DIY Ambilight howto?

Pagina: 1 2 ... 63 Laatste
Acties:
  • 647.963 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Eerst even een uitleg.
Philips die heeft bij zijn nieuwe plasma TV's ambilicht. Ambilicht is het verlichten van de omgeving met dezelfde kleuren als op de TV. Een voorbeeld, als er bijvoorbeeld een onderwater scene is waarbij het beeld blauw is dan zal de muur achter de TV ook oplichten, als het beeld geel is zal de achtergrond geel oplichten
hier: http://www.flattv.philips...id=1&subcat_id=2&page=pg3
is meer informatie te vinden over ambilight van Philips.

Maar, ik heb net zoals velen hier geen geld over om zo een mooie plasma te kopen dus ben ik zelf gaan denken om dit te maken, en kwam ik op het volgende idee;
Als je een videobron hebt die RGB uitstuurt dan heb je eigenlijk al alle signalen die je nodig hebt.
Als je het R G en B signaal een transistor laat open sturen en deze respectiefelijk een rode groene of blauwe lamp laat aansturen dan heb je in principe al DIY ambilight.
Ik wilde dit idee graag met jullie delen om samen tot een mooie DIY oplossing te komen.
Aansturing gaat mij wel lukken, alleen weet ik nog niet wat voor lampen ik moet gaan gebruiken ik denk zelf aan leds, alleen vraag ik me af of je met een Rode Groene en Blauw led ook wit kan maken (een TV wel namelijk).

Ik hoop dat jullie nog verder goede ideen en of opmerkingen hebben.

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 09:53

w00Dy

Make soap, not war

mmm, er zijn sensor chips die kleuren kunnen waarnemen. Misschien is daar iets mee te doen. Dat hang je dat enkele centimeters van je tv, misschien zelfs 4 stuks er daar een gemiddelde van nemen.

Een all in one oplossing zie ik zo meteen niet, ik heb namelijk niet veel kaas gegeten van PIC's. Waar ik nu aan denk is de waarde van die 4 chipjes opmeten en dan dmv dmx TL's aansturen. Dat zie ik mezelf nog wel programmeren in VB.

leuk project eigenlijk, wil ik ook wel :Y)

[ Voor 36% gewijzigd door w00Dy op 22-12-2004 23:53 ]

Anoniem: 55314

Met jouw idee mag je dan "in principe" ambilight hebben, maar heb je het al eens in werking gezien? Er zit volgens mij toch wel iets meer achter: De kleuren verlopen langzaam in elkaar. (logisch, want als het wisselen te snel gaat, zou het storend werken). Je wilt dus eigenlijk eens in de zoveel tijd een sample nemen van de overheersende kleur, en daar naartoe faden. Het zou aardig zijn om te weten hoeveel tinten ambilight kan genereren. Mijn idee is dat het er niet zo heel veel zijn: blauw,paars,rood,geel,groen en wit (en uit misschien?)

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

met rood, groen en blauw maak je alles ;)

http://www.taosinc.com/pr...il.asp?cateid=11&proid=12

[ Voor 44% gewijzigd door w00Dy op 23-12-2004 00:09 ]

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Dat is voor je tv, maar voor de normale kleuren van het spectrum heb je geel,rood en blauw nodig ;) .

Self reflection is the school of wisdom

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:30
Je hebt te maken met additieve kleurmenging, dus rood groen en blauw. Geen geel, dat is enkel voor schilderkunst (en drukkunst met cyaan en magenta ipv blauw en rood)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Over dat ambilight... Is dat niet vreselijk storend...? Het lijkt mij voor het beeld juist voordelig als de omgeving zo donker mogelijk is... Iemand al zo'n ding bekeken?

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:28
MikeyMan schreef op donderdag 23 december 2004 @ 10:40:
Over dat ambilight... Is dat niet vreselijk storend...? Het lijkt mij voor het beeld juist voordelig als de omgeving zo donker mogelijk is... Iemand al zo'n ding bekeken?
Ambilight is heel mooi. Het lijkt alsof het beeld groter is (en je er echt in zit, een beetje als met surroundsound). Het is heel moeilijk te omschrijven, ga is kijken bij de lokale audio/video zaak!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Met een aansluiting op een RGB signaal (SCART kabel of zo) kom je er niet. De signalen die hier op staan moeten een beeldscherm vullen, dus all pixels op het scherm komen cyclisch voorbij. Ik denk dat het gemiddelde daarvan al gauw een grijstint wordt, en anders iets wordt wat je niet verwacht. Een vlak met rood en groen tinten wordt zo al gauw geel. En of dat onder Ambilight valt?
Je zult eerder een schakeling moeten gaan bouwen die de overheersende kleur per beeld filtert, en dat is niet met een paar transistorretjes gemaakt.

Signatures zijn voor boomers.

• MCCarrot
Oke goeie reacities gehad!
Maar als je uitgaat van de RGB sturing (die uit je DVD speler komt) als het beeld erg Groenis op je TV, dan zal alleen het videosignaal alleen op de Groene connector hoog staan. Er zal dan 1V videosignaal opstaan dan en op de andere connectors niet (R en B). als je dit videosignaal met een diode afvlakt heb je een mooi signaal van 0 tot 1 Volt wat mee gaat met de kleuren (op de zelfde maniers als je een audio VU meter maakt).
Ik denk dat zit zeker een kans van slegen heeft, en ik wil het zeker gaan proberen.
Maar ik zou niet weten wat voor lampen ik zou moeten gebuiken, TL buisjes (die je ook voor in je PC hebt) die geven een mooi difuus beeld, maar die kan je volgens mij niet dimmen. Ideen iemand?

www.laserextreme.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Zet een oude tv neer met het beeld naar de muur gericht ;) . Simpeler, kan niet en het werkt ook nog perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:16
Ik verwacht dat jouw idee wel redelijk gaat werken, maar voor een mooi resultaat zou ik het geheel toch wat meer filteren.
Stel, je hebt een plaatje in beeld van een blauwe lucht met een groen voetbalveld eronder. Zonder filteren krijg je volgens mij knipperende 50Hz verlichting. Niet noodzakelijk zichtbaar, maar kan wel storend zijn.

Ik zou zelf denk ik de rood/groen/blauwwaardes over een heel beeld accumuleren, dat over (minimaal) drie beelden low-pass filteren en *daarmee* de drie lampen aansturen. Hoe je dat in de praktijk zou maken, dat weet ik ook niet - ik ben niet zo'n praktisch persoon, eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Om het simpel te huden kun je een oud 3-kanaals lichtorgel modden (3 ingangen er op, filters er uit) en daar RGB in sturen. Kun je met de lampen wat experimenteren voor de juiste kleurtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:07

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

offtopic:
Je kan ook philips bellen en vragen of ze je een howto kunnen sturen. kan ik het ook bij mijn audiosonic portabeltv doen.

Maar ik denk dat dit idd er lastig gaat worden. en al lukt het je dan zal het vast niet vloeiend verlopen. Ik denk ook dat het niet voor niks op 1 tv zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikjuuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoe werkt het dan bij de Philips tv als je een groen grasveld hebt met blauwe lucht? Is je ambilight dat gemengd vanuit groend en blauw of pakt hij alleen groen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:07

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Erikjuuh schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 14:37:
Hoe werkt het dan bij de Philips tv als je een groen grasveld hebt met blauwe lucht? Is je ambilight dat gemengd vanuit groend en blauw of pakt hij alleen groen?
Hij is gemend. volgens mij hij het gemiddelde van alle kleuren op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat ik op die plaatjes van ambilight zie is dat hij ook meedere lampen heeft. Dus maakt ambilight bij een voetbalveld met blauwe lucht niet gewoon de onderste helft van ambilight groen en de boveste helft blauw? Wat misschien ook een idee is dat je niet het gemiddelde neemt maar de meest voorkomende range van kleuren en daar het gemiddelde van neemt (dus als er heel veel geel in beeld hebt met wat blauw dat hij dan het gemiddelde neemt van al het geel en dus het blauw niet mee rekent. Ik zou dan een manier zoeken zodat je lampen er heel lang over doen om van kleur te wisselen (dus dat ze 1-2 sec nodig hebben om van kleur te wisselen) en dan gewoon 2x per seconde een kleur sturen zodat hij langzaam tussen de kleuren wisselt.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
Ok, ik ga nu eerst een prototype bouwen met maar 1 lamp, welke ik ga aansturen met het Luminance signaal van de Svideo uitgang.
Als er dan een donkere scene in het beeld is dan is ook de lamp uit (of brand zwak) en als er veel "licht"in beeld is dan zal de lamp veller gaan branden.
Als dit werkt ga ik wel verder denken over kleuren.

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
Zie hier een link naar een mooie demo van ambilight:
[url/] http://www.flattv.philips...main&cat_id=2&subcat_id=0 [url]

wel ff op light klikken.

[ Voor 12% gewijzigd door MCCarrot op 24-12-2004 19:05 ]

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Ik zou het wel ontzettend gaaf vinden als dit een beetje gaat lukken. Hoef je geen dure tv te kopen om er van te genieten. :)

Ik houd het topic in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-04 23:05

Nik

Interessant! Maar zopals hierboven gezegd over dat "faden", dat doet 'ie niet altijd! Kijk maar eens naar die demo met dat onweer. Zou dat ook echt zo meeflitsen dan? Zo ja, dan zou de TS met zijn techniek best ver kunnen komen.

Ik denk dat je op het R G en B kanaal een aparte lamp zal moeten zetten, en dat hij zelf een waarde toe kent aan de lamp, oftewel, hoe meer groen er is, hoe overheersender de groene lamp zal gaan branden. Een geweldig idee met een geweldige manier van denken!

Bookmarked :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
Kijk Proller begrijpt mijn manier van denken, volgende week heb ik de hele week vrij, dus dan ga ik expirimenteren.

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Dit is best een grappig idee, het hoeft natuurlijk niet gecombineerd te worden met een tv in het bijzonder, zelfs de muren van je home cinema op deze manieren verlichten zal denk ik ook aardig wat bijdragen aan het gevoel. Het zou leuk zijn als het van 4 richtingen, onder boven links en rechts gemeten zou kunnen worden (is wel een stuk lastiger te implementeren), zie voorbeeldje voetbalveld.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:30

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

wel grappig dat ik dit ambilight concept zelf al een paar jaar geleden heb verzonnen, maar dan voor op de computer bij games, al helemaal voorgesteld hoe dat zou zijn enzo... (in de woestijn lopen met half-life met geel licht enzo)

zie ik in de reclame ineens een tv die dit heeft... jah da's toch wel tof

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikjuuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
in die demo, wanneer die vis voorbij komt, toch duidelijk dat hun ook het gemiddelde gebruiken en niet meerdere lampen toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Erikjuuh schreef op maandag 27 december 2004 @ 20:15:
in die demo, wanneer die vis voorbij komt, toch duidelijk dat hun ook het gemiddelde gebruiken en niet meerdere lampen toch..
Ja volgens mij ook!

Trouwens, heel erg interessant! Het lijkt me eerlijk gezegd wel wat voor achter mijn TFT's, aangezien ik er ook tv op kijk en op game natuurlijk!

Ik denk dat je best een eind kunt komen met je idee trouwens!

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:33

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien kom je al een heel eind door een RGB-LED vrijwel direct op de RGB uitgangen aan te sluiten. Aangezien de waardes snel veranderen zie je dat toch niet. Waarschijnlijk zul je wel het voltage moeten aanpassen voor de LED. Eventueel kun je met wat opamps de intensiteit wat tweaken e.d.

Gevaar is dat je met het middelen (zoals ook al eerder aangegeven) al snel op een grijswaarde uitkomt. Als je veel van één kleur hebt, en veel van een mengsel van andere kleuren, mix je flink wat "grijs" in de overheersende kleur. Dat wil je waarschijnlijk niet.

Wil je dat filteren zul je denk ik toch tot digitale technieken uitkomen, i.c.m met een microcontroller ofzo... Maar misschien kan een slimme analoge schakeling bijvoorbeeld ook (die bijvoorbeeld alleen het signaal naar de LED's laat als dit voldoende verschilt van de andere kleuren ofzo...)

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 27-12-2004 21:28 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58667

Zou zoiets makkelijker zijn als losstaande elektronische ontwikkeling, of in samenwerking met een pc? Ik zou het namelijk erg interessant vinden om iets dergelijk te kunnen aansturen vanop een HTPC, lijkt me dat je dan minder problemen hebt om alles mooi te laten overvloeien zonder flitsen en dergelijke.

Maar als losstaande puur elektronische oplossing, zou het erg ingewikkeld kunnen worden? Van elektronica heb ik namelijk niet zoveel kaas gegeten maar het is wel een vreselijk interessant idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, software matig kan natuurlijk ook, probleem is echter dat je dan je eigen afspeelsoftware moet maken, of dat je op de een of andere manier bij het overlay geheugen moet komen, buiten de afspeelapplicatie om. Wordt lastig...

Daarnaast zul je met een software matige oplossing nog altijd een interface moeten maken naar de verlichting (waarschijnlijk LED's oid). Wat electronica komt er dus nog altijd wel aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9496

Ok, ik moest bij het lezen van dit topic ineens denken aan een project wat ik ooit eens uit heb moeten voeren in het eerste (en tevens laatste :9 ) jaar van mijn studie elektrotechniek (TH Rijswijk). We moesten een windsnelheidsmeter maken. Als ik me niet vergis werkte dit volgens het volgende principe:

Er was een IR-led en een sensor. Deze twee waren op elkaar gericht, maar hier tussen in zat een schijfje met gaatjes. Dit schijfje was gekoppeld aan het rad wat zou moeten draaien als het ging waaien. Het effect zou dus zijn dat als het rad draait de led en de sensor elkaar afwisselend wel en niet zouden zien. Aan die sensor was een elektronisch mechanisme gekoppeld wat er voor zorgde dat iedere keer als deze licht waarnam er een spanningspulse naar een condensator gestuurd werd. Dus wanneer het rad draaide werd een condensator geladen met kleine beetjes stroom, de condensator gaf deze spanning automatisch af, zodat als het rad stopte de condensator na korte tijd weer ook weer leeg liep. Resultaat: naarmate het rad harder draaide was de condensator voller geladen. Door de spanning over de condensator te meten was de relatieve windsnelheid te meten.

Ok, voor zover mijn eerste en laatste echte ervaring met het bouwen van hardware, ik ben daarna snel over gestapt op software. Maar, als we dit principe los laten op de RGB uitgangen van een scart, dus voor iedere rode pulse wordt een condensator gevuld, voor iedere groene pulse wordt een andere condensator gevuld en voor iedere pulse blauw wordt weer een andere condensator gevuld. Als we vervolgens deze condensatorren aansluiten op RGB leds ofzo, al dan niet gecombineerd met wat opamps oid dan hebben we toch steeds de gemiddelde kleur van het beeld?? Ik weet dat dit enigszins theoretisch is, maar volgens mij goed om te zetten in een schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Goed, ik ben geen electronicus maar here goes: Om het effect tegen te gaan dat je al snel "wit" licht krijgt omdat alle 3 de kleuren uitgestuurd worden zou je misschien het volgende kunnen proberen:

Schakel de LED niet tussen aarde en de cap die je oplaadt met het videosignaal voor het bijbehorende kanaal, maar met behulp van wat goed geplaatste diodes en grote weerstanden tussen de cap voor het kanaal dat je wil uitsturen (bv. R) en een voltage midden tussen de caps van de twee andere kanalen (G&B) in. Al je dan een beeld hebt met bv. 50% van de tijd R en 25% G en 25% B, dan zal het beeld alleen rood worden omdat alleen de R-led een juist gepoolde spanning te zien krijgt.

Oh, en de versterking zou je nog kunnen afleiden van de totale helderheid van het beeld: condensator die op een handige manier aan alle 3 kanalen hangt.

[ Voor 17% gewijzigd door Zpottr op 28-12-2004 01:04 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zpottr schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:01:
Goed, ik ben geen electronicus maar here goes: Om het effect tegen te gaan dat je al snel "wit" licht krijgt omdat alle 3 de kleuren uitgestuurd worden zou je misschien het volgende kunnen proberen:
Hmm... "wit" licht is een reeel risico, maar volgens mij al simpel te voorkomen door een aantal weerstanden...
Schakel de LED niet tussen aarde en de cap die je oplaadt met het videosignaal voor het bijbehorende kanaal, maar met behulp van wat goed geplaatste diodes en grote weerstanden tussen de cap voor het kanaal dat je wil uitsturen (bv. R) en een voltage midden tussen de caps van de twee andere kanalen (G&B) in. Al je dan een beeld hebt met bv. 50% van de tijd R en 25% G en 25% B, dan zal het beeld alleen rood worden omdat alleen de R-led een juist gepoolde spanning te zien krijgt.
MIsschien begrijp ik je nu verkeerd, maar is het effect dan niet dat je slechts één van de drie kleuren te zien krijgt?
Oh, en de versterking zou je nog kunnen afleiden van de totale helderheid van het beeld: condensator die op een handige manier aan alle 3 kanalen hangt.
Dat is ook wel een coole feature... Vereenvoudigd de uiteindelijke schakeling niet, maar daar gaat het niet om. Afhankelijk van de spanning van die "composite"-cap zou je dan de drie opamps achter de R, G en B caps kunnen laten sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 9496 op 28-12-2004 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Anoniem: 9496 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:13:
Hmm... "wit" licht is een reeel risico, maar volgens mij al simpel te voorkomen door een aantal weerstanden...
Met weerstanden doe je niets aan een verhouding dicht bij 1 : 1 : 1 ;)

Tenzij je de boel altijd, pakweg, blauw wil hebben natuurlijk, hehe.
MIsschien begrijp ik je nu verkeerd, maar is het effect dan niet dat je slechts één van de drie kleuren te zien krijgt?
In het genoemde geval wel, maar dan is het denk ik ook wat je wilt hebben. Als er twee "sterke" kleuren in het beeld zitten krijg je een mengeling van die twee te zien, en de "zwakke" derde kleur helemaal niet.Je vergelijkt elke kleur met het gemiddelde (of zo, moet je mee experimenteren) van de andere twee. Als het niveau van die kleur hoger is dan het gemiddelde, stuur je iets uit, anders niet.En dat kan voor 1 of 2 kleuren gelden.
Afhankelijk van de spanning van die "composite"-cap zou je dan een drietal opamps de opamps achter de R, G en B caps kunnen laten sturen.
Genau!

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:35

FlyEragon

Alien Monkeys

Aansturen door middel van een uController lijkt me toch het handigste zodat je tijden, delays en niveas en dergelijke makkelijk softwarematig kan aanpassen.
Had ooit is een rgb aanstuur ding gemaakt, hier nog een videotje van de kleurtjes die ik ermee kon maken: 796KB,wmv file.

http://home.planet.nl/~karab067/rgbled.wmv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zpottr schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:20:
Met weerstanden doe je niets aan een verhouding dicht bij 1 : 1 : 1 ;)

Tenzij je de boel altijd, pakweg, blauw wil hebben natuurlijk, hehe.
Maar op het moment dat de verhoudingen 1:1:1 zijn, dan is het beeld ook wit en wil je dus ook wit licht uit de RGB leds :)
In het genoemde geval wel, maar dan is het denk ik ook wat je wilt hebben. Als er twee "sterke" kleuren in het beeld zitten krijg je een mengeling van die twee te zien, en de "zwakke" derde kleur helemaal niet.Je vergelijkt elke kleur met het gemiddelde (of zo, moet je mee experimenteren) van de andere twee. Als het niveau van die kleur hoger is dan het gemiddelde, stuur je iets uit, anders niet.En dat kan voor 1 of 2 kleuren gelden.
Volgens mij gaat het juist om de mengeling van kleuren. Je wilt een gemiddelde van alle kleuren op het scherm. Ik denk dat je het met bovenstaande optie onnodig moeilijk maakt, terwijl het effect juist minder wordt.
Erkandude schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:26:
Aansturen door middel van een uController lijkt me toch het handigste zodat je tijden, delays en niveas en dergelijke makkelijk softwarematig kan aanpassen.
Volgens mij is dit behoorlijk overkill. Je moet dan de rgb signalen uitgebreid gaan analyseren om er vervolgens formules op los te laten terwijl alles wat je wil gewoon een gemiddelde kleur is.

Ambilight is niet meer of minder dan het aanpassen van het omgevingslicht op het licht op televisie. It ain't rocket science. Zoals iemand al eerder terecht opmerkte, plaats een oude tv met het scherm naar de muur en je hebt hetzelfde effect.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 9496 op 28-12-2004 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is de TS al begonnen met het maken van een test boardje oid? Ik ben wel benieuwd of het zo simpel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-04 23:05

Nik

Minikick...

Al enige voortgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Een mooie verbetering van ambilight zou het volgende zijn: twee verticale rijen rgb leds die per ledpaar de gemiddelde kleur van een aantal horizontale beeldlijnen weergeven. Dan krijg je bij een vlakverdeling zoals lucht/aarde een erg mooi effect.

Dit is misschien nog net een haalbaar project met wat digitale electronica? De sync signalen zijn beschikbaar in scart.

Om het aantal componenten wat terug te brengen zou je de leds in 8 groepen kunnen aansturen.

Ik ben niet zo'n held in schema's ontwerpen, iemand zin? Ik wil de pcb layout wel doen (een aanstuurprint met twee flatcables naar ledprints zou wel wat zijn) en wat pcb etsen eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Je kan ook altijd een klein LCD (15 inch is goedkoop te vinden) met veel lichtopbrengst achter je TV plakken en misschien met behulp van een grote lens het beeld bij wijze van spreke projecteren. Spiegel het dan nog even en je hebt AmbiVision :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128259

lijkt me duurder dan een echte philips tv met ambilight :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Jongens, jongens, jongens toch. Er komen hier de raarste verhalen langs terwijl er een heel simpele doch efficiente oplossing is. De microcontroller. Die is geschapen voor dit soort klusjes. Neem een willekeurige 8 bit microcontroller met een geintegreerde A/D converter, het liefst een snelle. Sluit daar de video ingang op aan. Dan lees je de ADC dmv software uit en de hoofdkleur filter je hier uit. Dan stuur je drie uitgangen van de microcontroller aan dmv PWM. Daar hang je 3 lampen aan. Een effect als faden is zo ingebouwd. Simpel :P

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Erkandude schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:26:
bla bla bla

[url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-DarkShadow- schreef op zondag 02 januari 2005 @ 20:58:
Jongens, jongens, jongens toch. Er komen hier de raarste verhalen langs terwijl er een heel simpele doch efficiente oplossing is. De microcontroller. Die is geschapen voor dit soort klusjes. Neem een willekeurige 8 bit microcontroller met een geintegreerde A/D converter, het liefst een snelle. Sluit daar de video ingang op aan. Dan lees je de ADC dmv software uit en de hoofdkleur filter je hier uit. Dan stuur je drie uitgangen van de microcontroller aan dmv PWM. Daar hang je 3 lampen aan. Een effect als faden is zo ingebouwd. Simpel :P
Nou, simpel... Wederom sprake van de nodige dosis overkill als je het mij vraagt. Persoonlijk denk ik dat de oplossing van ondergetekende icm die van Zpottr nog het makkelijkste is. Geen software of whatever, alleen een paar simpele en relatief goedkope componentjes.

Persoonlijk grijp ik ook vrij snel naar microcontrollers, ik ben nou eenmaal het beste thuis in de digitale techniek, maar zelfs ik zie hier een doodeenvoudige analoge oplossing (voor een, eveneens, analoog probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:02

ThunderNet

Flits!

UHm het is geen analoog probleem....
Ambilight, zit op een LCD-TV, en een LCD wordt nou eenmaal digitaal aangestuurd
een microcontroller, is in deze situatie het beste denk ik.
Aangezien je als j analoge oplossing gebruikt. altijd "vast" zit aan de waardes die j krijgt.
Bij een microcontroller, kun je daaraan nog een eigen interpretatie aan geven (door de software die je schrijft)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Bij mijn weten wordt het kabelsignaal in Nederland anders nog altijd analoog doorgegeven, en de beeldopbouw van pal is ook duidelijk analoog (voor zover je daarvan kunt spreken bij een videosignaal).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThunderNet schreef op maandag 03 januari 2005 @ 01:59:
UHm het is geen analoog probleem....
Ambilight, zit op een LCD-TV, en een LCD wordt nou eenmaal digitaal aangestuurd
een microcontroller, is in deze situatie het beste denk ik.
Aangezien je als j analoge oplossing gebruikt. altijd "vast" zit aan de waardes die j krijgt.
Bij een microcontroller, kun je daaraan nog een eigen interpretatie aan geven (door de software die je schrijft)
Beeld/licht is voorzover ik weet nog altijd een analoog gebeuren. Je kan er nog zoveel digitale techniek tussendoor smijten, uiteindelijk zullen alle bitjes toch omgezet moeten worden naar een aantal bepaalde kleuren. Maar dat terzijde.

Bij een analoge oplossing zit je net zo vast aan de waardes die je krijgt als bij digitale techniek, maar dat is toch ook het idee van ambilight?? Als het beeld groen is wil je ook groen licht, geen rood... Uiteraard is het met variable weerstanden en condensators wel mogelijk om het een en ander te tweaken naar wens. Maar meer flexibiliteit heb je niet nodig. Anders is het iig geen ambilight meer. Dan krijg je licht gestuurd door beeld, maar wel zonder logische relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Digital-DNA schreef op zondag 26 december 2004 @ 01:04:
wel grappig dat ik dit ambilight concept zelf al een paar jaar geleden heb verzonnen, maar dan voor op de computer bij games, al helemaal voorgesteld hoe dat zou zijn enzo... (in de woestijn lopen met half-life met geel licht enzo)

zie ik in de reclame ineens een tv die dit heeft... jah da's toch wel tof
lijkt me voor games een heel stuk toffer dan een tv... :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Laatst online: 16:30

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

en allicht makkelijker te realiseren met wat software en wat lichtjes aangesloten op de com-poort oid :)

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 15:08
Ter informatie, ik heb een aantal maanden geleden in Philips Brugge een eerste testmodel gezien met Ambilight, wat toen niet ideaal werkte. Een half jaar later werden ze gereleased.
De truc zit erin dat ze het analoog kabelsignaal digitaliseren, en dan met pixelplus en andere opkuisfuncties het beeld zo mooi mogelijk proberen te krijgen, men gaat ook beelden tussenin berekenen en antialiasen enzo, om een zo mooi mogelijk beeld uit te sturen op het scherm.
Omdat ze toch al het beeld hadden staan in een IC, was het blijkbaar relatief gemakkelijk om Ambilight toe te voegen, maar er is toch blijkbaar meer werk aan geweest (lees: meer intelligentie ingestoken geweest) dan ze eerst dachten nodig te hebben.

Volgens mij wordt er rekening gehouden met de snelheid en de grootte (lees: contrast) tussen openvolgende beelden, om zo een bliksem wel flitsend te tonen (groot contrast in korte tijd), maar bij een zachte overgang tussen kleuren de aandacht niet af te leiden van het beeld naar de zijverlichting.
Ook kunnen ze volgens mij 4 frames voor het weergeven op het scherm al de kleur beginnen bepalen, zodat het beeld en de omnilight-verlichting synchroon loopt.

Dus: steek een vertraging in je beeld, anders kan de logica voor de verlichting niet mee, of zorg ervoor dat er geen snelle veranderingen gebeuren, maar dan ijlt de verlichting net ietsje na op het beeld...of je het merkt is een 2e zaak, maar het voorbeeld met de bliksen zal dan ws niet lukken.
En ik heb ook opgemerkt dat ze maar een beperkt aantal kleuren gebruiken, en zich van helderheid niet zoveel aantrekken (nooit minder dan 50% helderheid ofzo). Dus met een aansturing van 40 kleuren die je kiest volgens RGB, met beperkte helderheidswissel en trage verlopen kan je een goeie poging doen tot Ambilight

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

en zoals naftebakje zegt.
Zou je dat het beste met een digitale oplossing kunnen doen.
Het is Analoog wel mogelijk, begrijp me niet verkeerd. Maar met digitaal kun je veel betere resultaten boeken denk ik (dus icm Microcontroller)
Maar meer flexibiliteit heb je niet nodig. Anders is het iig geen ambilight meer. Dan krijg je licht gestuurd door beeld, maar wel zonder logische relatie.
En hoe wou j dan dingen als bliksem oplossen zoals naftebakje aankaard?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91469

misschien een beetje offtopic, maar is er een manier om de overheersende kleur van je beeldscherm te "berekenen" met wat software en daarmee een Ambilight voor je pc te maken? :]

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 91469 op 03-01-2005 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

misschien een beetje offtopic, maar is er een manier om de overheersende kleur van je beeldscherm te "berekenen" met wat software en daarmee een Ambilight voor je pc te maken? :]
Ja dat kan, je kunt het huidige "plaatje" wat nu op het beeld is, opgevragen doormiddel van de Windows Api.
Daarna van alle Pixels de R / G / B waarden optellen, en dan delen door het aantal pixels.
(misch. handiger om van elke 4 pixels de waardes te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wow rustig aan, hoe de hell pak ik zoiets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ThunderNet schreef op maandag 03 januari 2005 @ 18:14:
Ja dat kan, je kunt het huidige "plaatje" wat nu op het beeld is, opgevragen doormiddel van de Windows Api.
Daarna van alle Pixels de R / G / B waarden optellen, en dan delen door het aantal pixels.
(misch. handiger om van elke 4 pixels de waardes te gebruiken.
Kan dus niet, omdat er meestal overlay geheugen gebruikt wordt, welk aanwezig is in het geheugen van je grafische kaart. Ik denk niet dat er een MS$ api is die je geheugen van een ander programma (laat staan overlay geheugen) laat accessen. Je zult al een eigen player moeten maken om leuke trucks uit te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Voor desktop applicaties kan het wel met de Win32 Api (weet to niet meer welke precies)
en overlay geheugen kun je ook uitlezen, hetzij wat lastiger is , maar het Kan wel (moet je even kijken over DirectX hier niet een paar leuke funties voor heeft)

5min. zoekwerk op msdn:
Note: This documentation is preliminary and is subject to change.
This example demonstrates how to save a screen shot to a file.

The back buffer is retrieved and saved as a bitmap image.

In the following C# code example, device is assumed to be the rendering Device. This code is called after rendering is complete.
code:
1
2
3
4
5
6
[C#]
using Microsoft.DirectX.Direct3D;

Surface backbuffer = device.GetBackBuffer(0, 0, BackBufferType.Mono);
SurfaceLoader.Save("Screenshot.bmp", ImageFileFormat.Bmp, backbuffer);
backbuffer.Dispose();
Ik weet niet of deze methode ook werkt met overlay's. Ik heb C# momenteel niet geinstalleerd staan

[ Voor 61% gewijzigd door ThunderNet op 03-01-2005 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik blijf erbij, een klein LCDtje tegen de achterkant plakken in het beeld spiegelen is een simpele optie :P Wil je het helemaal tof hebben, moet je 2 LCDtjes pakken en ze allebei de helft laten doen. Dan heb je het op een breedbeeld wel leuk. Tegenwoordig kan je al cheap 15" LCD's opscharrelen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThunderNet schreef op maandag 03 januari 2005 @ 17:14:
En hoe wou j dan dingen als bliksem oplossen zoals naftebakje aankaard?
Dat is al gebeurd. Met analoge techniek zoals ik het al eerder beschreef wordt er direct ingesprongen op wisselingen in het beeld. De led kleuren worden realtime aangepast (afhankelijk van de waarde van de condensators).

Het enige probleem is alleen als je een rustige fade wil hebben van de ene kleur naar de andere (scene wissel), zoals sommige mensen zeiden. Dat is natuurlijk ook mogelijk (eenvoudig zelfs, condensator waarde aanpassen), maar ik zie nog niet helemaal de logische beschrijving voor wanneer een snelle en wanneer een trage overgang plaats moet vinden. Dat zou ik met digitale techniek dus ook niet op kunnen lossen. Het enige wat ik kan verzinnen is dat je steeds een stuk of wat frames vooruit moeten kijken (vertraging in je beeld maken dus) om dan het huidige frame te vergelijken met komende frames en als er grote maar korte verschillen in zitten moet de ambilight snel veranderen en anders langzaam. Dat wordt zelfs met een microcontroller nog een tricky verhaal, zeker als je waarde hecht aan een lipsync film :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

De logische gedachte is naar mijn idee:
Bij hoog contrast, snel de gemiddelde kleur van het gedeelte met hoog contrast, laten zien.
Anders rustig in elkaar overvloeien.
Met microcontroller is dat idd ook lastig... misch moet je gaan kijken naar 386EX ? (embedded 80386-er)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Phuncz schreef op maandag 03 januari 2005 @ 18:55:
Ik blijf erbij, een klein LCDtje tegen de achterkant plakken in het beeld spiegelen is een simpele optie :P Wil je het helemaal tof hebben, moet je 2 LCDtjes pakken en ze allebei de helft laten doen. Dan heb je het op een breedbeeld wel leuk. Tegenwoordig kan je al cheap 15" LCD's opscharrelen !
Maar dan ga je het principe van Ambilight helemaal tegenwerken; het is eigenlijk toch bedoeld om ervoor te zorgen dat de iris niet meer als een gek moet openen/sluiten. Ik denk als je het met gewoon een lcd doet zoals jij zegt, bij heftige scenes zoals bliksem enzo, dat dat erg belastend is voor je ogen.Met ambilight is dacht ik juist de bedoeling dat de omgeving dermate wordt belicht op bepaalde momenten dat het bv donker is, zodat je iris niet veel kleiner wordt. Het volgende moment waar er dan veel licht is is je iris al vrij groot open in tegenstelling tot gewone tv waar je iris steeds moet aanpassen aan de lichtsterkte van tv. (wazig verhaal magoed 8)7 )

Afbeeldingslocatie: http://www.flattv.philips.com/images/Learn/1_5_2_diagram.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

om een lang verhaal kort te maken, ambilight 'dient' om het beeld juist rustiger te maken voor je ogen door verschillen in licht-intensiteit "op te vangen".
zouden ze wel dat flash filmpje aan moeten passen, ik verwacht nu nml een grote onweersbui in m'n woonkamer als ik zo'n ding koop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mja, dan is er al wat ingewikkelde boel voor nodig. Als je dan al kleurwaardes, luminance en gedrag van het beeld moet gaan berekenen en bestuderen. Veel geluk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 08:32

OkkE

CSS influencer :+

Ik heb er zelf echt totaal geen verstand van, maar ik ben toch erg benieuwd. Heeft iemand eigenlijk dat Ambilight al eens - langere tijd - uitgetest? En zo ja, is er ook daadwerkelijk verschil te merken kwa rust voor je ogen? Of is het alleen "leuk"?

Enne, TS... Lukt het al een beetje? Wel zeer benieuwd naar het resultaat tot nu toe. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58667

Ben laatst eens gaan kijken in een winkel waar er eentje stond te showen, en het lijkt me dat dit meer een omgevingseffect geeft dan dat het zachter is voor je ogen. Een beetje zoals wat surround sound voor stereo gedaan heeft.
Er zijn mensen die beweren dat ambilight het merendeel van de tijd je beeld er niet duidelijker op maakt, de beste manier om je oog te kalmeren blijft nog steeds een stom nachtlampje dat de muur achter en/of rond je TV wat verlicht: gewoon niet in het pikdonker naar je scherm zitten turen dus.

Toen ik er zelf naar keek kreeg ik ook die indruk, je aandacht gaat snel van het beeld naar het licht, misschien daarom dat ze het enkel op die grote schermen gegooid hebben: als het beeld groter is en recht voor je zit is de kans kleiner dat je aandacht naar het licht gaat afwijken, en is het beeld waarschijnlijk ook overheersender op voorwaarde dat je er niet te ver van af zit.

Nonetheless vind ik het een leuk hebbeding, en er zelf een bouwen sja das altijd fijner dan je pleuro's eraan te gaan uitgeven. Het lijkt me echter het beste als je er zelf een redelijke graad van controle over hebt (lichtintensiteit, gevoeligheid, snelheid, ...), zal dat geen lelijke ingewikkelde IC worden dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:16
Philips heeft onderzoek gedaan hoe ze mensen het kijkwaardering konden verbeteren. Het is bijna niet mogelijk om kwaliteit van de beeldbuizen/plasmaschermen beter/hoger te maken, dus moesten ze op zoek naar een andere oplossing. En uit onderzoek onder proefpersonen is gebleken, dat de proefpersonen het over het algemeen 'plezieriger kijken'/'de kwaliteit beter vonden' met ambilight, dan zonder ambilight. En vandaar dat Philips het op de markt heeft gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Dit topic is inmiddels een beetje doodgebloed. Ik wil de volgende benadering binnenkort eens gaan proberen:

- Een Windows PC (veel mensen hebben er al eentje bij de TV staan voor MCE)
- Een DirectShow filter dat de beeldinhoud voortdurend scant en volgens een bepaald algoritme 2 of 4 kleuren berekent
- Een interface naar buiten toe (D/A-converters via USB is mogelijk) die naar RGB LEDs wordt geleid.
- Met 12 D/A kanelen kun je 4 RGB LEDs aansturen :)

Dit is een goed te bouwen systeem met redelijke kosten. De vraag is alleen hoe je een mooie egale belichting krijgt met RGB LEDs.

[ Voor 3% gewijzigd door Exirion op 07-03-2005 12:57 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 19:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

met leds achter melkglas misschien?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 22:00

Exirion

Gadgetfetisjist

JvS schreef op maandag 07 maart 2005 @ 13:57:
met leds achter melkglas misschien?
Iets dergelijks ja, en misschien een spiegel/reflector zoals in autolampen wordt gebruikt? :) Je zou de LEDs in koplampen van een sloopauto kunnen inbouwen? :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

Is er nog vooruitgang,,,,,

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Exirion schreef op maandag 07 maart 2005 @ 12:56:
Dit is een goed te bouwen systeem met redelijke kosten. De vraag is alleen hoe je een mooie egale belichting krijgt met RGB LEDs.
vervang LED's door CCFL's.
-nadeel, ze reageren niet zo snel als LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Als je een aantal led's parallel zet, krijg je meer lichtpuntjes, dus egaler licht. Vanaf de zijkant in een geschuurd plexiplaatje werkt ook erg goed (zie glowpad).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Kan je niet beter losse rode, groen en blauwe leds neme ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
bedenk je ook dat Philips bij een beeld waarin links bijv een hoop bruin-groen boomvulling te zien is, en rechts een blauwe lucht, ook links een blauwgroen schijnsel laat zien, en rechts blauw. Dat maakt het geheel wat lastiger (en is ook absoluut vereist om het project de 'rust' voor het oog geven die je wilt, in plaats van een vervreemdingseffect :))

[ Voor 22% gewijzigd door HunterPro op 14-11-2005 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het probleem van het licht uitsturen is simpel.

Het echte probleem is de juister kleuren voor de lampjes (whatever dat gaan zijn), de destileren uit het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

de overheersende kleur eruit halen lijkt me het best.

Groene achtergrond kleur bij een voetbalmatch bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mja, leuk, maar hoe vind je die? Spectrum van beeld maken, en dan de grootste piek nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

deepspace schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:13:
Mja, leuk, maar hoe vind je die? Spectrum van beeld maken, en dan de grootste piek nemen?
volgens mij kan dat nogal zwaar tegenvallen. Wat doe je bij gelijke waarden? Volgens mij krijg je dikwijls grijze pap ipv een grote piek. Bovendien wil ik geen gele achtergrond als er een zonnetje met stralende lucht wordt getoond maar blauwe achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Das inderdaad de grootste moeilijkheid: een goed algoritme om de kleur te kiezen. Voor zover ik weet (ik heb een eerste experimentele versie in het labo gezien, en later op een avond voor TVverkopers de uitleg gehoord, maar das een tijdje geleden) is er maar 1 kleur, niet verschillend links en rechts.
deepspace schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:13:
Volgens mij kan je idd best zo werken, praktijkgericht: maak een tabel met 255 rijen (elk staat voor een kleur), analyseer voor elk pixel in welk van de 255 rijen het zit, tel daar dan 1tje bij. Kies dan de kleur van het rijtje in de tabel met de hoogste waarde.
Enige probleem: kan dit snel genoeg gebeuren, om dit voor elk frame te doen? Mss is er wel een FPGA nodig om dit te maken, en ik ken er nog niet genoeg van om zoiets geprogrammeerd te krijgen.

Edit: @woody: bij gelijkstand laat je de 2 waarden het dichtst bij de grootste waarde meetellen, om zo de keuze te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 14-11-2005 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 23-04 09:48
Erg grappig dat ik dit topic net tegenkom, ik heb namelijk zelf een eerste begin van een eigen ambilight klaar (softwarematig)

Voor de besturing van de lichten zelf gebruik ik DMX (ook gebruikt bij disco-lichtbesturing en theater/tv belichting enzo)
Op http://www.thewillows.nl/ vindt je een DMX4ALL USB2DMX controllertje, waarmee je eenvoudig dmx uit je pc krijgt (usb poort gedraagt zich als een com-poort waar je simpele commando's naar kan sturen om een bepaald kanaal een bepaalde waarde te geven)
Daarnaast heb ik de Botex DDP-405 DMX dimmer gebruikt om 4 lampen te kunnen dimmen.
Ik heb het momenteel zowel al gebruikt met goedkope kleine hallogeenspotjes (eigenlijk bedoeld voor buitenshuis, kost maar een 3 euro ofzo incl 150 watt lamp) met daarop een plastic kleurenfilter om ze rood, groen en blauw te maken en net ook eens met kerstlampjes :) .

Aan de softwarekant neem ik gewoon 40 keer per seconde het gemiddelde van 1000 willekeurige pixels (GetPixel functie van de windows api).
Het geheel is ook langzaam uitgemiddeld over een aantal frames (bij het bepalen van een nieuwe kleur wordt 70% de huidige kleur, en 30% de vorige kleur gebruikt)
Als je je media player instelt om geen overlay te gebruiken kan je hiermee ook van video de kleur bepalen.

Ten slotte heb ik ook 1 van de 4 lichten gewoon wit gelaten. Bij het bepalen van de uiteindelijke kleur wordt dan eerst het wit berekend (van de 3 kleuren het minimum nemen en dat er ook van aftrekken)

Bij het testen heb ik dan ook nog wat de verschillende kleuren getuned door elke kleur te vermenigvuldigen met een bepaalde factor (om even veel lichtopbrengst van het blauw te hebben moet dat relatief harder branden dan de andere kleuren, maar dat zal ook een beetje van de kleurfilter afhangen)

Het resultaat vind ik toch al de moeite. Het geeft inderdaad enerzijds een aangenamere kijkervaring doordat er nog wat licht is dat het contrast met het beeld verkleint, en anderzijds vergroot het sterk het contrast in de tijd, doordat als het donker wordt het ook echt donker wordt, en als er wit licht is het ook echt licht in de kamer wordt.
Het is niet zo'n probleem dat het gemiddelde wordt genomen als er verschillende kleuren in beeld zijn. De gemiddelde kleur van rood en groen is nog steeds geel, en dat sluit daar ook als omgevingslicht nog vrij goed bij aan.
Als er echt veel te zien is zal het ook minder belangrijk zijn dat de kleuren er nog echt uitkomen, vermits het mij dan ook niet echt duidelijk lijkt welke als belangrijkste kleur te kiezen.
Aan beide kanten een andere kleur zou eventueel een oplossing zijn. Eenvoudig te realiseren met m'n huidige opzet ook, alleen heb ik er niet de nodige hardware voor momenteel.
Het enige probleem dat ik er nog een beetje bij had is dat gezien de spots gewoon naast elkaar staan, ze nog niet helemaal mengen. De witte lamp lostte dit echter al voor het grootste deel op, en de kleur die het meest 'mist' is geel eigenlijk, omdat dat er toch nog hard als rood en groen uitziet momenteel.

Er bestaan ook dmx-gestuurde led-spots, die je dus gemakkelijk elke kleur die je wil kan geven, dus dat zou ook nog een oplossing zijn.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
zeer grappig project. Zou het zelf wel willen zien ben erg benieuwd, zal zeker appart zijn.

Ik wil zelf nog iets met DMX doen voor disco lights, maargoed das nog in ontwiikeling :P
Heeft er iemand mooie schemaatje hiervoor (liefst met PCB and all :P ) ?

[ Voor 17% gewijzigd door B_FORCE op 15-11-2005 00:23 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160351

Ik kwam vandaag toevallig een website tegen die een losse ambilight verkoopt :) . Het is er dan wel eentje die je via USB moet aansluiten, maar als je PC naast je TV staat, een mediacenter hebt of een lange USB kabel gebruikt lijkt me dat geen probleem. Enige probleem is de prijs...235 euro :( .

Voor 235 euro moet er toch ook 1 zelf te maken zijn.

http://www.a-r-e.nl

Bekijk ook even de eerste video, kan je zien dat het best mooi werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 160351 op 15-11-2005 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

als ik op die site de eerste video kijk (monsters inc) word ik vrij snel afgeleid door het licht, met name bij de snelle beeldwisselingen.
een oplossing die het omgevingslicht dempt afhankelijk van de intensiteit op t scherm zou ik al minder erg vinden. is ook mooi te gebruiken voor t gamen savonds, zit je niet in t donker naar een ultra lichte monitor te turen of andersom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
B_FORCE schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 00:14:
zeer grappig project. Zou het zelf wel willen zien ben erg benieuwd, zal zeker appart zijn.

Ik wil zelf nog iets met DMX doen voor disco lights, maargoed das nog in ontwiikeling :P
Heeft er iemand mooie schemaatje hiervoor (liefst met PCB and all :P ) ?
Oorspronkelijk wilde ik ook lichtbesturing volledig zelf maken met elektronica enzo erbij, maar ik ben uiteindelijk toch maar op een aantal kant en klare oplossingen gekomen omdat het toch wel beter in elkaar zit als ik het zelf zou kunnen, en omdat het erop leek dat het nauwelijks goedkoper zou zijn als je alles bij elkaar telt.

Voor die dimmer bijvoorbeeld, betaal je inclusief handige knopjes/lcd om instellingen te doen, goede behuizing en connectors, etc. maar een 80 euro. Voor zelfbouw dacht ik voor het dimgedeelte alleen echter zo'n velleman kitje te gebruiken, maar die kosten ook al iets van een 10 a 15 euro per kanaal, en dan heb je nog geen microcontroller, behuizing, stekkers, ...

De usb->dmx interface zou eventueel wel kunnen lukken als je vertrouwd bent met microcontrollers enzo, maar volledig afgewerkt kostte die dus ook iets van een 80 euro.

Ik heb dit uiteraard ook allemaal vooral gekocht voor de besturing van discolichten met lightDecks, maar als je dan toch eenmaal alles hebt is het vrij weinig moeite om er ineens ambilight van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
mjah van mij hoeft et niet allemaal mooi hoor, tis alleen voor besturing voor lichten behuizing hoeft niet mooi.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Firestorm schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 01:36:
als ik op die site de eerste video kijk (monsters inc) word ik vrij snel afgeleid door het licht, met name bij de snelle beeldwisselingen.
een oplossing die het omgevingslicht dempt afhankelijk van de intensiteit op t scherm zou ik al minder erg vinden. is ook mooi te gebruiken voor t gamen savonds, zit je niet in t donker naar een ultra lichte monitor te turen of andersom..
simulaties zijn lief maar je moet het in het echt zien - dan is het niet storend. Fijn eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Firestorm schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 01:36:
Als het ff kan moet je gaan kijken in een winkel, met een goede proefopstelling. Ik was echt heel erg onder de indruk. Voor mij was het iig VHS--> DVD, stereo --> 5.1 surround, lampje-achter-de-tv --> ambilight. Waarom? Het intensiveert de kijkbeleving. Je wordt veel meer in hetgeen op het scherm gebeurd getrokken.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
NightWalker2005 schreef op donderdag 23 december 2004 @ 00:08:
Dat is voor je tv, maar voor de normale kleuren van het spectrum heb je geel,rood en blauw nodig ;) .
Euhm, kleuren mengen met verf: blauw(Cyaan), rood(magenta), geel.
Kleuren mengen met licht: Rood, Groen, Blauw (RGB).

Tenminste dat is wat ik van mijn natuurkunde/ teken lessen op de middelbare school heb geleerd.

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ik geloof dat het afhangt van waar je TV vandaan komt. Er staat mij iets bij dat er in Rusland andere kleuren gebruikt werden (geel i.p.v. groen) dan in de rest v/d wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Dat lijkt me sterk, het zijn niet voor niets basiskleuren. Je kan bij geel licht geen andere kleur licht toevoegen om groen te bekomen bijvoorbeeld, dan zou je anti-rood ofzo als kleur moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Hoedje schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 19:39:
Ik geloof dat het afhangt van waar je TV vandaan komt. Er staat mij iets bij dat er in Rusland andere kleuren gebruikt werden (geel i.p.v. groen) dan in de rest v/d wereld.
Het verschil waar je over praat is de kleurtemperatuur, die wordt inderdaad aangepast naargelang de locatie, wit wordt op de evenaar anders bekeken dan middenin een witte sneeuwvlakte. Dat is iets waar je volgens mij bij ambilight geen rekening moet houden, puur wit zal je toch (bijna) nooit gebruiken, en het kleine kleurverschil merk je toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:59
Jammer dat dit topic al zover afgezakt is...eens zien of er nog wat leven in te blazen valt ;)

Het idee lijkt me wel wat, aansturen via de RGB signalen. Ik ben absoluut geen electronicus, maar heb toch geprobeerd een simpel schema in elkaar te draaien. Mischien dat iemand daar wat commentaar op kan geven?

Afbeeldingslocatie: http://upload.xandrios.net/rgbschema.PNG

Door middel van een drietal condensatoren wordt de gemiddelde kleur bepaald. Met een kleine weerstand parallel eraan, zodat de condensator ook leegloopt als de kleur nietmeer aanwezig is. (Of is dat niet nodig wegens de transisor?).
Door deze weerstand eventueel nog te combineren met een variabele weerstand, *zou* het mischien ook mogelijk moeten zijn om de "overlooop-tijd" te regelen? Zeer voor het afstellen zou dat handig zijn.

De transistor zou eigenlijk variabel moeten zijn, zoals bij de LM317. Die heb ik vroeger wel eens gebruikt, maar voor dit doel veel te zwaar waarschijnlijk. Is er een een ander (bekend) type dat wel bruikbaar zou zijn?

Zou het mogelijk zijn om de leds (als test!) direct te voeden van het RGB signaal? 0-2V zullen ze niet leuk vinden, maar ik neem aan dat de leds het wel overleven. Groter probleem mischien: Doet de scart poort dat ook? Of zou die niet een drietal ledjes kunnen voeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
In je schema moet je wel buffers gebruiken, want als je dit rechtstreeks aftakt van het beeldsignaal, dan blijft er nauwelijks beeld over voor de TV zelf. Simpel voorbeeldje van een buffer: Afbeeldingslocatie: http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-06-files/fig06.gif
In principe werkt een dergerlijk schema dan wel (indien voorzien van de nodige buffers), maar ik denk niet dat dit het gewenste effect zal geven. Het ene moment zal de kleurverandering te traag zijn (bliksemflits), het andere moment te snel (steeds onrustig flikkerende "ambilight" bij een relatief stilstaand beeld). En je zit ook met een vertraging tussen de verlichting (die achter zal komen) en het beeld.

Eigenlijk moet je een processortje hebben, die het beeld analyseert (rekening houdende met de snelheid en grootte van de veranderingen van de R,G en B kleur) om de "ambilight" aan te sturen, en het beeld voldoende vertraagt, zodat de "ambilight" en het beeld samen lopen.
Zo'n processortje maken is vrees ik iets boven de pet (en vooral het budget) van de gemiddelde tweaker. Alhoewel met een FPGA erg veel mogelijk is.

Rechtstreeks je LED's voeden met het RGB signaal mag je gerust proberen, maar schrik niet dat je grafische kaart zijn laatste adem (rook) uitblaast. Met een simpel buffertje (opamp met rechtstreekse terugkoppeling, dus versterking van 1) tussen de 3 lijnen moet het ws al wel ietswat lukken.

[ Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 07-01-2006 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Xandrios schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 00:35:
Jammer dat dit topic al zover afgezakt is...eens zien of er nog wat leven in te blazen valt ;)

[..]

Zou het mogelijk zijn om de leds (als test!) direct te voeden van het RGB signaal? 0-2V zullen ze niet leuk vinden, maar ik neem aan dat de leds het wel overleven. Groter probleem mischien: Doet de scart poort dat ook? Of zou die niet een drietal ledjes kunnen voeden?
nee, dat gaat hem niet worden. Niet omdat het niet kan, maar omdat het geen ambilight is. Ambilight werkt met gemiddelden van de kleuren en intensiteiten die op het scherm te zien zijn, en stuurt elke LED apart aan om een mooi vloeiende overgang te kunnen genereren indien het scherm bijv een rood en een blauw vlak naast elkaar weergeeft. In jouw geval zouden alle LEDs eenzelfde kleur weergeven, waardoor het ene vlak wel 'netjes' qua kleur wordt weergegeven (bijv een blauwe achtergrond achter het blauwe blok) maar het rode blok heeft dan ook een blauwe achtergrond wat een enorm smerig contrast geeft (juist een van de dingen waarvoor ambilight is - dat ranzige contrast met de wand wegnemen!). Bovendien zou bij jou probably het gemiddelde van de kleuren als backgroundkleur gekozen worden - 9 van de tien keer dus poep- danwel moerasbruin (of een variatie in die tint-catagorie). Word je niet blij van. Oftewel, ga nog even geen geld uitgeven aan dure LEDs. Eigenlijk moet je het videosignaal dus door een computer heenhalen om netjes een gaussian blur van het scherm uit te rekenen, en dan op de punten van de leds te bepalen wat de kleur van die led moest gaan worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
HunterPro schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 01:59:
[...]
nee, dat gaat hem niet worden. Niet omdat het niet kan, maar omdat het geen ambilight is. Ambilight werkt met gemiddelden van de kleuren en intensiteiten die op het scherm te zien zijn, en stuurt elke LED apart aan om een mooi vloeiende overgang te kunnen genereren indien het scherm bijv een rood en een blauw vlak naast elkaar weergeeft. In jouw geval zouden alle LEDs eenzelfde kleur weergeven, waardoor het ene vlak wel 'netjes' qua kleur wordt weergegeven (bijv een blauwe achtergrond achter het blauwe blok) maar het rode blok heeft dan ook een blauwe achtergrond wat een enorm smerig contrast geeft (juist een van de dingen waarvoor ambilight is - dat ranzige contrast met de wand wegnemen!). Bovendien zou bij jou probably het gemiddelde van de kleuren als backgroundkleur gekozen worden - 9 van de tien keer dus poep- danwel moerasbruin (of een variatie in die tint-catagorie). Word je niet blij van. Oftewel, ga nog even geen geld uitgeven aan dure LEDs. Eigenlijk moet je het videosignaal dus door een computer heenhalen om netjes een gaussian blur van het scherm uit te rekenen, en dan op de punten van de leds te bepalen wat de kleur van die led moest gaan worden. :)
Een computer heb je er niet perse voor nodig, een geschikte µP (met eventuele randcomponenten) moet voldoende zijn.
Een DSP-chip (of een andere µP die voldoende krachtige I/O's heeft) lijkt me nodig, om een vertraging te kunnen introduceren (je moet uit de 2 geinterpoleerde beelden het oorsprongkelijke beeld regenereren, en de berekeningen uitvoeren erop. Dat neemt wat tijd), en om die gaussian blur uit te kunnen voeren (ik denk toch dat die in een DSP beter uit te voeren zijn).

Weet hier iemand hoe je een gaussian blur (of iets vergelijkbaars) uitvoert in een DSP? Op school zijn we niet verder geraakt dan een FIR-filter omdat de leraar te lui was om les te geven, dus ik weet zo niet direct hoe het moet (en eigenlijk moet ik studeren).
Is dit niet meer iets voor CME geworden? Ik denk dat Sprite_tm misschien wel iets uit zijn hoed kan schudden, om ons dichter bij een oplossing te brengen.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 07-01-2006 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Er is al eerder geopteerd voor een voortbestaan in CME en dat lijkt mij ook wel het meest relevant.

Bij deze een move naar CME, moge u daar uw antwoord vinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Laatst online: 28-04 18:42

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Als je voor een egale kleur achter je TV gaat dan zou je zelfs het signaal naar je elektronen kanon kunnen pakken...
Je neemt de aanstuur lijnen van RGB apart en doet daar een low-pass filtertje achter, dit kan/moet passief omdat je toch met redelijk hoge spanningen te maken hebt. Als je de ingangs impedantie van dit filter hoog genoeg kiest dan heeft het elektronen kanon er geen last van. Vervolgens moet je je signaal schalen zodat je er een rij lampen of leds mee aan kan sturen... Ik weet niet precies wat de voltages zijn die naar je elektronen kanon gaan, maar de versnel spanning is iig een kV of 5 ... de spanning naar het kanon zelf zal wel een paar honderd volt zijn. Daar moet toch ook wel wat mee te doen zijn.

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:26

Hertog

Aut bibat, aut abeat

MidiMaze schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 16:29:
Als je voor een egale kleur achter je TV gaat dan zou je zelfs het signaal naar je elektronen kanon kunnen pakken...
Dan lijkt het me toch verstandiger om iets met het RGB signaal te doen, in plaats van zo dicht op de beeldbuis te werken. Trouwens, ging het hier niet over plasma's/LCD's?

Ik denk toch dat je bij een rechtstreekse koppeling aan RGB in veel situaties te snelle wisselingen kunt krijgen. Een beetje vertraging en geleidelijkheid wil je toch eigenlijk wil inbouwen, lijkt me.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Hertog schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 16:36:
[...]

Dan lijkt het me toch verstandiger om iets met het RGB signaal te doen, in plaats van zo dicht op de beeldbuis te werken. Trouwens, ging het hier niet over plasma's/LCD's?

Ik denk toch dat je bij een rechtstreekse koppeling aan RGB in veel situaties te snelle wisselingen kunt krijgen. Een beetje vertraging en geleidelijkheid wil je toch eigenlijk wil inbouwen, lijkt me.
Wat met een bliksem? Die wil je snel zien flitsen, gelijktijdig met het beeld. Terwijl de rest natuurlijk heel geleidelijk aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-04 07:40
Je kunt toch het verschil tussen kleuren berekenen, en afhankelijk van dat verschil de snelheid vergroten of verkleinen. Zo zou ik het aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Laatst online: 29-04 07:41

Flappiewappie

Hier nog meer

maakt dat ambi light niet gebruik van overtollig backlight? ik dacht dat het net zoiets was als dat appeltje achterop bij de iBook, en omdat bijvoorbeeld bij voetbal het scherm groen is, hij dat automatisch achterlangs straalt. als ik namelijk in het ventilatie rooster van mijn tft kijk zie ik daar een beel licht uitkomen, en in dit typ scherm is dat wit, maar als ik switch naar een volledig rood scherm word het roder. wat ik probeer te zeggen is dat bij de philips schermen er geen extra mechaniek aan zit, maar gewoon gebruik maakt van het overtollige licht, wat bij andere schermen verloren gaat.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Flappiewappie schreef op zondag 08 januari 2006 @ 15:13:
maakt dat ambi light niet gebruik van overtollig backlight? ik dacht dat het net zoiets was als dat appeltje achterop bij de iBook, en omdat bijvoorbeeld bij voetbal het scherm groen is, hij dat automatisch achterlangs straalt. als ik namelijk in het ventilatie rooster van mijn tft kijk zie ik daar een beel licht uitkomen, en in dit typ scherm is dat wit, maar als ik switch naar een volledig rood scherm word het roder. wat ik probeer te zeggen is dat bij de philips schermen er geen extra mechaniek aan zit, maar gewoon gebruik maakt van het overtollige licht, wat bij andere schermen verloren gaat.
Zo werkt het dus niet. Het beeld wordt intern bewerkt (pixelplus en dergerlijke), dus de beeldinformatie is al beschikbaar. Daaruit halen ze voldoende informatie om een kleur voor Ambilight te kunnen kiezen die past bij het beeld, en door die bewerkingen is er ook een vertraging (zet er een oude beeldbuisTV naast, je zal merken dat de nieuwe met ambilight, pixerplus,... ongeveer een seconde achterloopt).
Door die vertraging kan er ook gekeken worden of er korte intensiteitsflitsen zijn (bliksem), zolang die niet langer dan die ene seconde duren, kan er overeenkomstig geflitst worden (chip ziet veel helderheid, en snel weer weinig helderheid, dus de flits is gedaan nog voor het op het beeld getoond wordt. Dan kan er geflitst worden met de ambilight, omdat die natuurlijk evenveel vertraging als het beeld heeft.
Wordt er binnen de ene vertragingsseconde geen grote verschillen (springen naar andere waarde en weer terug) opgemerkt, dan wordt ambilight geleidelijk aan verschoven (denk ik).

Pagina: 1 2 ... 63 Laatste