Het koste wat moeite maar ik heb wat info gevonden hoe dat zit met die % en dB getallen.
Komt van ADSL-Online

en het is vrij simpel eigenlijk:
Quote:
Relative capacity occupation: 40%. Deze waarde geeft bij benadering aan hoeveel capaciteit van de ADSL lijn wordt gebruikt.
N.B. dit zal bij een lagere snelheid, zoals 256/256 aanzienlijk lager zijn dan bij een 8064/1024 lijn, dit is normaal.
Attenuation Downstream: 28dB. Deze waarde geeft aan dat de modem minder dan 1/500 deel van het signaal overhoudt van het originele signaal vanaf de DSLAM
Attenuation Upstream: 31dB. Deze waarde geeft aan dat de DSLAM minder dan 1/1000 deel van het signaal overhoudt van het originele signaal vanaf de modem
N.B. bij bovengenoemde waarden geldt: een lagere waarde is beter.
Noise margin downstream/upstream: 19dB. SNR staat voor Signal to Noise Ratio en geeft de verhouding weer tussen het ontvangen signaalniveau en de ruis op de lijn
N.B. bij bovengenoemde waarde geldt: een hogere waarde is beter
19dB betekent dat het signaal dat ontvangen wordt ongeveer 100x sterker is dan het ruisniveau
output power upstream: 10 dBm. Deze waarde geeft het vermogen weer van de zender van de modem
output power downstream: 12 dBm. Deze waarde geeft het vermogen weer van de zender van de DSLAM
De dBm notatie betekent decibel in verhouding tot 1 milliwatt. In bovenstaande situatie geldt: 10dBm <=> 10milliwatt en 12dBm <=> 18milliwatt (13dBm <=> 20milliwatt)
Welke waarden zijn van belang voor een betrouwbare ADSL lijn?
Voor een 512Kbps lijn: Attenuation dient minder te zijn dan 60dB, wat betekent dat u ongeveer 6 kilometer van de centrale zit
Voor een 1 - 2Mbps lijn: Attenuation dient minder te zijn dan 41dB, wat overeenkomt met een afstand tot 3,5 kilometer tot de centrale
Bovengenoemde afstanden zijn gemiddelden
Opmerking over de dB notatie, een verhoging van de waarde met 3dB betekent dat het signaal gehalveerd wordt
De exacte waarden voor een goede signaal-ruis verhouding zijn mij niet bekend, in het algemeen geldt dat alle waarden lager dan 6dB zorgen voor problemen.
Einde Quote.
In mijn geval (upstream 44% en downstream 28%) betekent dat, dat ik nog capaciteit genoeg heb op mijn 2240/416 aansluiting. En dat op 3100 meter van de centrale. Ik ga volop van de komende verhoging(en) profiteren.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome