maken. Ik teken het met een vaste stift op een met koper bedekte plaat om daarna het overtollige koper weg te etsen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ibex op 27-01-2007 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Waar koop je zo'n setjes ? en wat is de prijs daarvan?
En wat zijn je plannen op dit moment ? :)
offtopic:
ik heb me daarjuist eens geamuseerd met een stuk of 25 leds van een printbord los te knippen :D Ik had gedacht om ze op 1 of andere manier op de paralelle poort van de pc aan te sluiten, waardoor de pc het IP-adres (tekentje voor tekentje) kan laten zien. (het wordt dan een '1-caracter' display) Maar, ik denk dat ik al vast zit, ik heb niet genoeg onderdelen om zoiets te realiseren. Om te multiplexen zou ik 8 poorten nodig hebben; elke led appart: 15 poorten
BTW: in je sig staat er een pandora site, die link blijkt niet meer te werken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Het is een duitse shop waar ik verder geen ervaring mee heb, maargoed, het ziet er een te vertrouwen site uit :).

Je hebt er een startersset van 18 euro nogwat met onderandere ledjes, icvoetjes, printplaatjes, weerstandjes, diodes, condensatortjes, spaningsregelaars, ... Kortom, met deze set heb je alles (behalve sodeermateriaal en draad) in huis om aan de slag te kunnen met electronica.
Je hebt dan ook nog microcontroller sets van ongeveer 3,5 tot 5 euro. Dit is dan de microcontroller, een voetje hiervoor, en een voetje voor een seriele kabel om eventueel een onboard programmeer schakeling te maken. Ook is de oscilator met bijbehorende condensatortjes inbegrepen.

Met de starterskit, een microntrollerset, de datasheet, een sodeerbout, soldeertin en wat draad kun je al lekker aan de slag denk ik zo op het eerste zicht.

Mijn eerste plannen zijn denk ik eens uitdenken wat ik allemaal in m'n boot wil, en dan eens kijken welk bouwmodel ik als "bak" ga gebruiken. Ik denk aan dit model, een kleine versie van het echte schip. Het voordeel van dit model (mijn schoonpa is modelbouwfanaat en heeft dit model thuis liggen) is dat mits enige modificatie de roeren en duikvinnen beweegbaar zijn.

Ik wil sowieso een kompas en een temperatuuruitlezing in de boot. Graag zou ik ook eens kijken of een of andere sonar te doen zou zijn. Er bestaan ook radarsystemen, maar ik denk dat dit wat zwaar gaat worden voor een microcontroller. We zien wel :9.

offtopic:
Ik weet het van mijn pandora-site, ik moet nog eens bellen naar de klantendienst van telenet, bende prutsers daar :p.

[ Voor 7% gewijzigd door Ibex op 27-01-2007 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

't zijn daar precies niet zo'n PIC-fanaten :) dat starterskitje ziet er mij wel zeer mooi uit! misschien dat ik dat ooit nog eens ga bestellen. (kheb vndaag vn oma toch 20 euro gekregen :p)

Veel succes ermee, het ziet er al veelbelovend uit. Zolang je het maar niet te groot maakt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

AVR vs. PIC is een persoonlijke keuze. Sommigen hebben een voorkeur voor AVR, sommigen voor PIC. Ik heb ervaring met beiden, maar de developmentomgeving van Atmel vind ik net iets prettiger programmeren :).

Ik heb nu weer voor een AVR gekozen, omdat ik met deze microcontroller wat meer ervaring heb ondertussen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 08:46

ReLight

echo("What Now ? !")

Ibex schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:36:
Ik denk aan dit model, een kleine versie van het echte schip. Het voordeel van dit model (mijn schoonpa is modelbouwfanaat en heeft dit model thuis liggen) is dat mits enige modificatie de roeren en duikvinnen beweegbaar zijn.

Ik wil sowieso een kompas en een temperatuuruitlezing in de boot. Graag zou ik ook eens kijken of een of andere sonar te doen zou zijn. Er bestaan ook radarsystemen, maar ik denk dat dit wat zwaar gaat worden voor een microcontroller. We zien wel :9.
Als je dat soort dingen nog eens wilt gaan inbousen, kan je beter een russische typhoon class nemen (hunt for the red oktober type) Van deze kan je op youtube/google-vid veel inspiratie opdoen. Erstaat bijvoorbeeld een mooie ballast-tank video met 2 daarvan en micro controllers zou je het 'levelen' ook helemaal kunnen beheersen.

En als je geen groot bad heb, dan heb ik nog wel een mini rc (7 cm) submarine voor je voor in je aquarium (geen pruts ding).

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Dat is inderdaad een probleem. Mijn eerste idee zou zijn om door middel van balast te zorgen dat het hele schip ongeveer zweeft in het water (net wat meer drijf vermogen). Vervolgens zou ik hem dynamisch kunnen laten duiken met de duikroeren.

Het leuke zou natuurlijk inderdaad zijn dat ik hem met behulp van balasttanks die ik kan laten vullen met water/lucht zou kunenn laten duiken/stijgen. Maar ik heb zo eventjes geen idee hoe ik dat kan aanpakken in zo een kleine schaal. Bij mijn vorige boot was alles voorzien om met een bus perslucht en een electronisch geschakeld ventiel een tank te laten vullen met water of lucht, en om die manier te duiken/stijgen, maar wegens tijdsgebrek zijn de tanks en ventielen nooit geinstalleerd.

Maar ik wil het deze keer een pak kleiner doen. Het totale schip dat ik daar voor ogen heb is 1m32 lang, en het compartiment dat ik waterdicht wil maken is er "maar" 91. Om daarin een gastank en balasttank te bouwen gaat een beetje krap worden, maar misschien is het op een andere manier te doen.

Eens kijken naar die video's :).

Edit; De video's zijn wel leuk ja :). Het model wat ik op oog heb een inhoud van 6,5 a 7 liter. Dus deze zou toch zeker 6kg moeten kunnen dragen, wat _meer_ dan genoeg is :o. Maar een klasse kleiner zou te klein worden, dus ik denk dat ik voor deze boot ga. Het is bovendien ook een mooie vorm enzo :).

[ Voor 12% gewijzigd door Ibex op 28-01-2007 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:13
leuk topic, ik ben ook al een aantal jaren Robots aan het bouwen, niet geheel met intelligente
elektronica, maar meer als object, maar deze zijn wel radiografisch bestuurbaar.

ik probeer hulp te bieden voor lui die ook een poging willen wagen, want wie wil
nou niet zoiets thuis hebben staan :9~

de rode R5-X2 staat momenteel in het technisch museum in Delft, op
een robot tentoonstelling.

ok..ok, en ook een beetje opscheppen O-)

www.xenoweb.nl

Afbeeldingslocatie: http://www.xenoweb.nl/web-page/def/r2d2/DSCF3185s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xenoweb.nl/web-page/def/r2d2/r5_x2_s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
prachtig gemaakt.. ben je IO'er?
aangezien ze al beweegbaar zijn zou je er makkelijk een microcontroller in kunnen bouwen icm een sonar en spraakmodule, hulp kun je hier krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vooraleerst mijn excuses voor mn laatste reactie, had een beetje een "zonder zelf zoeken kom je er niet" gevoel, maar het was idd ongepast.

Die R2D2 ziet er geweldig uit, en is iets waar ik me ook al jaren aan wil wagen (zoals zoveel andere projecten) ik kan niet voorbij zo'n design vuilbak wandelen zonder ideeen op te doen :p

Maar momenteel ligt mijn prioriteit bij het vinden van een goedkope draai-freescombinatie, en het leren ermee omgaan. Ik voel me dagelijks enorm beperkt in mijn robot- bouwskills gewoon door het gebrek aan tools, en ik moet jullie wsl niet vertellen hoe ongelofelijk frustrerend dat kan zijn..

Mbt die duikboten, heerlijke stuff, ook aantal jaren geleden aan het speculeren geweest hoe je zo'n ballasttanks kan vullen / legen met een CO2 cartridge icm een fietsbandventiel en servo of solenoide oid.. helaas nooit veel verder gekomen dan wat gedachten en tekeningen ;-)

Edit/ grmmbll smallband :( heb ff op je xenoweb willen kijken, ziet er geweldig uit namelijk, maar zal verdere commentaren/ vragen houden tot wanneer ik dat ding op een normale manier kan bekijken :p

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 118825 op 28-01-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

absrnd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 11:46:
leuk topic, ik ben ook al een aantal jaren Robots aan het bouwen, niet geheel met intelligente
elektronica, maar meer als object, maar deze zijn wel radiografisch bestuurbaar.

ik probeer hulp te bieden voor lui die ook een poging willen wagen, want wie wil
nou niet zoiets thuis hebben staan :9~

de rode R5-X2 staat momenteel in het technisch museum in Delft, op
een robot tentoonstelling.

ok..ok, en ook een beetje opscheppen O-)

www.xenoweb.nl

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi gedaan _/-\o_ Ik zou er zelf ook wel een willen maken maar dan met een computer erin..

Ibex: Je moet kijken of je ergens wat spul van Festo kan krijgen, die hebben hele mooie electronische kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Om maar bij star-wars te blijven: hier een mooie walker:

Afbeeldingslocatie: http://www.makezine.com/blog/mmiiFront.jpg

Beschrijving

Ik geloof dat hier geen tilt-sensor ofzo gebruikt wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 08:46

ReLight

echo("What Now ? !")

Duik tanks zijn nog het probleem niet, aangezien het allemaal < 10mtr diepte zal zijn, kan je volstaan met het idee om 4 cm diameter spuiten (medische) te gebruiken, met dubbele keringen erin, op een mechanische worm schroef verbinding. Als je hier 2 sets van hebt in een grote boot, dan kan je hem geheel dynamisch laten levelen.

De plannen heb ik wel, soms nog wel tekeningen ook, maar de tijd...

Trouwens, de nederlandse dolfijn klasse (RDM) leent zich ook erg goed voor modelbouw met features.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:13
het bouwen van een R2-D2 is lang niet zo moeilijk als het lijkt,
en je kan de hulp krijgen van nog zo'n 5000 bouwers wereldwijd :D
http://movies.groups.yahoo.com/group/r2builders/
http://astromech.net/

ik heb deze van zeer basic materialen gebouwd, puur als uiterlijk
plaatje, en zonder al te veel elektronica.

en ik had zelfs niet eens zo veel gespecialiseerd gereedschap (toen),
je bouwt je gereedschap op tijdens het bouwen, dan zie je wat je nodig
hebt.

deze pagina's geeft een goed voorbeeld hoe simpel het kan:
http://www.xenoweb.nl/r2d2_5.htm
http://www.xenoweb.nl/r2d2_13.htm

..
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Tot voor kort programmeerde ik mijn AVR's met de computer van mijn ouders (Windows + paralelle port). Nu ik uit huis ben, heb ik geen Windows meer, en ook geen paralelle poort.

Weet iemand een goede ontwikkelomgeving (of .asm -> .hex compiler) en programmeertool voor onder Linux? Ook zoek ik een hardwareschema om een programmer te maken waarmee ik mijn AVR's via de seriele poort (usb mag desnoods ook, als het werkt onder Linux iig) kan programmeren?

Desnoods is een usb programmer + ontwikkelomgeving voor MacOSX ook goed. Dan moet mijn vriendin haar Macbook maar af en toe eventjes afstaan ;).

Edit; In Linux zou het blijkbaar mogelijk zijn met de schema's op http://www.lancos.com/siprogsch.html. Als ik me niet vergis mag bij het "base board" de hele voeding weggelaten worden als gebruik maak van de ATmega8535. Pin 1 en 7 van die connector voor naar de AVR te gaan mogen dus gewoon "leeg" gelaten worden. Klopt dit?

En dan zou de hele boel blijkbaar te programmeren zijn met "uisp -dprog=stk500 -dserial=/dev/ttyS0 -dpart=ATmegaS8585 --erase --upload --verify if=programma.hex" :).

Dan is het nu enkel nog zoeken naar iets om .asm naar .hex te compileren dat wel deftige foutmeldingen geeft zodat ik weet waar een eventuele fout zich bevind.

Edit 2; Misschien is http://winavr.scienceprog...-for-avr-under-linux.html ( http://www.cadmaniac.org/...projectName=kontrollerlab ) wel iets :).

[ Voor 55% gewijzigd door Ibex op 29-01-2007 11:39 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste

Let op:
[html][norml][/norml][/html]