Hier moet blijkbaar toch even iets verduidelijkt worden.
Ik had tot nu toe altijd gesolliciteerd in Belgie, en daar is het dus absoluut niet de gewoonte dat je in een kostuum gaat solliciteren. De werkgever waardeert het zeker evenveel als je normaal deftig gekleed bent. Dit is een cultuurverschil tussen belgie en nederland, maar ik wist niet dat dit verschil zo groot was.
Het begint de laatste tijd zelfs de trend in belgie te worden dat zij die gaan solliciteren in een sjiek kostuum meteen een indruk nalaten als omhooggevallen dikkenekken. (Behalve als het effectief om een topfunctie gaat)
Over die kleding = kwaliteit... Dit is natuurlijk waar tot op zekere hoogte. Als je daar in een vuil Tshirt en broek met gaten aankomt getuig je natuurlijk van erg weinig verstand. Maar het is niet daar ik daar onverzorgd of niet degelijk gekleed was. Het was geen kostuum, maar wel zeer deftig. Een proper gestreken jeans met een zuiver gestreken hemd wordt in belgie als erg netjes beschouwd, en laat een betere indruk na dan een kostuum.
Edit: ik snap niet wat mentaliteit hiermee te maken zou hebben. Zoals gezegd heb ik er volledig geen moeite mee om volgende keer een kostuum aan te doen. Slechte mentaliteit zou zijn dat ik niet bereid zou zijn dit te doen.
Edit2: misschien nog een bijkomend punt in mijn voordeel: ik solliciteerde bijlange niet naar een managementsfunctie

Little Bear wijzigde dit bericht 09-03-2006 18:21 (18%)