Van Doom3 werd ik ook af en toe bang ja, al helemaal in het begin dat die schimmen op je afkomen in dat stoomhok/trappenhuis ergens (kan best zijn dat ik de plank compleet mis sla omdat ik het probeer te verdringen

).
Edit, ik lieg! Kennen jullie Phantasmagoria nog, van 10 jaar geleden? Ik denk niet dat ik dan veel meer hoef te vertellen, zelfs op 640x480 met twee lullige US Blaster speakertjes was dat verrotte eng. Een paar dingen die ik me nu nog steeds kan herinneren zijn dat er iemand op die stoel zit, en er <geen idee> met een soort stamper achterin de keel van die persoon word geslagen, brr. Of dat die vrouw op zo'n stoel zit met het hoofdstuk dat kan draaien. Ik weet niet of er mensen zijn die dit zich kunnen herinneren, maar het geluid wat je hoorde toen haar hoofd 180 graden gedraaid was ging mij door merg en been. Die ogen die letterlijk opzwollen waren ook bepaald niet lekker om te zien. Maar even verder waar ik gebleven was:
Als ik een spel speel onder normale omstandigheden heb ik daar eigenlijk nooit last van, Doom3 was de
eerste tweede keer. Het wordt een ander verhaal als ik alle lichten uit ga doen en m'n surroundsetje hard zet. Maar dat is niet zo vreemd, ik schrik ook vaak in de bioscoop bijvoorbeeld, puur omdat 't abrupte geluid als reflex al een schrikreactie opwekt. Met beeld is dat minder, maar de combinatie van de twee kan een behoorlijk schrikeffect teweeg brengen.
Laat staan dat je je virtuele alter-ego door een donker bos aan het loodsen bent en ineens aangevallen wordt door wezens wier gedaante kant noch wal raakt.
Een paar tips waarvan ik zeker ben dat ze bij mij in ieder geval werken:
- Licht aan, hoe meer hoe beter. Bij mij werkt daglicht beter dan artificiëel licht, dus een raampje open verdient (althans bij mij) de voorkeur
- Geluid hoeft niet uit, maar zet het vooral niet te hard. Probeer ook het geluid zoveel mogelijk te normaliseren, dus zet je bas wat lager
- Eventueel kan je wat muziek opzetten als achtergrondvulling
- Zorg dat je niet te dicht op het scherm zit, ik betrap mezelf er weleens op zó ingespannen te zitten gamen dat ik letterlijk nog maar enkele centimeters van het scherm af zit
- Je kunt vaak de gamma-instelling (cq. helderheid) van het spel instellen, zet dit wat hoger zodat het allemaal niet zo donker is. Zit die optie er niet in, verhoog dan die van je monitor zelf.
Wat toelichting op die achtergrondvulling; Heel vaak is het schrikeffect het grootst als er na een periode van stilte of relatief rustige geluiden ineens een abrupt en hard geluid klinkt. Vaak naaien mensen zichzelf ook onbewust op in zulke situaties - je weet dat het gaat komen, de vraag is alleen wanneer, en zo rijst de spanning uiteindelijk nog meer tot aan het moment suprème waarop je jezelf het lazarus schrikt. Als je het geluid van het spel wat zachter zet, en een muziekje aanzet schrik je vaak minder hard. Voordeel van externe (dus niet in-game) muziek is ook dat er geen geintjes mee kunnen worden uitgehaald, vaak zie je dat vlak voor een schrikgebeurtenis de muziek helemaal wegvalt of anders wordt, wat de uiteindelijke reactie weer kan versterken.
Zo, dat was een hele lap tekst, maar ik hoop dat mensen wat hebben aan de tips die ik noemde... ze werkten voor mij goed bij Doom3 en menig horrorfilm.
[
Voor 21% gewijzigd door
Verwijderd op 14-03-2006 00:07
. Reden: Phantasmagoria vergeten! ]