Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Thanks, had ondertussen van @baviaan ook al het antwoord gehad. Ben benieuwd hoe 1 string het gaat doen bij je.Tiwazz schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:55:
@Shumi
je vroeg een tijdje terug waarom ik een female connector heb gekocht.
de reden is dat je de leds aan een externe 5v voeding moet stoppen aangezien de arduino maar 500mA kan leveren en één volledige wit verlichte string ~1A nodig heeft.
@Baviaan
Tja proberen anders weet je het niet denk ik. je kan de brightness verlagen dus wellicht kan het zo laag dat je het niet ziet. ik vraag me ook af hoe dat bij mij gaat met 13cm
Makkelijk te onthouden regel 1 string ~1A, ik zal vast eens gaan zoeken tussen mijn zooi naar een adapter. Zul je altijd zien dat als ik het nodig heb je het helemaal niet meer kan vinden.
Duidelijk zo. Zou je deze info (eventueel met foto's) nog aan willen vullen met de overige materialen die je nodig hebt om het geheel werkend te krijgen? Ik doel niet op software of je beeldschermbevestiging (al mag dat wel) maar puur datgene wat de led's nodig hebben om licht te kunnen geven.Tiwazz schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 12:03:
De ideale afstand van de wand met deze leds was ongv. 15cm of minder.
Wellicht kan mrwolf zijn wand - LED afstand meten? Bij mij is het 13cm dus hopelijk kan ik vanavond zeggen dat er geen lichtplekken zijn maar het mooi egaal is.
Edit:
Artikelen zijn binnen ziet er goed uit. Op de verpakkingen zitten ook stikkertjes van adafruit dus ze komen echt van adafruit af. Nu nog hopen dat een vriend een juiste 5V adapter heeft
.
Afbeelding:
[afbeelding]
Ik vraag dat specifiek omdat een foto van het materiaal voor mij stukken duidelijker is dan alleen een typenummer.
Testing, one, two ...
daarom heb ik ook nog een vraag voor mrwolf.
@mrwolf
Jij hebt het adalight pakket besteld van adafruit toch? Bij mij hebben de LEDs twee connectors als ik de tutorials zie op adafruit dan zijn er geen connectors maar gewoon losse draden. Hoe is dit bij jou? Enig idee welke connector ik er af moet snijden?
Hoe kwam het bij jou binnen?
Afbeelding:

Je moet aan de INPUT-kant (zie mijn stappenplan en de adafruit-site) de draden gewoon losknippen van de connector, en die uiteinden op de juiste plek vastmaken.Tiwazz schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:42:
Ik probeer zoveel mogelijk foto's te maken vanavond probeer ik alles aan te sluiten. Ik zal als het klaar is wellicht ook een stap to stap guide doen want er is voor mij ook nog een hoop onduidelijk.
daarom heb ik ook nog een vraag voor mrwolf.
@mrwolf
Jij hebt het adalight pakket besteld van adafruit toch? Bij mij hebben de LEDs twee connectors als ik de tutorials zie op adafruit dan zijn er geen connectors maar gewoon losse draden. Hoe is dit bij jou? Enig idee welke connector ik er af moet snijden?
Hoe kwam het bij jou binnen?
Afbeelding:
[afbeelding]
Wat een domper heb je alles binnen kan je het nog niet gaan gebruiken/testen. Ik ga zo naar boven alles bevestigen op mijn TV dan zal ik is langs de buren gaan wie weet hebben zij een adaptertje over:P. Ik heb foto's van alles gemaakt maar het is kinderlijk simpel echt waar.
Alleen vraag ik me af hoe mrwolf de gele/groene draden vast in de arduino heeft kunnen krijgen. Toen hij de jump wires nog niet binnen had. Ik heb nu om te testen even een stukje gestript en erin gestopt echter blijft dit natuurlijk niet zitten als je de kabel/arduino beweegt.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Echt nice werk gast !beele schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:17:
voor zij die interesse hebben, ik heb niet zo lang gelede zelf een ambilight projectje gedaan compleet met custom software (open source). ==> http://www.beeles-place.be/?p=117
Ik ben er zelf nog wat verbeteringen aan het insteken voor versie 2.0
Kijk dat is nu eens een mooi project, zelf geschreven, klasse
Ik zou wel eens kijken om dit netjes te gaan implementeren
Ooit gehoord van amblone? Het is ongeveer hetzelfde als wat jij doet. http://amblone.com/beele schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:17:
voor zij die interesse hebben, ik heb niet zo lang gelede zelf een ambilight projectje gedaan compleet met custom software (open source). ==> http://www.beeles-place.be/?p=117
Ik ben er zelf nog wat verbeteringen aan het insteken voor versie 2.0
Ik heb eventueel de uno versie code hier voor je.
Zo heb ik het nu ook nog zitten, vandaar die draden op de video's die je nog ziet. Vandaag echter zo'n 60 van deze binnengekregen, en die lijken goed te klemmen. Aangezien ik er maar 3 nodig heb, wil ik de rest best doneren aan mede-tweakers. Ik ga morgen alles definitief afsolderen, dan weet ik zeker of het vastzit. Als iemand interesse heeft in die jumper wires, voor 1,50 stuur ik er 5 naar je op. DM maar als je interesse hebt...Tiwazz schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:24:
Alleen vraag ik me af hoe mrwolf de gele/groene draden vast in de arduino heeft kunnen krijgen. Toen hij de jump wires nog niet binnen had. Ik heb nu om te testen even een stukje gestript en erin gestopt echter blijft dit natuurlijk niet zitten als je de kabel/arduino beweegt.
Heb inmiddels al een tijdje 3 3/4e van mijn zelfgebakken LEDstrips achter de TV hangen. Komt aardig wat licht vanaf. Ben op dit moment bezig met prototypes voor versie 4. Deze zullen het DMX protocol overboord gaan gooien en plaats maken voor een serieel protocol met 2 pinnetjes. Dit moet er voor zorgen dat het geheel straks makkelijker uit te breiden is zonder soldeerwerk. Daarnaast wil ik ook het geheel aansturen met 1 uC met ingebouwde USB controller om van alle conversies van USB naar RS232 naar RS485 enz af te zijn.
In het filmpje is versie 3 nog te zien. Hiervan hebben de zijkanten beide 16 zones en de bovenkant 28 zones, in totaal 60 zones. Elke zone bestaan uit 3 stuks 5050 RGB LEDs. Deze zitten op een onderlinge afstand van wel 10 hele milimeters. In versie 4 word dat ongeveer 11mm.
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Dat idee heb ik ook, als ik het filmpje bekijk kan ik nu niet echt zeggen dat ik het mooi vind.mrwolf schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 20:32:
respect voor je setup, maar kan ik concluderen dat als je tv zo dicht tegen de muur aan staat/hangt, het ambient effect eigenlijk weg is? want dit zijn wel heel duidelijk te onderscheiden lichtbronnen, en dat zou me irriteren denk ik.
Ik had al direct zoiets van ik kan de leds tellen.
Ik heb alleen de strandtest gerunt aangezien ik nog geen juiste adapter heb die past heeft mijn pa ff de kabel vastgehouden. Ik heb een filmpje gemaakt van de strandtest en zal deze zodirect uploaden. Èèn strand van 25 pixels is meer dan genoeg om een 40" TV te bekleden. Ik denk zelfs als je de maximale 10cm spreid pakt dat het nog mooi egaal is zonder gaten of iets.
Het filmpje en wat foto's komen er zo op!
Edit:
Youtube:
YouTube: DIY Ambilight - Strandtest - IN PROGRESS
Vergeet niet dit is met de stroom kabel los in de hand en is dus zeker niet optimaal is gewoon even om snel iets te laten zien. Ik ga zo naar de buren voor een adapter heeft ze die niet bestel ik er gauw een dan komtie morgen binnen of ik ga naar een winkel!
Buiten dit alles is de strandtest op full brightness daarom is de witte tint iets te fel en lijkt het soms dat je een beetje de LED ziet. Zodra ik de adapter heb ga ik de software instellen en de brightness iets verlagen
Afbeeldingen:

Laat even weten wat jullie er van vinden op dit moment!
[ Voor 44% gewijzigd door ndonkersloot op 14-02-2012 21:07 . Reden: Foto's - Video's toegevoegd ]
Ben zelf vandaag bezig geweest met een mal die achter mijn tv aan de muur komt. Heb er zojuist honderd gaten op de millimeter nauwkeurig ingeboord en de boel in de grondverf gezet. Morgenochtend aflakken, morgenavond monteren. Ben erg benieuwd.
Als je een 40 inch TV zou hebben en je wilt de onderkant ook doen heb je toch wel echt 50 LEDs nodig. Maar het valt me allemaal reuze mee
@shumi
Het licht is zeer mooi helder je ziet niet waar de LEDs zitten en het is mooi egaal. Nou is dit wel een test die ik run en daardoor lijkt het wel een kermis maar daar zal morgen of hooguit overmorgen verandering in zitten en dan volgen dus ook meerdere filmpjes. Jij had toch ook een 40inch TV? dan zou ik zeker geen 2 LED strings kopen aangezien me dit voldoende lijkt. Wil je de onderkant of valt het toch tegen kan je toch nog makkelijk een tweede string bestellen bij floris.cc
Ik heb een youtube filmpje!
YouTube: DIY Ambilight - Strandtest - IN PROGRESS
Als je een echte film bedoelt dan zal je nog 1 dag moeten wachten
[ Voor 48% gewijzigd door ndonkersloot op 14-02-2012 21:25 ]
Ben toch benieuwd hoe het werkend eruit ziet. Mocht je kans zien een filmpje te maken dan graagTiwazz schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:21:
Inderdaad geen LEDs aan de onderkant, ik vond dit eerlijk gezegd overbodig aangezien het dan toch kort op de voet en tafel zit de zijkanten en bovenkant vind ik veel belangrijker want daar is meer muur zeg maar.
Als je een 40 inch TV zou hebben en je wilt de onderkant ook doen heb je toch wel echt 50 LEDs nodig. Maar het valt me allemaal reuze mee. Voor €61,30 ambilight
nu alleen nog de adapter
.
edit:
Ik denk dat ik misschien inderdaad eerst 1 string probeer en als dat niet lekker voelt dan 1 extra, ik denk wel met dubbel zoveel leds het naukeuriger is maar net wat je zegt, er kan er altijd nog 1 extra besteld worden.
Onderkant twijfel ik eigenlijk of ik dat zou willen of niet, staat een flinke center onder en de afstand tussen tv en onderkant is minimaal dus ja of het zin heeft. Maar filmpje ziet er op zich goed uit.
[ Voor 26% gewijzigd door schumi2004 op 14-02-2012 22:18 ]
Al met al voldoende gezien om een set te gaan bestellen. Ik bewaar al zo'n 40 jaar AC adapters, d'r zal best een geschikt type tussen zitten dunkt me
[ Voor 6% gewijzigd door hardware-lover op 14-02-2012 22:43 ]
Testing, one, two ...
Dat dacht ik dus ook! heb een hele la vol met adapters echter geen enkele die 5v spanning levert of ze leveren 5v maar ze hebben maar 300mA dusja.
Ik zit er aan te denken om een verhaaltje te schrijven net als mrwolf echter vond ik de aansluitingen zo kinderlijk makkelijk dat iedereen met een beetje lezen er wel uit moet komen. theoretisch gezien zouden de leds licht op een hoek van 120 graden uit moeten zenden. De maximale afstand die de LEDs kunnen hebben zijn 10cm anders is het draad te kort.
Je kan door even te tekenen kijken tot hoeveel afstand het dekt zo kan je gewoon berekenen hoeveel LEDs je ongv. nodig zult hebben. als je er aan denkt om alleen de bovenkant van een 50inch TV te doen zou een string van 25 meer dan genoeg zijn. Wil je de zijkanten doen dan wordt het toch lastig met 25 LEDs.
Mocht er iets onduidelijks zijn betreft het aansluiten of je wilt iets specifieks zien laat het even weten ik maak zo een foto of filmpje voor jullie allen
Ik heb even een multimeter geleend om te kijken of de universele adapter ook daadwerkelijk 6v levert als ik hem op 6v zet misschien is dat ding zo oud en levert ie gewoon 5.. Echter wil het me niet lukken om het goed uit te lezen moet ik de aarde gewoon in het stopcontact doen of? De rode "prikker" doe ik zeg maar in de aansluiten maar dan moet de zwarte nog ge-aard worden maar aangezien ik dat niet op de adapter kan doen. Iemand een idee?

[ Voor 35% gewijzigd door hardware-lover op 14-02-2012 22:53 . Reden: Plaatje was te groot :( ]
Testing, one, two ...
Dat is perfect! Tenzij het stekkertje die er aan zit niet in de arduino past maar wat hij levert is perfect!
(grr, waarom heb ik hem niet
Ik ben even gaan zoeken en diegene die het dichts in de buurt komt die ik heb is er 1 van 5V 800mATiwazz schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:54:
@ hardware-lover
Dat is perfect! Tenzij het stekkertje die er aan zit niet in de arduino past maar wat hij levert is perfect!
(grr, waarom heb ik hem niet![]()
)
Anders bestel ik er wel ergens 1, zijn niet zo duur lijkt me.
[ Voor 7% gewijzigd door schumi2004 op 14-02-2012 22:56 ]
Het was de eerste die ik in de huiskamer uit de lade trok, en daar zit al wat in kan ik je zeggen. Dan ben ik nog niet aan het centrale archief toegekomen wat zich op zolder bevind (en dat is maar goed ook)Tiwazz schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:54:
@ hardware-lover
(grr, waarom heb ik hem niet![]()
)
De stekker lijkt me vrij dik maar daar zit zo een andere aan.
Ik wil niet lullig overkomen maar ik heb er in 5 minuten nu al 4 gevonden die geschikt kunnen zijn als ze nog werken. Ook onderstaande komt uit de la beneden. Is niet van Linksys maar van DVE.

En de volgende (wel met een andere stekker natuurlijk), dat maakt het totaal al 5 geschikte kandidaten;
En deze kan ook nog altijd;

Mocht er iemand bij me in de buurt wonen (5467), ik kan er altijd eentje missen hoor.
[ Voor 42% gewijzigd door hardware-lover op 14-02-2012 23:38 ]
Testing, one, two ...
Dat flikkeren van die kleuren trouwens in dat filmpje hoort niet
Was iig wel mijn opzet. Heb nu ook besloten om de Uno en een strand te bestellen. Eerst even kijken of ik de strips nog aan de praat krijg, anders net als jullie de led strand gebruiken.
Adapter die dus 5v 1A levert is voldoende voor 1 strand? Wat voor een heb jij er dan mr.wolf (jij hebt 2 strands dus 2A)? Kan altijd een zwaardere pakken als ik geen meer heb.
En zou je nog wat foto's kunnen plaatsen van hoe je de strand aan de arduino hebt bevestigd? Of doe je dat dmv je jumperkabels?
Bedankt
[ Voor 6% gewijzigd door Eoghlear op 15-02-2012 00:14 ]
Ik denk dat het ook een betere manier is om het voraf te bevestigen aan een stuk hout bijv. Dit omdat een TV warm wordt en wellicht de tape los laat. Mocht het los laten ga ik het opnieuw doen maar dan met een frame of van die vierkanteplak dingen waar je een tywrap doorheen kan doen.
Zoals je op de foto ziet moet je een connector eraf knippen waar de kabels naar de input kant loopt. Dan schroef je de 5v kabel in de plus en de aarde in de min. Mocht je een universeleadapter hebben, de polariteit is positief.
Zo dat is de stroom nu de aansturing nog de gele kabel moet in de digitale PWM aansluiting 2 en de groene in de digitale PWM aansluiting 3. Dit is denk ik het beste te doen met jumper kabels. Maar op dit oment heb ik de kabels er ingestopt en er een reepje tape over geplakt. Nogmaals ik kijk aan hoe het blijft zitten anders ga ik het net doen.
Vergeet uiteraard niet eerst de kabels een stukje te strippen want de shielding geleid obviously niet.
Ik heb degene van Adafruit meebesteld (5V, 2A).Eoghlear schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:10:
Adapter die dus 5v 1A levert is voldoende voor 1 strand? Wat voor een heb jij er dan mr.wolf (jij hebt 2 strands dus 2A)? Kan altijd een zwaardere pakken als ik geen meer heb.
En zou je nog wat foto's kunnen plaatsen van hoe je de strand aan de arduino hebt bevestigd? Of doe je dat dmv je jumperkabels?
Bedankt
Ik heb gisteren de jumper wires binnen gekregen, en ga het geheel vandaag bevestigen. Als het klaar is post ik wel een fotootje, maar echt spannend is dat niet hoor
Ik heb voor vanavond een 5V 1A adapter met aanzet stukjes dus hij past dan zeker
Mijn vriendin komt vanavond wel dus moet even kijken hoeveel tijd ik ga spenderen aan dit project maar voor het eind van de week staan er dus nog filmpjes op van het licht;)!
Ben ik inderdaad tegengekomen maar vond het leuker om zelf iets volledig van scratch te makenhardware.tom schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:49:
[...]
Ooit gehoord van amblone? Het is ongeveer hetzelfde als wat jij doet. http://amblone.com/
Ik heb eventueel de uno versie code hier voor je.
1 aan de led string toch, de Uno R3 krijgt er geen of toch wel ?
Je hebt een de DC female adapter nodig om de rode (5V draad, plus) zwarte (aarde, min) hieraan te koppelen. Dan kan een externe stroombron dus een adapter in deze DC female adapter en heeft de string stroom. Het Arduino Bordje heeft ook een DC female port erop zitten alleen kan deze maar 500mA leveren of iets niet genoeg om de LEDs te voorzien van stroom. De Arduino zelf krijgt zijn stroom via de USB kabel. Let op dit is een USB A - B kabel zo'n kabel die de meeste printers gebruiken.
Dus je hebt:
1x Arduino Uno R3
1x LED String 25 LEDs
1x DC Female Adapter
1x Adapter 5V 1A - 2A met 2,1mm jack
1x USB A - B Kabel
Dat is alles. Als je het Arduino Bordje aan je computer sluit en je gaat een test iets runnen moet je niet vergeten vooraf de drivers te installeren! Dit moest bij mij handmatig. Op de Arduino site kan je de IDE downloaden hierin bevindt zich een map "drivers" met apparaat beheer het onbekende apparaat zijn drivers laten zoeken in die map. Dan zie je de COM port staan en die moet je in de IDE selecteren en tadaa!
Verwijderd
Zie dat je lekker bent opgeschoten
Dank voor de poweradapter-tip: ik heb een aantal 5 volt 2,5 A in bestelling staan: die zullen einde van de week of begin volgende week te krijgen zijn
groet, Pieter Floris
Inderdaad! Ik hoop vanavond of uiterlijk morgen alles perfect werkend te hebben. Kijk een 5V - 2,5A adapter dan heb je nog eens speling want de 25 LEDs op volledige helderheid wit schommelen rond de 1A.Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:22:
[...]
Dank voor de poweradapter-tip: ik heb een aantal 5 volt 2,5 A in bestelling staan: die zullen einde van de week of begin volgende week te krijgen zijn
groet, Pieter Floris
Ik houd de website in de gaten Pieter ;)! En bedankt voor de goede service!
Groeten Nando
Top bestel ik die meteen 1 mee, kon tussen mijn archief niet de juiste vinden.Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:22:
[...]
groet, Pieter Floris
Ik zal vandaag of morgen wel even een mail sturen.
Ik ben nu bezig om het juist te configureren maar weet niet precies hoe het zit met boblight etc. heb jij dit al gedaan? zoja kan je me een richting geven?baviaan schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 18:47:
Ik heb die van mij in elkaar zitten (met dank aan Pieter Floris die ervoor zorgde dat vandaag de LED's binnenkwamen). Moet de boel nog wat kalibreren maar het ziet er geweldig uit. De leds zitten nu 6cm van de muur en dat gaat echt prima.
edit:
Volgens mij heb ik een juist boblight config gemaakt. in iedersgeval met de posities op mijn scherm. Echter gebruikt windows wel boblight? Of wat is aan te raden?
[ Voor 14% gewijzigd door ndonkersloot op 15-02-2012 19:33 ]
* boblightd, deze daemon draait op de achtergrond.
* boblight, de xbmc addon. Deze heeft boblightd nodig.
De Wiki heeft een hoop info: http://code.google.com/p/boblight/w/list
Verder kun je met deze calculator automatisch de leds op de juiste manier configureren: http://sanya.tarhelyszolgaltato.eu/. Als je mijn boblight.conf nodig hebt moet je maar even roepen.
[ Voor 24% gewijzigd door baviaan op 15-02-2012 20:32 ]
Misschien kun je hier wat nuttige info uithalen http://openelec.tv/forum/...ing-for-your-home-theaterTiwazz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 19:10:
[...]
Ik ben nu bezig om het juist te configureren maar weet niet precies hoe het zit met boblight etc. heb jij dit al gedaan? zoja kan je me een richting geven?
edit:
Volgens mij heb ik een juist boblight config gemaakt. in iedersgeval met de posities op mijn scherm. Echter gebruikt windows wel boblight? Of wat is aan te raden?
Onder het Device kopje bij output wat moet daar te komen staan, hij zegt dat de folder of file niet bestaat en dan wat er bij output staat.
Ik heb mijn Arduino met Ledstream geflasth nu branden alle 25 LEDS alleen LED #1 gaat alle kleuren steeds snel af. Als ik colorswirl run in processing dan gebeurt er niks. Komt dit omdat boblight deamon niet actief is of?
edit:
is het uberhaupt de bedoeling dat alle LEDs blijven branden als er stroom op de Arduino staat nadat je LEDstream geflasth hebt? damn
[ Voor 59% gewijzigd door ndonkersloot op 15-02-2012 20:50 ]
Als ik colorswirl laad in processing gebeurt er niks? heb jij het werkend? Ik loop beetje vast zeg maar:P.
Ik heb de gewone LEDstream geladen en niet de LEDstream_LPD8806
[ Voor 11% gewijzigd door ndonkersloot op 15-02-2012 21:03 ]
Zeker weten dat je bedrading goed zit? Groen op de 13e pin, geel op de 11e pin, GND aan de - van je voeding en de blauwe draad? Rood op de +?
YouTube: Homebrew Ambilight
En daar zie ik dan weer dat het aparte leds zijn, vast een setting die nog gedaan moet worden?baviaan schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:36:
Voor wie het wil zien, hier een filmpje. De boblight plugin onder XBMC staat op fast. Ik moet er nog wat mee gaan experimenteren, fast vind ik eigenlijk te snel maar op zich is het wel leuk.
YouTube: Homebrew Ambilight
Ik zou zoiets eerder bij 25 leds verwachten ipv de 50 die jij hebt.baviaan schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:44:
Ja, dat ligt ook aan de fast setting. Daar moet je hem helemaal niet op instellen, je wordt ook helemaal hyper van het kijken naar je film dan. Ik plaats later nog wel wat filmpjes, nu eerst maar wat spelen met de instellingen.
Bij die LEDpixels zie ik ook nog eens dat er zo goed als geen gradatie zit tussen zwart en een kleur vol aan (heb het niet over hoe alles zo snel flitst). Ligt waarschijnlijk aan de aansturing. Daarbij is het ook nog eens een hels werk om dat achter de TV te krijgen, waar ik 4 strips achter de TV plak.
Nog even een nieuw filmpje gemaakt van hoe het er nu bij hangt.
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Het oogt inderdaad vloeiender maar zoals ik al aangaf zal het vast een setting zijn. Maar wat heb jij er achter hangen want de eerder geposte filmpjes gaan over led strings en jij heb vermoed ik plak strips?DP Kunst schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 23:30:
No offense, dan vind ik die van mij toch veel beter werken. Ok, het filmpje is misschien niet helemaal duidelijk omdat ie zo overbelicht is, maar LEDs tellen zit er zeker niet bij.
Bij die LEDpixels zie ik ook nog eens dat er zo goed als geen gradatie zit tussen zwart en een kleur vol aan (heb het niet over hoe alles zo snel flitst). Ligt waarschijnlijk aan de aansturing. Daarbij is het ook nog eens een hels werk om dat achter de TV te krijgen, waar ik 4 strips achter de TV plak.
Nog even een nieuw filmpje gemaakt van hoe het er nu bij hangt.
[video]
Morgen weer een dag
De ledstrips worden aangestuurd met SendTheLight. Deze stuurt de signalen naar een USB to RS232 to RS485 printje waar alle strips aan hangen.

Ik had zelf al eens rond gekeken voor ledstrips echter is er zoveel keuze in dat ik nu even voor een quick win oplossing ga en in de toekomst wel naar iets anders uitkijk.

[ Voor 3% gewijzigd door baviaan op 16-02-2012 10:20 ]
Netjes gedaan maar heb meteen mijn bedenkingen m.b.t. de venrtilatie? Wordt deze niet belemmerd?baviaan schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:19:
Omdat ik niks plakkerigs in de buurt van mijn tv wil, en al helemaal geen tape op de achterkant, heb ik maar een frame gemaakt waar de leds inpassen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zou zelf voor een stuk plexiglas gaan en de Vesa aansluitingen gebruiken voor bevestiging.
zozo dat is netjes gedaan! wellicht pas ik het bij mij ook nog aan maar zo heel veel maakt het me niet uit, TV staat toch op mijn slaapkamer. En ventilatie zal ik niet te veel mee zitten, die grote TV's worden nou ook weer niet zo warm in iedersgeval bij mij na uren TV kijken voelt het gewoon koud aan.
Zal vanavond wat mooie filmpjes er op zetten heb nu een filmpje maar dies van 4,8m afstand genomen dus je ziet niet bijz. veel.
In-game werkt het trouwens ook gewoon MW3 is wel nice met ambilight. Wel moest ik windows aero uit zetten voor het werkte.
[ Voor 12% gewijzigd door ndonkersloot op 16-02-2012 11:29 ]
[ Voor 64% gewijzigd door schumi2004 op 16-02-2012 21:29 ]
Ik zal morgen rond het middag uur een youtube link plaatsen van mijn configuratie met een film. Je moet het uiteraard zelf weten maar naar mijn idee zijn 25 LEDs meer dan genoeg voor mijn 40 inch TV.schumi2004 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:19:
Heb ondertussen ook een mail verstuurd met mijn wensen m.b.t. de spullen, twijfel alleen of ik voor mijn 41" toch niet voor 50 leds zal/moet gaan. Het is meer een gevoel wat ik erbij heb.
Als je morgen dus even dit topic checkt kan je daarop een beslissing nemen
Heb nu toch maar 1 besteld, morgen afhalen. Ben ook zo'n beetje de rest al bij elkaar aan het sprokkelen.Tiwazz schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 01:09:
[...]
Ik zal morgen rond het middag uur een youtube link plaatsen van mijn configuratie met een film. Je moet het uiteraard zelf weten maar naar mijn idee zijn 25 LEDs meer dan genoeg voor mijn 40 inch TV.
