Hoofdcategorieën
Topicacties

[X-Fi] Nieuwe geluidschip van creative

Pagina: 1 2 3 4 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 last

Nieuw Topic
Catdog Fanart.
Reg. datum: 02 september 2003

quote:
Marf0rz schreef op maandag 26 december 2005 @ 14:15:
Is de built-in decoder van de x-fi niet veel krachtiger dan die in de pod van bijv. een z-5500, of is een dts decoder gewoon een dts decoder en maakt het geen verschil, ook niet qua kwaliteit van geluid en volume. Zo ja, is het dan vereist om de set met een 6 channel kabel aan te sluiten.
In principe verschilt een DTS decoders niet zo van elkaar, behalve dat je bijv bij home ciname recvier wat correctie kan late uitvoeren op het signaal. Zoals de achter kanalen wat extra versterken, vertragen en eventueel de akoestiek verminderen.
quote:

Je hebt bijvoorbeeld ook nog ziets als dts neo:6 de tegenhanger van dolby pro logic II, maar als ik zo is op internet rondlees, maakt dts er een zootje van met neo:6, je schijnt veel artifacts te horen. Toch wil ik dat graag wel eens horen, maar hoe? Je kan dus met de x-fi de built-in decoder aanzetten, maar dan ben je er nog niet volgens mij. Kan het bijv. ook over een enkele coax kabel, dus:

Stereo CD, Built-in DTS Neo:6 --> Coax --> Pod (effect: ? stereo? stereo x2?)
Nee, alleen op deze geluidskaart gaat het wel werken. http://www.cmedia.com.tw/product/CMI8788.htm Tot nu toe is dit de engiste geluids kaart die het kan. Hij kan het singaal zelfs uitsturen in DTS formaart, jammer genoeg tot nu toe alleen 5.1 mogelijk.
quote:
Of werkt dat alleen (weer) wanneer je je speakers met een 6 channel kabel aansluit, vragen waar niemand antwoord op schijnt te hebben, in ieder geval nog niet, ik heb flink rondgezocht.
Jep, X-Fi kan alleen stereo geluid uitsturen over de digitaal uit tenzij je een DTS of DD singaal invoerd en hem onbewerkt uit de geluidskaart laat komen. Maar dat kan haast elke geluidskaart van af 15 euro met een een digitaal uit
quote:
Dan heb ik een coax kabel met een 3.5 minijack male <--> female rca mono adapter aangesloten, zou dit veel kwaliteitverlies geven wanneer je naar een dolby digital of dts track luistert, of is een rca coax kabel zowiezo maar 1 channel (1 aderig?) (er zijn rca stereo adapters)
Coax is inderdaad één aardige (channel).
quote:
Dan heb je ook nog een standalone dvd speler die je optisch kan aansluiten op je externe decoder, dan mis je dus veel kwaliteit zoals hoge tonen dan wanneer je muziek luistert via je pc en je geluidskaart (x-fi), die de boel natuurlijk versterkt. Dan is weer de vraag, is dat ook zo met het decoderen van dts of dolby digital, of is dat gewoon 1 standaard en maakt het verschil in kracht van een dts decoder niks uit en/of is dat er uberhaupt niet?
Nornmaal klinkt een dvd speler digitaal aangesloten op je amp veel beter dan waneer je computer het geluid laat decoden, zo niet dan is er iets mis met je appratuur.

JC Ken wijzigde dit bericht 26-12-2005 15:27 (4%)

Gainward 6800/ultra 2400, Athlon 3000+ XP(Barthon core), Asus Nforce 2 Deluxe, 1GB dual DDR, 2*160GB + 250GB + 120GB. SOUND: Soundstorm -> Denon 1905 -> Tannoy Mercury

Lijkt me heel duidelijk, bedankt voor de info jc ken! Wat je als laatst zegt lijkt me idd niet meer dan logisch, ik heb nog geen standalone dvd speler, maar ben in de toekomst uiteraard wel van plan er eentje aan te schaffen (powerdvd en m'n dvd-rom are killin' me).

Wel wazig dat ze met een icoontje aangeven dat dts neo:6 ondersteund wordt, iig is het me nu een stuk duidelijker. Toch denk ik dat wanneer ik muziek luister via een dvd speler zonder dat er een geluidskaart tussensteekt die van alles versterkt je niet zulke hoge tonen zal bereiken, zo'n z-5500 is natuurlijk ook niet alles, maar ik ga het binnenkort allemaal uitvinden.

If you can't beat them, buy them !

Reg. datum: 20 augustus 2002

ff iets wat je niet vaak op tegenkomt. Ik heb de x-fix extreem m. net binnen ( ben geen geluids man, wel gek op videokaarten :&gt;) ) maar las oa op dit forum dat een goede geluidskaart iets toevoegt aan een game ervaring. Ik ben gebonden aan een koptelefoon ( 2 kleine kindjes ) en een echte gamer.

Iedereen die een noob is op het gebied van geluid ( net zoals ik ) maar zijn game ervaring wil opluisteren ......... die MOET deze kaart kopen ik ben in het weekeind WEGGEBLAZEN, geschrokken en meegenomen in de game ( oa batt 2 ) door dat perfecte geluid en dat met een koptelefoon, jezus echt een topkaart.

Trouwens er zijn hier mensen die denken dat ie niet gaat verkopen, nu "fout" er ligt een markt voor ze open, t barst oa van de gamers die ( vaak noodgedwongen ) met een koptelefoon naar een ac97 geluidchip zitten te luisteren, die mensen weten niet wat ze missen :P

Reg. datum: 18 februari 2002

Wat vele tweakers nog niet weten:

IRQ's (interrupts) kunnen gedeeld worden door meerdere apparaten.
Dit heet IRQ sharing. Een devicedriver moet daar ondersteuning voor hebben anders werkt het niet (goed).
Sommige drivers hebben gebrekige ondersteuning hiervoor (en daar is het dat Creative komt bij kijken :P ).
Grapje natuurlijk, vroeger was het echter zo dat bepaalde hardware (bijv oude tv kaarten) deze irq sharing niet ondersteunden waardoor de kaart in geen geval volledig correct werkte als de kaart niet het alleenrecht had op 1 irq.
De oplossing hiervoor was dan PIC zonder ACPI gebruiken en dan een irq toewijzen aan het device.
De dag van vandaag kan je natuurlijk niet meer zonder APIC (en dus ACPI want dat kan niet uit met APIC) met al die SLI kaartjes. ;)

Wat je wel kan in het geval ve pci kaart is kijken welk slot er een unieke irq heeft. In dit slot kan je dan je porbleemkaartje gooien en als het iid zo is dat de irq sharing ipmlementatie in de devicedriver gebrekig is dan is DAT probleem opgelost.

Je kan te weten komen welk slot een unieke irq heeft mbv je handleiding.
Bij mijn mobo (A7N8X dlx) hebben de 5 pci sloten samen met de sata controller 4 irq's die ze moeten delen. IRQ A is shared met slot 1 en 5, IRQ B is not shared en w gebruikt voor slot 4, .....
Bij mijn bord zijn pci slot 2 en slot 4 bediend ve eigen irq. Mijn sb live value zit in slot 4.

Zelf al heb je geen problemen is het toch de moeite om je kaart in dat "goeie" slot te steken.
De reden is dat er een kleine extra latency optreedt als je apparaat geldeeld is met een ander, bij het ontvangen van een interrupt moet immers eerst gekeken worden welk apparaat de irq gegenereerd heeft.
Maw als er in deze tabel dus meerdere ISR's (interrupt service routines) zitten moeten deze allemaal afgelopen worden om te checken welke apparaat de irq gegenereerd heeft. De ISR verwijst dan naar de driver die dan uitgevoerd wordt door de cpu.

Verder dien je ook de devices die je niet gebruikt (bijv 2e nic, 2e usb controller, parallelle poort, ...) uit te schakelen zodat andere devices mogelijk ook op 1 irq komen te zitten.
Dit doe je uiteraard in de bios of in het apparaatbeheer van windows.

/e/
Ik blijf dit draadje maar eens volgen nu ik lees dat de kaart zo goed is en ook echt een lagere cpu belasting heeft. (zit nog met een 3000+ xp)
Ik game enkel tijdens de vakanties maar dan is het ook behoorlijk veel.
Met de x fi zou ik dan 2 vliegen hebben door een iets hogere fps en beter geluid (mijn live value van 30 euro gaat al bijna 5 jaar mee). :D
Ik heb een HD600 Sennheiser (zeer tevreden over).

peke wijzigde dit bericht 27-12-2005 17:52 (10%)

When a man, or a woman, knows what he or she wants, the world steps aside.

BF2 @ www.ndaclan.nl
Reg. datum: 05 augustus 2004

//offtopic; wat is er mis met een XP 3000+? Prima toch. Tsja. Ik heb een iets snellere: A64 3000+E, maar ik zou het gewoon nog even zo laten als ik jou was.

De X-Fi is inderdaad een prima oplossing voor jou.

Bij nieuwe systemen raad ik mensen vaak aan om de gekozen GTX veranderen naar GT en van het prijsverschil een X-Fi te kopen.

Voorheen Legion
Reg. datum: 06 oktober 2000

Misschien een stomme vraag, maar is er ook al bekend of deze X-Fi serie in PCI-express uitkomt?
En welke speakerset brengt het beste naar voren bij deze geluidskaart?

Het gaat niet om de grootte van de meloenen, maar om de smaak...

Creative heeft bekend gemaakt dat de huidige x-fi kaarten niet in pci express uit zal komen, vanwege problemen met de processor. PCI express is voor grote data pakketten niet voor veel kleine pakketjes als audio signalen.

De processor moet opnieuw ontworpen worden om via een pci express te kunnen communiceren.

Probably X-Fi 2 ZS (;)) ?

If you can't beat them, buy them !

Wat en hoeveel is het voordeel van zo'n Fatal1ty tov een Xtreme Music. Die extra bay interesseerd me geen bal want ik gebruik m puur en alleen om te gamen. Ik las dat er ook nog bijna geen spellen zijn die dat X-Ram ondersteunen en ik vraag me af in hoeverre dat nog gaat komen...maar goed. Hoeveel performance verschil zou je nou hebben tussen deze 2 kaarten. Ik wil graag een X-fi kopen maar je koopt 2x een Xtreme Music voor 1 Fatal1ty. Als het verschil in performance niet zo groot is koop ik liever die goedkoopste omdat k die extra bay toch niet gebruik. Ik had al een beetje zitten zoeken op internet maar ik kan niet echt iets vinden in de performance verschillen tussen deze 2 kaarten. Of is er nog iets anders wat als gamer interessanter is aan die Fatal1ty wat ik niet heb opgemerkt?
Get Up Y'all!
Reg. datum: 19 januari 2005

In spellen maakt het volgens mij echt geen ruk uit, extra geheugen of niet. Ik vind het de meerprijs in ieder geval niet waard. Dit is vaker naar voren gekomen in dit topic, gebruik de search maar eens. En iedere keer kwamen we weer ongeveer op deze zelfde conclusie.

There Is Nothing More Relaxing Than Complete Silence with A Heavy Bass.

That's all i needed to hear..hehe...Tis toch een beetje een waste of money omdat ik een goed werkende Audigy 1 heb..maar ja...k verkwats liever ¤100 minder als het toch nauwelijks wat uitmaakt ;)
Reg. datum: 11 december 2002

Gewoon voor de goedkoopste gaan, heb ik ook gedaan. Het klinkt in games fantastisch. En een hogere framerate heb ik inderdaad bereikt in bijv. BF2, het klinkt nu geweldig en ik heb er +- 10FPS bijgekregen.

Acties: [view]

Door: zeef
Forumcoördinator
Reg. datum: 22 januari 2000

Ik heb hem na een kerstweekend vol bluescreens en andere ellende teruggebracht. Zelden zo'n wanproduct in handen gehad. Zowel op een IC7-max3/6600GT,p4 3,4/1gb ram als een P4P800E-Deluxe/Parhelia/P4 3,2/1GB ram niets dan ellende. Ik ben voorgoed genezen van Creative :(

Curry zegt:
[21:40:35] Curry: vieze koorbal dat je bent
[21:40:36] zeef: knor
Curry zegt: strakke timing

Get Up Y'all!

