goed koelende, stille & betaalbare kast

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 4.453 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gerbruggeman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10-2024
OORSPRONKELIJKE/ORIGINELE TITEL: :r
Hulp van ERVARINGS-deskundigen gezocht mbt behuizing

Hallo,

Hier "even" een eerlijke vraag en voor mij een ECHT probleem:
(Hoop dat je even tijd/zin hebt om te lezen).

Vooraf even dit:
1. SVP het gebruikelijke zinloze commentaar achterwege laten: "zoek in de topics", "google maar wat" en "zoek het zelf maar uit".
2. Ik heb nu ruim 2 weken allerlei reviews gegoogled en gelezen, to no avail.
3. Ik heb allerlei topics op verschillende forums gelezen
(including Gathering@Tweakers), geen suc6 4 me.
4. Ik ben GEEN casemodder en wil eigenlijk gewoon een goed koelende, stille & betaalbare kast. Uiterlijk niet zo van belang. Dus geen geklooi met zelf geluidspanelen aanbrengen of voedingen apart aanschaffen ofzo. En ook niet eerst 10 kasten proberen voordat ik de juiste heb gevonden ('k blijf een beetje aan de gang).
5. Schijnbaar kost een beetje kast al gauw zo'n 150 euro en dat gaat er niet niet meer af. Ik dacht eerder aan zo'n 50 euro (of iets meer). Maar kan dat eigenlijk wel?
6. Mijn vraag is geen standaard vraag welke-behuizing-moet-ik-hebben:

Ik probeer een systeem te upgraden waarmee ik videomontage doe.
Config voorheen:
Asus A7V133 met AMD XP2000+ en 1gb PC133 ram.
Matrox RT2000 (analoog & DV in/out)incl G400-Flex3d-AGP
4x7200 rpm UDMA schijven
1x NEC DVD+rw
1x Toshiba DVDrom
SB Audigy2 -pci (met xtra 1394iee voor externe hd/incidentele DVcapture)
Realtek Lan 10/100mb pci
Ralink wireless pci (54mbps)
flop

Upgrade gaat worden:
Asus P4C800e de luxe
(on board audio/iee1394/lan/raid)
Intel P4 Prescott 3.0 ghz CPU
2 pair Twinmos DDR400 mem, totaal 2 gzh(dualchannel config)
Matrox RT2000 (analoog & DV in/out)incl G400-Flex3d-AGP
PCI-VGA voor dual/triple monitor setup
(voor videomontage en incidenteel 3D gedoe)
4x7200 rpm UDMA schijven, evt later nog 1 a 2 SATA schijven.
1x dual-layer DVD+/-RW
Ralink wireless pci (54mbps)
flop
een BEHUIZING dus: Budget (2e hands?) kast met standaard GOEDE koelings-eigenschappen die bij voorkeur ook nog stil is/geluidsdempend werkt.

De oude config zat in een kast met een waardeloze airflow en maakte TERING-veel herrie omdat ik em helemaal moest volbouwen met inlaat/uitlaat fans.Heb zelfs een gat met fan gemaakt aan de zijkant.De fans heb ik ook op 5 volt laten draaien (minder herrie),
De schijven maken natuurlijk op 7200 rpm ook behoorlijke herrie.

Die AMD-CPU werd tijdens renderen van mpeg-2 of in Premiere vaak tegen de 67/68 graden, zelfs als ik de zijkap eraf liet.Dit geklooi wil ik dus straks NIET meer.

Vandaar mijn overstap (Intel doet het beter mbt Video-materiaal en word minder warm).
Nadeel is dat de RT2000-kaart zo'n full size kaart is de de airflow in de kast aardig versjteert.
Daarom dacht ik al om zo'n kast te nemen met zo'n soort van airpipe (?), ieg zo'n gat met "pijpje" naar de cpu zodat deze koel blijft (warme lucht werd toch afgezogen) ?

Dus: wie heeft ervaring dit toepassings-gebied en kan mij goede tip/adviezen geven ?
Of zelfs: wie denkt een kast voor me te weten die mij "op het lijf geschreven is" ?

[ Voor 6% gewijzigd door gerbruggeman op 20-01-2005 00:22 . Reden: moderator heeft Topic-subject zonder reden/uitleg veranderd ]

Help Java!

• B-lennium
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

ik heb zelf goede ervaringen met een chieftech tower kast

Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/image/producten/37007-big.jpg

http://www.chieftec.de/?p...em=201&k_id=1&language=uk

mooie afgewerkte kast (geen scherpe randen) speciale fan houder op hoogte van CPU (heb ik een outake fan in zitten)

blijft een amd athlon xp 3000+ op 50 graden mee tijdens een dik uur video renderen.
standart plaats voor 6x 5 1/2 en 4 hdd

kost rond de 90 euro, ben je wel overal van af

[ Voor 28% gewijzigd door B-lennium op 15-12-2004 01:31 ]

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 14:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Antec Sonata, 110 euro. Klaar. Stil, goed gekoeld, stijlvol, goed ingericht.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik heb niet echt een oplossing voor je, maar je probleem klinkt me erg bekend in de oren.
Ik heb 't zelfde euvel gehad met een nnagenoeg gelijk systeem. Met een Matrox RT.X, en 2 160 gb kacheltjes. Veel hardwareproblemen mee gehad, en veel temperatuurproblemen.

Herrie zal je toch houden, da's toch ondergeschikt aan je product lijkt me ??
Waar luchtverplaatsing is is geluid, bij een high-end systeem ontkom je daar bijna niet aan, ook niet met Papst fans. (Niet binnen je budget iig.)

Je kan wat passieve koelingselementen toepassing icm actieve, zoals heatpipetoestanden op je HDD's, en eventueel geheel waterkoeling, maar ook dat zal gauw buiten je budget vliegen.

Daarom zou ik een 2ehands bigtower kopen, en toch zelf aan de slag gaan met een paar goede ventilatoren. Er zijn vast behulpzame tweakers die je willen helpen met een ontwerp.

Zorg dat er een ladenkastje of wat dan ook tussen jou en je pc staat, scheelt al enorm in 't geluid, al zal dat misschien wat lastig worden met je breakoutbox ? Of gebruik je die niet ?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• gerbruggeman
B-lennium schreef op woensdag 15 december 2004 @ 01:29:

[afbeelding]

mooie afgewerkte kast (geen scherpe randen) speciale fan houder op hoogte van CPU (heb ik een outake fan in zitten)

blijft een amd athlon xp 3000+ op 50 graden mee tijdens een dik uur video renderen.

Heej die had ik zelf ook al gezien maar had er zo mijn twijfels over...
Is toch de Chieftec Dragon ?

Is het perse noodzakelijk een full-tower te nemen ?
Ik dacht eerder aan een Midi-Tower-versie, of is die minder goed ?

[ Voor 3% gewijzigd door gerbruggeman op 15-12-2004 01:35 ]

Help Java!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:05

TheBorg

Resistance is futile.

Als je een AMD XP2000+ op een Asus A7V133 dan is het een Palomino, dat verklaart een hoop over de temeraturen.

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

is idd dragon ja , ik zou een tower kopen, lekker ruim en ik ga niet elke dag met mn pc op stap dus mag hij ook best 16kg leeg wegen.

ik heb in deze kast ook een 2000xp palomino gehad.. 45 graden max

• gerbruggeman
sebastius schreef op woensdag 15 december 2004 @ 01:31:
Antec Sonata, 110 euro. Klaar. Stil, goed gekoeld, stijlvol, goed ingericht.
Mooi kastje
Heb ut ff gechecked: http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15138#
Da's weer een mini-towertje, is dat voldoende ?
Waar gebruik jij de kast voor ?

Help Java!

• gerbruggeman
TheBorg schreef op woensdag 15 december 2004 @ 01:36:
Als je een AMD XP2000+ op een Asus A7V133 dan is het een Palomino, dat verklaart een hoop over de temeraturen.
Indeed: "Resistance is futile"
met die combi that is.
Vandaar mijn overstap...

Help Java!

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

ik merk dat je liever een midi kast wilt

ik zou je echt een tower aanraden, sinds ik van midi naar tower ben overgestapt wil ik niets anders meer...

voordelen:

je hebt meer ruimte
componeten kunnen verder bij elkaar vandaan (betere koeling)
volgens mij betere koeling (duurt langer voor dat de hele kast warm is)

nadelen:

zwaarder
iets duurder
groter

• gerbruggeman
Hydraulik-Phunk schreef op woensdag 15 december 2004 @ 01:32:
Ik heb niet echt een oplossing voor je, maar je probleem klinkt me erg bekend in de oren.
Ik heb 't zelfde euvel gehad met een nnagenoeg gelijk systeem. Met een Matrox RT.X, en 2 160 gb kacheltjes. Veel hardwareproblemen mee gehad, en veel temperatuurproblemen.
Aha een lotgenoot.... 8)
Herrie zal je toch houden, da's toch ondergeschikt aan je product lijkt me ??
Waar luchtverplaatsing is is geluid, bij een high-end systeem ontkom je daar bijna niet aan, ook niet met Papst fans. (Niet binnen je budget iig.)
Op zich Heb je daar helemaal gelijk in.
Maar als het FF kan.... 8)7
Je kan wat passieve koelingselementen toepassing icm actieve, zoals heatpipetoestanden op je HDD's, en eventueel geheel waterkoeling, maar ook dat zal gauw buiten je budget vliegen.
Uh heatpipe? Moe'k even opzoeken wat dat precies is.Waterkoeling is voor mij een brug te ver en dan bedoel ik niet zozeer qua budget.
Daarom zou ik een 2ehands bigtower kopen, en toch zelf aan de slag gaan met een paar goede ventilatoren. Er zijn vast behulpzame tweakers die je willen helpen met een ontwerp
Dat blijkt !! _/-\o_ Zo'n fulltower maakt die niet meer herrie (resonantie) dan een mini/midi ?
Zorg dat er een ladenkastje of wat dan ook tussen jou en je pc staat, scheelt al enorm in 't geluid, al zal dat misschien wat lastig worden met je breakoutbox ? Of gebruik je die niet ?
Natuurlijk wel ! Maar ik moet zeggen dat ik mijn PC ook liever "onder handbereik heb staan".
Desalnietteplus: je adviezen zijn opgeslagen op mijn harde schijf....

Help Java!

Verwijderd

Niet modden, dus geen CME maar Overige Hardware ;)

Verwijderd

Als je koel wil hebben is een big tower toch wel de betere optie (meer ruimte, dus minder warm). Nu , met een midi tower kom je ook ver. Ik heb zelf een Antec P160. Ook een midi tower, houdt mijn (lichtjes) overclockte Athlon XP 3000+ (barthon) op 45°C stressed. Heb hiervoor wel een Zalman CNPS7000A-Cu (ondertss B versie uit) moeten installeren omdat het met de stock koeler toch wat warm werd (70 graden stressed enzo, had nog een van die kleinere modellen stock koelers erop :? ). Antec Sonata is ook een zeer stille kast, die goed koel is te houden, mits en beetje aandacht voor fans en dergelijke. Heb ze bij een paar vrienden zien staan, en daar presteren ze goed. Heeft net als de P160 een goede lay out en komt standaard met een relatief stille 120mm fan (ik raad je wel aan om nog een 120 mm intake te monteren om je HD's mooi koel te houden).

Qua geluid: harde schijven blijf je horen natuurlijk. P160 en Sonata hebben rubberen gommets, die het geluid wat beperken, maar hoorbaar blijven ze wel. Je kan veel oplossen door bepaalde dingen passief te koelen. Stillere fans zoasl Papst of SilenX (heb ik zelf en zijn imho nog beter dan Papst) en natuurlijk een stille koeler op de proc. Voedingen van Antec, AOpen en Zalman zijn naar mijn ervaring ook bijzonder stil.

Met een degelijke, min of meer ruime kast, en een beetje aandacht voor fans/koelers, heb je snel een vrij stil en koel systeem. Nadeel is dat stillere fans/koelers meer geld kosten natuurlijk... 't Is een prijs die je betaalt.

Ik merk dat je niet echt veel geld wil uitgeven aan een behuizing:
4. Ik ben GEEN casemodder en wil eigenlijk gewoon een goed koelende, stille & betaalbare kast. Uiterlijk niet zo van belang. Dus geen geklooi met zelf geluidspanelen aanbrengen of voedingen apart aanschaffen ofzo. En ook niet eerst 10 kasten proberen voordat ik de juiste heb gevonden ('k blijf een beetje aan de gang).
5. Schijnbaar kost een beetje kast al gauw zo'n 150 euro en dat gaat er niet niet meer af. Ik dacht eerder aan zo'n 50 euro (of iets meer). Maar kan dat eigenlijk wel?
jaja, ik heb het gelezen ;)
Mijn ervaring is dat je zowieso betaalt voor koel en stil... Voor 50 Euro ga je nooit een ultiem stil en koel systeem kunnen bouwen, al zeker niet in een midi case (het zit allemaal een beetje dichter bij elkaar, dus warmte afvoeren vereist een paar fans). Ook zeg je dat je niet wil gaan klooien met apparte voedingen, waar je imho een beetje verkeerd in bent. Een voeding is een van de belangrijkste componenten van je systeem, en slechtere (en goedkopere) voedingen zorgen voor meer lawai (naast onstabiele voltlijnen) en een aOpen voeding kost niet zo veel meer...

• gerbruggeman
sorry te weinig tweakers-ervaring, vrees ik...

Help Java!

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 02:32:Als je koel wil hebben is een big tower toch wel de betere optie (meer ruimte, dus minder warm). Nu , met een midi tower kom je ook ver. Ik heb zelf een Antec P160. Ook een midi tower, houdt <KNIPPIE>..... Antec Sonata is ook een zeer stille kast, die goed koel is te houden, mits en beetje aandacht voor fans en dergelijke......
Maw een MidiTower kan toch wel ?
...Met een degelijke, min of meer ruime kast, en een beetje aandacht voor fans/koelers, heb je snel een vrij stil en koel systeem. Nadeel is dat stillere fans/koelers meer geld kosten natuurlijk... 't Is een prijs die je betaalt....<KNIPPIE>......Mijn ervaring is dat je zowieso betaalt voor koel en stil... Voor 50 Euro ga je nooit een ultiem stil en koel systeem kunnen bouwen, al zeker niet in een midi case (het zit allemaal een beetje dichter bij elkaar, dus warmte afvoeren vereist een paar fans).
MAW ik MOET volgens jou en anderen blijkbaar 100-150 euro of meer uitgeven ?
Ook zeg je dat je niet wil gaan klooien met apparte voedingen, waar je imho een beetje verkeerd in bent. Een voeding is een van de belangrijkste componenten van je systeem, en slechtere (en goedkopere) voedingen zorgen voor meer lawai (naast onstabiele voltlijnen) en een aOpen voeding kost niet zo veel meer...
Een prul voeding was ook niet de bedoeling, maar ik hoopte op een aantal nagenoeg kant-en-klare vsuggesties die budgettair verantwoordelijk zijn (in mijn ogen).Kijk, een fannetje hier of daar erbij zetten kan geen kwaad, maar dremelen, een vrij dure kast kopen en dan nog eens 50-100 aan "tocht-zooi" ertegenaan gooien is niet wat ik wil.Geen ge-casemod enzo. Ik maak mooie dingen MET mijn PC, niet VAN mijn PC...
Die antec P160 is een mooi kastje en trouwens ook aardig prijzig ( pricewatch: Antec Performance One P160 (ATX, Geen PSU, Aluminium/Zilver) ), en daar moet ook nog een voeding in die ook niet goedkoop zal zijn (40-50 euro ?). De Sonata is zeer betaalbaar en hoewel dit mij een HEEL erg aantrekkelijke kast lijkt, ook qua prijs ( http://www.tweakers.net/p...B=Pricewatch&Query=sonata ) En niet in het minste vanwege die temperatuur-gestuurde met voedingen met fan(s).
Affijn, bedankt allemaal voor de tips voor zover.
Helaas ben ik er nog niet helemaal dus andere suggesties zijn/blijven welkom !

Help Java!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
B-lennium schreef op woensdag 15 december 2004 @ 01:29:

[afbeelding]

heb die, kast ook en I LOVE IT :)

Natuurlijk is het lawaai van je kast zeker afhankelijk van het aantal fans. Met een groter kastvolume heb je minder fans nodig, dus ja een grote kast nemen is zinvol. Daarnaast heb je dan teminste plek om alles in je pc'tje te duwen wat je er in kwijt wil :)
Ik heb zelf 1 fan (7V) geplaatst in de kast: intake aan de harde schijven (vanwege een 80GB maxtor die al enkele malen overhit is geraakt)
Ik ben ook zeer tevreden over de meegeleverde (chieftec 350W) voeding: zeer stabiel, niet teveel lawaai.
ff ter verduidelijking: specs palomino 2000+, Geforce 4 ti4600, 2*20GB, 2*40GB,1*80GB (->allen maxtor), Nec 3500AG en een plextor 241040.---> genoeg warmte dus ;)
Ik vrees echter dat je met 50€ niet veel verder dan el cheapo rommel zal komen :/

• gerbruggeman
Misschien dat ik wat duidelijker moet zijn in wat ik wil ?
- Een goed koelende, stille en bij voorkeur kant-en klare kast. TIPS WELKOM.
- Miditower. TIPS WELKOM. Evt super-midi of Big omdat men zegt dat die beter koelen...
- gratis ! ;-) nee, maar ieg niet te prijzig . Ik blijf 100-150 euro erg veel vinden, reken da's om in guldens ! Laten we zeggen: budget 50 euro (max 100).
- VOEDING. Ik heb al begrepen dat een voeding met temperatuurgeregelde koeling een hele fijne en relatief stille oplossing zou zijn (koelen wanneer het nodig is). Zeker zo'n voeding die dan ook de andere fan's aanstuurt. TIPS WELKOM
- CPU-koeling (Intel prescott 3ghz fsb 800). Geen rolls royce ! Gewoon eentje die zijn werk GOED en op een stille manier doet ! TIPS WELKOM.
- Is een airpipe aan te raden of onnodig ?
- Ingebouwde hard-disk dempers/ophangers/silencers.
- "Handige gadgets" heb ik niet echt nodig, is natuurlijk welkom maar niet noodzakelijk.
- Zwart zou leuk zijn, maar uiterlijk is zoals gezegd GEEN prioriteit.
- extra FAN's. Ik heb begrepen dat de stilste 12 cm zijn/meeste lucht verplaatsen. Dus een kast waar die in kunnen zou fijn zijn. TIPS WELKOM betreffende soort/betaalbaarheid/etc van de diverse fan's.

Help Java!

Verwijderd

Even over je matrox-kaart. Heeft dat ding een chip waarmee ie hardwarematig encodeerd als je captured? Zo ja, niet nemen want niemand heeft die codec van matrox en er zijn zelf problemen met encoderen naar mpg1 en 2 zodat je ze niet kan afspelen op een andere computer.
Bij mij op school is dat normale gang van zaken elke dag. :P

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik doe dit even uit mijn hoofd deze prijzen, maar zij bij benadering aardig in de buurt denk ik

northbridge cooler zalman = 5 euro(mits je een fan op je northbridge hebt)
Zalman waaiercooler met 120 mm fan = 30 euro(ik noem het een waaiercooler, maar dat is de echte naam natuurlijk niet).
Heatpipe voor de hardeschijf zalman= 25 euro
Zalman 300 Watt voeding zalman= 55 euro

Dan raad ik nog aan om een grote 120 mm papst fan (liefst op 7 volt) in je kast te zetten, voor een beetje airflow. Mijn hardeschijven heb ik een keer mijn vingers aan gebrand zo heet waren ze, maar jah ik had ook geen airflow in de kast. En nu een klein beetje airflow en ze zijn gewoon koel(koeler dan handwarm zelfs).

Dit is dus exclusief kast. Nou reken maar uit wat een stille computer kost. Ik heb dit allemaal bij mijn kleinere broertje erin gezet en het is ongelooflijk hoe stil die is. De eerste keer zei ik tegen hem: Je moet de stekker er wel in doen, zo dom ben je toch niet. Waarop hij zei: Ik heb hem al lang aangezet. Als ik zijn kamer binnen kom, dan moet ik naast de computer liggen om aan het geluid te horen dat deze aan staat.

Echt met dit spul erin voor normaal computer gebruik en een beetje goede kast en je hoort je pc nooit weer.

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

• gerbruggeman
The_Stickie schreef op woensdag 15 december 2004 @ 09:27:
[...]Ik vrees echter dat je met 50€ niet veel verder dan el cheapo rommel zal komen :/
Dat menigeen daar zo over denkt word me steeds duidelijker.
Goed en goedkoop gaan dus niet samen ?

Help Java!

Verwijderd

heb zelf indertijd ook goed gezocht, en terechtgekomen bij de h600b van aopen. Goed, voeding erbij en redelijk stil. Rond de 80 euro kant en klaar. (want voeding 350w zit erbij)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 09:38 ]

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 09:31:
Even over je matrox-kaart. Heeft dat ding een chip waarmee ie hardwarematig encodeerd als je captured? Zo ja, niet nemen want niemand heeft die codec van matrox en er zijn zelf problemen met encoderen naar mpg1 en 2 zodat je ze niet kan afspelen op een andere computer.
Bij mij op school is dat normale gang van zaken elke dag. :P
Beetje off topic, dude, toch een reaktie: Ik werk al met deze kaart sinds het beta-stadium.Kwalitatief doet ie niet onder voor veel duurdere alternatieven.Geloof me dat ik weet waar ik het over heb.Filesharing gaat makkelijk via de softcodec.Mpeg2 encodeer ik met Cinemacraft, Tmpeg of Canopus Procoder.Met encoderen heb ik nooit problemen.(behalve dat dat die kXt-pc weer eens wat heeft...

Help Java!

Verwijderd

Ik zou voor een kast gaan in combinatie met een voeding met een capaciteit van minimaal 370/380 Watt (A-merk). Je gebruikt je systeem namelijke redelijk intensief, dus moet je voeding er wel tegen kunnen. Aangezien er meerdere merken zijn die standaard een 380/400 Watter in hun kast leveren, lijkt me dat een goede keuze.

Aanraders van mij zijde zijn:Prijzen zijn ongeveer en van dit moment. Je ziet dat ik alleen maar Antec aanraad. Dat komt door het feit dat ze goede en sterke voedingen hebben en erg stevige, solide en vooral stille kasten maken. Het voordeel van de SmartPower's is dat ze stiller zijn dan de TruePower's (geen groot verschil overigens). De Antec LifeStyle Sonata heeft anti-resonatie rubbers bij de interne 3,5" brackets. Dit gaat trillingen (en dus geluid) van de harde schijf tegen en dat werkt prima (eigen ervaring). De andere twee kasten hebben dit helaas niet.

Succes met je keuze. :)

Verwijderd

Als ik goed lees wat je er allemaal in wilt hebben kan je een midi tower beter niet doen.

Ik zou met die specs zeker een big tower nemen. Alleen al omdat je 4 schijven wilt. De meeste midi towers hebben daar geen kant en klare oplossing voor. Dus moet je toch cd slots gaan aanpassen om harddisks in te huisvesten. Ook als ik een kleine optelsom maak met betrekking tot je gebruikte stroom zou ik GEEN low budget kast met daarin een low budget voeding nemen.

Ik begrijp dat je liever geld aan hardware dan aan de kast uitgeeft maar als je dan je systeem gebouwd hebt en je komt erachter dat deze uitslaat omdat je voeding onder full load het niet trekt moet je alsnog andere spullen kopen. En dat kost je uiteraard meer dan dat je het meteen goed doet. Ik gok dat je minimaal 400 watt van een "merk" voeding moet hebben en die zijn al meer dan je budget voor de hele kast.

Ik zou zeggen koop een redelijke high tower met een goede merkvoeding dat hoort bij de specs die je wilt.

Succes verder!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-02 22:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Heb zelf deze kast:

Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.com/images/da-01w.jpg

http://www.chieftec.com/products/dragon/da01w.htm

Voordelen :

• 5 X 80 mm koelers (waarvan er 2 achter, 2 voor de uitneembare harddiskdrives (zelfde systeem als bovengetoonde antec kast) en 1 onderin
• 1 X 92 mm koeler bovenin de kast

Dus dan zit het wel goed kwa koeling. Nadeel is alleen dat je er apart een voeding bij moet kopen (voor een stille misschien Zalman, maar gezien je budget gaat die vlieger niet op)

Het is echt een goede kast. Voordeel van een fulltower/big tower is, dat je veel meer onderdelen kwijt kan en dusook een betere airflow kan maken binnen in de kast. Als je in mijn sig kijkt naar de specs, zie je wat erin kan en wat voor temps je kan halen met een omgevings temp van +/- 23 graden NAAST een verwarming. (heb dan ook wel die 5 casefans in gebruik en niet die 92 mm)

hij is nu bij Freezing Hardware voor € 83,- http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=272

Nadeel

• Hij weegt 14 Kg :X
• Hij is ECHT groot past maar net onder mijn bureau en die staat als best hoog :P

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 15-12-2004 10:19 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:31
Goed & goedkoop is een wat ongebruikelijke combinatie. Zal misschien wel kunnen, maar reken er niet op.
Overigens vraag ik mij af of een midi-tower geschikt is: 4 7400rpm schijven en in de toekomst nog 2 SATA schijven erbij, kan nogal krap worden. Liefst stapel je die schijven ook niet direct op elkaar, lijkt mij.

En als ik naar je specs kijk zou ik denken dat een wat duurdere kast er wel af zou moeten kunnen >:)

Maar goed, wil je toch naar een midi-kast, dan is mijn tip de Antec SLK3700BQE: komt net wat beter uit de test op http://www.silentpcreview.com dan de Antec Sonata. Ik heb 'm zelf, ben er erg tevreden over. Heb nog wel naderhand de voeding door een Nexus voeding vervangen, maar ja: het kan altijd stiller.

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 09:49:
Ik zou voor een kast gaan in combinatie met een voeding met een capaciteit van minimaal 370/380 Watt (A-merk). Je gebruikt je systeem namelijke redelijk intensief, dus moet je voeding er wel tegen kunnen. Aangezien er meerdere merken zijn die standaard een 380/400 Watter in hun kast leveren, lijkt me dat een goede keuze.

Aanraders van mij zijde zijn:[list]• Antec LifeStyle Sonata met 380 Watt (TruePower) voeding (à € 110)
[afbeelding]

Antec SX1040BII met 400 Watt (SmartPower) voeding (à € 95)
[afbeelding]

Antec Plus 1080AMG met 430 Watt (TruePower) voeding (à € 125)
[afbeelding]
[/list

With stupid ^^
Ik raad je ook aan om een Antec Sonata lifestyle te kopen, dit omdat deze eigelijk is gemaakt voor de woonkamer (piano zwarte kleur, stille voeding + stille fans) door de rubber grommets zal de schijf ook veel minder geluid maken en in de Sonata heb je al genoeg ruimte voor minstens 4 schijven (die via de slides rechtsonder plaatsbaar zijn)

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

• gerbruggeman
Even aan alle Antec Sonata bezitters:
Hoe zijn de temps als jeje kast vol hebt zitten met HD's en uitbreidingskaarten ?
Werkbaar ? Ook bij zware belastingen ?

Help Java!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Ik heb zelf een H700B (bigtower)
en heb veel ervaring met de H600B
*alletwee Aopen..

mooi afgewerkt, nette voeding (350watt 12cm fan er in)
goede casefan plaatsing. H700serie kan je je mobobackplate er uit halen (zeer relaxte optie..)

h700b
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwaretoday.de/images/pic20378.jpg

h600b
Afbeeldingslocatie: http://www.xworksinteractive.com/Retail/images/h600b.jpg

• gerbruggeman
ixl85 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 13:16:Ik heb zelf een H700B (bigtower) en heb veel ervaring met de H600B
*alletwee Aopen..mooi afgewerkt, nette voeding (350watt 12cm fan er in) goede casefan plaatsing. H700serie kan je je mobobackplate er uit halen (zeer relaxte optie..)h700b
[afbeelding]h600b
[afbeelding]
Ja die h600b lijkt me ook wel wat.Was daar niet iets mee met een aanpassing vwb de voeding op een ATX-mobo? (Ik heb een Asus P4C800-E de luxe).
En hoe is't met het lawaai/de stilte ?Heeft dat ding ook zo'n intelligente voeding?

Help Java!

Verwijderd

gerbruggeman schreef op woensdag 15 december 2004 @ 13:25:
[...]

Ja die h600b lijkt me ook wel wat.Was daar niet iets mee met een aanpassing vwb de voeding op een ATX-mobo? (Ik heb een Asus P4C800-E de luxe).
En hoe is't met het lawaai/de stilte ?Heeft dat ding ook zo'n intelligente voeding?
Ik heb zelf ook de H600B gehad en mijn systeem is koeler in mijn huidige Antec. Ik vind de koeling van de H600B niet echt denderend, wellicht is dat bij de H700B weer beter (ik ken hem niet). Bovendien vind ik de H600B, ondanks dat je dat van de buitenkant niet kan zeggen, erg krap van binnen. Jij kan daar geen 6 schijven kwijt, laat staan 4. Je zult in ieder geval totaal geen flow overhouden. Mijn huidige Antec is stiller dan de H600B van AOpen. Als laatste wil ik nog even kwijt dat de voeding van de AOpen een beetje krap bemeten is voor hetgeen dat je ermee wilt doen. Je zou er dan een zwaardere voeding in moeten gooien.

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Als kant en klare kast kan je ook voor deze gaan.

nieuws: Nexus Breeze: behuizing ingericht op stil koelingsbriesje

zit ook een stille goeie voeiding bij.

[ Voor 20% gewijzigd door Muppet op 15-12-2004 13:33 ]

There is no art to find the minds construction in the face

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 13:57

janklp

FortyTwo Capital

Ik heb zelf een kast van arctic en hij is erg stil en koelt goed. De arctic silentum t1
Afbeeldingslocatie: http://www.gistron.com/img/producten/1098869038.jpg

• gerbruggeman
Muppet schreef op woensdag 15 december 2004 @ 13:32:Als kant en klare kast kan je ook voor deze gaan.
nieuws: Nexus Breeze: behuizing ingericht op stil koelingsbriesje. zit ook een stille goeie voeiding bij.
Heb even gelezen en lijkt me een prima kast.Wel zijn er opmerkingen over onvoldoende koelmogelijkheden voor harde schijven (die ik nogal wat heb).
Toch bedankt ! Waarom ?
Door commentaar op die Nexus kwam ik terecht op de Procase PC8601
Gepost door cajoeter - vrijdag 23 april 2004 - 12:57 Score: 2 (Behulpzaam)
Ik heb zelf een Procase PC8601 gekocht met een Fortron 350W voeding met 12cm fan en een 12cm thermal controlled fan voor in de case zelf. Ik was een stuk goedkoper uit voor een pc die ik niet hoor.
KLIK http://www.procase.co.nz/...601%20A.D%20SCAN-copy.jpg
Wat denken jullie ervan ?
In de pricewatch komt ie niet voor, helaas.
Dus ik bellen naar Procase "wij verkopen niet aan particulieren in onze showroom".
Na even kletsen en mijn uitleg dat ik binnenkort toch in Breda moest zijn kan ik em bij uitzondering komen halen. Met 400 watt temp-ctrl-ed voeding en een extra temp-ctrl-ed fan !
Moet een hele stille kast zijn !
Wie heeft hier ervaring mee ?

Help Java!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
-whoeps, verkeerd-

[ Voor 98% gewijzigd door ixl85 op 15-12-2004 15:23 ]

Verwijderd

Hij ziet er wel erg klein uit hoor. Je kunt beter voor een wat grotere kast kiezen, zodat je niet alleen meer ruimte houdt, maar ook lagere temperaturen. Je kunt over het algemeen zeggen dat temperaturen in de wat grotere kasten lager zijn dan de kleinere kasten en dat kasten die in verhouding tot hun eigen formaat erg vol zitten warmer worden dan een in verhouding vrij lege kast.

Verwijderd

gerbruggeman schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:19:
[...]
KLIK http://www.procase.co.nz/...601%20A.D%20SCAN-copy.jpg
Wat denken jullie ervan ?
In de pricewatch komt ie niet voor, helaas.
Heb zelf geen ervaring met deze case, maar ziet er goed uit. HD bays staan, net als bij Sonata en P160 90° gedraaid, wat extreem handig is... Uit interesse, hoeveel kost ie?

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Coolmaster Centurion 1
Afbeeldingslocatie: http://shop.rascom.at/catalog/images/cmcenturion1a.jpg

a 50Euro zonder voeding.

Er zit bij aankoop 1 CoolMaster Fan aan de voorkan (onderin), ter hoogte van de HDD's. Bij de CPU aan de achterkant de mogelijkheid voor nog 1 fan. Ik heb een voeding met 2 fans (1 zuigt lucht uit de kast, ander blaast het naar buiten).
Ik heb in het zijpanneel nog een fan geplaatst ( Zalman ZM-OP1 ).

Afhankelijk van welke fans je kiest heb je evoor een hele redelijke prijs een stijlvolle, stille kast met een goede airflow. Bovendien is de kast van erg ligt materiaal gemaakt wat de warmte makkelijk afgeeft, minimaal vast houd dus.

Verwijderd

Bram77 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:33:
Coolmaster Centurion 1
[afbeelding]

a 50Euro zonder voeding.

Er zit bij aankoop 1 CoolMaster Fan aan de voorkan (onderin), ter hoogte van de HDD's. Bij de CPU aan de achterkant de mogelijkheid voor nog 1 fan. Ik heb een voeding met 2 fans (1 zuigt lucht uit de kast, ander blaast het naar buiten).
Ik heb in het zijpanneel nog een fan geplaatst ( Zalman ZM-OP1 ).

Afhankelijk van welke fans je kiest heb je evoor een hele redelijke prijs een stijlvolle, stille kast met een goede airflow. Bovendien is de kast van erg ligt materiaal gemaakt wat de warmte makkelijk afgeeft, minimaal vast houd dus.
Jammer is alleen dat hij daar geen 4 (of nog erger, 6) schijven in kwijt kan, wil hij ze niet op elkaar stapelen. Dan moet hij ook met de 5,25" brackets gaan werken en daar is geen airflow.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 15:38 ]

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:33:[...]Heb zelf geen ervaring met deze case, maar ziet er goed uit. HD bays staan, net als bij Sonata en P160 90° gedraaid, wat extreem handig is... Uit interesse, hoeveel kost ie?
45 euri zonder voeding

Help Java!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Eigenlijk bewijst dit Topic weer eens 1 ding :

Voor de heavy user is een Antec/Chieftec of AOpen kast een must :Y)

Heb zelf de 1035B II (Niet meer te koop maar heeft dezelfde binnenkant/design als de bovengenoemde kasten) met een 350 Watt Antec voeding die erbij zat en dat was maar liefst 122 € bij elkaar !!!

Dus als je kwaliteit wil zit je toch minimaal aan de 80 € (De AOpen 600B, neem dan wel de mooie : http://www.aopen.nl/products/housing/H600series.htm ) of zo'n beetje vanaf 100 € een Antec/Chieftec beestje naar keuze :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Bram77
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:37:
[...]
Jammer is alleen dat hij daar geen 4 (of nog erger, 6) schijven in kwijt kan, wil hij ze niet op elkaar stapelen. Dan moet hij ook met de 5,25" brackets gaan werken en daar is geen airflow.
Hij heeft ruimte voor 4 x 3,5'' HDD's. Die allemaal tegelijk gekoeld worden door 1 fan.

• gerbruggeman
nero355 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:50:Eigenlijk bewijst dit Topic weer eens 1 ding :Voor de heavy user is een Antec/Chieftec of AOpen kast een must :Y)
Heb zelf de 1035B II (Niet meer te koop maar heeft dezelfde binnenkant/design als de bovengenoemde kasten) met een 350 Watt Antec voeding die erbij zat en dat was maar liefst 122 € bij elkaar !!!
Dus als je kwaliteit wil zit je toch minimaal aan de 80 € (De AOpen 600B, neem dan wel de mooie : http://www.aopen.nl/products/housing/H600series.htm ) of zo'n beetje vanaf 100 € een Antec/Chieftec beestje naar keuze :)
Dus jij vind die Procase PC8601maar niks ?

Help Java!

Verwijderd

Bram77 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:51:
[...]

Hij heeft ruimte voor 4 x 3,5'' HDD's. Die allemaal tegelijk gekoeld worden door 1 fan.
2 intern en 2 extern ja. Maar dan zitten er dus 4 schijven boven elkaar en dat bevordert de airflow nou niet bepaald. Bovendien moet een eventuele 5e of 6e schijf meteen in een 5,25" bracket of zelfbouwsel, terwijl je voor iets meer geld 6 of meer 3,5" brackets hebt, waardoor je de schijven ruimer kunt plaatsen.
gerbruggeman schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:52:
[...]
Dus jij vind die Procase PC8601maar niks ?
Ik vind het ook niks om eerlijk te zijn. Een beetje amateuristische indruk, hij ziet er erg krap uit en niet erg solide. Is die 400 Watter die je erbij krijgt ook een Fortron (FSP) voeding?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 15:58 ]

• Bram77
4 intern en 2 extern. Maar ze zitten idd wel alle 4 vlak boven elkaar.

edit: Excuseer, u heeft gelijk :) 2 intern...2 extern

[ Voor 30% gewijzigd door Bram77 op 15-12-2004 16:00 ]

Verwijderd

Bram77 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:57:
4 intern en 2 extern. Maar ze zitten idd wel alle 4 vlak boven elkaar.
Volgens de Cooler Master website niet:
5.25: 4 (Exposed)
3.5: 2 (Exposed), 2 (Hidden)
Zie dus hier. B)

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:59:[...]Volgens de Cooler Master website niet:[...]Zie dus hier. B)
Helaas speculaas, valt dus af.

Help Java!

• woolysheep
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

woolysheep

La Pecora Nera

Mischien een kast van acrtic cooling, heb deze voor zo'n 80 euro gezien bij Gistron
Arctic heeft wel goede cooling (tenminste de NV Silencers doen hun werk goed)

http://www.arctic-cooling.com/pc_case1.php

Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/pics/products/4_big.jpg

EDIT: * woolysheep moet toch eerst maar eens compleet topic doorlezen voordat ik post :|

[ Voor 31% gewijzigd door woolysheep op 15-12-2004 16:07 ]

"wooled" :: Team Boonanza :: Helping DPC @ DC-Vault :: Stampede #9 ::

• gerbruggeman
[b]Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 15:54:[/b[...]
Ik vind het ook niks om eerlijk te zijn. Een beetje amateuristische indruk, hij ziet er erg krap uit en niet erg solide. Is die 400 Watter die je erbij krijgt ook een Fortron (FSP) voeding?
Nee ik meen deze: reviews: Verslag van Dealer Info Dagen 2004

Help Java!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik zou ook een Antec nemen, en wel deze SLK 3700 Black Quiet Edition. Deze is al te koop voor ca 90 Euro incl stille 350 watt voeding.

