Gathering of Tweakers

Quicksearch
Dual core Opteron prijzen:

SeriePrijs
8752,649
8702,149
8651,514
2751,299
2701,051
265851
175999
170799
165637

http://www.digitimes.com/news/a20050419A6028.html

Hacku wijzigde dit bericht 19-04-2005 15:29 (20%)

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Reg. datum: 01 september 1999

http://www.theinquirer.net/?article=22676

AMD launching dual core Athlons tomorrow
Exclusive AMD Athlon 64 X2s to line up with dual-core Opterons

Doet U er mij maar een voor in m'n A8N SLI Deluxe :9~

quote:
* Transistor count dual-core K8 met 2MB: 233M (2x 1MB)
* Transistor count K8 met 1MB: 105,9M

2x 106 = 212. Een verschil van minstens 21 miljoen terwijl de SRI niet dubbel wordt uitgevoerd. Weet iemand waar deze transistors voor gebruikt worden?

En Anand claimt:
quote:
The introduction of the Athlon 64 X2 brand also comes with a few other tidbits of information:
The Athlon 64 4000+ was the last single core member of the Athlon 64 line.
Waarom zou dit de laatste single-core Athlon 64 zijn?

Olaf van der Spek wijzigde dit bericht 21-04-2005 19:21 (34%)

Hej

Iemand enig idee wanneer de Turion64 echt uitkomt?
(dit lijkt me toch het goede topic voor deze vraag ;) )

Intel Core 2 Duo t5600 (mobiele; 35watt max) - 2GB ddr2 - Geforce 7900GT - raptor 150GB - 250GB WD - Stacker - Antec Greenpower voeding - Dell 24"

Voorheen Legion

quote:
OlafvdSpek schreef op donderdag 21 april 2005 @ 19:14:
[...]

2x 106 = 212. Een verschil van minstens 21 miljoen terwijl de SRI niet dubbel wordt uitgevoerd. Weet iemand waar deze transistors voor gebruikt worden?

En Anand claimt:

[...]

Ik neem aan dat er ook nog een soort brug tussen beide cores is ingebakken bij de dual-core wat voor deze extra transistoren zorgt. Deze brug is uiteraard niet aanwezig op een enkele K8 core.

Het gaat niet om de grootte van de meloenen, maar om de smaak...

quote:
Legion schreef op donderdag 21 april 2005 @ 19:23:
Ik neem aan dat er ook nog een soort brug tussen beide cores is ingebakken bij de dual-core wat voor deze extra transistoren zorgt. Deze brug is uiteraard niet aanwezig op een enkele K8 core.

Volgens de plaatjes van Anand wel:
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2397&p=2
http://images.anandtech.c...n64x2/preview/AMDarch.png

Die 233 miljoen heb ik van Anandtech, vanwaar die 21 miljoen extra komen weet ik ook niet.
Hou wel rekening, die 105,9 miljoen is nog steeds het aantal van de eerste Opteron uit april 2003, ondertussen zijn er al transistors voor SSE3 enzo bijgekomen.

quote:
Deze brug is uiteraard niet aanwezig op een enkele K8 core.

Alles behalve een 2de core was al aanwezig sinds het ontwerp uit 99.

quote:

Waarschijnlijk begin 2006.
Dual core Toledo kan ook in laptops gebruikt worden, maar dat is gewoon een DTR.
AMD zou voor Turion aan een nieuw ontwerp werken.

quote:

Heel simpel, de 4200+ is een dual core, dus je kan moeilijk nog een single core met een rating hoger dan 4000+ uitbrengen.
Alleen de FX serie blijft (voorlopig) single core.

Het is trouwens de bedoeling dat naar de toekomst toe alles dual-core wordt. Opdrijven van de kloksnelheid gaat niet meer op. Extra snelheid moet uit features als extra cache & sneller geheugen gehaald worden, alsook uit meerdere cores.
Maar zover is het nog niet, single core moet zeker nog doorschalen naar 3GHz+

Hacku wijzigde dit bericht 21-04-2005 19:37 (33%)

Voorheen Legion

Niemand een foto van een enkele die en een dualcore die?
Volgens mij zat die brug er echt standaard niet bij... maar kon uiteraard wel makkelijk toegevoegd worden omdat er met de ontwikkelingen rekening mee was gehouden.

Het gaat niet om de grootte van de meloenen, maar om de smaak...

'A toy robot...'

Na het artikel gelezen op Anandtech, en vooral de gaming performance van de Athlon 64 4400 X2, met 2x 1mb cache, vind ik hem zeer leuk :D.

Naja eerdat ze in Europa uit zijn, zal toch wel weer in Augustus of later worden helaas.

quote:
Na het artikel gelezen op Anandtech, en vooral de gaming performance van de Athlon 64 4400 X2, met 2x 1mb cache, vind ik hem zeer leuk
Die is zeker niet slecht, komt omdat een A64 op 2,2 sowieso al snel is, maar een 3800+ single core is sneller en goedkoper.

quote:
Aight! schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:32:
Na het artikel gelezen op Anandtech, en vooral de gaming performance van de Athlon 64 4400 X2, met 2x 1mb cache, vind ik hem zeer leuk :D.

Naja eerdat ze in Europa uit zijn, zal toch wel weer in Augustus of later worden helaas.

De gewone 3800+ is sneller in games toch?
En augustus? Ik zou eerder gokken op 2006.
quote:
As we mentioned earlier, the Athlon 64 X2 isn't going to be officially launched until June. While AMD is purposefully vague in their discussion of availability, it looks like their plans are for system builders and OEMs to offer Athlon 64 X2 systems in Q3 of this year and for retail availability to be in Q4 of this year.
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2397&p=4

Olaf van der Spek wijzigde dit bericht 21-04-2005 21:46 (32%)

Tjah, OEM's komen op de eerste plaats.
Sowieso zou ik pas dual-core aanschaffen wanneer FAB36 in gebruik genomen wordt, dan kan AMD de markt beter voorzien, en gaan die prijzen zeker & vast omlaag.

quote:
De gewone 3800+ is sneller in games toch?
Ja :) Games gebruiken maar 1 core. (de meeste dan) Kan je ook duidelijk zien in die benchmarks.

'A toy robot...'

Hey ik ben dan toch mooi in die tijd jarig :D.
quote:
On average, the Athlon 64 X2 4400+ provides around 90% of the gaming performance of the single core FX-55, while being cheaper and offering all of the benefits of a dual core CPU. The choice at this price point, even for gamers, is obvious.

Vind ik toch wel netjes. Ondanks dat games geen 2 of meerdere cpu's ondersteunen, moet je denken als die dat wel doen.

Zowizo lijkt me zo eentje gewoon leuk om te hebben :P.
En trouwens ik denk niet dan een 3800+ een 4400+ bij beent als ze multithreaded gaan doen, dus en rarren en games spelen :D.

Ik had eigenlijk de performance eens willen zien met SLI configs, bijv:
6600 GT
6800 GT
6800 Ultra
En dat in combinatie met een Dual Core processortje.
Kijken of SLI dus CPU afhankelijk is.

Aight! wijzigde dit bericht 21-04-2005 22:27 (15%)

quote:
dus en rarren en games spelen

Mja, in dat geval heb je met dual-core een mooie (tijd) winst.

Ik heb eventjes een vraag over de mobiele Athlon64, daar heb je volgende cpu's voor:

- Athlon64 DTR (81.5W) van 3000+ (1,8GHz) tot 3700+ (2,4GHz)
- Mobile Athlon64 (35W) van 2800+ (1,6GHz) tot 3700+ (2,4GHz)
- Turion64 (25 & 35W) max 2GHz voor het 25W model en 2,2GHz voor het 35W model

Allemaal op 90nm

Nu, wat is het nut van een 35W Turion, als je een mobile 3700+ hebt die evenveel verbruikt & dezelfde features heeft (en zelf meer cache, 1MB vs 512kb) ?

quote:

Ik had eigenlijk de performance eens willen zien met SLI configs, bijv:
6600 GT
6800 GT
6800 Ultra
En dat in combinatie met een Dual Core processortje.
Kijken of SLI dus CPU afhankelijk is.

Dat blijft hetzelfde: als je alleen een game speelt, wordt de 2de core niet gebruikt. (voor het game dan)

Zolang games geen 2de core ondersteunen, heb je er geen voordeel bij. (tenzij je tijdens het gamen nog wat anders wil doen, bv divx coden)

Natuurlijk is het leuk eentje te hebben: hij is goedkoper & presteert bijna evengoed dan een FX55 (maar dat doet een 3800+ ook) en je hebt er een 2de core bij.

De keuze hangt dus volledig af van wat jij wil doen met je systeem :)

Verder nog wat nieuws over de FX serie: in juni mogen we een FX57 verwachten, met een prijskaartje rond de 900$, maar de FX55 zou gewoon blijven bestaan. (en dus wss goedkoper worden)

Hacku wijzigde dit bericht 21-04-2005 22:43 (54%)

'A toy robot...'

Als de FX ook al komt dan denk ik toch aan een prijsdaling :D, evenals als de San Diego, Venice cores uit komen.
quote:
Nu, wat is het nut van een 35W Turion, als je een mobile 3700+ hebt die evenveel verbruikt & dezelfde features heeft (en zelf meer cache, 1MB vs 512kb) ?
Misschien SSE 3?Of deed Amd net niet hetzelfde als Intel met zijn Centrino?Dus turion met wireless lan of zo?

Nee, beide hebben de E0 core, dus ook SSE3.
Wireless lan wordt door een apparte chipset ingebouwd, dus heeft er niks mee te maken.

quote:
Als de FX ook al komt dan denk ik toch aan een prijsdaling :D, evenals als de San Diego, Venice cores uit komen.

Die FX57 is single core, 2,8GHz. FX55 zal dan wel in prijs dalen, maar dit heeft niks met de dual core cpu te maken.
San Diego & Venice zijn ook single core, prijzen blijven dus gewoon.

Prijsdaling voor de Athlon64 X2 hoef je dit jaar niet meer te verwachten volgens mij.
De 4800+ zal gedurende het hele jaar het snelste dual-core model zijn.

Ik verwacht pas een nieuwe line-up wanneer FAB36 gebruikt wordt, of wanneer de socket 1207 cpu's aangekondigd worden.

Hacku wijzigde dit bericht 21-04-2005 23:01 (33%)

'A toy robot...'

Mwah, dat ligt eraan, aangezien de prijzen vrij hoog liggen in vergelijking met Intel, ligt helemaal eraan wat de concurrent gaat doen lijk mij.

Als Intel zijn prijzen nog lager gaat maken, heeft AMD een probleem. Ik ben alleen benieuwd hoe het zit met de levering, wordt het net zoals met de GPU's, dat leverbaarheid 0,0 is?

Owja, aangezien de Venice ook 90nm is en SSE3 en betere geheugencontroller, neem ik dus aan dat de Winchester van het toneel langzaam verdwijnt?

Aight! wijzigde dit bericht 21-04-2005 23:05 (20%)

Waarom AMD's prijzen zo hoog liggen, kan je lezen op reviews: AMD kondigt dual-core Opteron en Athlon 64 X2 aan
quote:
Intel lijkt ondertussen handig in te willen spelen op de beperkte capaciteit van AMD. Het mag voorlopig dan wel niet (kunnen) concurreren met dual-core serverchips, maar behalve het behalen van een marketingoverwinning door 'de eerste' te zijn probeert het AMD ook onder druk te zetten met een aggresief prijsbeleid voor desktopchips. Als de Athlon 64 X2 de Pentium D gaat volgen en de gewone klant massaal overstapt op dual-core zal zowel de winstmarge als de capaciteit van beide bedrijven kleiner worden. Het verschil is alleen dat Intel veel meer speelruimte heeft dan AMD, onder andere door een zeer sterke financiële situatie, veel meer fabrieken, het gebruik van grotere wafers (300mm) en een voorsprong op het gebied van 65nm-productie. Het zou dus voorlopig niet slim zijn om de Athlon 64 X2 té aantrekkelijk te maken qua prijs, want de winst die de overstap van 130nm naar 90nm heeft opgeleverd zou dan voor een groot deel weer opgaan aan het leveren van grofweg twee keer zo grote chips voor hetzelfde geld. Voorlopig laat AMD zich echter niet verleiden, zoals we verderop zullen zien.
quote:
Op desktopgebied ligt de situatie anders. Ondanks het feit dat dual-core voor desktops (nog) minder nut heeft dan voor servers, zal Intel dit gebied fel verdedigen. AMD kan het zich niet veroorloven om de prijzenoorlog aan te gaan die Intel wil uitlokken, en zal dat waarschijnlijk dan ook niet doen. Hoewel de Athlon 64 X2 qua prestaties weinig moeite zal hebben om de Pentium D op zijn minst bij te houden en waarschijnlijk zelfs in te halen, ziet de prijs-prestatieverhouding er met name ten opzichte van de 820 en 830 van Intel een stuk minder goed uit. De dual-core desktops van AMD blijven voorlopig dan ook vooral weggelegd voor enthousiastelingen, en dat zal waarschijnlijk in ieder geval zo blijven tot de nieuwe Fab 36 in Dresden online gaat. Intel zou in de tussenliggende periode wat marktaandeel terug kunnen snoepen met zijn meer betaalbare dual-core voor desktops, maar het gebrek aan software vormt waarschijnlijk een domper op het succes, en bovendien zal AMD graag wat aandeel op de desktop inruilen voor een evenredig stuk van de financieel aantrekkelijkere servermarkt.

Intel's Pentium D mag dan stukken goedkoper zijn, AMD ligt er niet echt van wakker.
Hun dual-core Athlon64 zal in de toekomst wel goedkoper worden, maar om productie redenen doen ze dat nu nog niet.

Op server gebied zitten ze wel goed.
Verwacht trouwens maar dat Intel's dual-core Xeon begin 2006 ook een pakje duurder zal zijn dan hun Pentium D.

quote:
Owja, aangezien de Venice ook 90nm is en SSE3 en betere geheugencontroller, neem ik dus aan dat de Winchester van het toneel langzaam verdwijnt?
Inderdaad ja, vanaf juni zouden er enkel nog revisie E cores gebakken worden.

Hacku wijzigde dit bericht 21-04-2005 23:13 (6%)

'A toy robot...'

Jah dat had ik al op Anandtech gelezen. Performance van een Athlon ligt ook hoger dan de Pentium D.
Als je dus in Juni een 4400 + koopt lijkt me sterk dat hij 200 euro in prijs gaat dalen.
Maar nu vraag ik mij wel af, zou ik dan dus de Server winkels in de gaten moeten houden of de gewonere zaken zoals bijvoorbeeld Alternate die die spulletjes wel snel heeft.

Naja, eerst eens van de moederbord fabrikanten horen hoe het zit met die bios update :).

Aight! wijzigde dit bericht 21-04-2005 23:21 (8%)

Nuja, duur of niet, 500-600 euro is best een mooie prijs voor 2 cores op 2,2GHz (Opterons zijn nog steeds duurder), maar ik zou er niet op rekenen om in juni een dual core te kunnen kopen:
quote:
As we mentioned earlier, the Athlon 64 X2 isn't going to be officially launched until June. While AMD is purposefully vague in their discussion of availability, it looks like their plans are for system builders and OEMs to offer Athlon 64 X2 systems in Q3 of this year and for retail availability to be in Q4 of this year.

'A toy robot...'

Zowizo wacht ik liever toch nog eventjes, hoe het zit op games gebied, dat is toch mijn voornaamste keuze, maar als ik het geld heb, en hij is leverbaar, beetje extra cpu power kan toch niet kwaad :D.
Deze 3200+ krijg ik ook wel kwijt, CBBHD SPBW die zijn weg geliefd :D

Ben eigenlijk wel benieuwd, hoe erg geheugen freq, aantal en timings een rol spelen bij de dual core cpu's.

Weet iemand waar ik dat kan lezen?

Aight! wijzigde dit bericht 21-04-2005 23:41 (23%)

quote:
Bartjuh schreef op donderdag 21 april 2005 @ 19:19:
(dit lijkt me toch het goede topic voor deze vraag ;) )
Is al op de markt, verschillende notebook leveranciers leveren al. Oa. de 12" S270 van MSI is op sommige plaatsen al verkrijgbaar.

http://www.thedigerati.us/info/amdcpuchart.html

Handige page om o.a. OPN's terug te vinden. Ook die van de mobiles staan erin :)
* BalusC heeft de tabel op zijn site al deels bijgewerkt aan de hand van deze page. Morgen verder :z

BalusC wijzigde dit bericht 22-04-2005 00:07 (12%)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws