Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste
Acties:
  • 156.891 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehm ik heb een welleman hexapod robot soldeer kit gekocht.. voor 25 euro :O moet hem nog afmaken, lijkt me wel vet alleen zou ik wel graag besturing willen toevoegen... er komt maybe een nintendo DS robot controller ding uit, waarmee je robots wireless kan besture met je DS, maar is vast te moeilijk voor me om aan mn hexapod toe te voegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dunno hoe die velleman robot juist werkt, heeft ie twee motoren?
Als hij een motor aan elke kant heeft is die besturing vrij simpel hoor, en al zeker als er twee H-bruggen op de standaardprint zitten...
Vanwaar weet je van die DS robot controller trouwens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als er zoals scud_racer zegt, h-bruggen op zitten dan kan je met twee (aan)/uit/(aan) schakelaars al een 'tank besturing maken'

(ik neem aan dat het deze is: http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=348186# )

btw,
ik heb laatst mijn robot arm weer eens wat verder in elkaar geschroeft, maar veel verder ben ik er niet mee gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat is hem en hij heb 2 motoren, maar of ie nou een H brug heb weet ik niet :S hoe zie je dat?
En hoe zou ik er een controlelr voor kunnen maken, met een draadloze deurbel ofzo? of zijn daa rbetere dingne voor

en van die ds controller weet ik via ds homebrew news sites, tijdje terug 2 weken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:32
Zijn er hier mensen met ervaring met de CMUcam ?

Mijn neefje heeft het in een schoolproject gebruikt, maar dat was in demo-mode met een potmeter op de pan-servo, dus hij heeft niet zozeer de CMUcam gebruikt maar meer een lineare lijn-volgende-sensor zeg maar :P

Ik loop al langer met het idee een robotje oid te maken, heb al wel wat hobbydingjetjes gemaakt met (AVR) microcontrollers en die CMUcam op een Conrad Robby leek me wel geinig.

Ander ideetje wat ik had (maar dan meer als collision-avoidance) is een afstandsensor op een servotje zetten en de omgeving in een 2d-map zetten.
Iemand enig idee hoe breed een (bijvoorbeeld) Sharp GP2D12 meet, en of er goedkopere manieren zijn? Die dingen zijn 25 euro per stuk namelijk :/

Bij gebrek aan een osciloscoop :'( is het zelf maken van een ultrasoon iets via dat linkje eerder in dit topic niet echt te doen ;(

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Voor beginners: de boe bot voor 50 dollar gezien..

http://www.microcenter.co....phtml?product_id=0244196

Afbeeldingslocatie: http://www.makezine.com/blog/28132.jpg

leuk om mee te beginnen, gebaseerd op basic stamp

normaal was ie 150 dollar..

[ Voor 5% gewijzigd door roborobbie op 15-08-2006 23:59 ]

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Boe bot voor 50 euro is zeker geen slechte koop!

Mbt die sharp GPD12; van wat ik uit de datasheet kan begrijpen heb je een gevoeligheid van -1,5 tot +1,5 cm breedte vanaf de as van de zender bij een vaste afstand tot het object (pagina 3, figuur 8) meer kan ik er niet zo ff uit opmaken vrees ik.

Een ultrasoon sensor is zeker niet al te makkelijk zonder scoop, tenzij je gewoon een wel/niet detector zou maken, kan je gewoon wat prullen met de afstelling tot je iets vind, maar dan nog is het moeilijk om je oscillator goed in te stellen.

En hoe zie je of je een H brug hebt, ehm ja goeie vraag, heb je geen schema van je robot?
Sommige robots hebben Hbruggen opgebouwd uit discrete componenten,en dat zie je dan dmv een reeks van 4 of 6 (of meer) transistoren vlak voor je motoren, zoals bij bv de robosapien of roboraptor.
Kan natuurlijk ook opgebouwd zijn uit speciale driver ic's tot gewoon een stapeltje 74HC logica opeen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh yeah, wat betreft een goedkopere oplossing afstandsmeting... een heel goedkope is als je je pc gebruikt, kan je met je webcam en een laserpen een laserafstandsmeter maken...

En als je wat meer tijd/geld/ervaring hebt kan je dit door een microcontroller/FPGA/CPLD laten doen.. Het is bizar makkelijk eigenlijk als je weet hoe het moet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 15:10
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 12:24:
Oh yeah, wat betreft een goedkopere oplossing afstandsmeting... een heel goedkope is als je je pc gebruikt, kan je met je webcam en een laserpen een laserafstandsmeter maken...

En als je wat meer tijd/geld/ervaring hebt kan je dit door een microcontroller/FPGA/CPLD laten doen.. Het is bizar makkelijk eigenlijk als je weet hoe het moet..
Webcam en uC ?? Daar heb ik intresse naar :P of bedoelde je het anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maddog_rvo schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 18:13:
[...]

Webcam en uC ?? Daar heb ik intresse naar :P of bedoelde je het anders ?
Webcam en µC is mogelijk,maar tis makkelijker met een cameramodule die composite-out geeft.
Je hebt wel een filter nodig, die zijn mss wat moeilijker aan te raken..hoewel, zo'n stuk plastic uit een afstandsbediening ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Rowwan schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 11:10:
Scud_racer: Ik heb ze zelf besteld bij www.elemodel.com. DIt is een webshop ergens in Azie. Hier kosten ze $6.60 en $15 shipping kosten. Ik heb er maar meteen 15 besteld dus ik kan even vooruit :). Bij http://www.rctechnics.nl kosten ze EUR 8,50.
Voor 15 stuks? Ik heb er net 22 gekocht en 10 setjes reserve tandwielen, maar ik mocht $42 betalen. Moest jij nog belasting/invoerrechten betalen trouwens?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Laatst online: 15:37
Wow, $42 voor 22 stuks? :9~ Waar heb je ze vandaan gehaald? Welke sterkte (ik heb 69 kg/cm)? Ik hoefde GEEN belasting te betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik had het (helaas) over de verzendkosten bij die shop, ik heb (net als jij) dit Towerpro sg5010 gekocht :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Gelukkig, ik dacht dat ik ze alweer te duur betaald had :).

Als je via de site besteld krijg je inderdaad veel verzendkosten. Ik kreeg daarna echter een mailtje van de shop dat ze het via China mail (of iets dergelijks) veel goedkoper konden opsturen. Het zou alleen iets langer duren.. Inmiddels heb ik m'n spullen netjes thuis afgeleverd gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu ook de asuro kit gekocht, maar ik loop nou tegen wat problemen aan. Volgens de handleiding moet ik de volgende onderdelen hebben. Het gaat hier allen over weerstanden:

R12: 12KΩ (Brown, Red, Orange, Gold)
R13: 10KΩ (Brown, Black, Orange, Gold)

Deze weerstanden ontbreken echter. Naast alle andere weerstanden die in de handleiding genoemd worden hou ik echter 2 weerstanden over. Deze zijn echter niet gelijk als diegenen die ik nog moet hebben. De weerstanden die ik over hou zijn:

Onbekende weerstand A: Brown, Red, Black, Red, Brown
Onbekende weerstand B: Brown, Red, Black, Black, Brown

Na wat rekenwerk met de kleurcodes (zie ook hier) kom ik er echter achter dat weerstand A 12Ω is, en weerstand B 10Ω. Oftewel ik mis twee weerstanden van 12KΩ en 10KΩ, maar heb er wel twee over van 12Ω en 10Ω. Zijn de waardes uit de handleiding soms fout en zijn de weerstanden die ik heb dan _wel_ goed? Ik heb elders gelezen dat de handleiding niet helemaal klopte. Weet iemand hier meer van? Als dit werkelijk zo is, dan zouden anderen die de asuro ook hebben gebouwd ditzelfde probleem hebben gehad of niet?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even nog een update: het probleem is min of meer opgelost. Ik bedacht me dat de meegeleverde cd ook nog een Duitse versie van de handleiding bevatte, naast de door mij gebruikte Engelse handleiding. Nu is mijn Duits niet zo best, maar wist ik nog wel te vinden dat in de Duitse handleiding de weerstanden R12 en R13 als volgt worden omschreven:

R12: 12k Ohm (braun, rot, schwarz, rot, braun)
R13: 10k Ohm (braun, schwarz, schwarz, rot, braun)

Oftewel, de kleurcodes in deze versie van de handleiding komen ineens _wel_ overeen met mijn 'overige' weerstanden. Het enige wat ik me nu nog afvraag is waarom de kleurcodes niet overeenkomen met de gegeven sterktes? Volgens deze site (http://xtronics.com/kits/rcode.htm) zouden die kleurcodes toch respectievelijk 12 Ohm en 10 Ohm moeten opleveren en niet 12K Ohm en 10K Ohm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
bruin, rood, zwart, rood, bruin is volgens mijn binas: 1 2 0 x 10^2 met n afwijking van +- 1%
bruin, zwart, zwart, rood, bruin is volgens mijn binas: 1 0 0 x 10^2 met n afwijking van +- 1%

het klopt dus wel. je overgebleven weerstanden zijn idd 10K en 12K

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Meten is weten :)

Dat zou trouwens dus wel inhouden dat die website verkeerd zit, en dat er dus 3 digits zijn voordat je bij de multiplier zit?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
je hebt weerstanden met 4 en met 5 ringen:

A,B,C,D,T
A,B,--,D,T

A/B/C zijn de eerst cijfers, D de 10^n en T de tolerantie

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:17:
...
Dat zou trouwens dus wel inhouden dat die website verkeerd zit, en dat er dus 3 digits zijn voordat je bij de multiplier zit?
Inderdaad, ik denk dat die website gewoon niet klopt. Volgens dit plaatje (van weer een andere website) is er, zoals DaNiEl KuNsT al zei, een verschil tussen weerstanden met 4 en 5 ringen: de laatste 2 ringen zijn altijd de kwaliteit en de multiplier. De eerste ringen (dus 2 of 3) is dan het daadwerkelijke getal.

In ieder geval bedankt! Nu kan ik weer verder met mijn Asuro :P

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

roborobbie schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 23:58:
Voor beginners: de boe bot voor 50 dollar gezien..

http://www.microcenter.co....phtml?product_id=0244196

[afbeelding]

leuk om mee te beginnen, gebaseerd op basic stamp

normaal was ie 150 dollar..
Goede deal!
27 Boe-Bot Robot Kit (Serial) 28132 134,96 160,60
27 Boe-Bot Robot Kit (USB) 28832 134,96 160,60
Bij de robotwinkel is hij 160 euro :D
Ik vind het ook wel een interessante kit maar in Nederland wel duur...Zijn er ook goede budget oplossingen om zelf uit te bouwen? Bijvoorbeeld een lego robotarm bestuurd door de computer dmv de parallele poort? Of zo'n boe-robot waar je zelf motoren ed moet toevoegen?

• Paul
Mijn servos van
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 08:48:
Ik heb (net als jij) dit Towerpro sg5010 gekocht :)
En ze zijn binnen :) Precies een week sinds het bestellen, en dat vanuit China :P

Het Robbie-onderstel is ook besteld bij Conrad (samen met nog wat dingetjes) dus wie weet staat hier binnenkort ook een robotje van mij :P

Edit: Ik ben best een servo-noob, dus ik vraag me nog even af waar al die ijzerwaren voor zijn die meegeleverd worden :P
- De rubber ringetjes gaan in de bevestiginspunten
- De metalen tonnetjes gaan daarin
- De schroefjes met (vaste) chassisring daar weer in om vast te zetten
- Je kiest een van de zwarte plasticjes voor op het draaiende gedeelte
- De dikke schroef zet de arm vast

Dan houd ik alleen nog 4 lange hele dunne schroefjes over. Waar zijn die voor? :P

[ Voor 36% gewijzigd door Paul op 24-08-2006 23:24 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Om eerlijn te zijn... Ik heb geen flauw idee :). Ik heb er nog niet echt naar gekeken. Ik heb m'n servo's uitgepakt en netjes in een opbergdoos gedaan. Ik heb dusdanige problemen met de timers van de AVR dat het er naar uitziet dat de servo's voorlopig nog wel in de kast blijven liggen. :(

[ Voor 9% gewijzigd door Rowwan op 25-08-2006 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Wat voor problemen?

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
#include <avr/signal.h>
#include <avr/interrupt.h>

// Telt tot 65535, interne osc = 1 MHz, wil frequentie 1 KHz, iedere 1000 tikken 
// een overflow, prescaler op 0, dus 65535 - 1000 = 64535
#define TIMERPRESET 64535

SIGNAL(SIG_OVERFLOW1)
{
    // Timer preset zodat deze weer kan overflowen na 1000 tikken
    // Zonder dit overflowt hij pas na 65535 tikken weer
    TCNT1 = TIMERPRESET;

// Doe hier je timer-dingetje
}

int main (void)
{
    // Timer1 aanzetten
    TCCR1B = 0x01; // Geen prescaler, geen andere timermeuk
    TIMSK  |= _BV(TOIE1); // Timer1 Overflow Interrupt Enable
    sei(); // Enable globale interrupt
    TCNT1 = TIMERPRESET; // Tel vanaf hier

while (1)
    {
        // Doe iets of doe niets, maar zonder deze loop is je programma
        // afgelopen en begint hij meteen weer opnieuw waardoor je timer
        // of veel te vaak of nooit (zo geen idee welke van de 2) triggert.
    }

}

Kan zijn dat je maar 1 van die includes nodig hebt trouwens.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Een klein stukje code; Het is een beginnersfout, maar lang staren maakt je blind :(

code:
1
Laat maar; het probleem is al gevonden: Timer te groot voor 16 bits, prescaler gebruiken...

[ Voor 53% gewijzigd door Rowwan op 25-08-2006 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:53
Hallo,

Weet iemand waar ik mss rubsbanden kan kopen van 2 meter lang uitgerolt.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
[/quote]Hallo,

[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
[/quote]
Hallo,

[quote]

je moet zoeken naar caterpillar, maar dat had je misschien al uitgevonden. Zal erg duur worden hoor..

Ik wil de topicstart verbeteren/aanpassen.. kunnen de robotbouwers mij hun bookmarks mailen betreffende robot links. Zo kunnen we het wat informatiever maken..

Ik ga dit weekend verder met mijn asuro, hoop hem wat trucjes te leren :*) Zijn er mensen die al wat codes geschreven hebben voor de asuro?

sorry voor de dubbele post, was wat aan het kloten met quotes ;)

[ Voor 6% gewijzigd door roborobbie op 29-08-2006 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
roborobbie schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:42:
[/quote]

[...]

[quote]

je moet zoeken naar caterpillar, maar dat had je misschien al uitgevonden. Zal erg duur worden hoor..

Ik wil de topicstart verbeteren/aanpassen.. kunnen de robotbouwers mij hun bookmarks mailen betreffende robot links. Zo kunnen we het wat informatiever maken..

Ik ga dit weekend verder met mijn asuro, hoop hem wat trucjes te leren :*) Zijn er mensen die al wat codes geschreven hebben voor de asuro?

sorry voor de dubbele post, was wat aan het kloten met quotes ;)
Nou heb gekeken bij CAT maar dat wordt veels te duur, ik had gekeken op Irobot.com en naar andere militare robots dat is wat wij moeten hebben.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interressant topic dit, heb me er maar eens een dagje voor vrijgemaakt en het hele topic doorgelezen :)

Leuk ook om te zien ook dat er vanallerhande projectjes bezig zijn, en hoe mensen zich ermee kunnen amuseren :P

Ben een tijdje terug begonnen met PIC programming, ben tevens ook van plan een simpel robotje te maken:

* 2 motortjes, aangestuurd dmv 2 H-bruggen
* 2 microswitches als aanraak sensor
* infrarood obstakel detector

Hieronder eventjes een simpel plaatje van wat mijn bedoeling was.
Afbeeldingslocatie: http://www.limdjs.nl/images/robo.JPG

Het is de bedoeling dat hij zich zelfstandig kan bewegen zonder dat hij ergens vast blijft hangen.
ID'tjes tot nu toe:

* De robot rijd vooruit
* De robot rijd ergens tegenaan, microswitches worden ingedrukt
* De robot rijd achteruit, IR sensors checken links en rechts of daar obstakels zijn
* Zijn deze er niet, dan rijd hij de kant op waar geen obstakel is

Heb de IR schakeling thuis(ben nu op school, saaie les :+) op breadboard staan, ben nog aan het wachten op mijn 10 nF condensatortjes. Had er nog wat vraagjes over, ma die stel ik strax wel als ik het boardje voor me heb staan :)

Iig, ik ben nu al helemaal in de greep van dit topic, ga proberen of ik iets dergelijks als profielwerkstuk voor natuurkunde kan ritselen :P

Edit: Ik wil hem zo ongeveer laten bewegen als dit idee http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=346576

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 19:45
Cool topic dit!

Ben zelf al een tijdje bezig met me Cybot die nog niet af was gemaakt omdat het me een beetje te duur werdt voor wat je kreeg. 8)7
Oppeens kwam ik op het idee om gewoon de RCX (lego mindstorms) er voor te gebruiken om de motoren aan te sturen ;)
Tot nu toe het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/onnofrankenmolen/DSCI0020.gif
Zo hier kan je zien, na een tijd van expirimenteren ben ik er achter gekomen welke pinnetjes werden gebruikt voor de motoren vooruit rijden :)
Draadjes aan gesoldeerd en hem laten schakelen door een Relais te gebruiken, en dan aansluiten op de RCX.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/onnofrankenmolen/DSCI0010.gif
Ik had dat ene plastice geval al waar een lichtsensor is zou komen, maar omdat ik niet zover ben gekomen, kwam ik op het idee om hem toch een lijntje te laten volgen gewoon de lichtsensor van Lego Mindstorms te gebruiken :D

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/onnofrankenmolen/DSCI0023.gif
En tadaa het eind resultaat, (de foto is wat klein) maar er is heeel wat aan gesoldeerdt!

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/onnofrankenmolen/DSCI0024.gif
Eind resultaat uit een ander hoekje :)

Er is heel wat aan gesoldeerd, hij wou in het beign namenlijk geen lijntje volgen want daar gingen die motoren veels te snel voor :x
Heb ik daar een weerstand tussen gezet, nu nog ff testen of hij wel een lijn kan volgen :D
Wordt vervolgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier voel ik de originaliteit aflopen gewoon ... Congrats, jullie weten echt de ziel van de "mad scientist roboticist" weer op te werpen ! _/-\o_

Heel mooi hoe je zelf nog je robot weet te doen werken zonder alle "officiele" dingetjes, zo moet het!

Mbt die weerstanden, hou er rekening mee dat je er een vrij hoog vermogen doorstuurt, en ze dus snel kunnen doorbranden als je niet de correcte vermogensweerstanden gebruikt.
Als je eventueel een transistor of mosfet gebruikt ipv relais zou je kunnen pwm toepassen om je motorsnelheid te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 19:45
Bedankt voor je enhousiaste reactie :D

Het ging mij er idd vooral om om toch wat met die cybot te doen, de motoren (het belangrijkste) zat er al in.
Alleen tja hoe krijg je dat werkent, nah dat is me dus gelukt :)
Ik heb voor relais gekozen, omdat ik daar wat ervaring mee heb, met transistoren heb ik nog geen ervaring.
Ik ben 16 en gewoon een beetje aan het knutselen, en dit vondt ik wel leuk om te doen, ik ga het zeker ook nog uitbreiden :) ideën genoeg!
Dit kon ik ook zo bedenken met een relais, en daarom heb ik dit toegepast, een stap verder zou dan idd een transistor gebruiken ipv een relais!

Over de weerstand, hij is 10 ohm en dat gaat goed, gisteravond heb ik een programmatje gemaakt en naar de RCX gestuurdt die de lichtsensor gebruikt.
Nu de weerstanden er in zitten volgt hij perfect een lijntje! echt super cool! zonder die weerstanden ging hij veel te snel.
Dan wou hij bijv. rechts om die lijn weer te zoeken, "Gevonden" motor uit maar toen was ie al veel te ver.
De relais zorgt ook wel voor de nodige vertraging, Maar tot nu toe werkt hij prima :)
Ga er nog gewoon verder aan knutselen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:13
Hallo mede roboteers, ik lees nu al een tijdje mee op deze thread en zag dus de boe-bot boven staan. Ik probeerde hem eerst te bestellen via die site, maar die shippen helaas niet naar Nederland :'( Maar ik ben niet voor 1 gat te vangen en kwam snel genoeg hier bij elkaar was het totaal $85,- wat uit komt op €62,47. 2,5 weken geleden besteld en nu ben ik ook de gelukige eigenaar van zo'n boe bot.

Ik moet zeggen een heel leuk dingetje.

Maar dit is niet mijn eerste robot. Ik heb er zelf al 1 gemaakt van een oude CD-ROM speler. Daar haal je de ingewanden uit, 2 motoren/wielen er in en met een uC (ATtiny2313) als hersenen.
Deze doet het wel redelijk, maar om een of andere reden krijg ik de PWM niet aan de praat.
Om de motoren aan te sturen gebruik ik een L293 H-bridge driver, maar om 1 of andere reden reageerd hij heel vreemd als ik er met mijn atmel een PWM signaal naar toe stuur. De motoren draaien wel/niet/wel/niet. Ik heb al veschillende dingen geprobeerd(Prescalers veranderd, up ramp/down ramp, de EN aan de PWM, de A's aan de PWM, etc, etc,...) maar nog geen geluk. Ik ben er al wel achter dat het de L293 is die om 1 of andere reden niet snel genoeg is. Ik heb al in de datasheet gekeken, maar ik kom er niet helemaal uit.
datasheet

Weet iemand van jullie hoe ik dit beestje via PWM kan aan sturen? Gewoon straight lukt mij wel, maar dan rijd hij een beetje schokkerig :+

In elk geval... hallo mede roboteers.

[ Voor 0% gewijzigd door Vuikie op 11-09-2006 10:36 . Reden: prijzen boe-bot opgezocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Strange.. zolang je de PWM onder 334 kHz houdt zou ie moeten werken... gebruik je hardwarematige pwm of softwarematig?

Heb je een scoop ofzo (eventueel softwarematig op pc met ingang geluidskaart) waarmee je je signaal kan meten?

/edit: heb je flybackdiodes gemonteerd ? kan wel es voor problemen zorgen zonder die dingen

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2006 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ik gebruik hardwarematig PWM, daarom gebruik ik een ATtiny2313, deze heeft namelijk 4 hardware PWM kanalen ;)

Maare, die flyback diodes? please do tell. Daar heb ik namelijk nog nooit eerder van gehoord. Hoe gebruik je dat dan?

-edit- Ik heb wel een scoop, maar ik kan op het moment nix proberen want ik zit voor mijn werk in het buitenland, ben van het weekend weer thuis.

[ Voor 5% gewijzigd door Vuikie op 11-09-2006 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de datasheet die je gepost hebt staat op de laatste pagina dacht ik een principeschema van hoe je dat ding aansluit.

Daarop zie je dat elke lijn over twee diodes beschikt, een naar Vcc en 1 naar ground (in sper wel natuurlijk). Dit zijn de flybackdiodes en zorgen ervoor dat inductiespanningen opgewekt door de motor (zowel door gebruik van pwm als door het slepen van de koolborstels over de sleepringen) worden kortgesloten en dus niks kapot doen.

Kans bestaat dat je driver door die flybackspanningen in protectie gaat waardoor ie niks meer wil doen. Let wel, de kans bestaat, ik zeg niet dat dat het probleem is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
hehe, die tip tip heeft mij ook een paar ULN's bespaard. :+

Ik ben de laatste tijd weer een beetje bezig met klooien,
Ik heb geprobeerd om met m'n robot arm een bierflesje te openen, maar het lukt nog niet zonder zelf het het flesje beet te houden. (met wel)

Met de software die ik gemaakt heb kan ik nu (o.a.) vanuit textfiles een programma laden, uitvoeren en terug spoelen. Erg handig als je probeert een reproduceerbare beweging te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice.. moet me ook es gaan verdiepen in txtfiles uploaden ed., lijkt me pokkehandig om bepaalde dingen te testen.

Goed om weten dat alvast 1 van m'n tips zijn nut heeft gehad trouwens ;)

Ben beetje uit de running qua robotica, druk werk zoeken en dergelijke..

Ben wel bezig aan een ander systeempje waar ik al een aantal jaren over aan het brainstormen ben..
Grafisch LCD'tje a la nokia 3310 (maar niet dezelfde) en 16bits asynchronce comm's met pariteitsbit, kwestie van wat error detectie te hebben..

Kga niet zeggen wat het net is, ik verklap alleen dat het iets met IR te maken heeft :P

Oh btw als er iemand ooit met arrays wil werken in assembler, heb maniertje gevonden om in 8051 asm zo'n tabel uit te lezen.. vond het nergens online, dus mss dat er nog wel mensen geinteresseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
@ scudracer Die principe schema waar jij het over hebt in de data sheet is bedoeld om de 2 bruggen te gebruiken als 1 voor een zwaardere motor. Maar nu zou ik die diodes dus wel op zo'm manier kunnen gebruiken om dus die flyback diodes aan te sluiten?

Zou wel fijn zijn als dit de oplossing is, kan ik mijn cd-rombot ook langzamer laten rijden 8)7

-edit- Ik heb hier info gevonden over die flyback diodes. Ik zal van het weekend eens kijken of ik de L293D heb, die heeft blijkbaar intern al flyback diodes.

Maar wat ik hier uit het verhaal opmaak is dat flyback diodes nix zou uit moeten maken voor PWM.... of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 33% gewijzigd door Vuikie op 31-12-2006 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet rechtstreeks nee.
However als je pwm toepast op een inductieve belasting (een motor bv) krijg je inductiepieken, en bij gebrek aan flybackdiodes kunnen die voor problemen zorgen.

Just a guess though, want zo direct weet ik niet wat er anders nog een probleem kan vormen vrees ik.
Elektronica kan je soms weken achter een prul laten zoeken... neem het van mij aan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
Feit, je moet echt die diode's plaatsen, je wil niet weten hoelang je dikwijls naar zo'n zaken zoekt. In de laatste 2 weken heb ik zo 2 mensen ook effectief kunnen helpen met zo'n dom klein iets, ze hadden beiden miserie met een PIC die absoluut niet consistent reageerde, werkte een keer perfect, en op een ander moment absoluut niet. Bleken ze de 10k weerstand in de resetleiding vergeten te hebben, gewoon rechtstreeks aan de +5V gehangen, 10K er op mijn aanraden tussen en alles werkte weer perfect :?

Ik beloof het je, zoiets vind je niet zelf binnen een week, je moet echt iemand hebben die je de magische tip geeft, zelf kijk je er absoluut over (zelf geen ervaring mee hoor O-) ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwehe, try twee weken vloeken om dan te merken dat je IC voetjes slecht contact maken :(
Ik geef het je op een briefje, als je je echt met elektronica wil bezighouden leer je best het vloeken af voor je aan kinderen begint :P

Moest elke elektronicus alle chips die hij ooit heeft opgebakken in zijn carriere bijeen sparen, zou hij milionair zijn alleen al aan de paar microgrammen goud die in elke chip zitten :P

• Aenarion
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 17:14
Voor een hoop gratis IC's kijk ff hier! (kheb er zelf een vergelijkbare van de 1381 (voltage regulator, toch?) besteld)

Ik ga voor PWS (ja nu al) een simpele robot bouwen, we beginnen met een BEAM, en wellicht breiden we hem later uit, oid. Met deze willen we beginnen.

Nu heb ik niet veel kennis van zaken, en dat probeer ik gaande weg maar te leren. Dit betekent ook dat er zeer weinig onderdelen zijn. Ik zou het wel fijn vinden om een soort doos te hebben met allemaal kleine prutsdingetjes erin. Verschillende soorten weerstanden, diodes, condensatoren etc. Daarvan kan ik dan ook wat verschillende in de Beam stoppen, en kijken wat het beste werkt. Nu kan ik natuurlijk gewoon bij conrad of iets vergelijkbaars, willekeurig dingen gaan aanklikken, maar dat lijkt me niet de beste manier. Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dat beste kan aanpakken? Of wellicht een lijstje met basisdingen? Een kit met een hoop dingen erin zou ook tof zijn!

• naftebakje
Een setje met wat basisdingen is deze. Een setje weerstanden (de hele E12 reeks) is ook erg handig om liggen te hebben, en goedkoper dan aparte weerstandjes. Van condensatoren zijn 100nF onstoringscondensatoren essentieel, enkele type's elco's (10, 100, 330 µF?) kunnen ook interessant zijn, van diode's zijn wat gewone 1N4001 of dergerlijken goed.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Vuikie
Misschien niet helemaal voor beginners maar...

Arachnobot DROOL en dan voor al de hex versie... ik denk dat ik die wel ga bestellen.

• Aenarion
naftebakje schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 15:31:
Een setje met wat basisdingen is deze. Een setje weerstanden (de hele E12 reeks) is ook erg handig om liggen te hebben, en goedkoper dan aparte weerstandjes. Van condensatoren zijn 100nF onstoringscondensatoren essentieel, enkele type's elco's (10, 100, 330 µF?) kunnen ook interessant zijn, van diode's zijn wat gewone 1N4001 of dergerlijken goed.
Setje is tijdelijk uitverkocht... :/ Waar kan ik dan het goedkoopste die onderdelen halen? Conrad is best duur enzo... O-)

• naftebakje
Aenarion schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 20:32:
[...]Setje is tijdelijk uitverkocht... :/ Waar kan ik dan het goedkoopste die onderdelen halen? Conrad is best duur enzo... O-)
Kijk eens naar de componentenlijst. Op die site zelf (voti) kan je heel wat vinden, ook je lokale elektroboer helpt je graag verder. Voor online winkels kan je eens kijken op CO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vuikie schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 20:25:
Misschien niet helemaal voor beginners maar...

Arachnobot DROOL en dan voor al de hex versie... ik denk dat ik die wel ga bestellen.
Idd proper ding, kende hem al tijdje, steekt veel werk in.

Zeer mooi afgewerkte bot als je het mij vraagt, ik stel me alleen vragen bij het waarom er zo weinig films te vinden zijn van een daadwerkelijk wandelende 'bot... Mss heeft ie het softwarematig nog niet zo ver gekregen, kan natuurlijk altijd.

In elk geval als jem zou bestellen, let us know hoe het ding eruit ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
naftebakje schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:19:
Feit, je moet echt die diode's plaatsen, je wil niet weten hoelang je dikwijls naar zo'n zaken zoekt. In de laatste 2 weken heb ik zo 2 mensen ook effectief kunnen helpen met zo'n dom klein iets, ze hadden beiden miserie met een PIC die absoluut niet consistent reageerde, werkte een keer perfect, en op een ander moment absoluut niet. Bleken ze de 10k weerstand in de resetleiding vergeten te hebben, gewoon rechtstreeks aan de +5V gehangen, 10K er op mijn aanraden tussen en alles werkte weer perfect :?

Ik beloof het je, zoiets vind je niet zelf binnen een week, je moet echt iemand hebben die je de magische tip geeft, zelf kijk je er absoluut over (zelf geen ervaring mee hoor O-) ).
Ik heb nog eens gekeken, maar volgens dit PDF'je heeft de L293D (Die ik heb) deze flyback diodes al intern... nog even verder zoeken dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals jullie misschien al in mijn vorige post hebben gelezen, ben ik ook bezig met een robotje. Een onderdeel daarvan zijn de ir afstandssensors.

Gisteren heb ik de schakeling op een breadboardje gebouwd, en op zich werkt hij :) Echter, al er een voorwerp voor de sensor staat, blijft de uitgang niet hoog totdat het voorwerp weg is, maar wordt hij alleen maar eventjes hoog als het voorwerp ervoor komt te staan, waarna de uitgang weer laag wordt, en als het voorwerp weg wordt gehaald wordt de uitgang weer even hoog...
Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 10:15:
(...)

* De robot rijd vooruit
* De robot rijd ergens tegenaan, microswitches worden ingedrukt
* De robot rijd achteruit, IR sensors checken links en rechts of daar obstakels zijn
* Zijn deze er niet, dan rijd hij de kant op waar geen obstakel is

(...)
Dit wilde ik eigenlijk doen met de IR sensors, maar zoals het nu werkt, gaat dit dus niet echt werken.. Nu zat ik te denken of het niet mogelijk is om met een binaire teller (bijv 74HC590) dit alsnog gedaan te krijgen. Dan zou je de uitgang van de IR-sensor op ingang (puls-teller) van de 74HC590 aan moeten sluiten, en dan de uitgang voor het decimale equivalent van 1 op de uC aan moeten sluiten.
Iedere eerste keer dat de IR sensor uitgang hoog wordt, wordt de uitgang van de teller hoog, iedere 2e keer wordt hij laag. Dan zou je dus in de uC in kunnen stellen, dat hij een laag signaal moet zien als "er staan geen obstakels in de weg, deze kunt kun je oprijden", of zie ik dat nou verkeerd?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik weet wat het probleem is.
Je gebruikt TSOP's als ontvangers, right?
Je TSOP gaat een continue draaggolf na een seconde ofzo aanzien als stoorsignaal en dus wegfilteren.
Je moet dus je draaggolf extra moduleren.
Als je de draaggolf met je PIC opwekt is dat makkelijk weg te werken, is dat niet het geval kan je ofwel een 556 gebruiken (met bv de tweede 556 als 100hz oscillator ofzo) of door je pic een extra modulatie te laten toepassen op je bestaande draaggolf (oscillator aan en uitzetten ed)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 23:54:
Ik denk dat ik weet wat het probleem is.
Je gebruikt TSOP's als ontvangers, right?
Je TSOP gaat een continue draaggolf na een seconde ofzo aanzien als stoorsignaal en dus wegfilteren.
Je moet dus je draaggolf extra moduleren.
Als je de draaggolf met je PIC opwekt is dat makkelijk weg te werken, is dat niet het geval kan je ofwel een 556 gebruiken (met bv de tweede 556 als 100hz oscillator ofzo) of door je pic een extra modulatie te laten toepassen op je bestaande draaggolf (oscillator aan en uitzetten ed)
Ik gebruik idd een TSOP, de 1738, aangezien de in het artikel gebruikte IR-ontvanger nogal moeilijk verkrijgbaar is.
Ik ga het eens proberen met die 556, laat nog wel weten of het lukt! Iig bedankt! :)

• Cyrus The Virus
Hallo,

Ik ben wat aan het experimenteren met I²C, ik heb een I²C evaluation board van philips gekregen.

Dit bordje heb ik aangesloten aan een 16F877A in mastermode via I²C, heb dit werkend gekregen.

Nou wil ik 2x een 16F877A met elkaar koppelen ene master ander slave, de master moet eigenlijk eerst een variable uitlezen en daarna wat met die variable doen (vergelijken) en dan een andere variable verzenden naar de slave.

Nou heb ik in de slave het volgende geprogrammeerd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
/* EasyCODE V7.5 */

PIC16F877A Testboard
Slave */

Define */

#include  <pic.h>
#include    <pic1687x.h>
//__CONFIG(0xCF4D); // debug
//__CONFIG(0xCF4D); // program

#define     SDA      RC4
#define        SCL      RC3

#define        GLED     RC0
#define        RLED     RC1

volatile unsigned int    TESTI2C1=10;
volatile unsigned int    TESTI2C2=20;
volatile unsigned int    TESTI2CB=0b01010101;
volatile unsigned int    data=0;

volatile unsigned long    Teller1=0;

Functies */

InitPort */

void InitPort()
{
    //Poorten instellen

TRISA=0b11111111;         //TRISA=Input
    ADCON1=0b00000000;     // Poort A en E analoge inputs
    TRISB=0b11111111;         //TRISB=Input
    RBPU=1;                         // Enable weak pull ups
    TRISC=0b11111100;         //TRISC=Input
    TRISD=0b00000000;         //TRISD=Ouput
    TRISE=0b11111111;        //TRISE=Input

PORTA=0;
    PORTB=0;
    PORTC=0;
    PORTD=0;
    PORTE=0;
}

InitInt */

void InitInt()
{

// Interrupt bits         
    GIE = 0;    // DISABLE INTERRUPT
    PEIE = 1;    // DISABLE DIV INT

}

Initi2c */

void Initi2c()
{

TRISC3=1;           // set SCL and SDA pins as inputs
    TRISC4=1;

SSPCON=0b00110110;      // set I2C slave mode
    SSPCON2=0;        //Clear SSPCON2
    SSPADD = 0b01001110;           // Slave adress 01001110

STAT_CKE=1;     // use I2C levels
    STAT_SMP=1;     // disable slew rate control'

PSPIF=0;       //clear PSPIF
    SSPIF=0;      // clear SSPIF interrupt flag
    BCLIF=0;      // clear bus collision flag

}

Data Functions */

//Data functions
i2c_waitForIdle */
void i2c_waitForIdle()
{
    while ( ( SSPCON2 & 0x1F ) | STAT_RW )
    {

}

; // wait for idle and not writing

}

i2c_start */
void i2c_start()
{
    i2c_waitForIdle();
    SEN=1;
}

i2c_repStart */
void i2c_repStart()
{
    i2c_waitForIdle();
    RSEN=1;
}

i2c_stop */

void i2c_stop()
{
    i2c_waitForIdle();
    PEN=1;
}

i2c_read */

int i2c_read( unsigned char ack )
{
    unsigned char i2cRD;

i2c_waitForIdle();

RCEN=1;

i2c_waitForIdle();

i2cRD = SSPBUF;

i2c_waitForIdle();
    if ( ack )
    {
        ACKDT=0;
    }
    else
    {
        ACKDT=1;
    }

ACKEN=1;               // send acknowledge sequence

return ( i2cRD );
}

i2c_write */
unsigned char i2c_write( unsigned char i2cWD )
{
    i2c_waitForIdle();
    SSPBUF = i2cWD;
    return ( ! ACKSTAT  );

// function returns '1' if transmission is acknowledged
}

Main */
void main()
{

InitPort();
    Initi2c();
    InitInt();
    GIE=1;     // ENABLE INTERRUPT
    while ( 1 )
    {
        if ( SSPIF==1 )
        {
            GLED=1;
            RLED=0;
            if ( STAT_RW==1 )
            {

}
        }
        else
        {
            RLED=1;
        }
                PORTD=data;
    }
}

EasyCODE is het programma waar ik het in typ vandaar dat dat er door heen staat.

Wat ik heb geschreven is het zelfde wat in de master staat alleen dan iets andere configraties, nou is dit niet genoeg want het werkt namelijk niet.

Wat moet ik in de slave zetten zodat hij data die hij binnenkrijgt in een variable X zet en de data die hij verzend variable Y is.

Moet ik in het SSPADD register in slave mode 8bits zetten of 7 bits ?

Dit wordt mijn adress 0100-111, moet ik dat neerzetten of 0100-1110 of 00100111 ?

Kan in datasheet van PIC16F877A niks over het SSPADD register vinden.

Zie in de debug mode wel dat de slave een Start bit detecteerd

Ik programmeer in EASYCODE C# zoals ik al zei en gebruik de Hi-TECH C Compiler met MPLAB en MPLAB ICD2 Debugger.

Wie o wie kan mij verder helpen.

MVG Jeroen,

[ Voor 47% gewijzigd door Cyrus The Virus op 20-09-2006 15:03 ]

Verwijderd

Als ik jou was zou ik het I²C hoofdstuk in de datasheet nog es goed doorlezen. Microchip heeft echt de meest complete datasheets die er zijn, al zijn ze wat rommelig geschreven.

Heb even gekeken, maar ik vind alleen een 7-bit slave en 10-bit slave mode.
Je zal hoogstwsl de 7bit modus moeten gebruiken, daar waar de 8e bit aangeeft of je READ of WRITE.

Maar like i said, je hebt nog veeel rommel in je programma staan (bv die hele interrupt zever, je zet die toch allemaal af dus waarom moet het er allemaal instaan.. ) zorg ook dat je comments kloppen, anders kan niemand aan je programma uit (inclusief jezelf!)

• Cyrus The Virus
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:57:
Als ik jou was zou ik het I²C hoofdstuk in de datasheet nog es goed doorlezen. Microchip heeft echt de meest complete datasheets die er zijn, al zijn ze wat rommelig geschreven.

Heb even gekeken, maar ik vind alleen een 7-bit slave en 10-bit slave mode.
Je zal hoogstwsl de 7bit modus moeten gebruiken, daar waar de 8e bit aangeeft of je READ of WRITE.

Maar like i said, je hebt nog veeel rommel in je programma staan (bv die hele interrupt zever, je zet die toch allemaal af dus waarom moet het er allemaal instaan.. ) zorg ook dat je comments kloppen, anders kan niemand aan je programma uit (inclusief jezelf!)
zo heb de code ff verbetert, ik heb de datasheet meerdere malen doorgelezen maar kom er niet uit, de master werkt perfect met een I²C bord van philips.

Ben al wat verder weerstanden op mijn SCL en SDA waren niet goed te hoog.

Heb nu dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
    while ( 1 )
    {
        if ( SSPIF==1 && STAT_BF==1 )
        {
            CKP=0;
            GLED=0;
            RLED=1;
            SSPIF=0;    
            STAT_BF=0;
            while ( SSPIF==0 )
            {

/* EasyCODE < */
                //
                /* EasyCODE > */
            }
                        CKP=0;
            data=SSPBUF;
            STAT_BF=0;
            SSPIF=0;
            RLED=0;
            GLED=1;
            CKP=1;
        }
        else
        {
            RLED=0;
            GLED=1;
        }
    }
}

Hij blijft hangen bij While SSPDIF==0.

SSPBUF is op dat moment het zelfde als SSPADD
SSPOV=0
SSPEN=1
CKP=0
SSPM3:SSPM0=0110

STAT_S=1

Dit zijn de waardes in de Slave pic op moment dat hij bij Whil SSPDIF==0 is

Er staat nadat STAT_BF 1 is moet SSPBUF gelezen worden om clock stretching te clearen, maar ik hoef het adress toch niet in telezen of wel ? of kan ik gewoon STAT_BF 0 maken zodat hij met volgende byte begint

[ Voor 62% gewijzigd door Cyrus The Virus op 20-09-2006 21:29 ]

• chrislakenvelt
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 19:47
Heb gister het laatste deel van de RealRobot serie binnengekregen, dus hij is nu helemaal klaar. Heb er erg veel van geleerd, staan veel leerzame dingen in de tijdschriften.
Maar heb nu andere hobby's als toen ik ermee starte, dus hij gaat in z'n geheel weg voor een aannemelijk bod ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinamp
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Vinamp

Oja joh...

€15??

Asus A8N-SLI DeLuxe, AMD3500+ Venice, 2*512MB PC3200 Kingston, Ati850 XT, 2*Samsung 160 GB SATA (Raid0) , Maxtor 160 GB, Toshiba Dvd SD-M1502 speler, Nec 3520 Dvd Brander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenarion
Het schooljaar is natuurlijk al lang en breed begonnen, en dat betekent dat mensen in 5H en 6V weer een PWS moeten maken. Ik wil graag een robot bouwen. We zijn al begonnen met 2 heul simpele BEAM's. De FLED en 1381 zitten al in elkaar, en we missen alleen een goed motortje en goede zonnecellen, maar daar kunnen we overheen komen. Nu willen we als eindproject een robot maken die een lijn kan volgen. Nu leek het ons leuk er een lijn van Leds te maken. Wellicht zouden we dan meerder robots op 1 plaat met verschillende kleuren Leds erin kunnen laten rijden.

We proberen het te doen zonder programmeren, omdat deze kennis ons volledig ontbreekt. We weten wel wat over elektrische componenten e.d.

Nu is mijn vraag, denken jullie dat het mogelijk is voor de robots de verschillende kleuren te onderscheiden? Wij dachten dat het wellicht mogelijk was met een photosensitive diode oid, met een kleuren filter ervoor.

• Aenarion
Niemand?

• roborobbie
geduld is een schone zaak, maargoed. : het idee over de filters kan wel eens gaan werken, maar de robot met het " verkeerde" filter mag dan ook helemaal geen streep herkennen, en dat is lastig..

heb je het idee zelf al goed onderzocht, gegoogled enzo bij beam robotics of uberhaupt dit hele topic al doorgenomen? Je komt er dan vanzelf achter dat je idee onuitvoerbaar is zonder programmeerwerk.

Ik zou het een stapje terug nemen en gaan voor de simpelere bots van beam http://www.solarbotics.com/

succes ermee in ieder geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Wat waarschijnlijk makkelijker is een RGB LED te nemen in combinatie met een fotodiode. Meet dan de lichtintensiteit zonder LEDs aan, en met afzonderlijk rood, groen en blauw licht aan. De diode en LED naast elkaar zodat de diode gereflecteerd licht opvangt. Uit de verschillen in weerkaatst licht kun je waarschijnlijk de kleur van de ondergrond wel bepalen. Maar dat is inderdaad niet echt iets voor een BEAM.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of een witte led, met een zo goed als volledig afgesloten "meetruimte", bv door met zwart vilt een bakje errond te maken tot op de grond.

Je kan dan elke sensor+kleurfilter een thresholdlevel geven met een simpele comparator en voila een bruikbaar signaal.

Werkt natuurlijk niet perfect aangezien het op 1 bepaalde ondergrond is "getuned" maar het is wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
void main()
{
    InitPort();
    Initi2c();
    InitInt();
    GIE=1;     // ENABLE INTERRUPT
    SEN=1;
    while ( 1 )
    {
        if ( SSPIF==1 )
        {
            if ( STAT_RW==1 )
            {
                while ( STAT_S==1 && STAT_DA==0 && STAT_BF==1 && CKP==0 )
                {
                                        //
                }
                                //READ
                SSPBUF=TEST1;
                while ( STAT_BF==0 )
                {
                    GLED=0;
                }
                                CKP=1;
                while ( STAT_S==1 && STAT_DA==1 && CKP==1 )
                {
                    SSPIF==0;
                }
                if ( STAT_S==1 )
                {
                    SSPBUF=TEST2;
                    while ( STAT_BF==0 )
                    {
                        GLED=0;
                    }
                                        CKP=1;
                    while ( STAT_S==1 && STAT_DA==1 && CKP==1 )
                    {
                        SSPIF==0;
                    }
                }
                SSPIF=0;
                RLED=0;
            }
            else
            {
                //WRITE
                GLED=1;
                RLED=0;
                adress=SSPBUF;
                SSPIF=0;
                while ( SSPIF==0 || STAT_BF==0 )
                {
                    CKP=1;
                }
                                data=SSPBUF;
                SSPIF=0;
                PORTD=data;
                GLED=0;
            }
        }
        else
        {
            RLED=0;
            GLED=0;
        }
    }
}

Dit heb ik nu, voor SSPBUF=TEST2; dan zijn alle bitjes goed volgens de datasheet CKP=0; BF=0; SSPIF=1; DA=1;,
nadat hij SSPBUF heeft gedaan krijg ik WCOL=1 van STAT register.

Ik kom er echt niet uit wat ik fout doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:41
Misschien is dit leuk voor aspirant bouwers...

2 Jaar geleden ben ik een jaartje bezig geweest met het bouwen van een robot. Dit was een eindwerk voor het Belgisch technisch secundair onderwijs, richting Electriciteit-Electronica.

Het is een robot geworden die zelfstandig objecten kan vinden dmv ultrasone detectoren, vervolgens deze kon oppakken en terug kon brengen naar een bepaald punt.

Een foto van Jaws :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/theebag/DSC_0149.JPG

Dit is de scriptie met text en uitleg die ik moest schrijven :
http://users.telenet.be/theebag/Robot.pdf

En de powerpoint toen ik hem moest presenteren :
http://users.telenet.be/t...Presentatie%20versie2.ppt

Source code in Pbasic :
http://users.telenet.be/theebag/Presentatie/Final3.bs2

[ Voor 3% gewijzigd door Theebag op 02-10-2006 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Leuk ding! Maar het is dus een soort boe-bot begrijp ik uit de pdf?

Ik heb trouwens een phidget interfacekit besteld bij phidgetsnederla (de user hier), zal binnenkort als ik hem heb ook wel wat van laten zien. En mijn ervaringen ermee natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:41
Mr_gadget schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:33:

Ik heb trouwens een phidget interfacekit besteld bij phidgetsnederla (de user hier), zal binnenkort als ik hem heb ook wel wat van laten zien. En mijn ervaringen ermee natuurlijk..
Ja hij is op basis van de Boe-Bot + Gripper gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr_gadget schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:33:

Goed om te horen ;-) ben natuurlijk benieuwd naar alle foto's en ervaringen met de diverse types van robokits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Mijn handnen beginnen ook wel heeeeeel erg te jeuken naar zo'n Asuro.

Maar ik ben totaal onervaren met dergelijke elektro.
aangezien de prijs maar 50 euro is ben ik het wel van plan het erop te wagen. Maar hoe moeilijk is bijvoorbeeld het programmeren ervan (voor iemand die alleen gewend is om in php te programmeren ^^ )

En het solderen, is dat et doen voor iemand met nauwelijks ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Denk eens hieraan, degen die deze asuro kan programmeren heeft ook ooit leren programmeren... dat kan jij dus ook.. solderen is gewoon de plaatjes volgen.. en als je php kunt kun je dit ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PHP, assembler, C, COBOL, tis allemaal één pot nat. Het enige dat je moet weten zijn de basisprincipes van programmeren : logica.

Welke stappen doorloop ik om iets te bereiken?

Als je die principes doorhebt moet je gewoon de syntax leren.That's all there is to it.

Veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 09:38:
PHP, assembler, C, COBOL, tis allemaal één pot nat. Het enige dat je moet weten zijn de basisprincipes van programmeren : logica.

Welke stappen doorloop ik om iets te bereiken?

Als je die principes doorhebt moet je gewoon de syntax leren.That's all there is to it.

Veel succes
Dat is egen probleem, dat heb je met sommige dingen in php zeker ook nodig en dat gaat wel redelijk goed,

Ok, even wat eurotjes bij elkaar schrapen en tijd om te bestellen!
PASS. EXPERIMENTEERSET 190892 - 8C 6,95 EUR stuk(s) toevoegen
ACCU TYPE POTLOOD 252500 - 8C 2,95 EUR stuk(s) toevoegen
USB IR-ADAPTER VOOR ASURO 191142 - 8C 19,95 EUR stuk(s) toevoegen
POTLOOD BATT. ALK LF03 191048 - 8C 1,20 EUR stuk(s) toevoegen
Nu zie ik dat erbji staan, welke van die dingen zou ik in enige vorm nodig hebben oid en wat is het nut ervan?
Ok, Accu (is die oplaadbaar etc = minder moeite? ) Usb-ir (kan het ook zonder, of werkt het ook als i,k gewoon al IR op mn laptop heb)
Experimenteerset (wat moet ik ermee? )
en dat laatset zijn denk ik gewone batterijtjes :o

[ Voor 36% gewijzigd door BarthezZ op 05-10-2006 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
experimenteerset is bedoeld om later je asuro te pimpen, dus sonar erop ofzo. zijn gewoon losse kale printplaatjes. je krijgt er al een seriele ir-adapter bij, die met usb is voor mensen zonder seriele poort.
accu of batterijen zijn gewoon aa penlites. niet nodig.

Ik heb hier ook een volledig afgebouwde asuro staan waarvoor ik geen tijd meer heb.................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

Beetje Spam maar bestelling geplaatst :)

hoop dat ze beetje snel zijn bij conrad.

TJa het bouw gedeelte lijkt me imho wel leuk om te doen,

Kheb nu een soldeerbout, die is 30 watt, is dat nog goed te doen of moet ik meer/minder nemen?
De punt is potloodvormig met denk ik op het topje een diameter van 1 mm ofzo

Is inmiddels bestelt (donderdag al dacht ik of vrijdag, geheugen ff op )
Hoop het maandag of dinsdag ofzo binnen te hebben, en zal gelijk wel wat foto's trekken voor de geinterreseerde :)

[ Voor 22% gewijzigd door BarthezZ op 07-10-2006 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

En hij is binnen :D
binnen 2 dagen, best snel om eerlijk te zijn.

En de foto's (kga hierna beginnen met bouwen)

Afbeeldingslocatie: http://www.influx-gaming.com/~bart/fotos/asuro/1.thumb.jpg
Het "ding" inc. op de achtergrond mijn zelfgemaakte soldeer houder

Afbeeldingslocatie: http://www.influx-gaming.com/~bart/fotos/asuro/2.thumb.jpg
Nutteloos plaatje

Afbeeldingslocatie: http://www.influx-gaming.com/~bart/fotos/asuro/3.thumb.jpg
De contents

Klikbaar & stuff

En als laatste nog even mijn werk opstelling :P
Klikje!

Het word al wat :p
foto 5!

[ Voor 13% gewijzigd door BarthezZ op 07-10-2006 22:50 . Reden: Toevoeging en typo fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Welke motoren gebruiken jullie in je robot ?
ik zoek er voor de mijne hij weegt ongeveer 1 kg

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Vraagje is het mogelijk met Interrupt on change alleen op opgaande vlank te doen ? dus RB0 maar dan ook bij RB7 tot RB4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:19:
Vraagje is het mogelijk met Interrupt on change alleen op opgaande vlank te doen ? dus RB0 maar dan ook bij RB7 tot RB4 ?
Als je dat zo afhandeld in je interrupt, kan dat perfect. Bijhouden wat de bits de vorige keer waren, interrupt on change, in de interrupt kijken of het een stijgende of dalende flank was, enkel bij stijgende flank reageren.
Bij de externe interrupt (RB0) kan je hardwarematig een flank kiezen, bij RB7 tot RB4 zou ik het echt niet weten, nooit op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
naftebakje schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:38:
[...]

Als je dat zo afhandeld in je interrupt, kan dat perfect. Bijhouden wat de bits de vorige keer waren, interrupt on change, in de interrupt kijken of het een stijgende of dalende flank was, enkel bij stijgende flank reageren.
Bij de externe interrupt (RB0) kan je hardwarematig een flank kiezen, bij RB7 tot RB4 zou ik het echt niet weten, nooit op gelet.
Heb wat zitten experimenteren, maar als ik RB4 0 1 0 maak wordt RB3 ook op een of andere manier 1, en bitmaskeren helpt ook niet.

Ik moet er wel een delay in bouwen anders als ik druk telt hij meteen naar 20 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 22:55:
[...]Ik moet er wel een delay in bouwen anders als ik druk telt hij meteen naar 20 ofzo
Ontdenderen, das idd noodzakelijk. Als je op een knopje drukt, geeft dat niet gewoon contact, maar het zal wat heen en weer stuiteren tussen wel/geen contact, dat noemen ze dender. Het ene knopje heeft dat meer dan een ander, en je kan softwarematig (met delay, kijken of ie lang genoeg ingedrukt blijft, of dergerlijke) en hardwarematig (RC filtertje of degerlijke) ontdenderen.

Dat een andere ingang 1 wordt als de ene 1 wordt, dat is iets wat niet kan. Pik je mss van hier of daar storing op (te zwakke pull-ups, niet stabiele voeding, ... )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik ben niet zo bekend (of eigenlijk, helemaal niet) metr PICs, dus als ik iets stoms zeg, vergeef me, maar... :P

Is RB4 niet pin4 (of 5, als je bij 0 begint te tellen) van port B? Met je dan ipv RB4 = 0; geen dingen als PORTB &= ~(1 << RB4) (clear RB4 van PORTB) en PORTB |= (1 << RB4) (Set RB4 van PORTB) gebruiken?

Als ik je code goed interpreteer is heel port B input, en heb je op heel port B de pull-ups aanstaan. Als je die pull-ups niet uitzet, en er extern ook niets aan hangt lijkt het me het vrij logisch (met de aanname dat RB3 inderdaad pin3 van port B is) dat RB3 dan hoog is, je hebt immers de pull-up aanstaan?
Of denk ik nu helemaal in de verkeerde richting? Was het een AVR geweest dan was ik wat bekender met de registernamen en kon ik wat beter meedenken :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Heb nog een vaag probleem als ik PEIE 0 maak en GIE 0 maak is de RBIF toch geset.

Heb de knopjes verder wel werkend moet nu alleen kijken of ik die rotary encoders werkend krijg

[ Voor 38% gewijzigd door Cyrus The Virus op 11-10-2006 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik heb maandag ook maar eens mijn eerste PICs (16F628a) besteld om te kijken of ik er wat mee kan. Ik heb alleen geen ervaring met met microcontrollers dus ik ga eerst maar voor de knipperende leds enzo.

Wat is een goede taal om de code in te schrijven?
Ik zat te denken aan Jal, vooral omdat dat gratis is.
Bij de andere talen die ik tegenkwam zag ik toch redelijke prijskaartjes voor software pakketten.
(en de gratis assembler in MPLabs lijkt me iets te hoog gegrepen)

En zijn er ook nog manieren om je PIC in één keer kapot te maken? het lijkt me handig om te weten wat ik NIET moet doen als ik ga experimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Anthor schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 15:10:
Ik heb maandag ook maar eens mijn eerste PICs (16F628a) besteld om te kijken of ik er wat mee kan. Ik heb alleen geen ervaring met met microcontrollers dus ik ga eerst maar voor de knipperende leds enzo.

Bij de andere talen die ik tegenkwam zag ik toch redelijke prijskaartjes voor software pakketten.

En zijn er ook nog manieren om je PIC in één keer kapot te maken? het lijkt me handig om te weten wat ik NIET moet doen als ik ga experimenteren
ASM of C is ook makkelijk en gratis, JAL wordt volgens mij niet zo heel veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

vcc en gnd omdraaien moet je niet doen
(heb zo 2 atmega's gesloopt 8)7 :X )

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
roelke schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 15:51:
[...]

vcc en gnd omdraaien moet je niet doen
(heb zo 2 atmega's gesloopt 8)7 :X )
Hehe same here, sindsdien bouw ik er een diode op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie

Ik weet niet of het bij en PIC ook zo is, maar bij een ATMEL mag er geen spanning op een Pin of Pout staan als je deze ompoolt (Van input naar output, of andersom) Dan gaat zowiezo dat betreffende I/O pin naar zijn grootje en als je pech hebt dan neemt ie het hele register mee :P

Op een output mag je trouwens wel gewoon 5V zetten of een input aan ground, de interne electonica kan dat wel hebben ;)

PS. Hiermee heb ik dus een keer een ATmega8535 om zeep geholpen.... de desbetreffende pin was nodig voor high voltage programmeren en ik had de fuses verne*kt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
mental note toegevoegd ;)

@Maddog_rvo
Heb jij nog trouwens een parallele poort interface gemaakt?
Ik ben wel benieuwd of mijn software een beetje makkelijk op een ander systeem draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Persoonlijk ben ik sterk van van mikrobasic, de gratis versie van die compilers maakt tot 2Kwords code voor alle modellen PIC's, je kan dus een 16F628 volledig volprogrammeren met de gratis versie.

Als ik nog ff tijd vind, komt er vanavond wat uitleg en code voor rotary encoders, lijkt me iets voor in de FAQ.

Voorstelletje klaar, komt dat zien :)

[ Voor 29% gewijzigd door naftebakje op 11-10-2006 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Anthor schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 19:22:
mental note toegevoegd ;)

@Maddog_rvo
Heb jij nog trouwens een parallele poort interface gemaakt?
Ik ben wel benieuwd of mijn software een beetje makkelijk op een ander systeem draait.
Nope ik heb alleen een seriele interface, ik stuur gewoon seriele data er naar toe en daarop reageert de controller (kan alleen geen 2 motoren tegelijk sturen op deze manier)

Ik stuur een commando en dan wordt de seriele communicatie uitgeschakeld totdat hij klaar is met het commando

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Bij thinkgeek heb ik deze robot gevonden.. de mini-rover.. erg cool

http://www.thinkgeek.com/geektoys/rc/8698/

Afbeeldingslocatie: http://www.thinkgeek.com/images/products/front/remote_camera_robot.jpg

met camera en besturing vanaf de desktop/laptop..

Afbeeldingslocatie: http://www.thinkgeek.com/images/products/other/srv1_screenshot.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
ziet er wel grappig uit, maar ik vind het een beetje duur voor een stofhapper (een gadget die uiteindelijk ergens in een hoek beland ;) )
naftebakje schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 19:34:
Persoonlijk ben ik sterk van van mikrobasic, de gratis versie van die compilers maakt tot 2Kwords code voor alle modellen PIC's, je kan dus een 16F628 volledig volprogrammeren met de gratis versie.
Bedankt voor de tip, ik gebruik het nu ook.
Ik heb een RDC programmer gemaakt en die werkt wel ok, dus ik kan fijn met m'n PIC spelen
(en nog meer woordgrapjes maken :P)

Ik heb al een PWM gemaakt met de ingebouwde pwm module en een eigen (zodat ik meerdere poorten aan kan sturen)
Maar het lukt me niet om de ingangen fatsoenlijk aan de praat te krijgen.

Ik heb geprobeerd 'cursus 2' van picbasic te maken, maar het werkt nog niet helemaal.
Hoe zit het met ingangen, als ik een schakelaar aan een ingang en aan GND hang, dan krijgt hij toch ook een 0 als ik de schakelaar niet in druk? (er staat immers geen hoog sinaal op)
of kan ik ergens aangeven dat de ingang hoog is tenzij hij verbinding heeft met de GND?

Dit is mijn vertaling van de picbasic code (er staat VB voor de kleurtjes, het is MikroBasic)
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
program inpoutp
CMCON = $07  'comperators uit?
OPTION_REG.7 = 1 'RB pull-ups aan
INTCON = 0   ' Interrupts uit
PIE1 = 0     ' Peripherals uit

PORTA = 0
TRISA = 0 'RA uitgangen
TRISB = $FF

WHILE 1 = 1
    IF PORTB.0 = 0 THEN
      setbit(PORTA, 0)
      clearbit(PORTA, 1)
    ELSE
      clearbit(PORTA, 0)
    END IF

IF PORTB.1 = 0 THEN
       setbit(PORTA,1)
    end if

IF PORTB.2 = 0 THEN
      setbit(PORTA, 2)
      DELAY_MS(500)
      clearbit(PORTA, 2)
      WHILE PORTB.2 = 0
      WEND
    END IF

WEND

END.

En dan heb ik nog een vraagje:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
while 1 = 1
'waarom werkt dit wel:
porta.1 = 1
delay_ms(1000)
porta.1 = 0
delay_ms(1000)

'maar dit daarna niet
porta.1 = not(porta.1)  'porta.1 wordt hier wel 1
delay_ms(1000)
porta.1 = not(porta.1) 'maar hier geen 0
delay_ms(1000)
wend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Anthor schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 17:54:
...Hoe zit het met ingangen, als ik een schakelaar aan een ingang en aan GND hang, dan krijgt hij toch ook een 0 als ik de schakelaar niet in druk? (er staat immers geen hoog sinaal op)
of kan ik ergens aangeven dat de ingang hoog is tenzij hij verbinding heeft met de GND?
Wat je moet doen voor knopje's, is de pin van de µC met een weerstandje (waarde is doorgaans rond de 10KOhm) naar de massa (pull-down) of voedingsspanning (pull-up) verbinden. De knop zal dan de pin verbinden met de andere voedingsaansluiting. Dus je gebruikt bijvoorbeeld een pull-down, dan is de pin als je niet op het knopje drukt 0V (via 10K wordt ie op 0V getrokken), als je op het knopje drukt dan wordt er een rechtstreekse verbinding gemaakt tussen de +5V voedingsspanning en de pin van de µC, waardoor deze op +5V komt te staan (de weerstand van 10K zal maar een klein stroompje naar massa laten weglopen, hij heeft geen invloed).
Zo maak je dus van een druk op een knop een nette '0' of '1'.
Dit is mijn vertaling van de picbasic code (er staat VB voor de kleurtjes, het is MikroBasic)
Visual Basic:
1
2
3
4
program inpoutp
Main:
CMCON = $07  'comperators uit?
....
Die main moet je echt zetten, anders ga je in de miserie geraken zodra je variabelen wil declareren en/of sub routine's of procedure's wil maken.
En dan heb ik nog een vraagje:
[code=vb]
'waarom werkt dit wel:
...
'maar dit daarna niet
...
Heel simpel: die "not" werkt alleen maar met hele byte's, en jij wil er een bit aan geven (PIC's van de 16F serie kunnen geen bit's toggelen, dus hebben ze besloten die "not" te houden zoals ie intern in e PIC is (per byte), anders worden programma's onnodig langer). Mooier zou zijn als het een nette error geeft, maar dat doet het dus niet.
Wat moet je dan wel doen om bitjes te toggelen, is gebruik maken van XOR (exclusieve OR poort, ik noem het ook wel"controllable invertor"), in combinatie met een '1' zal deze inverteren, in combinatie met een '0' niet. Tabelletje van een XOR:
in in out
0 0 -> 0
0 1 -> 1
1 0 -> 1
1 1 -> 0

Gebruik dus bijvoorbeeld "PORTB = PORTB XOR %10000010", dan worden bit 1 en bit 7 getoggled (rest blijft wat het was). Efficiënter kan je imho geen bit's toggelen met 16F... PIC's (18F's hebben in de extended instructieset wel een bit toggle functie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik heb nu het programmatje en de schakeling aagepast. Het werkt nu beter (iig gaan de ledjes niet meer aan als mijn vinger in de buurt van een draadje komt ;) )

Ik was in mijn pwm progje al uitgeweken naar XOR, maar nu weet ik dus ook waarom, tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:57

Tarin

Just plain weird.

*schop*

Hier ook een Asuro-slachtoffer: we moeten er eentje bouwen en programmeren voor een paar studiepunten. Eindelijk, het project waar ik al 3,5 jaar op wacht..

Vanmiddag dit topic en het een en ander aan documentatie doorgenomen. Het schoolproject gaat uit van programmeren in een variant op Basic, maar ik denk dat ik toch maar C ga leren, met de bijgeleverde asuro.c is het best lekker overzichtelijk, bovendien kan ik mooi WinAVR gebruiken.

Vanavond de eerste paar dingen in elkaar gesoldeerd (die asjes zijn vervelend solderen.. ben flink met schuurpapier in de weer geweest voordat de tin fatsoenlijk hechtte), en als ik morgen m'n kniptangetje gevonden heb ga ik verder.

Wat ik overigens erg mooi vind is de IR-communicatiemogelijkheden. Ik ga kijken of ik een debugger kan schrijven voor m'n Palm, zodat ik een soort debug.print heb en tijdens het testen zooi op het scherm van m'n Palm kan laten verschijnen :).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*kick met een kleine update

Nu ik werk en dus $$ verdien ( :p ) ben ek is gaan kijken achter nieuwe servo's voor m'n robot.
Heb er gevonden met een rating van 70Ncm bij 6volt aan 15 euries/st, heb er dan ook dadelijk 3 gekocht om es te testen.

Blijkt nu dat dit speelgoed krachtig genoeg is om met 1 poot het geheel op te heffen.. mwuhaa >:)

Zodus, ga nog wat servo's beginnen aankopen ( al is het maar 15 euro, heb er wel 18 nodig |:( ) en dan komt m'n spin wel in orde..

Heb ook wat info gevraagd over de lipo's die nu verkrijgbaar zijn voor modelbouw.. 36A continustroom kan je uit zo'n 1500mA accutje trekken.. beestig.. die moet er dus ook komen :p

Maar goed, ik moet eerst me nog wat verdiepen in embedded C dat ik me es met wat inverse kinematica kan bezighouden, alle poten handmatig programmeren is echt vervelend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 21:40:
...Heb ook wat info gevraagd over de lipo's die nu verkrijgbaar zijn voor modelbouw.. 36A continustroom kan je uit zo'n 1500mA accutje trekken.. beestig.. die moet er dus ook komen :p
...
1500mAh neem ik aan, dan kan je de volle 2.5 minuten lang werken op 1 batterij, kan je dat nog continustroom noemen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Als je aan (6,5 * 9,8 =) 63,7 Ncm bij 6V ook genoeg hebt, dan heb je ze hier voor $6,60 (ex BTW en transport, ik kwam volgens mij op 7 euro 50 per stuk uit @ 22 stuks, maar de douane heeft mijn zending niet gezien/belast).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een beam robotje gaan bouwen, het heeft er in het begin van deze topic wel over gegaan maar aan het einde lees ik er niet meer zoveel over.

Ik wil een robotje maken voor in een aquarium of iets dergelijks. Als het robotje drijft dan moet er door middel van een zonnepaneel een condensator opgeladen worden, als deze vol is moet een motortje met schroef het robotje naar de bodem trekken totdat de condensator leeg is. Het robotje drijft weer omhoog en alles begint overnieuw. (kan ook andersom natuurlijk robotje zinkt en word door schroef omhoog geduwt)

Mijn vraag is of het uberhaupt wel mogelijk is om een motortje wat aan een condensator zit lang genoeg te laten draaien (het robotje moet wel echt omlaag getrokken worden en niet dat na 2 seconde de condensator weer leeg is)
En hoe maak je een schakelingetje dat ervoor zorgt dat als de condensator vol is dat de motor gaat draaien, en ook weer terugschakelt naar opladen als de condensator weer leeg is.

Ik ga proberen eerst iets maken aan de hand van een batterijtje gwoon test opstelling, het waterdicht maken, schroef en zonnepaneel enzo maak ik wel als ik dit al us voor elkaar krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ naftebakje, merci om m'n enthousiasme af te knallen :p bedoelde gewoon datk het nog wel heftig vind voor zo'n licht pakje :+

@ Paul Nieuwkamp: thanks voor de link, superinteressant koopje! problemen gehad met het transport verder? alleen spijtig dat ze net iets te groot zijn voor m'n bot, maar ideaal voor volgende projecten... (ik ga echt dozen vol servo's hebben uiteindelijk denk ik..)

@ joepvhunsel, zekers mogelijk,is ook al gedaan. De schakeling die je zoekt is een zgn. Solar Engine, heb het hier nog al es aangehaald ergens dacht ik... moet maar es zoeken op google of op solarbotics.com ofzow. good luck
Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste

Let op:
[html][norml][/norml][/html]