Gathering of Tweakers

Quicksearch
Het kan ook simpel
Reg. datum: 05 december 2000

"die mensen" bepalen anders een groot deel van de markt, waar er toch vaak gekozen wordt voor de Audigy 2 ZS. Om meer redenen dan alleen "pure geluidskwaliteit". Het wil niet zeggen dat de eis voor kwaliteit lager is, maar dat de eis voor "puurheid" lager is. Zelf kijk ik er ook niet naar uit om mijn MP3'tjes gecompressed te hebben ofzo, maar velen vinden het dus beter klinken. Of het daadwerkelijk beter is, is een persoonlijke zaak en geen algemene regel. Deze kaarten zijn tevens ook niet gericht op audiofiele puurheid.

Precies de reden waarom ik er geen wil hebben. En waarom vinden ze het beter... omdat ze niet beter weten...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Het kan ook simpel

Omdat het ze niet boeit misschien ? Ik denk dat je moeite hebt te begrijpen dat iedereen andere eisen heeft en niet enkel in de categoriën waar jij je eisen stelt ?

Ik heb er helemaal geen moeite mee. Dat moeten die mensen zelf weten ;) Ik heb er wel moeite mee dat het aan de mensen verkocht wordt alsof het heel wat is... Ben er dan ook gewoon duidelijk over, zeker als bij iets als Bose. Bij creative kan ik er nog in komen. Die kaarten zijn voor gamers gewoon echt prima. Zo heeft iedere kaart een eigen markt, en dat is ook goed zo. Ik vind het echter fout als men met verkeerde argumenten mensen dan van een andere markt naar zich toe probeert te trekken.

voodooless wijzigde dit bericht 24-09-2005 22:54 (44%)

Het kan ook simpel

Daar heb je wel gelijk in, sommige features worden idd. gewoon compleet fout uitgelegd. Het klinkt plausibel, maar het is het nu éénmaal niet :)

Try to live without PC ;)

quote:
Breepee schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 12:17:
Dolby digital Live is zeker wel een nuttige functie.
Even snel door het topic heen geskipped...
Geen Dolby Digital Live... geen DTS Interactive... vuilnisbak in dus.
Die kaart doet dus geen ruk aan encoding, terwijl ik voor ~60 Euro - de helft! - binnenkort een DD Live encoding kaartje kan kopen van Terratec (als het er nog niet is). Waarom heeft Creative uberhaupt de moeite gedaan om dit ding uit te brengen? Wat heb je aan die 10k MIPS als er niets mee encode kan worden?
Het voegt - behalve voor enkele audiofielen (of beter: koptelefonofielen) - NIETS interessants toe aan de bestaande kaarten w.o. Audigy2. Helaas voor Creative geen upgrade dus naar X-Fi... nog afgezien van dat ik die kaart belachelijk duur vind voor het gebrek aan functionaliteit die het bied. 120 Euro... man, voor dat geld koop je een OEM Audigy2 en met de rest koop je i.p.v. een 7800GT een 7800GTX..!
quote:
Betalen voor onzin deed je al bij creative. De THX-certificatie bijvoorbeeld...
Eens, die "THX" certificatie van die kaart (hahaha) zal me worst wezen. Mijn receiver heeft die al (een echte THX certificatie), en daar is het tenminste interessant.
DD/DTS encoding is the only thing that matters to me. Het enige wat zo'n kaart moet doen is mijn receiver van schoon decodeerbaar 5.1 signaal te voorzien... en dat is wel het minste wat je in deze verlichte tijd mag verwachten van een kaart die start bij 120 Euro.
Een nForce2 moederbord met die functionaliteit is nog stukken goedkoper dan dit kaartje, zelfs bij de introductie toentertijd.

Als Creative een voortijdige dood wil sterven moeten ze vooral zo doorgaan met hun prijsstelling voor soundcards die niet meer aan hedendaagse home-theatre eisen voldoen, maar wel allerlij overbodige ballast aan boord hebben...

Cheetah wijzigde dit bericht 24-09-2005 23:34 (9%)

MSI X48C Platinum, Intel C2D E8400, 2x2GB OCZ RPR PC8500, Sapphire HD4850, Zalman ZM-850HP
2x 1TB Samsung F1, Plextor PX-760A DVD±RW, Aopen BD-ROM, Dell 2407 24" TFT
Full Specz

BF2 @ www.ndaclan.nl

Als je toch alleen maar zit te zeuren: Een betere wereld begint bij jezelf. Ga je eigen Soundkaartbedrijfje maken, joh!

quote:
jcvjcvjcvjcv schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 23:34:
Als je toch alleen maar zit te zeuren: Een betere wereld begint bij jezelf. Ga je eigen Soundkaartbedrijfje maken, joh!
Is niet nodig, er is zat goed spul te koop ;)

Reg. datum: 08 september 2004

Wil ook een creative SOUND BLASTER X-FI PLATINUM SOUND BLASTER X-FI PLATINUM gaan kopen,maar weet iemand het verschil tussen de fr en de nl versie dat scheelt 100 euro.Dus das niet alleen het boekje neem ik aan.
Bij bv www.obcs.nl en pcone hebben ze de "fr" versie en kost de kaart 72 euro,en bij bv alternate hebben ze de "nl"versie en kost ie 250 Euro.En bij winkels die ze beide hebben zit er ook veel verschil tussen.
Bv bij xoldes daar kost de Creative Labs, SOUND BLASTER X-FI FATALITY
SOUND BLASTER X-FI FATALITY FR (NMS) 66 euro en de
Creative Labs, SOUND BLASTER X-FI FATALITY
SOUND BLASTER X-FI FATALITY NL (NMS) 183 euro.
http://www.xoldes.nl/index3.html?prid=2863209&sup=IM

quote:
mauswaus schreef op zondag 25 september 2005 @ 04:11:
Bij bv www.obcs.nl en pcone hebben ze de "fr" versie en kost de kaart 72 euro,en bij bv alternate hebben ze de "nl"versie en kost ie 250 Euro.En bij winkels die ze beide hebben zit er ook veel verschil tussen.
Volgens mij bedoelen ze met FR het frontje. Dus voor die prijs krijg je alleen de frontaansluitingen erbij denk ik.

Waarom heeft een computer geen versnellingen?

Everybody is wired

quote:
deepspace schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 23:45:
[...]

Is niet nodig, er is zat goed spul te koop ;)

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg geluidskaarten te koop. Maar ze hebben allemaal wel een mankement..

Ik heb een hercules in de kast liggen. Kan ik niets mee omdat de drivers je een herstart voorschrijven als je ac3 wilt activeren. En weer een herstart voor pcm.

Terratec is prima spul. Alleen ze hebben niet voor niets de bijnaam terrortec opgebouwd bij veel Duitsers

Ik heb nnu tijdelijk een SBlive! classic in mijn pc.. Ook huilen met de pet op. ac3 die schokt. KX drivers vangen het leed nog een beetje op. Maar geen true ac3 output.

Nu beginnen de eerste dolby digital live kaarten op de markt te komen. Hoe blijft die support enzo. Of is het zometeen bij de upgrade naar een 64x windows weer een rampenplan. Ik ben door de jaren heen een beetje huiverig geworden bij geluidskaarten.. Bij videokaarten heb je elke maand een nieuw driver pakket waarin zelf de oudste kaarten nog ondersteuning in genieten.

correct my if i'm wrong
quote:
brada schreef op zondag 25 september 2005 @ 10:32:
[...]

Volgens mij bedoelen ze met FR het frontje. Dus voor die prijs krijg je alleen de frontaansluitingen erbij denk ik.

als ik obcs zo zie leveren ze toch echt wel de kaart+frontje+remote voor die prijs hoor ;).. waarom de prijzen in frankrijk de helft van de prijzen hier zijn weet ik evenwel niet. op willekeurige franse sites is ie te koop voor ongeveer ¤330..
nah ja, ik mail ze wel ff

Reg. datum: 21 september 1999

quote:
4POX schreef op zondag 25 september 2005 @ 11:00:
[...]
Ik heb nnu tijdelijk een SBlive! classic in mijn pc.. Ook huilen met de pet op. ac3 die schokt. KX drivers vangen het leed nog een beetje op. Maar geen true ac3 output.

Dat ligt tot echt aan jou. Bij mij, en veel anderen, werkt het perfect. DD en DTS output via s/pdif naar receiver.
Heb nu een SB Live in mijn HTPC zitten, werkt zeer goed.

Divide and conquer.

Heef iemand al zo'n X-FI kaartje onder Win2000 aan de praat gekregen?
Bij de systeemvereisten noemt Creative Windows XP SP2 en het blijft stil over 2000 support, terwijl er volgens Alternate wel 2K+XP drivers bij zitten.

Mijn ervaring is in het algemeen dat iets wat in 2K werkt het ook in XP zal doen, en omgekeerd, maar ik wil het graag toch liever zeker weten voordat ik met een niet werkende kaart zit in 2K.

Keywords: X-FI Windows 2000 Win2000 Win2K

Tyrian wijzigde dit bericht 25-09-2005 17:01 (8%)

Alter your reality.... forever.

Mijn website Hyper.nl Unreal Services (Unreal 1). Meer details op mijn Tweaker Gallery homepage.

Wie kan me nou eens goed het Dolby Digital verhaal uitleggen en het wel een niet aanwezig zijn van een feature. :Y)

Volgens de specs kan die Dolby Digital EX decoden, lees idd niks over Dolby Digital Live encoden. Hij kan dus niet van een standaard geluidsignaal een Dolby Digital signaal maken en uitsturen.

Ik was altijd erg blij met mijn nForce2 soundstorm met Dolby Digital Live en wat dat ook deed (is dat dat encoden of decoden en wat is het verschil) Het geluid was gewoon top!

Ik heb nu een Hercules Game Theater XP en ben hier erg blij mee, tiss geen Soundstorm maar ik heb hem dan ook voor een prikkie 2e hands. Ervoor een Audigiy 1 en 2 geprobeerd maar ik vind het gewoon niks, klinkt niet lekker en die CMSS 3D software krijg ik jeuk van. Ojah en ik maak erg dankbaar gebruik van een extra breakout box van de Hercules, dus ik wil geen X-Fi kaart kopen zonder, maar wil ook geen 175 euro :S uitgeven aan een kaart waarvan de software me kan vervelen of bepaalde zaken niet eens kan?!

BTW ik heb eeb Klipsch geluidsset zonder decoder (oid) erbij. Gewoon Links/Rechts, Achter L/R, en Center/Sub ingangen analoog.

Stinger666 wijzigde dit bericht 25-09-2005 16:26 (18%)

Centurion 5, OCZ Modsteam 520W, M2N-32-SLI Deluxe, AMD Athlon 64 6000+ X2, Zalman 9500AM2, 4x 1GB DDR2 800 Geil Ultra, Asus 8800GTS 640MB, WD 250 GB 16MB, WD 200GB 8MB, Club 3D Theatron Agrippa 7.1, Klipsch Promedia 5.1, Dell 30" 3007WFP-HC

Dolby Digital Live == Encoden.

Encoden gebruikt je om een meerkanaals geluid in een gestandaardiseerd formaat over een digitale verbinding te versturen (meestal naar een digitale versterker).
Handig dus voor met name games. Je kunt dan je digitale versterker (met surround speakers) gebruiken.

Decoden is nodig als je als reeds een geencodeerd signaal hebt (een film op DVD in 99/100 gevallen) en deze of analoog wilt uitvoeren, of via een rauw digitaal PCM signaal.

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

quote:
Stinger666 schreef op zondag 25 september 2005 @ 16:20:

BTW ik heb eeb Klipsch geluidsset zonder decoder (oid) erbij. Gewoon Links/Rechts, Achter L/R, en Center/Sub ingangen analoog.
Dan moet je wel een dikke portie stront in je oren hebben zitten als je Soundstorm goed vond klinken, aangezien het analoge signaal wordt geregeld door een Realtek AC97 codec, wat over het algemeen niet echt als goed wordt beschouwd.

quote:
mad-dog schreef op zondag 25 september 2005 @ 16:37:
[...]

Dan moet je wel een dikke portie stront in je oren hebben zitten als je Soundstorm goed vond klinken, aangezien het analoge signaal wordt geregeld door een Realtek AC97 codec, wat over het algemeen niet echt als goed wordt beschouwd.

Toevallig niet nee! Wat een waardeloze reply. :O Wat ik vind hoef jij niet te vinden. Omdat Soundstorm een chipset oplossing was en daardoor met een Realtek ALC650 werd gedecodeerd is het volgens jou bij voorbaat niks. Gelul natuurlijk. Iedereen mag vinden wat hij vindt natuurlijk. Ik vond het fijn klinken er er was niks mis mee. Met top bedoel ik gewoon goed in gebruik, lekker geluid en geen gedoe met software ofzo. Lees wat reviewtjes van de Soundstorm t.o.v. de Audigy van toentertijd ;) Geluidskwaliteit is niet objectief maar als ik reviews lees komt er niet veel negatiefs uit.

BTW mn Hercules Game Theater is ook niet te gek, maar met een Audigy 1 of 2 werd het niet beter, eerder slechter in mijn opinion. Dus ik vraag me af of ik veel geld moet uitgeven of even moet wachten op het nieuwe Terratec kaartje.

Thnx Breepee voor de info ;) Maar deze nieuwe X-Fi kan dus niet van een standaard 2 weg geluid een Dolby Signaal maken (encoden) en dit analoog (of digitaal, wat leuk is voor mensen met digitale versterkers) doorsturen?

Stinger666 wijzigde dit bericht 25-09-2005 18:21 (20%)

Centurion 5, OCZ Modsteam 520W, M2N-32-SLI Deluxe, AMD Athlon 64 6000+ X2, Zalman 9500AM2, 4x 1GB DDR2 800 Geil Ultra, Asus 8800GTS 640MB, WD 250 GB 16MB, WD 200GB 8MB, Club 3D Theatron Agrippa 7.1, Klipsch Promedia 5.1, Dell 30" 3007WFP-HC

quote:
Stinger666 schreef op zondag 25 september 2005 @ 18:14:
Thnx Breepee voor de info ;) Maar deze nieuwe X-Fi kan dus niet van een standaard 2 weg geluid een Dolby Signaal maken (encoden) en dit analoog (of digitaal, wat leuk is voor mensen met digitale versterkers) doorsturen?

Als je de analoge uitgangen wil gebruiken heb je helemaal geen Dolby signaal nodig.
Met die CMSS instellingen kan je dan inderdaad gewoon je stereo geluid door al je speakers laten komen.

Volgens mij is deze geluidskaart (en de Audigy serie trouwens ook al) toch echt niet enkel geschikt voor games.
Voor minder dan 200 euro heb je namelijk een geluidskaart met 2 of 3 gelijktijdig te gebruiken stereo ingangen, meer als 4 stereo uitgangen, ASIO drivers met een behoorlijk lage latency, en nu met de X-Fi hoge kwaliteits resampling zodat je 'm op elke gewenste sample- en bitrate kan gebruiken zonder dat dat de kwaliteit aanpast.
Ook voor DJ's en producers/artiesten met een beperkt budget bied deze kaart naar mijn mening dus toch wel wat mogelijkheden.
Gadgetfetisjist

quote:
Adion schreef op maandag 26 september 2005 @ 00:38:
Volgens mij is deze geluidskaart (en de Audigy serie trouwens ook al) toch echt niet enkel geschikt voor games.
Voor minder dan 200 euro heb je namelijk een geluidskaart met 2 of 3 gelijktijdig te gebruiken stereo ingangen, meer als 4 stereo uitgangen, ASIO drivers met een behoorlijk lage latency, en nu met de X-Fi hoge kwaliteits resampling zodat je 'm op elke gewenste sample- en bitrate kan gebruiken zonder dat dat de kwaliteit aanpast.
Ook voor DJ's en producers/artiesten met een beperkt budget bied deze kaart naar mijn mening dus toch wel wat mogelijkheden.
Het is inderdaad te kort door de bocht om te stellen dat deze kaarten alleen maar voor games goed genoeg zijn. Maar het blijft een feit dat als je puur met muziek bezig bent en games je weinig interesseren, je beter voor hetzelfde geldt een andere kaart kunt kopen. De Live/Audigy/X-Fi zijn opzich wel prima allround kaarten.

quote:
Adion schreef op maandag 26 september 2005 @ 00:38:
[...]

Als je de analoge uitgangen wil gebruiken heb je helemaal geen Dolby signaal nodig.
Met die CMSS instellingen kan je dan inderdaad gewoon je stereo geluid door al je speakers laten komen.

Zit wat in. Als je dus van bijv. een 2 weg signaal een Dolby signaal kan maken en digitaal naar je versterker kan sturen die het weer decodeert dan heb je er wat aan. Want een 2 weg signaal encoden en vervolgens door dezelfde kaart weer laten decoden naar de analoge uitgangen schiet niet veel op want dan zou CMSS3D of elke andere willekeurige software hetzelfde doen. Deed Soundstorm dit ook? En gaat de nieuwe Terratec Aureon dit ook doen? Correct me if wrong?!

Geen negatieve houding t.o.v. deze nieuwe kaart hoor. Still interessted want zoveel heb ik niet aan Dolby Digital encoding aangezien ik geen digitale decoder of tuner/amplifier heb. En zowieso is het niet supernuttig om eerst te encoden en vervolgens weer te decoden alleen omdat het dan over 1 kabeltje kan

Stinger666 wijzigde dit bericht 26-09-2005 03:10 (11%)

quote:
Stinger666 schreef op zondag 25 september 2005 @ 18:14:

Een digitaal 2 kanaals signaal hoeft niet geencode te worden (het is immers een 'rauw' signaal en kan zo onbewerkt digitaal verstuurt worden). Dit kan de X-Fi (en alle kaarten met digitaal uit) wel versturen.

Alleen dat is niet zo vreselijk nuttig, want voor een digitale stereo uitgang kun je iedere goedkope kaart gebruiken.

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

BF2 @ www.ndaclan.nl

Is er ondertussen al iemand die dat ding aan de gang heeft onder Battlefield 2? Zo ja, wat vind je ervan? Is het het waard om hem te kopen vergeleken met de A8N SLI Deluxe onboard sound? Ga je er veel fps op vooruit?

@ jcvjcvjcvjcv:

Goede vraag. Ik ben zelf ontevreden over het on-board geluid van mijn A8N-SLI Premium (met een 4400+, 2 GB Kingston en een 6200TC 64 MB). Het hakkelt in veel spellen (o. a. GTA:SA en ik geloof zelfs Max Payne 2) en ook de demo van Battlefield 2 deed het praktisch niet als ik het me goed herinner. Zelf heb ik op het moment in m'n andere pc (een dual 1800+, 2 x 512 MB Kingston, Leadtek 4200 GeForce 4 128 MB) een Audigy 2 Platinum zitten en daarbij doen alle spellen het al jaren perfect. Tis wat langzamer natuurlijk gezien de hardware maar qua geluid nog nooit zo'n goeie pc gehad. De DAC van die kaart is fantastisch (sigma-delta DAC van Cirrus Logic).

Ik gebruik ook vaak een koptelefoon (Sennheiser 590 en een 515) en vind het dan ook erg prettig dat die X-Fi goede surroundweergave via de koptelefoon kan realiseren.

Wat mij betreft heeft de kaart dus 2 sterke punten:
- goede spelondersteuning (als Battlefield goed werken gaat...)
- goede koptelefoonweergave en geluidskwaliteit van de DAC

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

Try to live without PC ;)

quote:
Stinger666 schreef op maandag 26 september 2005 @ 02:55:
Als je dus van bijv. een 2 weg signaal een Dolby signaal kan maken en digitaal naar je versterker kan sturen die het weer decodeert dan heb je er wat aan.
Het gaat hier niet om het encoden van een 2 weg signaal, maar van een analoog 5.1 signaal (zoals bijvoorbeeld games die uitsturen) naar digitaal Dolby Digital of DTS.
De Terratec kaart van 60 Euri die eraan zit te komen kan dit inderdaad wel (DTS (nog) niet overigens).
quote:
Still interessted want zoveel heb ik niet aan Dolby Digital encoding aangezien ik geen digitale decoder of tuner/amplifier heb.
Tenzij je iets hebt aan de zeer specifieke functies van deze kaart voldoet een Audigy2 of zelfs een Audigy1 (OEM) meer dan uitstekend. Voor de gemiddelde gebruiker bied die X-Fi namelijk zeer weinig tot geen meerwaarde boven die kaarten.
quote:
En zowieso is het niet supernuttig om eerst te encoden en vervolgens weer te decoden alleen omdat het dan over 1 kabeltje kan
Wel als je een high-end digitale coax verbinding naar je high-end receiver hebt liggen zoals dat bij mij het geval is. De DAC's van mijn receiver zijn tig keer beter dan van mijn Audigy 2, dus ik laat het decoden liever aan mijn receiver over. Bovendien heb ik geen zin om nog 3 extra kabels tussen mijn versterker en PC te leggen... Doe het nu dus maar met Neo:6 surround als't perse analoog moet...
Overigens sowieso stom dat games geen digitaal AC3 signaal ondersteunen :/

MSI X48C Platinum, Intel C2D E8400, 2x2GB OCZ RPR PC8500, Sapphire HD4850, Zalman ZM-850HP
2x 1TB Samsung F1, Plextor PX-760A DVD±RW, Aopen BD-ROM, Dell 2407 24" TFT
Full Specz

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws