Hallo iedereen, ik denk dat ik iets meer duidelijkheid kan verschaffen over het updaten van een iriver
h10 20gb naar een UMS variant. Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad als user 'stiphout'.
Ik heb gisteren bijna het complete forum gelezen, 36 pagina's !!! Ik werd helemaal gek van die ums conversies van een mtp 20gb apparaat. Wat blijkt na veel gekloot, volgens mij is dit in z'n geheel helemaal
niet mogelijk.
Let op: voor de 5 en 6gb variant gaat dit wel! Maar voor de 20gb versie niet! Waarom, omdat de bestanden voor het omzetten anders zijn dan de 5 en 6gb variant. Ik heb al een aantal users gezien die dit is opgevallen. Het gaat namelijk om het bestand BL_H10_20GC.hex die in de root van de iriver wordt gezet. Bij de 20gb heeft die de extensie HEX, en bij de 5 en 6gb variant heeft die de extensie ROM. Wat ik ook gisteren heb geprobeerd, alles stappen doorgenomen van o.a. user bert, tandarts, stiphout, misticriver. Dit alles brengt geen oplossing. Het is mij tot op hede nog niet gelukt om een 20gb MTP om te zetten naar een 20gb UMS eu of us variant. Wat je ookt probeert, het updaten werkt niet. Als je ook beter kijkt naar de bestanden op de site van iriver, valt je op dat er verschillende bestanden zij voor de 5-6gb, en de 20gb versie. De 20gb bestanden werken, maar de 5-6gb bestanden voor UMS blijven allemaal hangen. Met de mededeling dat je je iriver op de usb moet aansluiten
En bij deze link
http://www.misticriver.ne...mware_Conversion:_MTP/UMS , staat ook te lezen
"for This document is valid only for H10 5GB/6GB models. It is impossible to change the firmware, from MTP to UMS, for H10 20GB and H10 Pure models because there's no corresponding UMS firmware released.."
Dus ik ben bang dat de users die een 20gb versie hebben het moeten doen met een MTP variant, met als enige optie en emergency connect om je apparaat als UMS te gebruiken. Alleen dat je steeds de reset moet indrukken is wel vrij irritant. En het belangrijkste, zoals hiervoor ook al is beschreven, het volume. Ik wil namelijk erg graag de US versie erop zetten voor harder geluid dan de europese 40! Maar ook dat is me helaas niet gelukt.
Ik denk dat de enige oplossing is, je erbij neerleggen dat je 20gb variant geen UMS support zal krijgen en geen harder geluid. Dat is wel minder, maar aan de andere kant, het zal wel wennen. Je kunt immers wel eenvoudig directories 'kopieren' naar je iriver, als hij als MTP is verbonden. Alleen je blijft beperkt met de mogelijkheden, dus helaas niet kopieren in windows commander.
Conclusie, met de 2 nadelen van de 20gb variant op het moment, zou ik zeker niet naar een ander mp3 apparaat uitkijken. Ik heb zeer tevreden over de iriver 20gb. Een mooi apparaat, geweldig geluid. Zeer de moeite waard.
ps: ik heb wel nog 2 vraagjes, ik weet niet of het bij jullie al is opgevallen. Maar als ik snel vooruit
spoel tijdens het afspelen van een liedje, dan gaat het volume tijdens het versneld voorspoelen
omhoog? Dit is erg irritant, want het verschil tussen normaal afspeelvolume, en versneld
voorspoelen is best groot.
En als ik mijn iriver op mijn computer (windows xp sp1 met pci-kaartje met usb 2.0 aansluiting)
aansluit, middels de emergency connect, . Dan wordt hij de eerste keer herkent als een UMS
apparaat, dit gaat goed. Maar als ik heb loskoppel, en daarna voor de 2e keer aansluit, met de
emergency connect, dan komt nog net in beeld dat hij wordt herkend als ums apparaat, en dan
reset de computer zich

Ik heb al de usb poorten (usb 1.1) op mijn asus mobo uitgeschakeld,
maar nog reset de pc zich bij het 2e keer aansluiten van een ums apparaat. Dit heb ik ook al
gehad met de fotocamera van mijn broer. Na de 2e keer als harde schijf te worden herkend reset
hij zich. Ik heb al een image terug gezet maar helaas. Misschien weten jullie wat dit is? Omdat
de iriver ook een ums appraaat is, en jullie bijna allemaal gebruik hiervan maken.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 18-12-2005 16:49
. Reden: wat info bijgewerkt ]