[How2] Lijmen met chloroform

Pagina: 1
Acties:
  • 20.633 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:03
Ik ben dus net klaar met het lijmen van mijn kastje van lexaan (komt een topic voor als ie helemaal af is)

Hoe werkt het?
Chloroform is een middel dat plastics oplost (vooral lexaan, plexyglas). na een paar minuten is de chloroform weer weg en zijn de 2 stukken met elkaar versmolten. (en net zo stevig als de rest van de plaat)

Modbreak:Veiligheid
Chloroform is ook een bekend narcosemiddel, te veel damp inademen en je gaat slapen. ga dus niet het je hoofd boven je werk/het flesje hangen en werk in een goed geventileerde ruimte.
Chloroform inademen geeft mogenlijk een verhoogde kans op leverkanker, dus niet gebruiken als slaapmiddel ;)
Draag een veiligheidsbril + beschermingshandschoenen. Zie ook
http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/CH/chloroform.html

Chloroform is verder ook nog eens reactief in combinatie met aceton, pas dus op met die twee.

Waar kan ik chloroform krijgen?
Gewoon bij de apotheek, koste mij €7,35 voor 100ml (is zat om een hele kast te maken).

Waarmee moet ik chloroform aanbrengen?
Haal een paar injectiespuit (3-5ml) en naalden (lekker brede naalden). (kosten, 7 cent per stuk ofzo)

Tips bij het lijmen zelf
1) schuur de te lijmen stukken erg goed, chloroform heeft geen vullend vermogen, dus elk kiertje wordt een lek.
2) steek de naald een stukje tussen de naad en breng dan heel voorzichtig een beetje chloroform aan. pas op dat je niet te veel doet, want vlekker krijg je er nooit meer uit! (i found out the hard way :( )
3) houd een nat sponsje onder je naald, als je iets knoeit kun je het meteen afdoen en de schade beperken.
4) na het aanbrengen van de cholorform moet je 10 min flink kracht uitoefenen op de naad, zodat je alle luchtbelletje eruit perst.
5) Zorg er voor dat, indien mogenlijk, de naad die je lijmt onderaan je werkstuk zit (zet em desnoods op zn kop ofzo). Als je dan iets knoeit valt het op de grond, en verpest het je werk niet.

schoonmaken
De spuit is meestal van plastic en wordt ook aangetast, was em na gebruik dan ook goed met water.

zover de how2
Ik ga mn volgende kees (zal nog wel een jaartje duren ofzo) helemaal van lexaan maken denk ik. dus als iemand nog tips heeft, niet vergeten te posten!

[ Voor 19% gewijzigd door Sprite_tm op 29-09-2005 11:06 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Er zijn ook andere alternatieven die plastic kan oplossen:
- thinner (makkelijk te koop)
- ether (sterk verdampend spul)

Heb je wel ernaar gekeken? Met zacht pvc plaat uit hobbywinkel kun je ermee koud lassen.
Het aanbrengen kan met de kwastje gebeuren. De kwast is van hout, metaal en haren gemaakt, smelt dus niet weg. Een plastic spuitje is iets onhandiger omdat het mogelijk zelf kan smelten, niet waar? En heel misschien spuit je teveel, omdat je kracht in spuit moet zetten en doorschieten is al snel %$£$£$"£"!%$%^$%$.
Kwastje is veiliger en kun je zelfs afvegen en netjes aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenJ
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 08:58
Je Hebt wel verteld waar je de chloroform kunt krijgen maar niet waar je de naalden en de spuit vandaan hebt en dat zou ik ook graag willen weten,
of heb je die ook gewoon bij de apotheek mee genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ook bij de apotheek.
ik heb ook gekeken naar andere oplossingen als een spuit, maar met een kwast moet je eerst opbrengen en dan kast inelkaar zetten. tegende tijd dat ik klaar ben met opbrengen is het 1e stuk al droog. met een spuit kun je tussen de naad komen.

heb ook aceton geprobeert, maar dat werkt niet egressief genoeg voor lexaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 11:43
Het werkt denk ik ook om het plexi lekker in te vetten met boter ofzo, BEHALVE het te lijmen gedeelte natuurlijk :) Als het dan gaat lekken/druipen/lopen tast het je plexi niet aan, maar gaat het alleen maar over het vet heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68139

Kewl dit, ik ga namelijk straks ook lexaan en plexi lijmen.

En aangezien dat een shitload gelijm zal zijn, ben ik je dankbaar voor je tips _/-\o_

Ik heb hier al staan:
-1 liter Chloroform, trechter en kleine flesjes.
-Plastic naalden grof
-Speciaal bestelde glazen spuit met stalen naald
-Shitload plexi en lexaan
-Afplaktape (zodat Chloroform niet weg kan vloeien en vlekken)

Heb ik nog iets nodig denk je? :?

* Anoniem: 68139 heeft die liter Chloroform trouwens gratis gekregen @ Apotheek B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91919

En hoezo krijg jij die liter gratis mee?
Ik voel me gediscrimineerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 03-05 11:43
Ze hoopten dat het hem fataal zou worden >:)

Kan je btw ook pvc buis ermee lijmen? Van die grijze rioleringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kweenie . maar zoals al gezegd het heeft geen vullend vermogen als het werkt zal het bijna zeker lek zijn

neme dan gewoon pvc lijm :)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Je ziet er nix van als je het gelijmd hebt? Want dan wordt het wel interssant voor m'n casemod van 100% plexiglas waar ik morgen aan ga beginnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

MrDummy schreef op 05 September 2003 @ 17:23:
Er zijn ook andere alternatieven die plastic kan oplossen:
- thinner (makkelijk te koop)
- ether (sterk verdampend spul)
- Tri-chloor-etheen.... lang niet zo narcotisch als Chloroform, net zo sterk en snel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
chloroform = tri-chloor-methaan scheelt dus maar C3H4
denk alleen niet dat trichlooretheen zo makkelijk verkrijgbaar is (TOA liev aankijken)

Je kan er niks van zien als je chloroform gebruikt. nadeel is elk foutje blijf je zien.

van dat vet is wel een goed id, als ik dat had geweten.....

@ Oompa Loompa
Die glazen spuit heb je niet zo erg nodig. duurt een uur ofzo voordat je spuit niet meer fijn werkt. zijn gemaakt van goed materiaal.
ik had er 1 per ongeluk een avondje laten liggen, vol. die was dus iets breder geworden aan de binnenkant :)

waar je mee op moet passen is dat je naald niet verstopt raakt, want er komt ook wat plexy op omdat je er mee in de naad zit

@ de PVC vraag.. ook al werkt het, waarom... PVC lijm is goedkoper en makkelijker
chloroform is alleen nuttig als je er door wilt kijken. anders gewoon kitten/lijmen

en Oompa Loompa, slet... 1L chloroform kost €75 ofzo...... lucky basterd

[ Voor 16% gewijzigd door RocketKoen op 05-09-2003 20:25 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:47

sphere

Debian abuser

Trichloor methaan: CHCl3
Trichloor etheen: CHClCCl2
Trichloor ethaan: CH3CCl3 (bijvoorbeeld, meerdere isomeren)
B)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:10

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

volgens mij als ik bij de aotheek kom en ik vraag om chloroform en een spuit+naald dan kijken ze me aan en lachen ze me uit. maar krijg ik het niet mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Lor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-03 09:30

Mark Lor

...

Een spuit met naalden krijg je denk ik zo wel mee maar chloroform word idd lastiger, je hebt altijd mensen die het zo meegeven maar ik denk niet dat het overal zo gaat. Gewoon proberen zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

pr3torion schreef op 05 september 2003 @ 21:38:
volgens mij als ik bij de aotheek kom en ik vraag om chloroform en een spuit+naald dan kijken ze me aan en lachen ze me uit. maar krijg ik het niet mee
"ja, maar ik ga er m'n case mee modden!?!"
apotheker: "??? WtF ??, m'n zaak uit junk!"

[ Voor 6% gewijzigd door BadMotha op 06-09-2003 00:15 ]

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RocketKoen schreef op 05 September 2003 @ 20:23:
en Oompa Loompa, slet... 1L chloroform kost €75 ofzo...... lucky basterd
8) :7

De apotheek waar ik de Chloroform meekreeg was echt zo'n buurtapotheekje. Ze wisten niet eens dat ze het hadden en, aangezien het verder nooit gevraagd werd, gaf ze het mee. Ik wapperen met mijn rijbewijs vanwege de giflijst, maar daar hadden ze ook niet van gehoord. :D

Best hoor, ik haal daar niet mijn medicijnen, maar nu deed ik er mijn voordeel mee.
pr3torion schreef op 05 September 2003 @ 21:38:
volgens mij als ik bij de apotheek kom en ik vraag om chloroform en een spuit+naald dan kijken ze me aan en lachen ze me uit. maar krijg ik het niet mee
Ghehe, dat was eigenlijk ook het leukste, ik vroeg het juist zo (omdat ik al aan het geinen was met een andere klant).

-kan ik u helpen?
*ik wil een flesje chloroform
-chloroform?
*ja waar je mensen mee kan bedwelmen... en ik wil er spuiten bij.
-euhm....

En toen kwam de apotheekster zelf >:)

-waar gaat u het voor gebruiken?
*nou, ik heb chloroform nodig om plexiglas te lassen.
-oh ok (kijkt totaal blanco :D)

En toen was het klaar :D
En nu heb ik genoeg chloroform om 200 casemods mee te doen (wat moet ik ermee?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Anoniem: 68139 schreef op 06 september 2003 @ 01:20:
[...]

8) :7

De apotheek waar ik de Chloroform meekreeg was echt zo'n buurtapotheekje. Ze wisten niet eens dat ze het hadden en, aangezien het verder nooit gevraagd werd, gaf ze het mee. Ik wapperen met mijn rijbewijs vanwege de giflijst, maar daar hadden ze ook niet van gehoord. :D

Best hoor, ik haal daar niet mijn medicijnen, maar nu deed ik er mijn voordeel mee.

[...]

Ghehe, dat was eigenlijk ook het leukste, ik vroeg het juist zo (omdat ik al aan het geinen was met een andere klant).

-kan ik u helpen?
-chloroform?
-euhm....

En toen was het klaar :D
En nu heb ik genoeg chloroform om 200 casemods mee te doen (wat moet ik ermee?)
Een beetje naar mij sturen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:48

Ibex

^^ met stom.

Anoniem: 68139 schreef op 06 september 2003 @ 01:20:
[...]

-kan ik u helpen?
-chloroform?
-euhm....

[...]
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Hoeveel tijd heb je in feite om correcties aan te brengen, maw, hoe lang duurt het eer het plexiglas echt vast zit en je het niet meer kunt corrigeren?

[ Voor 15% gewijzigd door Ibex op 06-09-2003 09:26 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ibex schreef op 06 September 2003 @ 09:25:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Hoeveel tijd heb je in feite om correcties aan te brengen, maw, hoe lang duurt het eer het plexiglas echt vast zit en je het niet meer kunt corrigeren?
Het zit na 3-5 min helemaal vast, maat je moet niet gaan schuiven ofzo, want dan laat je lelijke strepen achter.
sphere2 schreef op 05 September 2003 @ 20:35:
Trichloor methaan: CHCl3
Trichloor etheen: CHClCCl2
Trichloor ethaan: CH3CCl3 (bijvoorbeeld, meerdere isomeren)
B)
uhm, nee.....

TriChloor Methaan is C2H3Cl3
en ik weet niet hoe je aan die andere 2 komt, maar C-H-Cl kan nooit.... H heeft een covalentie van 1

Trichloor etheen ziet er zo uit:
CH2=CH1-CH2-CH32-CCl3

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 06-09-2003 12:10 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-04 22:39
Acryllaat plexiglas, heeft iemand hier een ervaring mee.
De lokale doe het zelvers hebben alleen maar dit soort plexieglas.
Bison hardplastic lijm doet het wel goed, maar is niet altijd even betrouwbaar, ...

Mss heeft iemand een beter idee voor dit soort glas?

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:47

sphere

Debian abuser

trichloormethaan is HCCl3, ook wel bekend als tri, ook wel bekend als chloroform.
en ik weet niet hoe je aan die andere 2 komt, maar C-H-Cl kan nooit.... H heeft een covalentie van 1
Dubbele binding tussen de twee koolstofatomen :z
Trichloor etheen ziet er zo uit:
CH2=CH1-CH2-CH32-CCl3
Uhm, nee :?
Wat jij daar opschrijft is 5,5,5-trichloro-1-penteen.

EDIT:
Nog wat links voor de ongelovige Thomas:
Googlen naar IUPAC
he! een nuttige link
Freeware Drawing/Naming tool

Klikken op downloaden, registreren, spam uitvinken, tool downloaden, molecuul tekenen, naam laten genereren.

[ Voor 27% gewijzigd door sphere op 06-09-2003 13:18 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
o oops... pentaan en etheen door mekaar gehaald....

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54235

sphere2 schreef op 06 September 2003 @ 12:53:
[...]
trichloormethaan is HCCl3, ook wel bekend als tri, ook wel bekend als chloroform.
code:
1
2
3
4
5
         Cl
          |
Cl-----C-----Cl
          |
          H

Chloroform,Is d etriviale naam voor trichloor methaan en heeft alsformule CHCL3en is half zo ''zwaar'' als water.

Omschrijving: Kleurloze Vloeistof
Moluculaire Formule: CHCL3
Aantal Mol: 119.49g/mol
Kookpunt: 61.1 C
Smeltpunt −63.6 C
Lucht Druk 197-200 torr @ 25 oCr @ 25 oC
Oplosbaarheid: Oplosbaar in CCL4 CS2 Alcoholen, CHOn en benzenen Ethers en olien

komt uit me chemie boek..ben net 2e jaars dus er zullen wel foutjes in staan B)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 54235 op 06-09-2003 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Even iets wat opzich niet echt inhoudelijk met het lijmen te maken heeft, maar ik mis het toch een beetje in dit topic:
Chloroform is een waarschijnlijk-carcinogeen ('probable carcinogen (US), possible mutagen'). Zie hier voor meer info.

Dit impliceert dus, dat er een gegrond vermoeden bestaat dat chloroform de kans op kanker kan verhogen. Natuurlijk, dit soort dingen worden ook gezegd over andere stoffen die je regelmatig tegenkomt, en bij het maken van één case is het risico mogelijk verwaarloosbaar. Maar ik vind toch dat deze mededeling hier even thuishoort, omdat de mededeling dat je er slechts 'van gaat slapen als je teveel inademt' bij het kopje 'veiligheid' vind ik dus iets te kort door de bocht.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

intoxicated schreef op 06 September 2003 @ 15:28:
Even iets wat opzich niet echt inhoudelijk met het lijmen te maken heeft, maar ik mis het toch een beetje in dit topic:
Chloroform is een waarschijnlijk-carcinogeen ('probable carcinogen (US), possible mutagen'). Zie hier voor meer info.

Dit impliceert dus, dat er een gegrond vermoeden bestaat dat chloroform de kans op kanker kan verhogen. Natuurlijk, dit soort dingen worden ook gezegd over andere stoffen die je regelmatig tegenkomt, en bij het maken van één case is het risico mogelijk verwaarloosbaar. Maar ik vind toch dat deze mededeling hier even thuishoort, omdat de mededeling dat je er slechts 'van gaat slapen als je teveel inademt' bij het kopje 'veiligheid' vind ik dus iets te kort door de bocht.
Dat klopt, vroegah werd chloroform nog wel van de anesthetie gebruikt, maar ze hebben uitgevonden dat er een significant verhoogd risico op leverkanker ontstaat. Sindsdien is het uit de mode.

Dus de waarschuwing is op z'n plaats: pas op met chloroform, het is kankerverwekkend!

Wat meteen verklaart waarom het zo duur (of juist goedkoop :+ ) bij de apotheek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ach ja.... dus stop iets in je mond als je gaat lijmen, sigaretje ofzo ;)
startpost aangepast

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80804

Ik wil ook een plexikast gaan maken maar kun je nou ook met thinner lijmen?!! Gewoon dat schoonmaakmiddel voor verf bedoel ik he. Zou mooi zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
volgends een post hier wel, ik zou zeggen probeer eens hoe goed het werkt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80804

Ik heb het zojuist geprobeerd met thinner, gewoon met een keukenpapiertje beiden vlakken goed ingesmeerd en daarna een minuut of 5 tegen elkaar gehouden maar het blijft niet zitten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Anoniem: 80804 schreef op 06 September 2003 @ 21:11:
Ik heb het zojuist geprobeerd met thinner, gewoon met een keukenpapiertje beiden vlakken goed ingesmeerd en daarna een minuut of 5 tegen elkaar gehouden maar het blijft niet zitten :(
het gaat wel, kheb eens ooit een display van zo'n midisetje vernaggeld met thinner, heeft nog een hele tijd aan de onderkant van de duo bak gezeten omdat ik em daar had wegegooid :P

ik denk dat je het beste een beetje op het plexiglas kan laten staan en ff 2 minuten laten inwerken. Dan word het geheel zacht. Als ik me niet vergis dan ziet het plaxiglas er onbeschadigd uit als je een druppeltje thinner erop doet en het helemaal niet aanraakt totdat de thinner uitgedroogd is. Wrijf je er echter over als het plexiglas zacht is dan is je stukkie onderherstelbaar beschadigd.

ik zou het zo aanpakken: zet stukje 1 rechtop, doe op de kopse kant een laagje thinner, laat dit 5min staan, dan is het grootste gedeelte weggedampt en het plexiglas zacht. druk dan het gedeelte dat je wil lijmen er ZONDER TE SCHUIVEN op en houd dit zon 5min in die stand
zou moeten lukken :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dan werkt chloroform toch wat sneller....
zelfs aceton

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

RocketKoen schreef op 07 september 2003 @ 00:33:
dan werkt chloroform toch wat sneller....
zelfs aceton
zeker weten, maar het ís mogelijk met thinner :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Tips/alternatieven:
  • een glazen pipet ipv plastic spuit gebruiken
  • dichlormethan ipv chloroform gebruiken (Röhm's AcriFix 190, Agovit 1900 of artifix 117)
  • Het is geen lijmen maar lassen wat je doet met chloroform/aceton.
  • Chloroform is niet alleen slecht voor je lever (leverkanker), maar ook gevaarlijk voor je hart (ventriculaire overprikkelbaarheid) - vroeger zat het ook in TippEx...
  • Als je buiten ermee gaat werken, ga dan wel met je rug in de wind staan.
  • Zorg ervoor dat voordat je gaat lassen dat al je naden goed glad op elkaar aansluiten.
Naslag:
- http://www.bit-tech.net/article/72/
- http://plexi.dbltree.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54235

aceton kan ook ja, en dat weet ik ondertussen ook...ik had bij het schoonmaken van me petrischaal ( watervaste stif sporen erafhalen) ipv alcohol, had ik aceton gebruikt..en toen vrat het weg waar je bij was...dus ik neem aan dat je het ook kan gebruiken voor lassen van die dingen....en nagellak remover is ook een aceton dus dat ik ietsje goedkoper dan chloroform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:17

GreyGhost

Het is een spook

Anoniem: 54235 schreef op 06 September 2003 @ 14:29:

Chloroform,Is d etriviale naam voor trichloor methaan en heeft alsformule CHCL3en is half zo ''zwaar'' als water.
Bijna anderhalf keer zo zwaar als water. De dichtheid van chloroform is 1,48.

En als je echt wat wilt weten over de gevaren van chloroform, lees dan deze Material Safety Data Sheet (MSDS) (helaas engels)

[ Voor 8% gewijzigd door GreyGhost op 07-09-2003 11:13 ]

For I am grey, between the darkness and the light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

ph3n1x schreef op 06 September 2003 @ 12:37:
Bison hardplastic lijm doet het wel goed, maar is niet altijd even betrouwbaar, ...

No problema met die plexiglas, mijn casemod bestaat er helemaal uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80555

mijn window is van acryllaat glas. tis wel handig spul want je kunt t beter buigen als plexi. een naardeel is wel dat er sneller krassen op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
acryllaat = plexyglas d8 ik.....

als je een case maakt van plexy moet je wel minstens 5mm dik pakken, liefst meer. omdat plexie niet zo stevig is.

lexaan is veel steviger (ook bekend als veiligheidsglas). nadeel is da het 2x zo duur is, en dat je plexy kan snijden met een speciaal mesje, en dat niet lukt bij lexaan. (lukt wel met: (figuur)zaag, haakse slijpen (laag toerental om smelten te voorkomen) of dremel.

om te schuren heb ik een dremel stenen schuurding gebruikt om stukken >2mm weg te slijpen (nadeel is smelten) en een schuursponsje voor de rest.

leuke naam sandmancool, mijn fps nick is The S4ndm4n :) O-)

[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 07-09-2003 13:41 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68292

Deze topic is al vrij "oud" maar ik wil toch graag een paar dingen kwijt aangezien ik binnekort van plan ben een plexi-koffer te maken >:)

Acryllaat dat spul is dus echt SUPER! het is JUIST sterk en er komen JUIST geen krassen op. Je kan acryllaat casses gewoon kopen en daar kan je opstaan!

Volgende :) hoe zorg je ervoor dat plexiglas gezaagd word? Gewoon hoog toerental niet zo zeuren, alleen dit is wat niet veel mensen weten, doe gewoon eens olie op je zaag of op je boor. Olie geleid de warmte en je kan een perfect en heel netjes gat maken :)

Nu de vraag die ik zelf heb HOE stevig is het als ik plexiglas op die manier aan elkaar maak met chloroform? Aangezien ik een hele case ga bouwen lijkt het me niet echt handig dat die koffer ineens uit elkaar valt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-05 21:28

wowi

Het beste is als je met chloroform gaat lijmen
dat je eerst een paar stukjes van je plexiglas oplost in chloroform (duurt meestal een nachtje). En dan heb je meteen lijm die iets vuld en veel beter werkt.
Wel goed ventileren i.m.v. met dat het een verdachte stof is. :+
Succes allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47187

Ik heb zelf geprobeert lexaan te lijmen met chloroform en met dichloromethaan. Lexaan wou niet goed.... het word gewoon niet stevig genoeg. Zelfs niet al je het een paar minuten erin laat staan te weken. Ik heb bij een lokale verfboer gevraagt om MEK. Dit is een andere proffesioneel verf verdunner. Maar deze mensen hadden dat op dat moment niet... kreeg toen proffesionele plasiclijm mee. Dit is superspul. Waterreservoir mee gelijmt en het voelt aan alsof je er op staan kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
met chloroform lijmen kan enorm stevig worden, in principe net zo stevig als de rest van je plaat.

maar dan moet je het wel goed doen. dus de 2 zijdes moeten perfect op elkaar passen, en je moet het 5-10 min op elkaar drukken voor het helemaal vast zit.

anders krijg je belletjes en dus zwakke plekken.

btw, mijn resevoir ziet er niet stevig uit (40*10*7 van 3mm dik lexaan) maar ik kan er wel op staan.

btw, acryllaat = plexyglas zover ik weet.....

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Resetter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-03 06:56
mits je goed schuurt en een beetje polijst Darkice, kan je een TOP resultaat krijgen, zoiets bv
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~snoey666/Resetter/na.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Laatst online: 27-02 17:49
Anoniem: 68292 schreef op 20 oktober 2003 @ 19:45:
[knip

Nu de vraag die ik zelf heb HOE stevig is het als ik plexiglas op die manier aan elkaar maak met chloroform? Aangezien ik een hele case ga bouwen lijkt het me niet echt handig dat die koffer ineens uit elkaar valt :D
Zoals hierboven al gezegd, je last het, wat er dus op neer komt dat je verbinding net zo sterk is als de rest van het materiaal, zoniet STERKER. Dit is wel uitgaande van een perfecte las en die vereist een hoop werk om te bereiken.

Ow, en resetter, geef ff een legenda bij dat ding want zo duidelijk is het niet... B)

[ Voor 8% gewijzigd door cryforhelp op 21-10-2003 01:24 ]

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Resetter
cryforhelp schreef op 21 October 2003 @ 01:24:
[...]
Ow, en resetter, geef ff een legenda bij dat ding want zo duidelijk is het niet... B)
Hoeft niet, een naadloze verbinding volledig opgepolijst, dat is mijn ReseTVoir (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36238

[offtopic] in tipEX zat/in de nonames nog steeds TrichloorEtheen... geen trichloormethaan.... ietsje anders dus.... :D kweet niet of dit t nu gezonder maakt.... lijkt me niet :p gaat aan alle 2 de pijp uit dus gewoon niet aan lurken... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Ik stuur deze topic ter evaluatie naar het ministerie van VWS ( Volksgezondheid, Welzijn en Sport ) en wel aan minister Hans Hoogervorst omdat ik hiertoe genoodzaak ben in het kader van onjuist gebruik/verkoop van medische middelen. Met het oogmerk dat het middel een gevaarlijke uitwerking kan hebben, gelet op het feit dat het hier om een narcose middel gaat en geen lijm produkt is !!! waardoor mogelijke ongvallen kunnen gebeuren. Ik zal me daar verder niet over uitwijden. Verder vind ik het niet nodig, gezien de vele alternatieven op de markt met minder gevaarlijke produkten, dat members hier dit soort ervaringen gaan delen en daarmee mogelijk duizenden andere in aanraking laten komen met deze gevaarlijke stof. Dat jezelf iets doet, uitprobeert of gebruikt, tot daar aan toe, je bent verantwoordelijk voor eigen lijf en leden, maar om dit soort dingen te delen op een grote communitie forum die veel mensen bereikt lijkt het mij zeer onverstandig, mede gezien op onervaren en jeugdige members, je draagt per slot van rekening ook een maatschappelijke verantwoording met je publicatie's, al moet ik zeggen dat gebruikers van het internet zich daar steeds minder bewust van worden. Ik vind het nu de taak aan de minister om met deze inhoud wat te gaan om mogelijk leed in de toekomst te voorkomen. Tevens vind ik, persoonlijk, dat deze topic wel geloten mag worden en verwijderd word uit de forum, maar niet gedelete, zodat vanuit het ministerie het direkt volgens link gelezen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Parabellum: Zo laat nog? :+ Maar even serieus, met het risico om op een troll in te gaan: Je gaat je gang maar met het topic opsturen, maar het lijkt me niet dat het nuttig is om de informatie dan maar te 'verbergen'. Ik heb voor dit soort topics een zelfde soort insteek als met drugs-voorlichtings-sites: straks hoort iemand een vaag verhaal dat het zo kan en gaat daarmee experimenteren en komt in de problemen omdat 'ie de risico's niet kent. Dan lijkt het me beter dat er daadwerkelijk topics over komen met informatie, inclusief bijvoorbeeld jouw post, over alternatieven en waarom het gevaarlijk is.
(8>

Mods: Als deze discussie hier niet gewenst is geef maar een gil, stop ik er meteen mee. Maar ik moest even mijn ei kwijt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94631

Haha, er wordt wat mij betreft genoeg gewaarschuwd. Dat het spul geen limonade is mag nu wel duidelijk zijn. En het is altijd nog beter om ervaring uit te wisselen dan wanneer mensen onvoorbereid en onwetend ermee aan de slag gaan, nietwaar.
Verder kan je nog wel 100.000 threads naar allerlei instanties sturen. Weet je wel hoe gevaarlijk een decoupeerzaag kan zijn? :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 17:53

Twarp

just grin...

MEK is methyl ethyl keton en een harder voor polyester, heb het vaak gebruikt.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Parabellum: dat je niet eerst even contact met één van de moderators of met mij opneemt vind ik ten eerste al niet erg netjes van je.
Ten tweede wordt in de startpost al behoorlijk duidelijk gemaakt dat het geen speelgoed is en dat je er voorzichtig mee om moet gaan.
Ten derde kan ik me wel in de posts van Sprite_tm en Der Vati vinden: door voorlichting te geven voorkom je juist dat mensen rare dingen gaan doen, en als het daadwerkelijk om een vrij verkrijgbaar produkt gaat (kan ik nu niet nagaan; mijn apotheek is dicht, en de expert gevaarlijke stoffen bij mij op het werk komt nu ook net z'n bed uitzetten) kun je erop wachten dat mensen met wat chemische kennis ermee gaan experimenteren.
Ten vierde wordt chloroform tegenwoordig vaker als lijm gebruikt dan als narcosemiddel; ik herinner me net dat onze TD het weleens gebruikt.

Ik sluit dit topic vooralsnog niet. We hebben ook een lasertopic, ondanks dat een laser ook bijzonder gevaarlijk kan zijn bij onzorgvuldig gebruik. Door topics te monitoren op mensen die eerder een gevaar voor zichzelf zijn haal je al snel de risicogebruikers eruit en zorg je voor een extra stukje kennis bij diegenen die er graag wat meer over weten.
En diegenen zijn over het algemeen oud genoeg om bij de apotheek binnen te stappen en daadwerkelijk iets mee te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Resetter
kan ik nu niet nagaan; mijn apotheek is dicht
Klopt het is een vrij verkrijgbaar product, je krijgt als het goed is zelf nog een pak papieren mee met alle gevaren en chemische meuk, en ik vind dat Parabellum
niet zo moet janken ik denk dat de gene die hier mee gaan werken zelf wel door hebben waarmee ze lopen te prutsen, NOFI :Y) Ja ik heb zelf ook een fles met chloroform in de schuur staatn.

[ Voor 9% gewijzigd door The_Resetter op 21-10-2003 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02-2024
Ik heb zelf een plexi waterreservoir in elkaar gelijmd met aceton. Alleen dan niet op de manier zoals in de startpost beschreven staat.
Eerst heb ik een stuk plexiglas in zo klein mogelijke brokjes gehamerd >:). Dat heb ik vervolgens in een glazen potje gedaan, met aceton erbij zodat het net onder de aceton stond. Vervolgens afdekken met een dekseltje en een nachtje wachten. Dan zie je dat de stukjes plexi aan de rand al helemaal zacht geworden zijn en is er misschien ook al een gedeelte opgelost. Bij mij zat er op de bodem een dikke transparante smurrie. Vervolgens goed roeren, zodat die dikke smurrie en de dunne aceton goed gemengd zijn. Dit proces een dagje herhalen en je hebt een potje opgeloste aceton/plexi mix :). Dit middel is ook erg geschikt om kieren mee op te vullen en het geeft een erg sterke verbinding, doordat een laagje plexi van je werkstuk oplost en supergoed hecht. Droogt wel redelijk snel (verwerken binnen 5 min ofzo) en je krijgt behoorlijke koppijn van die aceton lucht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Laatst online: 04-05 21:59

NoTimeRemains

I know

sorry voor de noob opmerking maar kan je niet beter een groot stuk plexiglas pakken en dat dan zo verwarmen en dan buigen?

* NoTimeRemains heeft daar eens een heel mooi foto lijstje van gemaakt :P

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-05 11:13

rimpeldinky

nani?

dat kan maar dan krijg je meteen afgewonde hoekjes, en dat willen sommige niet, of het past niet in zijn geheel door een gat in de kast, maar onderdeel voor onderdeel wel

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

FF een opmerking
In het begin wordt geroepen dat invetten helpt om je platen te beschermen. Dit klopt maar deels. Chloroform (en alle oplosmiddelen die hier genoemt worden) zijn organische oplosmiddelen. Deze lossen over het algemeen vetten bijzonder goed op. De witte uitslag op je vingers die je krijgt als je zo'n middel op huid krijgt, zijn dan ook je lichaamsvetten die opgelost zijn...
Er zijn voor dit soort middelen maar weinig stoffen die echt kunnen beschermen.
Daarnaast, wees zo voorzichtig mogelijk met Chloroform. Op mijn stage plek (IRAS, milieutox) is het zo goed als verbannen, omdat het zo gevaarlijk is. Voor veel proeven moet we ons dus nu behelpen met veel minder krachtige oplosmiddelen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We zijn hier dus heel druk aan het praten over hoe en wat betreft voor het op elkaar zetten. Maar als het op elkaar zit hoor ik veel mensen praten over:"ik heb het zo moooi gepolijst moet je zien!" dan ziet het er ineens vaak veel mooier uit gladder enzo waarmee fixen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 01:49

Dark Angel

Corvette LS Power

Als Chloroform zo gevaarlijk is waarom verkopen dan ook winkels het gewoon?
Bij heel wat gespecialzeerde plexiglas bedrijven wordt het gewoon verkocht uit rekken die in de winkel staan van 50ml tot 1L flessen .
Ik werk zelf op een Laboratorium en daar zijn bijna alle kunstof kasten die over de apperatuur staan voor de veiligheid op deze manier gelijmt.

Dus vindt het wel erg overdreven dat er zo gereageerd wordt.
Als het echt zo gevaarlijk is dan zou je het zo i zo niet kunnen kopen en ook niet bij een apotheek .

Blight

Ik heb eerst het kunstof na het lijmen licht geschuurd met + 4000 schuurpapier en daarna lang met koperpoest geschuurd. Daarna kan je bijna niet meer zien dat het ooit een afgezaagt deel was.

[ Voor 17% gewijzigd door Dark Angel op 21-10-2003 20:36 ]

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Laatst online: 22-04 17:53

Twarp

just grin...

Dark Angel schreef op 21 October 2003 @ 20:33:
Als Chloroform zo gevaarlijk is waarom verkopen dan ook winkels het gewoon?
Bij heel wat gespecialzeerde plexiglas bedrijven wordt het gewoon verkocht uit rekken die in de winkel staan van 50ml tot 1L flessen .
Ik werk zelf op een Laboratorium en daar zijn bijna alle kunstof kasten die over de apperatuur staan voor de veiligheid op deze manier gelijmt.

Dus vindt het wel erg overdreven dat er zo gereageerd wordt.
Als het echt zo gevaarlijk is dan zou je het zo i zo niet kunnen kopen en ook niet bij een apotheek .

Blight

Ik heb eerst het kunstof na het lijmen licht geschuurd met + 4000 schuurpapier en daarna lang met koperpoest geschuurd. Daarna kan je bijna niet meer zien dat het ooit een afgezaagt deel was.
Benzine is ook gevaarlijk en dat wordt ook met massa's verkocht. Omdat iets gevaarlijk is hoeft het nog geen reden te zijn om het niet te verkopen, eerder een reden om er gecontroleerd toezicht op te houden en de consument goed voor te lichten.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 14:38

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Koop een veiligheidsbril !!!!! anders lijm je je oog aan je ooglid!!!!

En mocht je nog wat te lijmen materiaal zoeken, Slagvast polystyreen heerst..

[ Voor 75% gewijzigd door TimmeStein op 23-10-2003 14:08 . Reden: toevoeging ]

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

RocketKoen schreef op 05 September 2003 @ 20:23:
... 1L chloroform kost €75 ofzo......
Niet dus, ik had ook wat van dat spul nodig, ik naar apotheek, hadde ze niet, maar wilde wel bestellen... 23 eurootjes voor een liter... maar omdat het ook bij de leverancier erg weinig besteld werd kwam het in een nabestelling en aangezien toen de vakantie over was, heb ik de bestelling geannuleerd en gewoon wat op school gehaald... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Laatst online: 10-02 23:00
Zoals met veel oplosmiddelen geld: gebruik het in een goed geventileerde ruimte. Enne, Parabellum, je kunt ook overdrijven hoor. Wijs mensen op de gevaren, da's een goed idee. Maar om nou meteen dit soort dingen van internet te halen is gewoon grote onzin. Ik neem aan dat ouders van jonge kinderen (en zó jong zijn die nou ook weer niet, admins, wat is jullie laagste geboortedatum?) ook wel een oogje in het zeil houden, en niet hun kind allerlei oplosmiddelen laat gebruiken. Je laat een kind van 8 toch ook niet alleen door een grote stad lopen :/ , dan loop je er ook bij, net zoals je het begeleid bij internet.

Enne, minister, post u ook nog wat :? |:( zeker een user die zich verveelt.

ontopic:
Ik moet nog ff plexi halen, ik wil altijd al een reservoirtje maken. Wel vind ik deze oplossing beter als dat acceton, dat is toch wat minder sterk, en om nou allemaal plexi oplossingen te maken schiet niet op en echt gezond is het ook niet. Gewoon op zolder doen dit met het dakraam open (brrr, koud, maja, voor het goede doel dan hé :) )

Kost wel duur dat spul trouwens :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ik heb een x modelbouwlijm(toen ik klein was) op een stuk plastik gedaan, maar na ff kon je er gewoon stukke plastik afscheuren, twas totaal helemaal zacht geworden, is da ongeveer hetzelfde effect wat je met da middel bereikt alleen dan in mindere mate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dark Angel schreef op 21 oktober 2003 @ 20:33:
Blight

Kijk daar heb ik wat aan! thanks m8. Dus als ik mn kassie ga maken en een zeikant is een "zaag" kant geweest kan ik het eerst licht opschuren en vervolgens met koperpoets :) polijsten.

Zijn er ook nog andere manieren van het plexiglas weer net zo helderkrijgen na het zagen als ervoor?

Volgende vraag :p SANDING wat is dat? ik kom het heel veel tegen:"After some sanding and polising" maar ik kom er maar niet achter wat het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Sanding (ww: to sand) is Engels voor schuren.
En als je meer vertaald wil, www worldlingo.com ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Als e plaat oppervlakkig zowat een paar krasjes heeft (heeft een steen wat tegen gelegen); is die ook weg te 'boenen' met een zachte verdunner/oplosmiddel/bijtend product dat ik op een doek kan doen ???

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

De stof is een chemische verbinding en heeft meerdere toepassingen. Zo zijn er nog wel een hoop stoffen. Nitroglycerine wordt bij mij weten ook gebruikt als medicijn dat wordt tevens ook gebruikt in de vorm van dynamiet. Tevens kan men ook het gebruik van nitraten verbieden aangezien de mogelijkheid bestaat dat er een boer is die er een gebouw mee gaat opblazen.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 2111 op 14-11-2003 13:12 . Reden: kaj verwijder deze post ook maar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 11:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mizitras schreef op 14 november 2003 @ 01:55:
Als e plaat oppervlakkig zowat een paar krasjes heeft (heeft een steen wat tegen gelegen); is die ook weg te 'boenen' met een zachte verdunner/oplosmiddel/bijtend product dat ik op een doek kan doen ???
Nee, dan wordt het plexiglas helemaal mat en lelijk. Je kan beter proberen of je de krassen er uit kan polijsten.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:56

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Demoniac schreef op 14 november 2003 @ 13:14:
[...]
Nee, dan wordt het plexiglas helemaal mat en lelijk. Je kan beter proberen of je de krassen er uit kan polijsten.
Mochten het echte lichte plekjes zijn, dan kun je ook Displex gebruiken, te halen bij Halfords... het is een hele fijne polijstgel. Maar je moet het niet voor stukken groter dan 2 cm gaan gebruiken, dan weet ik niet of het nog wel zo werkt ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91024

wat is nu het best om mee te lassen?
chloroform is waarschijnlijk het makkelijkst te krijgen maar is het ook het best?

ik wil namelijk kleine bakjes voor magic kaarten ofzo met plexiglas gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Voor plexyglas kun je ook Aceton gebruiken als je wilt.
maar Chloroform geeft imho het beste resultaat (werkt sneller)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Lexaan wil niet plakken met chloroform, dat werkt alleen bij plexiglas.
Ten tweede: secondenlijm werkt ook prima, het is kleurloos, vloeit makkelijk en lijmt verekte snel. En is ook nog eens in elke kantoorboekhandel en doe het zelf zaak verkrijgbaar voor weinig geld. Je moet alleen niet druppen, want dan heb je meteen een vlek die je niet makkelijk weg zult krijgen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
RolandWitvoet schreef op 16 november 2003 @ 02:32:
Ten tweede: secondenlijm werkt ook prima, het is kleurloos, vloeit makkelijk en lijmt verekte snel. En is ook nog eens in elke kantoorboekhandel en doe het zelf zaak verkrijgbaar voor weinig geld. Je moet alleen niet druppen, want dan heb je meteen een vlek die je niet makkelijk weg zult krijgen.
Lijmen of lasse is het dan hé. Het een wijzigt effectief de plexistructuur, het andere 'plakt' gewoon. (En reageert soms met doffe plekken op sommige plastics. Zeker dat dit met plexi niet is?)

En via ene spuit kan je toch minder, sneller en properder een lange spleet 'lassen' dan je meerdere tuubjes nodig hebt voor een halve case al doen plakken. En in één keer zonder je vingers te verschuiven (voor de lijm nog is naar voor te duwne) is niet zo simpel. Laat ook niet evenredig lijm chter lijkt me.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Resetter
RolandWitvoet schreef op 16 november 2003 @ 02:32:
Niet praten over dingen waar je geen verstand van hebt !! Lexaan las je perfect met chloroform en ik spreek uit ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik _spreek_ uit ervaring dat het helemaal niet last. Na een uur stonden de stukken lexaan op elkaar alsof ze met toffee/stroop aan elkaar geplakt waren. onder het eigen gewicht (plaatje van 17x10) viel het langzaam om, het was sterk genoeg om 2 plaatjes op elkaar te plakken, maar een haakse verbinding ging niet werken. Het plexiglas zat na een minuut of 3 *wel* muurvast aan elkaar.

secondenlijm slaat wit uit waar het in contact blijft met lucht. Dus ook bij plexiglas geeft het vlekken als je morst. En ze veel heb je niet nodig, met een 2ml tubetje kun je makkelijk een meter lijmen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Ter uwer info ;) :

- Lexaan is polycarbonaat
- Plexiglas / Perspex is PMMA (polymethyl metacrylaat)

De eerste is veel sterker en krasvaster dan de tweede (wordt o.a. in kogelwerend glas gebruikt)

- Chloroform is verdacht carcinogeen. Niet supergevaarlijk, maar ook niet ongevaarlijk. Chloroform brandt in tegenstelling tot vrijwel alle niet gehalogeneerde oplosmiddelen relatief slecht. Aceton, (di-ethyl) ether, thinner e.d. zijn licht ontvlambaar. Dus niet: :7

"Chronische blootstelling aan chloroform kan lever- en nierbeschadiging geven bij concentraties hoger dan 15 mg/kg bw per dag. In kortdurende experimenten lijkt chloroform niet genotoxisch te zijn. Het veroorzaakt niertumoren bij ratten bij langdurige blootstelling."

In Nederland wordt chloroform vooralsnog als een niet genotoxisch carcinogeen beschouwd. ( :? )

Voor de niet engelsbegrijpenden onder ons, excuses voor het hier navolgende:

nog wat synoniempjes:

Trichloromethane [67-66-3]
Synonyms: Chloroform; Chloroform ; formyl trichloride; methane trichloride; methenyl trichloride; Methyl trichloride; R 20; r 20 (refrigerant); Refrigerant R20; trichloroform; Trichloromethane;

"It isn't known whether chloroform causes reproductive effects or birth defects in people.

Animal studies have shown that miscarriages occurred in rats and mice that breathed air containing 30 to 300 ppm chloroform during pregnancy and also in rats that ate chloroform during pregnancy. Offspring of rats and mice that breathed chloroform during pregnancy had birth defects. Abnormal sperm were found in mice that breathed air containing 400 ppm chloroform for a few days.

The Department of Health and Human Services (DHHS) has determined that chloroform may reasonably be anticipated to be a carcinogen.

Rats and mice that ate food or drank water with chloroform developed cancer of the liver and kidneys."

Met andere woorden: Bij o.a. ratten en muizen is aangetoond dat chloroform carcinogeen (kankerverwekkend), mutageen (misvormingen bij ongeboren vrucht veroorzakend) en teratogeen 8)7 (DNA beschadigingen in zaad-/eicellen veroorzakend) is. [dit wil echter niet direkt zeggen dat dit voor mensen ook zo is]

Voor de echte info-junk is dit een interessante site over chloroform. (let op: engels, .pdf, 56k-onvriendelijk ;) )

- Thinner is een mengsel van aceton en tolueen. Deze laatste is eveneens verdacht carcinogeen.

- Benzine bevat benzeen. Benzeen is geclassificeerd carcinogeen.

N.B.: Chloroform ruikt prettig, maar pas op, voor je het weet lig je plat, in een slecht geventileerde ruimte. En zwangere vrouwen / vriendinnen niet met chloroform laten werken, of met de damp in contact laten komen. Dit geldt eveneens voor alle andere vluchtige organische oplosmiddelen.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 17-11-2003 22:54 . Reden: wat extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Resetter
RolandWitvoet schreef op 17 november 2003 @ 11:53:
Ik _spreek_ uit ervaring dat het helemaal niet last. Na een uur stonden de stukken lexaan op elkaar alsof ze met toffee/stroop aan elkaar geplakt waren. onder het eigen gewicht (plaatje van 17x10) viel het langzaam om, het was sterk genoeg om 2 plaatjes op elkaar te plakken, maar een haakse verbinding ging niet werken. Het plexiglas zat na een minuut of 3 *wel* muurvast aan elkaar.

secondenlijm slaat wit uit waar het in contact blijft met lucht. Dus ook bij plexiglas geeft het vlekken als je morst. En ze veel heb je niet nodig, met een 2ml tubetje kun je makkelijk een meter lijmen.
Hoe krijg je het voor elkaar het, het is niet de bedoeling dat je ze eerst een half uur in de chloroform laat weken hoor ;)

IIG het werkt perfect, en ik ben niet de enige die wel lexaan last met chloroform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 09:32
ph3n1x schreef op zaterdag 06 september 2003 @ 12:37:

Acrylaat is hetzelfe als plexyglas. In Nederland gemaakt door Altuglas in Leeuwarden. Was voorheen Casolyt. Ik heb 10 jaar in de kunststoffen gewerkt. Lijmen van acrylaat deden we met Sicomet(cyanoacrylaatlijm). Google maar eens. Wij hadden het in twee diktes. De dikke was zo dik als tandpasta. Hiermee kun je rupsjes leggen. De dunne was dunner als water. Trek je door de hoek en lijm vloeit er tussen. Na lijmen spuitbusje activator lichtjes er over en droog is de lijm. Niet te veel activator gebruiken ivm bloemkooleffect. Slaat dan wit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04 19:47
Moet je daar een topic van 2.5 jaar oud voor kicken :? 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Speedswitch op 17-02-2006 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Laatst online: 02-05 09:32
Speedswitch schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 20:53:
Moet je daar een topic van 2.5 jaar oud voor kicken :? 8)7
Ik vind dit topic en lees het, dus een ander ook. Mag dit niet gekickt worden laat hem dan op slot gooien. Heb jij ook weer een goed gevoel en het idee dat je wat nuttigs hebt gedaan. Ik weet wel beter. Zwetser.
Lamzakken met alleen gezeik heb ik niks aan, dus kop houden of wat zinnigs zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Laten we het maar op houden dat het iig goed is voor de search. Nou weer allemaal vriendjes zijn, okee? ;)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101452

hmmm, allemaal heel leuk......

Maar ehm als ik ga lijmen met die rommel krijg ik hoe netjes ik het ook wil doe.....
Vlekken in de hoeken.

het word nogal leeeelijk... :r

en plexi is nog al duur om steeds maar op nieuw te proberen... :(

Iemand een oplossing ?? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137486

Ik ga binnekort ook mijn Silentium T2 modden, en heb alvast de nodige spullen in huis gehaald. Ik heb hier een metalen jerrycan staan met 5 liter chloroform.. Stond nog bij mijn vader in de studio :*)
Ik kan alleen nergens spuitjes en injectienaalden krijgen, ik krijg ze gewoon niet mee! Waar kan ik ze bestellen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 28-02 15:38
apotheek

Maar ik wil nog even iets in de groep gooien... er staat wel dat choroform geen vullend vermogen heeft, maar ik het toch gehad dat het uitzet. Ik had een plexiglas buis van 10 cm diameter en een plexiglas schijf die erin past. Gelijmd met choroform en leek eerst goed vast te zitten... na een uur hoor ik opeens een tik... zit een scheurtje. Dat gaat dus door en een paar uur later zitten er echt grote scheuren in het plexiglas... buis kapot... er is dus wel een vullend vermogen: de verbinding zet uit bij het opdrogen...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143640

Plexiglas lijmen met chloroform is me nog nooit goed bevallen. Heb al heel wat stukjes geprobeerd en het werd allemaal lelijk. Tegenwoordig gebruik ik liever Arcfix 192 (te koop bij oa. bouwplastics.nl) is best duur alleen. 15 euro voor 100ml maar dan het je echt super spul! Heb er m'n res mee gelijmd in een klap waterdicht en no problemo met wat dan ook. En supersterk! (oeh, lijkt wel een spam poging :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

ff kickje :).

Ik ben ook van plan om plexi schijfen in een buis te lijmen/lassen. Maar als ik 2 posts boven mij lees is dat een slecht idee. Acrylaatlijm dan maar :?.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Laatst online: 15:21

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Heb gister een reservoir gemaakt. Ik heb hiervoor Bison siliconenkit glas gebruikt. Dit is bijvoorbeeld bedoelt om aquariums te maken. Ik ben van mening dat dit evengoed werkt, en eenvoudiger is.
Het is wel een lijm verbinding en geen las, maar toch ik denk dat het geen probleem is. Zoveel kracht komt er niet om een reservoir en 'vergaan' door UV (zonlicht) zal ook niet gebeuren in een computer kast.
Je ziet idd een kitrandje dat is het inenige nadeel, maar ook dat kan je zeer netjes doen.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp

Tripp

Wreah

Ok dat was plexi buis numero 1 :w. (Deksel erin lassen gaat niet goed nee :X).
Nu de deksel erop proberen.

Met aceton btw.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aceton is vaak niet krachtig genoeg. Of chloroform, maar dat werkt ook suck. Ik blijf gewoon bij m'n lieve tube'tje Arcfix 192! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp

Tripp

Wreah

Heeft dat echt mooie resultaten dan :?. Ik heb wel wel over nagedacht, maar volgens mij is het resultaat niet zo strak .

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th3Eagle
  • Laatst online: 01-05 08:08
Ik heb zelf bij bouwplastixs gewoon een klein flejse plexiglas lijm genomen. De dunne variant, smelt net als bij chloroform als het ware aan elkaar vast, maakt geen troep en geeft gewoon een nette rand.

Oohja, het zit natuurlijk gewoon binnen een paar minuten muurvast. Moest een paar ouderstjes maken zodat ik een 12cm van gewoon in 3 5,3" sloten kon zetten, heb er toch genoeg over in mn TT armour. Dus het is maar een klein oppervlak wat ik heb gelijmd, maja je hebt zeker niet veel nodig.

[ Voor 43% gewijzigd door Th3Eagle op 01-06-2006 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tripp schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:03:
Heeft dat echt mooie resultaten dan :?. Ik heb wel wel over nagedacht, maar volgens mij is het resultaat niet zo strak .
Geeft zeker mooie resultaten ja. Lijm is zo goed als onzichtbaar (als je goed netje lijmt tenminste, anders zie je alnog klodders, niet echt hinderlijk.) De lijm heeft dacht ik niet echt een lassende werking, dus het is wel van belang dat je alles zo goed mogelijk vlak schuurt, zodat als je het op elkaar drukt dat je vanzelf eigenlijk al een waterdichte verbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-04 11:42

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Wij hebben hier van die lijm die bij plastic modelhuisjes hoort. Dit smelt het plastic een beetje waardoor je ook zo'n soort las krijgt. Dit spul is volledig veilig. Het verdampt wel snel, maar is (bijna) niet giftig.

Kortom, perfect voor dingen zoals dit, en het is zeker sterk genoeg, als je 1 mm modelbouw plastic hebt, en je legt er 2 druppeltjes van dit spul op zit er een gat in!

Everybody lies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1192144

Wie heeft er nog wat chloroform thuis en wilt er vanaf. Ik ben een aantal apotheken af geweest nergens hadden ze het en de groothandel ook niet meer. Ik wil plexiglas lijmen. Windscherm van scooter is kapot. Mijn dochter erg verdrietig.
Wie kan mij helpen aan chloroform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 18:11

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ondertussen zijn er voor plexiglas prima lijmen verkijgbaar, ook aceton kan prima plexiglas lijmen. Maar weet je zeker dat het plexiglas is en geen lexaan?
Lexaan is vandaag de dag prima met UV lijmen te lijmen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik vermoed dat het scherm niet van PMMA is gemaakt inderdaad. En als dat wel het geval is kun je met acryfix ook goed uit de voeten.
Wellicht dat er ergens een logo staat van het type plastic, dan kun je op basis daarvan de juiste lijm kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38

SA007

Moderator Tweaking
Een kick van 13 jaar voor een V&A vraag, sorry maar dat is echt geen goed idee.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.