Of de fulltower Inwin X 710, is ook voor onder de 100 Euro te krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door jurjen_g op 15-12-2004 16:16 ]

Verwijderd

woolysheep schreef op woensdag 15 december 2004 @ 16:03:
Mischien een kast van acrtic cooling, heb deze voor zo'n 80 euro gezien bij Gistron
Arctic heeft wel goede cooling (tenminste de NV Silencers doen hun werk goed)

http://www.arctic-cooling.com/pc_case1.php

[afbeelding]
Die heeft ook maar vier 3,5" brackets, waarvan 2 intern en 2 extern. Dat is wel wat mager. Het is wel een echt koelbeest en de voeding is er ook wel naar. :)
Dat is volgens mij een B-merk voeding, daar zou ik als ik jou was niet aan beginnen. Voor hetzelfde geld heb je ook leuke, stevige en vooral grotere kasten met een A-merk voeding.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 16:10 ]

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 14:25
wat dacht je van de Chieftec BX de hdd's kan je dwars voorin doen en er kunnen 2 koelers op blazen :) verder zit er een 360W voeding in die redelijk stil is! Verder is er voldoende ruimte aanwezig. Kosten iets van 90 euro ik weet iets boven je budget maar ik denk dat dit een betere koop is dan een kast van 50 euro waar je mischien warmte problemen mee krijgt.

Specs:
Merk Chieftec
Type Bigtower BX-02SL-SL-SL
Specificaties
Geschikt voor Micro ATX, ATX
Form Factor ATX
Voeding 360 watt
Koelingsmogelijkheden ruimte voor 3 x 80 mm coolers
Inbouwruimte intern 6x 3,5 inch,
Inbouwruimte extern 2x 3,5 inch 4x 5,25 inch
Uitbreiding achterzijde 6x
Aansluitingen voorzijde USB 2.0 / Audio Jack/ 1394 IEEE (firewire)
Materiaal behuizing Metaal SECC
Kleur behuizing Zilver
Beveiligingsopties Slot op 5.25 inch drive en op de zijklep
Overig Assemblage met smart screws, Screwless PCI card clipper
Gewicht en afmeting
Gewicht 16 Kg
Afmeting 20,5 x 52,4 x 47,0 (b x h x d)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

wouter37 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 16:16:
wat dacht je van de Chieftec BX de hdd's kan je dwars voorin doen en er kunnen 2 koelers op blazen :) verder zit er een 360W voeding in die redelijk stil is! Verder is er voldoende ruimte aanwezig. Kosten iets van 90 euro ik weet iets boven je budget maar ik denk dat dit een betere koop is dan een kast van 50 euro waar je mischien warmte problemen mee krijgt.

Specs:
Merk Chieftec
Type Bigtower BX-02SL-SL-SL
Specificaties
Geschikt voor Micro ATX, ATX
Form Factor ATX
Voeding 360 watt
Koelingsmogelijkheden ruimte voor 3 x 80 mm coolers
Inbouwruimte intern 6x 3,5 inch,
Inbouwruimte extern 2x 3,5 inch 4x 5,25 inch
Uitbreiding achterzijde 6x
Aansluitingen voorzijde USB 2.0 / Audio Jack/ 1394 IEEE (firewire)
Materiaal behuizing Metaal SECC
Kleur behuizing Zilver
Beveiligingsopties Slot op 5.25 inch drive en op de zijklep
Overig Assemblage met smart screws, Screwless PCI card clipper
Gewicht en afmeting
Gewicht 16 Kg
Afmeting 20,5 x 52,4 x 47,0 (b x h x d)
Dat is inderdaad een leuke optie, maar je kunt dan beter voor een Chieftec gaan zonder voeding en deze er los bij kopen. 360 Watt is namelijk een beetje mager voor hetgeen wat hij met zijn systeem wil. Ik zou er dan een stil A-merk in zetten met 370/380 Watt of meer.

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 16:06:
[...]Dat is volgens mij een B-merk voeding, daar zou ik als ik jou was niet aan beginnen. Voor hetzelfde geld heb je ook leuke, stevige en vooral grotere kasten met een A-merk voeding.
Hm, waarschijnlijk inderdaad: "volgens mij" :?
Kijk maar eens op de website van Procase, als ik zie wat die jongens allemaal doen, dat is volgens mij geen gerommel in de marge: http://www.procase.co.nz/
Of mis ik iets ?
En hier de voeding: http://www.procase.co.nz/PSU/crs_mpt_401.htm
Is deze echt waardeloos ? Of gewoon: (bij de particulier) "onbekend maakt onbemind" ?

[ Voor 14% gewijzigd door gerbruggeman op 15-12-2004 16:33 ]

Help Java!

Verwijderd

gerbruggeman schreef op woensdag 15 december 2004 @ 16:29:
[...]
Hm, waarschijnlijk inderdaad: "volgens mij" :?
Kijk maar eens op de website van Procase, als ik zie wat die jongens allemaal doen, dat is volgens mij geen gerommel in de marge: http://www.procase.co.nz/
Of mis ik iets ?
Voor een 400 Watter heeft hij wel weinig Ampères op de 12 V lijn hoor. Bovendien wil het niets zeggen dat Procase actief is in de server branche.

Edit: Als jij kunt vinden welke voedingen Procase gebruikt (zoals AOpen de voedingen van Component Pro en Fortron (FSP) gebruikt), kun je wel nagaan of het echt kwaliteit is.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 16:37 ]

Verwijderd

jurjen_g schreef op woensdag 15 december 2004 @ 16:05:
Ik zou ook een Antec nemen, en wel deze SLK 3700 Black Quiet Edition. Deze is al te koop voor ca 90 Euro incl stille 350 watt voeding.

Of de fulltower Inwin X 710, is ook voor onder de 100 Euro te krijgen.
Ik heb ook die antec, ik vind het DE kast om te hebben! 2x120mm fans (optimale airflow) en anti-vibiratie rekjes voor je HDD's. En een 350watt voeding :) .

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 16:34:[...]
Voor een 400 Watter heeft hij wel weinig Ampères op de 12 V lijn hoor. Bovendien wil het niets zeggen dat Procase actief is in de server branche.
OK dan! Jij hebt er dus verstand van.Hoeveel moet er dan op de 12V lijn zitten ?Enneh, waar moet ik dan opletten bij een goede voeding?
Edit: Als jij kunt vinden welke voedingen Procase gebruikt (zoals AOpen de voedingen van Component Pro en Fortron (FSP) gebruikt), kun je wel nagaan of het echt kwaliteit is.
Tja ik zou ze eens kunnen bellen, maar of ze dan iets loslaten...
Het is dus niet mogelijk dat ze die dingen "in eigen huis" fabriceren ?

Help Java!

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 09:49:Aanraders van mij zijde zijn:Prijzen zijn ongeveer en van dit moment. Je ziet dat ik alleen maar Antec aanraad. Dat komt door het feit dat ze goede en sterke voedingen hebben en erg stevige, solide en vooral stille kasten maken. Het voordeel van de SmartPower's is dat ze stiller zijn dan de TruePower's (geen groot verschil overigens). De Antec LifeStyle Sonata heeft anti-resonatie rubbers bij de interne 3,5" brackets. Dit gaat trillingen (en dus geluid) van de harde schijf tegen en dat werkt prima (eigen ervaring). De andere twee kasten hebben dit helaas niet.
DANK
en wat vind je dan van deze ?
SLK3700-BQE EC
EC version of SLK3700BQE
http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=00362#
De voeding is vast te licht, maar heeft wel rubbers voor de HD...

Help Java!

Verwijderd

gerbruggeman schreef op woensdag 15 december 2004 @ 17:33:
[...]
OK dan! Jij hebt er dus verstand van.Hoeveel moet er dan op de 12V lijn zitten ?Enneh, waar moet ik dan opletten bij een goede voeding?
Voor een 400 Watter is het normaal dat er zo'n 18 Ampère op de 12 V lijn hebt.
[...]

Tja ik zou ze eens kunnen bellen, maar of ze dan iets loslaten...
Het is dus niet mogelijk dat ze die dingen "in eigen huis" fabriceren ?
Tuurlijk is het mogelijk dat men ze zelf produceert, maar vaak gebruiken dergelijke fabrikanten de voeding van een ander merk.
gerbruggeman schreef op woensdag 15 december 2004 @ 17:58:
[...]
DANK
en wat vind je dan van deze ?
SLK3700-BQE EC
EC version of SLK3700BQE
http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=00362#
De voeding is vast te licht, maar heeft wel rubbers voor de HD...
Dat zijn inderdaad leuke kasten, maar ze hebben 'slechts' een 350 Watt voeding aan boord en dat is echt wat aan de magere kant voor jou systeem. Met 4 schijven zal hij het nog net kunnen redden (ik heb er eentje met 3 schijven gehad hier en dat kon net), maar met 6 schijven zou je wel eens problemen kunnen krijgen.

• gerbruggeman
En wat vinden jullie van deze ?
http://www.casetek.com.tw/super/ck-1018-2b.htm
Kost plm 65 euro zonder voeding
Casetek, is dat wel iets ?

Help Java!

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Als ik jouw was zou ik me ff verdiepen in het onderwerp.
Er zijn vrijwel geen miditowers waar je normaal 4 hdd´s in kunt doen met een beetje goeie en stille koeling laat staan 6.

En ga kijken hoeveel stroom je systeem trekt met een marge 20% zodat je een stabiel systeem hebt ten alle tijden.
Prescott: 120 watt
Mobo: 30 watt
Ram: 30 watt( 2 pair Twinmos DDR400 mem, totaal 2 gzh(dualchannel config)) ???
hdd´s: Read/Write: 10 watt*6= 60 watt
hdd´s: spinup: 30 watt*6=180 watt( Hdd´s worden zo geprogrameerd dat de slave enkele seconden na de master opspint maar aangezien jij er 2 sata schijven in wilt heb je in totaal nog 4 schijven die tegelijk opspinnen)
Afbeeldingslocatie: http://www.pcguide.com/ref/hdd/op/z_seagate_12Vprofile.gif
Hdd´s: max getrokken vermogen= 4*30(=) 120 watt

Hier kun je er wat meer over lezen http://www.pcguide.com/ref/hdd/op/spinPower-c.html
Je vga kaartje: 30 watt( triple monitor)
Matrox RT2000. 15 watt (geschat)
dvd burner: 25 watt
Wlan: 5 watt(geschat)
Fans: 10 watt

Dan kom je uit op een voeding van385 watt MINIMAAL mits de getrokken vermogens perfect verdeeld worden over de lijnen wat nooit het geval is, de 12V lijn krijgt het meeste te voorduuren.
Als je daarbij 20% extra rekent ivm de verdeling en een beetje veiligheid en stabiliteit kom je uit op 460 watt.

Op de 12 volt lijn moet je de cpu(120 watt), de hdd´s( 120 watt),de dvd brander( 18 watt op de 12V) en nog een paar dingen van stroom voorzien en dat is bijelkaar makkelijk 22 ampere.
Dus die goedkoope voeding kun je wel vergeten want daarmee zal dat systeem wat jij wilt aanschaffen nog nieteens opstarten.

Ik zou de tagan 480 aanraden omdat deze relatief goedkoop is en genoeg vermogen heeft om je hdd´s aan het spinnen te krijgen ;)
Hij levert: 12v=28 A, 5V=48A, 3.3V= 28A
Dit is voor jouw voldoende en hij heeft nog een sh*tload aan kabels ook dus je komt niet snel tekort aan kabels.
Er zitten 2*sata en 11 keer molex connectors op.

En als een geschikte kast zou bijvoorbeeld de chieftec CA-01 zijn, is vanaf 100 euro verkrijgbaar bij freezinghardware.
http://chieftec.de/?page=...m=3502&k_id=1&language=uk

8* 3.5 inch intern(haaks dus makkelijke toegang) 2* 3.5 inch extern en 6* 5.25 inch extern.

Als je daar nog 2xAkasa AK-183-L2B Ultra Quiet 45CFM 18 dB(a) (ct-systemen.nl) voor 12.50 per stuk bij doet een nog een paar 92mm noiseblocker fans heb je een erg goed gekoeld systeem wat lekker stil is( schijven hoor je wel ratelen tijdens schijfacties maar je kunt moeilijk alles hebben)

Dit zamen kost je iets van 250 euro, als je je systeem aan wilt krijgen ben je al zovizo 80 euro kwijt aan een tagan die de goedkoopste, kompleetste en een van de beste voedingen is in zijn vermogens klasse.

Daarbij kun je wel vergeten om de standard fans van je goedkoope kastjes te gebruiken want die maken meestal veel herrie en op 7 V draaien is geen optie omdat je in zo´n goedkoope midikast weinig en vooral kleine fans hebt meestal .
Deze krijgen je systeem met zo´n boel schijven en een dikke prescott niet koel.
Dus je zult ook moeten investeren in stille fans en dan is een bigtower waar bijvoorbeeld 2* 12 CM in kan wel zo handig als je stil en koel wilt combineren.

En je zult toch je mod handjes uit de mouwen moeten trekken , al helemaal bij een goedkoope midi kast omdat de metalen roosters voor de fans vaak tot 90% van de lucht stroom tegenhouden.

[ Voor 11% gewijzigd door DJ_Squtshi op 15-12-2004 23:56 . Reden: Typo&#180;s ]

Specs

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 18:03:
[...]Voor een 400 Watter is het normaal dat er zo'n 18 Ampère op de 12 V lijn hebt.
Ik had de verkeerde voeding te pakken.
Het moest deze zijn: http://www.procase.nl/details.asp?ID=420
Ziet er beter uit he ?
[...]Tuurlijk is het mogelijk dat men ze zelf produceert, maar vaak gebruiken dergelijke fabrikanten de voeding van een ander merk.
Inderdaad ze zijn van het merk CRS.

Help Java!

Verwijderd

gerbruggeman schreef op donderdag 16 december 2004 @ 03:43:
[...]
Ik had de verkeerde voeding te pakken.
Het moest deze zijn: http://www.procase.nl/details.asp?ID=420
Ziet er beter uit he ?

[...]
Inderdaad ze zijn van het merk CRS.
Ja, dat ziet er al een stuk beter uit. Ik ken het merk CRS niet, maar ik ben benieuwd, want de specs zien er veelbelovend uit.

Toch raad ik je aan voor een 'bekend' merk te gaan, want ik vind de kast van ProCase echt aan de magere kant en ik vind hem persoonlijk nog lelijk ook. :/

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 08:14:
[...]Ja, dat ziet er al een stuk beter uit. Ik ken het merk CRS niet, maar ik ben benieuwd, want de specs zien er veelbelovend uit. Toch raad ik je aan voor een 'bekend' merk te gaan, want ik vind de kast van ProCase echt aan de magere kant en ik vind hem persoonlijk nog lelijk ook. :/
Ja, mooi is anders, maar ik kijk in 1e instantie toch naar functionaliteit en betaalbaarheid.
Neemt niet weg dat ik een alternatief van ze heb gezien wat me beter lijkt, dus dat moet ik nog evens uitzoeken.
Kijk maar: http://www.procase.nl/details.asp?ID=375

Help Java!

Verwijderd

gerbruggeman schreef op donderdag 16 december 2004 @ 08:20:
[...]
Ja, mooi is anders, maar ik kijk in 1e instantie toch naar functionaliteit en betaalbaarheid.
Neemt niet weg dat ik een alternatief van ze heb gezien wat me beter lijkt, dus dat moet ik nog evens uitzoeken.
Kijk maar: http://www.procase.nl/details.asp?ID=375
Dat ziet er ook erg leuk uit.

Wat alleen het nadeel is van een rooster aan de zijkant (waar even eventuele side-fan aan kan), is het feit dat de flow voorin de kast enorm af neemt. De rear fans (de standaard in de kast en die van de voeding) halen namelijk dan de meeste lucht weg bij dat rooster, omdat de lucht daar de minste 'weerstand' heeft. De uiteindelijke flow vanuit voor naar achteren wordt een stuk minder, waardoor de flow langs de harde schijven minder wordt. Je zult dan sowieso voorin een 12 cm fan moeten zetten (optioneel bij die kast die je noemde), zodat er toch nog een trek ontstaat langs de harde schijven. Als je dat roostertje aan de zijkant van binnen dicht zou maken (een simpel notitiepapiertje ervoor plakken is al doeltreffend), dan zou de enkele 12 cm rear fan samen met de fan van de voeding wel volstaan voor voldoende flow langs alle onderdelen, dus ook de hare schijven. Dat scheelt weer een stukje in geluid.

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 08:29:
[...]Dat ziet er ook erg leuk uit.
Wat alleen het nadeel is van een rooster aan de zijkant (waar even eventuele side-fan aan kan), is het feit dat de flow voorin de kast enorm af neemt. De rear fans (de standaard in de kast en die van de voeding) halen namelijk dan de meeste lucht weg bij dat rooster, omdat de lucht daar de minste 'weerstand' heeft. De uiteindelijke flow vanuit voor naar achteren wordt een stuk minder, waardoor de flow langs de harde schijven minder wordt. Je zult dan sowieso voorin een 12 cm fan moeten zetten (optioneel bij die kast die je noemde), zodat er toch nog een trek ontstaat langs de harde schijven. Als je dat roostertje aan de zijkant van binnen dicht zou maken (een simpel notitiepapiertje ervoor plakken is al doeltreffend), dan zou de enkele 12 cm rear fan samen met de fan van de voeding wel volstaan voor voldoende flow langs alle onderdelen, dus ook de hare schijven. Dat scheelt weer een stukje in geluid.
Dat rooster zit er voor dat airduct:
"Special air-duct design to meet Intel Prescott CPU TA38 requirement Patent No. 0499-US-0060"
Wat ik heb begrepen is dat de CPU-koeler via dat airduct direct van buitenaf koele lucht aanzuigt.

En voor wat betreft je opmerking betreffende de airflow in de kast door dat rooster/airduct aan de zijkant:"Cooling system: 12CM Temperature controlled rear fan included, 12cm front fan optional, airduct for FMB 2.0 included"
Sowieso was ik van plan een temperatuur-gestuurde 12cm ventilator voorin de plaatsen, vanwege het feit dat die krengen bij videomontage loeiheet worden.

En vwb de voeding: Als ik ooit ga uitbreiden pak ik gewoon eentje van 200+gb en laat een andere kleinere schijf vervallen...(plaats ik in mijn andere systeem erbij).Is dat belastingsprobleem ook weer opgelost.

En nou even erachter zien te komen of dat ding betaalbaar en al verkijgbaar is, is net nieuw...

[ Voor 6% gewijzigd door gerbruggeman op 16-12-2004 08:52 . Reden: "10 voor taal" ]

Help Java!

Verwijderd

gerbruggeman schreef op donderdag 16 december 2004 @ 08:49:
[...]

"Special air-duct design to meet Intel Prescott CPU TA38 requirement Patent No. 0499-US-0060"
Wat ik heb begrepen is dat de CPU-koeler via dat airduct direct van buitenaf koele lucht aanzuigt.

En voor wat betreft je opmerking betreffende de airflow in de kast door dat rooster/airduct aan de zijkant:"Cooling system: 12CM Temperature controlled rear fan included, 12cm front fan optional, airduct for FMB 2.0 included"
Sowieso was ik van plan een temperatuur-gestuurde 12cm ventilator voorin de plaatsen, vanwege het feit dat die krengen bij videomontage loeiheet worden.

En vwb de voeding: Als ik ooit ga uitbreiden pak ik gewoon eentje van 200+gb en laat een andere kleinere schijf vervallen...(plaats ik in mijn andere systeem erbij).Is dat belastingsprobleem ook weer opgelost.

En nou even erachter zien te komen of dat ding betaalbaar en al verkijgbaar is, is net nieuw...
Als je zorgt voor een sterkere voeding voor een paar Euro's meer, dan kun je eigenlijk 'onbeperkt' uitbreiden. Dat is toch veel handiger? Ik zou voor een Antec Plus 1080 AMG gaan. De kast heeft voldoende ruimte, is lekker stil, heeft een lekker sterke voeding met ruimte en heeft leuke optie's.
TruePower 430 Watt - quieter, more stable, more powerful
Lekker de ruimte, stille en krachtige voeding.
Front mounted USB & IEEE 1394 (FireWire®, i.Link®) ports
Washable Air filter on the front
Mooi voor tegen de stof, scheelt weer in de airflow.
Lockable swing out side panel with a handle
- Quick release drive bays with release lever
- Snap-in fan mounts
Drive rails for 5.25" devices
Removable Side Panels
Removable Drive Cages for 3.5” drives
Handig werken, makkelijker schijven inbouwen als je de bracket er eerst uit kunt halen.
10 Drive Bays:
- External: 4 x 5.25", 2x 3.5"
- Internal: 4 x 3.5"
Cooling capacity: up to 5 x 80mm fans
- 2 rear (installed)
- 1 front (optional)
- 1 HDD (optional)
- 1 side panel (installed)
Fan Specs:
- RPM 2000
- CFM 17.3
- dB(A) 25
Motherboards up to Standard ATX
Enige nadeel is dat het zijpaneel een rooster met standaard fan heeft, maar je kunt overwegen dit rooster dicht te maken en de fan voorin de plaatsen voor de flow langs de schijven.

Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/plus1060inside.jpg
Dit is de binnenkant van de Plus 1060, volgens mij is de kleur het enige verschil met de Plus 1080.

Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/PLUS1080AMG.jpg

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 09:13:
[...]
Als je zorgt voor een sterkere voeding voor een paar Euro's meer, dan kun je eigenlijk 'onbeperkt' uitbreiden. Dat is toch veel handiger? Ik zou voor een Antec Plus 1080 AMG gaan. De kast heeft voldoende ruimte, is lekker stil, heeft een lekker sterke voeding met ruimte en heeft leuke optie's.
[...]
Enige nadeel is dat het zijpaneel een rooster met standaard fan heeft, maar je kunt overwegen dit rooster dicht te maken en de fan voorin de plaatsen voor de flow langs de schijven.

[afbeelding]
Dit is de binnenkant van de Plus 1060, volgens mij is de kleur het enige verschil met de Plus 1080.

[afbeelding]
- RPM 2000
- CFM 17.3= WEINIG AIRFLOW
- dB(A) 25=NIET STIL

Er zitten al 3 van deze fans in wat 29,5dB betekend en die fans zijn zo zwak dat je er NOG meer bij moet doen.
En er zitten ook nog redelijk open roosters voor zodat je iets van 5-7 cfm overhoudt.
Zelfs goedkoope coolermaster ledfans halen bij 25 dB al 32cfm

[ Voor 9% gewijzigd door DJ_Squtshi op 16-12-2004 09:57 ]

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

gerbruggeman schreef op donderdag 16 december 2004 @ 08:49:
[...]

Dus jij hebt wel 200 euro over voor de prescott cpu die traager en heter is dan de nortwood en traager dan een gelijk geprijsde en veel beter overclockbaare amd athlon 64, wel 160 euro voor de ondertussen verouderde p4c800, wel weet ik hoe veel voor al je hdd's MAAR
Niet een paar tientjes meer voor het belangrijkste onderdeel in je systeem, namelijk je voeding.
Als jij een te zwakke voeding koopt krijg je in het beste geval een onstabiele pc en spontaane reboots en mol je je hdd's die erg gevoelig zijn voor te lage en vooral te hooge voltages.
Als je minder geluk hebt blaas je je goedkoope flut voeding direct op en overleeft je hardware het.
Als je pecht hebt blaas je je voeding op en molt hij ook je andere onderdelen door een spannings piek.

Ook moet je rekening houden met de hoeveelheid kabels die je nodig hebt voor al je hdd's cdroms en zow en je MOET speling hebben wat betreft het vermogen van je voeding want een voeding die steeds op zijn tenen getrapt wordt zal over tijd degraderen en slechter presteren wat voor onstabiliteit en opgeblazen onderdelen zorgt.

Haal dat fabeltje van goedkoop maar uit je hoofd want dat bestaat niet en al helemaal niet voor het systeem wat jij wilt hebben.
Je kunt niet een goeie voeding en een goeie ruime stille EN goed gekoelde kast kopen voor onder de 200 euro inc fans.
Reken zelfs maar op 250 euro als je er veel stille fans in wilt zodat je een zeer stille en nog goed gekoelde kast wilt.

Specs

• Knal127
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-02 15:18

Knal127

Een raar geval...

gerbruggeman schreef op woensdag 15 december 2004 @ 20:34:
En wat vinden jullie van deze ?
http://www.casetek.com.tw/super/ck-1018-2b.htm
Kost plm 65 euro zonder voeding
Casetek, is dat wel iets ?
Ik heb deze kast zelf ook gehad en deze kast is zeker een kwalitatief goede kast (alleen de front is van goedkoop plastic).
Is wel wat zwaar maar wel lekker ruim, passen zeker 4 harde schijven in; denk alleen wel dat je iets moet gaan modden om er een 12cm fan in de front te krijgen; standaard zitten er nl. twee 8cm fan-houders in (zitten btw ook aan de achterzijde).
Heb momenteel een Coolermaster Cavalier 3 kast wat zeker ook een goede kast is maar denk dat deze net iets te klein voor jouw configuratie is.

Wat bedoel je "t is tijd?" t is altijd tijd......¿-¿......

Verwijderd

DJ_Squtshi schreef op donderdag 16 december 2004 @ 09:53:
[...]

- RPM 2000
- CFM 17.3= WEINIG AIRFLOW
- dB(A) 25=NIET STIL

Er zitten al 3 van deze fans in wat 29,5dB betekend en die fans zijn zo zwak dat je er NOG meer bij moet doen.
En er zitten ook nog redelijk open roosters voor zodat je iets van 5-7 cfm overhoudt.
Zelfs goedkoope coolermaster ledfans halen bij 25 dB al 32cfm
Moet dat op zo'n schreeuwerige manier? Als hij de fans allemaal op 7 of 5 laat draaien, houdt hij nog voldoende flow over en is de geluidsproductie erg beperkt.
DJ_Squtshi schreef op donderdag 16 december 2004 @ 10:10:
[...]

Dus jij hebt wel 200 euro over voor de prescott cpu die traager en heter is dan de nortwood en traager dan een gelijk geprijsde en veel beter overclockbaare amd athlon 64, wel 160 euro voor de ondertussen verouderde p4c800, wel weet ik hoe veel voor al je hdd's MAAR
Niet een paar tientjes meer voor het belangrijkste onderdeel in je systeem, namelijk je voeding.
Als jij een te zwakke voeding koopt krijg je in het beste geval een onstabiele pc en spontaane reboots en mol je je hdd's die erg gevoelig zijn voor te lage en vooral te hooge voltages.
Als je minder geluk hebt blaas je je goedkoope flut voeding direct op en overleeft je hardware het.
Als je pecht hebt blaas je je voeding op en molt hij ook je andere onderdelen door een spannings piek.

Ook moet je rekening houden met de hoeveelheid kabels die je nodig hebt voor al je hdd's cdroms en zow en je MOET speling hebben wat betreft het vermogen van je voeding want een voeding die steeds op zijn tenen getrapt wordt zal over tijd degraderen en slechter presteren wat voor onstabiliteit en opgeblazen onderdelen zorgt.

Haal dat fabeltje van goedkoop maar uit je hoofd want dat bestaat niet en al helemaal niet voor het systeem wat jij wilt hebben.
Je kunt niet een goeie voeding en een goeie ruime stille EN goed gekoelde kast kopen voor onder de 200 euro inc fans.
Reken zelfs maar op 250 euro als je er veel stille fans in wilt zodat je een zeer stille en nog goed gekoelde kast wilt.
Waarom zit je toch tegen iedereen te schreeuwen? Wie zegt dat de voeding die hij voor ogen heeft een goedkoop flutding is? Het blijkt maar weer dat je er zelf nauwlijks wat van weet en je gaat lopen schreeuwen met termen die je her en der hebt gehoord. Het is echt pure onzin om voor zo achterlijk veel geld een goede voeding en kast te kopen. Je kunt voor de helft van het geld al een hele leuke combinatie krijgen die prima geschikt is voor zijn systeem.

• sneakyd3ad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-02 22:27
Ik heb zelf een Aerocool AeroEngine Jr.

Hier zitten standaard 2 12cm fans in en een 8x8cm aan de zijkant die precies op je cpu blaast. Er zit een fancontroller aan de zijkant van de kast waarmee je de fans langzaam kunt laten draaien en ze vrijwel niet hoort.

http://shop.sallandautomatisering.nl/default.jsp?pid=6375

moet je er alleen nog zelf een voeding bij halen...

[ Voor 21% gewijzigd door sneakyd3ad op 16-12-2004 10:35 ]

Verwijderd

SneakyD3ad schreef op donderdag 16 december 2004 @ 10:32:
Ik heb zelf een Aerocool AeroEngine Jr.

Hier zitten standaard 2 12cm fans in en een 8x8cm aan de zijkant die precies op je cpu blaast. Er zit een fancontroller aan de zijkant van de kast waarmee je de fans langzaam kunt laten draaien en ze vrijwel niet hoort.

http://shop.sallandautomatisering.nl/default.jsp?pid=6375

moet je er alleen nog zelf een voeding bij halen...
Zowel op de website van dat bedrijf als op de website van Aerocool zelf staat dat er standaard één 12 cm fan in zit. Maar dat neemt niet weg dat het een zeer mooie kast is met flink veel ruimte binnen in (acht 3,5", waarvan zes intern en twee extern). Leuke voeding erbij van een A-merk met een capaciteit van minimaal 380 Watt en het is een goede optie voor de TS. :)
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 10:23:
[...]
Moet dat op zo'n schreeuwerige manier? Als hij de fans allemaal op 7 of 5 laat draaien, houdt hij nog voldoende flow over en is de geluidsproductie erg beperkt.
Even ter aanvulling op hetgeen dat ik net zei.

De airflow van goedkope Cooler Master ledfans (80 mm) mag dan wel 32 CFM zijn, maar deze draaien dan ook 2500 rpm en niet de 2000 rpm die de fans in de kast van Antec hebben. De fans die in de Antec kast zitten zijn dan ook niet van superkwaliteit. Je kunt er altijd nog betere fans inzetten voor een paar Euro's meer. Meer dan 200 Euro voor een voeding met goed gekoelde kast is in ieder geval uit den boze.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 11:05 ]

Verwijderd

De meest ideale oplossing is de zojuist genoemde Antec Plus 1080 AMG met de nodige aanpassingen of het onderstaande.

De Chieftec DA-01WD
In de behuizing is aan de voorkant plaats voor zes 5,25" en twee 3,5" drives. Intern is er nog plaats voor maar liefst zes 3,5" drives in de daarvoor aanwezige drivebays. De ter beschikking staande plaats is voor elke configuratie voldoende. De behuizing beschikt eveneens over een afsluitbare frontdeur.

De beide drivebays laten zich eenvoudig m.b.v. een hendel ontgrendelen / vergrendelen, hetgeen de inbouw van harde schijven zeer vereenvoudigt.

Aan de achterzijde van de behuizing is plaatst voor twee 80 mm. koelers, welke m.b.v. een kliksysteem gemonteerd worden, waardoor er geen schroeven nodig zijn. Daarnaast is boven de voeding plaatst voor een 92 mm. koeler, welke met een schroefverbinding bevestigd dient te worden. Aan de voorkant is er plaats voor drie 80 mm. koelers welke mede m.b.v. een kliksysteem gemonteerd worden. De linkerzijwand is afsluitbaar.
• Geen lastige roosters aan de zijkant.
• Flinke ruimte voor al je schijven.
• Zelf in te richten koeling, voldoende mogelijkheid voor een goede flow
• Zelf plaatsen van voeding, dus precies de voeding kiezen die je nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www.perfectsystems.nl/image/producten/36998-big.jpg

Zie voor meer informatie de productsite en voor prijzen de Pricewatch.

De Tagan TG380-U01

Erg stille voeding met een capaciteit van 380 Watt, voldoende om jou systeem van sap te voorzien. Hij heeft de onderstaande specificatie's.

Ampèrages:
+3,3V = 28 A
+5V = 37 A
+12V = 22 A

2 x SATA Power Connectoren

Alle kabels zijn twisted (airflow bevorderend)

Dubbele fan die dankzij de Tagan Silence Control met push-pull erg stil functioneren. Deze zorgt voor een superstille 21dBA tot 60% van de load.

Zie voor meer informatie de productsite en voor prijzen de Pricewatch.

Koeling

Als je bovenin een 92 mm fan plaatst met achterin twee 80 mm fans en voorin 2 80 mm fans, heb je voldoende flow voor koele schijven. Zoek de 80/92 mm fans die de meeste lucht verplaatsen. Geluid is niet belangrijk, want als ze op 5 of 7 Volt draaien zijn ze nagenoeg onhoorbaar. De fans zorgen ondanks hun toerental van 1600-1800 dat er toch nog voldoende flow is, terwijl het systeem er niet luidruchtiger van wordt.

Denk bijvoorbeeld aan de 80/92 mm fans van YS-Tech, Cooler Master en Noiseblocker. Voor verdere fans is een kijk in de Pricewatch wel handig. :)

Voor ongeveer 150 Euro ben je klaar en heb je een grote, stille en ruime kast met een sterke, stille voeding. Met deze gegevens en mijn raad moet je er wel uit kunnen komen toch? Ik zou niet beginnen aan de Procase kast met voeding. Het ziet er allemaal wat klein uit en het zou zonde zijn dat daardoor de temperatuur onnodig hoog is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 11:45 ]

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 10:23:
[...]

[...]
Waarom zit je toch tegen iedereen te schreeuwen? Wie zegt dat de voeding die hij voor ogen heeft een goedkoop flutding is? Het blijkt maar weer dat je er zelf nauwlijks wat van weet en je gaat lopen schreeuwen met termen die je her en der hebt gehoord. Het is echt pure onzin om voor zo achterlijk veel geld een goede voeding en kast te kopen. Je kunt voor de helft van het geld al een hele leuke combinatie krijgen die prima geschikt is voor zijn systeem.
Ik schreeuw niet , ik probeer enkel duidelijk te maaken dat hij droomt, 50 euro kan niet.
En hoe kun jij beweren dat hij op 5 of 7 V voldoende airflow overhoudt als die dingen zonder enkele weerstand maar 17cfm verplaatsen. Door de rooster hou je iets van 7 cfm over en op 7 volt 4 cfm, 5 volt kan ik maar beter nieteens noemen.
Oh ja 2* 17 cfm + wat de voeding naar buiten brengt is al erg maagertjes voor zo'n systeem en er komt met die fans op 12 volt hoogstens 15 cfm naar buiten in totaal.

En voor die 25 euro meer voor de tagan 480 ipv de 380 hoef je het ook niet te laten zodat je zeker niet te weinig vermogen hebt.

Specs

Verwijderd

DJ_Squtshi schreef op donderdag 16 december 2004 @ 11:58:
[...]

Ik schreeuw niet , ik probeer enkel duidelijk te maaken dat hij droomt, 50 euro kan niet.
En hoe kun jij beweren dat hij op 5 of 7 V voldoende airflow overhoudt als die dingen zonder enkele weerstand maar 17cfm verplaatsen. Door de rooster hou je iets van 7 cfm over en op 7 volt 4 cfm, 5 volt kan ik maar beter nieteens noemen.
Oh ja 2* 17 cfm + wat de voeding naar buiten brengt is al erg maagertjes voor zo'n systeem en er komt met die fans op 12 volt hoogstens 15 cfm naar buiten in totaal.

En voor die 25 euro meer voor de tagan 480 ipv de 380 hoef je het ook niet te laten zodat je zeker niet te weinig vermogen hebt.
Maar 25 Euro is nog wel 25 Euro teveel als je weet dat 380 Watt ook genoeg is voor dat systeem.

Als je trouwens met hoofdletters, dik gedrukte woorden en 'flut'-termen gaat gooien, vind ik dat je aan het schreeuwen bent. Je kon het ook op een andere manier brengen.

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Dat systeem gebruikt iets van 365 watt tijdens de boot up en ik weet niet hoe jij je psu hebt gekozen maar het is niet verstandig om op het randje te draaien en als hij er ook een keer wel een dikke videokaart in wil dan kan dat niet met die 380.

En ik gebruikte hooftd letters omdat ik me erg irriteer aan mensen die denken te kunnne bezuinigen op erg belangrijke onderdelen terwijl ze wel veel uitgeven aan andere en ook nog onmogelijke dingen willen met deze goekoope onderdelen.

Hij had zich eers moeten verdiepen in de benodigde vermogen en dan in geschikte voedingen, een stuk of 10 reviews lezen kan ook geen kwaad aangezien er zoveel verschillende voedingen zijn die voor iedereen wat te bieden hebben.

En wat de kast betreft kom je snel genoeg tot de cunclusie dat een geschikte kast voor zijn systeem en voor zijn verwachtingen wat betreft de temperatuur en geluidsniveau niet goedkoop en klein kan als je wat rond snuffelt op het net en wat reviews leest.

Specs

Verwijderd

DJ_Squtshi schreef op donderdag 16 december 2004 @ 13:55:
Dat systeem gebruikt iets van 365 watt tijdens de boot up en ik weet niet hoe jij je psu hebt gekozen maar het is niet verstandig om op het randje te draaien en als hij er ook een keer wel een dikke videokaart in wil dan kan dat niet met die 380.

En ik gebruikte hooftd letters omdat ik me erg irriteer aan mensen die denken te kunnne bezuinigen op erg belangrijke onderdelen terwijl ze wel veel uitgeven aan andere en ook nog onmogelijke dingen willen met deze goekoope onderdelen.

Hij had zich eers moeten verdiepen in de benodigde vermogen en dan in geschikte voedingen, een stuk of 10 reviews lezen kan ook geen kwaad aangezien er zoveel verschillende voedingen zijn die voor iedereen wat te bieden hebben.

En wat de kast betreft kom je snel genoeg tot de cunclusie dat een geschikte kast voor zijn systeem en voor zijn verwachtingen wat betreft de temperatuur en geluidsniveau niet goedkoop en klein kan als je wat rond snuffelt op het net en wat reviews leest.
Vertel mij wat...

Ik weet trouwens niet of je weet wat Matrox videokaarten zijn, maar die vallen ook onder de dikke videokaarten. En 380 Watt is genoeg voor een dergelijk systeem hoor. Je zegt zelf al dat het systeem bij het opstarten 365 Watt gebruikt. Als dat systeem idle is, verbruikt het misschien een keer 150 Watt (en dat is al veel), dus die voeding hoeft heus niet op zijn tenen te lopen. Waar haal jij dat trouwens vandaan, 365 Watt tijdens het opstarten?

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 14:34:
[...]
Vertel mij wat...

Ik weet trouwens niet of je weet wat Matrox videokaarten zijn, maar die vallen ook onder de dikke videokaarten. En 380 Watt is genoeg voor een dergelijk systeem hoor. Je zegt zelf al dat het systeem bij het opstarten 365 Watt gebruikt. Als dat systeem idle is, verbruikt het misschien een keer 150 Watt (en dat is al veel), dus die voeding hoeft heus niet op zijn tenen te lopen. Waar haal jij dat trouwens vandaan, 365 Watt tijdens het opstarten?
Als je de hele topic zou lezen zou je weten waar ik de 365 wat vandaan haal maar ik zal het wel ff voor je knippen en plakken.
En voor zijn videokaart had ik 30 watt gerekend, de agp kan maar iets van 25 leveren en ik dacht niet dat dia matrox een extra voedings stekker had.

Ram: 30 watt
Hdd´s: max getrokken vermogen tijdens spin-up= 4*30(=) 120 watt( de 2 slave hdd´s spinnen een paar secunden laater op ( hij wil er 6 in))
vga kaartjes: 35 watt

Ik kom uit op 390 watt voor de boot up en dan heb ik vrijwel geen marge overgehouden en al zullen niet alle onderdelen zoals de cpu tijdens de hele bootup voluit lopen is het niet verstandig je voeding zo op te jaagen voor die 25 euro.
Hij lijkt mij ook niet de armste als hij zo´n cpu, mobo en zoveel hdd´s aan kan schaffen.
Ook zijn de ram en mobo waardes niet de exacte en zouden best hooger uit kunnen vallen.
Als hij er ooit een dikke graka in zou doen van 100 watt of zow dan wil het niet zonder een dikkere voeding.

Het probleem is ook niet zozeer het draaiende houden van het systeem maar het opstarten want dat trekt alles veel stroom, vooral hdd´s en dvd fikker.

ik heb ff gekeken en die matrox heeft geen extra voedings connector dus hij trekt max 25 watt

[ Voor 14% gewijzigd door DJ_Squtshi op 16-12-2004 14:58 ]

Specs

• gerbruggeman
Allereest dank voor je uitgebreide uitleg in je eerste reply...
Zeer leerzaam en op zich ook wetenswaardig.
DJ_Squtshi schreef op donderdag 16 december 2004 @ 13:55:Dat systeem gebruikt iets van 365 watt tijdens de boot up en ik weet niet hoe jij je psu hebt gekozen maar het is niet verstandig om op het randje te draaien en als hij er ook een keer wel een dikke videokaart in wil dan kan dat niet met die 380.
Ik heb me er een beetje in verdiept maar wat je eerder heb gezegd over de voeding/belasting klopt niet helemaal.
- Tijdens boot up vragen niet alle schijven tegelijkertijd de piekbelasting, daar zit vertraging ingebouwd, zie je eigen link die je me heb gestuurd.
- de dvd-brander gaat echt niet continu branden
- niet alle schijven worden tegelijkertijd stressed geaccessed
- kortom: het systeem wordt niet/nooit tot een maximum benut...
En ik gebruikte hooftd letters omdat ik me erg irriteer aan mensen die denken te kunnne bezuinigen op erg belangrijke onderdelen terwijl ze wel veel uitgeven aan andere en ook nog onmogelijke dingen willen met deze goekoope onderdelen.Hij had zich eers moeten verdiepen in de benodigde vermogen en dan in geschikte voedingen, een stuk of 10 reviews lezen kan ook geen kwaad aangezien er zoveel verschillende voedingen zijn die voor iedereen wat te bieden hebben.
Dan heb jij mijn uitgebreide intro niet gelezen DJ !
Wederom heb je niet goed gelezen. Sowieso ben ik helemaal niet thuis in behuizingen/voedingen enz.
Bovendien heb ik alles "op de kop getikt": 200 euro voor 2gb Twinmos (faillisementsverkoop), 125 euro voor de Prescott (nieuw 1x maal getest, Prescott is volgens Tomshardware-test bij VIDEO-RENDEREN ietsje sneller is dan de Northwoord, en laatste is ook nog eens beduidend duurder), de P4C800-e deluxe heb ik voor 95 euro en is gekozen omdat deze werkt met de Matrox RT2000 (!!) volgens de Matrox forum-users en Matrox-support, bovendien vind ik de raid-ctrler erop een groot voordeel want dan kan ik alles eraan hangen wat ik al heb !(is ook nooit gebruikt).

Dus je ziet: mijn keuze's zijn niet zomaar gedaan !
Voor wat betreft de kast:
Ik realiseer me dat goed en geodkoop niet per definitie samen gaan.
Toch wil ik proberen tussen de 50-100 euro uit te komen, al zal dat waarschijnlijk niet gaan lukken (ja, realiseer ik me ook). Ik zie het ook gewoon als een uitdaging en op deze manier leer ik gewoon veel bij van behulpzame forum-gebruikers.
WAARVOOR ALLEN DANK!! _/-\o_

groet,
Ger.

[ Voor 3% gewijzigd door gerbruggeman op 16-12-2004 15:13 ]

Help Java!

Verwijderd

DJ_Squtshi schreef op donderdag 16 december 2004 @ 14:50:
[...]

Als je de hele tipic zou lezen zou je weten waar ik de 365 wat vandaan haal maar ik zal het wel ff voor je knippen en plakken.
En voor zijn videokaart had ik 30 watt gerekend, de agp kan maar iets van 25 leveren en ik dacht niet dat dia matrox een extra voedings stekker had.

Ram: 30 watt
Hdd´s: max getrokken vermogen tijdens spin-up= 4*30(=) 120 watt( de 2 slave hdd´s spinnen een paar secunden laater op ( hij wil er 6 in))
vga kaartjes: 35 watt

Ik kom uit op 390 watt voor de boot up en als die matrox en zijn pvi vga wat meer trekken zal het nog meer worden.
Ook zijn de ram en mobo waardes niet de exacte en zouden best hooger uit kunnen vallen.
Als hij er ooit een dikke graka in zou doen van 100 watt of zow dan wil het niet zonder een dikkere voeding.

Het probleem is ook niet zozeer het draaiende houden van het systeem maar het opstarten want dat trekt alles veel stroom, vooral hdd´s en dvd fikker.

ik heb ff gekeken en die matrox heeft geen extra voedings connector dus hij trekt max 25 watt
30 Watt per schijf bij spin up? Ze eten maximaal 12 à 13 Watt per schijf maximaal (dus ook bij spin up). Dat scheelt ten opzichte van jou berekening al zo'n 70 Watt.

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

gerbruggeman schreef op donderdag 16 december 2004 @ 15:05:
Allereest dank voor je uitgebreide uitleg in je eerste reply...
Zeer leerzaam en op zich ook wetenswaardig.

[...]
Ik heb me er een beetje in verdiept maar wat je eerder heb gezegd over de voeding/belasting klopt niet helemaal.
- Tijdens boot up vragen niet alle schijven tegelijkertijd de piekbelasting, daar zit vertraging ingebouwd, zie je eigen link die je me heb gestuurd.
- de dvd-brander gaat echt niet continu branden
- niet alle schijven worden tegelijkertijd stressed geaccessed
- kortom: het systeem wordt niet/nooit tot een maximum benut...

[...]
Dan heb jij mijn uitgebreide intro niet gelezen DJ !

[...]

Wederom heb je niet goed gelezen. Sowieso ben ik helemaal niet thuis in behuizingen/voedingen enz.
Bovendien heb ik alles "op de kop getikt": 200 euro voor 2gb Twinmos (faillisementsverkoop), 125 euro voor de Prescott (nieuw 1x maal getest, Prescott is volgens Tomshardware-test bij VIDEO-RENDEREN ietsje sneller is dan de Northwoord, en laatste is ook nog eens beduidend duurder), de P4C800-e deluxe heb ik voor 95 euro en is gekozen omdat deze werkt met de Matrox RT2000 (!!) volgens de Matrox forum-users en Matrox-support, bovendien vind ik de raid-ctrler erop een groot voordeel want dan kan ik alles eraan hangen wat ik al heb !(is ook nooit gebruikt).

Dus je ziet: mijn keuze's zijn niet zomaar gedaan !
Voor wat betreft de kast:
Ik realiseer me dat goed en geodkoop niet per definitie samen gaan.
Toch wil ik proberen tussen de 50-100 euro uit te komen, al zal dat waarschijnlijk niet gaan lukken (ja, realiseer ik me ook). Ik zie het ook gewoon als een uitdaging en op deze manier leer ik gewoon veel bij van behulpzame forum-gebruikers.
WAARVOOR ALLEN DANK!! _/-\o_

groet,
Ger.
Er staat idd dat niet alle hdd´s tegelijk worden opgespint, de slaves wachten een paar sec op de masters maar als jij er 6 hdd´s in hebt dan heb je er hoogstens 1 of 2 als slave( als je de raid ide gebruikt) en de rest is of master of sata dus je hebt dan 4 tot 5 hdd´s die tegelijk opspinnen en tot 150 watt nodig hebben gedurende bijna 5 sec.
Als ze idelen of seeken gebruiken ze 1 wat meer of minder , dan heb je continu gebruik van 60 watt en dat is niet erg veel maar je moet je pc wel eerst aankrijgen.

Ook de dvd brander spint in het begin op ( weet ff niet of dit direct tijdens de boot gebeurt, vergeten, maar dacht het wel) en dan heeft hij ook 25-30 watt nodig.

Dat jij die dingen goedkoop op de kop had getikt kon ik niet weten.
En ik vond het gewoon vreemd dat je zo nodig goedkoop wou terwijl je zelf al had gezien dat het niet kan wat de kast berteft en zoals je nu weet is de goedkoopste voeding die je systeem Goed aan kan , ook bij eventuele extra´s zoals een dikke videokaart, extra dvd speler, usb device, firewire device etc 80 euro.
Je loopt gewoon onnodig risico door een voeding te kopen die op het randje draait( hoe kang dit ook mag wezen, goed is het iig niet) en een no name voeding van 400 watt zal waarschijnlijk je pc mollen omdat deze een te zwakke 12V lijn hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door DJ_Squtshi op 16-12-2004 15:44 . Reden: typos ]

Specs

Verwijderd

DJ_Squtshi schreef op donderdag 16 december 2004 @ 15:38:
[...]

dus je hebt dan 4 tot 5 hdd´s die tegelijk opspinnen en tot 150 watt nodig hebben gedurende bijna 5 sec.
Als ze idelen of seeken gebruiken ze 1 wat meer of minder , dan heb je continu gebruik van 60 watt en dat is niet erg veel maar je moet je pc wel eerst aankrijgen.
Waar haal je die informatie in vredesnaam vandaan?

• gerbruggeman
Wat vinden jullie van deze voedingen? (Jaja het zijn geen rolls royces onder de voedingen, dat weet ik, maar wel zeer prijsbewuste keuze's)
http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=14103 (650 watt, 25 ampere op 12 volt gezien voor plm 35 euro)
http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13981 (500 watt, 18 ampere op 12 volt gezien voor plm 27 euro)

Help Java!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Qtec is bagger. Weergegeven Wattages zijn piek-waardes.

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 15:46:
[...]
Waar haal je die informatie in vredesnaam vandaan?
Ten eerste, kijk maar op site van seagate of wd, staan wel idle en seek vermogens bij.
Ten tweede http://www.pcguide.com/ref/hdd/op/spinPower-c.html
Ten derde Afbeeldingslocatie: http://www.pcguide.com/ref/hdd/op/z_seagate_12Vprofile.gif

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

gerbruggeman schreef op donderdag 16 december 2004 @ 15:47:
Wat vinden jullie van deze voedingen? (Jaja het zijn geen rolls royces onder de voedingen, dat weet ik, maar wel zeer prijsbewuste keuze's)
http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=14103 (650 watt, 25 ampere op 12 volt gezien voor plm 35 euro)
http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13981 (500 watt, 18 ampere op 12 volt gezien voor plm 27 euro)
De q-tec´s zijn niet echt goed , lage kwaliteit , wegen de helft van een tagan, de koeling is goed maar niet echt stil.
Ik heb er zelf een en als ik 2 jaar terug wat van voedingen afwist had ik hem iig niet aangeschaft.
ik had de 550 watt max versie , hij heeft maar 14 ampere op de 12V.

Specs

• gerbruggeman
KillerAce_NL schreef op donderdag 16 december 2004 @ 15:49:
Qtec is bagger. Weergegeven Wattages zijn piek-waardes.
Naja beetje ongenuanceerd.Ik heb reviews gezien waar ze inderdaad redelijk/ soms onder de maat presteren in vergelijking met 4x !! zo dure A-voedingen.Maar ik heb ook reviews (bijvoorbeeld bij Tweakers!) gezien waar ze vanwege hun goede prijs-kwaliteit-verhouding zijn gekozen...
Stel: ik heb min. 400 watt en 18 ampere (bij 12 volt) nodig.
Dan sla ik met die voedingen toch niet helemaal de plank mis ?

[ Voor 18% gewijzigd door gerbruggeman op 16-12-2004 15:56 ]

Help Java!

Verwijderd

DJ_Squtshi schreef op donderdag 16 december 2004 @ 15:49:
[...]

Ten eerste, kijk maar op site van seagate of wd, staan wel idle en seek vermogens bij.
Ten tweede http://www.pcguide.com/ref/hdd/op/spinPower-c.html
Ten derde [afbeelding]
Jou tweede en derde bewijs kunnen bijna niet kloppen hoor. Dat is volgens mij wel een beetje overdreven, ruim twee Ampère op de 12 V lijn.

Op de verschillende sites van de bekende HD-merk Seagate, WD, Maxtor en Samsung kom ik constant op zo'n 8-12 Watt per schijf als ze aan het schrijven en/of lezen zijn, dus bij vol gebruik.

Vergeet niet dat voedingen ook piekstromen kunnen leveren. Een harde schijf verbruikt bij een spin up altijd meer dan het maximale verbruik als ze eenmaal op gang zijn, maar dat extra verbruik bij een spin up wordt opgevangen door de piekstromen die een voeding kan leveren gedurende de opstartperiode.

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

gerbruggeman schreef op donderdag 16 december 2004 @ 15:53:
[...]

Naja beetje ongenuanceerd.Ik heb reviews gezien waar ze inderdaad redelijk/ soms onder de maat presteren in vergelijking met 4x !! zo dure A-voedingen.Maar ik heb ook reviews (bijvoorbeeld bij Tweakers!) gezien waar ze vanwege hun goede prijs-kwaliteit-verhouding zijn gekozen...
Stel: ik heb min. 400 watt en 18 ampere nodig.
Ik heb vaak slechte verhalen gehoord op got van q-tec´s die opgeblazen waren maar dat komt denk ik voornamelijk doordat de eerste q-tec voedingen(zoals die van mij) wel ERG zwak waren op de 12V( mijn 550 watt max had maar 14 A) en 25A is nog niet zo erg weinig ( voor een 650 watt max voeding wel maar ok) mits het de max is en niet het piek vermogen.
Hij is temp geregeld, das iig al heel wat.
Je zou dan ook de sweex 650 watt pcu kunnen overwegen, is ook 35 euro en weegt volgens reviews iig meer dan de qtec´s( dat is goed :)) en hij zou ook stil zijn.
Ik heb geen review van de q-tec kunnen vinden.

Maar of deze voedingen alles ook echt aan kunnen 3-4 jaar lang kan ik je niet vertellen, ik gok van wel maar jah.

Specs

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 16:03:
[...]
Jou tweede en derde bewijs kunnen bijna niet kloppen hoor. Dat is volgens mij wel een beetje overdreven, ruim twee Ampère op de 12 V lijn.

Op de verschillende sites van de bekende HD-merk Seagate, WD, Maxtor en Samsung kom ik constant op zo'n 8-12 Watt per schijf als ze aan het schrijven en/of lezen zijn, dus bij vol gebruik.

Vergeet niet dat voedingen ook piekstromen kunnen leveren. Een harde schijf verbruikt bij een spin up altijd meer dan het maximale verbruik als ze eenmaal op gang zijn, maar dat extra verbruik bij een spin up wordt opgevangen door de piekstromen die een voeding kan leveren gedurende de opstartperiode.
Ja dat klopt dat ze constant niet erg veel gebruiken( heb je dat verhaaltje gelezen bij die link?)
maar je moet echt niet van 60 watt uit gaan en dan je voeding 90 watt 5 sec lang over zijn toeren draaien.
Dat kan flink mis gaan, vooral met een goedkoope voeding.
En zoals ik zei wil je ook nog wat speelruimte ivm eventuele opgrades en uitbreidingen.
En een paar tientallen watts speelruimte is toch niet irrationeel om een instabiel danwel kapot systeem te voorkomen of wel?

Specs

Verwijderd

Ik ga ook nieuwe kasten kopen.. Mijn waaiboom sweexjes hebben nu hun tijd gehad, en ik ga zelf voor de Antec PlusView AMG 1000 (damn, het lijkt wel een Mercedes met mooi doorzichtig glazen dak.. :+).. De reden voor mijn keuze is omdat deze kast:
1. Stil is (ik heb hem horen draaien bij een paar tweakervrienden van mij, en ik vindt het ding geweldig goed geïsoleerd).
2. Groot is; er is genoeg ruimte om er van alles in te proppen wat je hartje begeert.. Ik zal zonder uitzondering er in de toekomst wel eens meer dan vier HDs per kast in gaan pleuren (worden 2 kasten, een workstation, een server)..
3. Goedkoop, bij Salland is hij €74.99, zonder voeding, maar ik heb hier nog twee goeie exemplaren liggen dus zie niet in waaorm ik mijn geld zou gaan verkwisten aan nieuwe voedingen.. Met voeding komt het ding neer op zo'n 125 €, maar geloof me, dan heb je ook écht een kwali-voeding..
4. Hij is bijzonder stijlvol.. Ondanks dat ik normaliter alleen maar van even wit hou, heeft deze metallic-grijs look mij weer richting het liefdespad gestuurd.. Gewoon een erg mooie kast..

Ik geloof dat overigens het verschil tussen de AMG1060 en de AMG1080 is dat de 1060 gewoon een metalensidepanel heeft, en de 1080 een see-through window.. De PlusView AMG1000 heeft geen voeding maar dus wel een sidepanel.. Voor €74.99 weet ik het wel...

Dit is 'm

*click*
Afbeeldingslocatie: http://www.antec-inc.com/images/400/PLUSVIEW1000AMG1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.antec-inc.com/images/400/PLUSVIEW1000AMGSide.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.antec-inc.com/images/400/backside/plusview1000.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.antec-inc.com/images/400/package/PLUSVIEW1000AMG.jpg

Voor meer info:
http://www.antec-inc.com/...closure.php?ProdID=90510#

Zoals je ziet is er meer dan voldoende ruimte om extra koelers erbij te plakken.. Voor mijn systemen acht ik dat dit nog niet nodig is.. Zodra mijn Athlon 64 erin komt zien we wel wat voor een aanpassingen gaan maken.. Die vrienden van mij hebben momenteel dezelfde Athlon XP 2600+ als dat ik momenteel draai, met dezelfde brakke Q-TEC koeler erop :+, en tsja ik hoor eigenlijk zowat niets.. Mijn huidige PC is een stofzuiger..

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

gerbruggeman schreef op donderdag 16 december 2004 @ 15:53:
[...]

Stel: ik heb min. 400 watt en 18 ampere (bij 12 volt) nodig.
Idd ongenuanceerd. Maar vaak als je een zwaardere voeding nodig hebt, dan is een Qtec weggegooid geld. Misschien redt je het er ff mee, maar headroom heb je niet. Bovendien is de koeling dramatisch slecht, waardoor veel voedingen ermee kappen. Misschien dat die 650 (goh hoeveel zou dat écht zijn ? 350w ?), iets beter zijn.

Ontopic: goede betaalbare stille/koele kast.
De nieuwe revisie van de QF50b van Aopen koelt goed (airduct + rear 92mm) en de voeding is goed en stil.
Imho is het de beste instapkast, qua prijs/kwaliteit.

Tuurlijk heeft ie wel wat nadeeltjes (dunner metaal, etc), maar het is dan ook het instapmodel.

[ Voor 5% gewijzigd door KillerAce_NL op 16-12-2004 16:37 ]

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op donderdag 16 december 2004 @ 16:36:
[...]
Ontopic: goede betaalbare stille/koele kast.
De nieuwe revisie van de QF50b van Aopen koelt goed (airduct + rear 92mm) en de voeding is goed en stil.
Imho is het de beste instapkast, qua prijs/kwaliteit.

Tuurlijk heeft ie wel wat nadeeltjes (dunner metaal, etc), maar het is dan ook het instapmodel.
Maar hoe wil jij daar 4, misschien wel 6, schijven in kwijt, terwijl ze dan ook nog goed gekoeld blijven? Als ik me niet vergis hebben deze AOpen kasten 300 Watters aanboord. Dat is voor het systeem van de TS not done, veel te zwak voor een systeem met een dergelijke videokaart en 4 tot 6 schijven.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan zal hij toch echt moeten beslissen om het entry-level te onsteigen en een duurdere kast kopen.
Met een grotere hoeveelheid schijven, zou ik zowiezo overgaan op een bigtower. Veel betere koelings-mogelijkheden. Al die shit in een miditwoer proppen geeft je gegarandeerd een hogere temp.

• Fallout
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik heb ook de Antec AMG1080 en Plusview AMG1000 draaien. Het zijn hele mooie solide kasten met één nadeel... de voeding had helemaal tegen de bovenkant moeten hangen, omdat er nu nogal wat warmte blijft hangen.

Verwijderd

-Fallout- schreef op donderdag 16 december 2004 @ 16:55:
Ik heb ook de Antec AMG1080 en Plusview AMG1000 draaien. Het zijn hele mooie solide kasten met één nadeel... de voeding had helemaal tegen de bovenkant moeten hangen, omdat er nu nogal wat warmte blijft hangen.
Ja, dat klopt. Daarom hebben ze bij Chieftec bovenin plek voor een 92 mm fan die de warme lucht die bovenin blijft hangen wegzuigt plus nog voor wat extra trek door de kast zorgt. Helaas heeft de Antec dat weer net niet.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ok en dan nu uit een compleet onverwachte hoek.

Advance B031
Miditower +/- 40cm hoog
Ruimte voor 7 schijven (stuk of 12 als je echt wilt propppen)
Goedkoop iets van 45 Euro
Ziet er goed uit als je van server achtige kasten houd
Genoeg koeling ruimte voor 5 fans. en een heel open ruimte voor de cpu

Ok tot zover mijn verkoop praatje :)
klein beetje ervaring. Het is kwa ontwerp eigenlijk een 19" kast op zijn kant, ik gebruik de mijne als servercase. is voorzien van een amd1200(gruwelijke heethoofd), 5 insteek kaarten, 9 schijven. en dat houd ie allemaal prima koel. (niet bepaald stil maar dat kan ook niet met al die schijven).
btw dit alles word gevoed door een 350 wat voeding.

Kleine opmerking terzijde, tweakers leven vaak met het motto "meer is beter, en overdaad schaad niemand" neem minimum wattages en max temperatuuren dan ook met wat korrels zout en het nodige gezond verstand

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 16-12-2004 17:23 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

heuveltje schreef op donderdag 16 december 2004 @ 17:12:

Kleine opmerking terzijde, tweakers leven vaak met het motto "meer is beter, en overdaad schaad niemand" neem minimum wattages en max temperatuuren dan ook met wat korrels zout en het nodige gezond verstand
Ik hoop dat je hiermee bedoelt dat hij niet onnodig zijn duure hardware moet blootstellen aan een slechte/zwakke voeding alleen maar om een paar tientjes te bespaaren. :X :X :X

[ Voor 6% gewijzigd door DJ_Squtshi op 16-12-2004 17:23 ]

Specs

Verwijderd

Ik heb sinds een week deze kast nieuw aangeschaft : 100 euro betaald
http://www.chieftec.de/?p...m=3502&k_id=1&language=uk
Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.de/images/all/CA-01B-B-SL.jpg
pricewatch: Chieftec LCX-01B-B-SL (ATX, 360W, Zwart/Zilver)

Ik heb een andere voeding normaal in mijn systeem zitten namelijk:
Levicom 550 watter : http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=47906

Toch was ik nieuwsgierig of mijn relatief zware systeem gevoed kon
worden door de 360Watter die bij de kast geleverd werd.
Dit is mijn huidige systeem :

Asus P4C800-E
P4-2.6 @ 3.2 (250FSB - Northwood)
Kingston HyperX PC3200 (BH-5 3.0V)
Ati Radeon 9800 Pro @ XT
4x Maxtor Atlas 15K-II (15.000RPM - Raid-5)
2x Western Digital 800JB (Raid-0)
LSI-MegaRaid u320 - 66 @ 33 Pci bus :(
Adaptec 2940u2w - SCSI controller.
Nec 2500 @ 2510 (thanxs to herrie)
Nec DVD-Rom speler

Zoals je kan zien heb ik toch wel een systeem waarvan
je mag verwachten dat je zeker met een overclock een
zwake voeding er zo uit haalt. Echter de Chieftec verbaasde
mij en had er geen problemen mee.

IMO echt een aanrader als je onder de honderd euro wilt bijven
de kast is wel zwaar maar er is ook nog 1 versie die wat kleiner is.
Pagina: 1 2 3 Laatste