De modjes en de adjes zijn ongetwijfeld druk bezig met kerstavond voor te bereiden, maar toch durf ik de status van mijn
topic over rainbow tables een (zacht) schopje te geven.
Even dicht voor overleg, ik ben benieuwd wat het uiteindelijke resultaat zal zijn na het lange overleg.
Nee, ik heb geen idee van hoelang het overleg normaal duurt, en ik kan er gerust begrip voor opbrengen dat in deze drukke kerstdagen de prioriteiten misschien enigszins kunnen verschuiven.
Ik ga toch nog even m'n topic proberen verdedigen.
Ik besef maar al te goed dat het terecht in twijfel wordt getrokken, de conformiteit met de GoT policy van m'n topic. Toch is het concept 'Rainbow Tables' opzich compleet onschuldig, legaal. Zelfs het bezitten van rainbow tables is nogsteeds niet iets wat enigsinds illegaal zou zijn. Om mezelf wat te verdedigen heb ik wat zitten zoeken in het GoT en tweakers.net verleden rond Rainbow Tables. Zo is er op het forum even gepraat geweest over hoe een experiment om windows wachtwoorden te auditen (
LM hash met rainbow tables).
Nog interessanter is zelfs een klein jaar geleden, op de frontpage, een melding dat
een aantal hobbyisten een significant aantal rainbow tables hadden gegenereert.
Dit laatste is duidelijk waar ik het meest 'schrik' voor heb. Als een paar hobbyisten het doen, in het geheim vaak, dan is het gevaarlijk voor iedereen die er niet van weet, want iedereen is in de veronderstelling dat z'n MD5 hashes van minimaal acht tekens redelijk veilig zijn.
Daarom juist zou ik graag een topic er over hebben, omdat perfecte informatie sneller leidt tot vooruitgang. Ik prijs geen tools aan waarmee je simpel hashen kan onderscheppen om die dan te kraken.
Als ik m'n tekst zo eens opnieuw lees lijkt het alsof ik mijn mening echt probeer op te dringen, dat is niet de bedoeling. In mijn visie ben ik er vrij zeker van dat deze topic volledig conform zou zijn met de GoT policy, maar er zijn uiteraard meerdere voorzichtige interpretaties mogelijk.
Je ziet maar. Ik zou het jammer vinden moest zo een topic niet kunnen plaats vinden, maar alweer; als het onderwerp te illegaal zou bevonden worden, leg ik mij daar volledig bij neer.
En ook: leuke kerst toegewenst!