Tja check het forum eens van Creative, de link die hiervoor ergens staat. Daar gaat het daar inderdaad over. Eigenlijk gaat dat alleen over de NForce4, maar ook andere borden schijnen problemen, hetzij andere. Misschien dat een nieuwe versie het probleem kan oplossen. Zat er een heatsinkje op je chip?

edit:
Ev0l wordt bestrijd met ev0l &gt;:).

The__Virus wijzigde dit bericht 28-12-2005 22:40 (7%)

Hr?
Reg. datum: 10 juni 2004

Heeft iemand de kaart al aan de praat gekregen op windows 2000?

Ik ben nog steeds druk op zoek naar meer info, voordat ik voor 100 euro een kaart koop die niet geinstalleerd kan worden :)

Saying that Java is nice because it works on all platforms is like saying that anal sex is nice because it works on all genders. <--> [Whatpulse! Doe mee!

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik ga het van de week proberen mijn Xtreme.m te installeren op mijn DFI Expert.
Nu hoor ik dat de Xtreme.m veel problemen *kan* geven, dus ik ben er vast op beducht.

Maar hebben de nieuwere kaarten niet al die bios fix in zich dan?
Welke kaarten hebben nou een standaard heat sink?
Is er een verband tussen wel of geen heat sink versies en problemen op mobo's?

Q6600, GA-X38T-DQ6, 2GB OCZ PL. DDR3, 8800GTS 512 Alpha Dog, 7.8TB, 24"Dell + G7 + G15, Specs

Crossfire x1950xt
Reg. datum: 26 mei 2004

Ik heb ook problemen gehad met de X-Fi. Wanneer ik mijn jackpluggen verwisselde terwijl de pc aan stond, kreeg ik een crash, wat tenslotte resluteerde in het verlies van een raid array.

Na wat over en weer gemaild te hebben met creative vervangen ze de kaart kosteloos door een nieuwe. Goede service daar! Ooit al eens eerder mee gemaakt met een 4.1 speaker setje van ze waar de subwoofer niet goed van was. Ook toen gratis vervangen :)

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

Huh?
Reg. datum: 12 mei 2002

Sinds gisteren een SoundBlaster X-Fi ExtremeMusic in huis. Heb hem probleemloos kunnen installeren op mijn Asrock 939Dual-SATA2 met ULi M1695 chipset.

Had in het begin alleen dat Quake 4 crashte, maar na het installeren van Webupdate 2 is dat verholpen en kan ik het spelen met OpenAL en Advanced HD aan :P

Het schakelen tussen de 3 modi vind ik wat omslachtig, tot nu toe elke keer via configuratie scherm gedaan (is er een andere manier?).

Het geluid dat deze kaart produceert is geweldig! In vergelijking met mijn oude (5 jaar oud) SoundBlaster Live! 1024 is er een zeer duidelijk verschil te horen. Zelf met een simpel I-trigue 3400 2.1 setje is het genieten geblazen.
Heb nog niet gekeken naar performance winst in games, maar ik neem aan dat dat wel goed zit aangezien nu zo goed als alles word berekend door de geluidskaart zelf.

Ik heb de versie met een heatsink op de chip.

Tot zo ver mijn eerste indrukken van deze kaart, heb hem aangeschaft bij PCMegastore.

Intel C2D E8400 - 3GB OCZ DDR2 800MHz - Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5 PCIe - Gigabyte EP35-DS3R - 2x Hitachi 500GB Sata2 - SoundBlaster X-Fi XtremeMusic - LiteOn DVD/RW- LiteOn DVD-ROM - Hiper Type R 580Watt

Get Up Y'all!

Je kan gewoon klikken op het tekentje rechtsonderin (linkermuis en dan eventjes wachten) en dan op Modus Schakelaar. Moet je dat wel allemaal geïnstalleerd hebben ;).

Huh?
Reg. datum: 12 mei 2002

quote:
The__Virus schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 10:51:
Je kan gewoon klikken op het tekentje rechtsonderin (linkermuis en dan eventjes wachten) en dan op Modus Schakelaar. Moet je dat wel allemaal geïnstalleerd hebben ;).
Aha, ik had wel zoiets maar na webupdate 2 was het weg, kan dat kloppen?

Intel C2D E8400 - 3GB OCZ DDR2 800MHz - Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5 PCIe - Gigabyte EP35-DS3R - 2x Hitachi 500GB Sata2 - SoundBlaster X-Fi XtremeMusic - LiteOn DVD/RW- LiteOn DVD-ROM - Hiper Type R 580Watt

Let the Zen flow. Shit a leak!

Is de heat sink versie nu nieuwer of ouder???

Staat er nergens een bord revisie nummer??

Tijgert wijzigde dit bericht 30-12-2005 14:00 (34%)

Q6600, GA-X38T-DQ6, 2GB OCZ PL. DDR3, 8800GTS 512 Alpha Dog, 7.8TB, 24"Dell + G7 + G15, Specs

Reg. datum: 05 september 2000

quote:
Tijgert schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 13:59:
Is de heat sink versie nu nieuwer of ouder???

Staat er nergens een bord revisie nummer??
Met heatsink is nieuwer, elke oudere review van de kaart zie ik plaatjes zonder heatsink vandaar dat ik tot die conclusie kom :)

Get Up Y'all!

quote:
Daantje20 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 13:51:
[...]
Aha, ik had wel zoiets maar na webupdate 2 was het weg, kan dat kloppen?

Dat is mogelijk ja. Ik zal even uitleggen hoe je het beste drivers kunt installeren:
Windows x64:
1. Download webupdate van internet en installeer deze. De drivers zijn nu geïnstalleerd. Werkt het geluid na een reboot nog niet (zoals bij mij), pak het driverbestand dan handmatig uit (met bijv. PowerArchiver) en installeer hem handmatig (wanneer windows op zoek gaat naar drivers, geef je zelf de locatie aan).
2. Als het geluid het doet, installeer je de cd:
Stop de cd erin en klik op 'Installeer drivers' ofzo. Dan geavanceerd of aangepast en selecteer alles wat je wilt installeren (ik heb gewoon alles gedaan), behalve Audio driver(!!!), aangezien je daar al de nieuwste versie van hebt.
Na een reboot werkt alles zoals je wilt :).

Standaard Windows:
Installeer alleen de driver van de cd, installeer de webupdate eroverheen en volg dan stap 2 van x64.

Reg. datum: 27 december 2005

Weet iemand ook wat de afmetingen zijn van de externe I/O console bij de Elite Pro versie?

quote:
drunkfux schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 15:48:
[...]
Met heatsink is nieuwer, elke oudere review van de kaart zie ik plaatjes zonder heatsink vandaar dat ik tot die conclusie kom :)

Is er niet een bepaalde serienummer reeks vanaf waar de nieuwe beginnen?

En een vriend van me happerd nu random op Teamspeak...iemand een idee hoe dat opgelost kan worden? Ik ga zelf van de week een Fatal1ty halen en ik maak me een beetje zorgen dat ik én een oudere versie krijg én dat ik strax ook ga haperen. Of zou het kunnen liggen aan dat hij een oudere pc heeft P4 1,8

Acties: [view]

Door: zeef
Forumcoördinator
Reg. datum: 22 januari 2000

quote:
The__Virus schreef op woensdag 28 december 2005 @ 22:40:
Tja check het forum eens van Creative, de link die hiervoor ergens staat. Daar gaat het daar inderdaad over. Eigenlijk gaat dat alleen over de NForce4, maar ook andere borden schijnen problemen, hetzij andere. Misschien dat een nieuwe versie het probleem kan oplossen. Zat er een heatsinkje op je chip?

edit:
Ev0l wordt bestrijd met ev0l &gt;:).
Ja, heatsinkje op de chip. Maar goed, heb enige ervaring met het prutsen met hardware en dit is echt de eerste keer dat ik het verloren heb van de hardware :X :r

Curry zegt:
[21:40:35] Curry: vieze koorbal dat je bent
[21:40:36] zeef: knor
Curry zegt: strakke timing

Pagina: 1 2 3 4 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: