Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM]hoe lijm je plexy

Pagina: 1
Acties:
  • 500 views sinds 30-01-2008

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Ik heb een aantal soorten lijm geprobeerd om mijn plexy reservoir te lijmen, zonder suc6:

1) naar karwij en plexy lijm gehaald... bison spul dat hard zou moeten worden en volledig doorzichtig zou zijn. het werd dus hard maar het hechtte niet goed genoeg (wel goed ontvet enzo).
2) pa komt aanzetten met secondelijm... lijmde best zat als een huis, maar het maakte vieze vlekken door de damp die eraf kwam en was nog lekker als een zeef!
3) naar karwij en plexy-siliconenkit gehaald (speciaal voor aquaria enzo) nou dat ging wel even goed d8 ik tot ik er een beetje druk op zette... en alles kwam vrolijk los... dat was het 2e reservoir wat naar de haaien ging! DAMN!

heeft iemand ervaring met deze crap? ik wil echt graag een plexy reservoirtje!

BTW: ik maak een plat reservoir met boven en onderkant van 3mm plexy en de tussenstukken 5mm dik plexy.

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
je kunt het het beste lijmen met iets wat een deel van het plexy oplost en dan uithard

die plexy lijm zou dat moeten doen

Erg mooi plexy lijmen gaat met chloroform alleen koop je dat niet zomaar in de supermarkt
een deel van de plexy lost op en het hele zaakje smelt aan elkaar en idd perfect doorzichtig

het schijnt ook met aceton te kunnen en dan het beste als je wat plexy oplost in die aceton

wat heel belangrijk is dat je vanaf het begin al nouwkeurig werkt
de delen moeten perfect op elkaar passen
hoe vlakker de delen en hoe meer raakvlak hoe beter

Repareren doe je zo.

• Rappie
  • Laatst online: 21-11 08:07
kun je plexi ook niet aan elkaar smelten ? of is dat weer ander materiaal

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 22:06

tie-rep

nu met ir. !

Je hebt verschillende kunststoffen, die al snel allemaal plexiglas genoemd worden.

Dat is dus ook een probleem: wat voor kunststof is het? Heb je misschien meer gegevens hierover?

PMMA: is een andere naam voor het 'harde' plexiglas
misschien daar even op zoeken?

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-11 16:29
sja...
PLexiglas...
Acryl glas...

maar iig super goed ontvetten en plexi lijm zou het moete doen... maar als het niet werkt zoals jij vermelde... mayb moet je eff op de gebruiksaanwezig lezen wat de uithardingstijd is...

meetstal 24 uur uitharde 48 uur waterdicht ofzo... check dat eff voor zekerheid of vraag zo`n medewerker :)

AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

Verwijderd

Ik heb me laten vertellen om CHORAFORM te gebruiken voor het lijmen van mij plexi.
Heb er zelf nog geen ervaring mee, dus meer kan ik je ook niet vertellen...

Verwijderd

test

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 11:07:
Ik heb me laten vertellen om CHORAFORM te gebruiken voor het lijmen van mij plexi.
CHLOROFORM werkt op zich heel erg goed. eenvoudig aan te brengen met een kwastje , aandrukken en het zit vast (gesmolten).
Nadeel is dat je heel snel moet werken omdat het nogal een vluchtig goedje is.

LET OP!!!
Zorg voor een ZEER GOEDE ventilatie en hang er vooral niet boven!!

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

• Sine
  • Laatst online: 23:02
DaRuLe schreef op 06 augustus 2002 @ 11:14:
[...]

CHLOROFORM werkt op zich heel erg goed. eenvoudig aan te brengen met een kwastje , aandrukken en het zit vast (gesmolten).
Nadeel is dat je heel snel moet werken omdat het nogal een vluchtig goedje is.

LET OP!!!
Zorg voor een ZEER GOEDE ventilatie en hang er vooral niet boven!!
Je vergeet er bij te vertellen dat het nogal moeilijk te krijgen is om bovenstaande reden :)

Repareren doe je zo.

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Word er in de modelbouw geen gebruik gemaakt van kunststof smeltlijmen?

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Verwijderd

Stukjes plexiglas oplossen in aceton (24 uur). Dit is vervolgens als lijm te gebruiken. Was ooit een nieuwslink, maar niet meer te vinden. :(

Verwijderd

kun je plexi nie iets verwarmen dat het naar elkaar toe smelt beetje, en dan met siliconen eroverheen? ik weet niet of het werkt, maar ik zou dat proberen denk

• Saeverix
  • Laatst online: 21-11 13:36
Ooit iets gelezen dat je een stuk plexi moest kapotslaan in stukjes (met een doek erop tegen splinters) en die dan een hele dag (24 uur) in thinner of aceton laten staan. Dan eruit halen en heb je echte plexilijm. Dat werkte het beste volgens die site. Suc6

Of mischien met een soldeerpistool de randen aan elkaar smelten. Lijkt me wel een mooie afwerking.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Xandrios
  • Laatst online: 22-11 22:30
Chloroform :) Die versmelt het meteen waterdicht *D

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:51
kun je niet gewoon met een soldeerbout ofzo de rotzooi aan elkaar smelten? (desnoods met een aansteker :P)

Strava | AP | IP | AW

• Saeverix
  • Laatst online: 21-11 13:36
Da Monkey schreef op 06 augustus 2002 @ 11:41:
kun je niet gewoon met een soldeerbout ofzo de rotzooi aan elkaar smelten? (desnoods met een aansteker :P)
Als je nou even leest wat ik 2 posts terug zei hoefde je deze post niet te plaatse |:(

[ Voor 0% gewijzigd door Saeverix op 06-08-2002 11:48 . Reden: Kut smileys zijn veranderd ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
* BasieP heeft nu ook secondenlijm geprobeerd, en dat laat idd los als er vocht bij komt.
Ook laat het vieze vlekken achter. :(
dus ik kan ook weer me volgende laagjes plexi gaan halen :/

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

toen ik op de lts plastic behuizingen moest maken met elektro moest ik dat lijmen met cloroform >:) dat lost namelijk een heel dun (echt heel dun) laagje van het plexi op en kan je zo op elkaar maken

ging best goed en heel sterk
dan met commandant en schuurpapier de randjes mooi af werken en je ziet er haast nix van dat het gelijmd is

kweet niet hoe je het wil gaan lijmen maar 2 platen op elkaar zie je zelf helemaal nix van met chlororform en tegen elkaar aan (hoek op hoek) zie je 2 dunnen lijntjes lopen (van de randen van de plaat)

Verwijderd

Cutebritney schreef op 06 augustus 2002 @ 11:39:
Chloroform :) Die versmelt het meteen waterdicht *D
\
ow jij hebt het ook al gezegt...
damn kmoest tog eerst lezen :(

Verwijderd

Weer gevonde. :) Moest ff de nieuwslinkjes afzoeken.

http://www.pimprig.com/se...p?op=viewarticle&artid=71

Was op deze dag in het nieuwslinkjes rubriek:
http://www.tweakers.net/nieuws/dag/1026079200/all

Verwijderd

Met chloroform ja.

Duur? hahaha wij vervoeren die troep per schip SG = 1,6 dacht ik.
Trouwens erug tuig hoor! Reageert heftig met aluminium en acteon!
Kan hier misschien wel een handeltje beginnen!
Groetjes

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

yep chloroform ........

alleen ik word altij 10 uur later wakker met een enorme koppijn

|:( 8)7 |:( 8)7

Iperf

• Eraser127
  • Laatst online: 23-11 18:29

Eraser127

Nijkerk

Chloroform & Aceton roeleren :P

My Discogs

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
eNaSnI schreef op 06 augustus 2002 @ 11:26:
Word er in de modelbouw geen gebruik gemaakt van kunststof smeltlijmen?
ja, maar die soort kunstof die meestal voor bouwdozen wordt gebruikt is polystyreen, dat lost al op met gewone thinner :) dus je kan wel raden wat er onder andere in die lijm zit :D

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Als je de delen die je aan elkaar wil hebben goed met seconde lijm kan lijmen en daarna afdichten met een dun laagje silicone kit, dan zit het ook vast.

Ik heb zelf bij het maken van mijn pompje gebruik gemaakt Bison Kombi Snel/Rapide 2 komponentenlijm. Deze lijm is zeer sterk, vult goed, is transparant en hecht op veel ondergronden na goed doordrogen.

Ik heb zelf ook Bison Hard-plastic lijm, siliconekit, en montagekit gebruikt, dat spul werkt geen van alle goed

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
ik heb voor mijn bubbeltjesbuis van plexiglas (15 cm diameter, 180 cm hoog) een gat waar een slang doorheen moest afgedicht met siliconenkit. gewoon goed schoon en droogmaken en even licht opschuren. het is niet meer helder na het schuren, ik weet niet hoe belangrijk je dat vind.

op de afdichting staat 1 meter 70 water, dat is meer druk dan op het gemiddelde koelblokje denk ik.

• DeadPool
  • Laatst online: 02-11 23:00
Hmm choloform lijkt me niet echt realistisch, niet echt een spulletje wat je zomaar mee krijgt bij de apotheek. Aceton had ik nog nooit van gehoord dat dat kon dus dat zou een optie zijn (aceton = nagellakremover, makkelijk aan te komen dus ;) ) Dit zou opzich wel is kunnen werken Mark :) Dan kan je dat mooie reservoirtje ff in elkaar knutselen (ik had em al gezien en hij is echt mooi, jammer dat die de druk niet hield :( )

Dus als ik het goed begrijp neem je dus de aceton, pleur d'r wat plexy in en gaat lijmen na verloop van tijd als 't plexy is opgelost...

• DeadPool
aatos schreef op 07 augustus 2002 @ 20:24:
ik heb voor mijn bubbeltjesbuis van plexiglas (15 cm diameter, 180 cm hoog) een gat waar een slang doorheen moest afgedicht met siliconenkit. gewoon goed schoon en droogmaken en even licht opschuren. het is niet meer helder na het schuren, ik weet niet hoe belangrijk je dat vind.

op de afdichting staat 1 meter 70 water, dat is meer druk dan op het gemiddelde koelblokje denk ik.
Behoorlijk belangrijk omdat 't een window/reservoir wordt met 2 led-fans d'r in en in 't reservoir komt water met een kleurstof wat ik met een prive inkoopactie samen met Mark & anderen had gekocht. Als 't reservoir/window af is zal ik is wat plaatjes van z'n comp schieten en op GoT posten.

• Macadoshis
  • Laatst online: 16-08 20:59

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

wat het probleem kan zijn met de hechting is dat de oppervlakken die je wilt lijmen glad zijn en dus kan de lijm niet geod hechten als de lijm het plexy niet oplost!! Hoe dik is het plexy dat je wilt lijmen? Als het dik genoeg is kan je natuurlijk ook kleine schroefjes nemen en de kieren afdicten met silicone kit!

Mopreme - lvl 80 Warrior @ Hellscream (Symbiosis)

Verwijderd

Ik heb al diverse clear reservoirs gemaakt en als je dit ook wil doen zal je met 5 tot 8mm moeten werken en speciale lijm bij http://www.ru58.nl in denhaag moeten halen, deze lijm lost het plastic/plexi op zodat je het kristalhelder aan elkaar smelt. En geloof me dan gaat het niet meer los. Wel moet je zorgen dat de te verlijmen delen zeer goed passen en de zijkanten van het plexi zo vlak en gepolijst zijn als een goeie kwaliteit koeler/waterblok.

• Mark_Oostdam
  • Niet online
DeadPool schreef op 07 augustus 2002 @ 20:29:
[...]
Behoorlijk belangrijk omdat 't een window/reservoir wordt met 2 led-fans d'r in en in 't reservoir komt water met een kleurstof wat ik met een prive inkoopactie samen met Mark & anderen had gekocht. Als 't reservoir/window af is zal ik is wat plaatjes van z'n comp schieten en op GoT posten.
Tsss! en dat mag zomaar?

nouja ik ga dus lekker voor ' the easy way' en haal wat acceton en ik heb nog een berg pleyx waar ik denk ff het zaagsel van opvang... das al lekker fijn en lost dus lekker snel op...
nu hopen dat ik wel de resten montagekit (van die WAARDELOZE BIZON) er nog afkrijg |:( dat was netjes waterdicht... maar niet zo stevig als ik eerst gehoopt had. Damn! ik d8 toch echt dat het ging werken maar helaas.

Tnx voor de hulp ik red het zo verder wel

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

Mark_Oostdam schreef op 07 augustus 2002 @ 21:19:
[...]

Tsss! en dat mag zomaar?

nouja ik ga dus lekker voor ' the easy way' en haal wat acceton en ik heb nog een berg pleyx waar ik denk ff het zaagsel van opvang... das al lekker fijn en lost dus lekker snel op...
nu hopen dat ik wel de resten montagekit (van die WAARDELOZE BIZON) er nog afkrijg |:( dat was netjes waterdicht... maar niet zo stevig als ik eerst gehoopt had. Damn! ik d8 toch echt dat het ging werken maar helaas.

Tnx voor de hulp ik red het zo verder wel
Voor de zekerheid kan je natuurlijk altijd de naden aan de binnenkant van je bakkie sealen met silicone kit

• DeadPool
Ja wat denk jij dan :P

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

maar aar kan ik dus wel chloroform krijgen???

enneh, ik deed et altijd met pattex transperent, werkte echtwel goed...

Electronics development

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-11 21:59

mymind*

A Beautiful Mind

Als je plexi mooi wil lijmen dan kun je het beste de te lijmen verbinding goed stevig op elkaar klemmen. natuurlijk zorgen dat de te lijmen onderdelen goed vlak zijn (hoeft niet eens gepolijst te worden als de zaagsnede niet te begaaid is)

Daarna neme men een injectiespuit met naald en spuit men chloroform tussen de twee plaatjes (netjes langs de hoek spuiten, door de cappilaire werking wordt het chloroform tussen de twee plaatjes gezogen)

Dit heeft een perfecte (bijna) onzichtbare lijmverbinding als gevolg. :)

Als het plexi geen plexi is maar acrylaat krijg je een heel ander resultaat en komen er allemaal haarscheurtjes in de lijmverbinding -> ziet er niet uit en is zeker niet dicht.

Als je volgens deze methode een reservoir in elkaar lijmt moet je wel heel nauwkeurig zagen! het moet echt perfect in elkaar passen.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

offtopic:
hoe / met welke kan ik mijn plexyglas window het best aan m'n 'kast' bevestigen?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Mark_Oostdam
  • Niet online
Scarecrow schreef op 07 augustus 2002 @ 23:16:
offtopic:
hoe / met welke kan ik mijn plexyglas window het best aan m'n 'kast' bevestigen?
ik zat voor mezelf te denken aan kunststof boutjes en moertjes... lijkt me wel safe en beschadigd je case niet zo.

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 14:57

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

[semi off topic] heeft iemand ervaring met het bevestiging van plexi plaatjes (hoekprofiel) m.b.v. boutjes. Ik bedoel dus dat je gaatjes boort en daarna draadsnijd / -tapt, waarna met een (verzonken) boutje het andere deel eraan gebout kan worden.

Zou op deze manier de verbinding sterk genoeg zijn, of is lijmen dan nog noodzakelijk??

[edit] typo

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

Ik zou geen metalen (staal bv) boutjes gebruiken dan.. want het metaal is te hard en sloopt de draad die je getapt hebt....

• Xandrios
  • Laatst online: 22-11 22:30
mymind* schreef op 07 augustus 2002 @ 22:03:
Als het plexi geen plexi is maar acrylaat krijg je een heel ander resultaat en komen er allemaal haarscheurtjes in de lijmverbinding -> ziet er niet uit en is zeker niet dicht.
Waarmee kun je acrylaat lijmen dan :?
Aceton + opgeloste stukjes acryl ?

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Heb je daar ervaring mee Macadoshis? Zo ja, welke (kunstof) boutjes heb je gebruikt.

• Mosez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

Ik heb vroeger nog wel eens chloroform gehaald bij de apotheek. Als je uitlegt waar je het voor nodig hebt lijkt het me geen probleem. Je hebt ook maar een paar milliliter nodig ook. Wel lijmen zoals Mymind dat aangeeft, dus met injectiespuit en naald.

Smelten is overigens geen optie; als je plexiglas verwarmd onstaan er bellen in het materiaal. Plakken doet het zeker niet.

Mooi zitten? Barcelona chair!

Verwijderd

3lmowww schreef op 07 augustus 2002 @ 21:41:
maar aar kan ik dus wel chloroform krijgen???

enneh, ik deed et altijd met pattex transperent, werkte echtwel goed...
Pattex transparant gaat na verloop van tijd los.... ik heb het gebruikt voor bouw van plexiglas afdichtingsplaten boven aquaria. Warme en vochtige omgeving......
Een ander probleem met dergelijke, vooral dunne, platen is dat ze gemakkelijk warmte opnemen. Ze gaan gemakkelijk bol of zoals je wilt hol staan. Hou zo'n dunne plaat maar eens plat onder een ijskoude waterstraal.....

Chloroform bij de apotheek halen. Meteen een spuit met injectienaald meenemen. Je kan als je de platen "koud" op elkaar plaatst met de injectienaald de chloroform tussen de naden laten lopen. Dus eerst de bak met tape o.i.d. in elkaar zetten en de chloroform er d.m.v. van de injectiespuit tussen laten lopen.

Ze zullen je in de apotheek wel vreemd aankijken als je dergelijke handel komt halen. De apotheker, dus niet de assistent(es), begrijpt je vaak wel en weet waarover het gaat.

Denk er om dat je in een goed geventileerde ruimte werkt. Liefst buiten! We hebben onze mede tweakers lief.......

Edit: Verrek alles is al gezegd........

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-11 00:28
Eraser127 schreef op 06 augustus 2002 @ 23:41:
Chloroform & Aceton roeleren :P
JAAA MENGEN !!! >:) en er dan flink ff aan ruiken dan ben je zo cassiewijlen (brabanders snappen dit wel :+)

maar goed ff serieus. zijn dit niet een beetje lijpe spullen om mee te werken? En waar haal je het in godsnaam...bij een apotheek?

ik denk dat verhitten niet goed gaat werken omdat het dan bruin wordt. Je kan wel epoxyhars proberen of van die twee componentenlijm dat werkt prima.

je hebt ook van die potjes met een kwastje (pvc-lijm) dat moet ook werken maar de oppevlaktes moeten wel heel mooi glaf zijn en op elkaar aansluiten.

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

Beun_de_Haas schreef op 11 augustus 2002 @ 11:31:
Heb je daar ervaring mee Macadoshis? Zo ja, welke (kunstof) boutjes heb je gebruikt.
Ik heb geen ervaring daarmee.... maar ik materiaalkunde getsudeerd in Delft, en weet uit werk-ervaring dat je nooit boutjes moet gebruiken die harder zijn dan het materiaal waarin je zit wilt draaien!! je draait dan de schroefdraad kapot als je het niet HEEEELLLL erg voorzichtig doet!

Verwijderd

materiaalkunder, poeh zeg, nou bij deze mag ik je mededelen, dat er nogal vaak verzuimt wordt op jouw regel. Ik zal het je beter zeggen, diegene die in kunststof iets gaat schroeven met kunststof schroeven is erg raar bezig.

Men nemen eerst een center boortje, men centert het gaatje, met pakt een klein boortje, en boort voor, men nemen dat het boortje dat 0,8x de schroefdraad diameter is, officieël is het idd buitendiameter-spoed, maar die weet je niet altijd. (Die 0,8 geldt ook alleen voor metrisch schroefdraad). Nadat men dit gaatje geboord heeft, werkt men het gaatje netjes schuin af. Men nemen dan geen machine-tap, maar netjes het setje van 3 tapjes, netjes op volgorde erdoor draaien, af en toe terugdraaien om het materiaal te lossen.

Op deze manier krijg je een mooi gat. Want wat bij kunststof veel belangrijker dat je geen spanningen in het materiaal brengt. Uiteindelijk kan je schroefdraad genoeg hebben. (Je mag het wel narekenen als je wilt) Zorg natuurlijk wel dat er genoeg gangen schroefdraad in je materiaal zit. Dan gewoon een klein laagje bisonkit ertussen en aandraaien.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:14

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Macadoshis schreef op 11 augustus 2002 @ 17:02:
[...]
Ik heb geen ervaring daarmee.... maar ik materiaalkunde getsudeerd in Delft, en weet uit werk-ervaring dat je nooit boutjes moet gebruiken die harder zijn dan het materiaal waarin je zit wilt draaien!! je draait dan de schroefdraad kapot als je het niet HEEEELLLL erg voorzichtig doet!
Oja, die opleiding met maar 6 aanmeldingen per jaar ofzoiets toch?

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 17:21:
materiaalkunder, poeh zeg, nou bij deze mag ik je mededelen, dat er nogal vaak verzuimt wordt op jouw regel. Ik zal het je beter zeggen, diegene die in kunststof iets gaat schroeven met kunststof schroeven is erg raar bezig.

Men nemen eerst een center boortje, men centert het gaatje, met pakt een klein boortje, en boort voor, men nemen dat het boortje dat 0,8x de schroefdraad diameter is, officieël is het idd buitendiameter-spoed, maar die weet je niet altijd. (Die 0,8 geldt ook alleen voor metrisch schroefdraad). Nadat men dit gaatje geboord heeft, werkt men het gaatje netjes schuin af. Men nemen dan geen machine-tap, maar netjes het setje van 3 tapjes, netjes op volgorde erdoor draaien, af en toe terugdraaien om het materiaal te lossen.

Op deze manier krijg je een mooi gat. Want wat bij kunststof veel belangrijker dat je geen spanningen in het materiaal brengt. Uiteindelijk kan je schroefdraad genoeg hebben. (Je mag het wel narekenen als je wilt) Zorg natuurlijk wel dat er genoeg gangen schroefdraad in je materiaal zit. Dan gewoon een klein laagje bisonkit ertussen en aandraaien.
mijn regel??? Nou dat is niet een regel van mij... maar het is eigenlijk "common sense"..... als je een boutje dat van harder materiaal is in een zachter materiaal is draai je de schroefdraad van het gat kapot als je niet oppast!!
En ik heb niet gezegd dat je in kunststof met kunststof bouten moet werken..
Ik zou gewoon een matalen insert gebruiken.......

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

sebastius schreef op 11 augustus 2002 @ 17:24:
[...]

Oja, die opleiding met maar 6 aanmeldingen per jaar ofzoiets toch?
Ja die, maar ben al een jaartje klaar ofzo.. dus het roest mij aan mijn reet wat er nu met de opleiding gebeurt..... })

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Kom op jongens, niet op de man gaan spelen...

Ik vind dit nl. wel een goede discussie. Zou fijne of grove spoed van de schroefdraad nog uitmaken?? Misschien verdeel je de kracht ook nog door lange boutjes te gebruiken en dus diep te tappen :?

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

op de man spelen... doe ik niet...
Grove spoed lijkt me beter, want dan is het materiaal dat de schroefdraad maakt dikker en dus wat steviger!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Macadoshis schreef op 11 augustus 2002 @ 17:42:
op de man spelen... doe ik niet...
Grove spoed lijkt me beter, want dan is het materiaal dat de schroefdraad maakt dikker en dus wat steviger!
Dat komt mooi uit! Ik heb nog een M3 tapsetje liggen. Ga ik die van de week is proberen in 6mm plexie. Ik laat de resultaten wel ff weten.

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

Beun_de_Haas schreef op 11 augustus 2002 @ 17:46:
[...]

Dat komt mooi uit! Ik heb nog een M3 tapsetje liggen. Ga ik die van de week is proberen in 6mm plexie. Ik laat de resultaten wel ff weten.
Goedzo....
En een nog een tip.... Zorg ervoor dat als je de boutjes erin draait dat je het HEEL rustig doet, zonder kracht en ook NIEt scheef!!!! als je het in 1 keer goed en netjes doet moet je eraf blijven eigenlijk!!

Veel succes!

Verwijderd

Kan je bij deze vertellen dat je juist fijne moet hebben, hoe meer gangen er in het materiaal zitten hoe beter. Spoed van M3=2,5mm, zorg er minimaal voor dat er 3 gangen in materiaal zitten, liefst 4, dus minimaal 3x2,5mm=7,5 mm plaatmateriaal.

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

Maar hoe fijner de spoed des te minder sterk het materiaal is dat de schroefdraad maakt..... en kunststof is een stuk zwakker dan metaal...
Maar ja je kan gelijk hebben... i

Verwijderd

De theorie erachter weet ik ook niet precies, maar wij deden idd altijd een fijne spoed, je moet twee dingen tegen elkaar afwegen, groot=sterk, maar minder gangen=slapper en klein=slapper, maar meer gangen dus sterker.

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

Ja nu je het zegt kan ik me die discussie weer herinneren bij een of ander practicum.....

Dus het advies voor Beun_de_Haas is probeer twee verschillende configuarties en kijk welke het beste is!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Thanx guys :) Ik heb maar 1 tapsetje, eerst maar 'ns zien hoe dat uitpakt...

Verwijderd

Het goede begin is in ieder geval centeren, voorboren met kleine boor, en dan 0,8xtapmaat, dus bij jou boortje 2,4. (officieël is het dus boortje 2.5, Tapmaat-spoed)

• aatos
Macadoshis schreef op 11 augustus 2002 @ 17:32:
[...]

mijn regel??? Nou dat is niet een regel van mij... maar het is eigenlijk "common sense"..... als je een boutje dat van harder materiaal is in een zachter materiaal is draai je de schroefdraad van het gat kapot als je niet oppast!!
En ik heb niet gezegd dat je in kunststof met kunststof bouten moet werken..
Ik zou gewoon een matalen insert gebruiken.......
als de spoed van de bout hetzelfde is als de spoed van het gat (en dat is zo, want anders ben je sowieso niet goed bezig), waarom zou je dan de schroefdraad kapotdraaien? daar zie ik geen enkele reden toe. hooguit vorm je de schroefdraad nog iets verder naar het exacte profiel van de bout (voor zover dat nog niet zo was), maar dat is alleen maar positief.

ook in de praktijk zie ik overal waar plexiglas wordt gebruikt dat de bevestiging met metalen boutjes gebeurt.

als je geen tapsetje hebt kan je ook een gat boren, een bout verwarmen en die er langzaam in draaien. af en toe terug, en weer verwarmen.

Verwijderd

Ik heb wel ervaring met chloroform, en dat werkt perfect, maar laat alles op maat zagen bij een plexiglas leverancier (de harde plexiglas dus) want 1 beschadiging aan je zaagkant, en je kunt lijmen met chloroform echt vergeten. (Door schade en schande) achtergekomen. Daarna heb ik het bij een plexiglas groothandel besteld en op maat laten zagen wat erg duur was, maar toen zat het ook goed met de chloroform verlijming.

chloroform kun je bij een Apotheek bestellen, dan moet je alleen een giflijst tekenen en uiteraard je naam en adres geven.

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

aatos schreef op 11 augustus 2002 @ 19:38:
[...]

als de spoed van de bout hetzelfde is als de spoed van het gat (en dat is zo, want anders ben je sowieso niet goed bezig), waarom zou je dan de schroefdraad kapotdraaien? daar zie ik geen enkele reden toe. hooguit vorm je de schroefdraad nog iets verder naar het exacte profiel van de bout (voor zover dat nog niet zo was), maar dat is alleen maar positief.

ook in de praktijk zie ik overal waar plexiglas wordt gebruikt dat de bevestiging met metalen boutjes gebeurt.

als je geen tapsetje hebt kan je ook een gat boren, een bout verwarmen en die er langzaam in draaien. af en toe terug, en weer verwarmen.
Oke dan moet je eens proberen een stalen boutje in Aluminium te draaien ... en dat iets van 10 keer achter elkaar te doen... je draait geheid je aluminium schroefdraad kapot!!!!!

• aatos
Macadoshis schreef op 11 augustus 2002 @ 19:50:
[...]

Oke dan moet je eens proberen een stalen boutje in Aluminium te draaien ... en dat iets van 10 keer achter elkaar te doen... je draait geheid je aluminium schroefdraad kapot!!!!!
omdat aluminium zachter is dan staal kan je dat makkelijk zelftappend doen. en daarna kan je rustig 10 keer achter elkaar het boutje in en uit draaien. tenminste, als je het hebt over een stuk aluminium met voldoende schroefdraad.

een voorbeeld: ik heb nog niet zo lang geleden een printervoeding gebouwd. daarvoor een voltageregulator op een stuk koellichaam geschroefd, stalen zelftapper in aluminium. die heb ik er echt wel meer dan 10 keer in en uit geschoefd, en het zit nog steeds als de eerste keer.

een stalen schroef 10 keer in een gat in aluminiumplaat schroeven gaat idd moeilijker. maar dat heeft niks met die stalen schroef te maken, het alu is daar gewoon te zacht voor (ook als je alu schroeven gebruikt)

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

aatos schreef op 11 augustus 2002 @ 21:54:
[...]

omdat aluminium zachter is dan staal kan je dat makkelijk zelftappend doen. en daarna kan je rustig 10 keer achter elkaar het boutje in en uit draaien. tenminste, als je het hebt over een stuk aluminium met voldoende schroefdraad.

een voorbeeld: ik heb nog niet zo lang geleden een printervoeding gebouwd. daarvoor een voltageregulator op een stuk koellichaam geschroefd, stalen zelftapper in aluminium. die heb ik er echt wel meer dan 10 keer in en uit geschoefd, en het zit nog steeds als de eerste keer.

een stalen schroef 10 keer in een gat in aluminiumplaat schroeven gaat idd moeilijker. maar dat heeft niks met die stalen schroef te maken, het alu is daar gewoon te zacht voor (ook als je alu schroeven gebruikt)
Het heeft dus wel te maken met de stalen BOUT!!! je zegt het zelf... het aluminium is te zacht!! Een aluminium bout zal minder, veel minder "schade" toe brengen.. want de hardheid is hetzelfde (als je dezelfde legering gebruikt...)

• Mark_Oostdam
  • Niet online
hmm om ff te reageren op mensen die schroefgaten willen gaan tappen in plexy... ik wens jullie dus heel veel suc6.
Volgens mij is plexy veel te hard om er draad in te tappen (het gaat denk ik breken, het is al zelfs al best lastig om draad te tappen in PVC) , maar als het toch lukt wil ik het wel graag weten :D

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Ik heb met kit gedaan. Ook nog met 2 componentenlijm. Hij lekt nou onder nog heel iets. daar moet ik nog even wat aan doen.

Dit geheel zit als raamreservoir in me pc :)

specs

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

er is natuurlijk een mogelijke oplossing... je kan natuurlijk moertjes in je plexiglas lijmen en zo de boutjes vanszetten...

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:14

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mark_Oostdam schreef op 12 augustus 2002 @ 18:24:
hmm om ff te reageren op mensen die schroefgaten willen gaan tappen in plexy... ik wens jullie dus heel veel suc6.
Volgens mij is plexy veel te hard om er draad in te tappen (het gaat denk ik breken, het is al zelfs al best lastig om draad te tappen in PVC) , maar als het toch lukt wil ik het wel graag weten :D
Gaat echt prima, mits je het goed doet (zo'n tapsetje met drie stuks gebruiken)

Ik heb dit door iemand live zien doen, heel rustig en met snij-olie.

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

sebastius schreef op 12 augustus 2002 @ 19:05:
[...]

Gaat echt prima, mits je het goed doet (zo'n tapsetje met drie stuks gebruiken)

Ik heb dit door iemand live zien doen, heel rustig en met snij-olie.
ik zie het probleem ook niet..... gewoon heel rustig doen, nisk forceren.... en ook het schroeven van de boutjes ook heel rustig doen!
Maar zoals ik al zei kan je ook inserts gebruiken.. kan je naar harten lust de buotje slos en vast draaien!!

• Mark_Oostdam
  • Niet online
ok dan ligt het aan mij :D ik doe zulke dingen ook niet vaak en het zal dus mijn gemis aan ervaring zijn waarom ik denk dat het moeilijk is (klop deze zin?)

weet iemand BTW waar je acetone kan halen (dan bedoel ik niet de nagellak remover want dat is niet puur)
ken dat bij de karwij? of kan ik dat wel vergeten.. ik kan me namelijk niet herinneren dat ik het daar ooit heb niet staan tussen de wasbenzine en thinner.

• aatos
Macadoshis schreef op 11 augustus 2002 @ 21:57:
[...]

Het heeft dus wel te maken met de stalen BOUT!!! je zegt het zelf... het aluminium is te zacht!! Een aluminium bout zal minder, veel minder "schade" toe brengen.. want de hardheid is hetzelfde (als je dezelfde legering gebruikt...)
zucht..

als je een stuk alu hebt met genoeg schroefdraad, die netjes is getapt zoals het hoort, dan moet je daar met minieme schade een boutje in kunnen draaien zovaak als je wilt. of dat nou van staal, alu, diamant of plastic is. puur door het erin draaien van een boutje hoort het materiaal niet (merkbaar) te slijten.

een plaat alu met een gat erin is niet dik genoeg om genoeg schroefdraad te hebben. daarom zal het altijd gaan vervormen met een boutje. tenzij je plastic neemt ofzo, dan gaat je boutje aan gort.

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

aatos schreef op 12 augustus 2002 @ 21:08:
[...]

zucht..

als je een stuk alu hebt met genoeg schroefdraad, die netjes is getapt zoals het hoort, dan moet je daar met minieme schade een boutje in kunnen draaien zovaak als je wilt. of dat nou van staal, alu, diamant of plastic is. puur door het erin draaien van een boutje hoort het materiaal niet (merkbaar) te slijten.

een plaat alu met een gat erin is niet dik genoeg om genoeg schroefdraad te hebben. daarom zal het altijd gaan vervormen met een boutje. tenzij je plastic neemt ofzo, dan gaat je boutje aan gort.
Laten we er maar overop houden vindt je niet? Deze discussie gaat geen oplossing bieden.....

Verwijderd

Mark_Oostdam schreef op 12 augustus 2002 @ 18:24:
Ehm, ooit 6x M1.2 getapt in een plaatje plexiglas van 2mm, het gaat goed, vooral idd snijolie gebruiken (Koffie is trouwens goede vervanger, ook lampolie werkt).

Verwijderd

Kortom:
- Je kan het lijmen met zelfgemaakte lijm..door het plexi in aceton op te lossen...
- Chloroform kan je ook gebruiken...MAAR je komt er moeilijk aan...als je er goed aan ruikt ga je echt van je stokkie af EN het is ook nog kankerverwekkend
- Ook kan je het met schroefjes in elkaar draaien!

edit:

Klein schopje ... maar ik von het toch wel belangrijk...aangezien ik bij me nieuwe project [rml][ CM] [ WC] Begonnuh met nieuwe CaseMod [ IDEE][/rml] hier ook gebruik van ga maken ... en ik denk dat meer mensen dit nog wel interesseert!

Verwijderd

Ik ben afgelopen weekend ook bezig geweest met plexi glas verlijmen, dit heb ik in het verleden al met veel verschillende soorten lijm geprobeerd.
Zoals Hard Plastic lijm, Combi 2K lijm, Montagekit en dergelijk maar ik heb nu denk ik eindelijk een oplossing gevonden.

Ik heb voor het verlijmen Elastofill gebruikt van Mathys, op de verpakking staat verder: Acrylaatpasta en blijvend elastisch. Het is dus eigenlijk gewoon een kit, die redelijk transparant opdroogt. En na droging zit het echt muurvast, sterk en elastisch.

Meer info: http://www.mathys.be/en/products/repairs/index.html

Verwijderd

Zal ik een handeltje beginnen voor jullie? Ik kan onbeperkt ACETON en CHLOROFORM leveren.
Dit vervoeren wij namelijk regelmatig per schip. (lees per 1500 Ton).
Ik zal later hier even checken of er een markt voor is...

Verwijderd

doe niet moeilijk en gebruik dubbelzijdige tape

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 13:13:
doe niet moeilijk en gebruik dubbelzijdige tape
doe niet moeilijk en gooi gelijk maar een emmer water in je pc...

aangezien tape zo lek als een mandje is

blup

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 11:08

Twan V

...en er stralend uitzien

De badkuip oplossing van Nederland: Kit!

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• Twynn
  • Laatst online: 17-11 09:20
Mjah, beetje oud topic :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.