Q&A e-mail vanuit KPN:
Nou ze doen het dus toch gefaseerd....
Q&A verhoging snelheden ADSL van KPN
Inleiding
KPN verhoogt de snelheid van alle ADSL-abonnementen voor de consumentenmarkt. De prijs van de diverse ADSL-abonnementen blijft daarentegen gelijk. Door het verhogen van de snelheid kan KPN aan de huidige en toekomstige ADSL-klanten meer kwaliteit voor dezelfde prijs bieden.
Er kan nu nog meer geprofiteerd worden van breedbandtoepassingen zoals muziek en films downloaden en online gamen. De snelheidsverhoging zal uiterlijk 1 april 2005 voor alle klanten zijn gerealiseerd.
1. Wat verandert er nu voor mij precies in de snelheden van mijn ADSL-aansluiting?
Wanneer uw ADSL-aansluiting is gebaseerd op het netwerk van KPN, zal de snelheid van uw verbinding worden verhoogd. Dit geldt zowel voor de downstreamsnelheid als voor de upstreamsnelheid.
Variant Huidige snelheden Nieuwe maximale snelheden
ADSL Slim 256 kbit/s downstream128 kbit/s upstream 288 kbit/s downstream128 kbit/s upstream
ADSL Go 416 kbit/s downstream160 kbit/s upstream 800 kbit/s downstream256 kbit/s upstream
ADSL Lite 1120kbit/s downstream352 kbit/s upstream 1600 kbit/s downstream512 kbit/s upstream
ADSL Basic 2240 kbit/s downstream 416kbit/s upstream 3200 kbit/s downstream 768 kbit/s upstream
ADSL Extra 4480 kbit/s downstream704 kbit/s upstream 8000 kbit/s downstream1024 kbit/s upstream
*Het product ADSL Extra van KPN (8000/1024) wordt aangeboden met zogeheten 'unlimited' download en upload. Dit wil zeggen dat de werkelijk te behalen snelheid afhankelijk is van een aantal factoren, zoals de kwaliteit van de koperdraad (telefoonlijn), afstand tot de centrale en de gebruikte apparatuur (modem).
De downloadsnelheid van het product ADSL Extra kan liggen tussen 2048 en 8000 Kbit/s.
De upstreamsnelheid van het product ADSL Extra kan liggen tussen 512 en 1024 Kbit/s.
KPN biedt geen enkele garantie t.a.v. de te behalen snelheid.
2. Per wanneer gaat voor mij de snelheidsverhoging in?
Tussen 1 februari en 1 april 2005 zal de snelheid van bestaande ADSL abonnementen, die gebaseerd zijn op het netwerk van KPN, worden verhoogd. Wilt u op de hoogte gehouden worden wanneer de snelheden van uw ADSL verbinding zijn verhoogd, dan kunt u zich hiervoor aanmelden op
www.kpn.com, trefwoord snelheidsverhoging. Nieuwe klanten, aangesloten ná 1 februari 2005 krijgen meteen de nieuwe snelheid geleverd.
3. Waarom verhoogt KPN de snelheden van mijn ADSL-aansluiting?
Door het verhogen van de snelheid kan KPN aan de huidige en toekomstige ADSL-klanten meer kwaliteit voor dezelfde prijs bieden. Er kan nu nog meer geprofiteerd worden van breedbandtoepassingen zoals muziek en films downloaden en online gamen.
4. Past KPN ook de prijzen voor ADSL van KPN aan naar aanleiding van de snelheidsverhoging?
De prijzen voor ADSL van KPN veranderen niet door de verhoging van de snelheid.
Variant Prijs per maand van het ADSL van KPN abonnement Prijs per maand ADSL abonnement van de internetprovider
ADSL Slim € 2,95 incl. BTW Verschilt per ISP
ADSL Go € 19,95 incl. BTW Verschilt per ISP
ADSL Lite € 19,95 incl. BTW Verschilt per ISP
ADSL Basic € 27,95 incl. BTW Verschilt per ISP
ADSL Extra € 33,95 incl. BTW Verschilt per ISP
5. Garandeert KPN de nieuwe snelheden?
Zoals steeds het geval is met snelheidsverhogingen, kan het incidenteel voorkomen dat u niet de maximale nieuwe snelheid ervaart, doordat de afstand tussen het aansluitpunt bij u thuis en de nummercentrale te groot is. Daarnaast speelt de lengte en kwaliteit van de bekabeling thuis een rol, alsmede de gebruikte randapparatuur. Garanties kan KPN dus niet geven.
Let op: het is met USB-modems niet mogelijk een hogere snelheid te halen dan circa 3,5 Mbps. Dit betekent dat mogelijk met een USB modem niet de volledig beschikbare snelheden behaald kunnen. Het modem werkt wel normaal, alleen zal de snelheid van data ophalen beperkt blijven tot 3,5 Mbps.
6. Hoe kom ik in aanmerking voor de hogere snelheid, waar kan ik het aanvragen?
U hoeft niets te doen. De snelheid van alle ADSL-abonnementen, die op het netwerk van KPN zijn gebaseerd, zal worden verhoogd. Dit wordt ingesteld in het netwerk van KPN en er hoeft geen monteur bij u thuis te komen.
7. Hoe lang kan ik niet beschikken over mijn ADSL-aansluiting als gevolg van de omzetting?
U zult nauwelijks iets merken van de omzetting. Uw verbinding wordt voor maximaal 5 minuten verbroken, om de nieuwe snelheid in te stellen. De onderbreking zal over het algemeen tijdens kantooruren optreden. Ethernet modems zorgen automatisch voor het tot stand brengen van de internetverbinding. Indien u een USB modem heeft of het zgn. "Home" modem, dient u ná de onderbreking handmatig een nieuwe verbinding te maken.
8. Moet ik een nieuw modem kopen om de hogere snelheid aan te kunnen?
Nee, u kunt uw huidige modem blijven gebruiken.
Let op: het is met USB-modems niet mogelijk een hogere snelheid te halen dan circa 3,5 Mbps.Dit betekent dat u mogelijk met uw USB modem niet de volledig beschikbare snelheden kunt behalen.
Het modem werkt wel normaal, alleen zal de snelheid van data ophalen beperkt blijven tot 3,5 Mbps.
9. Een hogere downstreamsnelheid of upstreamsnelheid, wat kan ik ermee?
De hogere snelheid komt van pas bij het e-mailen of downloaden van grote bestanden. Bijvoorbeeld foto's, films of muziekbestanden. Ook kunt u met een hogere snelheid video of live evenementen in een betere kwaliteit en full screen bekijken. De hoge snelheid betekent ook dat u met verschillende computers tegelijk kunt internetten terwijl de snelheid beter op peil blijft. Een hogere uploadsnelheid is vooral handig bij het versturen van grote bestanden, bijvoorbeeld in een e-mail.
Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.