Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste
Acties:
  • 156.890 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuhlivisj
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Kontrollerlab is een aanrader. Het is een zeer fijne ontwikkelomgeveing.
Ik gebruik het zelf in combinatie met avrdude en een stk500.

Ik gebruik zelf avrgcc, dit wordt goed ondersteund door kontrollerlab. Hoe het zit met asm weet ik niet.
Wordt volgens mij ook wel ondersteund.

Deze programmer werkt denk ik wel goed: programmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Ik ben er bijna uit hoe ik het programeren van mijn microcontroller ga aanpakken. Ik ga ofwel in een notepad of in kontrollerlab de asm programmeren. Daarna zal ik de .asm met gavrasm of kontrollerlag naar .hex compileren.

Dan rest mij enkel nog het programmeren van de microcontroller, wat zou willen doen met avrdude of uisp. Het probleem hierbij is dat ik nergens een eenvoudige seriele programmer kan vinden. De stk500 is te duur (meer dan 20 euro voor een programmer is mij iets te veel), en ik weet niet of de programmers op http://www.lancos.com/siprogsch.html compatibel zijn met avrdude of uisp. Ponyprog is dat wel, maar dat wil dan weer niet vlot werken onder Linux.

Iemand die me kan helpen? Het lijkt me zo stom om in Qemu Windows te draaien enkel om AVR studio 4 + ponyprog te gebruiken. Om van brakke performatie nog te zwijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ibex op 29-01-2007 14:22 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Even een wat meer algemene vraag: hoe sturen jullie je motoren aan? Ik neem aan dat het op een of andere manier galvanisch scheiden. Gebruiken jullie relais of speciale schakelingen?
Ik heb namelijk zelf een usbkitje met een aantal poorten waar ik motoren op wil aansluiten. Alleen wil ik dan eventueel wat grotere vermogens schakelen (niet 230V maar 9V 1A ofzo) maar die spoelen in de motoren kunnen natuurlijk schokken teruggeven. Hoe beschermen jullie je PIC / AVR / computer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Ik werkte steeds via de L293B. Dit is een motordriver die als buffer speelt tussen microcontroller en motor. De chip kan 1 tot 4 motoren aansturen tot 1A bij 36V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuhlivisj
  • Nu online
AVRDUDE supports the following basic programmer types: Atmel's
STK500, Atmel's AVRISP and AVRISP mkII devices, Atmel's JTAG ICE (both
mkI and mkII, the latter also in ISP mode), appnote avr910, appnote
avr109 (including the AVR Butterfly), serial bit-bang adapters, and the
PPI (parallel port interface). PPI represents a class of simple
programmers where the programming lines are directly connected to the
PC parallel port. Several pin configurations exist for several
variations of the PPI programmers, and AVRDUDE can be be configured to
work with them by either specifying the appropriate programmer on the
command line or by creating a new entry in its configuration file. All
that's usually required for a new entry is to tell AVRDUDE which pins
to use for each programming function.

A number of equally simple bit-bang programming adapters that connect
to a serial port are supported as well, among them the popular Ponyprog
serial adapter, and the DASA and DASA3 adapters that used to be
supported by uisp(1). Note that these adapters are meant to be
attached to a physical serial port. Connecting to a serial port
emulated on top of USB is likely to not work at all, or to work
abysmally slow.
hier een stukje uit de infofile van avrdude. voor zover ik begrijp ondersteund avrdude ook de simpele seriele programmers die werken met ponyprog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Bedankt :D. Als ik de lijst met ondersteunde programmers opvraag, staat siprog er inderdaad bij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Mr gadget: voor zo'n vermogens kan je best zelf een H-brug maken met discrete logic level fet's of vermogenstransistoren. Die pieken onderdruk je dmv flybackdiodes, hier vind je zo'n voorbeeld van een h-brug met transistoren en flyback diodes.
Verder helpen condensatoren op je voedingslijnen ook enorm veel, slaag ze alvast in alle maten en formaten in :p

@ Ibex, 20euro lijkt mss veel als aanschaf, maar het kan je veel gevloek besparen (ik spreek helaas uit ervaring :() nu ja, het verknalt natuurlijk wel het euforisch gevoel van iets werkende te krijgen dat je zelf gemaakt hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
roborobbie schreef op zondag 01 januari 2006 @ 19:55:
http://www.intelitek.com/...ct.asp?cid=1&pid=4&did=15

de link naar je robot.. stuur ze een mailtje voor een handleiding in pdf.. het was een leer-robot voor studenten..

Dat is wel een hele stoere hoor.. moet je echt even aan de praat krijgen!!!

Hier een link naar de sentry gun, een robot-buks die reageert op vormen/beweging via webcam: http://www.thesentrygun.com/ [afbeelding]
Dat is wel een mooie FN-Herstal P90 >:), slim uitgekozen (heeft 50 patronen in 1 magazijn, dus met headshots heb je 50 kills 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:04
Ik heb het ook een paar keer geprobeert, zelf een pic programmer maken ( jij gebruikt avr's, zal wel bijna het zelfde zijn) en, het is mij niet goed bevallen. Inmiddels heb ik een ICD 2 geregeld, dat werkt gewoon 300x beter. Ik zou voor 20 euro die programmer gewoon aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Ik heb indertijd ook een PIC programmer gemaakt, en die werkte uitstekend. Voor mijn AVR's heb ik echter altijd gebruik gemaakt van in circuit programming, wat ook altijd goed werkte. Ik heb er werkelijk de pest aan om zo een 40 pins microcontroller in en uit IC-voetjes te halen. Je kan dan wel gebruik maken van een extra IC-voetje, maar dan gaat het weer zoveel ruimte innemen, wat ik juist niet wil :).

Hoewel ik misschien wel overweeg om de programmer volledig te integreren in mijn schakeling, zodat ik enkel een seriele kabel hoef te verbinden :9. Heel misschien ga ik dan toch nog voor een USB programmer die ik ook volledig integreer in de schakeling, maar daar zit je blijkbaar ook altijd met een of andere AVR, en die moet je dan ook nog steeds kunnen programmeren, dusja :/.

Overigens blijken beide boten die ik op het oog heb te groot voor mijn bad :p. En nu ben ik aan het twijfelen of ik het toch nog kleiner zou proberen maken, of dat ik een andere oplossing zoek. Het is namelijk vrij lastig wanneer ik de boot nergens kan proberen. En om de boot om de haverklap mee te sleuren met de bus naar de dichtsbijzijnde vijver zie ik ook niet zo zitten :p.

[ Voor 51% gewijzigd door Ibex op 29-01-2007 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Je kan ook een bootloader in de AVR zetten met ingebouwde programmer. Peter Fleury heeft op z'n site geloof ik een bootloader staan die AVRISP/STK500 compatible is (en dus wel te gebruiken met standaard software), de bootloader stuur je aan via de seriele poort van de AVR en zo programmeert deze zichzelf. Enige is dat je in de AVR 1 keer de bootloader moet programmeren, en dat je fuses verder niet kunt instellen via de bootloader (firmware kan geen fuses veranderen). Maar als die er eenmaal op staat ben je klaar. FTDI usb-serieel chipje ertussen en je kan nog programmeren via USB ook.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenarion
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 17:14
Ik heb voor mijn Robot motortjes nodig, en in het boek staat'dat je 12V 225RPM nodig hebt. Waar haal ik die vandaan? Of moet ik zelf gaan kloten met tandwielen? Het moet niet te duur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan es kijken bij bv conrad of farnell ofzo...meestal ga je wel zelf moeten omrekenen welk toerental je hebt adhv nominaal toerental en overbrengingsverhoudingen.
Maar niet te duur worden, dan word het al wat lastiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Het is natuurlijk ook te zien wat dat motortje gaat doen. Als het is om direct wieltjes aan te hangen, maakt de snelheid op zich niet zoveel uit. Of het toerental dan 225 of 200 of 250 rpm is, de snelheid van de robot zal enkel iets toenemen of afnemen.

Als het motortje echter een tandwielreeks moet aandrijven, of het dient voor bepaalde stangen te bewegen, is het toerental misschien iets belangrijker.

Waar dienen ze voor?

Owja, als je een 24V motor aan de 12V hangt, gaat hij vaak minder stel draaien dan wanneer hij 24V zou krijgen. Misschien is dit ook een oplossing? Ik weet natuurlijk niet hoe de stroom zich dan gedraagt, dus daar moet je zeker van opletten.

[ Voor 22% gewijzigd door Ibex op 30-01-2007 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Ik weer :w. Soms krijg ik het gevoel dat ik hier een beetje irritant de draad aan het schoppen ben :/.

Ik heb net de datasheet van FT232R doorgelezen, en mijn nieuwsgierigheid naar zulke USB -> serieel converters is wel gewekt nu. Wat ik me eigenlijk afvraag:
Wanneer ik mijn microcontroller met een seriele poort laat verbinden naar de computer kan ik met bijvoorbeeld hyperterminal door middel van letters 8-bit data naar mijn microcontroller zenden. Hoe zit dat dan wanneer ik zo een USB -> serieel converter daar tussen steek, en ik mijn pc met USB naar de microcontroller doorschakel? Hoe zal mijn schakeling herkend worden, en hoe kan ik dan data naar mijn microcontroller zenden? Of zal mijn schakeling "herkend" worden als een nieuwe seriele poort? En heeft iemand ervaring hiermee wanneer de computer Linux draait?

:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenarion
Ibex schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:06:
Het is natuurlijk ook te zien wat dat motortje gaat doen. Als het is om direct wieltjes aan te hangen, maakt de snelheid op zich niet zoveel uit. Of het toerental dan 225 of 200 of 250 rpm is, de snelheid van de robot zal enkel iets toenemen of afnemen.

Als het motortje echter een tandwielreeks moet aandrijven, of het dient voor bepaalde stangen te bewegen, is het toerental misschien iets belangrijker.

Waar dienen ze voor?

Owja, als je een 24V motor aan de 12V hangt, gaat hij vaak minder stel draaien dan wanneer hij 24V zou krijgen. Misschien is dit ook een oplossing? Ik weet natuurlijk niet hoe de stroom zich dan gedraagt, dus daar moet je zeker van opletten.
Hij moet 1 wiel aandrijven. Aan de andere kant moet er ook 1 komen. We hebben even bij het technieklokaal gevraagt, en kunnen het doen met legomotortjes icm wat tandwielen :)

Nu nog de print werkende maken :{ Hij geeft nog niet de goede waardes :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ibex schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 20:35:
...
Wanneer ik mijn microcontroller met een seriele poort laat verbinden naar de computer kan ik met bijvoorbeeld hyperterminal door middel van letters 8-bit data naar mijn microcontroller zenden. Hoe zit dat dan wanneer ik zo een USB -> serieel converter daar tussen steek, en ik mijn pc met USB naar de microcontroller doorschakel?
...
Normaal moet dat volledig transparant zijn, zal je dus exact hetzelfde resultaat bekomen met een "echte" seriële poort, en met een USB-serial convertor. Je zal wel waarschijnlijk geen gebruik kunnen maken van COM1 of COM2 voor je USB geval, die zit doorgaans hoger om geen ruzie te maken met "echte" seriële poorten.

Wat wel een probleem kan zijn, is bitbangen, dus bijvoorbeeld met de RTC lijn gaan zitten spelen, dat ondersteunen niet alle USB gevallen. Gewone communicatie (hele byte's via RS232 verzenden of ontvangen) zal gewoon werken.

Hoe het onder linux zit, zal waarschijnlijk afhangen van de drivers, als je geen linux drivers hebt werkt het niet, heb je ze wel dan werkt het wel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
wie heeft er al een filmpje vn zijn asuro? ik ben nu bezig het programmeren te begrijpen..

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Weet iemand of de chips op http://www.crownhill.co.uk/product.php?prod=1555 in SSOP of in QFN worden geleverd? En weet er iemand wat je nodig hebt om SSOP te solderen? Ik hoorde dingen zoals soldeerpasta en een heteluchtpistool (haardroger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Ibex schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 08:33:
Weet iemand of de chips op http://www.crownhill.co.uk/product.php?prod=1555 in SSOP of in QFN worden geleverd? En weet er iemand wat je nodig hebt om SSOP te solderen? Ik hoorde dingen zoals soldeerpasta en een heteluchtpistool (haardroger).
De RL is SSOP, het IC heet namelijk FT232R. De extra letter daarna geeft het package aan: FT232RL = SSOP, FT232RQ = QFN.

Solderen kan ook zonder soldeerpasta en hete lucht ( != haardroger), extra flux is daarbij handig evenals litze (chem-wik is heel goed).

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Ik ben nu even aan het uitkijken qua batterij. Rekening houdend dat ik beperkt ben in volume, zit ik nu te twijfelen wat ik zou nemen van batterij.

Ergens denk ik aan een lipo. Ze hebben een hoge capaciteit tegenover een laag gewicht. Langst de andere kant heb je dan weer een speciale lader nodig, en omdat je lipo's niet te ver mag ontladen is een bewakingsschakeling een must. Een simpele nimh is misschien weer practischer dan, maar het gaat al snel wat meer wegen voor dezelfde capaciteit.

Wat denken jullie, hoeveel mAh zou je nodig hebben om toch een aardig tijdje voort te kunnen? Een of twee microcontrollers, 3 servo's (kleintjes O+ ) en een motor. Wat die motor gaat verbruiken weet ik nog niet, maar om twee kleine schroefjes aan te sturen zal het wel niet al te zwaar moeten zijn.

Is volgende redenering juist? Als mijn schakeling continue 1A trekt, zal je met een batterij van 2500mAh dus 2,5 uur doen?

En dan hebben we ook nog de spanning. Let's say dat alles op 5V werkt, dan moet ik dus minstens 8V hebben om een 7805 te kunnen gebruiken voor mijn 5V als ik het voorheb, dus dan moet ik minstens 7 1.2V batterijen in serie zetten (8.4V). Maar hoe snel gaat de spanning van zo een batterij zakken onder de 8V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
Als je een systeem maakt wat lang mee moet gaan zou ik niet een 7805 gebruiken. Ik zou minstens kijken naar een schakelende voeding. Die zijn meestal een stuk zuiniger en ze hebben als bijkomend voordeel dat deze niet persee boven een bepaalde spanning hoeven te zitten. Schakelende voedingen zijn wat minder kritisch wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Maar een schakelende voeding, hoe zit dat dan met de toevoer? Is dat dan iets wat tussen de batterijen en de "uitvoer" zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet es kijken of je wel echt 5v nodig hebt. Pic's kan je bv meestal over een breed bereik v spanningen gebruiken (5,5 tot 2,2V dacht ik? beperkte kloksnelheid dan wel maar goed)
Aangezien een lipo een vlak verloop heeft tot ie bijna compleet dood is kan je dus perfect met een standaard batterijpack werken zonder te moeten omvormen.

Je kan het ook anders aanpakken, en bv gewone batterijspanning gebruiken voor servo's en motor, en een deel van de batterijspanning naar 5v brengen voor je controllers.Heb je geen 7805 voor nodig, een simpele zener met weerstand does the job just fine..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
Een schakelende voeding transformeert de spanning als het ware naar beneden. Een 7805 gooit gewoon de rest van de spanning weg. Schakelende voedingen zijn wel wat duurder, maar er zijn zelfs schakelende voedingen die pin compatible zijn met de 7805. Kost je ongeveer 6 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Nu online
Een schakelende voeding hoeft niet persé beperkt te zijn tot omhoog of omlaag te converteren, je kan doorgaans een onderscheid maken tussen volgende 3 soorten geschakelde voedingen:
--> boost convertor: deze zal een uitgangsspanning hoger dan de ingangsspanning hebben
--> buck convertor: deze zal een uitgangsspanning lager dan de ingangsspannign hebben
--> buck-boost convertor: zoals je ws verwacht, is deze een combinatie tussen de 2 bovenstaande gevallen, deze zal een bepaalde uitgangsspanning geven, of de ingangsspanning nu hoger of lager is (maar in zijn eenvoudigste vorm zal het wel de polariteit van de spanning omkeren).
Deze 3 soorten verschillen enkel in de plaatsing van het schakelend element, de vrijloopdiode en de spoel.

Door in plaats van de spoel een transformator te zetten, kan je de uitgangsspanning in polariteit omkeren (handig/nodig bij buck-boost), heb je een galvanische scheiding, kan je door de wikkelverhouding ook de uitgangsspanning vermenigvuldigen/delen met een bepaalde factor, kan je uit een bron meerdere spanningen maken (zoals gebeurt in een PSU van een PC, met als nadeel dat de uitgangsspannigen afhankelijk zijn van elkaar, minimale belasting vereist,... maar tis wel goedkoper).

Voor een robotje kan je imho het best een simpel aansturingsIC'tje kopen, die kan de 3 soorten aansturen, met een buck-boost kan je het meest universeel werken. Door zo'n IC te gebruiken heb je meteen ook stroombeveiliging, minder energieverlies (erg hoge rendementen), je hangt de juiste componenten aan elkaar en het werkt, handig dus.

Daarnaast kan je met zo'n IC'tje ook gemakkelijk uitbreidingen als constante stroombronnen enzo maken, het IC wil op zijn feedback ingang 1.25V zien en regelt dat dusdanig, dus met wat creativiteit kan je daar wel leuke dingen mee doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Zijn er dan IC's die met een minimum aan externe componentjes een stabiel output voltage van 5V kunnen geven bij een varierende ingangsspanning die boven en onder de 5V ligt?

Ik heb wat zitten rondgoogelen en ik kon niet echt een nuttige chip vinden. Wel een aantal waar het input voltage telkens rond de 12V lag, of dan weer 3,3, maar nooit 5V ofzo. Weet jij toevallig een chip die ik zou kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Je kan toch zo'n stroomstabilisator ertussen zetten? (ik ken niet juist de benaming :D maar ik heb ze hier wel liggen..) die zet waarden tussen 3-7v naar 5v, da's altijd handig voor een circuit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Nu online
Ibex schreef op zondag 04 februari 2007 @ 12:54:
Zijn er dan IC's die met een minimum aan externe componentjes een stabiel output voltage van 5V kunnen geven bij een varierende ingangsspanning die boven en onder de 5V ligt?

Ik heb wat zitten rondgoogelen en ik kon niet echt een nuttige chip vinden. Wel een aantal waar het input voltage telkens rond de 12V lag, of dan weer 3,3, maar nooit 5V ofzo. Weet jij toevallig een chip die ik zou kunnen gebruiken?
Je kan bijvoorbeeld deze IC nemen, er staat een linkje naar een rekentooltje, als je em berekent op 3V ingangsspanning en 5V uitgangsspanning, moet ie met wat tweaken geschikt te maken zijn om van 3-7V ingangsspanning een nette 5V te maken (moet je wel een bepaalde minimale belasting op de uitgang hebben). Ook eens googelen op buck-boost geeft je een hele hoop geschikte IC's, je kan er een aantal eens opzoeken bij je favoriete elektronicaleverancier.
Linear heeft ook een mooie rekenmodule om te kiezen uit het assortiment dat ze aanbieden, daarvan heeft elektuur nog een schema gemaakt met de LTC3440 (ingangsspanning van +2,5 tot +5,5 V, uitgangsspanning in te stellen van +2,5 V tot +5,5 V).

@tokesnugerd: wat jij hebt zijn waarschijnlijk DC-DC convertors, gebaseerd op dit principe, maar waarschijnlijk zijn die kant-en-klare modules wat duurder dan een zelfbouw gevalletje.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 04-02-2007 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Ok, nou ik hier op de UT een btj gezien heb wat ik allemaal in de werkplaats kan fixen wil ik me er ook maar eens aan gaan wagen. Alleen nu heb ik 1 vraag, waar halen jullie goedkope servo's vandaan ?

Ik heb al ff bij conrad gekeken, daar is de goedkoopste 5€ per stuk. Ik heb er waarschijnlijk 24 nodig (8 poten, 3 servo's per poot). Als ik ze ergens goedkoper kan krijgen omdat het er veel zijn...

De bedoeling is dat ik de poten ga draaien. Hier heb ik dus staven aluminium voor nodig van ong 20mm doorsnede. Dit hebben ze bij conrad, maar verder kan ik het nergens vinden. Iemand een idee waar dit vandaan te halen ?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wil ek ook wel is weten... net een draaibankje gekocht, maar sterk gebrek aan ruwe materialen :p

Wat servo's betreft ,ga es kijken in een modelbouwzaak in je buurt en vraag wat voor standaardservo's ze hebben.

Tower hobbies heeft er ook goedkope, ergens in dit topic staat er een link naar, maar moet je wel uit usa bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bedoel je aliminium profielen?
Bij de meeste bouwmarkten hebben ze wel een rekje met de meest gangbare profielen (Koker, buis, L, T, strip etc.) Massieve staven zie je ook wel eens maar niet van 20mm diameter, daarvoor kan je misschien eens kijken of er een grotere metaalhandel bij jou in de buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
probeer anders eens plexiglas van: http://www.bouwplastics.nl/ makkelijk te bewerken als je een mooi zaagtafeltje hebt en ziet er stoer uit..

Ander iets: Ik zoek wat goede links naar h-bruggen en andere schema's om de topicstart wat nuttiger te maken, staan er al een paar maar ik wil het wat completer..

[ Voor 35% gewijzigd door roborobbie op 07-02-2007 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Ibex schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:37:
Zo, een bergje electronica besteld :9.

- Een starterkit (mijn vooraad weerstanden, diodes, voetjes, regelaars, ... is meteen terug aangevuld)
- 3 Mega8535 sets (de microcontroller, voetje, kristal, condensatortjes, ...)
- 2 motordrivers en 2 MAX232 sets (wederom de max232, voetje, condensatortjes, ...)
- nog wat extra zut zoals kabeltjes, voetjes, connectortjes, ...
En toegekomen :9.

Afbeeldingslocatie: http://ibexgirl.plesetsk.be/mini/46d7c0b4b1e59fd6414081d7a7386f1a.png

Samen met de datasheet die mijn liefste schoonpa op zijn werk heeft afgedrukt en ingebonden ingeringd :). Ringetjes zijn veel handiger dan nietjes of gewoon losse papieren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenarion
HEELLLPP!

M'n robot wil het maar niet doen... Ik ben ten einde raad, kunnen jullie mij helpen?

Dit is het schema.

Nu werken de volgende dingen WEL. De Headlights en de Tube Lights (die staan hier niet op, maar die hangen gewoon aan de VDC)

Verder werkt 1 motor, als je je hand voor de sensoren aan de andere kant houdt. In principe zou de andere motor moeten gaan draaien als je je hand voor de andere twee houdt. Maar dat gebeurt niet. Er komt zelfs helemaal geen spanning op die motor.

Tevens gaan de Leds die na de transitoren komen nooit werken. Als ik de leds kortsluit met een batterij, dan werken ze wel.

Ik heb overigens de Switch eruitgelaten, omdat ik meen dat ik een verkeerde heb gekregen. On-On switch, ipv On-Off-On.

Ik gok dat er wat kapot is, maar ik heb echt geen idee.

De printbanen van m'n eigen geetste plaatje heb ik al tig keer opnieuw doorlopen, maar die zijn echt allemaal goed. Ook alle soldeerverbindingen zijn al 3x nagelopen.

Mijn dank is echt enorm als jullie mij kunnen helpen. Het is voor mijn profielwerkstuk, en ik vind dat ik op z'n minst iets meot kunnen laten zien. Ik ben er al ontzettend lang mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik verwacht dat de tor van de 2e motor dan kapot is. Je kan dit controleren door te kijken of de output van de comparator wel doet wat hij moet doen. De ledjes gaan waarschijnlijk niet branden omdat de motor alle stroom wegtrekt. Dit kan je controleren door te kijken of er wel spanning over de ledjes komt te staan. Als dit het geval is is de comparator niet sterk genoeg om te tor helemaal open te trekken.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenarion
Ik heb lego motortjes (de basic) genomen, Volgens mij werken ze allebei gewoon, als ik ze aansluit op de batterij.

Wat is tor? :$

Ik heb gemeten, en het voltage van Output B (pin 7) veranderd als ik mijn hand voor de photoweerstanden houd, maar het voltage van pin 1, Output A blijft steken op een vage 5V... Zou dit kunnen duiden op een kapotte comparator?

Aan Output B zit inderdaad ook de motor die het wel doet...

[ Voor 82% gewijzigd door Aenarion op 09-02-2007 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 19:45
Na veel dit topic gelezen te hebben vondt ik het maar eens tijd worden om een een robotje te gaan bouwen.
Maar ben nog jong (16) dus verwacht niet te veel van me ;) (voor de duidelijk ben al meer dan 2 uur bezig op internet mij te orrienteren op de IC`s, datasheets, voorbeeldjes etc :) )

Als eerst ben ik het boek "Robots zelfs construeren" gaan lezen, hier wordt niet in uitgelegt hoe PIC`s werken, maar als je zonder PIC een robot obstakels wilt laten ontwijken is dit lastig.
Ten eerste omdat als de robot een obstakel opmerkt, een motor (van de 2) moet omgepoolt worden en de andere uitgeschakelt moet worden.
Bij 1 motor is dit nog niet het probleem maar als de robot nou een obstakel aan de andere kant waarneemt en dan weer de andere motor moet ompoolen en de ander stil moet zetten..
Wordt dit zeer lastig om dit met relais te realiseren.
Dus dacht ik als ik meteen aan de PIC`s begin.. (natuurlijk niet de ingewikkelste) kan ik meteen veel meer.
En ik vindt het bovendien ook intressant hoe dit werkt.

Mijn pa had toevallig nog 2 Basic stamps liggen, zeer eenvoudige PIC`s, om mee te beginnen.
Nu heb ik deze:
Parrallax BS1-IC (linkje)
Parrallax BS2-IC (linkje)
Nu spreek de BS1-IC mij wel aan omdat ik toch niet zo`n geadvenceerd ding hoef te hebben, alleen 2 motortjes aan sturen en 3 sensoren, en misschien nog een ledje ofzo.

Alleen hoe kan je dit precies doen?
Een motor moet je neem ik aan schakelen aan de hand van een transistortje, de leds (max 2 per I/O) , alleen de sensoren dan nog? En hoe zeg ik dat hij als sensor 1 wordt ingedrukt dat motor 1 stopt (zal wel iets met pause zijn) en dan motor 2 ompoolt.
Overgens als ik hem wil laten ompoolen (achteruit laten gaan ipv vooruit, dan zal dit toch al niet meer kunnen met een transistor?
Ik ben benieuwd :) alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
welkom,

Ik ben 1 januari 2006 dit topic begonnen en ondertussen zijn er al veel robots klaar. ( Echter nog weinig filmpjes gevonden!!!)

Je bent jong maar dat geeft niet, als je maar nieuwsgierig bent en leergierig.
Robots bouwen houdt veel lezen in, programmeren en veel proberen..

Op de startpost van dit topic Robot bouwen voor bewonderaars (beginners) vind je veel linkjes naar verschillende robots, je zou ze allemaal eens kunnen aanklikken..

in principe is een robot een dom apparaat, hij doet alleen wat hem opgedragen wordt.

je moet hem dus duidelijk vertellen wat hij moet doen, dat doe je met nullen en 1tjes. Omdat bijna niemand de binaire taal snapt heb je een soort vertalers van enigszins begrijpelijke programmeertaal naar binair ( 00100 bv) . basic c+ en visual basic zijn bekende talen.

als jij een robot bouwt heb je een ic nodig, bijvoorbeeld je basic stamp. Aan die pic sluit je een motortje, lichtsensor, schakelaartje en een klokje zodat de robot de tijd kan bijhouden..

op het ic zet je een reeks commando's die uitgevoerd worden als bijvoorbeeld de lichtsensor op hoog (aan) gaat ( bij veel licht bijvoorbeeld). Dan verteld het commando de motor om te gaan draaien. nou rijdt je robot richting muur, op het moment dat hij de muur raakt met zijn schakelaartje krijgt het ic een seintje motor 2 harder te laten draaien waardoor de robot omdraait..

b-e-a-m robots zijn de meest simpele, daar hoef je niet voor te programmeren, enkel logisch denken en schakelen is nodig.. bij eerder genoemde startpost vind je enkele links.

Begin met beam robots en probeer ze te begrijpen. ga pas daarna complexe robots bouwen. zo zorg je dat je niet ontmoedigd wordt door het programmeren.

Graag iemand mijn verhaal aanvullen, ik snap er zelf ook nog niet heel veel van hoor..

[ Voor 29% gewijzigd door roborobbie op 12-02-2007 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_ voor roborobbie's reply hierboven.

Mooi gezegd, en mooie tips.
Ben zelf ook op 16 begonnen met BEAM robots. Ze zijn perfect om je een basis in elektronica te geven, aangezien ze allemaal op basisprincipes gebaseerd zijn (waarbij de meer ingewikkelde een combinatie zijn van) en je leert nog es solderen ook...

Hoewel ik programmeren zeker niet afraad, het is ook een groot deel van elektronica tegenwoordig, maar zonder een basis in elektronica kan je nog altijd niets fysisch realiseren.

Beam robots geven je trouwens ook een manier aan om motortjes te sturen, exact op de manier die je vraagt, twee motoren die in beide richtingen kunnen gestuurd worden, zonder programmeren...
Dit vraagt om een H-brug.. zoek es op google naar eennn .. 74HC245 H-bridge als ik me niet vergis... hier bv vind je wat uitleg erover, maar dat is mss al wat gevorderd..

Anyway, mijn tip, lees www.beam-online.com es volledig door... je zal er verbaasd van staan hoe snel en eenvoudig je een robotje kan maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik zit een beetje met een probleem. Ik heb net mijn motor voedings/aansturingsprint af. Op deze print bevinden zich 2 20V rails en een 18V rail. Deze worden gemaakt met behulp van 3x UC2834. Deze chip heeft onder andere een crowbar. Deze wordt aangezet als de uitgangs spanning 0.15V boven de ingestelde limiet komt (met een delay van 22ms). Als ik de regelaars los heb (zonder ook maar iets eraan) gaat het goed. Sluit ik echter ook de mosfets van de H-brug aan (standaard mosfet H-brug, mosfets worden aangestuurd met mosfet drivers maar die heb ik eraf gehaald om probleem te zoeken) dan gaat de crowbar aan. Waarom is dit? Ik heb alles goed aangesloten (echt 10x nagelopen) maar alleen de mosfets aansluiten is al genoeg om de crowbar aan te krijgen.

-edit-

Exuses voor het vage verhaal maar ik vat er echt helemaal niets meer van :S

-edit-

Ik heb misschien een idee, kunnen mosfets makkelijk open gaan bij een zwevende gate?

-edit-

Ja dus, ik heb nu de halve H-brug aangesloten (geen kortsluiting meer mogelijk) en ik heb nu een ledje welke vanzelf aangaat en welke ik uit kan blazen (letterlijk) :D Mosfet drivers doen dus niet echt wat ze moeten doen. Die horen hem ook omlaag te trekken maar dat doen ze niet :( (heb mosfet drivers er dus weer aan hangen)

[ Voor 24% gewijzigd door lemming_nl op 13-02-2007 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamiHap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 20:34
lemming_nl schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:36:
Ja dus, ik heb nu de halve H-brug aangesloten (geen kortsluiting meer mogelijk) en ik heb nu een ledje welke vanzelf aangaat en welke ik uit kan blazen (letterlijk) :D Mosfet drivers doen dus niet echt wat ze moeten doen. Die horen hem ook omlaag te trekken maar dat doen ze niet :( (heb mosfet drivers er dus weer aan hangen)
Misschien een pulldown weerstand eraan hangen? Ben je in ieder geval van je zwevende gate af...
Op school laatst ook veel problemen gehad met H-bruggen en driver-ic's :/

Dit is er bij mij allemaal met de paplepel ingeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
BamiHap schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 18:20:
[...]

Misschien een pulldown weerstand eraan hangen? Ben je in ieder geval van je zwevende gate af...
Op school laatst ook veel problemen gehad met H-bruggen en driver-ic's :/
Zoals het er nu op lijkt moet ik aan iedere chip die voor de mosfets pull-downs gaan hangen, alleen aan de mosfets zelf is niet genoeg omdat de drivers geen zwevende ingangen pikken. Dat wordt de print ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Nu online
Zwevende ingangen zijn net als kortgesloten uitgangen nooit goed, en kunnen de meest rare miserie geven. Schema's zonder zekeringen zijn ook niet interessant, maar die geven nog wel een rooksignaaltje en blijven dan niet werken, veel beter dan nu eens wel en dan eens niet.

Als je een µC gebruikt, dan kan dat nog zonder problemen, een ingang die zweeft, als je em in de programmatie niet gebruikt. Maar iets simpel als een chipje uit de 74LS-reeks, moet je altijd de ongebruikte ingangen ook vastzetten op een bepaald niveau, anders kunnen die gaan oscilleren, en de wel gebruikte poorten gaan beïnvloeden (en als je geen 100nF ontstoringscapje hebt gezet: de voeding gaan vervuilen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 19:34:
Zwevende ingangen zijn net als kortgesloten uitgangen nooit goed, en kunnen de meest rare miserie geven. Schema's zonder zekeringen zijn ook niet interessant, maar die geven nog wel een rooksignaaltje en blijven dan niet werken, veel beter dan nu eens wel en dan eens niet.

Als je een µC gebruikt, dan kan dat nog zonder problemen, een ingang die zweeft, als je em in de programmatie niet gebruikt. Maar iets simpel als een chipje uit de 74LS-reeks, moet je altijd de ongebruikte ingangen ook vastzetten op een bepaald niveau, anders kunnen die gaan oscilleren, en de wel gebruikte poorten gaan beïnvloeden (en als je geen 100nF ontstoringscapje hebt gezet: de voeding gaan vervuilen).
Ik had aangenomen dat de mosfet driver dat probleem op zou lossen (hij heeft immers een sink functie), maar blijkbaar kan de driver dat niet. 100nF heb ik wel overal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik heb een probleempje. Ik heb de volgende situatie. Dit is een versimpelde weergave van de datasheet van mijn mosfet driver. De weerstand van 10k heb ik aan de ingang hangen. Is het mogelijk dat er 10V op de ingang komt te staan ipv 0V?

Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/1554/probleemsx7.jpg

V+ = 18V

[ Voor 4% gewijzigd door lemming_nl op 14-02-2007 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Nu online
Als er verder niets aan de ingang hangt, kan er zolang de verbinding naar GND er nog is er geen (noemenswaardige) spanning op die ingang komen.....tenzij die FET nogal stuk is (ik heb vandaag op het werk nog zo'n FET gehad, die op zijn gate én op zijn uitgang 8V gaf, terwijl ie gevoed werd met 12V, het kan dus)....

Blijkbaar loopt er 1mA door die 10K weerstand aan de ingang, dat kan onmogelijk van storing komen, je driver lijkt me stuk...

[ Voor 43% gewijzigd door naftebakje op 14-02-2007 21:35 ]

Verwijderd

I agree, er moet anders wel iets heel mis zijn met je ingangssignaal.Hangt er verder nog iets aan je input buiten die pulldown weerstand?

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:21:
I agree, er moet anders wel iets heel mis zijn met je ingangssignaal.Hangt er verder nog iets aan je input buiten die pulldown weerstand?
Helemaal niets, ik ga zo eens proberen wat het vervangen van de driver voor effect heeft.

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 19:45
Roborobbie & Scud_Racer heel erg bedankt voor de informatie! _/-\o_
Ik ga er mee aan de slag en het is mij iig iets duidelijker :).
Binnekort zal ik de schema(`s) posten als het ik wat heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 16:43
Ik heb een vraagje maar nog geen antwoord kunnen vinden in dit topic.
Het gaat over die asuro is tie moeilijk tesolderen ik heb alleen nog maar ervaring met zown krekel set.
en met wat voor een soldeerbout moet je gaan solderen. heb zown klein ding van ik dach 10 watt.
en zijn er ook standaart programma's voor de asuro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
niet moeilijk solderen, gewoon een beetje precies zijn. een simpele electronica soldeerbout is genoeg, een nette vertinde punt scheelt je veel vloeken. en er zijn standaard programmas die het ding een lijn laten volgen enzo..

succes ermee..

eventueel mag je die van mij wel overkopen aangezien ik er geen tijd meer voor heb. is wel al gebouwd.. dus gen soldeerwerk meer nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
en die van jou is helemaal af.

meld me anders maar even aan op msn harmz at harmz dot nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met het maken van een 4 wielige robot (zoals een autotje) waar gestuurd wordt door de snelheid van de linker en rechter kanten te varieren. Ik wou een robot maken waarbij alleen de voorste 2 wielen van snelheid verwisselen maar alle 4 kan ook. Stuurt dit een beetje of moet ik toch echt zwenkwielen gaan gebruiken (die vind ik echt 3x niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

dan kan je denk beter gelijk rupsbanden nemen..4 wielen waarvan twee aangedreven gaat niet werken, tenzij je heel weinig grip hebt..maar als je er een rupsband tussen doet wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Mr_gadget schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:11:
dan kan je denk beter gelijk rupsbanden nemen..4 wielen waarvan twee aangedreven gaat niet werken, tenzij je heel weinig grip hebt..maar als je er een rupsband tussen doet wel.
Helaas zijn rupsbanden extreem duur voor wat ik wil. De robot gaat een kilo of 15-20 wegen. Zou 4 aangedreven wielen wel werken?

[ Voor 4% gewijzigd door lemming_nl op 19-02-2007 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Whaa, ik wil ook aan mn robot gaan beginnen. De bedoeling is dat het een soort spin wordt. Ik heb nu 3 servo's besteld om te kijken of ik een poot werkend kan krijgen. Deze servo's komen echter uit China, waar ze ook nog eens vertraging hebben door het chinese nieuwjaar waardoor ik ze over een week of 2 pas binnen heb :( .

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 12:01

Emiel1984

Made in NL

lemming_nl schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:56:
[...]
Helaas zijn rupsbanden extreem duur voor wat ik wil. De robot gaat een kilo of 15-20 wegen. Zou 4 aangedreven wielen wel werken?
Bij conrad heb je al een onderstel met rupsbanden en motor voor 40 euri. Je ziet deze ook regelmatig in dit topic terugkomen( De Robbie).

Waarom ga je er niet een stuurmechanische bijplaatsen als je liever geen rupsbanden en een zwenkwiel wil gebruiken. Je neemt een RC-modeauto onderstel 2e hand om een oud model en bouwt daarop verder ;)

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
je kan ook een zwenk wieltje aan de voorkant doen net zoals de plexi bot dacht ik en de asuro dacht ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

harmz schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 13:48:
je kan ook een zwenk wieltje aan de voorkant doen net zoals de plexi bot dacht ik en de asuro dacht ik ook
Wel lezen voordat je antwoord ;) ...(Dat wou hij dus liever niks, dat vond hij niks)

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Emiel1984 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 13:41:
[...]

Bij conrad heb je al een onderstel met rupsbanden en motor voor 40 euri. Je ziet deze ook regelmatig in dit topic terugkomen( De Robbie).

Waarom ga je er niet een stuurmechanische bijplaatsen als je liever geen rupsbanden en een zwenkwiel wil gebruiken. Je neemt een RC-modeauto onderstel 2e hand om een oud model en bouwt daarop verder ;)
Emiel1984 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:16:
[...]

Wel lezen voordat je antwoord ;) ...(Dat wou hij dus liever niks, dat vond hij niks)
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet :+ In mijn vorige post staat dat het geheel zo'n 15-20 kilo gaat wegen, dat kan een rc autotje of die conrad robot nooit tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

No offence,maar veel geluk om een 15-20kg wegende robot draaiende te krijgen door een tanksturingsysteem te gebruiken.En al zeker op wielen. De wrijving waarmee je te maken krijgt is dan zeker niet meer te onderschatten (geld trouwens ook voor tanks, nu weet je waarom zo'n ding een motor heeft met gigantisch koppel)

Als je met robots werkt moet je zeker aan efficientie denken, aangezien je - meestal toch- gebruik maakt van batterijen. Wrijving is dan dus uit den boze.

Best es ff kijken of je toch niet, al minstens de voor of achterwielen kan laten draaien.
Heb je vierwielaandrijving? tweewiel? Lopen de assen van voor en achterwielen door? zijn ze apart op motor aangesloten? Need more input!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

lemming_nl schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:44:
[...]

[...]
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet :+ In mijn vorige post staat dat het geheel zo'n 15-20 kilo gaat wegen, dat kan een rc autotje of die conrad robot nooit tillen.
15 a 20 KG .. dat ik dat heb gemist :+ Waar komt die 15 a 20 kg vandaan ? Ga je een robot maken die in een magazijn dozen moet verplaatsen ofzo :p..

Dan moet je zoals bovenstaande poster al zeg niet schrikken van de prijs die je gaat betalen. Je zou eventueel zelf een chassis kunnen ontwerpen\maken. Dit kost wel veel tijd en nog best wel wat euro's maar dan kan je het ook maken naar je eigen idee.

Vertel is wat meer over je PVA ? ;) . Ik wordt best wel benieuwt naar het plan\doel van de robot.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:35:
No offence,maar veel geluk om een 15-20kg wegende robot draaiende te krijgen door een tanksturingsysteem te gebruiken.En al zeker op wielen. De wrijving waarmee je te maken krijgt is dan zeker niet meer te onderschatten (geld trouwens ook voor tanks, nu weet je waarom zo'n ding een motor heeft met gigantisch koppel)

Als je met robots werkt moet je zeker aan efficientie denken, aangezien je - meestal toch- gebruik maakt van batterijen. Wrijving is dan dus uit den boze.

Best es ff kijken of je toch niet, al minstens de voor of achterwielen kan laten draaien.
Heb je vierwielaandrijving? tweewiel? Lopen de assen van voor en achterwielen door? zijn ze apart op motor aangesloten? Need more input!! :+
Als ik voor tankbesturing ga kom ik op 4 wiel aandrijving met op ieder wiel 1 motor welke 50W@shaft levert. De linker 2 wielen lopen samen op dezelfde aansturing, zelfde voor de rechter 2.
Emiel1984 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:41:
[...]

15 a 20 KG .. dat ik dat heb gemist :+ Waar komt die 15 a 20 kg vandaan ? Ga je een robot maken die in een magazijn dozen moet verplaatsen ofzo :p..

Dan moet je zoals bovenstaande poster al zeg niet schrikken van de prijs die je gaat betalen. Je zou eventueel zelf een chassis kunnen ontwerpen\maken. Dit kost wel veel tijd en nog best wel wat euro's maar dan kan je het ook maken naar je eigen idee.

Vertel is wat meer over je PVA ? ;) . Ik wordt best wel benieuwt naar het plan\doel van de robot.
Die 15-20kg komt van het feit dat ik zware accus gebruik (12Ah @ 24V). Deze wegen 8kg. Hierbij komen dan nog de motoren (kilo per stuk), het chassis, en de aansturing. 15-20kg is dan wel wat ruim maar ik wil hem wel uit kunnen breiden in de toekomst.

Het moet trouwens zowel een autonome robot als op afstand bestuurbare robot worden voor buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

lemming_nl schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:50:
[...]
Die 15-20kg komt van het feit dat ik zware accus gebruik (12Ah @ 24V). Deze wegen 8kg. Hierbij komen dan nog de motoren (kilo per stuk), het chassis, en de aansturing. 15-20kg is dan wel wat ruim maar ik wil hem wel uit kunnen breiden in de toekomst.

Het moet trouwens zowel een autonome robot als op afstand bestuurbare robot worden voor buiten.
Ik denk dat je iig naar het type zwaargewicht robotwars robots moet kijken. Ik vond via google dez volgende pagina. De bovenste link geeft een klein bouwverslag van het onderstel en zal jouw wellicht een idee geven.

http://www.teamplumbcrazy.com/indextpc_004.htm

Gewoon een beetje googlen\ideeen opdoen en zelf een frame ontwerpen zou ik zeggen.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Het frame wou ik maken van vierkante stalen buizen. Aangezien het geen robot wars robot moet worden hoeft het frame niet heel stevig. Mijn idee was om een bak voor de accus te lassen en daaraan de wielophanging. De rest schroef ik er gewoon bovenop. Maar dat is voor wat later.

Ik heb de motor aansturing zo'n beetje af (als ik camera terug heb zal ik foto posten). Deze kan 2x 10A leveren en PWMen. Heeft een lading fancy features zoals overvoltage, overcurrent protection, geeft een error aan ucontroller als zoiets voorkomt (en verteld waar die fout zit, alleen niet welke fout), de voeding kan via diezelfde ucontroller uitgezet worden en ook de stroom kan gemeten worden. Hij werkt alleen nog niet helemaal. Ik moet nog 3 chipjes vinden (TC427, alleen bij voti gevonden maar die vragen 3.50 verzendkosten) en dan zou hij moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Staal lijkt me niet zo'n goede keuze. Hoe lichter de robot is, hoe minder kracht je nodig hebt om hem vooruit te laten komen. Dus kan je kleinere accu's, goedkopere motoren e.d. gebruiken.

Ik zou aluminium gebruiken, dat is een stuk lichter en sterk genoeg. Als je dat niet kan lassen, kan je aluminium koker op maat zagen en vier van de onderstaande hoekjes er op zetten, dan heb je al een behoorlijk stevig frame. De rest van de constructie kan je opbouwen door er profieltjes op te bevestigen. Gaten in de koker kan je redelijk tappen (als de wand 2mm is), maar popnagels zijn beter.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/hoekje.jpg
De foto is erg crappie, maar het idee moet duidelijk zijn

Dit soort hoekjes zijn er in verschillende maten en soorten, zo heb je ze b.v. ook met drie poten zodat je een kubus kan maken. (Let er op dat het hoekje geschikt is voor de juiste wand dikte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lemming_nl schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:50:
[...]
Als ik voor tankbesturing ga kom ik op 4 wiel aandrijving met op ieder wiel 1 motor welke 50W@shaft levert. De linker 2 wielen lopen samen op dezelfde aansturing, zelfde voor de rechter 2.
In dat geval zou ik als ik van jou was eens bekijken of het mogelijk is om de motor inclusief wiel (als 1 geheel dus) te laten draaien dmv een aparte motor, dewelke dan eigenlijk je draairichting bepaalt.
Als je dan op elk wiel zo'n motor zet kan je je robot wel bizarre bewegingen laten maken :p
Nuja, tligt allemaal een beetje in de mate van het mogelijke natuurlijk, geef ook maar aan wat zo direct in me opkomt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

lemming_nl schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 16:30:
Ik moet nog 3 chipjes vinden (TC427, alleen bij voti gevonden maar die vragen 3.50 verzendkosten) en dan zou hij moeten werken.
Volgens mij rekenen ze bij microchip zelf geen verzendkosten voor die onderdelen :+ . Moet je zelf even nagaan maar ik kreeg een subtotaal op de website waarbij geen verzendkosten stonden.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 17:02:
[...]

In dat geval zou ik als ik van jou was eens bekijken of het mogelijk is om de motor inclusief wiel (als 1 geheel dus) te laten draaien dmv een aparte motor, dewelke dan eigenlijk je draairichting bepaalt.
Als je dan op elk wiel zo'n motor zet kan je je robot wel bizarre bewegingen laten maken :p
Nuja, tligt allemaal een beetje in de mate van het mogelijke natuurlijk, geef ook maar aan wat zo direct in me opkomt..
Dat idee was ook bij mij naar boven gekomen, het probleem daarvan is dat je het wiel + motor aan as moet ophangen (welke sterk genoeg is voor de krachten) en daar dan een servo opzetten welke sterk genoeg is. Hoewel het inderdaad mogelijkheden opent verhoogd het de kost ook. Ik houd het redelijk simpel in het begin. Omdat alles redelijk modulair is zou dat later nog tot de mogelijkheden behoren.
Anthor schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 17:00:
Staal lijkt me niet zo'n goede keuze. Hoe lichter de robot is, hoe minder kracht je nodig hebt om hem vooruit te laten komen. Dus kan je kleinere accu's, goedkopere motoren e.d. gebruiken.

Ik zou aluminium gebruiken, dat is een stuk lichter en sterk genoeg. Als je dat niet kan lassen, kan je aluminium koker op maat zagen en vier van de onderstaande hoekjes er op zetten, dan heb je al een behoorlijk stevig frame. De rest van de constructie kan je opbouwen door er profieltjes op te bevestigen. Gaten in de koker kan je redelijk tappen (als de wand 2mm is), maar popnagels zijn beter.

[afbeelding]
De foto is erg crappie, maar het idee moet duidelijk zijn

Dit soort hoekjes zijn er in verschillende maten en soorten, zo heb je ze b.v. ook met drie poten zodat je een kubus kan maken. (Let er op dat het hoekje geschikt is voor de juiste wand dikte)
Staal weliswaar redelijk zwaar maar het is makkelijk te bewerken en vooral goedkoop. Alu buizen met die hoekjes is al een heel stuk duurder en moeilijker aan te passen aan mijn wensen, staal kan je op alle manieren vastlassen.
Emiel1984 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 17:20:
[...]

Volgens mij rekenen ze bij microchip zelf geen verzendkosten voor die onderdelen :+ . Moet je zelf even nagaan maar ik kreeg een subtotaal op de website waarbij geen verzendkosten stonden.
TC427 is niet samplebaar :P

[ Voor 61% gewijzigd door lemming_nl op 20-02-2007 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Maar wel te bestellen !! :+
LINK-KLIK-HIER maar is

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Hmm, daar kwam ik net ook ineens achter, nu nog een oplossing vinden voor het creditcard probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Mijn eerste onderdelen zijn ook binnen. 3 servo's uit hongkong. Ze zijn best klein, maar dat is de bedoeling. Ze meten ongeveer 22 x 11 x 19, wegen 7 gramen hebben een moment van 16Ncm bij 4,8v.

De bedoeling is dat ik met deze 3 ga testen of 1 poot van mijn robot wil lukken. Lukt dit,dan bestel ik nog eens 21 servo's voor de overige 7 poten ;)

Afbeeldingslocatie: http://portfolio.io.utwente.nl/student/kunstdp/images/overig/servo01.jpg
Naast een 1€ munt

Afbeeldingslocatie: http://portfolio.io.utwente.nl/student/kunstdp/images/overig/servo03.jpg
Alle 3 met toebehoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinderpindakaas
  • Laatst online: 12-03-2024
DaNiEl KuNsT schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 00:14:
Mijn eerste onderdelen zijn ook binnen. 3 servo's uit hongkong. Ze zijn best klein, maar dat is de bedoeling. Ze meten ongeveer 22 x 11 x 19, wegen 7 gramen hebben een moment van 16Ncm bij 4,8v.

De bedoeling is dat ik met deze 3 ga testen of 1 poot van mijn robot wil lukken. Lukt dit,dan bestel ik nog eens 21 servo's voor de overige 7 poten ;)

[afbeelding]
Naast een 1€ munt

[afbeelding]
Alle 3 met toebehoren
Wat kost zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
de servo's waren 4,75€ per stuk

verzendkosten in totaal ehm...5,25€ voor die 3 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Good luck!!
Ga zeker volgen of je er iets van kan maken, zo'n miniwalker moet echt cool zijn :D

Hou er wel rekening mee dat de hoogste servo's (dus die aan de heup) ook het gewicht van de twee anderen (of 1 andere) moeten dragen, dus probeer zo licht mogelijk te werken, don't make the same mistake i did :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb voor een school project (eindproject 4de klas middelbaar) samen met een vriend van mij een klein "robotje" gemaakt, ik durf het eigenlijk geen robot te noemen want het is niet meer dan 2x deze timer, weerstandje weg halen, relais I.P.V. de LED en 2 servo's met wieletes er aan..
Alles wat hij doet is recht door rijden tot hij ergenst met zijn "voelsprieten" tegenaan komt en dan rijd hij een klein stukje achteruit en draaid hij een stuk (+/- 180Graden) en rijd vervolgens weer rechtdoor, komt hij weer ergenst tegen aan begind de zooi opnieuw..
Omdat we 1 servo tandwieletje waren kwijt geraakt hebben we wat moeten inproviseren en hij rijd zichzelf nu echt aan gort.. Hij rijd echt iets te hard en de batterijen zijn zo leeg... Spullen zijn gehaald bij conrad en kosten totaal ongeveer € 35,- (school betaald :p).. Eigenlijk was de bedoeling dat hij I.P.V. recht door rijden licht zou gaan zoeken maar dat deel wouw het niet doen en we hadden geen tijd om het te fixen..
Hier een paar pikas:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/robotje_school1.gif
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/robotje_school2.gif
Ik heb veel geleerd over de timer bij dit project en hier heb ik een schema wat bij ons werkte!
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/robotje_school_fixed_bijna_werkend.GIF

Met heel veel dank aan http://www.circuitsonline.net/ die ons zo goed hebben geholpen!

Verder ben ik een beetje in de electronica sector gerolt door dat ik een fasinatie had/heb voor robots. Ik vind ze echt geweldig, Asimo van Honda vind ik echt über!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou dit geen robot zijn? Past perfect in de Beam sector...
Vind hem zelf geweldig, heel eenvoudig en doet zijn ding, meer moet het niet zijn !

Keep up the good work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Hier is nog een robot filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=wOCmoYU6h1Q

Ik vraag me wel af of ze het 'programma' getest hebben, want die man wordt gevaarlijk dicht met z'n gezicht langs de grond gesleept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Anthor schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 14:35:
Ik vraag me wel af of ze het 'programma' getest hebben, want die man wordt gevaarlijk dicht met z'n gezicht langs de grond gesleept.
Volgens mij hebben ze gewoon een dummy in die stoel gestopt, en dan ingeprogrameert wat die arm moet doen. Dus niets zo effe uit het hoofd bedacht, maar gewoon ingesteld.

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
ibmos2warp schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 14:41:
[...]

Volgens mij hebben ze gewoon een dummy in die stoel gestopt, en dan ingeprogrameert wat die arm moet doen. Dus niets zo effe uit het hoofd bedacht, maar gewoon ingesteld.
dat lijkt mij toch zeker geen dummy.... Kijk dan hoe de benen bewegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

DaNiEl KuNsT schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 15:35:
[...]

dat lijkt mij toch zeker geen dummy.... Kijk dan hoe de benen bewegen
Anthor vraagt zich af of ze dat 'programma' wel getest hebben. Dat bedoelde ik. Ik zie ook wel dat er een echt persoon in zit.
:)

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol...:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar foto's van een projectje wara ik nu mee bezig bent:

Afbeeldingslocatie: http://i88.photobucket.com/albums/k167/X-Qlusive/DSC00191.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i88.photobucket.com/albums/k167/X-Qlusive/DSC00195.jpg

Het begin is er zullen we maar zeggen =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Wordt dat een soort van segway robot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Anthor schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 14:35:
Hier is nog een robot filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=wOCmoYU6h1Q

Staan wel meer dezelfde soorten robotarm filmpjes op.

Dit is misschien nog een leuk om te zien, een brain controlled robotarm :+ http://www.youtube.com/watch?v=TK1WBA9Xl3c

Hier uitleg over de werking ervan;
http://www.youtube.com/watch?v=7-cpcoIJbOU

[ Voor 7% gewijzigd door Emiel1984 op 18-03-2007 16:28 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, er komt nog een zwenkwieldje achteraan (links van waar nu de 9V batterij staat), daar gaan we morgen mee aan de slag :-)

Uiteindelijk moet het een autonome robot worden welke rondrijdt bij ons op de uni... Interactie met mensen moet mogelijk zijn (dat is een beetje het project in een notendop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Hier een fototje van mijn motor controller:

Afbeeldingslocatie: http://img102.imageshack.us/img102/2201/dsc03542zv8.th.jpg
Directe link, geen popups

Hij is wat groot maar dat kan wel vanwege de grootte van mijn robot.

Specs:

Input: 20.5-30V
Output: 2x 20V 10A PWMbaar

Functies:

PWM
Stroommeting voor stroom naar beide motorkanalen en de stroom van de mosfets.
Spanningsmeting accu.
Remote shutdown voor spanningsregelaars.
Error reporting van spanningsregelaars.
Overvoltage beveiliging dmv crowbar.
Overcurrent beveiliging.
Instelbare tijd voordat beveiligingen werken.

[ Voor 7% gewijzigd door lemming_nl op 18-03-2007 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vet ding zeg...

Het mag af en toe es wat groter, mooie print trouwens.
Zijn je beveiligingen analoog? of microcontrollergestuurd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
De beveiligingen zijn allemaal analoog. Die worden geregeld door mijn spannings regelaar: uc2834. Ik kan de beveiligingen deels digitaal regelen omdat de regelaar een error geeft wanneer er een fout is waar ik vervolgens de microcontroller op kan laten reageren door de regelaar uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zelf gemaakte printplaat en zelf ontworpen schakeling?
mooi ding :9 Maar hoe stuur je het aan, want ik zie maar 2 ingangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deze is ook wel interessant

http://home.tiscali.nl/~janvr/robot/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Mr_gadget schreef op maandag 19 maart 2007 @ 18:17:
Zelf gemaakte printplaat en zelf ontworpen schakeling?
mooi ding :9 Maar hoe stuur je het aan, want ik zie maar 2 ingangen..
Schakeling is zelf ontworpen aan de hand van de voorbeelden van de verschillende datasheets van de chips. Bovenaan zitten 2 kroonsteentjes, dat zijn de uitgangen voor de motoren. Links zit 1 kroonsteentje, dat is de aansluiting voor de spanning. Daaronder zie je een 20pins header voor de aansturing. De print voor de aansturing (basically een PIC met wat headers) is nog niet af.

Trouwens, de rare vlekken op de print komen van de print cleaner. Ik heb hier zo'n bus met PCC print cleaner, het haalt goed flux weg enzo alleen het spul zelf is niet meer van de print af te krijgen :( Alle weerstandjes die op de print gesoldeerd zijn zijn pulldown weerstanden welke ik vergeten ben bij het ontwerpen. Aan de onderkant zitten er nog een een lading. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Laatst online: 14:26
die robot is nog steeds niet af..

hij helpt mijn team met ons profielwerkstuk.. toffe kerel. weet erg veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand wat het verschil is tussen een IR-afstand sensor en een Ultrasone?? (buiten dat de 1 met licht werkt en de ander met geluid ;) ) En welke onder welke omstandigheden het beste gebruikt kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is geen verschil tussen "een" infrarode en ultrasone afstandsensor buiten het medium.
Tussen BEPAALDE sensoren zijn er wel verschillen, zo zal de ene infrarode afstandssensor bv een korter bereik hebben (tussen 0 en 10 cm bv) terwijl ultrasoon al snel pas vanaf 10 cm tot x cm (laat ons zeggen 50) kan meten.

Over het algemeen kan je stellen dat ultrasoon meer voor grotere afstanden met een breder bereik is, terwijl infrarood meer voor korte afstanden binnen een fijne straal is.

But like i said, alles hangt af van sensor tot sensor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:56

StapelPanda

PB0MV

Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 16:44:
er is geen verschil tussen "een" infrarode en ultrasone afstandsensor buiten het medium.
Tussen BEPAALDE sensoren zijn er wel verschillen, zo zal de ene infrarode afstandssensor bv een korter bereik hebben (tussen 0 en 10 cm bv) terwijl ultrasoon al snel pas vanaf 10 cm tot x cm (laat ons zeggen 50) kan meten.

Over het algemeen kan je stellen dat ultrasoon meer voor grotere afstanden met een breder bereik is, terwijl infrarood meer voor korte afstanden binnen een fijne straal is.

But like i said, alles hangt af van sensor tot sensor..
Weet je dit zeker, dit lijkt mij eerder andersom, omdat de lichtsnelheid velen malen hoger licht dan de geluidssnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had misschien wat specifieker moeten zijn: Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende sensoren. Ik ben bijvoorbeeld bang dat de metingen van een ir sensor mis gaan op het moment dat je een zwart oppervlakte hebt als weerkaatsing; de sensor zal dan misschien zeggen dat het voorwerp zich op 80 cm afstand ligt terwijl dit 30 cm is.
Bij de sonar sensor ben ik bang dat ik verkeerde metingen krijg, omdat het geluid niet snel genoeg is (zoals Gieltjev al suggereerde). De afstandsensor komt wordt namelijk continue rondgedraaid.

Het idee kwam gisteren nadat ik de robot (hierboven afgebeeld) aansloot op de spanning en er achter kwam dat de robot ondertussen te zwaar was geworden voor de kracht van de motoren. De stappenmotoren worden vervangen door servo motoren; voor de plaatsbepaling gaan we bakens gebruiken. Om objecten te ontwijken wil ik dus een ir of sonar sensor gebruiken, wilde weten wat ik het beste kon nemen.
Ondertussen ben ik al weer een stapje verder (ja, het gaat snel :-) maar moet ook wel, met een final over 3,5 week); het wordt deze: Afstandsensor GP2Y0A02YK link: http://www.makingthings.c...heets/acc_ir_dist_001.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Gieltje, daar ben ik idd zeker van. IR afstandssensoren werken namelijk niet op het principe van lichtstraaltje uitzenden en wachten tot deze teruggekaatst is, dan heb je veels te snelle logica nodig.
Het wordt gebruikt, maar dan met laser en meestal dan nog niet eens met rechtstreekse terugkaatsing maar een meting van een faseverschil in de golflengtes.
De IR afstandssensoren die in (hobby)robotica over het algemeen gebruikt worden berusten op het principe van een driehoeksmeting, hoe dichter bij een object is, hoe breder de basis van de driehoek wordt. Zie bv hier bij principle of operation.

Maar het klopt, lichtsnelheid ligt veeele malen hoger dan geluidssnelheid.

Het probleem bij ultrasoon is dat de zender "natrilt" na het uitzenden van een pulsstroom omdat het een mechanische beweging is, en het is moeilijk het verschil te zien tussen een natrilling en een teruggekaatste golf. Vandaar dat deze over het algemeen een minimum afstand hebben.

@Xclusive1: Dacht dat je in de datasheets van de Sharp GP2 reeks iets kon terugvinden van verschillende ondergronden voor reflectie, moet je es nakijken. Op zich gaat de meting nog altijd om een bepaalde hoek die niet beinvloed wordt door lichtabsorptie, dus zou het principieel niet al te veel verschil mogen maken... maar daar kan ik niet met zekerheid op antwoorden.

Wat betreft die sonar, draaiend kan die ook werken, hoewel je zowieso moet rekening houden met idd je geluidssnelheid. Ff bekijken welke maximum afstand je wil kunnen meten, en als je dan de geluidssnelheid even opzoekt kan je berekenen hoe snel je ongeveer een rotatie mag maken, rekening houdend met de opvanghoek van de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:56

StapelPanda

PB0MV

Ok, sorry, dacht dat die sensors gewoon met weerkaatsing werkten, en niet met een driehoek. Heb ooit wat geprobeert met een ultrasoon, alleen deze deed bar weinig, heb er geen datasheet van.
Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste

Let op:
[html][norml][/norml][/html]