ik had ditzelfde probleem met
Duke Nukem 3D, heeeeel veel jaartjes terug,,
ik kreeg het in levels waar je plots gezien werd door de octabrains, deze maakten namelijk als ze je voor het eerst zagen (echt een rechte line-of-sight, zo dom was de AI toen) een snorkelend geluid.. ik kreeg er altijd de rillingen van, ook durfte ik ze niet zo goed af te schieten; namelijk als je er op schoot gaven ze een heel hoog jammerend geluid... dat vond ik ook altijd eng
meestal was vluchten voor mij de enige optie..

-Octabrain
zo'n zelfde probleem kreeg ik altijd bij de zogenaamde Sentry Drone, dit waren die vliegende metale robots die zo'n pulsend "Wooooomm - Wooooom" geluid maakten en je overal naartoe navlogen, als ze dicht genoeg bij je waren ontploften ze...

-Sentry Drone
maar ik heb dat toen ZO opgelost:
- Ik heb via een jongen die toen 'codes' kon voor duke numen, wat codes (cheats) genoteerd..

- Deze cheat (bijvoorbeeld godmode) heb ik aangezet in het begin van het level
- ik ben naar de plaatsten gelopen waar de vijanden staan
- ik heb bewust helemaal NIETS tegen ze gedaan
- ik heb 2 minuten staan luisteren en kijken hoe de (nú bekeken, achterlijke) AI me probeerde te killen
- ik heb het spel afgesloten
- ik heb het spel opnieuw opgestart
- ik heb hetzelfde level geprobeert zonder cheats
- ik heb naar de vijanden gegaan
- ik heb ze beschoten en gekilled, en toen (wat eigenlijk bijvoorbaat zo hoort te zijn) werd het pas echt een soort wedstrijd tegen die beesten, robots en andere aliens,
Ook iets wat heel erg geholpen heeft is de map-editor, of map-builder..
Ik heb zelf een aantal nieuwe maps gemaakt met een soort bunker,
vanuit die bunker kon via ramen naar buiten geschoten worden.
In de raamlijsten waren (overal rond de bunker) rolluiken gemaakt, deze konden van binnenuit worden gesloten en geopend, nu zou je denken; "hoe paranoia kun je zijn"...
en misschien heb je gelijk, maar voor mij werkte het...
Ik had buiten die bunker een wereldvoorraad aan aliens geplaatst, en ben op de moeilijkste spelstand begonnen met het spelen van het spel. (dit houd in dat de vijande respawnen na een bepaalde tijd door te zijn geweest)
Ik had nu altijd de zekerheid dat ik veilig was en dat IK controlle had over de situatie, ik nam mijn wapens en schoot naar buiten, en bleef schieten, en ik heb ik de hele 6 jaar sinds ik dit level speel geen een keer uit angst die rolluiken hoeven sluiten, ik wist namelijk dat IK het onder controlle had...
misschien werkt dit niet voor jou, voor mij werkte het wel..
ik heb na die eerste map nog een hele hoop andere maps gebouwd met ook vijanden erin, en als in het normale spel op taktische plaatsen, zelf speel ik deze maps nog wel eens, en ik ben er niet meer zo bang in als vroeger.
Denk anders ook maar aan de gezegde: "
it's just a game"
Hopelijk kom je ervanaf, het is geen pretje.
Heel veel sterkte en succes !