[Luchtvaart] Het monster is hier

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 4.084 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je al die foto's ziet, krijg je bijna het gevoel alsof ze daar niets doen, behalve met dat vliegtuig rondjes rijden om de hangar heen :P

Maar damn, hij blijft impressive :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Een verhaaltje dat ik op een ander forum heb gepost... ook leuk voor iedereen hier die graag wil weten hoe het kan dat wij ineens ook zo'n vliegtuig hebben... probeer het een beetje in een Amerika vs. Europa context te zien :P
Of course you are exactly right by saying they both make terrific airplanes and to argue which one is better is stupid.

But every Boeing vs. Airbus thread carries with it an air of competition not often seen in this world. In reality it is much more than a "my plane can beat up your plane" argument. It may be likened to a power struggle between continents. Airliners are the pinnacle of modern technology and represent the best a country or continent can manufacture.

To put it very simply, in the old days the Americans were king of the hill, second were the Russians and the stuff we, the Europeans built was peanuts compared to what the combined efforts of NASA, Lockheed, Boeing and Douglas lead to. While it can be argued that the Americans invented powered flight, they did break the sound barrier, they did build the first succesful jet airliners that changed the world, and they did build the aircraft I love most to this day. Sure, we made Concorde and we made some other stuff too that was nice, but until we consolidated our engineering skills in the Concorde and Airbus A300B programs it didn't count for much.

So slowly we started concentrating our efforts and realised that while the Concorde became a flop, a pan-European effort could be very succesful. Hell, even an American airline ordered our new twin! In the beginning, progress was slow... significant numbers of individual planes were still produced in the different member countries, and the early eighties saw the dawn of the A310 and an upgrade for the old A300: the world's first airliner with an EFIS system. Then things really started taking off. It was raining orders in Toulouse, and in 1984 the A320 was announced, a direct, head-on attack on Boeing's very succesful 737 series with the latest technology and revolutionary avionics design based on fly-by-wire. Furthermore, the Airbus A330/A340 were now being developed and also featured FBW, this time in the DC10-sized category and in four different versions. Boeing was at this time still developing a plane of its own in this class, which was to become the 777.

In the early 1990s, Boeing was finding itself in a position where it was slowly losing its firm grip on the airliner market, with Airbus raking in more orders for new aircraft than Boeing for the first time in history, yet they still kept their "the airlines will come to us" attitude, which allowed the bus company to offer airlines better deals. The A320 was stretched and shrunk, A330/A340 program was somewhat modified and at the turn of the century Airbus announced it was finally going ahead on its own with the design and construction of an airliner even eclipsing Boeing's masterpiece, the 747.

And here we are now. Airbus just unofficially rolled out its own jumbojet and damn, are we proud of it. Everyone who has ever visited the Airbus plant in Toulouse and the Boeing facilities in Everett will tell you there is a huge difference in what you are allowed to do there in terms of photography. Have you ever wondered why so many non-Airbus photographers are allowed to meticulously document the aircraft as it is being rolled through its manufacturing process? Why the hangar doors of the finished plane are open? That is because we WANT the world to see it.

The Airbus A380 is the result of the best engineering work Europe has to offer, and we won't stop here. There are those who said it this plane would never take shape. Some of them are still at it, shouting "it will never fly!" I think some of those people will have their shoes for dinner on the 31st of March.
:)

[ Voor 5% gewijzigd door Tsuru op 11-01-2005 13:29 ]

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasty Nate
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 12:26
Zeg Tsuru, ben je gewoon de spotter van de eeuw of doe je in het dagelijks leven iets dat verwant is aan dit onderwerp? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44

Exirion

Gadgetfetisjist

Brabo-Joossie schreef op maandag 10 januari 2005 @ 09:01:
Ben op zich geen spotter/liefhebber/whatever, maar ik vind dit toch wel een machtig mooi ding! Deed me in eerste instantie denken aan een Beluga:
[afbeelding].
Zal dit topic straks eens op m'n gemak doorlezen...
Op discovery is een docu over wat wij als mensen allemaal afkijken van de natuur. Dat is heel erg veel en je zal verbaast zijn dat echt de gekste design-gerelateerde en technische dingen uit de natuur worden overgenomen omdat ze goed zijn :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Nasty Nate schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 12:59:
Zeg Tsuru, ben je gewoon de spotter van de eeuw of doe je in het dagelijks leven iets dat verwant is aan dit onderwerp? :)
Ik studeer al ruim vier jaar HTS Luchtvaart (eerst in Haarlem, nu in Amsterdam omdat ik geen zin had mee te verhuizen naar Delft :r ), en daarnaast ben ik QA manager en simulator engineer voor een niet nader te noemen ( ;) ) flight training bedrijf in Nederland. :)

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tsuru schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 12:51:
Een verhaaltje dat ik op een ander forum heb gepost... ook leuk voor iedereen hier die graag wil weten hoe het kan dat wij ineens ook zo'n vliegtiug hebben... probeer het een beetje in een Amerika vs. Europa context te zien :P

[...]
:)
cewl

Maar dan toch de mogenlijkheid die ik eerder opperde, zie jij het gebeuren dat Boeing de boel laat saboteren? Want ik denk dat het erg naif is om te denken dat dat soort dingen niet gebeuren. (Hell, de presidents kanidaat van de Ukraine is vergiftigd, lijkt me bewijs genoeg van snode plannen) En dat beide terminals in frankrijk en dubai ingestord zijn is ook niet helemaal kosher....
Is bij zo'n eerste publieke vlucht zo'n toestel goed beveiligd etc, ik neem aan van wel?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
gladiool schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 13:13:
[...]

cewl

Maar dan toch de mogenlijkheid die ik eerder opperde, zie jij het gebeuren dat Boeing de boel laat saboteren? Want ik denk dat het erg naif is om te denken dat dat soort dingen niet gebeuren. (Hell, de presidents kanidaat van de Ukraine is vergiftigd, lijkt me bewijs genoeg van snode plannen) En dat beide terminals in frankrijk en dubai ingestord zijn is ook niet helemaal kosher....
Is bij zo'n eerste publieke vlucht zo'n toestel goed beveiligd etc, ik neem aan van wel?
Laat mij je verzekeren: de beveiliging op internationale airshows tegenwoordig is niet mis. Sinds 2001 wordt iedereen gefouilleerd, zakken leeg, zelfs je nagelknippertje moet je inleveren. Bij de gevoelige doelen (militaire toestellen van de VS bijvoorbeeld) staan continu meerdere speciale eenheden met MP5 of G36 in de aanslag. En ook de Fransen kun je dit soort dingen wel toevertrouwen. ;)

Even een pic zoeken die ik vorig jaar op Farnborough heb gemaakt....

edit:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v194/Tsuru543/040720%20UK/Blackhawk.jpg
Klikken voor full-size

[ Voor 10% gewijzigd door Tsuru op 11-01-2005 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tsuru schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 13:20:
[...]

En ook de Fransen kun je dit soort dingen wel toevertrouwen. ;)
Nou, de woorden "Le Bourget' en 'Tu-144' komen weer even bovendrijven ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:37

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

wildhagen schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 13:22:
[...]
Dat is onder de gordel (maar wel volkomen waar).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
wildhagen schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 13:22:
[...]

En dat was in.... 1973 ofzo? :?

Trouwens, dat ding werd geschaduwd door een Mirage, maar de vlieger van de Tupolev wist dit niet. Toen hij hem opeens zag trok hij zijn toestel in tweeën... lijkt mij meer een voorbeeld van iets te goede beveiliging :P

Ik was in 2003 op de Salon, voor verdere details zie hierboven ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Tsuru op 11-01-2005 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tsuru schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 13:25:
[...]
En dat was in.... 1973 ofzo? :?
In 1973 ja... het was ook als een knipoog bedoeld, die smiley stond er niet voor niets ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

[...]

edit:

[afbeelding]
Klikken voor full-size
Typisch gevalletje van Black Hawk down :P

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 20:50

ThaHandy

Discovery Channel

van 14:00 tot 15:00 is nu een ducumentaire over de A380
op discovery channel
Extreme machines: 21st century flight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasty Nate
Tsuru schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 13:13:
[...]
Ik studeer al ruim vier jaar HTS Luchtvaart (eerst in Haarlem, nu in Amsterdam omdat ik geen zin had mee te verhuizen naar Delft :r ), en daarnaast ben ik QA manager en simulator engineer voor een niet nader te noemen ( ;) ) flight training bedrijf in Nederland. :)
Ah duidelijk, ik dacht al!

Fuck die docu heb ik dus gemist, hoop op een herhaling maar dat moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:53

vooghel

Cunning linguist

[...]
offtopic:
Ik denk dat jij de film The Aviator ook geweldig zult vinden. Ik zag 'm zaterdag in een bios in Engeland met een vliegtuiggekke vriend en hij was ook erg onder de indruk, zeker van het geluid van de Spruce Goose...

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
vooghel schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 15:54:
[...]

offtopic:
Ik denk dat jij de film The Aviator ook geweldig zult vinden. Ik zag 'm zaterdag in een bios in Engeland met een vliegtuiggekke vriend en hij was ook erg onder de indruk, zeker van het geluid van de Spruce Goose...
offtopic:
:D Alec Baldwin als Juan Trippe... dat moet ik zien!

Bedankt voor de tip iig :) achter me hangt nog een poster van een van de kisten van meneer Hughes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Laatst online: 12-09 13:12
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 12:48:
Primeurs:

-Grootste vliegtuigstraalmotor en brandstofcapaciteit
-Eerste bar, restaurant en duty-free shop op een vliegtuig?
-Eerste lift op een vliegtuig
-...
-De motoren die onder de 777 hangen zijn nog altijd groter dan die van de A380. :)
-A340-500 van SIA heeft ook soort van bar. En elke maatschappij kan zelf een indeling maken. Dus in elk willekeurig (groot) passagiersvliegtuig kan een bar, restaurant en shop worden gebouwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
rellehenk schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 16:52:
[...]

-De motoren die onder de 777 hangen zijn nog altijd groter dan die van de A380. :)
-A340-500 van SIA heeft ook soort van bar. En elke maatschappij kan zelf een indeling maken. Dus in elk willekeurig (groot) passagiersvliegtuig kan een bar, restaurant en shop worden gebouwd..
Dat is niet waar, er is al gepost dat de grootste 777 motoren 115 inches in diameter zijn en de Rollers van de A380 116. Flauw, maar wel waar. :P De GE90's van de 777 zijn wel het krachtigst. :)

De eerste 747s hadden trouwens ook een soort bar/lounge aan boord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 17:40

Falcon10

Hit it i would !

(jarig!)
[...]
Laat mij je verzekeren: de beveiliging op internationale airshows tegenwoordig is niet mis. Sinds 2001 wordt iedereen gefouilleerd, zakken leeg, zelfs je nagelknippertje moet je inleveren. Bij de gevoelige doelen (militaire toestellen van de VS bijvoorbeeld) staan continu meerdere speciale eenheden met MP5 of G36 in de aanslag. En ook de Fransen kun je dit soort dingen wel toevertrouwen. ;)

edit:

...foto....
Klikken voor full-size
No offence, maar nu pak je ook een airshow he ;)
Daar tonen de russen elke keer voor het eerst hun state of the art toestellen waar westerlingen hun mond van openvallen en de eerste 5 uur niet meer toegaat omdat ze beseffen dat dat ding dat net voorbij kwam gezweeft en rolletjes maakte in bijna onmogelijke draaihoeken elk westers vliegtuig uit de lucht haalt in no time met een deftige piloot aan de knuppel :)
De Russen hebben daar steeds goede security, dus doen de Amerikanen dat ook :)

Vorig jaar was ik op Airshow in Waddington ( UK ), kon je gewoon naast de F16's, F15's van de Amerikanen staan.
En jawel, je kon zelfs de echte Eurofighter van de Britten aanraken :) ( Maar das beetje voordeel van er al te zijn als alle toestellen toekomen, ipv op de dagen van de airshow zelf :) )
Best wel gezellig, vanop 100 meter afstand Tornados zijn taxiën tot op de tarmak, en maar kiekjes trekken :)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de duidelijkheid dan nog maar eens :)

B777:
SLS, ISA, flat-rated to 30°C/86°F, 895 to 25°C/77°F
Thrust: 74,600-95,000lb
Bypass ratio: 6.2-5.7
Inlet mass flow: 2378-2597lb/sec
Fan diameter: 110in
Length: 172in
Stages: Fan, 8 IPC, 6 HPC, 1 HPT, 1 IPT, 5 LPT
Certification: January 1995
EIS: April 1996
http://www.rolls-royce.co...ds/airlines/trent_800.pdf

A380:
SLS: 0.25Mn, flat-rated to 30°C/86°F
Thrust: 70,000-76,500lb (Certified up to 80,000lb)
Bypass ratio: 8.7-8.5
Inlet mass flow: 2655-2745lb/sec
Fan diameter: 116in
Length: 179in
Stages: Fan, 8 IPC, 6 HPC, 1 HPT, 1 IPT, 5 LPT
Certification: 2004
EIS: 2006
http://www.rolls-royce.co...ds/airlines/trent_900.pdf

Over de Pratt&Whitney, General Electric en Engine Alliance heb ik nog niets opgezocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
^^^^ Dat is de Trent 800, niet de GE90.

De GE90-115B heeft een fan diameter van 128 inches en is daarmee toch de grootste.
I stand corrected :)
Falcon10 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 17:27:
[...]

No offence, maar nu pak je ook een airshow he ;)
Daar tonen de russen elke keer voor het eerst hun state of the art toestellen waar westerlingen hun mond van openvallen en de eerste 5 uur niet meer toegaat omdat ze beseffen dat dat ding dat net voorbij kwam gezweeft en rolletjes maakte in bijna onmogelijke draaihoeken elk westers vliegtuig uit de lucht haalt in no time met een deftige piloot aan de knuppel :)
De Russen hebben daar steeds goede security, dus doen de Amerikanen dat ook :)

Vorig jaar was ik op Airshow in Waddington ( UK ), kon je gewoon naast de F16's, F15's van de Amerikanen staan.
En jawel, je kon zelfs de echte Eurofighter van de Britten aanraken :) ( Maar das beetje voordeel van er al te zijn als alle toestellen toekomen, ipv op de dagen van de airshow zelf :) )
Best wel gezellig, vanop 100 meter afstand Tornados zijn taxiën tot op de tarmak, en maar kiekjes trekken :)
Het verschilt natuurlijk ook met de schaal van het evenement, denk ik :) Ik pak met de Amerikanen op Farnborough wel meteen ff het meest extreme voorbeeld :P

En tuurlijk, je mag er best naast staan, maar bij de USAF flightline op de RIAT op RAF Fairford zat er wel een mooi hekje tussen en stonden er ook van die gasten. Alleen de Britse Eurofighter op de stand van Rolls-Royce was idd "aanraakbaar" :9 :)

Maar je mag er toch van uit gaan dat er bij zo'n evenement wel sprake is van goede security... voor zover dat mogelijk is met zo'n gigantisch ding, uiteraard.
Er hoeft immers maar 1 gek onder de aanvliegroute te staan met een SA-7. :/

[ Voor 8% gewijzigd door Tsuru op 11-01-2005 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

(jarig!)
Heb je inderdaad gelijk in Tsuru :)

Hangt zeker en vast samen met de grote van het evenement.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaHandy schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:10:
van 14:00 tot 15:00 is nu een ducumentaire over de A380
op discovery channel
Extreme machines: 21st century flight
Weet iemand wanneer er een herhaling komt? Of heeft iemand het opgenomen? Heb het jammer genoeg gemist :/ ...altijd een erg leuk programma :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 13:57:
[...]

Hoezo ''vliegen''? Wilde je piloot worden of wat?...
Ja :) In '98/'99 heb ik bij de KLM in Utrecht en Eelde de selectie-tests gedaan voor verkeersvlieger. Ik ben behoorlijk ver gekomen: hoefde alleen nog simulatortest en medische keuring te krijgen, dan was ik erdoor. Echter gedurende de week van de theorie van de simulator had ik ook schoolonderzoeken van mijn VWO, dus helaas had ik die theorie niet zo goed tot me genomen: gevolg was dat ik daarvoor gezakt was, en dus ook niet verder mocht/kon in de selectie. Jammer maar helaas ;) Achteraf niet zo'n spijt van, maar toch zou ik best wel eens gewoon 'voor 't echie' willen vliegen, om het even in welk motorisch of non-motorisch vliegtuig dan ook :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remy schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 22:42:
[...]
Ja :) In '98/'99 heb ik bij de KLM in Utrecht en Eelde de selectie-tests gedaan voor verkeersvlieger. Ik ben behoorlijk ver gekomen: hoefde alleen nog simulatortest en medische keuring te krijgen, dan was ik erdoor. Echter gedurende de week van de theorie van de simulator had ik ook schoolonderzoeken van mijn VWO, dus helaas had ik die theorie niet zo goed tot me genomen: gevolg was dat ik daarvoor gezakt was, en dus ook niet verder mocht/kon in de selectie. Jammer maar helaas ;) Achteraf niet zo'n spijt van, maar toch zou ik best wel eens gewoon 'voor 't echie' willen vliegen, om het even in welk motorisch of non-motorisch vliegtuig dan ook :)
Gaaf zeg! :Y) Ik zelf was al eerder tot bezinking gekomen dat het toch niet echt de omgeving voor mij was (engels ligt me niet al te goed ook). Nu volg ik een andere leuke studie, maar toch interressant al die verhalen :) .

Zelf zou ik ook wel graag eens lekker in die cockpit rond snuffen :9 het liefst vliegent :D ! Maar Remy vermaak je nu maar met simulators @je pc :*) !

^^misschien zweefvliegen wat voor je? :*) Volgens me pa erg gaaf!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

[...]
Offtopic:
Welke jaar @ Amsterdam?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 20:50

ThaHandy

Discovery Channel

Nasty Nate schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:53:
[...]

[..]

Fuck die docu heb ik dus gemist, hoop op een herhaling maar dat moet wel lukken.
Discovery Channel
Zaterdag , 15 Januari
06:00 - Extreme Machines: 21st Century Flight
12:00 - Extreme Machines: 21st Century Flight
:Y)

[ Voor 5% gewijzigd door ThaHandy op 11-01-2005 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Remy schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 22:42:
[...]
Bedoel je dat blauwe boekje?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
ND schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 23:11:
[...]

Offtopic:
Welke jaar @ Amsterdam?
2/3/4 tegelijk >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Bron Telegraaf
Vlaggenschip van Airbus laat Nederland links liggen
TOULOUSE/SCHIPHOL - Het vlaggenschip van de 21ste eeuw. Zo typeert Airbus graag zijn nieuwe superjumbo A380. De Europese vliegtuigbouwer heeft grootse verwachtingen, maar critici vinden dat het concern zich richt op een 'nichemarkt', een klein deel van de luchtvaart waartoe Nederland voorlopig niet behoort.

Schiphol verwacht zeker tot 2010 geen reguliere vluchten van de A380 op de luchthaven, mede omdat KLM niet in het toestel geïnteresseerd is. De partner van KLM, Air France, heeft wel tien A380's besteld, maar deze maatschappij gaat daarmee niet op Schiphol vliegen.

Airbus heeft kosten noch moeite gespaard om de onthulling van de superjumbo A380 komende dinsdag in Toulouse tot een grote show te maken. De politieke leiders Blair, Chirac, Schröder en Zapatero zullen met ongeveer 5000 genodigden de presentatie van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld bijwonen.

De twee dekken van de A380 bieden ruimte voor zeker vijfhonderd mensen, maar Airbus heeft al plannen op de tekentafel liggen om het vliegtuig zo te vergroten dat er plaats is voor duizend passagiers. De omvang van het toestel is enorm. De spanwijdte is bijna 80 meter, de hoogte 24 meter en de lengte 73 meter.

De aanwezigheid van de Europese elite is tekenend voor het A380-project. Het vliegtuig is het meest prestigieuze wapen van Airbus (en moederbedrijf EADS) in de concurrentiestrijd met het Amerikaanse Boeing.

De twee concerns hebben geheel verschillende strategieën gekozen. Airbus voorziet een forse toename in de vraag naar megavliegtuigen. Het vliegverkeer zal volgens de Europeanen namelijk steeds meer plaatsvinden tussen zogenoemde hubs, centrale knooppunten. Grote toestellen zijn daar geschikt voor.

Boeing gelooft daarentegen dat passagiers in de toekomst meer behoefte hebben aan vluchten direct naar de eindbestemming, dus zonder overstappen op grote luchthavens. Hiervoor zijn kleinere toestellen nodig. Boeing zet dan ook in op zijn 7E7, waarin plaats is voor ongeveer driehonderd mensen.

De Nederlandse luchtvaartdeskundige H. Roos van de Erasmus Universiteit in Rotterdam vindt dat Airbus zich richt op een nichemarkt. De A380 is volgens hem alleen geschikt voor landen in opkomst met een grote bevolking. Hij denkt daarbij aan staten in Azië. Ook voor pelgrimsvluchten vanuit het Midden-Oosten naar Mekka kan de superjumbo worden gebruikt. Omdat de markt zo klein is, loopt de vliegtuigbouwer volgens Roos grotere financiële risico's dan Boeing.

De A380 is inderdaad vooral door maatschappijen in het Verre Oosten en het Midden-Oosten besteld, zoals Singapore Airlines en Emirates. Geen van deze vervoerders is van plan om met het toestel lijndiensten te beginnen op Schiphol. Dat hebben ze afgelopen maanden in gesprekken met de luchthaven duidelijk gemaakt. Misschien dat incidenteel een superjumbo Schiphol aandoet, maar op reguliere basis gebeurt dat tot 2010 zeker niet.

Roos verwacht overigens dat vrachtvluchten met de A380 Nederland wel zullen aandoen. "Schiphol is een centraal knooppunt in Europa voor het vervoeren van vracht."

De grootste klant van Schiphol, KLM, is niet geïnteresseerd in de A380. De vervoerder heeft te weinig bestemmingen met voldoende passagiersvolumes om dagelijks het megavliegtuig te vullen. Alleen op vluchten naar de Amerikaanse steden Detroit en Minneapolis zou de A380 elke dag vol zitten, maar KLM is niet van plan om voor slechts twee routes twee superjumbo's aan te schaffen.

KLM verwacht de komende jaren te groeien door de vliegfrequenties te vergroten, niet door grotere vliegtuigen in te zetten. Daarom heeft de maatschappij de Boeing 777 en de A330 gekocht. Hiermee kan KLM non-stop naar bijvoorbeeld Johannesburg vliegen.

Schiphol heeft wel rekening gehouden met het reuzenvliegtuig van Airbus. De nieuwe start- en landingsbaan (Polderbaan) is met een breedte van 60 meter vijftien meter wijder dan de andere banen. Het asfalt is bovendien versterkt om het gewicht van de A380 aan te kunnen. Datzelfde is gebeurd met het asfalt bij enkele gates op de E-pier.

De luchthaven heeft geen aanpassingen gedaan aan de gates zelf. Die zijn nu te klein om alle passagiers van een volle A380 te verwerken. Pas als een maatschappij aangeeft op Schiphol te willen vliegen met een superjumbo, gaat het vliegveld de gates vergroten.

De afhandeling van de vele passagiers van een A380 baart sommige critici zorgen. Ze verwachten lange rijen tijdens het inchecken, bij de bagagebanden en de douane. Gordon Bethune, topman van Continental Airlines, verwoordde het als volgt: "Wat heb ik eraan om met vijfhonderd mensen aan boord van een vliegtuig te zitten, met vijfhonderd mensen op mijn bagage te wachten en met vijfhonderd mensen in te checken?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gordon Bethune, topman van Continental Airlines, verwoordde het als volgt: "Wat heb ik eraan om met vijfhonderd mensen aan boord van een vliegtuig te zitten, met vijfhonderd mensen op mijn bagage te wachten en met vijfhonderd mensen in te checken?"
Wat moeten uitbaters van lijn- en cruiseschepen dan zeggen? Dat ze dan gewoon werken met meer paralelle bagagebanden en incheckbalies. Of denk ik nu te eenvoudig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 13:06
Wel vaag dat'ie in afmetingen nauwelijks groter lijkt te zijn dan een 747. Geeft wel aan dat Boeing 40 jaar terug een knappe prestatie heeft geleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Raymond schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 15:18:
Wel vaag dat'ie in afmetingen nauwelijks groter lijkt te zijn dan een 747. Geeft wel aan dat Boeing 40 jaar terug een knappe prestatie heeft geleverd :)
Grote vliegvelden zijn ontworpen om passagiersvliegtuigen van maximaal 80 meter breed en 80 meter lang af te handelen. Er zijn dan ook niet bijzonder veel velden in de wereld die een AN-225 aan kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er worden momenteel blijkbaar vier exemplaren geproduceerd:
2004 was also a very significant year from an industrial and programmes point of view. It was the year in which the A380 started to really take shape, starting with final assembly of the first airframe in May. Four aircraft are currently assembled and undergoing integration tests as per schedule, with the official “Reveal” of the first aircraft on 18th January. Finally, in pursuance of its policy of always listening to the market and to its customers, Airbus also announced in December the commercial launch of a new model as a longer range sistership to the A330 series, the A350-800 and –900.
http://www.airbus.com/dynamic/media/press_releases.asp#haut

UPS (de derde Amerikaanse klant) heeft ook tien toestellen besteld:
UPS has joined the growing list of worldwide carriers to select the A380. Specifically, the Atlanta, Georgia-based company has agreed to purchase 10 freighter versions of the A380, with options for an additional 10. UPS will take delivery of its first A380F in 2009. The carrier has not yet announced its engine selection for the aircraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Derde? Fedex en UPS zijn bij mijn weten de enige carriers uit de VS die de A380 hebben besteld... of reken je voor het gemak ILFC ook maar even mee? :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsuru schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:55:
Derde? Fedex en UPS zijn bij mijn weten de enige carriers uit de VS die de A380 hebben besteld... of reken je voor het gemak ILFC ook maar even mee? :? :P
Uit het artikel:
UPS is the third U.S.-based customer for the A380.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Tsuru schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:55:
Volgens mij rekende hij Virgin Atlantic Airways mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
De eerste echte foto's van de GP7200, tegenhanger vor de Trent 900 onder de A380:

http://www.airbus.com/A380/Images/MME/1566.JPG
http://www.airbus.com/A380/Images/MME/1568.JPG

Ironisch genoeg is dit trouwens het toestel dat op dit moment gebruikt wordt voor de inflight tests van de GP7200... een Boeing 747 :P

Dit in tegenstelling tot de machine waarmee de Rollers geproofd worden:

http://www.airliners.net/open.file/744433/L/ (A340)

[ Voor 50% gewijzigd door Tsuru op 13-01-2005 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Laatst online: 14-09 22:16

Keida

dr.

Wat hangt dat ding laag bij de grond? Of ligt dat nou aan mij? (bij deze foto dan heh, op de andere foto's van de A380 valt het wel mee)

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Dit is een Boeing 747 met èèn enkele GP7200 op de plek van de binnenste linkermotor en de rest normale motoren. Dat ziet er ongeveer zo uit van de zijkant:

http://www.airliners.net/open.file/313479/L/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

(jarig!)
*stupidmode*

Wow ! EA Games brengt vliegtuigmotoren uit !!!! :D

*/stupidmode*

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Niet vergeten: Morgen is de roll-out! :D :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsuru schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:44:
Niet vergeten: Morgen is de roll-out! :D :)
Ik moet em live missen. :(
Waarschijnlijk ben ik dan ergens onderweg in de auto of op een locatie van mijn werk zonder pc's (alleen terminals). En dat is geen succes om te kijken.
Is er iemand die hier de "ceremonie" kan/wil capturen? De samenvatting 's avonds op het journaal zal wel oke zijn, maar toch zie je niet alles daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Hoe laat is het op tv?

Ben wel beniewt

Plaatje van Boing was COOL

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZDF-Spezial: Gigant der Lüfte
Zender : ZDF
Begintijd : 10.30
Eindtijd : 12.15
Genre : documentaire
Info : Europa houdt de Airbus A380 onder de doopvont

Meer hier: http://www1.ndr.de/ndr_pa...,OID265922_REF872,00.html
Hier staat een foutje: http://www3.ndr.de/ndrtv_pages_std/0,3147,OID931410,00.html
(moet 10.30 uur zijn in plaats van 23.00 uur)
Meer info: http://www3.ndr.de/contai...t/0,2300,OID957584,00.pdf
Hier komt denk ik een live-stream: http://stream.ndr.de/bb/r...&content=content&media=rm

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Dan zit ik weer op school. Dan maar een paar uur spijbelen want voor dit "monster" heb ik alles over. In het begin vond ik hem lelijk maar ik vind hem steeds mooier worden. Ook de specs zijn indrukwekkend.

Boeing loopt voor het eerst achter.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Op BBC World is hij ook live te aanschouwen, voor de niet Duits-sprekenden onder ons :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsuru schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:05:
Op BBC World is hij ook live te aanschouwen, voor de niet Duits-sprekenden onder ons :P
Dan maar ff m'n ouders bellen of die het willen tapen, heb geen VCR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coldcat schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:52:
Boeing loopt voor het eerst achter.
Das niet helemaal waar / helemaal niet waar... zie het artikel uit de telegraaf hierboven :). Andere visies op de luchtvaart (waarvan ik voor die van Boeing kies, mgoed.. dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsuru schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:05:
Ik zie niets: http://www.bbcworld.com/c...tvlistings.asp?pageid=668 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik idd ook net zitten kijken, kon ook al niks vinden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Hmm, het werd net verteld... is het geen feature van Business Report toevallig? :?

edit: niet live. Jammer :(

[ Voor 5% gewijzigd door Tsuru op 17-01-2005 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsuru schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:17:
[...]
Hmm, het werd net verteld... is het geen feature van Business Report toevallig? :?
Ik betwijfel het:
World Business Report
The latest business news from around the world with live reports from Singapore, Frankfurt and London and the news of what happened overnight in New York. World Business Report will give you everything you need to start the working day.
Maar die presentators zullen vast niet zo veel weten, dus hun uitleg zal niet van groot belang zijn. Duits begrijpen is trouwens niet zo moelijk.

Nog een nieuwe pic trouwens: http://www.planepictures.net/netshow.php?id=296850

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Maar ik heb geen ZDF :(

* Tsuru gaat TV instellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan nog altijd op het mozaïek kijken. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Wow, wat een bakbeest zeg... :9
Zag het vanavond op RTL nieuws, erg intressant joh...
Antonovs vond ik al indrukwekkend... :X

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 13:06
meendering schreef op maandag 17 januari 2005 @ 21:39:
Antonovs vond ik al indrukwekkend... :X
Een beetje Antonov is dan ook een maatje groter dan de A380 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op maandag 17 januari 2005 @ 21:51:
[...]

Een beetje Antonov is dan ook een maatje groter dan de A380 :P
Zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/y.a.cathalina/Personal/747-v-380.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Hij (de A380) is trouwens wel groter dan de AN-124 en de C-5A van de Amerikanen :)

Ik betwijfel of er ooit nog een groter toestel komt dan de AN-225... nóg groter is gewoon onhandelbaar met de huidige infrastructuur, en bovendien zit je met zulke gigantische vliegtuigconstructies met de aeroelasticiteit (doorbuiging van de vleugels en romp bij inputs van de besturingvlakken) en de immense traagheid. Dat komt de bestuurbaarheid niet bepaald ten goede.

[ Voor 84% gewijzigd door Tsuru op 17-01-2005 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, de Spruce Goose uit 1947 had een grotere spanwijdte (96.9 m) en vleugeloppervlak (1050 m2) dan de AN225. :)

Afbeeldingslocatie: http://homepages.tesco.net/~paul.crossley/goose/goose5.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
En hoe vloog-ie?

Precies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan hier eigenlijk wel eens mensen op schiphol terras spotten? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Soms, als ik toevallig op SPL moet zijn loop ik altijd even een rondje over het dek om te kijken wat er allemaal staat :)

Leuker vind ik het om vanuit Haarlem even een rondje langs de Polderbaan te fietsen over dat lange fietspad dat daar speciaal voor is aangelegd :P

[ Voor 7% gewijzigd door Tsuru op 17-01-2005 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nou, het ding vloog wel 70 voet hoog voor een paar seconden, en wel één hele keer, om vervolgens nooit meer te vliegen. Wat een mislukking was dat gammele ding zeg :P

edit: dit sloeg dus op dat Spruce Goose-flopding van hierboven ;)

[ Voor 18% gewijzigd door wildhagen op 17-01-2005 22:19 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 22:16:
Gaan hier eigenlijk wel eens mensen op schiphol terras spotten? :*)
Ja ;)

Vliegtuigspotten schiphol, 18R/36L
[rml][ Showcase] 5 Mei 2004: Dagje Schiphol[/rml]
[rml][ verzamel] Je vliegtuig foto's[/rml]

Zomaar wat linkjes uit FG met leuke vliegtuig-shots :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij vloog. (Dat vind ik eigenlijk al heel wat met die oude zuigermotoren.)

Afbeeldingslocatie: http://sres.anu.edu.au/associated/fpt/nwfp/goose/Image2a.jpg

Dat het vliegtuig maar één keer heeft gevlogen had trouwens meer met amerikaanse politiek te maken dan met de vliegeigenschappen van dit ding, want die zijn nooit werkelijk getest. Deze ene vlucht maakte Hughes onaangekondigd en ongepland tijdens een hoorzitting om te bewijzen dat het ding kon vliegen. Maar toen had de amerikaanse regering de geldkraan inmiddels al dichtgedraaid en was dit waanzinnige project al dood. 8)7

offtopic:
Beetje zoals de Britten met hun supersonische straaljager: ze waren er bijna klaar mee toen om onverklaarbare politieke redenen het project werd afgeblazen en de prototypes werden vernietigd, terwijl de amerikanen inzage kregen in de technische gegevens. En een paar maanden later vloog Chuck Yeager door de geluidsbarrière...

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja zag er af en toe wel wat, maar de laatste tijd ben ik er een paar keer heen geweest en gneiet elke keer weer :) ! Binnenkort maar eens pics maken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Indrukwekkend blijft het nauurlijk wel, dat ben ik met je eens :)

Overigens, technisch gezien (met het oog op luchtwaardigheidseisen) is het pas "vliegen" als de kist uit zijn eigen grondeffect geklommen is. Hiervoor wordt vandaag de dag 1/2x de spanwijdte in hoogte aangenomen. Bij de Goose dus 50m / 150ft.

Dit om het onderscheid te kunnen maken tussen volwaardige vliegtuigen en zogenaamde ekranoplanes; "vliegtuigen" die zich als een soort hovercraft op lage hoogte op hun eigen grondeffect voortbewegen. Het enige verschil is dat het grondeffect niet met rubberen rokken en propellers wordt opgewekt, maar door de voorwaarste snelheid en korte, brede vleugels.

Afbeeldingslocatie: http://www.home-taylor.freeserve.co.uk/caspian.jpg

Dit machientje van de Sovjets is misschien nog wel veel groter, en woog maximaal 1000 ton. Maar het is geen vliegtuig :P

De Spruce Goose was dus officieel eigenlijk ook geen vliegtuig. Met minimaal vermogen (voor zo'n bakbeest) accelereren en met full flaps even een sprongetje maken is niet zo moeilijk. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tsuru op 17-01-2005 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsuru schreef op maandag 17 januari 2005 @ 22:38:
De Spruce Goose was dus officieel eigenlijk ook geen vliegtuig. Met minimaal vermogen (voor zo'n bakbeest) accelereren en met full flaps even een sprongetje maken is niet zo moeilijk. :)
Met minimaal vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Ik doel hiermee op de power/weight ratio... Vliegers scharen dit soort kisten in de categorie "klimt alleen door de kromming van de aarde" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Laatst online: 13:53

vooghel

Cunning linguist

Op 20 januari gaat The Aviator in première, een biopic over Howard Hughes die de 'Spruce Goose' bouwde. Foto:

Afbeeldingslocatie: http://i.imdb.com/Photos/Ss/0338751/CN-283-27.jpg

Voorgrond: Leonardo DiCaprio en Kate Beckinsale
Achtergrond: Spruce Goose :)

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Tsuru schreef op maandag 17 januari 2005 @ 22:38:
Indrukwekkend blijft het nauurlijk wel, dat ben ik met je eens :)

Overigens, technisch gezien (met het oog op luchtwaardigheidseisen) is het pas "vliegen" als de kist uit zijn eigen grondeffect geklommen is. Hiervoor wordt vandaag de dag 1/2x de spanwijdte in hoogte aangenomen. Bij de Goose dus 50m / 150ft.

Dit om het onderscheid te kunnen maken tussen volwaardige vliegtuigen en zogenaamde ekranoplanes; "vliegtuigen" die zich als een soort hovercraft op lage hoogte op hun eigen grondeffect voortbewegen. Het enige verschil is dat het grondeffect niet met rubberen rokken en propellers wordt opgewekt, maar door de voorwaarste snelheid en korte, brede vleugels.

[afbeelding]

Dit machientje van de Sovjets is misschien nog wel veel groter, en woog maximaal 1000 ton. Maar het is geen vliegtuig :P

Wat een ding was dat sovjet geval he, ik geloof dat ze ze als wapenplatformen wilden inzetten, oa. (maarja wat niet :) ) Ik heb er ook wel eens 1 giezien die kleiner was, met voor 2 straalmotoren, en achter een propellor, die volgens hetzelfde princiepe vaarde/vloog

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 18-01-2005 08:47 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
gladiool schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 08:47:
[...]

Wat een ding was dat sovjet geval he, ik geloof dat ze ze als wapenplatformen wilden inzetten, oa. (maarja wat niet :) ) Ik heb er ook wel eens 1 giezien die kleiner was, met voor 2 straalmotoren, en achter een propellor, die volgens hetzelfde princiepe vaarde/vloog
Als wapenplatform lijkt me zo'n gigantisch bakbeest nogal onpraktisch... neem dan een onderzeeër, valt minder op, is stiller en wendbaarder :P

Nee, dit machien zou gebruikt gaan worden als de USSR grote troepenverplaatsingen zou moeten realiseren over water of woestijnen, bijvoorbeeld om Turkije, Italië, Spanje, Groot Brittannië of zelfs de VS binnen te vallen. Trouwens, de "1000 ton" van gisteravond sloeg op het laadvermogen... niet op het totaalgewicht. Dat zijn een hele hoop tanks. :X

[ Voor 5% gewijzigd door Tsuru op 18-01-2005 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Tsuru schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 09:16:
[...]
Trouwens, de "1000 ton" van gisteravond sloeg op het laadvermogen... niet op het totaalgewicht. Dat zijn een hele hoop tanks. :X
Een Abrahams tank (dan nemen we ook even een zware tank) weegt 62 ton. Dan zijn 1000 ton 16 tanks... Dat is wel veel, maar waarschijnlijk passen ze er niet in, want 16 tanks kun je niet gemakkelijk stapelen :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/y.a.cathalina/Personal/KM.jpg

Filmpje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een kwartiertje! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Ik ben het nu aan het volgen op ZDF, maar ik zat eigenlijk niet op een duitse kijk op de vliegtuig-geschiedenis te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christoph schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:38:
Ik ben het nu aan het volgen op ZDF, maar ik zat eigenlijk niet op een duitse kijk op de vliegtuig-geschiedenis te wachten :)
Ben ook aan het kijken, niks op NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zien jullie ook wat los staande banken erin?!Zal wel lekker schuiven. Jammer dat de economy class nog niet klaar was zo te zien :)

Wel een vet ding zeg! Nu vliegne aub :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 09:35

CoRrRan

Don't Panic!!!

Momenteel ook de ZDF aan hier bij ons op het werk, via beamer op de muur, met daarnaast een rib uit de vleugel van de A380 (jaja, het is een scrap-object, oftewel afkeur). Hoor net dat mijn baas ook nog gebak heeft gekocht! Jum! :9

(Ik werk bij een vliegtuigbouwtechnisch ingenieursbureau die redelijk wat voor de A380 hebben gedaan... waaronder o.a. vleugelribben en flaps.)

-- == Alta Alatis Patent == --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
  • Laatst online: 06-02 12:37
He, ik probeer nu op airbus.com de live stream te openen, maar als ik rechts op "live video" klik en dan links de snelheid van je verbinding, dan zie ik daarnaast "now playing <snelheid>", maar er gebeurd niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CoRrRan schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:53:
Momenteel ook de ZDF aan hier bij ons op het werk, via beamer op de muur, met daarnaast een rib uit de vleugel van de A380 (jaja, het is een scrap-object, oftewel afkeur). Hoor net dat mijn baas ook nog gebak heeft gekocht! Jum! :9

(Ik werk bij een vliegtuigbouwtechnisch ingenieursbureau die redelijk wat voor de A380 hebben gedaan... waaronder o.a. vleugelribben en flaps.)
Gaaf _/-\o_ ; schitterend dit zeg, maar waarom zijn zulke dingen niet gewoon ook op een NL zender ;( ...dit is gewoon gaaf! Discovery heeft het wel af en toe :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan

CoRrRan

Don't Panic!!!

mabarto schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:54:
He, ik probeer nu op airbus.com de live stream te openen, maar als ik rechts op "live video" klik en dan links de snelheid van je verbinding, dan zie ik daarnaast "now playing <snelheid>", maar er gebeurd niets.
Overbelast, zoals gewoonlijk als er iets via internet te volgen zou zijn... (Kan me nog een chat herinneren tussen WimLex+Maxima en 'het Nederlandse volk'. Duurde geloof ik ook niet langer dan 5 minuten of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko9
  • Laatst online: 14-09 23:15

ko9

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:59:
[...]

Gaaf _/-\o_ ; schitterend dit zeg, maar waarom zijn zulke dingen niet gewoon ook op een NL zender ;( ...dit is gewoon gaaf! Discovery heeft het wel af en toe :*)
RTL5 had net wel een kort item over A380 en enkele onderdelen die bij Stork ontwikkeld waren. Tis idd wel beetje jammer dat zij niet de live-stream uitzenden

edit:
CNN meldde net dat zij vanaf half 12 ook live gaan uitzenden :)
voor de niet-duits-sprekende onder ons

[ Voor 13% gewijzigd door ko9 op 18-01-2005 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan

CoRrRan

Don't Panic!!!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:59:
[...]

Waarschijnlijk omdat er niet direct een Nederlands bedrijf bij betrokken is, in dezelfde mate als Duitse, Franse, Engelse of Spaanse bedrijven zijn. Ja, we hebben Stork Fokker in Papendrecht die o.a. GLARE panelen voor de romp hebben gefabriceerd, ja, wij als klein ingenieursbureau hebben wat ge-engineerd (en een aantal andere Nederlandse toeleveranciers en hun producten c.q. diensten), maar assemblage? Niet echt dus. Nee, vanavond op het 18:00 of 20:00 nieuws, een item van +/- 5 minuten? Als het al niet minder is... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:11
Ik klik op Live Video, maar krijg niets te zien?????

[Edit]
Sorry, ik lees posts hierboven niet :P Oke, de halve wereld zit dus mee te genieten :P

[ Voor 49% gewijzigd door sn0x0r op 18-01-2005 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CoRrRan schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:06:
[...]
Waarschijnlijk omdat er niet direct een Nederlands bedrijf bij betrokken is, in dezelfde mate als Duitse, Franse, Engelse of Spaanse bedrijven zijn. Ja, we hebben Stork Fokker in Papendrecht die o.a. GLARE panelen voor de romp hebben gefabriceerd, ja, wij als klein ingenieursbureau hebben wat ge-engineerd (en een aantal andere Nederlandse toeleveranciers en hun producten c.q. diensten), maar assemblage? Niet echt dus. Nee, vanavond op het 18:00 of 20:00 nieuws, een item van +/- 5 minuten? Als het al niet minder is... :(
RTL Z nieuws heetf dus wel wat aan de kaart gebracht..maar kort :/ . Erg jammer zeg.
maarja *msls heetf geen tijd meer om te kijken jammer genoeg ;( .
Hoop een een samenvatting ergens later op de dag :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
  • Laatst online: 06-02 12:37
CoRrRan schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:00:
[...]
Overbelast, zoals gewoonlijk als er iets via internet te volgen zou zijn... (Kan me nog een chat herinneren tussen WimLex+Maxima en 'het Nederlandse volk'. Duurde geloof ik ook niet langer dan 5 minuten of zo...
Dan maar via ZDF kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
Heb me vanmorgen trouwens weer lopen ergeren aan het journaal:

De Airbus A380 is het GROOTSTE vliegtuig ooit gemaakt... :X
Zeker nog nooit van een Antonov 225 gehoord :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Goed, ik heb iedergeval wat beelden van het beestje opgevangen, zo'n hele show er rond moet voor mij niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan

CoRrRan

Don't Panic!!!

Christoph schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:32:
Goed, ik heb iedergeval wat beelden van het beestje opgevangen, zo'n hele show er rond moet voor mij niet echt.
Het is inderdaad erg langdradig... ach ja, kunnen we tussendoor nog eventjes wat sommetjes draaien... :P Het werk moet natuurlijk ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V1P3R
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 08:53
Op www.zdf.de kan je ook de live stream bekijken van de presentatie van de A380.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit "tuigje" :P kan toch niet landen op Schiphol, althans dat meen ik ergens gehoord te hebben? (Correct me if i'm wrong!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op EuroNews is het ook live. Voor de mensen die dat kunnen ontvangen.

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan

CoRrRan

Don't Panic!!!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:55:
Dit "tuigje" :P kan toch niet landen op Schiphol, althans dat meen ik ergens gehoord te hebben? (Correct me if i'm wrong!)
Vooralsnog niet, maar ik lees net op de Wikipedia dat "het schijnt dat Schiphol nog hard werkt om de faciliteiten voor de Airbus A380 gereed te maken". Maar ikzelf twijfel wel hieraan, aangezien ik dacht dat er geen enkele maatschappij de intentie heeft getoond om te gaan vliegen op Schiphol.

Ah, net een stukje tekst hierover gevonden:
http://www.trouw.nl/nieuw...ikelen/1105423358682.html

Dus incidenteel gebruik van Schiphol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasty Nate
Op het radio 2 journaal berichtten ze net over een capaciteit van 800 passagiers maar er kunnen toch 555 passagiers in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan

CoRrRan

Don't Panic!!!

Nasty Nate schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:10:
Op het radio 2 journaal berichtten ze net over een capaciteit van 800 passagiers maar er kunnen toch 555 passagiers in?
De manier waarop Airbus reclame maakt is op basis van een 3 klassen-systeem. Dit levert dus een totaal van 555 passagiers.

Mocht je de easyJet manier toepassen, dan gaan er makkelijk 800 mensen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CoRrRan schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:07:
[...]
Vooralsnog niet, maar ik lees net op de Wikipedia dat "het schijnt dat Schiphol nog hard werkt om de faciliteiten voor de Airbus A380 gereed te maken". Maar ikzelf twijfel wel hieraan, aangezien ik dacht dat er geen enkele maatschappij de intentie heeft getoond om te gaan vliegen op Schiphol.

Ah, net een stukje tekst hierover gevonden:
http://www.trouw.nl/nieuw...ikelen/1105423358682.html

Dus incidenteel gebruik van Schiphol...
Gaaf, hoop dat iemand dan de tip geetf dat hij eraan komt :+ , cams mee >:) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie show, alleen spijtig dat we (bijna) niets van het vliegtuig gezien hebben. :|
Op de site ook nog niets, ik had toch enkele officiële foto's van exterieur en interieur verwacht.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Alleen vrachtverkeer toch met deze airbus @ schiphol?
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste