Hoofdcategorieën
Topicacties

Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

Reageer Nieuw Topic
hmm.., ik vandaag ook weer ff wat onderdeeltjes gehaald.
k kan nu 3 H-bruggen maken en een AVR progger. maarjah, k heb dus alleen de AVR nog niet :| die hadden ze weer niet bij de radio piet in arnhem. iemand een idee waar ik dat ding wel kan vinden (omgeving arnhem en niet bestellen bij conrad ofso)?
^^ met stom.
Reg. datum: 30 november 2002

Te zien welke AVR je wil. Een grote AVR zal wellicht bijna elke electroboer moeten bestellen, ik denk niet dat ze die dingen veel verkopen. Misschien beter om dus even te bellen voor je er naartoe gaat :).

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker

nouw, k zoek de ATmega8353, maar die konden ze bij radio piet dus niet eens vinden..., maarjah, ze hebben wel vaker dingen niet...
Missionary to the word of ska

quote:
Ibex schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 20:24:
Iemand die me kan uitleggen waarom het mijne niet werkt, en dat van Scud_racer en real_FireFly wel? Ik zou namelijk graag weten waarom, altijd interessant :). Misschien maak ik die fout dan niet meer in het vervolg :)
Het spanningsverschil tussen de emitter en basis is vast, omdat het eigenlijk gewoon een diode is. Een normale waarde hiervoor is bijvoorbeeld 0,7V. Als je 5V aan de basis legt via een weerstand, dan is de maximale spanning op de emitter hoogstens 5 - 0,7 = 4,3V. En dat is als er geen spanning over de weerstand valt, wat in de praktijk niet voorkomt en dus nog een lagere spanning veroorzaakt. Je hebt voor je weerstand en LED dus hoogstens 4,3V in dat geval, hoeveel spanning je ook aan de collector legt. Deze schakeling (collector aan voedingsspanning, weerstand aan emitter) heet niet voor niets emittervolger: de emitter volgt de basisspanning (-0,7V).

Als je de emitter aan de 0V legt is het wat anders, je basis is nog steeds 0,7V hoger dan de 0V van de emitter, 0,7V dus en de rest van de 5V valt over de 10k weerstand. De collector is weer ietsje hoger, zeg 1,4V. Dan heb je voor je weerstand en LED opeens 12 - 1,4 = 10,6V, een stuk meer dus.

sorry posts hadden wel samen gekunt
quote:
DaNiEl KuNsT schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 21:18:
hmm.., ik vandaag ook weer ff wat onderdeeltjes gehaald.
k kan nu 3 H-bruggen maken en een AVR progger. maarjah, k heb dus alleen de AVR nog niet :| die hadden ze weer niet bij de radio piet in arnhem. iemand een idee waar ik dat ding wel kan vinden (omgeving arnhem en niet bestellen bij conrad ofso)?

Elektronica onderdelen (prima winkel!)
http://www.elektronica-on...?page=producten&id=54
(hadden ook attiny2313 enzo maar nu alleen nog 2 atmega's, misschien komen ze weer en anders zijn ze wel te bestellen).
AAVRS:
http://www.aavrs.nl/
Als je een week de tijd en een credit card hebt, heel veel goedkope AVRs bij futurlec:
http://www.futurlec.com/ICAtmel.shtml

('t zijn allemaal wel online shops maar bij electronica-onderdelen heb je ze de volgende dag in huis)

madwizard wijzigde dit bericht 06-01-2006 21:36 (11%)

^^ met stom.

quote:
madwizard schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 21:29:
[...]

Het spanningsverschil tussen de emitter en basis is vast, omdat het eigenlijk gewoon een diode is. Een normale waarde hiervoor is bijvoorbeeld 0,7V. Als je 5V aan de basis legt via een weerstand, dan is de maximale spanning op de emitter hoogstens 5 - 0,7 = 4,3V. En dat is als er geen spanning over de weerstand valt, wat in de praktijk niet voorkomt en dus nog een lagere spanning veroorzaakt. Je hebt voor je weerstand en LED dus hoogstens 4,3V in dat geval, hoeveel spanning je ook aan de collector legt. Deze schakeling (collector aan voedingsspanning, weerstand aan emitter) heet niet voor niets emittervolger: de emitter volgt de basisspanning (-0,7V).

Als je de emitter aan de 0V legt is het wat anders, je basis is nog steeds 0,7V hoger dan de 0V van de emitter, 0,7V dus en de rest van de 5V valt over de 10k weerstand. De collector is weer ietsje hoger, zeg 1,4V. Dan heb je voor je weerstand en LED opeens 12 - 1,4 = 10,6V, een stuk meer dus.
Bedankt :).
quote:
DaNiEl KuNsT schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 21:26:
nouw, k zoek de ATmega8353, maar die konden ze bij radio piet dus niet eens vinden..., maarjah, ze hebben wel vaker dingen niet...
Eventueel eens vragen naar de AT90S8353. Dat was de naam van de vorige versie van die chip. Echter is de hele chip wel 99% gelijk volgens mij. Ik gebruik die namelijk ook in mijn projecten, en vaak moet ik in programma's gewoon instellen dat ik met een ATmega8353 werk.

Ibex wijzigde dit bericht 06-01-2006 21:47 (19%)

quote:
Ibex schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 21:44:
Eventueel eens vragen naar de AT90S8353. Dat was de naam van de vorige versie van die chip. Echter is de hele chip wel 99% gelijk volgens mij. Ik gebruik die namelijk ook in mijn projecten, en vaak moet ik in programma's gewoon instellen dat ik met een ATmega8353 werk.
De nieuwe tiny en mega series waar het nummer hetzelfde is als de oude 90 serie, zijn in ieder geval compatible met hun voorgangers. Dat wil zeggen, er is een fuse bit waarmee ze exact gelijk zijn. Als je die fuse bit niet set zijn ze nog steeds grotendeels gelijk, maar kunnen er subtiele verschillen zijn. Ook hebben ze meestal nieuwe functionaliteit. Als je niet per se een specifiek type nodig hebt zou ik gewoon een geschikte en beschikbare AVR nemen uit de nieuwe series, ze hebben vaak handige functies erbij gekregen ten opzichte van hun voorgangers, zoals een interne gecalibreerde oscillator en een pin change interrupt voor alle I/O pins.
Iemand zei wat over zo'n "tankje onderstel" bij conrad... ik kan hem niet vinden, wie kan mij even helpen ? :+

PSN User: Cablekevin

k had ff gekeken, maar ze zijn verder precies t zelfde. die oude loopt alleen op 8 Mhz en die nieuwe op 16 Mhz..
hhmm..., misschien toch maar die ATmega32 bestelle, dies best goedkoop ( 5¤ - 6¤ ), en kan t zelfde :)

edit: en 2 stuks besteld, incl kristallen en voetjes

DP Kunst wijzigde dit bericht 07-01-2006 00:42 (12%)

^^ met stom.

Vergeet de 2 22pF condensatortjes niet voor bij het kristal.

Ibex wijzigde dit bericht 07-01-2006 10:57 (4%)

quote:
Ibex schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 10:56:
Vergeet de 2 22pF condensatortjes niet voor bij het kristal.

die hadden ze daar niet. ze hadden vrij weinig moet k zegge. dus die condensatortjes haal k wel gewoon bij de radio piet (iets wat ze wel hebbe :P )

k heb de AVR progger bijna af nu, alleen nog ff de printerkabel eraan soldere
^^ met stom.

Wat enorm handig is (en misschien net te laat, maar het valt me nu pas te binnen) is om te zorgen dat je programmer eindigd in een bepaalde stekker. Daarbij maak je nog een printplaatje met de IC voet erop, de voeding en een connector waar je de programmer kan op aansluiten. Echter, wanneer je een robotje maakt, kan je dat dan ook integreren in het moederbord, zodat je de microcontroller niet steeds uit IC voetjes moet friemelen als je de firmware wil updaten. Dan hoef je enkel nog de programmer op je moederbord te prikken en zo aan de pc te hangen.

Althans, zo heb ik het gedaan :).

Ibex wijzigde dit bericht 07-01-2006 12:58 (6%)

en ik ook ;) . op circuitsonline stond dat ook. k heb nu een 10 polige breekstekker op het printje met de progger zitten. strax komt er ook nog 1 op de print met de microcontrollers...

nog ff een vraagje. ik heb nu 3 van deze H-bruggen gemaakt. kan ik de inputs direct aan de microcontroller hangen, of moet daar nog een transistortje tussen. en als er 1 tussen moet, welke moet ik dan hebben?
C8H10N4O2 powered
Reg. datum: 26 juni 2004

quote:
DaNiEl KuNsT schreef op Saturday 07 January 2006 @ 13:22:
en ik ook ;) . op circuitsonline stond dat ook. k heb nu een 10 polige breekstekker op het printje met de progger zitten. strax komt er ook nog 1 op de print met de microcontrollers...

nog ff een vraagje. ik heb nu 3 van deze H-bruggen gemaakt. kan ik de inputs direct aan de microcontroller hangen, of moet daar nog een transistortje tussen. en als er 1 tussen moet, welke moet ik dan hebben?

handig schema!
Als ik zo'n een H-brug direct op de parallele poort aansluit en de andere aansluitingen op de stroombron en motor, gaat dit dan werken of kan ik mijn parallele poort dan makkelijk opblazen?

Tja..

Heeft iemand wel eens een Teacube of zoiets gebruikt bij het maken van een bot?
http://linuxdevices.com/news/NS4228247530.html

Denk aan Wifi gebruik (Webcam/remote :D)

Obsidian Dragon wijzigde dit bericht 07-01-2006 14:01 (14%)

from an inner center the psyche seems to move outward, in the sense of an extraversion, into the physical world.

S.C.Heerenveen
Reg. datum: 21 januari 2002

Kan iemand mij misschien uitleggen wat een H brug is? Als ik die tutorial zie waar DaNiEl KuNsT (BrEeZaH anyone?) naar verwijst is het dus een schakelingetje om motoren aan te sturen met een setje transistors, maar helaas reikt mijn EL kennis niet erg ver. Ik ben meer vanuit WB hoek erg geinteresseerd in robots.
Verder is dit wel een uber1337 topic. Ik zit er ook aan te denken een asuro te kopen.

There are 10 types of people. Those who do understand binary and those who don't.

Normaal als je een motortje hebt met 2 polen, zet je de plus op 1 en de min op 2 en gaat hij de ene kant op draaien. Als je het motortje nou de andere kant op wil laten draaien, moet je de polen omdraaien. Dat is wat een H-brug doet ;)
GoTverd*mme
Reg. datum: 06 april 2005

Misschien is dit http://www.linuxfocus.org.../May2001/article205.shtml iets voor de geinteresseerden onder ons?? (Aansturing via Linux :P)

Bzzz...

FreeBSD Rules !
Reg. datum: 27 september 2000

quote:
booger schreef op maandag 02 januari 2006 @ 20:39:
Ik keek zonet op conrad.nl en zag de robot ASURO.'
---------------------------------------------------------------------------
''Asuro is een bij het Duitse Centrum voor Lucht- en Ruimtevaart .......... alsmede cursussen voor volksuniversiteiten.

Technische specificaties:
Voedingsspanning 4 potloodbatterijen of -accu's
Gewicht ca. 165 g (incl. accu's of batterijen)
Afm. (lxbxh) 117 x 122 x 45 mm.

Omvang levering:
Bouwpakket
Software
RS-232 kabel
Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.''
-------------------------------------------------------------------------
Hij kost 49,95 dus nog betaalbaar, maar is dit bouwpakket wel geschikt voor een beginner zonder ervaring zoals ik? En wat kan ik zoal met deze robot?

Heeft iemand deze ondertussen gebouwd ? ik wil er mogelijk ook een aanschaffen. Ik heb een soldeerbout en tin (ongeveer 2x gebruikt).

Wel veel programmeer ervaring dus daar mag het niet stuk lopen.

Ik hoop dat deze robot mij iets over electro kan leren waarna ik mogelijk meer dingen snap en zelf kan bedenken.

wat is een H brug nu precies ? als er 5v op brain staat draaid de motor de andere kant on dan wanneer deze stroom er niet op staat ??

Ik moet zowiezo maar eens op zoek naar een lijst met onderdelen.

wat doet bv een led (behalve lichtgeven) wat doet een weerstand? (weerstand bieden? en dat is? amperage terug dringen ? pas stroom doorlaten boven bepaald voltage? ) heeft iemand een overzicht van als deze basisonderdelen ? van transistoren tot ledjes.... en dan in baby-taal ?

xychix wijzigde dit bericht 07-01-2006 17:36 (14%)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

een H brug heeft 6 pootjes. 2 voor de voeding, 2 voor de motoruitgangen, en 2 ingangen.
- spanning op de ene ingang laat het motortje linksom draaien.
- spanning op de andere ingang laat het motortje de andere kant op draaien.
- spanning op geen van beide ingangen laat je motortje gewoon stil staan.
- spanning op beide ingangen doet het zaakje kortsluiten, dus pas daar mee op !!
quote:
DaNiEl KuNsT schreef op Saturday 07 January 2006 @ 17:38:
- spanning op beide ingangen doet het zaakje kortsluiten, dus pas daar mee op !!

Er zijn H bruggen die daar tegen kunnen :)
Dan krijg je een soort actief remmen, werkt alleen niet erg goed. Heb je ook niet echt nodig op een robot(je), door z'n lage snelheid stopt ie toch wel vrij snel.

PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker

FreeBSD Rules !
Reg. datum: 27 september 2000

Ik bedenk me net .. voor de mensen die wat groter aan de slag willen... voor +/- 30 euro koop je tegenwoordig een accuboormachine met 12V / 19V accu's

die dingen zijn loeisterk!

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

C:\DOS>_

quote:
HammerT schreef op Wednesday 04 January 2006 @ 18:12:
een alternatief is gebruik maken van een fled

Dat ik daar zelf niet op kwam, goeie oplossing :) _/-\o_
Zo maar eens verder met het modden van de servo en icm een FLED die ik vast nog wel ergens heb liggen een robot(je) bouwen.

offtopic:
Ik ga eerst iets anders bouwen, begint met de letter J :+

[Avatar Change/Stats (terug online!!)]
Bye bye Microsoft ! I'm using Linux now!

Reg. datum: 25 november 2002

quote:
KingOfDos schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 18:28:
[...]

Dat ik daar zelf niet op kwam, goeie oplossing :) _/-\o_
Zo maar eens verder met het modden van de servo en icm een FLED die ik vast nog wel ergens heb liggen een robot(je) bouwen.

offtopic:
Ik ga eerst iets anders bouwen, begint met de letter J :+
offtopic:
en eindigt op oint. en je bent niet de enigste die dat ff gaat doen :+
zo, mn AVR progger is af, nu de microprocessoren zelf nog :P

http://freepgs.com/daniel_kunst/AVRprogger.jpg

nu eens die H-bruggen in elkaar zette..

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: