Wat zijn goede oordopjes? Deel 4

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 15.502 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:22
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/DeeD2k2/130.gif
Oordopjes zijn het belangrijkste deel van een portable audio speler. Als je geen oordopjes of koptelefoon hebt, kan je onderweg namelijk niet van je muziek genieten. Bij iedere speler worden ze dan ook geleverd. De kwaliteit ervan is alleen vaak om van te huilen. Dat is de reden dat itsontoday eind mei 2003 het topic Wat zijn goede oordopjes opent. Drie delen, 3000 reacties en tientallen dopjes later heeft hij echter nog steeds geen echt antwoord op deze vraag. De prijskwaliteit afwegingen zullen namelijk voort blijven duren. Ook dit topic.
Nieuws/Toekomst
Hoewel deze openingspost bijna gelijk is aan die van het vorige deel, is er natuurlijk wel wat gebeurd in dopjesland. Vandaar hieronder een kort overzicht van een aantal ontwikkelingen omtrent oordopjes. Ook zien we wat we de komende tijd nog zouden kunnen verwachten.

Met de enorme groei in populariteit van de goedkope, maar vooral kleine, flash MP3 spelers, zijn ook de necklace of neck strap oordopjes populair geworden. Deze dunne keycords met ingebouwde dopjes zijn niet alleen handig bij het meenemen van de speler, je laat je gadget er ook meteen mee zien.
Toen ik het vorige deel (Deel 3) van dit topic typte, waren deze dopjes nog zeer moeilijk te krijgen. Enkel Sony had een variant op de Fontopia MDR-EXx1 serie, die je uit Amerika moest laten komen, met een dergelijke neck strap. Tegenwoordig zijn de goedkope dopjes die ook bij de MP3 spelers zitten ook los te krijgen bij de grotere elektronica ketens en bij diverse webwinkels. Deze dopjes zijn vaak echter wel van lage kwaliteit.

Sennheiser heeft zijn serie van uitstekende budget dopjes, de MX serie, uitgebreid met de MXx50 dopjes. Deze dopjes hebben een nieuw design wat ze wat moderner doet ogen en maken gebruik van het Basswind systeem. De paar reacties over deze modellen lopen erg uiteen. Sommigen vinden ze vol en helder klinken, terwijl anderen de bas missen. Of er vooruitgangen zijn geboekt, is dus nog niet helemaal duidelijk.
Wat voor sommigen wel een vooruitgang is, is de symmetrische draad. In tegenstelling tot de meeste dopjes, ben je met deze dopjes niet verplicht een draad door je nek te leggen.

Nog meer onduidelijkheden zijn er bij Sony. Eind vorige jaar kwam het bericht dat luxe in-ear dopjes van hoge kwaliteit zouden brengen. De Qualia MDR-EXQ1. Deze dopjes zouden bijna 200 dollar gaan kosten en vooralsnog in een hele kleine oplage in Japan beschikbaar zijn. Om die reden zijn er nog geen ervaringen bekend. Er is zelfs beweerd dat Etymotics er, met de komst van deze dopjes, van langs zou krijgen. Dit gerucht kan dus al helemaal niet bevestigd worden.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/DeeD2k2/deel4/exq1ex81.jpg
De Sony Qualia MDR-EXQ1 en de Fontopia MDR-EX81.

Wel heeft Sony de MDR-EX81, waar in [url= DeeD2k2 in "Wat zijn goede oordopjes? Deel 2"]het eind van Wat zijn goede oordopjes? Deel 2
Overzicht
In beide topics zijn drie dopjes in drie prijsklassen duidelijk naar voren gekomen. Als opstapje voor het oriënteren begin ik met een overzichtje van deze dopjes:
Naam:Sennheiser MX400Sony MDR-EX71SLShure E3
 Afbeeldingslocatie: http://stereophones.ru/img/mx400-rc.gifAfbeeldingslocatie: http://www.pleer.ru/catalog/images/for-ex71sl-kont.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.amusicdirect.com/images/SHURE/ASHUE3C.jpg
Frequentoebereik:18-20.00 Hz6-23.00 Hz?
Impendantie:32 Ohm16 Ohm26 Ohm
Maximale
geluidsdruk:
125 dB100 dB115 dB
Kabellengte:1 m0,5 + 1 m1,57 m
Gewicht6 g4 g28 g
Bijzonderheden:'Normale' dopjes.
Foam om 'speakers'
In-Ear
a/b-vriendelijk
(incl. verlengstuk)
In-Ear
Professionele dopjes
Reviews:??Voorbeeld
bangraman (Head-Fi)
lindrone (Head-Fi)
Homepage:Sennheiser Sony Shure
Kopen:Algemeen verkrijgbaar
v.a. 15 euro
Verkrijgbaar bij Grotere elektronica zaken of online
v.a. 40 euro
Online verkrijgbaar (vooral in VS) of bij audio speciaal zaken
v.a. 180 dollar

FAQ
Wat voor dopjes zijn er?
Natuurlijk is ieder dopje anders. Toch zijn er twee verschillende typen te onderscheiden: De gewone en de in-ear dopjes. De eerste zijn het bekendst en worden bij de meest portable audio apparatuur geleverd. Deze hangen in de oorschelp en de opening (waar het geluid uit komt) licht als het ware tegen de gehoorgang aan. de wat duurdere dopjes zijn vaak voorzien van een uitstulpsel dat een stukje in de gehoorgang steekt. Dit zorgt er vaak voor dat de dopjes steviger blijven zitten en de lage (bas) tonen beter overkomen.
Het tweede type, de in-ear dopjes, wordt in de gehoorgang gedrukt. Het voordeel hiervan is dat de meest tonen beter overkomen omdat ze directer op het trommelvlies geprojecteerd worden. Ook hoor je de omgeving veel minder. Er zit namelijk als het ware een prop in je oren. Omdat de omgeving minder hinder geeft, zal je het volume lager kunnen laten en je oren ontlasten.

Er zijn toch wel meer merken dan Sennheiser, Sony en Shure?
Zeker! Etymotics en Westone maken dopjes die vergelijkbaar zijn met die van Shure. Helaas ook in prijs. (Zie voor meer info boekhour's review .)
Ons eigen Philips maakt ook dopjes. Deze staan er alleen om bekent dat ze extreem veel bass weergeven (zonder te kraken, dat wel ;) ) Je moet er van houden...
Dan zijn er nog de 'The Plug' dopjes van Koss. Deze gaan ook in je gehoorgang, maar zijn een stuk goedkoper dan bijv. die van Sony en helemaal dan Shure's. De nadelen zijn, naast de geluidskwaliteit, de dikte van de draad en de kwaliteit van de schuimpjes.
Inmiddels beginnen ook de Sharp HP-MD33 een geduchte concurrent van de Sony's te worden. Ze zouden namelijk voor minder geld (35 euro) een betere weergaven van de middentonen hebben. De eerste uitgebreide revieuws moeten echter nog verschijnen...
Natuurlijk zijn er veel meer merken die dopjes maken, maar hier is nauwelijks aandacht aan besteed.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/DeeD2k2/eks.jpg

Sennheiser maakt ook MX500 dopjes. Een hoger nummer en duurder, maar niet beter?
Er zijn twee verschillen met de MX400: De MX500 heeft een volumeregelaar een groter frequentiebereik. Zo'n volumeregelaar is een simpele potentiometer en slijt daarom bij regelmatig gebruik erg snel. Ook het maximum volume wordt iets omlaag gebracht.
Het frequentiebereik van de MX400 is 18-20000Hz en die van de MX500 is 18-22000Hz. De gemiddelde mens kan tonen horen men een frequentie tussen 20 en 20000 Hz, dus de toevoeging is vrij nutteloos. (Tenzij de frequentie karakteristiek van de MX500 veel beter is.)

Sony heeft naast EX71 (= MDR-EX71SL) ook EX51 dopjes. Deze zijn een stuk goedkoper, maar verschillen volgens de site niet van elkaar...
Ze verschillen wel degelijk van elkaar. Aan her uiteinde van het snoer van de EX71 zit een rechte mini jack en aan de EX51 een L-vormige. De EX71 is dus makkelijker te gebruiken met een afstandsbediening.
Het belangrijkste verschil is het materiaal waar de dopjes van gemaakt zijn. Het stuk van de EX51 dat in je oor gaat is van rubber, die van de EX71 van siliconen. De tweede zitten daardoor iets lekkerder.

Ik heb een mooie witte iPod, en daar staan die zwarte Sony EX71 dopjes niet bij. Wat nu?
Geen nood. Ik het buitenland kan je ze ook in het wit krijgen! Kijk eens op i-shopping4u of Audiocubes . Zij sturen ze ook naar Nederland. (Je moet alleen wel betalen via PayPal of creditcard.)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/DeeD2k2/sonys.jpg

Mijn dopjes zitten verwerkt in het koord van mijn MP3speler maar ik moet/wil nieuwe dopjes. Moet ik het nu zonder koord doen?
Tot voorkort was dat wel het geval, maar het hoeft niet meer. Sony heeft inmiddels de MDR-NX1 Neck Strap Earphone uitgebracht. Deze hebben, net als de dopjes van je speler, een draagkoord. Je moet ze alleen wel uit Amerika laten komen en met creditcard betalen via Audiocubes .
Inmiddels zijn er ook goedkopere varianten van verschenen. Deze dopjes lijken sterk op die van de betrefende MP3 spelers en zij te krijgen bij de grotere elektronica ketens en diverse webwinkels (zoals bij mmport.nl).

Mijn speler heeft een afstandsbediening, zit ik dan sowieso aan al die snoeren vast?
Nee. Zoals hierboven staat worden de Sony MDR-EX71 dopjes met een rechte mini jack geleverd. Daarnaast maakt Sennheiser MX400RC dopjes. Deze zijn het zelfde al de gewone MX400, maar hebben een korter snoer een rechte mini jack. Deze zijn onder andere te krijgen bij mmport.nl.

Ik ben het oorstukje van mijn dopjes kwijt. Kan ik deze vervangen?
In de meeste gevallen niet. De veelal rubberen delen, zoals Sony en Philips ze maken, zijn niet los verkrijgbaar. Je zult dus nieuwe dopjes aan moeten schaffen.
De schuimrubberen stukjes, van bijvoorbeeld Sennheiser en Apple (iPod), zijn wel los te krijgen. De schuimpjes met een diameter van 15 mm zijn bij veel elektronica zaken te krijgen. Anders zijn ze nog on-line te bestellen.
Dan zijn er nog de opzetstukjes van de Sony en Sharp in-ear dopjes. Deze kan je los uit Amerika laten komen, maar zijn dan erg duur. Daarom is het maar goed dat beide merken verschillende maten bij de dopjes zelf leveren. Zo kan je de maten die je niet gebruikt ruilen met anderen. Als eerste stap voor een ruil, kan je oude posts doorlezen of een verzoek posten in dit topic.
Tenslotte zijn de dopjes van Shure bij de meeste Shure leveranciers te krijgen. Zij hebben vaak verschillende varianten. Ervaringen met de verschillende typen zijn in de delen van dit topic te vinden. Zo blijken de Triple Flanges het beste te zitten als je het uiteinde (na de laatste flange) eraf knipt.

Welke dopjes moet ik nou kopen?
Dat hangt van je muziek smaak en je geld af. Hou je van veel bas, dan raad ik Philips aan. Voor uitstekende budget dopjes moet je bij Sennheiser zijn. Het nadeel hieraan is (bij sommigen) het draag comfort.
Voor iets meer geld heb je Koss The Plug's of een setje Sony's. Verdubbel dat (bijna) en je hebt de populaire Sony EX71 dopjes of de opkomende Sharp HP-MD33's. Als je ze nog kan vinden kan je ook de Sony MDR-E888 proberen. Deze, normale (niet in-ear) dopjes, zou je Sony's beste dopjes kunnen noemen en worden door sommigen zelfs beter gevonden dan de Shure E2's.
Heb je (er) veel geld (voor) over dan kan je kijken bij Etymotics of Shure. Die maken de echte high-end doppen...
Tenslotte kunnen de mensen die meer geld over hebben voor hun doppen dan hun speler nog voor Ultimate Ears gaan. Vanaf 600 dollar heb je een setje van deze professionele monitors in huis.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/DeeD2k2/eue888.jpg

Tips

Bij het kopen en in gebruik nemen van dopjes zijn er een aantal dingen handig om in het achterhoofd te houden:

Frequentie karakteristiek
Over het algemeen staat tussen de specificaties van dopjes het frequentiebereik gegeven. Zo kan je vinden dat de Sennheiser MX500 een bereik heeft van 18 tot 22.000 Hz en bijvoorbeeld de UE-10 Pro van 20 tot 16.000 Hz. Nou zou je verwachten dat de Sennheisers lekkerder klinken, ze kunnen immers meer tonen weergeven. Toch zullen de UE's beter klinken (en dat mag ook wel voor 45 maal duurdere dopjes). Hoe kan dat?

Het zit als volgt: Een toon (frequentie) kan met een bepaalde sterkte (in dB) weergegeven worden. Dit hoeft natuurlijk niet voor iedere frequentie dat een dopjes (maar ook een hoofdtelefoon of speaker) weer kan geven het zelfde te zijn. Sterker nog, dat is in de meeste gevallen niet eens het geval. Dit zorgt voor een zogenaamde frequentie karakteristiek.
Zo zie je in de onderstaande grafiek voor iedere (voor de mens) hoorbare frequentie hoe hard het, bij gelijke input, weergegeven wordt.

Afbeeldingslocatie: http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&graphID%5B%5D=489&graphID%5B%5D=309

Je ziet dat de grafiek van de E3 veel stabieler rond één niveau ligt dan die van de MX500. Kortom, de weergave van de eerste lijkt meer op de input. Hier moet ik wel bij zeggen dat een gemiddeld mens pas verschillen kan horen bij stappen groter dan 3 dB. Zo kan het dus dat de MX500 meer tonen weer kan geven maar toch minder klinkt.

Hieronder zie je de karakteristiek van de UE-10 Pro. Als het goed is kan jij zeggen waarom deze, met een veel kleiner bereik, toch veel beter is dan bijv. de MX500.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/DeeD2k2/UE-10_PRO_chart.gif

Inspelen
Je haalt je dopjes van een alom geprezen type uit de verpakking, gaat luisteren maar wat een bagger! Productiefoutje? Ik denk het niet. De driver (het ding dat voor de geluidsgolven zorgt) zal nog zal nog wat soepeler in de ophanging moeten komen te zitten. Dit gaat normaal gesproken vanzelf, maar als je zo snel mogelijk plezier wilt hebben van de juiste kwaliteit, kan je gaan inspelen.
Inspelen doe je door je dopjes continu te laten spelen en, om het proces sneller te laten gaan, het liefst met een verhoogd volume. Over hoe lang je dit dan moet doen zijn de meningen verdeeld. Ik heb zelf bijvoorbeeld het idee dat 24 uur genoeg is, maar er zijn ook mensen die beweren dat de dopjes pas na 200 uur volledig ingespeeld zijn. Hier moet je dus zelf achter zien te komen. Stop als jij ze goed genoeg vind klinken. Dan kan het alleen nog maar beter worden.
Ik heb het overigens niet voor niets over verhoogd volume. Maximaal volume zal in veel gevallen namelijk schadelijk zijn voor je dopjes. Ik houd het volume aan dat je nog net naar de dopjes kan luisteren (ongeveer stand 30 met een iRiver H120 i.c.m. Sony EX71). Je weet in ieder geval zeker dat je te ver gaat als de dopjes gaan kraken en/of vervormen.
Om er voor te zorgen dan het inspelen voor alle frequenties optimaal gebeurd, moet je op alle frequenties inspelen. Dit kan je doen door een grote diversiteit aan muziekstijlen te gebruiken (ook stijlen waar je normaal niet naar luistert) of enkel ruis te spelen. Ruis bestaat namelijk uit erg veel verschillende frequenties die, ongeordend, door elkaar gespeeld worden.

Wanneer er nou ingespeeld moet worden is ook een punt van discussie. Terwijl ik erbij zweer, zijn er ook mensen die zeggen dat inspelen onzin is. Wat ik vooral merkte is dat de tonen vooral levendiger zijn geworden en dat het hoog beter vertegenwoordigd is. Voor het inspelen klonken ze eerst erg star. De bas rolde niet, maar waren tikken en het hoog was schel.

Bron
Een beter dopje kan het geluid alleen beter weergeven, (helaas) niet beter maken. Zorg daarom, helemaal bij het gebruik van high-end dopjes, voor een goede bron. Bij CD, Radio of Cassette(?) is dat niet zo'n probleem, dat is altijd het zelfde. Sinds de opkomst van de MP3 speler is dit echter veranderd. De kwaliteit van een MP3 heb je namelijk zelf in de hand. Bij het gebruik van oordopjes zal je al snel het verschil horen tussen een MP3@128kbps en één met een bitrate van 192kbps. Het geluid wordt directer op je trommelvlies geprojecteerd en er worden vaak meer omgevingsgeluiden afgeschermd. Helemaal dopjes van een hogere kwaliteit laten je duidelijke verschillen horen. Hier zal je dus rekening mee moeten (gaan) houden bij het rippen van je CD's. Ik gebruik bijvoorbeeld minimaal LAME Alt Preset of OGG q5.
Shures kopen
Uit de vorige twee delen van dit topic is gebleken dat de oordopjes van Shure erg populair zijn. Er zit echter een klein nadeel aan de dopjes: mede dankzij de prijs, zijn ze niet zo ruim verkrijgbaar als de meest andere dopjes. Daarom geef ik hieronder een overzichtje van vertrouwde (online) verkooppunten:

New-Line - NL
- E2c: €99,-
- E3c: €199,-
Piens MusicPlanet - BE
- E2: €104,09
- E3: €208,18
TMAudio - NL

- E2: €111,86
- E3: €238,-
- Foam Tips E3 (5 paar): €23,80
feedback - NL
Hebben geen webshop, maar zijn wel Shure leverancier. Vestigingen in Rotterdan, Utrecht en Apeldoorn
The Ear Plug Store - US (Versturen NIET als gift )
- E2c: $99,-
- E3(c): $179,-
iDealsound - US (Versturen als gift )
- E3c: $179,-
- Shure Eartips: $8,- tot $19,-

Wat ook zeker het vermelden waard is, zijn de For Sale / Trade Forums van Head-Fi. Met een beetje zoekwerk kan je hier 2e hands, z.g.a.n. Shure´s vinden, voor soms zelfs de helft van de prijs!
Links
Topics
Wat zijn goede oordopjes?
Wat zijn goede oordopjes? Deel 2
Wat zijn goede oordopjes? Deel 3

Informatie
Head-Fi Forums - Engelstalig forum over voornamelijk koptelefoons. Voor de echte audiofiel.
HeadRoom - Veel informatie en kooptips over koptelefoons.
Hydrogenaudio - Audio gerelateerd forum. Ook hier komen dopjes aan bod.

Webwinkels
i-Shopping4U - Hong Kong
Audio Cubes - VS
iDealSound - VS
The Ear Plug *Super* Store - VS
VOF New Line licht en geluid - Nederland
Bluetin.com - Singapore en Japan

Reviews
boekhour - Etymotic er4p vs Westone um2
jvvv - Shure E2
EXHardware Reviews - Overzicht van o.a. de volgende revieuws:
- Shure E3c In-ear earphones
- Ultimate Ears UE-10 Pro In-ear monitors
- Shure E2c In-ear earphones
- Westone UM2 In-Ear Monitors
Afspraken
Deel 3 van wat zijn goede oordopjes? is erg snel gegaan. Dit komt helaas niet puur door een levendige discussie. Daarom ben ik, helaas, van mening dat er een paar afspraken moeten worden gemaakt:

Men kan zelf bepalen wat hij aan oordopjes wil besteden
Aan high-end dopjes hangt een behoorlijk prijskaartje. Als jij dat er niet voor over hebt, maar een ander wel, moet je je daarbij neerleggen. Dat hoef je niet te laten weten. Sta er bij stil dat jij misschien 500 euro voor een videokaart neer wilt leggen, maar die ander niet…
Andersom is iemand die genoegen neemt met low-end dopjes niet “minderwaardig”. Laat staan dat hij, per definitie, een slechter gehoor zou hebben.

Een dagboek mag je elders bijhouden
Ik vind het fijn voor je als je dopje x bij winkel y besteld hebt. Het is nog leuker als het, 3 dagen later, aankomt en je, 4 dagen later, weet te vertellen hoe fantastisch ze zijn, maar dat kan ook in één keer. Maak er dus één post van. Dat is voor de lezers ook een stuk prettiger.

Dit topic gaat over oordopjes
Het lijkt vanzelfsprekend, maar er worden tegenwoordig ook neckband- en clip-onheaphones verkocht. Deze zijn, net als (de meeste) dopjes en in tegenstelling tot normale hoofdtelefoons, gemaakt voor portable gebruikt. Aan de andere kant maken ze, net als hoofdtelefoons, gebruik van een speaker die op de oorschelp rust en er niet (zoals bij oordopjes) in zit. Het is dus moeilijk te bepalen waartussen ze thuishoren. Daarom kunnen we het hier het beste bij de oorspronkelijke vraag houden en het enkel over oordopjes hebben.

De GoT Policy is ook hier van kracht.
Het vragen naar koopadvies wordt dus enkel op prijs gesteld als je er zelf ook wat voor doet. Lees dus in ieder geval bovenstaande FAQ. Ook GoT search en Google kunnen je een eind op weg helpen.
Heb je offtopic vragen of opmerkingen over deze openingspost? Stuur ze naar mij (zie profiel). Ook (links naar) reviews zijn van harte welkom. Met dank aan iedereen die zich in de afgelopen delen nuttig heeft gemaakt.

[ Voor 41% gewijzigd door DeeD2k2 op 15-10-2005 17:35 ]

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
POSTZE!

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yeey woepie mooi! :>

wel roze :X maar ik kan het niet mooier dus zeg niets. DD!! _/-\o_

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 00:12 . Reden: ik had nog meer te melden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
offtopic:
Om precies te zijn is het een overloop van (het nieuwe) GoT rood naar het lichtgrijs...
Maar, bedankt... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

nice ts :) ben nog zeer aan het twijfelen wat ik ga doen, nieuwe 71's van sony, op shure's aanschaffen. Ik zit een beetje tegen de draagwijze aan te hikken, achter je oren langs enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Als je de kanalen omdraait kan je ze ook voor je oren lang dragen. Of je moet genoegen nemen net een verwisseling van links en rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fixxx schreef op zondag 30 januari 2005 @ 00:15:
nice ts :) ben nog zeer aan het twijfelen wat ik ga doen, nieuwe 71's van sony, op shure's aanschaffen. Ik zit een beetje tegen de draagwijze aan te hikken, achter je oren langs enzo.
Wanneer ze eenmal achter je oren hangen kan je ze ook samen laten komen aan de voorkant. zo draag ik ze tenminste altijd. anders moet je al je kleren gaan liggen wroeten om dat ding onder je shirt te krijgen enzo.. al dat gedoe.. gewoon achter je oren en naar voren op je borst..

is dat ook je enige bezwaar, want achter je oren is een stuk cooler dan het lijkt.. 8)
Maar Shures zijn ook een stukje duurder, en er is niets mis met Sony's nr. 71... Wat wil je van je dopje?

GoT rood naar grijs.. ja nu je het zegt.. .. toch roze.. :+ maar in dit geval dan mooi roze O+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

ze moeten minder snel draadbreuk hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fixxx schreef op zondag 30 januari 2005 @ 01:11:
ze moeten minder snel draadbreuk hebben :D
Dan zou ik als ik jou was voor de Shure E2c's gaan, het draad daarvan is behoorlijk dik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-07 08:03
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 01:24:
[...]

Dan zou ik als ik jou was voor de Shure E2c's gaan, het draad daarvan is behoorlijk dik. :)
ja, maar de T-plug is behoorlijk kut.

* jvvv moet nog altijd zijn nieuwe E2c gaan halen. Er was namelijk een kabelbreuk in de plug. Krijg er nieuwe onder garantie, maar ze vroegen bij de Belgische importeur 30€ verzendkosten, ga ik ze dan liever zelf halen als ik in Brussel moet zijn. Klojos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG_82
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

NrG_82

Canon & Apple equiped

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ DeeD!!

offtopic:
Het GoT-rood is bij mij toch een stukje roder dan het Oordopjestopic-roze, maar ik vind het prima zo.. Wel een geinige overloop, heeft wel iets.

MBP 15" i5 | 7D | 450D | 24-105L | 70-200 F/4L IS | 85 1.8 | Speedlite 430EX II | PS3 | Wii | iPhone 4s | iPad Air 64gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-08 15:24

mno

Wat betreft de Sharp HP-MD33 en de 4-pole plug...
Ik heb ooit bij een onderdelenzaakje de volgende minijack-splitter gekocht (hij lijkt er in ieder geval sterk op):

Afbeeldingslocatie: http://www.pcfocus.dk/images/50216.jpg

Wanneer ik deze tussen mijn MP3-speler en mijn Sharps doe heb ik gewoon stereo geluid. Het verloopje is door de dubbele uitgang nog niet ideaal maar toch handiger dan het verlengsnoer. Misschien zijn er dus nog wel meer verlooppluggen die dezelfde eigenschap hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door mno op 30-01-2005 12:10 ]

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:28
Best goede nieuwe informatie in de TS! Ben ik erg over te spreken. Ook het rood-roze is best leuk, eindelijk een andere kleur :P

Nog even een tikfout: Met deze dopje sis ook de 4-pole plug geïntroduceerd.

Heeft iemand nog ideeën waar je (in real life, dus niet via bestellen etc) de Koss-The Plug's en de Sharp MD33 kan krijgen?

Tevens zou ik graag nog het overzicht wat meer dopjes willen zien bevatten. Bijv. de toevoegingen van de MX450's, de Eyty's of de Ultimate Ears.

Zijn er eigenlijk nog meer frequentiekarakteristieken (...Ja, ik weet het...) uit? vooral de busget dopjes vergelijken met elkaar zou interessant zijn. Philips naast Sennheiser, alle dopjes in weetikhoeveel tabellen?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:33
"Wat voor sommigen wel een vooruitgang is, is de symmetrische draad. In tegenstelling tot de meeste dopjes, ben je met deze dopjes niet verplicht een draad door je nek te leggen."

De Sony EX71 dopjes kun je toch gewoon direct in je oor doen, zonder dat je het koord door je nek hoeft te leggen? Dit lijkt mij vrij irritant namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
mno schreef op zondag 30 januari 2005 @ 12:04:
Wanneer ik deze tussen mijn MP3-speler en mijn Sharps doe heb ik gewoon stereo geluid. Het verloopje is door de dubbele uitgang nog niet ideaal maar toch handiger dan het verlengsnoer. Misschien zijn er dus nog wel meer verlooppluggen die dezelfde eigenschap hebben.
Bij Audio Cubes is inmiddels wel een kort (10 cm) verlengstukje te krijgen. Deze is niet zo lomp, maar moet je wel uit de US laten komen voor ongeveer 8 euro. Je kunt ook wachten op de dopjes IA, daar zijn ze namelijk ook te krijgen.
coptician schreef op zondag 30 januari 2005 @ 12:26:
Nog even een tikfout: Met deze dopje sis ook de 4-pole plug geïntroduceerd.
Waar? O-)
Heeft iemand nog ideeën waar je (in real life, dus niet via bestellen etc) de Koss-The Plug's en de Sharp MD33 kan krijgen?
De The Plugs kan je bestellen bij de Freerecord Shop. In één van hun winkels zullen ze dat ook wel voor je kunnen doen, als ze ze niet hebben liggen.
De Sharp's zijn enkel in Amerika te krijgen en zal je dus moeten bestellen...
Tevens zou ik graag nog het overzicht wat meer dopjes willen zien bevatten. Bijv. de toevoegingen van de MX450's, de Eyty's of de Ultimate Ears.

Zijn er eigenlijk nog meer frequentiekarakteristieken (...Ja, ik weet het...) uit? vooral de busget dopjes vergelijken met elkaar zou interessant zijn. Philips naast Sennheiser, alle dopjes in weetikhoeveel tabellen?
Ik zou je eens willen vragen een topic op te zoeken dat al zo'n uitgebreide tabel heeft. Bijvoorbeeld één van de algemeen HDD MP3 speler topics. Als snel zal je er de weg krijt raken en nauwelijks meet kunnen bijhouden wat je ziet. Daarom is het veel interessanter alleen de populairste dopjes naast elkaar te hebben. Zo kunnen mensen die nog dopjes willen kopen snel zien wat hun te wachten staat in de drie kwaliteitsklassen (low-, mid- en high-end).
Als je perse al die dopjes met elkaar wilt vergelijken, dan mag je dat zelf doen, ga ik niet voor je opzoeken. Voor de karakteristieken geldt natuurlijk het zelfde...
Poekoek schreef op zondag 30 januari 2005 @ 16:23:
De Sony EX71 dopjes kun je toch gewoon direct in je oor doen, zonder dat je het koord door je nek hoeft te leggen? Dit lijkt mij vrij irritant namelijk.
Waar ik op doel, is dat de dragen bij de meeste hedendaagse dopjes niet symetrisch zijn. De linker is vaak veel korter dan de rechter, wat het aangenamer maakt de laatste door je nek te leggen. Natuurlijk is dat niet verplicht...
NrG_82 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 02:40:
offtopic:
Het GoT-rood is bij mij toch een stukje roder dan het Oordopjestopic-roze, maar ik vind het prima zo.. Wel een geinige overloop, heeft wel iets.
offtopic:
Dat vond ik ook al, maar als je ze opmeet, blijken het de zelfde kleuren te zijn... En, ja, het heeft zelker wel wat. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door DeeD2k2 op 30-01-2005 19:18 . Reden: Ik ben nooit uitgelult... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:33
DeeD2k2 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 19:11:
[...]
Waar ik op doel, is dat de dragen bij de meeste hedendaagse dopjes niet symetrisch zijn. De linker is vaak veel korter dan de rechter, wat het aangenamer maakt de laatste door je nek te leggen. Natuurlijk is dat niet verplicht...
Is dit ook zo bij de EX71SL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

Poekoek schreef op zondag 30 januari 2005 @ 19:49:
[...]

Is dit ook zo bij de EX71SL?
ja dat is zo

[ Voor 27% gewijzigd door lex op 31-01-2005 11:51 . Reden: foutje in ts gefixed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien het mijn 1e in-ear setje wordt, heb ik toch maar afgezien van de Shures E3, ik begin met een "instap-model" en ga later wel upgraden.

Eigenlijk was mijn keus al op de Shures e2 gevallen, maar nu ik lees dat er ook een 10 cm connector leverbaar is voor de Sharps hp-md33 begin ik toch weer te twijfelen.

Het prijsverschil is niet echt een issue aangezien ik met een extra setje sleeves en de connector en transport voor de sharps ook al wat hoger uitkom.

Ik wil mijn keuze met name laten afhangen van het verschil in geluidskwaliteit en als ik posters op verschillende sites moet geloven, komen de sharps heel dichtbij. Heeft hier iemand ervaring mee?

De doorslaggevende factor zal echter het draagcomfort zijn, ik zal de plugs niet voor thuis gebruiken, maar juist voor onderweg. Nu lees ik dat de sharps wat comfortabeler zitten en zeker makkelijker in en uit te doen zijn. Heeft iemand ervaring met deze verschillen tussen deze 2 setjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb nu een tijdje mijn E3's in gebruik, en ze gaan inderdaad steeds beter klinken. Ik moet ook zeggen dat ik ze regelmatig even aan de ruis of muziek hang, ook als ik niet luister.

Over het draagcomfort ben ik nog niet verschrikkelijk positief. Het indoen gaat nog wel, maar ik heb dan het gevoel dat m'n oren onder druk staan ofzo. Of in ieder geval m'n gehoorgang. En bij het uitdoen lijkt het alsof je gehoorgang vacuum gezogen wordt, wat zorgt voor een erg onplezierig gevoel bij het uitdoen. Ik gebruik nu al de kleinste sleeves. Als dit zo blijft, weet ik niet of dit dé doppen voor mij zijn. Draagcomfort is immers ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
[quote]DeeD2k2 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 19:11:
[...]
De The Plugs kan je bestellen bij de Freerecord Shop. In één van hun winkels zullen ze dat ook wel voor je kunnen doen, als ze ze niet hebben liggen.
De Sharp's zijn enkel in Amerika te krijgen en zal je dus moeten bestellen...

Ik ga wel eens kijken in een Free Record Shop, of het allemaal te regelen is. Thanks!

[...]
Ik zou je eens willen vragen een topic op te zoeken dat al zo'n uitgebreide tabel heeft. Bijvoorbeeld één van de algemeen HDD MP3 speler topics. Als snel zal je er de weg krijt raken en nauwelijks meet kunnen bijhouden wat je ziet. Daarom is het veel interessanter alleen de populairste dopjes naast elkaar te hebben. Zo kunnen mensen die nog dopjes willen kopen snel zien wat hun te wachten staat in de drie kwaliteitsklassen (low-, mid- en high-end).
Als je perse al die dopjes met elkaar wilt vergelijken, dan mag je dat zelf doen, ga ik niet voor je opzoeken. Voor de karakteristieken geldt natuurlijk het zelfde...

...Tsja...Daar heb je een goed punt! Misschien overdrijf ik een beetje, maar ja, ik ben dan ook iemand die sehr viel overdrijft. Toch zou ik dan iig de 400's met de 450's vervangen, want deze zijn toch echt nieuwer en interessanter, afaik.

[...]

Het neck systeem vind ik persoonlijk ideaal, want de dopjes blijven gewoon hangen en je hebt maar een koord. Ook hangs het niet zo in your face als je ze om je nek doet. Als laatste ziet het er ook cool uit ;)

Ot:

Het zou wel mooier zijn om dan het plaatje met 'Wat Zijn Goede Oordopjes' ook roze/rood/grijs te maken. Vooral het EX71 gedeelte ;) De tikfout heb je blijkbaar al gezien ;)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-08 11:50
Ik heb een portable MiniDisc van sony, waar bij de afstands bediening het grootste gedeelte van het snoer voorzich neemt, maar de oordopjes kan je er wel afhalen maar dat is maar 15cm.

Nu kraakt mijn rechter oordopje af en toe, nu kan ik wel gewoone oordopjes kopen maar dan zit ik met 2 meter aan snoer. |:(
Weet iemand een redelijk goed setje doppen met een kort snoertje? Mag ongeveer 20-30 euro kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Weet je wel zeker dat het 15cm is? Bij mij zou de a/b dan bijna in mijn nek hangen. Dat lijkt me bijzonder onhandig.

1 hint: Start met goed lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Nokia 6230 (=telefoon en mp3-speler, voor degenen die dat nog niet weten) met headset-mod. Nu wil ik misschien de sony EX71 oordopjes gaan aanschaffen, en die dan op de 6230 zetten.

Maar heeft de Nokia wel een output-geluid dat EX71 oordopjes waardig is? Ik bedoel, ik wil geen dure oordopjes kopen en er daarna achterkomen dat de kwaliteit van het apparaat waarop ik ze aansluit gewoon bagger is. :) Misschien iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitos
  • Laatst online: 14-04 20:57
http://www.techjapan.com/...de=thread&order=0&thold=0
Hier staat nog wat over die exq1 van sony.
Audiocubes heeft ze ook op de site gehad, staat hier en als je met google zoekt vind je dat ook, alleen zijn ze er al weer af gehaald. Verder is er niets over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG_82
  • Niet online

NrG_82

Canon & Apple equiped

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 22:21:
Ik heb de Nokia 6230 (=telefoon en mp3-speler, voor degenen die dat nog niet weten) met headset-mod. Nu wil ik misschien de sony EX71 oordopjes gaan aanschaffen, en die dan op de 6230 zetten.

Maar heeft de Nokia wel een output-geluid dat EX71 oordopjes waardig is? Ik bedoel, ik wil geen dure oordopjes kopen en er daarna achterkomen dat de kwaliteit van het apparaat waarop ik ze aansluit gewoon bagger is. :) Misschien iemand ervaring?
Hoe het geluid van die telefoon is weet ik niet, maar weet je wel zeker dat je telefoon een ingang heeft voor een gewone 3,5mm mini-jack die aan de EX71-doppen zit? Mijn Nokia (7250i) heeft namelijk alleen zo'n ingang voor zo'n platte stekker zoals deze en m'n vorige Nokia was alleen geschikt voor een 2,5mm mini-jack, dus in beide telefoons pasten geen doppen met standaard mini-jack.

Of het geluid van je telefoon nu wel of niet EX71-waardig is, je zult er zeker op vooruit gaan, zowel qua geluidskwaliteit, als qua draagcomfort, want dat is van die Nokia dingen behoorlijk ruk..

MBP 15" i5 | 7D | 450D | 24-105L | 70-200 F/4L IS | 85 1.8 | Speedlite 430EX II | PS3 | Wii | iPhone 4s | iPad Air 64gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Wat dacht je ervan een 3.5mm jack bus aan het ding te modden. Dan houd je de Sony's heel en kan je er ook nog andere dopjes aan doen. Ook weet je den zeker dat je er geen spijt hebt als je een andere telefoon koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand misschien waar ik de foamies voor de Shure e2's kan besttelen in nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 00:13:
Weet iemand misschien waar ik de foamies voor de Shure e2's kan besttelen in nl?
http://www.new-line.nl/

kan jij mij dan wat vertellen over het draagcomfort van de shure e2's? Ik wil echt dopjes voor onderweg die zeer makkelijk in en uit doen zijn overal. Ik lees hier en daar dat ze qua gemak en comfort wat tekort schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een bijna een weekje de Shure E2's. Deze gebruik ik (bijna) elke dag op de trein van en naar het werk, en ook op het werk zelf (ik word gek van al die telefoons).

Positieve punten
- Klankkwaliteit is echt goed,
- Noise canceling effect is ook heel goed (je hoort echt bijna niets meer van de omgevings geluiden).

Negatieve punten:

Grootste minpunt is het draagcomfort en het in- en uitdoen van dopjes. Dit is laatste is een vreselijk irritant gepriegel en het werkt echt op mijn zenuwen :(
- De foamsleeves zijn het comfortabelst, maar zijn op 1-2-3 vuil en smerig. Ze blokkeren het omgevings geluid wel goed. Het inbrengen in mijn linkeroor gaat zonder problemen en ik voel ze bijna niet meer zitten. In mijn rechteroor krijg ik ze er veel moeilijker in en het dopje blijf je voelen.

- Aangezien die foamsleeves veel te snel vuil worden ben ik overgestapt op de flexsleeves. Het inbrengen hiervan is echt een vreselijk gefriemel. In mijn rechteroor gaat het zonder enig probleem en ik voel er niets van. (het tegenovergestelde van de foamsleeves) In mijn linkeroor is het heel wat anders: steek ik ze te diep doet mijn oor op 10 minuten pijn en ik voel ook een druk (het zelfde gevoel alsof in je de bergen rijdt). Slikken met mijn mond open doet de druk in mijn linkeroor wel verdwijnen, maar zorgt er voor dat het oortje uit de oorgang 'floept'. Je voelt dat er lucht tussen het dopje en oorgang gezogen wordt. Steek ik ze niet diep genoeg dan trekt het geluid op niets. :'(
Tot nu toe heb ik nog niets gevonden die optimaal / pijnloos / makkelijk is voor mijn linkeroor.
Hoe ik het ook probeer mijn linker oor blijft een probleem geval.

Het grote probleem is dat je de perfecte positie moet vinden. En dat is echt niet eenvoudig. Bij het minste dat het dopje gedraaid zit is het geluid onmiddellijk slecht.
Ik heb het gevoel dat zelfs de kleinste maat net iets te groot is voor mijn oren.

- Laatste punt: aangezien de kabels aan de bovenkant en zo achter je oorschelp lopen schuurt de draad over je oorschelp als je je hoofd draait / beweegt. Door de wrijving op je oorschelp onstaat een soort van 'rumble' die het geluid vertroebelt.

Ik hoor veel mensen hier klagen dat bij het uitdoen van de dopjes ze het gevoel hebben dat hun oor vacuum gezogen wordt. Dit gevoel heb ik totaal niet, eerder het omgekeerde. Ik heb precies het gevoel alsof het dopje 'voor' mijn oorgang ligt (zeker bij mijn linker oor). Ik krijg ze er echter op geen enkele comfortabele manier 'in'.

Tot nu toe ben ik mijn heel tevreden over de geluidskwaliteit, maar het draagcomfort is echter heel wat minder. Ik zal wel zien hoe het verder evolueert, misschien doe ik op dit moment iets verkeerd waardoor ze niet goed zitten. Maar als het echt niet betert overweeg ik sterk van ze te verkopen.

Let op: het is niet de bedoeling van de E2's af te breken. Ik zou zeggen: try before you buy. Maar dit is echter niet zo makkelijk. Ik de mijne ook gekocht op Ebay zonder ze eerst te kunne proberen. Ik ging er van uit dat ze wel zouden passen. Dit is tot nu niet het geval.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Eens met Cognos. Ik wil echt geen zeikerd zijn hoor, en heb het echt geprobeerd, maar het wil gewoon niet. Daarnaast zit dat 'druk op je oren' verhaal me gewoon niet lekker. Het geluid is geweldig, maar ik ben niet van plan daar mijn oren voor op het spel te zetten. Twijfel, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:13

Crusader

Arc Nature

Eindelijk de MDR-EX51 gekocht, nu baal ik als een stekker van die k*tdingen.
Geluid is super, zolang je maar stilzit.
Ik gebruik die krengen op de fiets en lopend, maar als ik mijn vingers niet op die doppen hou pleuren ze uit m'n oren.
Gebruik de middelmaat rubbers, de kleinste zijn helemaal hopeloos en de grootste passen gewoon niet. Met de middelmaat heb ik ook de beste geluidskwaliteit.

Dus, ik zoek andere doppen met gelijkwaardige geluidskwaliteit die niet uit je oren pleuren.

En dat voor 45 euro, achterlijk gedoe :(

Ik zie in de startpost de MDR-EX81 staan, ik hoop dat dat een goed alternatief zou kunnen zijn.
Iemand nog tips die niet te veel geld kosten? meer dan 100 euro voor een paar doppies vind ik echt te ver gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Crusader op 01-02-2005 11:09 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NrG_82 schreef op maandag 31 januari 2005 @ 23:14:
[...]

Hoe het geluid van die telefoon is weet ik niet, maar weet je wel zeker dat je telefoon een ingang heeft voor een gewone 3,5mm mini-jack die aan de EX71-doppen zit? Mijn Nokia (7250i) heeft namelijk alleen zo'n ingang voor zo'n platte stekker zoals deze en m'n vorige Nokia was alleen geschikt voor een 2,5mm mini-jack, dus in beide telefoons pasten geen doppen met standaard mini-jack.

Of het geluid van je telefoon nu wel of niet EX71-waardig is, je zult er zeker op vooruit gaan, zowel qua geluidskwaliteit, als qua draagcomfort, want dat is van die Nokia dingen behoorlijk ruk..
DeeD2k2 schreef op maandag 31 januari 2005 @ 23:31:
Wat dacht je ervan een 3.5mm jack bus aan het ding te modden. Dan houd je de Sony's heel en kan je er ook nog andere dopjes aan doen. Ook weet je den zeker dat je er geen spijt hebt als je een andere telefoon koopt.
Ja ik weet zeker dat er 3.5 jacks op passen, want dat heb ik er zelf op gemod >:)

edit: zijn er trouwens nog verschillende maten van de ex71's? Ik kan daar niet voor kiezen als ik op nederlandse internetwinkels rondkijk :?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 01:16:
[...]

http://www.new-line.nl/

kan jij mij dan wat vertellen over het draagcomfort van de shure e2's? Ik wil echt dopjes voor onderweg die zeer makkelijk in en uit doen zijn overal. Ik lees hier en daar dat ze qua gemak en comfort wat tekort schieten.
euhm ja, ik heb ze nog niet binnen, maar over het draagcomfort, het schijnt dat er nieuwe ultra soft sleeves uitkomen voor de e2's (vergelijkbaar met die van de sony mdr-ex71) die het draagcomfort stukken verbeterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 09:56:
Ja ik weet zeker dat er 3.5 jacks op passen, want dat heb ik er zelf op gemod >:)
Kan je eens een fotootje posten? Ik wil wel eens zien hoe je dit opgelost hebt...
edit: zijn er trouwens nog verschillende maten van de ex71's? Ik kan daar niet voor kiezen als ik op nederlandse internetwinkels rondkijk :?
Nee. Er zitten siliconen opzetsukjes bij in drie maten. S, M en L. In veruit de meeste gevallen past één daarvan. In sommige gevallen, meestal bij rubberen (EX51) of schuimrubberen (Koss 'The Plug') drukken ze zichzelf weer naar buiten, en zullen ze bij minder mensen goed zitten. Misschien zou Crusader het daar dus ook op kunnen wagen en de EX71 proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG_82
  • Niet online

NrG_82

Canon & Apple equiped

En de kabellengte is standaard ongeveer 50cm, plus een meter verlengsnoer.

@Cognos: links een foamsleeve en rechts een flexsleeve dragen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

@DeeD2k2: zijn die opzetstukjes van de EX71 niet los te krijgen? Om nou weer een compleet nieuwe set te kopen... Als die EX71 qua geluidskwaliteit nog beter is dan de EX51 wil ik het wel overwegen. Of zouden die stukjes van de EX71 niet passen op de EX51?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou in die prijsklasse idd voor de 71 serie gaan of de sharps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Even een stukje uit de SP over de 51 en 71:
Ze verschillen wel degelijk van elkaar.
[...]
Het belangrijkste verschil is het materiaal waar de dopjes van gemaakt zijn. Het stuk van de EX51 dat in je oor gaat is van rubber, die van de EX71 van siliconen. De tweede zitten daardoor iets lekkerder.
De 71's zitten dus iets lekkerder, maar dan vraag ik me af of ze ook beter blijven zitten.
Volgens de SP zou er dus geen verschil in geluidskwaliteit zitten.
Heeft iemand ervaring met de EX51 ten opzichte van de EX71 wat het blijven zitten betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeeD2k2 schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 11:19:
[...]
Kan je eens een fotootje posten? Ik wil wel eens zien hoe je dit opgelost hebt...
Ja hoor, komt-ie:

Afbeeldingslocatie: http://img162.exs.cx/img162/9959/mod10bu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img185.exs.cx/img185/1657/mod21yp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img183.exs.cx/img183/6094/mod38ln.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img183.exs.cx/img183/876/mod44tt.jpg

Lijkt me wel duidelijk zo :Y)
Hoe heb ik het gedaan:
-de nokia oordopjes afgeknipt (zodat er nog voldoende draad overblijft voor de plug);
-het draadje strippen, je ziet nu een rode en koperen, en een groene en een koperen;
-niet vergeten het plastic omhulsel van de plug eerst op het draad te zetten;
-2 koperen draadjes (dat zijn de min-draden) aan elkaar gedraaid;
-de koperen draadjes (die nu aan elkaar vast zitten) op de "sleeve" gesoldeerd;
-de rode (=rechts plus) op de "ring" gesoldeerd;
-de groene (-links plus) op het overgebleven contact gesoldeerd;
-plastic omhulseltje er weer opdraaien;
-met een lijmpistool ff wat lijm in het gaatje waar de draadjes uitkomen schieten, zo kunnen de draadjes niet losgewrikt worden.

KLAAR

Hoe zit de 3.5 stereo plug in elkaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.diyha.co.uk/images/jack.gif
ring=rechts=rood (op de tekening blauw;
tip=links=groen (op de tekening rood);
sleeve=mindraad=koper (op de tekening zwart).

Misschien is het niet echt goed bestand tegen draadbreuk, maar ik ga er gewoon voorzichtig mee om dus ik zal er niet zo gauw last van krijgen. Wees niet bang dat de verschillende draadjes elkaar raken, want ze zijn geïsoleerd (dat is die rode/groene verf). Let er wel op dat als je ze soldeert, dat ze op het gesoldeerde stuk niet geïsoleerd zijn. Dus soldeer gewoon netjes het uiterste uiteinde ( :) ) aan de plug, zo kan er weinig misgaan.

Zo, duidelijker kan volgens mijn niet :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Goed, ik heb vanmiddag in een winkel met zowel de EX51 als de EX71 in m'n handen gestaan.
Wat blijkt? In tegenstelling tot wat ik hier lees zijn de oorstukkies van beide doppen identiek! Dus allebei hebben ze, zoals de verpakking aangeeft, "silicone rubber" pasvormpjes. Ik heb dus maar niet de EX71 gekocht, ik zou er niks mee opschieten.

Ik overweeg nu de Shure E2c. Tja, je moet wat.
Kan iemand me vertellen of die dingen wél goed blijven zitten bij wandelen, fietsen e.d.?
En hoe zit het met de basweergave van de E2c ten opzichte van de EX51's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-07-2024

jonggoud.nl

@>--"--,--{

Kent iemand de MDR-NC11A van Sony? Het gaat hier om Earbut noise cancelling headphones (ze moeten dus het geluid van buitenaf verminderen). Ik heb een Sony noise cancelling headphone gehad (een gewone dus) en deze werktte erg goed, maar die is al een tijdje kapot, en ik heb nu een Ipod waar ik nieuwe headphones op wil aansluiten.

Ze kosten rond de 80 euro (90 incl verzenden).

Iets meer info:
Specifications

Type: Lateral, In-the-ear, Closed, Dynamic
Driver Unit: 9mm diameter
Cord: OFC 1.5 litz wire
Plug: Gold-plated, L-Shaped stero Mini Plug
Power source: Single 4 shape dry cell battery ×1
Electric battery durations: Approximately 40 hours
Mass: Approximately 47g
link: http://www.audiocubes.com...e-Canceling_Earphone.html
Afbeeldingslocatie: http://www.audiocubes.com/images/sony_mdrnc11a.jpg

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die nokia mod is echt prachtig ik draag dat ding nooit omdat ik die oordopjes gewoon weg kut vind zitten...
ik heb ook die sony oordopjes die zitten echt relax...
meschien nog mar paar aanschaffen en dan direct op me nokia headset maken dat.
dan zal ik hem wel dragen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 09:11:
... Let op: het is niet de bedoeling van de E2's af te breken. Ik zou zeggen: try before you buy. Maar dit is echter niet zo makkelijk. Ik de mijne ook gekocht op Ebay zonder ze eerst te kunne proberen. Ik ging er van uit dat ze wel zouden passen. Dit is tot nu niet het geval.
Ik had exact het zelfde maar dan met mn rechteroor! Ik heb de moed na 2 weken opgegeven en overstag gegaan en E3's gekocht. De siliconendopjes zitten gruwelijk veel beter dan die plastik stukken! Bij de E3 trek je met silicoon je oor vacuüm als je het dopje eruit trekt, bij de E2 had ik wederom meer het gevoel wat jij had.
Ik vond persoonlijk de geluidskwalteit nogal zwak en werd aangenaam verrast door de E3 en het vele betere beluid daar van. Maar je betaald daar natuurlijk ook voor!

Op het moment vervloek ik het draagcomfort van de E3, het isolatie effect van de siliconen dopjes het gebrek aan diepgang in de bas; maar dat kostte me wel een westone um2 met canal comply tips (geen gezeik bij het indoen, zeer goede isolatie, uitwasbaar ;) ). Door de 2 drivers van de um2 is deze in staat vele hertzen dieper in de bas te duiken wat je direct hoort als je ze indoet na een half jaar E3 :)
Al met al is de E3 geen slechte keus imho, de E2 juist wel door het belachelijke draagcomfort; misschien dat dat veranderd met de siliconen opzetstukjes (tip: die van de EX51/ex71 passen ook op de E2). Als ik nu geld zou moeten uitgeven aan dopjes zou ik eerder de UM1's kopen dan E2's! Al spaar ik dan wel door voor nieuwe UM2's (op zn minst).

Na weer lofzang te geven over high end dopjes, hoe is het met de grote review van Boekhouder? Die zou eind jan. begin feb komen en volgens mij agenda is het nu absoluut begin feb. :)

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

Zijn er hier mensen met ervaringen met die E888's van Sony?

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LightYears schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 22:26:
maar dat kostte me wel een westone um2 met canal comply tips (geen gezeik bij het indoen, zeer goede isolatie, uitwasbaar ;) ).
Zijn die canal comply tips ook voor de Shure E3 (die ik deze week binnenkrijg :)) te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG_82
  • Niet online

NrG_82

Canon & Apple equiped

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 17:10:
[...]

Ja hoor, komt-ie:

[knip]

Zo, duidelijker kan volgens mijn niet :)
Mooi gedaan man! Ik moet toch maar eens leren solderen, want die Nokia dingen dragen idd voor geen ene meter.. :/
Kun je zo'n 3,5mm jack bus gewoon halen bij de elektronica-zaak / handyman / onderdelenhuis op de hoek? Dit is echt wel het proberen waard, als ik die headset verneuk maakt dat weinig uit, want zo draag ik hem idd ook vrijwel nooit. Gebruikte hem eerst wel eens in de auto, maar ik sinds ik de EX71-doppen een tijdje heb wil ik die dingen gewoon echt niet meer inhebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jup, gewoon die plugs gehaald bij de electronica-zaak op het dorp. Ik heb overigens ook een plug gehaald voor de nokia-oordoppen, zodat ik die er nog altijd op kan zetten.

Zo kan ik goed het verschil horen tussen die bagger oordopjes van nokia en die van mezelf :)
Crusader schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 15:22:
Even een stukje uit de SP over de 51 en 71:

[...]

De 71's zitten dus iets lekkerder, maar dan vraag ik me af of ze ook beter blijven zitten.
Volgens de SP zou er dus geen verschil in geluidskwaliteit zitten.
Heeft iemand ervaring met de EX51 ten opzichte van de EX71 wat het blijven zitten betreft?
Volgens de site van sony verschillen ze niet van elkaar (ik kan tenminste geen verschillen ontdekken). Het enige verschil dat ik kan ontdekken, is dat de EX51 een normaal draad heeft met een L-stekker en de EX71 een draad heeft, waarmee je kan kiezen tussen een kort draad (voor afstandsbedieningen, met een rechte stekker) en een lang draad (met L-stekker) d.m.v. een verloopstekkertje.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

volgens mij hebben de de 71 ook veranderd, het draad voelt anders aan dan degene die ik eerst had, de dopjes zijn wel hetzelfde gebleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 23:36:
[...]

Zijn die canal comply tips ook voor de Shure E3 (die ik deze week binnenkrijg :)) te gebruiken?
ja, maar vergeet niet dat ze er "niet" voor zijn gemaakt en een ander klankbeeld kunnen opleveren dan je hoopt. (dat gebeurde ook met de siliconen shure stukjes op de westones -> bagger geluid, erg dof)

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-08 15:04
Wat ik me nu afvraag is of duurdere dopjes ook langer meegaan. Ik heb altijd standaard dopjes gehad of vervangende dopjes van een euro of 15 max, en met uitzondering van mijn iPod dopjes waren die dingen allemaal na anderhalf jaar kapot, de bassen gaan dan kraken (iPod dopjes deden er ruim 2 jaar over om kapot te gaan). Ik vind zelf niet dat ik op een extreem hoog volume speel, dus zijn goedkope dopjes inderdaad ook slechter qua levensduur?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb de ex51 gekocht, die zitten prettig, al heb ik links de L en rechts de M. :)

De verpakking van de 71 heb ik ook vastgehad, de beschrijving is bij beide hetzelfde, beide hebben dus nu siliconen! Alleen het kortere snoertje is het verschil. Ik denk dat dit aangepast moet worden in de startpost?!

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

Weet iemand nog een adres waar ik die sony E888's kan kopen? Die mensen van dat head-fi forum willen alleen naar US/Canada sturen dus... Op speurders/marktplaats kan ik er ook al geen vinden :(

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leokennis schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 14:17:
Weet iemand nog een adres waar ik die sony E888's kan kopen? Die mensen van dat head-fi forum willen alleen naar US/Canada sturen dus... Op speurders/marktplaats kan ik er ook al geen vinden :(
http://www.i-shopping4u.com/sony_mdr_e888sp_earbud.html

Maar welke zijn nou beter: de ex71 of de e888? Ik hou wel van veel bass overigens. En is dat een grote vooruitgang t.o.v. de oordopjes die ik nu heb (e818)?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Hmpf, ik blijf maar last houden van mijn E3's, en krijg ook enorm last van mijn oren. Ik denk dat ik ze wegdoe, kennelijk is dit niet voor mij weggelegd. Iemand interesse? Voor, laten we zeggen, 115 euro zijn ze van jou.

:{.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 15:07:
[...]
Maar welke zijn nou beter: de ex71 of de e888? Ik hou wel van veel bass overigens. En is dat een grote vooruitgang t.o.v. de oordopjes die ik nu heb (e818)?
Lees de startpost en je komt dit tegen:
Als je ze nog kan vinden kan je ook de Sony MDR-E888 proberen. Deze, normale (niet in-ear) dopjes, zou je Sony's beste dopjes kunnen noemen en worden door sommigen zelfs beter gevonden dan de Shure E2's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

pjottum schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 09:39:
Ik heb de ex51 gekocht, die zitten prettig, al heb ik links de L en rechts de M. :)

De verpakking van de 71 heb ik ook vastgehad, de beschrijving is bij beide hetzelfde, beide hebben dus nu siliconen!
Precies mijn bevindingen, die ik een paar posts eerder al plaatste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
Vertrouw niet te veel op verpakkingen, want anders was de wereld echt heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 11:38
De shure e5c schoppen kont,vandaag binnen gekregen.Gebruikt gekocht op het head-fi forum!!
Zwaar heersende doppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

coptician schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 19:29:
Vertrouw niet te veel op verpakkingen, want anders was de wereld echt heel anders.
De verpakking was de bevestiging voor hetgeen ik zag aan de doppen. EX51 en EX71 hebben écht dezelfde rubbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bluto schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:47:
De shure e5c schoppen kont,vandaag binnen gekregen.Gebruikt gekocht op het head-fi forum!!
Zwaar heersende doppen.
Wat had je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shnazzle
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 10:34
Even tussendoor, heeft iemand toevallig nog medium-sized dopjes voor de sony 71 liggen? Ik ben er een kwijt geraakt. De smalls zijn iets te klein en large zitten niet zo lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@oerggg...

heej netjes die nokia mod.

maare hoe heb je binnekant gesoldeerd het vrouwtje laat maar zeggen waarin je de sony dopjes prikt.
heb je daar ook tekening van hoe die draadjes daarin gesoldeerd moeten worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me heeft zijn Shure E3 binnen! (8>
Binnenkort kunnen jullie een review verwachten, ik wil ze pas beoordelen als ik uitgevogeld heb hoe ik ze het best kan indoen, en ze natuurlijk al aardig ingespeeld zijn. :) Ze klinken gelijk al beter dan de MX400 die ik ervoor had, dus ik verwacht aardig wat van deze dopjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 17:00
en voor iedereen die een alternatief voor oordopjes zoekt... kan ik de KOSS KSC-35 aanraden... geluid is subliem.. comfort fantastisch (je voelt ze nauwelijks) en ze blijven goed zitten:
Afbeeldingslocatie: http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/files/graphics/$file/KSC35_lg.jpg
* Frequency Response: 15-25,000 Hz
* Unique sportclip design fits around the ear, eliminating the headband
* Dynamic element design for deep bass performance
* Includes convenient carrying case
* Straight, dual entry 4 foot cord
* Includes 1/8" and 1/4" stereo plugs for home and portable use
De lage tonen zijn geweldig... ik heb de beroemde Sony's ook gehoord... doordat die dingen echt in je oren zitten en ze geheel afsluiten klinken de lage tonen natuurlijk heel anders dan bij dit systeem. Maar de 35's geven toch een lekkerdere klank. Welke beter is, is dan ook een kwestie van smaak... waar het eigenlijk om gaat is waar je voorkeur naar uitgaat... in-eardopjes of over-ears.

Overigens is de KSC-55 nieuwer maar zeker niet beter... oa doordat hij niet goed op je oren zit en zwaar is.
De KSC-75 (jan'05) is pas uit, lijkt beetje op de 35. Ondanks dat in de KSC-75 een andere techniek zit, klinkt hij vrijwel hetzelfde als de KSC-35.
het klemmetje is echter niet plastic maar van buigbaar metaal... hij zit erg goed ondanks datie zwaarder is dan de KSC-75.
Afbeeldingslocatie: http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/files/graphics/$file/KSC75_lg.jpg
* Frequency Response: 15-25,000 Hz
* Titanium-coated high polymer diaphragm for accurate sound reproduction
* Dynamic element design for extended frequency response
* Sportclip design fits around the ear to eliminate the headband
* Neodymium iron boron magnet structures for deep bass performance
* Oxygen-free copper voice coils for signal clarity
* Straight, dual entry 4 foot cord

keus tussen de KSC-75 en de 35 hangt dan ook meer af van uiterlijk, de 75 is wit, de 35 is zwart, bovendien is de 35 erg moeilijk verkrijgbaar.

Ik gebruik geen oordopjes meer... dit zit lekkerder... :)
Bovendien kan je net zo makkelijk als bij oordopjes even eentje eraf halen om wat te horen... is praktischer dan bijv. een kop/necktelefoon.

[ Voor 16% gewijzigd door Jazco2nd op 03-02-2005 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 16:13:
@oerggg...

heej netjes die nokia mod.

maare hoe heb je binnekant gesoldeerd het vrouwtje laat maar zeggen waarin je de sony dopjes prikt.
heb je daar ook tekening van hoe die draadjes daarin gesoldeerd moeten worden ?
Hmz duidelijker dan het volgende plaatje kan volgens mij niet :)
Afbeeldingslocatie: http://img217.exs.cx/img217/3597/jack6ls.gif

@Jazco2nd

Hoe duur waren die dingetjes?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 11:38
Shure E2c.Wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWs
  • Laatst online: 31-07 08:15

WWs

Ik kom regelmatig bij mn plaatselijke muziek(instrumenten etc.) winkel, ik zag daar toevalig de AKG IP1 liggen, ze zagen er best goed uit (kwa specs, uiterlijk niet zo...maar zien er aan de andere kant ook weer stoer/apart uit).

Hier wat feitjes erover :

System : dynamic
Audio bandwidth : 20 Hz to 20,000 Hz
Sensitivity : >100 dB/mW
Max. SPL capability : 50 mW
Rated impedance : 50 ohms
Connecting cable : Y cable, 1.5 m (5 ft.)
Connector : TRS mini jack plug
Net weight : 20 g (0.7 oz.) incl. cable
Prijs : 60 euro (bij www.eig.nl dan, bij andere winkels heb ik ze duurder gezien)

en natuurlijk plaatjes :
http://www.eig.nl/pi/1202163351-2.jpg // van mn plaatselijke muziekboer

http://www.hearsafe.de/sonderposten/online/akg_ip1.gif // een duitse, maar informatieve plaatje :

Ik kan nergens een goede review ervan vinden, maar de sites die ik vind zijn ze heel erg positief, ik heb ook gelezen dat de toetsenist van Tower of Power (een bekende Jazz band, erg goed) hem ook gebruikt...

[ Voor 4% gewijzigd door WWs op 03-02-2005 19:18 . Reden: ff wat overzichtelijker gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Servor schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 17:59:
Hmpf, ik blijf maar last houden van mijn E3's, en krijg ook enorm last van mijn oren. Ik denk dat ik ze wegdoe, kennelijk is dit niet voor mij weggelegd. Iemand interesse? Voor, laten we zeggen, 115 euro zijn ze van jou.

:{.
hoi,

ik heb wel interesse in die e3's van jou,heb je mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 19:58:
[...]

hoi,

ik heb wel interesse in die e3's van jou,heb je mail.
info @ jarma . nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Kan iemand me vertellen of de Sony MDR-E888's wel goed in je oren blijven zitten bij fietsen e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-07 08:03
WWs schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 19:15:
Ik kom regelmatig bij mn plaatselijke muziek(instrumenten etc.) winkel, ik zag daar toevalig de AKG IP1 liggen, ze zagen er best goed uit (kwa specs, uiterlijk niet zo...maar zien er aan de andere kant ook weer stoer/apart uit).

Hier wat feitjes erover :

System : dynamic
Audio bandwidth : 20 Hz to 20,000 Hz
Sensitivity : >100 dB/mW
Max. SPL capability : 50 mW
Rated impedance : 50 ohms
Connecting cable : Y cable, 1.5 m (5 ft.)
Connector : TRS mini jack plug
Net weight : 20 g (0.7 oz.) incl. cable
Prijs : 60 euro (bij www.eig.nl dan, bij andere winkels heb ik ze duurder gezien)

en natuurlijk plaatjes :
http://www.eig.nl/pi/1202163351-2.jpg // van mn plaatselijke muziekboer

http://www.hearsafe.de/sonderposten/online/akg_ip1.gif // een duitse, maar informatieve plaatje :

Ik kan nergens een goede review ervan vinden, maar de sites die ik vind zijn ze heel erg positief, ik heb ook gelezen dat de toetsenist van Tower of Power (een bekende Jazz band, erg goed) hem ook gebruikt...
Enkel als ik het bereik bekijk zou ik de hierboven genoemde Kozz even bekijken.

Overigens heb ik eindelijk mijn E2's terug. Love it !! (btw: Belgische Shure importeur zijn de grootste klootzakken die er zijn, zo onvriendelijk en dom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWs
  • Laatst online: 31-07 08:15

WWs

jvvv schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 00:24:
[...]

Enkel als ik het bereik bekijk zou ik de hierboven genoemde Kozz even bekijken.
20 tot 20.000hz is in principe genoeg...en ik hoef die Koss niet, hij valt teveel op ;) (dat is nou weer een plus punt van die AKG, die gaan (dacht ik) langs je rug.)

Ik heb op dit moment een 71'tje, opzich wel een leuke ding, maar een AKG in-ear oordopjes lijken me beter, sinds AKG een hele goede merk is (best veel muziek producten) heb ik wel vertrouwen in die oordopjes, maar het is toch wel beter als ik eerst een duidelijke review er van kan lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door WWs op 05-02-2005 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:13
Heb voor m'n PDA die ik binnenkort ga kopen alvast budget dopjes gekocht, de Philips HE260, ik moet zeggen, de kwaliteit valt mij alleszins mee voor deze prijs. Nee ik ben absoluut géén audiofiel maar de bas is lekker en ze zitten best aardig. Een aanrader als je niet zoveel geld aan doppen wilt besteden of later pas duurdere wilt kopen, ze waren trouwens €6,99 bij de kijkshop.

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitos
  • Laatst online: 14-04 20:57
Heb vandaag mijn shure E2c's ontvangen _/-\o_ , Klinken vele malen beter dan mijn oude Sennheiser MX500 :*) . alleen om ze echt goed in te krijgen is nog wel een beetje een gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-08 02:45
Heeft iemand toevallig ervaring met de Apple Earbuds (in-ear), èn de Sony 71's?
Want die Apple dingen glijden steeds uit mijn oor, dus ik vroeg me af of die Sony's wel goed blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Waarom heb je daarvoor ervaring nodig met beide dopjes? Het zijn twee totaal verschillende types. Dat je vergelijkbare oorschelpen hebt, betekend niet dat je gehoorgangen ook gelijk zijn.

Maar goed, ik heb wel ervaring met beide dopjes (gelukkig zijn de eerste niet van mezelf... ;) ). De Apple dopjes vond ik, qua draagcomfort, vergelijkbaar met de dopjes van Sennheiser: Hard plastic met daarom een schuimpje. Beide vielen snel uit mijn oren, omdat ze niet klem bleven zitten.
De EX71 blijven wel goed zitten. Door de verschillende maten opzetstukjes, passen ze ook in mij oren... In wier oren niet? (Sorry, hier kan ik echt geen zinnige onderbouwing bij geven. 8)7 )

Moet leren lezen...

Voor de mensen die mij gemaild hebben, al dan niet over de openingspost: met ingang van 1 februari heb ik geen mail meer ontvangen omdat de forwarding service mijn account (weer eens) op non-actief heeft gezet. Kortom, ik heb weer een nieuw adres waar je je mededelingen nogmaals naar toe mag sturen…

[ Voor 3% gewijzigd door DeeD2k2 op 05-02-2005 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

DeeD2k2 schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 20:22:
De EX71 blijven wel goed zitten. Door de verschillende maten opzetstukjes, passen ze ook in mij oren... In wier oren niet?
In mijn oren niet. Bij mij glijden ze er ook steeds uit. Heel irritant.
Heb dus maar in het verre oosten de MDR-E888 besteld. Duurt nog twee weken voordat ze binnen zijn, hopelijk blijven die wél zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-08 02:45
DeeD2k2 schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 20:22:
De Apple dopjes vond ik, qua draagcomfort, vergelijkbaar met de dopjes van Sennheiser: Hard plastic met daarom een schuimpje. Beide vielen snel uit mijn oren, omdat ze niet klem bleven zitten.
Dat zijn dus de standaard Apple dopjes, en niet de Earbuds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Sorry, ik moet leren lezen... 8)7 Je hebt gelijk. :X
Crusader schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 20:27:
Heb dus maar in het verre oosten de MDR-E888 besteld. Duurt nog twee weken voordat ze binnen zijn, hopelijk blijven die wél zitten.
Toch blijf ik het vreemd vinden. Weet je bijvoorbeeld zeker dat je oren 100% schoon waren? Een beetje oorsmeer werkt ze bij mij namelijk ook zo naar buiten. Hoe het met de grootte zit weet ik niet, Large past mij namelijk ook. Niet dat ik zulke grote oren heb; de dopjes rollen zich als het ware op tot een balletje. Ik kan we wel voorzetllen dat, als ze echt te groot zijn, ze zich dan weer naar buiten drukken.
Ik hoop dat de E888 wel wat voor je zijn...

[ Voor 89% gewijzigd door DeeD2k2 op 05-02-2005 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
suspect schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 19:57:
Heeft iemand toevallig ervaring met de Apple Earbuds (in-ear), èn de Sony 71's?
Want die Apple dingen glijden steeds uit mijn oor, dus ik vroeg me af of die Sony's wel goed blijven zitten.
Ja, persoonlijk vind ik de 71's stukken beter, niet alleen qua comfort maar ook geluid, maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

@DeeD2k: in de oren blijft het altijd wel wat vettig, ik heb ook de indruk dat het de vettigheid is die de dopjes na een paar minuten naar buiten laat glijden. Dopjes als de 51's en 71's vind ik nou ook niet echt uitblinken in hygiëne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand hier die mischien een paar sony mdr-ex71 S tips niet gebruikt?

heb net me shure e2's binnen, en krijg met veel moeite de kleine plugs in me oor. wil daarom de sony plugs modden voor de e2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Crusader schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 20:27:
[...]

Welke site heb je ze besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 03-08 11:58

Jag

Sja, ik zit ook te overwegen om oordopjes te kopen, maar ben er nog niet zo zeker van. Heb dit topic nu gelezen, maar zit nog met een paar vragen:
- bij mij hebben (gewone) oordopjes nog nooit gepast, altijd te groot, zat voor geen meter. Toen ik oordoppen op maat heb laten maken (gehoorbescherming), toen was mijn gehoorgang ook te klein voor een lineaire demping (oordoppen zitten verder wel goed). Dus ik maak me zorgen over dat als ik oordoppen bestel, dat ze niet gaan passen. Kun je ze ook op maat laten maken? Of is dat heel duur? En welke doppen passen in kleine oren :) ?
- ik zou ze veel gebruiken (met name) op de fiets. Zijn er doppen die goed genoeg afsluiten zodat het geluid niet totaal overstemd wordt door het windgeruis? Ik fiets behoorlijk hard namelijk :) (30+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Ok, die site ken ik. Jammer, dacht dat ik een nieuw adresje had :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

MauriX schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 17:22:
Ok, die site ken ik. Jammer, dacht dat ik een nieuw adresje had :D
Maakt toch niet uit? Als je ze wilt bestellen kun je dat veilig daar doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me heeft even rondgekeken voor custom molds voor z'n E3's

Bij www.sensaphonics.com doen ze het voor $100,- plus de kosten voor oorimpressies en verzending, voor de geinteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG_82
  • Niet online

NrG_82

Canon & Apple equiped

Jag schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 15:53:
Sja, ik zit ook te overwegen om oordopjes te kopen, maar ben er nog niet zo zeker van. Heb dit topic nu gelezen, maar zit nog met een paar vragen:
- bij mij hebben (gewone) oordopjes nog nooit gepast, altijd te groot, zat voor geen meter. Toen ik oordoppen op maat heb laten maken (gehoorbescherming), toen was mijn gehoorgang ook te klein voor een lineaire demping (oordoppen zitten verder wel goed). Dus ik maak me zorgen over dat als ik oordoppen bestel, dat ze niet gaan passen. Kun je ze ook op maat laten maken? Of is dat heel duur? En welke doppen passen in kleine oren :) ?
- ik zou ze veel gebruiken (met name) op de fiets. Zijn er doppen die goed genoeg afsluiten zodat het geluid niet totaal overstemd wordt door het windgeruis? Ik fiets behoorlijk hard namelijk :) (30+).
De Sony EX71sl worden iig geleverd met small, medium en large silliconen opzetstukjes, waardoor het eigenlijk bij iedereen in het oor zou moeten passen. Er zijn hier volgens mij nog niet veel mensen geweest waarvoor zelfs de small te klein waren.
Ik heb laatst eens even een duurtraining (>=30km/h) gedaan op de racefiets met die doppen in en op zich vond ik het redelijk goed te doen. Je hoort de wind wel redelijk, maar het de muziek vind ik ook nog wel goed hoorbaar. Het kan waarschijnlijk beter, maar dan kom je of bij een hoofdtelefoon met schelpen die goed afsluiten, of misschien duurdere in-ears die beter sealen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Houd er wel rekening mee dat het wel wenselijk is nog enigszins wat van de overige weggebruikers te kunnen horen, ivm. de verkeersveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

NrG_82 schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 22:21:
[...]
Ik heb laatst eens even een duurtraining (>=30km/h) gedaan op de racefiets met die doppen in en op zich vond ik het redelijk goed te doen.
Bij mij schuiven ze binnen 5 minuten fietsen al langzaam uit m'n oren. Eerst hoor je bas minder worden, waarna ze er gewoon uitpleuren. Medium en large rubbers geprobeerd, beide hebben dit probleem. Wel balen, want het geluid is prima van die doppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

NrG_82 schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 22:21:
[...]

De Sony EX71sl worden iig geleverd met small, medium en large silliconen opzetstukjes, waardoor het eigenlijk bij iedereen in het oor zou moeten passen. Er zijn hier volgens mij nog niet veel mensen geweest waarvoor zelfs de small te klein waren.
Ik heb laatst eens even een duurtraining (>=30km/h) gedaan op de racefiets met die doppen in en op zich vond ik het redelijk goed te doen. Je hoort de wind wel redelijk, maar het de muziek vind ik ook nog wel goed hoorbaar. Het kan waarschijnlijk beter, maar dan kom je of bij een hoofdtelefoon met schelpen die goed afsluiten, of misschien duurdere in-ears die beter sealen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Houd er wel rekening mee dat het wel wenselijk is nog enigszins wat van de overige weggebruikers te kunnen horen, ivm. de verkeersveiligheid.
Ik las hier in dit draadje al van mensen waarbij ze niet goed pasten. Maar ja, er is maar 1 manier om daar achter te komen natuurlijk, en dat is ze kopen. Ze ff passen zal er wel niet bij zijn :).
Crusader schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 22:31:
[...]

Bij mij schuiven ze binnen 5 minuten fietsen al langzaam uit m'n oren. Eerst hoor je bas minder worden, waarna ze er gewoon uitpleuren. Medium en large rubbers geprobeerd, beide hebben dit probleem. Wel balen, want het geluid is prima van die doppen.
Bij mij zal ik zoiezo small moeten gebruiken, maar vraag me af of dat klein genoeg is. En zeker ook het deel dat niet in je gehoorgang zit maar in je oorschelp, daar heb ik ook weinig vertrouwen over dat dat gaat passen. Normale oordopjes passen daar ook nooit. Waarom heeft iedereen van die grote oren :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrG_82
  • Niet online

NrG_82

Canon & Apple equiped

Crusader schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 22:31:
[...]

Ik druk ze af en toe even aan, vooral wanneer de ene er ietsje verder uitschuift dan de ander, want dan hoor je een verschil in geluid. Maar eruit vallen had ik geen last van. Verschilt blijkbaar per oor, zal daarom weinig anders opzitten dan gewoon proberen. Maar 't is ook zo lastig om 4 paar dopjes te moeten proberen (en betalen...) voordat je de goeien gevonden hebt. 't Zelfde geldt ook voor de maat. En passen is er idd helaas niet bij, Jag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ff over die 71 van SONY,

schuiven die silliconen dopjes steeds van dat oordopje af als je steeds je dopje in en uit je oor haalt?
Of zitten ze goed vast? Ik vraag dit omdat je die silliconendopjes makkelijk kan wisselen ivm de maat, maar zitten ze dan wel goed vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 07:04:
Ff over die 71 van SONY,

schuiven die silliconen dopjes steeds van dat oordopje af als je steeds je dopje in en uit je oor haalt?
Of zitten ze goed vast? Ik vraag dit omdat je die silliconendopjes makkelijk kan wisselen ivm de maat, maar zitten ze dan wel goed vast?
Geen zorgen, ze blijven niet zomaar in je oren hangen waarna je ze er met veel pijn en moeite weer uit moet halen. Het is toch weer niet ZO makkelijk om die dopjes los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 17:00
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 17:09:
@Jazco2nd
Hoe duur waren die dingetjes?
had een mailtje gestuurd naar de importeur... de KSC-35 wordt niet meer verkocht in de winkel, alleen nog door KOSS zelf. Hij kon ze halen uit de VS... heeft me uiteindelijk ongeveer 40 euro gekost.
De KSC75 wordt wel gewoon verkocht... maar misschien nog niet in Nederland...
de importeur site (met prijzen, maar niet van de KSC's, je kan hem wel emailen daarvoor):
http://www.harrystrading.nl/koss.htm
Jag schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 15:53:
- bij mij hebben (gewone) oordopjes nog nooit gepast, altijd te groot, zat voor geen meter.
(...)
Dan kan ikje die Koss wel aanraden... mijn linkeroor is een tikkie afwijkend... kwam ik ook pas achter toen ik voor het eerst oordopjes indeed... waardoor het oordopje er gewoon niet inwil zonder me oortje pijn te doen. koss blijft gewoon zitten tijdens fietsen en houden je oren warm :) Ik had hiervoor Panasonics (soortgelijk type) die waren kleiner en hadden veel windgeruis... vreemdgenoeg heb ik daar geen last van bij deze (grotere) Koss. Maar misschien dat een in-eartelefoontje wel gewoon in je oor past?

[ Voor 50% gewijzigd door Jazco2nd op 09-02-2005 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Jag schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 23:43:
Bij mij zal ik zoiezo small moeten gebruiken, maar vraag me af of dat klein genoeg is. En zeker ook het deel dat niet in je gehoorgang zit maar in je oorschelp, daar heb ik ook weinig vertrouwen over dat dat gaat passen. Normale oordopjes passen daar ook nooit. Waarom heeft iedereen van die grote oren :P ?
Daar zou ik me niet te druk over maken. Dat je kleine oorschelpen hebt, betekend niet dat je gehoorgangen ook klein zijn. Bij mij vielen alle normale dopjes ook uit (behalve als er zo'n uitstulping aan zat, dan alleen bij veel bewegen), maar de in-ear dopjes blijven lekker zitten. En dat is bij de meeste mensen het geval.
Ook de opzetstukjes zullen niet zo'n probleem zijn. Toen ik ze voor het eerst zag, vroeg ik me ook af hoe ik dat in mijn oor moest krijgen. Maar het is maar heel dun siliconenrubber, dus het rolt zich uiteindelijk netjes in je oor op. Dus ook large past me (het zit alleen minder prettig)!

Nog een tip voor de EX71-eigenaren waarvan de dopjes langzaam uitglijden: Trek, tijdens het in doen, het stukje kraakbeen aan de voorkant van je oor naar voren. Dan krijg je ze er dieper in en, zodra je het weer loslaat, zal het de plastic buitenkant van het dopjes wat klem zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

NrG_82 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 00:14:En passen is er idd helaas niet bij, Jag..
Ja, is wel logisch natuurlijk. Maar gelukkig zijn ze niet zo heel duur, dus de schade valt te overzien mochten ze niet bevallen.
Jazco2nd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:24:Dan kan ikje die Koss wel aanraden... mijn linkeroor is een tikkie afwijkend... kwam ik ook pas achter toen ik voor het eerst oordopjes indeed... waardoor het oordopje er gewoon niet inwil zonder me oortje pijn te doen. koss blijft gewoon zitten tijdens fietsen en houden je oren warm :) Ik had hiervoor Panasonics (soortgelijk type) die waren kleiner en hadden veel windgeruis... vreemdgenoeg heb ik daar geen last van bij deze (grotere) Koss. Maar misschien dat een in-eartelefoontje wel gewoon in je oor past?
En op welke Koss doel je dan? Zijn dat geen dopjes maar, hoe zeg je dat, meer een soort gewone koptelefoon achtig iets?
DeeD2k2 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 15:13:Daar zou ik me niet te druk over maken. Dat je kleine oorschelpen hebt, betekend niet dat je gehoorgangen ook klein zijn. Bij mij vielen alle normale dopjes ook uit (behalve als er zo'n uitstulping aan zat, dan alleen bij veel bewegen), maar de in-ear dopjes blijven lekker zitten. En dat is bij de meeste mensen het geval.
Nou ja, dat ik een kleine gehoorgang heb weet ik wel gewoon. Dat hoorde ik namelijk zowel van de audioloog als toen ik oordoppen op maat liet maken. Na ja, niet pathologisch klein, maar gewoon wat kleiner dan normaal. Misschien dat ik het er maar gewoon op gok. Wat is een goede webshop ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
VideoPartner.nl stuurt ze voor 47 euro naar je op als je vooruitbetaald. Daarmee zijn ze de goedkoopste. Voor zover ik weet, zijn ze ook te vertrouwen, anders moet je de Shop Survey er eens op na slaan. En als je wat meer geduld hebt, kan je ze voor iets meer dan 36 euro bij deze inkoopactie krijgen...
Jammer dat Crusader de EX51 had, anders kon je die mooi overnemen, maar als je goed rondkijkt, kom je misschien nog een ontevreden EX71 gebruiker tegen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeeD2k2 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 20:14:
VideoPartner.nl stuurt ze voor 47 euro naar je op als je vooruitbetaald. Daarmee zijn ze de goedkoopste. Voor zover ik weet, zijn ze ook te vertrouwen, anders moet je de Shop Survey er eens op na slaan. En als je wat meer geduld hebt, kan je ze voor iets meer dan 36 euro bij deze inkoopactie krijgen...
Jammer dat Crusader de EX51 had, anders kon je die mooi overnemen, maar als je goed rondkijkt, kom je misschien nog een ontevreden EX71 gebruiker tegen…
Bij Videopartner hebben ze alleen de witte versie, geen zwarte.. Jammer voor de iPod-bezitters...!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou nog wel wat gebruikerservaringen van de Sharps willen lezen of zijn er niet veel mensen hier die deze doppen in het bezit hebben.

Ben erg benieuwd naar de Sharps tov Shures E2 en de Sharps tov de Sony 71's.

Ook zeker met het oog op bassy muziek zoals house, techhouse, techno en electro.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.