Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Plexiglas Cradle maken

Pagina: 1
Acties:
  • 492 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11 16:34

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Oke, allereerst, dit is eigenlijk geen casemod, maar meer een creatie. Toch dacht ik dat het hier thuishoorde... Zo niet, zou een modje het dan naar het juiste plekje willen schoppen - bij voorbaat dank -

Wat will ik doen:
Ik wil een cradle gaan maken voor mijn telefoon en mp3-speler. Onder een cradle versta ik een houdertje met evt. aansluitingspunten voor oplader e.d. Ik wil dit gaan doen omdat mijn "gadgets" teveel rondslingeren en ik ze altijd onder een grote hoop puin vandaan moet halen ;)

Wat heb ik al gedaan
Natuurlijk heb ik zo mijn plannen gemaakt, waarschijnlijk wordt het plexiglas dat ik aanelkaar ga "lassen" met chloroform.

Uiteraard heb ik hiervoor eerst maar eens de search geraadpleegt en heb ik de volgende topics doorgelezen:

- [How2] Lijmen met chloroform
- [CM] Plexie vragen
- [CM] Hoe lijm je plexi

Waarom open ik dan alsnog een extra topic
Voornamelijk voor extra feedback en een aantal onbeantwoorde vragen (hoop dat dat goede redenen zijn :P)

Vragen die ik nog had na het lezen van die topics:
- Het "lijmen" wil eigenlijk zeggen dat je plexi wegsmelt, is deze hoeveelheid te verwaarlozen of moet hier rekening mee houden als je de stukken gaat uitzagen?
- Geven ze jongeren van 16 chloroform mee :)
- Ik las van een methode om eerst plexiglas op te lossen in chloroform dit zo'n 24 uur te laten staan (afgesloten) en vervolgens dit goedje gebruiken om mee te lassen. In hoeverre werkt dit beter dan direct lijmen?
- Kun je plexiglas ook verhitten en vervolgens buigen, om zo mooie ronde vormen te maken?
- Kun je na het lijmen de randen nog wat afronden, met bijvoorbeeld een schuurpapiertje of schuurmachien?
- Hoe zou je delen die je niet lijmt kunnen beschermen tegen de dampen en druppeltjes; vet, afplaktape?
- Ik heb geen dremel (of kloon) zou dit een goede aanschaf zijn (ook voor in toekomstige karweitjes)?
- Kan ik zonder dremel (of kloon) de randjes (zeer / 100%) glad schuren met mijn platte grote lompe black & decker schuurmachien?
- Hoe veel zou ik nodig hebben voor zeg 2 test cradletjes en een final (ik kijk niet op een paar 100 mL meer of minder ;))
- Kan ik plexiglas zagen met een figuurzaaf oid, of is dat niet aan te raden.

Als laatste had ik nog een plan om mijn knoppen door te lussen;

Stel je even dit voor:

______|----|_______

_ = Plexiglas
| = Een (pennen)veertje
- = Een ander stukje plexiglas

Onder het bovenste stukje plexiglas kan ik evt. nog een extra "blokje" plexiglas maken om het knopje daadwerkelijk in te drukken. Denkt iemand dat dit gaat werken :P of kan ik maar beter gewoon een grote inham uitzagen om het op de normale manier te bedienen?

- Nog even dit, dit topic is niet bedoeld als CiP, maar als gewoon vragentopic. Mocht ik genoeg info hebben verzameld vraag ik netjes aan een moderator of dit een CiP waard is, en anders dump ik het wel in het kleine modjes topic :) -

Nou, ik hoop dat ik deze keer het licht zie voor het topic op slot gaat (wat tot nu toe alleen nog maar aan mij heeft gelegen), maar het lijkt wel een hobbby van de modjes te worden :P - NOFI -

offtopic:
Mocht dit nog wat worden, ga ik er op zijn vroegst in de kerstvakantie aan beginnen (da's voor mij nog 2 weekjes) Maar als ik dan in een keer van start kan gaan helpt natuurlijk wel ;) - Ik kan evt. nog wel wat illustraties gaan maken om wat ik bedoel wat duidelijker uit te stippelen

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 14:36

Zydell

* * * * *

Plexiglas schijnt heel goed te buigen zijn bij verhitten, ik ben het binnenkort ook van plan en laat het je wel weten (je kunt het uiteraard zelf ook uitproberen op een stuk overtollig plexiglas)
Waarom wil je per se met chloroform lijmen? je kunt ook naar de gamma gaan en je laten leiden door de prachtige lijm-wizard-computer-keuze-geval waardoor je uitkomt op bizon lijm voor harde plastics.
Plexiglas is supermakkelijk te bewerken met een dremel, handvijl, schuurpapier etc.
Plexiglas is prima te zagen met een figuurzaag, decoupeermachine, nog veel makkelijker is om het plexiglas tussen hout te klemmen, met een stanley mes een flink aantal keer erin snijden en het te breken....

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Een flesje echte plexilijm heb je al voor 4.17 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.bouwplastics.nl/catalog/images/plexiLIJMpotje.jpg

http://www.bouwplastics.n...t.php%3FcPath%3D10_66_400

What is impossibility but a challenge

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Shapeshifter schreef op maandag 13 december 2004 @ 22:35:
[i]
- Geven ze jongeren van 16 chloroform mee :)
Nee moet je 18 voor zijn. (stuur je pa, ma, vriendin, broer, zus)
- Ik heb geen dremel (of kloon) zou dit een goede aanschaf zijn (ook voor in toekomstige karweitjes)?
Ja maar koop een proxxon, is imo beter.
- Kan ik zonder dremel (of kloon) de randjes (zeer / 100%) glad schuren met mijn platte grote lompe black & decker schuurmachien?
Ja klem je stuk tussen twee rechte platen hout of metaal in de workmate/bankschroef iod als geleiding en niet teveel toeren maken.Daarna polijsten met brasso en een nijlonkous om een viltschijf in de boormachine.
- Kan ik plexiglas zagen met een figuurzaaf oid, of is dat niet aan te raden.
Ja kan maar ik geef de voorkeur aan een decoupeerzaag met een speciale kunststofzaag en koelen met veel spiritus anders smelt de zooi om je zaag.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

caipirinha schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 00:36:

[...]
Ja kan maar ik geef de voorkeur aan een decoupeerzaag met een speciale kunststofzaag en koelen met veel spiritus anders smelt de zooi om je zaag.
Waarom moet dat eigenlijk met spiritus? Kan dit niet gewoon met water? :? Ik weet het echt niet hoor, het is niet dat ik je probeer te verbeteren.

• Zydell
  • Laatst online: 22-11 14:36

Zydell

* * * * *

misschien is het handiger op spiritus te gebruiken ivm roest

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Niet teveel toeren draaien stand 1 of 2 heb ik ook gedaan..! nix aan't handje

Revive the guild!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Zydell schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:44:
Waarom wil je per se met chloroform lijmen? je kunt ook naar de gamma gaan en je laten leiden door de prachtige lijm-wizard-computer-keuze-geval waardoor je uitkomt op bizon lijm voor harde plastics.
Hij wilt niet lijmen. Hij wilt lassen.
Met chloroform versmelt je het plastic aan elkaar, waardoor je 0,0 ziet van het verlijmde deel. Met gewoon lijm zie je de lijm door het plastic heen, en blijf je ook de randjes van de plexi delen zien.

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Hij wilt niet lijmen. Hij wilt lassen.
Met chloroform versmelt je het plastic aan elkaar, waardoor je 0,0 ziet van het verlijmde deel. Met gewoon lijm zie je de lijm door het plastic heen, en blijf je ook de randjes van de plexi delen zien.[/quote]

Acrifix 116 geeft ook cristalhelder resultaar, ik was eerst ook van plan om chloroform te gebruiken, maar waarom zou je als je ook gewoon heel goedkoop een flesje acrifix kunt kopen :?

What is impossibility but a challenge

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Reden voor chloroform is inderdaad dat je de naden niet meer ziet (als je het goed doet) Ik dacht niet dat hier nog speciale technieken voor zijn. Gewoon grote drugs ;) plasticspuit met grote naalden en gaan; Eerst stukken plexi dichtbijelkaar en dan tussen de hoekjes spuiten, het is toch niet van belang dat 'ie waterdicht is oid.

@ Zydel... Ik wacht met spanning af of je plexiglas goed kunt buigen :) Lijkt me erg mooi namelijk, thanks voor al je andere inuttige info. Had inderdaad gehoord van een methode met "een mes" Maar stanleymessen heb ik zo liggen, en ook van die mooie stalen linealen. Is het btw niet zo (als met hout) dat als je het doormidden breekt (na mesbewerking) dat het kan splinteren oid?

@caipirinha... Darn 18 :S, nouja het is voor een goed doel ;) Verkopen ze die proxxon gewoon bij de gamma, of moet ik dan naar speciaalzaak (wat is precies verschil tussen dremel en proxxon) ik ben namelijk maar een arme student ;) Dat van die rechte platen was ik nooit op gekomen :P en brasso, is dat koperpoets oid?

@de rest... Denken jullie echt dat decoupeerzaag wel handig is. Ik heb namelijk het ide dat hij erinhakt om het zo maar te zeggen. Helaas heb ik nog maar bar weinig ervaring met plexiglas, daar moet maar 'ns snel verbetering in komen ;)

Iedereen nog bedankt voor alles tot nu toe...

Ik vroeg me eigenlijk nog af of het plexi dat je wegsmelt te verwaarlozen is of ik hier rekening mee moet houden als je de stukken gaat uitzagen? Ook was ik erg benieuwd naar die methode om om eerst plexiglas op te lossen in chloroform dit zo'n 24 uur te laten staan (afgesloten) en vervolgens dit goedje gebruiken om mee te lassen. In hoeverre zou dit beter werken dan direct lijmen?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

jk_warrior schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 00:42:
[...]
Waarom moet dat eigenlijk met spiritus? Kan dit niet gewoon met water? :? Ik weet het echt niet hoor, het is niet dat ik je probeer te verbeteren.
Spiritus werkt als een smeermiddel, water niet.

Aanvulling: De duurdere Proxxon heeft een metalen huis, de goedkope heeft een plastic huis. De dure kost 100 euro en das niet veel duurder dan een dremel.Mijn ervaring is nauwelijks lagerspeling, uurtje zagen zonder oververhitting geen probleem. Genoeg vermogen 100W afgegeven.
Ik heb geen aandelen, ben gewoon tevreden met m´n recente aanschaf. Is een gangbaar apparaat in de doe het zelf zaak en conrad heeft ze geloof ik ook.

En brasso is gewone koperpoets.

[ Voor 43% gewijzigd door caipirinha op 14-12-2004 19:27 ]

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:48

Dentheman

Zie signature

Je kan plexie geweldig buigen, hebben wij op school gedaan met een een 'plankje plexie' en een warme ijzerdraad (stond onder stroom) beetje afstand, hup 't word warm, buigen maar! En dat was in de 1e, kan je nagaan hoe easy :Y)

Zie ondertitel

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Nice, ik gok dat ik eerst maar eens wat moet gaan tekenen e.d.

Alvast bedankt voor jullie info, als het moment daar is schop ik dit topic wel ofzo

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17
Let er wel op dat je als je plexi buigt je heel snel vervormingen krijgt bij het erdoorheen kijken.

In de eerste is het inderdaad makkelijk omdat je dan een hele hoop 'resources' tot je beschikking hebt: een leraar die je vertelt wat je moet doen, bij welke temperatuur en die een hotwire voor je geregeld heeft.

Zelf ben ik wel voorstander van chloroform lijmen, dat is ook zo lekker tweakerig :7

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Buigen kan prima, pas alleen erg op met warmte, je krijgt erg snel bubbeltjes in je plexi.
Ik heb 't zelf met een gasbrander gedaan, maar beter is een gloeidraad. Kan je lekker recht mee buigen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~diroos/raar/ipakhemwelvast.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~diroos/raar/ipod.jpg

En eentje voor in de auto;

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~diroos/raar/incark.jpg

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Wow, mooi man :)

Wat moet ik me precies bij gloeidraad voorstellen;

Een draad op een spanningsbron die heeeeeel erg warm wordt? Moet ik die er dan tegenaanhouden, of er dichtbij. Kun je die dingen ook los kopen (of op stopcontact oid)

Ik heb al mooie ideetjes voor de vormgeving :) Maar ik heb belangrijke toetsen :( rotschool...

- sigh -

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
je kan een oude weerstands array nemen, daarin zit weerstandsdraad. als je dat op 12V aan sluit en wat ampare door heen laat lopen kan je dat behoorlijk lang als buigbankje gebruiken. zo heb ik altijd plexyglas gebogen, gaat perfect. je hebt ook echte buigbanken daar voor, maar die zijn erg duur.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 11:38

gakkethijs

niks

Wij hebbe op school om plexiglas (tenminste als dat plexiglas was ) een mooi apperaat. 2 ijzeren balken met daar tussen een opening daar onder was het super heet. zo kon netjes alleen het gedeelte verwarmen dat je wilde verwarmen. resultaat was een zeer strakke bocht zelfs met 2 linker hadden

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Bij elektronicazaken kan je ook gewoon weerstandsdraad kopen. Zet hier een voldoende sterke voeding op, zoals bijvoorbeeld een oude computervoeding of een auto-accu ofzo. Zorg er dan wel voor dat de plexi de draad niet raakt, want dat schijnt voor lelijke effecten te zorgen (dat las ik iig ergens).
In de search vond ik dit nog, misschien interessant:
Zelf 'thermoform' maken om plexiglas te buigen

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Hmm, interessant...

Als ik het goed begrijp koop ik dus een weerstandsdraad, ik heb zelf nog wel een oude computervoeding. En dan. + op de ene kant - op de andere? Dan gaat er stroom lopen. Plexiglas er dichtbij houden en buigen maar...

Kun je het plexiglas dan nog met je handen beethouden of moet je daar een tang oid voor gebruiken. En als je bijvoorbeeld zo'n hoek wil maken: ---) maakt het dan niet uit of je het erboven of eronder houdt (de gloeidraad)

En hoe kun je makkelijk strakke bochten bereiken? Gewoon een strukk hout ertegenaan en duwen ofzo? :P

Heel erg bedankt, ik denk dat dit nog een mooie combo kan worden met chloroformlassen :)

[ Voor 1% gewijzigd door Shapeshifter op 15-12-2004 21:15 . Reden: Duidelijker :) ]

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30
Shapeshifter schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:14:
Hmm, interessant...

Als ik het goed begrijp koop ik dus een weerstandsdraad, ik heb zelf nog wel een oude computervoeding. En dan. + op de ene kant - op de andere? Dan gaat er stroom lopen. Plexiglas er dichtbij houden en buigen maar...

Kun je het plexiglas dan nog met je handen beethouden of moet je daar een tang oid voor gebruiken. En als je bijvoorbeeld zo'n hoek wil maken: ---) maakt het dan niet uit of je het erboven of eronder houdt (de gloeidraad)

En hoe kun je makkelijk strakke bochten bereiken? Gewoon een strukk hout ertegenaan en duwen ofzo? :P

Heel erg bedankt, ik denk dat dit nog een mooie combo kan worden met chloroformlassen :)
Nog nooit (of herinner je het niet meer) techniek gehad ? (miss dat ik nog zo jong ben) effin,

Je houdt heb er in de buurt, dus niet vlak naast want dan smelt logischer wijs het plexi.
Je kán het wel met je handen vasthouden, maar toch is dit riskant ( deed ik wel gewoon, 1× fout gegaan en daarna gewoon doorgegaan :Y) ).

Hoeken kun je maken door er inderdaad iets tegen aan te houden wat loodrecht is.en dan verder buigen.
---) maakt het dan niet uit of je het erboven of eronder houdt (de gloeidraad)
Dát weet ik zelf niet meer maar ik geloof dat het niet zozeer uit maakt, correct me if i'm wrong.

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

Verwijderd

Een computervoeding zou ik er niet voor gebruiken, je hebt daarbij namelijk totaal geen controle over hoeveel stroom er loopt en hoeveel Watt in het draadje verstookt wordt. Je zult óf een labvoeding, óf een daarvoor bedoelde plexibuigdinges moeten gebruiken.
Zorg dat het draadje ongeveer 1cm onder het te buigen deel gespannen is, en dat het stuk náást het te buigen deel gekoeld worden door een metaalplaat oid, zo krijg je tenminste strakke, rechte buiglijnen. Het plexi laat je erop liggen tot het redelijk buigzaam is. Laat het in ieder geval niet te lang liggen want dan komen er bubbeltjes in die je er nooit meer uit krijgt. Vervolgens pak je je plaat eraf en kun je bijvoorbeeld tegen een van te voren in elkaar getimmerd houten 90-graden-ding je plexi plaat duwen tot hij weer hard is.

-edit-
Je kunt het plexi gewoon vasthouden als je metaalplaten gebruikt om het op te leggen trouwens, het spul geleidt warmte voor geen meter. Enige wat je niet moet vastpakken is dus het zachte deel, dat doet wel behoorlijk auw.

En de gloeidraad moet je er onder houden, warmte stijgt op. Erboven zal ook wel kunnen, maar dan zit je eeuwen te wachten of moet je de gloeidraad gevaarlijk dicht tegen je plexi houden.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 21:35 ]

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Dus...

Ik loop naar de dichtsbijzijnde elektronika zaak en koop daar:

- Een weerstandsdraad (gloeidraad)
- Een labvoeding (hoeveel kost zo'n ding eigenlijk - en is dat zo'n schoolvoedingsdingetje)
- Een plexibuigdinges

en thuis timmer ik 2 stukkjes hout haaks opelkaar en daar leg ik mijn kunstwerk in wording op. verolgens opstelling bouwen, ding aan, verhitten... En dan rustig met een stukje metaal er recht op tegen mijn houtgeval duwen -> mooie ronde hoekjes :)

^^ Correct me if i'm wrong ^^

O, en dat ik dit soort dingen niet weet, dat heeft een aparte reden. Tijdens de technieklessen ging ik altijd braaf naar Latijn :| (jaja /me Shapeshifter heeft gymnasium gedaan :)) Techniek vond ik toen ook niet zo'n interessant vak (te veel theorie - voor een vak waarbij praktijk hoort...) Maar dit soort dingen hebben wel mijn aandacht. Dus excuses voor mijn ongeloofelijke en onuitstaanbare n00b-gedrag ;)

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Wordt een beetje duur, labvoeding erbij kopen alleen om een een paar keer een draadje heet te stoken. Dan kun je nog beter een metalen strip/staafje ofzo met een goedkoop gasbrandertje heet maken het plexi zacht te maken. Ik heb trouwens net als denman89 in de 1e klas een stuk plexi op zo'n plexi-buigbank gebogen bij de techniekles. :)

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
ik denk dat je de gloeidraad er het beste boven kan houden. de bovenkant van het plexi moet het verst uitrekken,

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11 14:07
Waarom gebruik je niet gewoon een electrische hetelucht verfstripper i.p.v. 'moeilijk' gaan doen met een draadje en een voeding etc?

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Misschien heb ik die wel niet ;)

Really, ik heb eigenlijk erg weinig spul. Gasbrander nog net wel, dus ik zou die kunnen gebruiken. Uiteindelijk denk ik dat je het inderdaad beter eerst even kunt testen op een oud stukje oid, zodat je de "feeling" een beetje doorkrijgt.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-11 17:04
Hydraulik-Phunk schreef op woensdag 15 december 2004 @ 01:22:
Buigen kan prima, pas alleen erg op met warmte, je krijgt erg snel bubbeltjes in je plexi.
Ik heb 't zelf met een gasbrander gedaan, maar beter is een gloeidraad. Kan je lekker recht mee buigen.

[afbeelding]

[afbeelding]

En eentje voor in de auto;

[afbeelding]
woooooow die is echt vet! dat wil ik ook wel :*)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Dat is ook een van de redenen dat ik zo'n ding wil maken, het heeft wel iets.

- over een weekje kan ik beginnen joepie -

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
DiLDoG schreef op donderdag 16 december 2004 @ 09:30:
ik denk dat je de gloeidraad er het beste boven kan houden. de bovenkant van het plexi moet het verst uitrekken,
Dat maakt geen bal uit, het is niet zoals karton ofzo; het wordt min of meer vloeibaar dus je hebt geen probleem met meer spanning aan de onder- of bovenkant bij het buigen.

Zo'n verfbrander kun je trouwens voor 10~15 euro krijgen bij de Gamma ofzo, dus dat is waarschijnlijk nog makkelijker dan een gasbrander.

[ Voor 16% gewijzigd door Aham brahmasmi op 17-12-2004 07:50 ]

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-11 22:14
Met een gloeidraad gaat het echt 10x mooier. je kan een veel kleinere diameter mee krijgen en het word gewoon een mooiere vouw. Als het niet veel meer moeite kost zou ik toch proberen om daarvoor te gaan.

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-11 14:06

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Een verfbrander gaat ERRUG goed (weet ik uit ervaring), alleen niet te dicht erop houden, blijven kijken of het al week genoeg is en dan niet te lang doorgaan en proberen je hele buiglijn zo gelijkmatig mogelijk te verwarmen. Gaat het een keer fout? Dan gebruik je een nieuw stuk plexi. Bij kleine werkstukken ben je zelfs na een aantal mislukte pogingen volgens mij nog goedkoper uit dan met een labvoeding + gloeidraad.

Wat erg goed gaat is overigens: plexiglas + plaat hout inklemmen in bankschroef (pas op voor beschadigingen); met de bovenkant van het hout ter hoogte van de beoogde vouwlijn. En dan dus verhitten tot je kunt buigen, netjes over de rand van het hout heen buigen en strak trekken. Laten afkoelen tot het hard is, etc.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Zoiets is al gezegd ja, en ik denk dat ik het wel ongeveer zo ga doen. Denken jullie dat je randen kunt buigen van zeg, een halve centimeter met een verfbrander / gasbrander. Of kan ik dan beter een gloeidraad inelkaar schroeven?

- Nu ik eraan denk, het moet mogelijk zijn om via school een gloeidraad te "lenen" ik ken een techniekleraar vrij goed. Dus dat zou evt. geen probleem moeten zijn :) -

Pagina: 1