Ik weet iig wel dat als het me lukt, ik het "tweakers-respect" heb!

dank u voor de reacties

josvg schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 17:52:
ik zou het zelf maken, als je het iemand anders laat doen garandeer ik je dat je er spijt van krijgt, of het nu werkt of niet, want als het werkt heb je zoiets van, dat wou ik zelf eigenlijk ook wel doen, werkt het niet, dan denk je, die gast heeft mijn mobo gesloopt...
heb net maar besloten het helemaal zelf te maken....tis mijn mobo, mijn project, en t zou zonde zijn als iemand het klusje voor mij doet en het werkt...
en t zou super gaaf zijn als ik een nominatie krijg voor GoT verkiezing 2005

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 18:42:
welk puntje op het mobo, moet je op welk puntje op de poort solderen?
snap je me nog?

i hope so

dat snap ik namelijk niet, hoe je dat voor elkaar wil krijgen...
misschien is het heel simpel, maar in de poort zijn het 2 rijen van ** en op het mobo zijn het 4 rijen van **
** = geen idee
iig veel succes!
edit = typo

HIER SNAP IK IDD GEEN DROL VAN
je bedoelt dat het agp slot volgens jou niet past?? Hij past dus wel...
ik moet alleen "ff"124 putjes openmaken en 124 putjes vullen met soldeer
[quote]
sniek schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:03:
Als je moederbord het uberhaupt overleefd vind ik het een applausje waard!

joopv schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:04:
[...]
Boren in een multilayer PCB??? Dan is het board vrijwel zeker kapot. Je beschadigt onmiddelijk de doormetallisering. Dat is een laag metaal die aan de binnenkant van het gat aangebracht is met een speciaal proces, en de bovenkant met de onderkant doorverbindt. Of beter gezegd, een van de lagen met een van de andere lagen. Je MB print kan n.l. best uit 8 lagen bestaan.
Ik heb hier (Eindhoven) een Pace desoldeerstation staan, je bent welkom (zie dat je in Helmond woont). Verder heb ik een Weller magnastat met diverse punten en de nodige diktes aan soldeertin (voor deze klus heb je niets aan de 1mm of 0,7mm tin die je in de gemiddelde hobbyzaak koopt). Maar ik garandeer niks, ook met dit gereedschap en de nodige soldeerervaring geef ik je een kans van 30% dat het MB de operatie overleeft.
Rommelen met strijkbouten enzo levert vrijwel zeker ook een defect MB op. Heb je een antistatische werkmat?
Ten eerste, woon ik in utrecht (in groenekan, = rechtsboven utrecht)
ten 2e... ga ik zo meteen eerst zelf ff wat "testjes"op een oud 686 mobo doen

en kijken hoe dat nou met dat soldeer zit... ik heb wel eens zitten solderen dat het tin aan mijn bout bleef plakken.... t leek wel een magneet...
En nee , ik ga dus niet boren.... gwn soldeer smelten en weg zuigen. ( heb ik met die stofzuigslang geen kans op statische elctriciteit?
verder heb ik soldeer tin van JAWEL 0,7mm (Sn60 en Pb40)) en dat ga k gwn gebruiken.
een electronica-soldeer bout van 15 Watjes en mocht de tip te dik zijn wikkel ik er wel een paperclip omheen.... heb ik ook gedaan met het solderen van een LCD (uit een fax...) maar door het tekort aan programmeer werk is dat project NIET voltooid. enne paperclip werkt best fijn
joopv schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:08:
[...]
Met een desoldeerpompje (zo'n ding met een teflonpunt en een veerpomp) trek je bijna zeker een of meerdere van de doormetalliseringen er uit.
Maar ik zie dat je eerst gaat oefenen op een ander MB, dat is mooi - dan doe je in ieder geval ervaring op en weet je zo wat er allemaal kapot kan gaan.
daarom ga ik eerst even testen op een oud mobo.....
wil namelijk zelf ondervinden hoe dat nou met die doormetalleseringen zit.
Ibex schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:41:
Nou, ik heb net even het topic doorgelezen, en ik vind het een super actie

. Of het nu zal lukken of niet, het is en blijft een moedige zet

.
Zorg er zeker voor dat je tijd voor handen hebt, zo iets wil je niet in twee stukken moeten doen neem ik aan. Zorg dat je geen wollen of andere gemakkelijke statisch-laadbare pull aanhebt, ESD is het laatste wat je wil krijgen.
Succes

.
planning:
-zometeen back up maken van school documenten en foto's.
-daarna ff spelen met de soldeer bout

en oefenen op dat oude mobo
-en als ik het nog zie zitten dan wil ik vanavond nog beginnen met alle gaatjes leeg te halen.
maar ik snap t wel....
[
Voor 7% gewijzigd door
willy1986 op 27-12-2010 21:10
]