Als je morgen dus even dit topic checkt kan je daarop een beslissing nemen.
Vanmiddag even op pad voor een adapter en toch maar een connector en die stekkertjes om die leds fatsoenlijk op bordje te kunnen prikken.
edit:
wat gebruiken jullie om de draadjes op de Arduino te bevestigen, wilde zelf even langs electro boer gaan om te kijken of hij wat heeft en anders beetje soldeer maar.
[ Voor 11% gewijzigd door schumi2004 op 17-02-2012 11:34 ]
@baviaan
Hoe heb jij de zijkanten gedaan? Ook met hout of? Bij mij zit namelijk daar een uitstekende smart card.
Ja, ook hout. Met een uitsparing voor de smartcard, want die heb ik ook. De knoppen die daar verder zitten kan ik niet meer bij, maar eigenlijk wist ik niet eens dat ze er zatenTiwazz schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:01:
@baviaan
Hoe heb jij de zijkanten gedaan? Ook met hout of? Bij mij zit namelijk daar een uitstekende smart card.
Ik gebruik jumpwires, zulke: http://iprototype.nl/prod...ires/premium-jumpwires-mfschumi2004 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:31:
[...]
edit:
wat gebruiken jullie om de draadjes op de Arduino te bevestigen, wilde zelf even langs electro boer gaan om te kijken of hij wat heeft en anders beetje soldeer maar.
DM je adres maar, dan stuur ik je er wel een paar op, ik heb er nog tientallen over.
Top!baviaan schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:06:
[...]
Ik gebruik jumpwires, zulke: http://iprototype.nl/prod...ires/premium-jumpwires-mf
DM je adres maar, dan stuur ik je er wel een paar op, ik heb er nog tientallen over.
DM is er, bedankt vast.
Zou je hier misschieen een foto van kunnen maken hoe de zijkant(en) er uit zien? Zit er aan te denken om dit ook te gaan doen.
Filmpjes zijn aan het uploaden.
Intro van Rio
Intro van The lion king
1 FFA Match van MW3
Ik moet even kijken hoe ik de configuratie aan pas speciaal voor gaming want als je door een level loopt komen er aan de zijkant steeds lichtflitsen van dan een witte muur dan een auto etc. dit is meer storend dan rustig.
Edit:
Ik zal hier de links wegzetten zodra ik ze kan zien. Op dit moment heb ik van Rio de link echter is deze nog wel aan het uploaden.
Rio:
YouTube: DIY Ambilight - Rio
The Lion King:
YouTube: DIY Ambilight - The Lion King
[ Voor 84% gewijzigd door ndonkersloot op 17-02-2012 13:33 ]
Moet wel want die wordt door Adafruit ook geleverd, bummer
Vanmiddag er maar even eentje halen
[ Voor 37% gewijzigd door schumi2004 op 17-02-2012 12:42 ]
Nee het moet een DC adapter zijn.
DC = Gelijkstroom (Direct Current)
AC = Wisselspanning (Alternating Current)
De LEDs vereisen constante spanning van 5V. De Female adapter die je erbij hebt gekocht is als het goed is ook een DC adapter/verloopje
[ Voor 21% gewijzigd door ndonkersloot op 17-02-2012 12:54 ]
Kom ik goed wegTiwazz schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:53:
@Shumi
Nee het moet een DC adapter zijn.
DC = Gelijkstroom (Direct Current)
AC = Wisselspanning (Alternating Current)
De LEDs vereisen constante spanning van 5V. De Female adapter die je erbij hebt gekocht is als het goed is ook een DC adapter/verloopje
Wel verwarrend want plaatje op Adafruit geeft aan AC adapter.
http://www.adafruit.com/images/5v2Alabel.jpg
[ Voor 12% gewijzigd door schumi2004 op 17-02-2012 12:56 ]
The Lion King:
YouTube: DIY Ambilight - The Lion King
Rio:
YouTube: DIY Ambilight - Rio
Call of Duty - Modern Warfare 3 MP:
YouTube: DIY Ambilight - Call of Duty MW3 #Experimental
Echter is het vrij lastig om het goed vast te keggen het komt in het echt toch allemaal anders over. De camera kan donkere kleuren niet goed vast leggen. Het straalt iig meer licht uit dan je kan zien op het filmpje
Volgens mij heb ik Rio met een andere camera gefilmt dan the lion king. Vandaar dat je in Rio het licht slechter ziet.
Laat even weten wat jullie er van vinden
[ Voor 27% gewijzigd door ndonkersloot op 17-02-2012 14:08 ]
Verwijderd
In dit topic nog geen eens veel pagina's terug valt alles te lezen.Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:58:
Gaaf man! Dat zou ik ook wel willen voor mijn 37" TVtje. Maar het zal niet makkelijk te maken zijn? zeker en ook niet goedkoop neem ik aanAnders hou ik me aanbevolen als proef konijn!
Het is erg simpel en niet duur. Ik heb in totaal 61,30 betaald voor alles
Ik moet echt aan een andere bril, is niet te ontcijferen voor mijschumi2004 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:55:
[...]
Kom ik goed weg
Wel verwarrend want plaatje op Adafruit geeft aan AC adapter.
http://www.adafruit.com/images/5v2Alabel.jpg
Testing, one, two ...
Op site van zelf is hij groter, staat in ieder geval AC.hardware-lover schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:22:
[...]
Ik moet echt aan een andere bril, is niet te ontcijferen voor mij
En kom zelf toch niet zo goed weg, adapter is kaduuk. Even rond bellen voor een ander, 25 euro voor universele bij electro boer is me iets wat te duur.
@Tiwazz, je heb niet toevallig een film met zwarte balken aan boven en onder kant?
[ Voor 9% gewijzigd door schumi2004 op 17-02-2012 14:45 ]
Balen! Ik heb 1A en dit werkt goed.schumi2004 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:41:
[...]
Op site van zelf is hij groter, staat in ieder geval AC.
En kom zelf toch niet zo goed weg, adapter is kaduuk. Even rond bellen voor een ander, 25 euro voor universele bij electro boer is me iets wat te duur.
Wat vind je van de drie filmpjes?
Ziet er goed uit, ik hou het voorlopig ook ff bij 1 string. Vroeg net boven je of je niet toevallig een film met zwarte balken had, benieuwd hoe boblight daar op reageertTiwazz schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:42:
[...]
Balen! Ik heb 1A en dit werkt goed.
Wat vind je van de drie filmpjes?
Vette muur trouwens
edit:
Hoe heb je dat gedaan met MW3? Is dat een console of speel je dit op je HTPC?
[ Voor 13% gewijzigd door schumi2004 op 17-02-2012 14:47 ]
Ik zal eens een link zoeken van post je game room.
Ik gebruik geen boblight heb wel een conf. Maar als ik her start werkt het niet, krijg wel een test licht en daarna niks.
Heb lightpack software gedownload en dat gebruik ik nu. Zwarte balken doet hij dus niet, je kan in lightpack wel de software aanpassen dat het wel werkt.
Moet toch eens kijken voor boblight
Edit:
Mijn kamer. TV staat nu wel op een tafeltje en desktop staat niet dat het mijn pad blokkeerd. Ook heb ik een andere 5.1 surround set. Er staat een speaker op mijn commode kastje en nacht kastje. Ook is het krukje vervangen door een lederen stoel
Tiwazz in "Post je gameroom! - deel 3"
[ Voor 22% gewijzigd door ndonkersloot op 17-02-2012 15:02 ]
Aha, afbeelding via onderstaande link is wat duidelijker. Het AC gedeelte slaat volgens mij op het stopcontact, bij 5v output staat netjes DC vermeld. Het moet dus AC/DC zijnschumi2004 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:41:
[...]
Op site van zelf is hij groter, staat in ieder geval AC.
@Tiwazz, je heb niet toevallig een film met zwarte balken aan boven en onder kant?

[ Voor 8% gewijzigd door hardware-lover op 17-02-2012 15:21 ]
Testing, one, two ...
Denk dat ik zelf een bril nodig heb hehe
Jij had er toch een hele bulk? Zou je ze misschien tegen betaling ook wel versturen?
Per wanneer zou je een adapter in huis willen hebben?
Ik had er trouwens nog een paar gevonden, ik snap eigenlijk niet waarom het merendeel van de adapters bij mij uit de beneden la bestaat uit 5v 2A terwijl jullie ze niet of nauwelijks hebben liggen?
Testing, one, two ...
Ik heb het al op gelost, ik knip mijn PSP adapter wel in 2 en zet er een splitter tussen met een passend stekkertje. Is hij meteen op lengte ook noghardware-lover schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:28:
Ik had al aangeboden dat ik best wel iemand blij zou kunnen maken mocht er behoefte aan zijn. Dit aanbod was eigenlijk wel tegen ophalen bedoelt, ik kom zelf niet zo heel vaak buiten de deur en de adapters hebben geen vleugeltjes. Ik moet nog even kijken welke het doen dus moet ik een apparaatje zoeken waar de stekker in past en die genoegen neemt met 5v.
Per wanneer zou je een adapter in huis willen hebben?
Ik had er trouwens nog een paar gevonden, ik snap eigenlijk niet waarom het merendeel van de adapters bij mij uit de beneden la bestaat uit 5v 2A terwijl jullie ze niet of nauwelijks hebben liggen?
Wat voor adapters zijn dat eigenlijk, voor mobieltjes of toch meer voor routers enz ?
Ik denk eerder van het laatste dan het eerste. Dus afkomstig van computer apparatuur verwacht ik.schumi2004 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:31:
[...]
Ik heb het al op gelost, ik knip mijn PSP adapter wel in 2 en zet er een splitter tussen met een passend stekkertje. Is hij meteen op lengte ook nog
Wat voor adapters zijn dat eigenlijk, voor mobieltjes of toch meer voor routers enz ?
Ik heb nogal wat elektronica verwerkt tijdens mijn bestaan en iets zomaar weggooien (van restmateriaal) doe ik zelden (tot verdriet van mijn vrouw).
Testing, one, two ...
- http://www.miniinthebox.c...p-20au-board_p203524.html
- http://www.adafruit.com/products/91
Het gaat toch om de ATmega328 microcontroller?

[ Voor 6% gewijzigd door Ilja Meijer op 17-02-2012 20:15 ]
Verwijderd
Die werken ook.Ilja Meijer schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 20:13:
Zijn deze microcontrollers ook te gebruiken ipv de Arduino Uno R3?
- http://www.miniinthebox.c...p-20au-board_p203524.html
- http://www.adafruit.com/products/91
Het gaat toch om de ATmega328 microcontroller?
[afbeelding]
Ook een optie zijn Teensy boards (vind je ook terug op de Adafruit website. deze zijn overigens nog sneller (door native USB):
http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=68
En deze kan ik op dezelfde manier installeren als de Uno R3, of moet ik dan zelf de codes gaan schrijven?Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 20:19:
[...]
Die werken ook.
Ook een optie zijn Teensy boards (vind je ook terug op de Adafruit website. deze zijn overigens nog sneller (door native USB):
http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=68
(Ik ben niet thuis in het programmeren, ik ben meer van het plug & play / copy & past principe

Strak led stripje:
http://electronoblog.alla...uploads/2010/11/two_2.jpg
http://electronoblog.alla...oads/2010/10/ledboard.jpg
[ Voor 23% gewijzigd door Ilja Meijer op 17-02-2012 22:40 ]
We willen natuurlijk van jou ook een mooie video zien ;)!
Ik wil mijn setup verbeteren dmv een houten frame en jumper kabels. Ik heb verschillende berichten gelezen dat sommige jumper kabels overhadden als ik met iemand een afspraak kan maken om er een paar over te nemen zou dit fijn zijn!
[ Voor 53% gewijzigd door ndonkersloot op 18-02-2012 08:53 ]
naar aanleiding van dit topic heb ik ook eindelijk is een tweakers account geopend.
ik heb nu via internet alles besteld.( zoals Tiwazz het ook heef gedaan ) ook een adapter die instelbaar is kwa volt wat hij uitstuurt.
alleen vandaag kwam alles binnen en zie ik op de adapter staan dat ik alleen kan kiezen tussen 4.5 volt en 6 volt.
zal ik de leds opblazen als ik deze nu op 6volt instel ?
met vriendelijke groet.
niels
[ Voor 5% gewijzigd door the_assassin50 op 18-02-2012 13:45 ]
Maar doe het toch:

Er zit toch bij de power (onder in het midden) een 5v en een 3.3V aansluiting. Waarom kan hier de led strip niet op worden aangesloten?
Check "ma". Altijd goed om te weten waarom iets is.the_assassin50 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 13:57:
wat ik begreep is dat die poweraansluiting maar 500ma levert. en de leds meer nodig hebben dan dat
Thnx
Zoals the assasin al zei levert het arduino bordje maar 500 mA dit is te weinig om een strand te voorzien van stroom.
Succes ermee! En uiteraard willen we een filmpje zien van jullie setup als het afgerond is
uiteraard zal ik een aantal foto's plaatsen zodra ik het 1 en ander werken heb
groetjes
Het bordje is niet de beperking het is de USB die maximaal 500 mA levert (bron wiki):Tiwazz schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:18:
*knip*
Zoals the assasin al zei levert het arduino bordje maar 500 mA dit is te weinig om een strand te voorzien van stroom.
*knip*
Citeer:
Charging ports and accessory charging adapters
The Battery Charging Specification of 2007 defines new types of USB ports, e.g., charging ports.[44] As compared to standard downstream ports, where a portable device can only draw more than 100 mA current after digital negotiation with the host or hub, charging ports can supply currents above 0.5 A without digital negotiation. A charging port supplies up to 500 mA at 5 V, up to the rated current at 3.6 V or more, and drop its output voltage if the portable device attempts to draw more than the rated current. The charger port may shut down if the load is too high.
Charging ports exist in two flavors: charging downstream ports (CDP), supporting data transfers as well, and dedicated charging ports (DCP), without data support. A portable device can recognize the type of USB port from the way the D+ and D- pins are connected. For example, on a dedicated charging port, the D+ and D- pins are shorted. With charging downstream ports, current passing through the thin ground wire may interfere with high-speed data signals. Therefore, current draw may not exceed 900 mA during high-speed data transfer. A dedicated charge port may have a rated current between 0.5 and 1.5 A. There is no upper limit for the rated current of a charging downstream port, as long as the connector can handle the current (standard USB 2.0 A-connectors are rated at 1.5 A).
Before the battery charging specification was defined, there was no standardized way for the portable device to inquire how much current was available. For example, Apple's iPod and iPhone chargers indicate the available current by voltages on the D- and D+ lines. When D+ = D- = 2V, the device may pull up to 500 mA. When D+ = 2.0 V and D- = 2.8 V, the device may pull up to 1000 mA of current.[45]
Dedicated charging ports can be found on USB power adapters that convert utility power or another power source — e.g., a car's electrical system — to run attached devices and battery packs. On a host (such as a laptop computer) with both standard and charging USB ports, the charging ports should be labeled as such.[44]
To support simultaneous charge and sync, even if the communication port doesn't support charging a demanding device, so called accessory charging adapters are introduced, where a charging port and a communication port can be combined into a single port.
The Battery Charging Specification 1.2 of 2010 [10] makes clear, that there are safety limits to the rated current at 5 A coming from USB 2.0. On the other hand several changes are made and limits are increasing including allowing 1.5 A on charging ports for unconfigured devices, allowing high speed communication while having a current up to 1.5 A and allowing a maximum current of 5 A.
Ik heb het even in vet gedrukt. Maar lees ik dat goed dat het mogelijk is om tot 5A uit een usb te trekken?
in de bouwmarkten niets kunnen vinden.
bij een vriend dus gezocht naar een adapter. en heb nu een 5V 1A adapter. aangesloten op arduino en ledstream aangezet.
alleen heb ik nu dat de leds af en toe flikkeren ( en als ik ledstream start flikkert alles en verspringen de kleuren ook constant, de eerste led brand sowieso altijd.
kan dit komen omdat de 1A adapter alsnog niet voldoende is ?
Edit. zie ineens dat me aarde draad niet helemaal lekker zat , kortom het werkt nu
morgen eens even een mooie plaat hout bewerken en de leds eraan vastmaken
[ Voor 14% gewijzigd door the_assassin50 op 18-02-2012 21:34 ]