Hoofdcategorieën
Topicacties

Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 04 oktober 2004

quote:
Ibex schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:10:
Ik denk dat de onderste 3 van de 2de foto wel eens heel handig zouden kunnen zijn om op de wielen te monteren. Door het tandwiel zal het niet te snel draaien, en zal er ook wat meer kracht achter zitten.

Ik ga vanmiddag eens bezig met een 10 schroefbladen te maken. Het moeten dan uiteindelijk 2 5-bladsschroeven worden die achter elkaar draaien, in tegengestelde richting.
Iemand die meer weet over schroeven? Ik moet ongeveer 4N stuwkracht hebben, en ik heb ongeveer een 295 vierkante centimeter nuttige schroefoppervlakte maximaal (per schroef). De schroeven zullen met ongeveer 400 rpm draaien tov de boot, en dus met een 800 rpm tov elkaar.

Je moet dus eigenlijk de "spoed"van de schroeven berekenen, dan kun je het beste even op modelbouw-sites kijken, of botenbouwers..

Maar kun je ze niet beter kant-klaar kopen?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

BB4E^Guerilla

http://img403.imageshack.us/img403/5205/sanyocell7ji.jpg
behalve een bebloede vinger (goh die zonnecellen zijn van glas) heb ik er weer een mooie sanyo 30x12mm zonnecel bij. Output tussen 1.5 en 3 volt. S

Zometeen maar eens inventariseren wat ik wil kopen van de electroboer.

update: ik kwam tijdens het zoeken ook mijn oude moterola buzzer tegen:
http://img376.imageshack.us/img376/8854/pager3nr.jpg

Jazzper wijzigde dit bericht 04-01-2006 16:30 (33%)

^^ met stom.
Reg. datum: 30 november 2002

quote:
roborobbie schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 15:53:
[...]

Je moet dus eigenlijk de "spoed"van de schroeven berekenen, dan kun je het beste even op modelbouw-sites kijken, of botenbouwers..

Maar kun je ze niet beter kant-klaar kopen?

Een schroef met een diameter van 20cm zou te duur zijn veronderstel ik. Zeker als je er 2 moet hebben, met elk een andere spoed.

Maargoed, een middagje knutselen en dit is mijn resultaat:

http://users.pandora.be/ibex/DSC00692.jpg

http://users.pandora.be/ibex/DSC00693.jpg

Het moederbordje van de boot is voorlopig dit:

http://users.pandora.be/ibex/DSC00696.jpg

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker

C:\DOS>_

quote:
Jazzper schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 15:59:
[afbeelding]
behalve een bebloede vinger (goh die zonnecellen zijn van glas) heb ik er weer een mooie sanyo 30x12mm zonnecel bij. Output tussen 1.5 en 3 volt. S

Zometeen maar eens inventariseren wat ik wil kopen van de electroboer.

update: ik kwam tijdens het zoeken ook mijn oude moterola buzzer tegen:
[afbeelding]

http://www.beam-online.com/Robots/Circuits/1381.html
• 2.2K Resistor
• 2N3904 Transistor
• 2N3906 Transistor
• ??? Capacitor (see Circuit notes) (ik neem altijd iets van 4000uF)
• 1381 J Voltage Detector (de MN1381-J-ND dus). Mocht iemand deze ergens kunnen kopen, neem er 2 voor mij mee mits ze niet duurder dan 2 euro kosten (per stuk). Ik kan er op het moment niet aan komen, en heb ze wel nodig ;)

Ik ben nou zelf bezig om een buzzer-motortje in een servo te bouwen. In hoeverre dat er nog iets over is van de servo tenminste.

KingOfDos wijzigde dit bericht 04-01-2006 17:38 (10%)

[Avatar Change/Stats (terug online!!)]
Bye bye Microsoft ! I'm using Linux now!

Scope cleaned and mounted

ik heb ook een klein zonne paneeltje, maar dat ding output maar maximaal 2V, nu heb ik niet kunnen vinden of je die schakeling aan kunt passen zodat hij bij een lager voltage schakeld :/

heeft iemand een idee hoe dat zou moeten kunnen

een condensatortje opladen werkt wel :9 maar handmatig schakelen is weinig spactacel natuurlijk ;)
BB4E^Guerilla

hehe grappig,
ik heb net bovenstaande onderdelen gekocht en meer
alleen die 1381J hadden ze nog noioit van gehoord..
oh shit ik zei 3181J... :(

conrad heeft hem niet eens, een alternatief is gebruik maken van een fled

hier hier beter linkje :Y)
  • Solar Cell
  • 2500uF to 10F Capacitor
  • NPN 2N3904 Transistor
  • PNP 2N2906 Transistor
  • FLED, Green, Flashing LED (aka; Blinking LED)
  • 2.2K ohm Resister
  • Motor
een fled is led die uit zichzelf knippert, enige nadeel is dat het iets minder efficient is als met een 1381 :/

HammerT wijzigde dit bericht 04-01-2006 18:35 (15%)

- GoodSoft Developer -
Reg. datum: 23 februari 2004

Ik heb hier nog een oude vibrating-battery uit een antieke maxtor gsm ofzo, maar die batterij is helemaal dichtgeplakt oid, iemand tips hoe ik die open zou kunnen krijgen, om misschien het tril-motortje eruit te nemen.

Software op maat van uw behoeften aan voordelige prijzen op www.GoodSoft.be.

BB4E^Guerilla

leuk topic is dit toch! Merk wel dat er eigenlijk 2 topics door elkaar lopen:
- de mensen die 2 meter lange duikboten maken of NASA achtige toestanden (respcta)
- de mensen die voor paar euro BEAMS maken

geeft niet maar wel grappig om te zien

Ik heb ook onderdelen (onder meer een 74HC240) voor een bicore gekocht. Maar eerst maar die H-bridge maken.

Bedankt, vond ook dat er nog maar weinig over robots te vinden was op got. Terwijl het een erg populair topic is..

Alleen de Topic start is een beetje armoedig, nu ben ik niet zo heel erg thuis in de html-keuken, misschien heeft iemand zin om de boel wat minder onooglijk te maken? Mail de code mij dan door en dan plaats ik hem aan het begin..

even offtopic:

Meerdere topics die ik gestart heb ( zonder uit de hoogte te doen hoor) : clie verbouwen
broedmachine
hardware modden, tweaken van gadgets, electronica ongein

Kijk maar eens..

BB4E^Guerilla

ik heb er ook paar gemaakt, je mag mijn template wel hebben anders, zo even geen tijd om links te pakken maar het wielrentopic, het enemy territory topic en het mambo/joomla topic.
Mr C

Helaas heb ik geen plaatjes voor je, maar ik ben tijdens mijn studie bezig geweest met een robot, net als hier, met een microcontroller als aansturing. Maar het leuke... door het gebruik van een sony clie met een zelf gemaakte palmOs applicatie kon deze door het een doolhof rijden.

Later heb ik zelf de software aangepast dat deze zonder ergens tegen aan te rijden ook gewoon door de kamer kon rijden, ook als je spullen deed verplaatsen. Erg leuk allemaal!

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002
MAILHASH

Kun je mij de pinouts van de clie sturen, of hiet posten.. Ik ben al tijden opzoek naar een goede beschrijving hoe ik een seriele poort op de clie soldeer..

P.S: Het wachten op mijn asuro-robotje begint me op te breken...

^^ met stom.

Misschien zoek je deze:
http://pinouts.ru/data/sony_clie_pinout.shtml

Let echter wel op de voltages!

dude

robot zijn cool, :)
ik heb ook 2 jaar geleden eentje gebouwd voor school, in een week of 3-4,
jammergenoeg is het aangestuurd met de supperoude 68000 controller
ik ben van plan om het nog eens te vernieuwen, maar dat zal voor later zijn want momenteel ben ik zwaar aan het blokken

http://www.wiseguy.be/projects/elektronics/tank/

http://users.skynet.be/bk342928/wiseguy/projects/elektronics/tank/Img_0010small.jpg

www.wiseguy.be

^^ met stom.

Lijkt sterk op het robotprojectje van mij :D. Wel een pak mooier :9~.

Hoe heb jij trouwens dat videosignaal draadloos weten te verzenden? Is dat met een kant-en-klare zender? Of via de 68000?

Ibex wijzigde dit bericht 05-01-2006 12:50 (48%)

dude

neen, de videozender is volledig apart, die heb ik erop gezet omdat je dan de robot in manuele bediening (via zender ) kunt besturen van op een afstand zonder je er moet naar kijken, zo heb ik in mijn vroegere school met deze robot binnen gedrongen in de leeraarskamer, dat was leuk >:)

www.wiseguy.be

Kratjes kunnen nu ook voorin

Ik zou serieus voor een mindstorms set gaan, die dingen hebben een analoge sensorinput, dus je kunt spotgoedkoop je eigen sensoren maken (bv een warmtegevoelige weerstand van 10 cent erop -> temperatuursensor)

ik zelf heb nu een:
cybersystems (oude serie, helaas niet meer gemaakt, de in en uitgangen waren beperkter dan de mindstorms...maar een groot voordeel, deze bezit een 2 weg radio, je kunt dus over relaief grote afstanden blijven comuniceren met dit geval.. het voordeel hiervan is dat je de robot relatief klein en licht maakt, en alleen zijn "state" door laat geven aan je pc, waarop je neuraal netwerk draait)

ik heb tevens een mindstorms set, welke een ideaal bouwplatform voor robots betreft. analoge in en uitgangen, een ingeboude infrarood zender en ontvanger voor de communicatie.

ook heb ik een nieuwere versie, een AT-AT en een r2-d2 set, kwa mogelijkheden zijn deze sets zeer beperkt, maar ik heb ze in de aanbieding gekocht....waarom ? omdat er ook een infrarood ontvange/zender inzit, en zijn dus aan te sturen door de cybet en mindstorms sets
BB4E^Guerilla

ok ik heb dus niet de goede onderdelen gekocht. Ik heb blind wat opgeschreven op een kladje maar nu klopt het niet. Ik kan 1 bicore maken en 1 H-bridge, maar ik moet dus iets hebben om een solar engine te maken. Ik heb hier zat condensators maar is er een alternatief voor die 1318J en de oplossing met de FLED? Ik heb beide niet hier en om nou weer de stad in te gaan...

http://library.solarbotics.net/circuits/se.html

kijk even rond, kijken wat je kunt maken met de onderdelen die je nu hebt

allemaal mogelijkheden:
  • voltage controlled trigger
  • time controlled trigger
  • charge curve differentiated
er staan daar best veel mogelijkheden, ik zou het verder ook niet weten... ben nog niet zo goed in schakelingetjes ontwerpen :P
Reg. datum: 29 november 2004

Oke, voor de mensen die de voltage detector niet kunnen vinden, er is een alternatief voor. en wel deze.

http://www.rs-components....37748&prodoid=2225718
http://library.solarbotics.net/datasheets/TC54.pdf

Misschien dat deze wat makkelijker te vinden zijn.

www.hanzesolarteam.nl

^^ met stom.

Verhip, ik heb me vandaag een uur zitten suf zoeken hoe ik met 5V 12V kan schakelen. Dit zonder relais ofzo, maar met een transistor.

Ik dacht met volgende opstelling een goed resultaat te verkrijgen:

(pin microntroller)----------(10kOhm)---------(basis van een BC457)
(+12V)-------------(collector van de BC457)
(emiter van de BC547)---------------(+pool van de led)

en zo terug naar de GND. Nu, als de microcontroller 0V geeft, staat er bij de emitter ook mooi 0V. Echter, wanneer ik de microcontroller een logische 1 (+5V) laat geven, laat de transistor maar een dikke 5V door naar de emitter. Te weinig om de leds fatsoenlijk te laten branden.

Idem wanneer ik de transistor door een darlington BC875 vervang. De emiter wil niet boven de dikke 5V uitsteken.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Geen probleem wat betreft de 12V op de leds hoor. In serie met de 12V staat mooi 235 Ohm zodat ze niet doorbranden, maar wel lekker fel licht geven. Ik heb echter ook getest zonder die weerstand in serie, maar dit veranderde niets.

Reg. datum: 15 juli 2004

Ofwel de led tussen de collector en 12v schakelen, ofwel voor een PNP gaan en omgekeerde logica.
Op deze wijze zal het nooit werken.
Vraag me ff niet voor de technische uitleg, zit in blok en heb effe geen zin om na te denken :+

Bricoleur by name, chipoteur by fame

quote:
Ibex schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 19:09:
Verhip, ik heb me vandaag een uur zitten suf zoeken hoe ik met 5V 12V kan schakelen. Dit zonder relais ofzo, maar met een transistor.

Ik dacht met volgende opstelling een goed resultaat te verkrijgen:

(pin microntroller)----------(10kOhm)---------(basis van een BC457)
(+12V)-------------(collector van de BC457)
(emiter van de BC547)---------------(+pool van de led)

en zo terug naar de GND. Nu, als de microcontroller 0V geeft, staat er bij de emitter ook mooi 0V. Echter, wanneer ik de microcontroller een logische 1 (+5V) laat geven, laat de transistor maar een dikke 5V door naar de emitter. Te weinig om de leds fatsoenlijk te laten branden.

Idem wanneer ik de transistor door een darlington BC875 vervang. De emiter wil niet boven de dikke 5V uitsteken.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Geen probleem wat betreft de 12V op de leds hoor. In serie met de 12V staat mooi 235 Ohm zodat ze niet doorbranden, maar wel lekker fel licht geven. Ik heb echter ook getest zonder die weerstand in serie, maar dit veranderde niets.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
        +12
        |
        __
        \/
       ----
        |
       [R]
        |
[MC]__|/
      |\
        |
        GND

Emitten naar ground :)
Geen idee waarom maar 't is zo :P

PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker

^^ met stom.

Geniaal :D. Bedankt.

Iemand die me kan uitleggen waarom het mijne niet werkt, en dat van Scud_racer en real_FireFly wel? Ik zou namelijk graag weten waarom, altijd interessant :). Misschien maak ik die fout dan niet meer in het vervolg :)

Iemand die trouwens weet hoe ik met behulp van een temperatuursensor (veranderende weerstand die rond de 10kOhm ligt) een spanning van 5 tot 0 volt kan laten varieren? Als ik ze in serie zet, daalt de spanning maar een 10 tal milivolt, en dat is iets te weinig...

Ibex wijzigde dit bericht 06-01-2006 20:33 (40%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: