Na veel dit topic gelezen te hebben vondt ik het maar eens tijd worden om een een robotje te gaan bouwen.
Maar ben nog jong (16) dus verwacht niet te veel van me

(voor de duidelijk ben al meer dan 2 uur bezig op internet mij te orrienteren op de IC`s, datasheets, voorbeeldjes etc

)
Als eerst ben ik het boek "Robots zelfs construeren" gaan lezen, hier wordt niet in uitgelegt hoe PIC`s werken, maar als je zonder PIC een robot obstakels wilt laten ontwijken is dit lastig.
Ten eerste omdat als de robot een obstakel opmerkt, een motor (van de 2) moet omgepoolt worden en de andere uitgeschakelt moet worden.
Bij 1 motor is dit nog niet het probleem maar als de robot nou een obstakel aan de andere kant waarneemt en dan weer de andere motor moet ompoolen en de ander stil moet zetten..
Wordt dit zeer lastig om dit met relais te realiseren.
Dus dacht ik als ik meteen aan de PIC`s begin.. (natuurlijk niet de ingewikkelste) kan ik meteen veel meer.
En ik vindt het bovendien ook intressant hoe dit werkt.
Mijn pa had toevallig nog 2 Basic stamps liggen, zeer eenvoudige PIC`s, om mee te beginnen.
Nu heb ik deze:
Parrallax BS1-IC (
linkje)
Parrallax BS2-IC (
linkje)
Nu spreek de BS1-IC mij wel aan omdat ik toch niet zo`n geadvenceerd ding hoef te hebben, alleen 2 motortjes aan sturen en 3 sensoren, en misschien nog een ledje ofzo.
Alleen hoe kan je dit precies doen?
Een motor moet je neem ik aan schakelen aan de hand van een transistortje, de leds (max 2 per I/O) , alleen de sensoren dan nog? En hoe zeg ik dat hij als sensor 1 wordt ingedrukt dat motor 1 stopt (zal wel iets met pause zijn) en dan motor 2 ompoolt.
Overgens als ik hem wil laten ompoolen (achteruit laten gaan ipv vooruit, dan zal dit toch al niet meer kunnen met een transistor?
Ik ben benieuwd

alvast bedankt!