There are 10 types of people. Those who do understand binary and those who don't.
Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last
Reageer Nieuw Topicquote:wouterdeg schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 11:40:
[Flauwe modus] Met een schuifmaat [/flauwe modus]
Op de middelbare school hadden we diverse meetdingetjes aan de computer. Als ik me goed herinner was er ook 1 die afstand meette door een draadje over een wieletje. Op de as daarvan zat een hoekverdraaiingssensor (idee van oude balmuis). Maar ik denk niet dat je dat voor handen hebt. Met huis-tuin en keuken spullen wordt het wel lastig. Maar het klinkt een beetje als een school opdracht. Hebben ze op school heen speeltjes voor zoiets?
Ik zit niet op school, het is gewoon een hobbyproject, ik zoek gewoon een oplossing, ik zou het heel gek vinden als er niet een standaard component was wat dit niet kan, en dan hoef ik niet eerst zelf te gaan prutsen.
Ik heb overwogen om staaf langs een potmeter te laten schuiven waardoor hij draait, maar ik denk dat dit niet zo goed gaat werken aangezien de veren behoorlijk snel weer intrekken.
Het idee van een scharnier en een optische sensor zou misschien wel een uitkomst zijn.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Reg. datum: 16 april 2002
quote:roborobbie schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 00:48:
![]()
![]()
Een mede Asuro eigenaar..
Meerdere Asuro eigenaren?
Jup, ik heb er ook een.
Ik heb alleen geen idee of ik het apparaat ooit nog iets *nuttigs* kan laten doen. Maar microcontrollers begin ik steeds meer te waarderen. Jammer dat het niet echt makkelijk/goedkoop/milieuvriendelijk is om zelf printplaten te maken, anders bestelde ik nog een paar van die AVR-dingen.
Niets...
Reg. datum: 04 oktober 2004
Laat maar google heeft genoeg foto's van dit ding..quote:mdhsoftware schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 14:59:
[...]
Jup, ik heb er ook een.Leuk dingetje om mee te beginnen, het programmeren van microcontrollers in C had ik al op school gehad. Vergeleken bij de microcontroller die we daar hadden is de Asuro wel super makkelijk
![]()
Ik heb alleen geen idee of ik het apparaat ooit nog iets *nuttigs* kan laten doen. Maar microcontrollers begin ik steeds meer te waarderen. Jammer dat het niet echt makkelijk/goedkoop/milieuvriendelijk is om zelf printplaten te maken, anders bestelde ik nog een paar van die AVR-dingen.
inanc wijzigde dit bericht 11-01-2006 15:11 (5%)
PSN: incyi Online: [LBG]
Reg. datum: 15 juli 2004
quote:Johnny schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 10:55:
Ik wil meten hoe ver een springveer is uitgerekt. Wat voor soort sensor zou ik daar voor moeten gebruiken? De veer zal maximaal een paar centimeter uitrekken, een soort potentiemeter die niet draait maar schuift dus, bestaat zoiets en hoe heet het het dan?
Een schuifpotentiometer?
Afhankelijk van hoeveel centimeter je beweging wilt natuurlijk te verkrijgen bij elke zichzelf respecterende elektronicaboer..
zelfs in sommige (heel!!) oude cdspelers zitten zo'n dingen.. heb er nog ergens zo eentje liggen.
Andere soorten metingen lineaire verplaatsing, zoals je al zei optisch, geen idee hoe zo'n schuifmaat werkt eigenlijk, ik veronderstel ook optisch? je kan ook is naar een LVDT kijken maar denk dat je dan wel is kan verschieten van de kosten
Bricoleur by name, chipoteur by fame
quote:inanc schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:11:
[...]
Laat maar google heeft genoeg foto's van dit ding..
Ik heb hem geflashed met de firmware en begin nu met programmeren..
Ze zijn wel streng want er is geen hex bestandje meegeleverd om er even snel mee te spelen, ze willen dat je die zelf programmeerd..
Maar dat ga ik liever een andere keer doen, is er iemand die een compleet werkend programmatje heeft??? kan ik alvast wat aankl**ten..
Flashen werkt niet onder tl-licht, dan krijg je het bericht : asuro damaged!!
just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone
quote:Scud_racer schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:47:
[...]
Een schuifpotentiometer?
Afhankelijk van hoeveel centimeter je beweging wilt natuurlijk te verkrijgen bij elke zichzelf respecterende elektronicaboer..
zelfs in sommige (heel!!) oude cdspelers zitten zo'n dingen.. heb er nog ergens zo eentje liggen.
Andere soorten metingen lineaire verplaatsing, zoals je al zei optisch, geen idee hoe zo'n schuifmaat werkt eigenlijk, ik veronderstel ook optisch? je kan ook is naar een LVDT kijken maar denk dat je dan wel is kan verschieten van de kosten
Ja zo'n ding bedoel ik
Die schuifpotentiometers werken volgens mij met een half-geleidend materiaal zoals koolstof. Ik bedenk trouwens net dat ze ook in vrijwel alle versterkers met een equalizer zitten.
Ik betwijfel alleen of ze wel goed werken naast een veer, want zoals ik ze ken geven ze altijd best wat frictie bij het verschuiven, en misschien slijten ze wel heel snel.
Maar ik kan weer even vooruit.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Om nog iets nuttigs te vragen. Iemand een idee wanneer Robot builder's bonanza third edition uitkomt? Op amazon.com staat hij nu in pre-release, maar ik ben niet van plan een maand ofzo te wachten.
Ibex wijzigde dit bericht 11-01-2006 20:40 (91%)
Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker
just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone
Reg. datum: 31 juli 2004
http://www.disney.com
Spam/werving is nog steeds iets waar we op GoT niet aan doen.
Sprite_tm wijzigde dit bericht 11-01-2006 22:11 (54%)
Ms
Reg. datum: 27 november 2003
Stonden ook af en toe wel leuke dingen bij, zoals de hovercraft (fan, plastic zak, plankje, batterij, klaar)!
Dit zijn wel allemaal ERG makkelijke dingen, dus echt voor beginners.
Link link linkquote:joswillems86 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 10:19:
Tijdje terug was hier ook een topic, wat je nog kon maken met oude hardware.
Stonden ook af en toe wel leuke dingen bij, zoals de hovercraft (fan, plastic zak, plankje, batterij, klaar)!
Dit zijn wel allemaal ERG makkelijke dingen, dus echt voor beginners.
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Reg. datum: 28 december 2000

Bestuurbaar met de pc. Ben van plan om er zelf software voor te gaan schrijven en wat sensors toe te voegen om uiteindelijk een uitgebreide versie van de koffieroer robot (heb ik hier op got gezien) te creeren. Suikerklontjes toevoegen, melk erin gieten, lepeltje pakken, roeren en klaar
Of plaatsen op een rupsvoertuig, camera toevoegen en maanlandertje gaan spelen.
Iemand nog meer leuke ideetjes?
Tomcat wijzigde dit bericht 12-01-2006 18:00 (14%)
GoT Motorrijders Actie Groep
Reg. datum: 11 augustus 2005
drooger: 1. Extreem opgevoerde droogtrommel. 2. Zeer vaag persoon.
There are 10 types of people. Those who do understand binary and those who don't.
quote:Tomcat schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:59:
Ik heb begin deze week deze robotarm besteld:
[afbeelding]
Bestuurbaar met de pc. Ben van plan om er zelf software voor te gaan schrijven en wat sensors toe te voegen om uiteindelijk een uitgebreide versie van de koffieroer robot (heb ik hier op got gezien) te creeren. Suikerklontjes toevoegen, melk erin gieten, lepeltje pakken, roeren en klaarMisschien valt zelfs de senseo er nog bij te modden.
Of plaatsen op een rupsvoertuig, camera toevoegen en maanlandertje gaan spelen.
Iemand nog meer leuke ideetjes?
Ziet er leuk uit! Waar heb je hem gekocht?
Ik vraag me overigens wel af of hij staat is dat blikje gevuld op te tillen, staat wel mooi maar of het lukt
Tja..
Reg. datum: 17 mei 2004
Het blikje staat erbij om te laten zien hoe groot/klein de arm in het echt is.quote:Mr_gadget schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:54:
[...]
Ziet er leuk uit! Waar heb je hem gekocht?
Ik vraag me overigens wel af of hij staat is dat blikje gevuld op te tillen, staat wel mooi maar of het lukt
GeniusJennis wijzigde dit bericht 12-01-2006 19:59 (3%)
Specs: http://specs.tweak.to/14067
Reg. datum: 27 november 2003
quote:
Was ook al op zoek gegaan, maar nog niet kunnen vinden.
Edit: Gevonden!
Oude hardware -> leuke speeltjes
joswillems86 wijzigde dit bericht 12-01-2006 20:12 (17%)
Ik vrees dat zoiets heel duur is. Servomotoren zijn sowieso al heel duur, en er zitten er een pak in die arm verwerktquote:wouterdeg schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:20:
Ben toch ook wel benieuwd wat dat ding kost.
Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker
quote:L5BC-KT: Lynx 5 Robotic Arm Combo Kit for BS2 / SSC-12
* Lynx 5 Arm, Basis, Gripper Kit
* SSC-12 Servo Controller
* Mini Atom Bot Board
* Programmeer Kabel voor het Bot Board
* Basic Stamp 2 Microcontroller
* Basic Stamp Programmeer Manual
* Voeding van Lynxmotion met converter voor europees gebruik
Lynx 5 Robotic Arm Combo
Kit for BS2 / SSC-12 L5BC-KT ¤ 327,33 (¤ 389,53 incl)
Reg. datum: 28 december 2000
quote:DaNiEl KuNsT schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 21:18:
van http://www.robotwinkel.nl
[...]
Lynx 5 Robotic Arm Combo
Kit for BS2 / SSC-12 L5BC-KT ¤ 327,33 (¤ 389,53 incl)
Dat is niet degene die ik besteld hebt, deze is volgens mij niet geschikt voor de pc maar voor een microprocessor. Ik heb hem hier besteld: http://www.active-robots....robots/robotic-arms.shtml
En ja, hij is erg duur. Maar ik ben nu bezig met een opleiding waar een stukje industriele besturing in zit en na deze opleiding wel ik technische automatisering gaan doen dus het is echt een leerprojectje voor me.
Tomcat wijzigde dit bericht 12-01-2006 23:20 (18%)
GoT Motorrijders Actie Groep
nog ff een vraagje, die ATmega32, welk kristal moet k daar bij gebruike? 8MHz of 16MHz. ze staan allebij in de datasheet, maar k snap neit wat ze er precies bedoele...
SDFNYIRW
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last