Gathering of Tweakers

Quicksearch
Systeem

AMD Athlon 3500+ venice
GigaByte K8N Pro-SLI
MSI NX7800GT VT2D
Kingston DIMM 1 GB Dual Channel Kit
CoolerMaster Centurion 5
Hitachi Deskstar 7K250 160GB
LiteOn SOHD-16P9 DVD speler

Doeleinden
Vooral gebruikt voor games (BF2!!), verder kleine dingen als schoolwerk.

Overclocken
Heb het nog nooit gedaan, maar wel van plan het te proberen.. tenzij ik hierdoor een betere voedin moet kopen! dan houd ik het gewoon bij niet overcloaken en een iets mindere voeding ;)

Mijn vraag:
Als ik dit systeem zou kopen, en er over 2-3 maandjes nog een 2e MSI NX7800GT VT2D bij wil zetten.. wat voor voeding moet ik dan nu hebben? ik wil zowieso een A merk, maar niet een super ding, gewoon genoeg om 2x een MSI NX7800GT VT2D en de rest van het systeem vlekkeloos van stroom te voorzien!

bedankt!

TanKieJ!

Music is my life
Reg. datum: 15 januari 2003

Het nieuwe deel mag meteen van start gaan, eigenlijk mocht deze bij 500 posts al op slot.
mag ik wel eerst antwoord op mn vraag? :P

TanKieJ!

turn around and feel the vibe

Eerst mijn systeem

Gigabyte 8knxp
P4 3.4@stock
Twinmoss 2x512MB dual channel gegeugen
Asus 6800LE 12x1,6vp
Audigy 2ZS
NEC DVD-brander
LG DVD speler
Maxtor 80GB intern
Floppy drive
Lian Li pc-61
Topower 370W

overclocken kan ik niet (geen verstand van) misschien dat ik me hier nog weleens in verdiep, maar dat is pas van latere zorg!

Ik speel veel FM2005, en af en toe eens spellen zoals Dungeon Siege II, Warhammer DoW, Warcraft III.

Ik vindt dat die topower een enorme herrie maakt. Ik vraag me dus af wat voor een voeding heb ik nodig, hij moet vooral stiller zijn?

el-jorge wijzigde dit bericht 07-09-2005 10:33 (15%)

Asus P5B-E | Intel C2D E6400 + Scythe Ninja | 2GB Kingston HyperX 6400 | XFX 7950GT XXX (passief) | Samsung 205BW | WD Raptor 74GB | Seagate 7200.10 320GB | Auzentech X-Fi Prelude | Gigaworks T20 | Sennheiser HD595 SE | Tagan TG480-U15 | Lian Li PC-60b

Reg. datum: 01 september 2001

quote:
DXR-TanK schreef op woensdag 07 september 2005 @ 00:49:
mag ik wel eerst antwoord op mn vraag? :P

Tuurlijk :)

Aangezien je niet zo veel randapparatuur hebt, moet je met 430W kunnen volstaan. Zorg dan het liefste wel voor een voeding met een hele dikke 12V lijn. De Cooler Master Real Power bijvoorbleed heeft op 450W maar 2x 10A op de 12V lijn, en je kunt dan met twee 7800GT's in de knoop komen.

quote:
el-jorge schreef op woensdag 07 september 2005 @ 10:03:
Eerst mijn systeem

Gigabyte 8knxp
P4 3.4@stock
Asus 6800LE 12x1,6vp
Audigy 2ZS
NEC DVD-brander
LG DVD speler
Maxtor 80GB intern
Floppy drive
Lian Li pc-61
Topower 370W

Ik speel veel FM2005, en af en toe eens spellen zoals Dungeon Siege II, Warhammer DoW, Warcraft III.

Ik vindt dat die topower een enorme herrie maakt. Ik vraag me dus af wat voor een voeding heb ik nodig, hij moet vooral stiller zijn?
Het wattage is goed, voor geluidsmetingen verwijs ik je naar een grote PSU Roundup van Toms Hardware.

Jan_IA wijzigde dit bericht 07-09-2005 10:24 (46%)

quote:
Jan schreef op woensdag 07 september 2005 @ 10:20:
[...]

Tuurlijk :)

Aangezien je niet zo veel randapparatuur hebt, moet je met 430W kunnen volstaan. Zorg dan het liefste wel voor een voeding met een hele dikke 12V lijn. De Cooler Master Real Power bijvoorbleed heeft op 450W maar 2x 10A op de 12V lijn, en je kunt dan met twee 7800GT's in de knoop komen.

Ik zit nu te kijken op alternate.. daar heeft ee coolermaster van 450 watt dit:

+3,3V 20 A
+5V 25 A
+5Vsb 2 A
-12V 1 A

wat houdt dat - en + in?
bij de 550 staat er namelijk ook nog +12V bij..

Zou je me kunnen adviseren welke ik moet kopen aan de hand van je eigen ervaring/ideeën? :)

TanKieJ!

turn around and feel the vibe

Eerst mijn systeem

Gigabyte 8knxp
P4 3.4@stock
Asus 6800LE 12x1,6vp
Audigy 2ZS
NEC DVD-brander
LG DVD speler
Maxtor 80GB intern
Floppy drive
Lian Li pc-61
Topower 370W

overclocken kan ik niet (geen verstand van) misschien dat ik me hier nog weleens in verdiep, maar dat is pas van latere zorg!

quote:
Jan schreef op woensdag 07 september 2005 @ 10:20:
Het wattage is goed, voor geluidsmetingen verwijs ik je naar een grote PSU Roundup van Toms Hardware.

Beankt voor het snelle antwoord, ik zal dat ook eens gaan doornemen.
Ik heb nu net ff snel ook al wat voedingen gezocht waarvan ik denk dat ze stil zijn op basis van wat zoekwerk hier.
Het gaat om de volgende, en welke zou je aanraden?

Nexus 350W of 400W
Antec Truepower 2.0 380W
Tagan TG-420-U02 420W
Tagan TG-380-U01 380W

el-jorge wijzigde dit bericht 07-09-2005 10:35 (56%)

Asus P5B-E | Intel C2D E6400 + Scythe Ninja | 2GB Kingston HyperX 6400 | XFX 7950GT XXX (passief) | Samsung 205BW | WD Raptor 74GB | Seagate 7200.10 320GB | Auzentech X-Fi Prelude | Gigaworks T20 | Sennheiser HD595 SE | Tagan TG480-U15 | Lian Li PC-60b

quote:
DXR-TanK schreef op woensdag 07 september 2005 @ 10:28:
[...]

Ik zit nu te kijken op alternate.. daar heeft ee coolermaster van 450 watt dit:

+3,3V 20 A
+5V 25 A
+5Vsb 2 A
-12V 1 A

wat houdt dat - en + in?
bij de 550 staat er namelijk ook nog +12V bij..

Zou je me kunnen adviseren welke ik moet kopen aan de hand van je eigen ervaring/ideeën? :)

De -XXV lijnen worden vrijwel niet gebruikt, vandaar dat er ook maar heel weinig vermogen op zit. Belangrijkste lijn tegenwoordig is de 12V lijn, waar je processor vanaf snoept, maar ook zeker je videokaarten. 2x een 7800GT zal dan ook wel een beroep doen op je 12V lijn.
Uiteindelijk zul je zelf moeten kiezen, en dan spelen andere zaken dan vermogen een rol. Uiterlijk is ook belangrijk, evenals de prijs.
Een voeding die ik zelf wel mooi vind is de Enermax Noisetaker. Deze heeft zelfs op de <400W modellen een erg sterke 12V lijn. Voor jou zou de EG425AX-VE (420W) goed zijn, deze kost 82 euro.

Overigens ontbreekt een -12V lijn bij veel moderne voedingen.

quote:
el-jorge schreef op woensdag 07 september 2005 @ 10:32:

[...]

Beankt voor het snelle antwoord, ik zal dat ook eens gaan doornemen.
Ik heb nu net ff snel ook al wat voedingen gezocht waarvan ik denk dat ze stil zijn op basis van wat zoekwerk hier.
Het gaat om de volgende, en welke zou je aanraden?

Nexus 350W of 400W
Antec Truepower 2.0 380W
Tagan TG-420-U02 420W
Tagan TG-380-U01 380W

Zowel Antec als Tagan zijn gerenommeerde merken, dus je moet zelf kiezen adhv prijs en uiterlijk. Nexus ken ik zelf maar vaag, maar dat wil niet zeggen dat het een slecht merk is.

Overigens; dit geldt voor iedereen:
Ik weet dat het best moeilijk kan zijn om een goede voeding uit te zoeken, het is namelijk een stuk minder eenduidig dan een processor of videokaart. Iedereen wil weer wat anders, vind wat anders mooi, etc., er is niet één voeding met de beste prijs/kwaliteit. Daarom kan ik ook niet echt zeggen "Je moet die of die voeding nemen". Voor een enkele keer doe ik dat hierboven wel, maar ik ga niet bij elke configuratie die hier wordt neergeplempt kijken welke voeding er precies bij aansluit.
Ik verwacht toch wel enigzins dat mensen zelf kijken, net zoals Eraser. Overigens heb ik ook maar weinig zin om overal een wattage op te plakken. Vaak komen er vrijwel identieke configuraties langs, en je kunt best eventjes het topic doorscrollen om te kijken of er iets is wat bij de jouwe in de buurt komt.

Jan_IA wijzigde dit bericht 07-09-2005 10:54 (41%)

Reg. datum: 07 september 2005

Voor mij is nog steeds het verschil tussen 1 of 2 12V trails onduidelijk. Gisternacht heb ik alle posts even doorgenomen en flink wat gegoogeld, heb echter nog maar weinig info kunnen verzamelen.

Ik vraag me af of je beter een voeding kan aanschaffen met 1 sterke 12V
trail (bijvoorbeeld 18A op V12 met 400W Zalman ZM400B-APS) of dat het ook zou kunnen met
twee minder sterke 12V trails (bijvoorbeeld 12A voor 12v1 en 10A voor 12v2 met 450W
Coolermaster RS-450-ACLY, retail). (Hangt waarschijnlijk af wat je met je systeem wilt doen: in mijn geval: athlon XP 3000+ skt A, 2*1 Gig DDR3200, 1HD, 6800gt)

Wat is het verschil tussen 1 of 2 12V trails. Ik heb begrepen dat met 2 trails
er een aparte stekker is voor de cpu (als je een intel proc hebt tenminste). Ik
heb AMD (socket A), heb ik dan niets aan die tweede trail? Klopt het dat ik in
dat geval maar 1 trail kan gebruiken? Dat zou vreemd zijn, omdat dan de helft
van het vermogen van de voeding ongebruikt blijft (waarschijnlijk is dit een hele domme opmerking). Of werkt dit totaal anders in electronicawereld? Ik weet het niet. Wie wel?
Let me know.

Cheers,
LEo

De tweede rail levert de stroom voor je processor, als die een zogenaamde "P4" stekker heeft. Dit zijn sowieso alle P4's, en alle Athlon 64's. Of SocketA ook zo'n aansluiting heeft weet ik niet, maar dat kun je wel zien aan je moederbord.

Eén rail van 18A is trouwens niet echt sterk.

Heeft iemand dan ook nog antwoord op mijn vraag voordat dit topic gesloten wordt? :)

@norris92:
waarom 2 apparte 12V rails goed is: in de meeste gevallen is het bij zulke voedingen zo, dat het moederbord en de proccesor snoepen van de eerste rail, en dat de andere connectoren (schijven en SLI connectoren) op de 2de rail staan. Het voordeel is, dat als je ene rail zwaar belast wordt, en het niet meer kan trekken, waardoor het +12V voltage gaat zakken, dat de andere omdat die hiervan onafhankelijk is geen hinder gaat ondervinden waardoor de apparatuur die hierop staan nog wel kunnen verderwerken. 2 apparte 12V railen wordt pas interessant bij de zwaardere voedingen omdat je anders met nog 2 kleine flutrailtjes zit, waarvan er 1 sowieso snel gaat overbelast worden...

@DXR-Tank
Zoals Jan al zei: je hebt een mega zware 12V lijn nodig. eventjes samenvatten: een 3500+ overklokt en 2 7800GT'en in SLI (eventueel ook overklokt) gaat 12V zuipen dat het niet meer mooi is om aan te zien.

disco stu wijzigde dit bericht 07-09-2005 12:46 (16%)

quote:
Bernaar schreef op woensdag 07 september 2005 @ 11:44:
Heeft iemand dan ook nog antwoord op mijn vraag voordat dit topic gesloten wordt? :)

350W is heel erg krap. Het trekt het denk ik net, maar met een 7800GTX niet meer.
Ik denk dat je beter een degelijke kast kunt uitzoeken zonder voeding en die dan los kopen. Je kunt ook voor de Antec Sonata II gaan, dat is een zeer degelijke kast (midtower) en er zit een kwaliteitsvoeding van Antec in, 450W. Dat moet ruim voldoende zijn om je systeem te trekken.
De kast kost inclusief voeding 108 euro.

The Saga Continues
Reg. datum: 30 januari 2001

Systeem
Asus A7V880 (VIA KT880)
AMD 2000+ (Palomino)
2x 256MB geheugen
Pioneer 16x DVD drive (slot in)
LiteOn 32x@48x CD brander
Hitachi Deskstar 80GB
Maxtor 15GB (vijf jaar oud)
Voodoo5 5500 (heeft externe molexaansluiting en is 3,3 volt kaart)

Doeleinden
Normaal gebruik, staat overwegend overdag (hele dag) aan, draait dan Folding. Wordt vaak gebruikt voor encoderen met CCE, Xvid of Nero Digital.

Overclocken
Ben ik wel van plan, omdat KT880 daar zeer geschikt voor schijnt te zijn.

Voltages
Deze heb ik nog niet

Ik heb op dit moment een 300Watt Enermax voeding liggen en een 350Watt Qtec. De eerste zat er in toen mijn vorige systeem eruit klapte en ben dus een beetje huiverig dat die mijn nieuwe moederbord op de een of andere manier molt. Het systeem waar deze voeding in hing:

Oude systeem
Abit KT7-RAID
Athlon 800@~840
2x128MB+1x256MB SDRAM
Voodoo5 5500
Terratec Xfire
2x Maxtor 15GB in RAID
Hitachi Deskstar 80GB
Realtek Netwerkkaart
Pioneer DVD speler
Liteon Brander

Het verhaal:
Ik dacht dus dat ik er teveel hardware in had hangen en dat mn voeding eruit geklapt was. Dus ik een goedkope Qtec halen als vervanging, maar daarmee werkte het systeem ook niet, dus ben er vanuit gegaan dat moederbord nokkie was en heb een nieuw moederbord gekocht (proc had ik nog)..

Ik zit nu dus met drie opties:
1. Oude 300Watt Enermax erin hangen; kan hier iets mee gebeurd zijn?
2. Nieuwe 350Watt Qtec erin hangen
3. Nieuwe voeding met (a) meer vermorgen en (b) van beter merk kopen

Buggle wijzigde dit bericht 07-09-2005 13:15 (4%)

Die Q-Tech kun je beter weggooien.

Je moet ergens de maximale waardes kunnen vinden, die 350W slaat op de piekwaarden. In principe moet de 300W Enermax het wel trekken. Het lijkt me waarschijnlijker dat een component van je andere systeem de schuldige is, dan de voeding.

Jan_IA wijzigde dit bericht 07-09-2005 14:23 (24%)

Thx voor de antwoorden!

Even nog een wild idee. &gt;:) Ik zat te denken aan de aanbieding van Paradigit: CoolerMaster Extreme Power 430 Watt RS-430-PMAR/P (Euro 40,-) om mijn systeem (Asus A7v600-X, XP3000+ (sktA), 2*1 Gig DDR3200, 6800GT) te voorzien van stroom. (moet genoeg zijn voor dit systeem, zoals ik andere posts met dergelijke systemen heb gezien)

Deze voeding heeft echter 2 12V rails (14A en 15A). Zoals te zien in de handleiding op de coolermaster site wordt de 12V2 rail alleen gebruikt voor de CPU 4 pin connector. Aangezien ik geen nieuwe a64 of P4 zou de 12V2 in mijn geval ongebruikt blijven en moet alles slurpen van die 14A op de 12V1. Right?

Als ik nou eens die 4pin CPU connector erafknuppel en er een molex opzet (uiteraard wel goed aangesloten met een 5V lijn er nog bij, zie handleiding coolermaster), zou ik die dan niet mooi kunnen gebruiken voor de 6800GT. Die heeft dan een mooie prive 12V2 met 15A, meer dan genoeg.

Wie vindt dit een grappig idee? Of is het belachelijk 8)7 .

Cheers,
LEo

quote:
norris92 schreef op woensdag 07 september 2005 @ 15:19:
Thx voor de antwoorden!

Even nog een wild idee. &gt;:) Ik zat te denken aan de aanbieding van Paradigit: CoolerMaster Extreme Power 430 Watt RS-430-PMAR/P (Euro 40,-) om mijn systeem (Asus A7v600-X, XP3000+ (sktA), 2*1 Gig DDR3200, 6800GT) te voorzien van stroom. (moet genoeg zijn voor dit systeem, zoals ik andere posts met dergelijke systemen heb gezien)

Deze voeding heeft echter 2 12V rails (14A en 15A). Zoals te zien in de handleiding op de coolermaster site wordt de 12V2 rail alleen gebruikt voor de CPU 4 pin connector. Aangezien ik geen nieuwe a64 of P4 zou de 12V2 in mijn geval ongebruikt blijven en moet alles slurpen van die 14A op de 12V1. Right?

Als ik nou eens die 4pin CPU connector erafknuppel en er een molex opzet (uiteraard wel goed aangesloten met een 5V lijn er nog bij, zie handleiding coolermaster), zou ik die dan niet mooi kunnen gebruiken voor de 6800GT. Die heeft dan een mooie prive 12V2 met 15A, meer dan genoeg.

Wie vindt dit een grappig idee? Of is het belachelijk 8)7 .

Cheers,
LEo
Op zich een goed idee, maar ik zou zeker niets onherroepelijk veranderen aan je voeding, zorg dat je terug kan gaan naar de originele vorm. Je kan misschien wel aan een verloopstukje geraken: van 8 pins dual CPU power EPS12V connector naar 4 pins 12V CPU power connector. Knip dan de kabeltjes over, en soldeer dan een molex connector op het 4pins uiteinde. Voila: een eigen verloopstukje gemaakt van 4pins 12V CPU power naar molex. Moet je niet aan je voeding zelf gaan liggen knoeien...
http://www.mycom.se/common/usercontrols/common/productdata/products/images/Source/I273159.jpg

disco stu wijzigde dit bericht 07-09-2005 18:26 (4%)

disco stu, die tweede 12V lijn, hoe loopt die nou? Via de ATX2 stekker (24 pins) of gewoon via de P4 stekker?

Geniaal idee! Ben nu op zoek waar ik zon ding zou kunne vinde...
btw er is dan ook nog een verloop nodig van bijv. 1*4pins molex naar 2*4pins molexjes (hiermee bedoel ik gewone molex, niet sata). Hiervan moet je er dan nog 1 cutten om een 5V in je samengestelde molex te krijgen. De 4Pins CPU connector is nl. alleen 12V en Ground. (dit laatste verloopje is niet moeilijk te vinden)

@Jan
Zoals begrepen heb uit de handleiding van coolermaster zit in de 24pin connector geen tweede rail. De 12V pinnen in de 24pin connector zijn allemaal afkomstig van 12V1.

Cheers,
LEo

quote:
norris92 schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:02:
Geniaal idee! Ben nu op zoek waar ik zon ding zou kunne vinde...
btw er is dan ook nog een verloop nodig van bijv. 1*4pins molex naar 2*4pins molexjes (hiermee bedoel ik gewone molex, niet sata). Hiervan moet je er dan nog 1 cutten om een 5V in je samengestelde molex te krijgen. De 4Pins CPU connector is nl. alleen 12V en Ground. (dit laatste verloopje is niet moeilijk te vinden)

Ik weet nu niet of een grafische kaart, ook van de 5V lijn van een molex gebruikt, maar als dat zo is kan je het inderdaad zo oplossen. Dan heb je een volwaardige moex-connector die je eventueel kan gebruiken voor nog ander dingen ook.

@Jan: voor zover ik weet
Van de eerste rail wordt gebruik gemaakt door de moederbordconnector en de 4pins 12V CPU power connector.
Van de tweede rail wordt gebruikt gemaakt door schijven, fans, SLI-connectoren, kortom al de rest.
-> zo is het allenszins bij de enermax voedingen, maar dit kan afhangen van voeding tot voeding of merk tot merk. Zoek daarvoor best eens of je hierover iets in de handleiding kan terugvinden of op een schema ofzo...

Even ter aanvuling op mijn review over de Hiper Type R 580 watt Modular, er zitten hier wel 2 aansluitingen bij voor pci-express. Deze voeding is dus zeker SLI ready!!

ps. voor Roderick ;) (las je mail...)
Deze voeding bevalt trouwens uitstekend, veel stabieler als mijn vorige 300w Fortron voeding.

systeem specs ::::::: CURESEEKERS [# 1 of 2 ;) @ Rosetta@home ] :::::::

quote:
DaOverclocker schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:56:
Even ter aanvuling op mijn review over de Hiper Type R 580 watt Modular, er zitten hier wel 2 aansluitingen bij voor pci-express. Deze voeding is dus zeker SLI ready!!

ps. voor Roderick ;) (las je mail...)
Deze voeding bevalt trouwens uitstekend, veel stabieler als mijn vorige 300w Fortron voeding.
Dat is idd zo bij de nieuwe revisie, oudere versies zijn nog wel verscheept met maar één PCI-E connector. Op zich geen ramp, aangezien je bij elke SLi geschikte kaart een verloopje Molex --> PCI-E kaart krijgt, maar het is zo wel een stuk netter.

Vervolgen in
Welke voeding heb ik nodig? Deel 13

Willen zoveel mogelijk mensen de topicstart van deel 13 eens nakijken op schoonheidsfoutjes, spelingsfoutjes, inhoudelijke foutjes/tekortkomingen, technische foutjes, onduidelijkheden of zaken die ik slecht heb uitgedrukt/uitgelegd?

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws