Canon EOS 20D - deel 2

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dexter schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:33:
Handig portretlensje bijvoorbeeld. En voor dat geld zo'n lichtsterkte is ook niet verkeerd.
Oke toch maar even halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:32

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:31:
Ik zie ook hier dat iedereen gek is van die 50mm/1.8 maar het lijkt mij niet handig dat je dan niet in en uit kan zoomen ( hij is wel weer lekker licht sterk )
Dat heb je nou eenmaal met primes he :P

Ik heb jaren met een Praktica SLR + 50mm f/1.8 geschoten (meer lenzen had ik niet) en ik heb me altijd perfect kunnen reden daarmee. Nu gebruik ik bij mijn digitale camera's de 50mm iets minder omdat het bereik door de cropfactor niet echt ideaal meer is helaas.
Zou je niet eerst eens bij jezelf nagaan of je de lens wel kan gebruiken, als ik je vorige post lees zie je namelijk het nut van een lichtsterke optisch goede prime namelijk nog niet in.

[ Voor 24% gewijzigd door Beaves op 06-01-2005 14:46 ]

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:31:
Ik zie ook hier dat iedereen gek is van die 50mm/1.8 maar het lijkt mij niet handig dat je dan niet in en uit kan zoomen ( hij is wel weer lekker licht sterk )
Je hebt niet echt een lichtsterkere zoom dan met f/2.8 anders wordt het een beetje onbetaalbaar. Met de 50/1.8II heb je voor erg weinig (sub 100 euro) een lichtsterke, scherpe lens. Het voldoet aan een geheel andere behoefte. :)
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 20:16:
[...]

Ik kan al aardig overweg met de 16-35 al zeg ik het zelf :)

Het is puur een kwestie van een avondje ermee schieten, en dan weet ik wel zo ongeveer wat ik ermee kan. Ik zie eerlijk gezegd weinig nut erin om eerst te wennen aan de 16-35. Zoveel anders kwa werking is het niet met de 24-70 ?

Heb al een flitser ja. 580EX :) Moet alleen nog een omnibounce kapje ervoor halen.
Het gaat mij niet om wennen aan de lens, maar wel om dat je kijkt naar of je de range tussen 35 en 70mm veel gebruikt of dat je die eigenlijk nauwelijks gebruikt.
Ik had je al eens aangeraden om een 24-70 (of 28-75) te kopen en een 70-200. Als je nu de 16-35 hebt en je gebruikt het stuk tussen de 35 en 70mm nauwelijks... Dan is de 70-200 echt een betere keuze. :)
Ik let dus indirect een beetje op jouw portemonaiie, waarbij ik kijk naar wat ik nu veel gebruik... En ik blijk toch wel veel met de 17-35+70-200 rond te lopen of met de 15fish+24-70, de 50/1.4 gebruik ik bizar weinig...

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, Ik heb een erg brede smaak kwa foto's al zeg ik het zelf. Ik hou van hele mooie groothoek foto's, maar ook van enorm gezoomde foto's... Paar voorbeeldjes :

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~stingwcw/teaserhq1.jpg

Gemaakt met een 16-35

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~stingwcw/awakenings31dec5.jpg

Gemaakt met een 24-70

Ik vind ze allebei wel iets hebben...

Een 70-200 is me beetje teveel van het goede om zulke foto's te maken. Die foto gemaakt met de 24-70 staat op 52 mm zie ik net. En ik stond er aardig wat van af... Je hebt niet altijd die ruimte :S

1 thing straight, ik heb nog geen een L lens ! Die foto's zijn gemaakt met geleende lenzen ;)
Ik heb op het moment alleen de EF-S 18-55/3.5 en een 50/1.8. En ik gebruik de 50/1.8 beduidend meer dan de kitlens iig omdat ik duidelijk verschil in kwaliteit merk. De 50/1.8 is veel en veel scherper en "voller" kwa kleur (of dat lijkt maar zo :?). En natuurlijk de DOF is erg fijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:56
Wederom mooie foto's _/-\o_
Vind sowieso eigenlijk bijna al die DJ/feest foto's mooi; je hebt al gauw een erg kleurrijk plaatje...

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beaves schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:44:
[...]

Dat heb je nou eenmaal met primes he :P

Ik heb jaren met een Praktica SLR + 50mm f/1.8 geschoten (meer lenzen had ik niet) en ik heb me altijd perfect kunnen reden daarmee. Nu gebruik ik bij mijn digitale camera's de 50mm iets minder omdat het bereik door de cropfactor niet echt ideaal meer is helaas.
[...]

Zou je niet eerst eens bij jezelf nagaan of je de lens wel kan gebruiken, als ik je vorige post lees zie je namelijk het nut van een lichtsterke optisch goede prime namelijk nog niet in.
Voor dat geld en met die lichtsterkte kan ik hem altijd wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 15:34:
Vind sowieso eigenlijk bijna al die DJ/feest foto's mooi; je hebt al gauw een erg kleurrijk plaatje...
Thnx :)

Jammer genoeg krijgen de meeste party foto's wel kritiek over de kleinste dingen. Mensen kunnen over de kleinste dingen gaan zeiken terwijl ze zelf nog nooit op een feest hebben gefotografeert en dus niet weten hoe moeilijk het wel niet kan wezen :)

Gelukkig valt dat hier wel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Ach ja, zeiken is makkelijk...
Trek die muziek slecht, dus de kans dat ik d'r zelf ooit een poging zal wagen in kleeeeein....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn zoveel verschillende feesten met zoveel verschillende stijlen. Het is bijna onmogelijk dat er geen een feest bestaat waar je de muziek niet goed vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
matthijst schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 15:34:
Waarom is "iedereen" zo bezeten van partyfotografie eigenlijk? Het lijkt bij sommige mensen een heilige graal te zijn als ze met een DSLR op een party kunnen (mogen) schieten...

Niet dat het erg is, maar het is totaal niet mijn stijl/omgeving enzovoorts, daar waar dit wel voor anderen geldt. Ik vind het alleen een beetje vreemd dat het voor _zoveel_ mensen lijkt te gelden; bijna alsof je op parties "moet" schieten om "erbij te horen'...

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 06-01-2005 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26

mjl

Ugh

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 17:28:
[...]

Thnx :)

Jammer genoeg krijgen de meeste party foto's wel kritiek over de kleinste dingen. Mensen kunnen over de kleinste dingen gaan zeiken terwijl ze zelf nog nooit op een feest hebben gefotografeert en dus niet weten hoe moeilijk het wel niet kan wezen :)

Gelukkig valt dat hier wel mee ;)
In princiepe kun je bij elke foto/stijl wel iets vinden om over te zeiken praten, heus niet alleen bij party fotografie....
Katsunami schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 19:00:
[...]

Waarom is "iedereen" zo bezeten van partyfotografie eigenlijk? Het lijkt bij sommige mensen een heilige graal te zijn als ze met een DSLR op een party kunnen (mogen) schieten...

Niet dat het erg is, maar het is totaal niet mijn stijl/omgeving enzovoorts, daar waar dit wel voor anderen geldt. Ik vind het alleen een beetje vreemd dat het voor _zoveel_ mensen lijkt te gelden; bijna alsof je op parties "moet" schieten om "erbij te horen'...
Ik geloof dat er hier gewoon toevallig een paar party kiek-ers rondlopen, en wellicht werkt het aanstekelijk. Mij lijkt me een sessie over digtale portret fotografie wel wat, kunnen we daar eens wat over leren, iemand ?

[ Voor 43% gewijzigd door mjl op 06-01-2005 19:07 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 10:34

Dexter

d((o_o))b

mjl schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 19:06:
[...]

In princiepe kun je bij elke foto/stijl wel iets vinden om over te zeiken praten, heus niet alleen bij party fotografie....

[...]

Ik geloof dat er hier gewoon toevallig een paar party kiek-ers rondlopen, en wellicht werkt het aanstekelijk. Mij lijkt me een sessie over digtale portret fotografie wel wat, kunnen we daar eens wat over leren, iemand ?
* Dexter agrees. Ik zelf fotografeer nooit op feesten maar (vanuit mijn studie en interesse) wel heel veel architectuur. Dat heeft ook weer zo zijn eigen karakteristieken. Net zoals de genoemde portretfotografie.

Ben ook wel benieuwd wat de andere 20d bezitters hier vooral als fotografie-subject hebben.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verschilt. Het gene waar ik op het moment het meest actief mee ben is voorstelling fotograferen. Ik wil bij een fotoclub gaan om de fotografie met een wat breder perspectief te gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 17:02

-Stef-

Slainthe!

[...]

Dat "iedereen" valt reuze mee hoor, alleen is het bij partyfotografie verdomd moeilijk fotograferen vanwege het (weinige) licht. Vandaar dat de kwaliteiten van een objectief, met name lichtsterkte, juist bij die tak van sport, naar voren komen.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

-Stef- schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 19:29:
[...]

Dat "iedereen" valt reuze mee hoor, alleen is het bij partyfotografie verdomd moeilijk fotograferen vanwege het (weinige) licht. Vandaar dat de kwaliteiten van een objectief, met name lichtsterkte, juist bij die tak van sport, naar voren komen.
En in mijn geval is vooral de groothoek een belangrijk onderdeel van de equipment. Dus op zich ben ik nog niet eens zo heel ontevreden met de 18mm 3.5 van de kitlens. Maar beter kan altijd maar dat is nu vooral sparen. En ik wil als ik binnen fotografeer nooit flitsen. Dus dat is of zoeken naar een lichtsterker objectief of gewoon statief meenemen (maar dat is voor partyfotografie bijvoorbeeld minder interessant, want langere sluitertijden zijn daar geen oplossing).

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Tja, Ik begrijp wat je bedoeld... Zie aardig wat 300Dtjes soms rond lopen op feesten met een standaard kitlens, en op vol automatisch schieten ook nog... Niet dat iedereen meteen een wannabe is, maar sommige dus zeker wel :)

Daarnaast is op een feest fotograferen gewoon een hele leuke tak om te doen. Iedere keer als je een leuke shot krijgt, krijg je zelf ook een shot. Van aderaline welteverstaan :)
mjl schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 19:06:
[...]

Daar heb je gelijk in. Maar ik vind het erg jammer dat er ook mensen tussen zitten die dus zeiken over een bepaalde foto omdat hij niet geheel in compositie is bijv. maar vervolgens niets van hun kant laten zien in dezelfde tak. In mijn mening is partyfotografie een van de moeilijkste takken, alles beweegt, en blijft ook bewegen. Daardoor moet je constant "on the flow" weer nieuwe dingen bedenken. Bij "normale" fotografie heb je die kans niet. Je kunt niet eventjes een tripodje neer zetten, en rustig bedenken wat je kan gaan doen...
Hoge sluitertijden kun je iig in de meeste gevallen mooi vergeten. Tenzij er een tribune oid staat, en dan gewoon zorgen dat niemand bij je kan komen :P
-Stef- schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 19:29:
[...]

Juist! Je kunt gewoon bijna niets met een diafragma van groter dan F/2.8. Of je zult de sluitertijden/iso waarden omhoog moeten schroeven, en dat gaat weer ten koste van je kwaliteit jammer genoeg... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Wat anderen met hun 20D doen?
Ik heb 'm gekocht om drie redenen:
- vind het leuk om foto's te maken (vakantie, dierentuin, klein neefje/nichtje dat soort spul) en vind het leuk om te klooien met Photoshop, dus postprocessen vind ik niet erg...
- had een Sony P9 en da's 3x niks qua ruis :X
en merk nu pas hoe ongenadig kut het is als je op die knop drukt, maar je hoort geen [klik], omdat dat ding zo sloooooom is
- hou van gadgets en heb op zich dan ook wel weer zoiets dat ik, als ik iets koop ook wel graag meteen het "topmodel" koop (binnen grenzen, en mijn grens was 300D of 20D)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Maar er zal ook altijd blijven gelden...al heb je nog zoveel knaken uitgegeven aan app...je moet er ook het oog voor hebben. Want anders wordt het nog steeds niks. En mensen met eenvoudige cams (ook de 300d-er met kitlens) kunnen soms verbazingwekkende dingen met hun gear doen.

Maar los van dat alles...fotografie rules en blijft heel boeiend imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03 00:06
[b][message=22510932,noline]In mijn mening is partyfotografie een van de moeilijkste takken, alles beweegt, en blijft ook bewegen. Daardoor moet je constant "on the flow" weer nieuwe dingen bedenken. Bij "normale" fotografie heb je die kans niet. Je kunt niet eventjes een tripodje neer zetten, en rustig bedenken wat je kan gaan doen...
Hoge sluitertijden kun je iig in de meeste gevallen mooi vergeten. Tenzij er een tribune oid staat, en dan gewoon zorgen dat niemand bij je kan komen :P
En wat dacht je van het fotograferen van dieren in het wild, zoals vogels? Ik noem maar even wat. Die zijn wat onvoorspelbaarder dan mensen..

Zo heeft elke soort fotografie in mijn ogen zijn eigen uitdaging...

[ Voor 24% gewijzigd door agiessen op 06-01-2005 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:50

amphora

Websites & Fotografie

agiessen schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 20:35:
[...]

En wat dacht je van het fotograferen van dieren in het wild, zoals vogels? Ik noem maar even wat. Die zijn wat onvoorspelbaarder dan mensen..

Daar heb je alleen maar een vogel die niet stil wilt zitten. Op feesten is er veel meer waar je rekening mee moet houden. Vooral belichting.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Maar er zal ook altijd blijven gelden...al heb je nog zoveel knaken uitgegeven aan app...je moet er ook het oog voor hebben. Want anders wordt het nog steeds niks. En mensen met eenvoudige cams (ook de 300d-er met kitlens) kunnen soms verbazingwekkende dingen met hun gear doen.
Maar los van dat alles...fotografie rules en blijft heel boeiend imho.
Uiteraard, ik zeg ook niet dat een 300D een slechte camera is, integendeel!
Mijn probleem is alleen dat ik zo'n eikel ben die de 20D wil hebben omdat die net iets nieuwer is en meer functies heeft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

agiessen schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 20:35:
[...]

Mensen foto's zijn dan ook niet het moeilijkste ;)

Dat is gewoon even een leuke hoek zoeken, instellingen goed zetten en flitsen maar.

Desondanks heb ik wel respect voor de mensen die heel mooi wildleven op de foto kunnen zetten. Ik doe het ze (nog) niet na. iig niet met de lensen die ik nu heb :P
Daarnaast heb je ook wel gelijk. Ieder soort fotografie heeft zo zijn eigen uitdaging. Maar ik kan op het moment geen moeilijkere tak bedenken dan party fotografie..

Als je een technisch correcte foto wilt maken, dan ben je erg lang bezig (of je hebt veel geluk :D). Of je moet aan de VJ's vragen om de lichten zo te laten draaien dat ze symeterisch lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 20:42:
[...]

Uiteraard, ik zeg ook niet dat een 300D een slechte camera is, integendeel!
Mijn probleem is alleen dat ik zo'n eikel ben die de 20D wil hebben omdat die net iets nieuwer is en meer functies heeft 8)7
Ach, Verschil moet er wezen. Sowiesow, Als je eenmaal een 20D of soortgelijk gewend bent, en je gaat terug naar een 300D dan irriteer je je alleen maar dood :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Over dieren gesproken: ik lees steeds over de Sigma (bigma) lens.
Is dat nou echt zo'n fantastische lens om wild mee te schieten? En heeft iemand hier zo'n ding?
Ach, Verschil moet er wezen. Sowiesow, Als je eenmaal een 20D of soortgelijk gewend bent, en je gaat terug naar een 300D dan irriteer je je alleen maar dood :P
Dat vermoedde ik en wilde ik dus voor zijn: beter een camera met een overkill aan mogelijkheden dan een waar je na een half jaar spijt van hebt... Oh ja, die 8MP spraken me ook meer aan, aangezien ik digitaal croppen nogal vaak gebruik.

[ Voor 58% gewijzigd door matthijst op 06-01-2005 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

@matthijst: opmerking was eigenlijk bedoeld als aanvulling/reactie op Raven_, maar jij postte net iets eerder. Is ook zeker geen kritiek of whatsoever op iemand persoonlijk, maar meer algemene opmerking. Mijn broer en pa hebben ook een 300d, ik had er ook een kunnen kopen, maar omdat ik al een 4MP G2 had gehad wilde ik als ik dan toch overging naar DSLR (heb ook vele jaren met analoog gefotografeerd) ook meteen maar een echt goeie (binnen budget). En zo ben ik hier terechtgekomen ;) (hoewel ook in het 300d topic heel interessante stuff gepost wordt!). En iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat ie koopt en wat ie er mee doet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03 00:06
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 20:43:
[...]

Mensen foto's zijn dan ook niet het moeilijkste ;)

Dat is gewoon even een leuke hoek zoeken, instellingen goed zetten en flitsen maar.

Desondanks heb ik wel respect voor de mensen die heel mooi wildleven op de foto kunnen zetten. Ik doe het ze (nog) niet na. iig niet met de lensen die ik nu heb :P
Daarnaast heb je ook wel gelijk. Ieder soort fotografie heeft zo zijn eigen uitdaging. Maar ik kan op het moment geen moeilijkere tak bedenken dan party fotografie..

Als je een technisch correcte foto wilt maken, dan ben je erg lang bezig (of je hebt veel geluk :D). Of je moet aan de VJ's vragen om de lichten zo te laten draaien dat ze symeterisch lopen :P
Het was niet mijn bedoeling een discussie te starten wat het moeilijkste is om te fotograferen. Je geeft aan dat party-pics schieten moeilijk is, maar waarschijnlijk is dat één van de aspecten die je er leuk aan vind, of niet?

Het is volgens mij (o.a.) de uitdaging waardoor we allemaal blijven fotograferen.En de uitdaging heb je overal, bij natuurfotografie, portretten, etc. Zo bedoelde ik het. We kiezen alleen andere onderwerpen om te fotograferen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ieder ze meuG? toch... ;)

Ik denk dat ik mijn 20Deetje maar naar Roosendaal breng. Kunnen ze em remappen. De winkel heeft geen zin is bijna net zover rijden... :(

@ Matthijst, nog bedankt voor het posten bij DPReview. ;) Beetje wijzer van geworden maar mijne is toch fucked helaas.

Nog grip ervaringen mensen? Hij is van alle Kanon sites afgehaald las ik in een forum? Zou een slecht ontwerp zijn? Ik denk dat ik nog even wacht. Hoewel ik er wel heeeel graag 1 wil hebben!... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Ik maak vooral foto's van landschappen, natuur, dieren, voertuigen en architectuur. Mensen boeien me niet zo dus die zet ik er bijna nooit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
@ Matthijst, nog bedankt voor het posten bij DPReview. ;) Beetje wijzer van geworden maar mijne is toch fucked helaas.
Was toch wel nieuwsgierig naar wat "normaal" is, vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 22:08:
Ieder ze meuG? toch... ;)

Ik denk dat ik mijn 20Deetje maar naar Roosendaal breng. Kunnen ze em remappen. De winkel heeft geen zin is bijna net zover rijden... :(

Nog grip ervaringen mensen? Hij is van alle Kanon sites afgehaald las ik in een forum? Zou een slecht ontwerp zijn? Ik denk dat ik nog even wacht. Hoewel ik er wel heeeel graag 1 wil hebben!... ;)
Ben heel benieuwd naar het resultaat van je remapping en hoop dat je hem niet te lang kwijt bent. Zal bij die van mij dat testje ook nog eens runnen...

Ben nog veel benieuwder naar dat grip-verhaal dat je meldt...bron?

[ Voor 4% gewijzigd door Dexter op 06-01-2005 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Niet online
In de specs lijst van de 20d op de nederlandse canon site staat de battery grip nog wel in de extra dingen lijst:

http://www.canon.nl/For_H...EOS_20D/index.asp?specs=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Misschien is het een beetje "ketters" om het in dit topic te gooien, maar ik heb sinds vandaag een 10D+Grip met 2 accu's binnen. (Nieuw, voor nog geen 1100 euro. Duitsland roelt :P) Een 1GB UltraII en Sigma 24-135 f/2.8-4.5 is onderweg. Over 2-2,5 week komt er een Sigma 135-400 f/4.5-5.6 en een 500DGSuperII flitser bij. Wellicht ook nog tussendoor een 50 f/1.8 (Al had ik liever een 85/100mm macroprime; maar die zijn duur :X)

Ik ga de camera gebruiken om "algemeen" te schieten, zoals op evenementen die georganiseerd worden (gewoon in de stad dus, bijvoorbeeld), terwijl ik ook Taekwondo sparring/stijl toernooien doe. Maar, hoofdzakelijk zal ik in dierentuinen en dergelijke schieten omdat ik dat het leukst vind. Ook mensen en modelwerk (buiten, niet in de studio) valt in mijn smaak.

Voor het overgrote deel schiet ik omdat ik dat leuk vind; inclusief het modelwerk. Het komt niet vaak voor dat ik als opdracht schiet. (Nog niet, misschien binnenkort/later, maar het is nu niet mijn primaire doel.)

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 06-01-2005 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 23:24:
Misschien is het een beetje "ketters" om het in dit topic te gooien, maar ik heb sinds vandaag een 10D+Grip met 2 accu's binnen. (Nieuw, voor nog geen 1100 euro. Duitsland roelt :P) Een 1GB UltraII en Sigma 24-135 f/2.8-4.5 is onderweg. Over 2-2,5 week komt er een Sigma 135-400 f/4.5-5.6 en een 500DGSuperII flitser bij. Wellicht ook nog tussendoor een 50 f/1.8 (Al had ik liever een 85/100mm macroprime; maar die zijn duur :X)

Ik ga de camera gebruiken om "algemeen" te schieten, zoals op evenementen die georganiseerd worden (gewoon in de stad dus, bijvoorbeeld), terwijl ik ook Taekwondo sparring/stijl toernooien doe. Maar, hoofdzakelijk zal ik in dierentuinen en dergelijke schieten omdat ik dat het leukst vind. Ook mensen en modelwerk (buiten, niet in de studio) valt in mijn smaak.

Voor het overgrote deel schiet ik omdat ik dat leuk vind; inclusief het modelwerk. Het komt niet vaak voor dat ik als opdracht schiet. (Nog niet, misschien binnenkort/later, maar het is nu niet mijn primaire doel.)
Beter! Niks ketters! ook toffe cam toch! Wel leuke kadootjes die je jezelf zo doet! :P en toffe lenzen. Je had toch al een 20D? of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dexter schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 22:21:
[...]

Ben heel benieuwd naar het resultaat van je remapping en hoop dat je hem niet te lang kwijt bent. Zal bij die van mij dat testje ook nog eens runnen...
Ik hoop het ook niet....;( ik laat et wel weten iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 23:37:

Beter! Niks ketters! ook toffe cam toch! Wel leuke kadootjes die je jezelf zo doet! :P en toffe lenzen. Je had toch al een 20D? of niet.
Yeah right, ik ga een 10D aanschaffen als ik al een 20D heb :+
Nee, ik had de keuze. "Standaard" 20D voor 1349, of een 10D + Grip + Extra accu voor 1068.

Dan weet ik het wel... de D30 -> D60 sprong was erg klein. Meest grote (en eigenlijk enige significante verbetering) was de 6 MPix sensor. D60 -> 10D was een wereldsprong: er zitten écht veel verbeteringen in de 10D tegenover de D60. 10D -> 20D is een "update". Een 20D is een ietjse geüpdate 10D, met als grootste verbetering de 8 MPix sensor.

Ik vind de 20D verbeteringen persoonlijk (voor mij, zeker omdat het mijn 1ste DSLR is) niet de extra sloot geld waard. Ik zou boven op de 20D nog 150 euro voor een grip moeten gooien; dat is dan 450 euro meer. Daarvoor heb ik nu al de 24-135, en een 1GB CF, en nog geld over... met andere woorden: ik vind de 10D "beter" qua prijs/prestatie voor mij. (Simpelweg gezegd: ik heb het extra geld voor de 20D+Grip er niet voor over.) Daarnaast, ik "heb" iets met de 10D; het is de eerste DSLR die ik heb gebruikt, en ik ben er een beetje "op gevallen"; een gevoel dat ik voor de 20D niet heb. (En dat is voor mij belangrijk, vind het vreemd of niet...)

Over een jaar of 2, als de 20D op het punt staat eruit te gaan, haal ik die wel voor een schappelijk bedrag in Duitsland (zoals ik nu met de 10D heb gedaan), of ik sla hem helemal over :P De 10D zou dan een leuke "backup" worden, ofzo; misschien ook leuk als camera voor een eventuele vriendin/vrouw/enz :) Maar dat is nog allemaal toekomstmuziek, eerst een met die 10D aan de slag :P (Al "mag" ik hier natuurlijk geen pics ervan posten :/ Misschien is het de moeite om een "post hier pics van oudere DSLR's" topic te starten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Katsunami schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 00:11:
[...]
Dan weet ik het wel... de D30 -> D60 sprong was erg klein. Meest grote (en eigenlijk enige significante verbetering) was de 6 MPix sensor. D60 -> 10D was een wereldsprong: er zitten écht veel verbeteringen in de 10D tegenover de D60. 10D -> 20D is een "update". Een 20D is een ietjse geüpdate 10D, met als grootste verbetering de 8 MPix sensor.
De wereldsprong van de D60 naar de 10D valt juist wel mee, de 10D is bijna net zo traag met het wegschrijven van foto's, de AF is bijna net zo traag en ze zijn allebei 6Mpixel. De 20D is een grotere sprong, met zaken zoals een veel snellere opstarttijd, snelle AF, 9 AF punten, 8Mpixel sensor en snel met het schrijven en lezen (kan zelfs tegelijk) van foto's. De 20D wordt niet voor niets een kleine 1D-II genoemd door diverse site's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Meer dan prima persoonlijke(!) redenering Katsunami!! (en financieel erg netjes gedaan!!), enneh...dat gevoel iets hebben met een apparaat dat ken ik maar al te goed. Heb het met mijn HiFi, met mijn Pentium Pro plank en proc (ik kan ze niet wegdoen en hij heeft tot voor een maandje 24/7 dienst gedaan). En mijn 20d zal ik voorlopig ook echt niet wegdoen, want in de 2 maandjes dat ik hem nu heb ben ik er al bijzonder gehecht aan geraakt.

Er zijn belangrijker dingen in het leven, maar bepaalde stukjes techniek worden één met de eigenaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
...D60 -> 10D was een wereldsprong: er zitten écht veel verbeteringen in de 10D tegenover de D60...
Ik ben benieuwd wat jij zoveel beter vindt aan de 10D, behalve dan de wat matige autofocus bij mindere lichtomstandigheden (wat weer op te lossen is door een Canon 420ex flitser te gebruiken). De sensor is identiek.

Beeldkwaliteit is na genoeg gelijk. Sterker nog: Er zijn veel mensen die de kleurweergave van de D60 beter vinden dan die van de duurdere Canon dslrs.

De D60 is voor weinig geld tweedehands te koop, dus er blijft meer geld over voor goede, lichtsterke lenzen en die bepalen voor het grootste deel de kwaliteit van de uiteindelijke foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Beaves schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 00:18:
De wereldsprong van de D60 naar de 10D valt juist wel mee, de 10D is bijna net zo traag met het wegschrijven van foto's, de AF is bijna net zo traag en ze zijn allebei 6Mpixel.
Eh? Volgens verschillende sites is de 10D aanmerkelijk sneller met foucssen, en werkt zijn AF in lowlight aanmerkelijk beter dan die van de D60.
De 20D is een grotere sprong, met zaken zoals een veel snellere opstarttijd, snelle AF, 9 AF punten, 8Mpixel sensor en snel met het schrijven en lezen (kan zelfs tegelijk) van foto's.
De snelle opstartijden vind ik persoonlijk altijd larie. De 10D start binnen 2 seconden op hier, dat is meer dan snel genoeg. Ik heb er geen last van, als het binnen de perken blijft; als je je camera nog moet aanzetten als je een "moment' ziet, ben je _altijd_ te laat. De AF... mja, hij is sneller. Maar de snelheidswinst vanaf de D60 -> 10D was groter. De 20D heeft 2 extra AF punten. Handig, maar niet direct een pré. Ik gebruik meestal het middelste, en allemaal tegelijk alleen als ik iets moet tracken. Mijn vorige compact had trouwens 5 AF punten; en dat was ook al genoeg. Trouwens... de 10D heeft 4 AF punten meer dan de D60, wederom een grotere sprong. Schrijven en lezen van foto's gaat met de 20D inderdaad sneller. De 10D is echter voor mij op het moment meer dan snel genoeg.... een voor mij niet per se nodig zijnde verbetering dus.

Ja, de 20D is beter dan de 10D. Op sommige punten is hij aardig veel beter, maar het zijn óf punten waaraan ik me niet stoor, of punten die voor mij niet van belang zijn. De 10D is echter IMHO wél zoveel beter dan de D60, dat ik niet met een D60 zou willen rondlopen als het even kan... het komt allemaal neer op prijs/prestatie-verhouding, en die is op het moment bij de 10D héél erg goed.
De 20D wordt niet voor niets een kleine 1D-II genoemd door diverse site's :)
Net zoals de 10D destijds een Baby-1D werd genoemd ;)
-RenE- schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 00:22:
Ik ben benieuwd wat jij zoveel beter vindt aan de 10D, behalve dan de wat matige autofocus bij mindere lichtomstandigheden (wat weer op te lossen is door een Canon 420ex flitser te gebruiken). De sensor is identiek.
De sensor is niet dezelfde. Het is een nieuwe "stepping", net zoals bij processoren. Leg de D60, de 10D en de 20D eens naast elkaar op verschillende sites.. dan zul je zien dat de D60 -> 10D overgang de meest significante was (in mijn ogen in elk geval).

Maar genoeg over de 10D :) Ik bedoelde te zeggen dat deze camera een mooi, zij het een wat ouder, maar wél véél goedkoper alternatief is als de 20D buiten het budget valt. Zéker als je de camera in Duitsland koopt.

[ Voor 18% gewijzigd door Katsunami op 07-01-2005 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Katsunami schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 02:14:
De snelle opstartijden vind ik persoonlijk altijd larie. De 10D start binnen 2 seconden op hier, dat is meer dan snel genoeg. Ik heb er geen last van, als het binnen de perken blijft; als je je camera nog moet aanzetten als je een "moment' ziet, ben je _altijd_ te laat. De AF... mja, hij is sneller.
Als je een moment ziet je moet de camera nog aanzetten ben je met de 20D wel op tijd, je zet hem aan, brengt de camera naar je oog en klaar. Met 0,2 seconde opstart tijd hoef je niet te wachten. Ik heb met mijn 300D die ook 2-3 seconden nodig heeft foto's gemist, met de 20D in dezelfde omstandigheden niet.

De AF is bij de 20D inderdaad sneller, en niet zo klein beetje ook. Ik heb ook een 300D die hetzelfde binnenwerk heeft en die is merkbaar langzamer met focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Beaves schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 10:35:
[...]

Als je een moment ziet je moet de camera nog aanzetten ben je met de 20D wel op tijd, je zet hem aan, brengt de camera naar je oog en klaar. Met 0,2 seconde opstart tijd hoef je niet te wachten. Ik heb met mijn 300D die ook 2-3 seconden nodig heeft foto's gemist, met de 20D in dezelfde omstandigheden niet.
....
Daarom laat ik mijn camera gewoon de hele dag aanstaan; altijd klaar om te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

:), en dan moet ie natuurlijk niet net leeg zijn op het moment dat je wilt schieten...

Die van mij had laatst ook paar dagen aangestaan (per ongeluk) en toen ik shoot wilde doen was batterij toch wel erg leeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Als je 'm op "on" hebt staan, met als uitschakeltijd 1 minuut, dan zou ie toch tijden standby moeten kunnen staan?
Ding is inderdaad ziekelijk snel; enige wat je nu nog stopt is de snelheid waarmee je de lenscap eraf kunt halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ik heb dan geen 20D (shame on me! :P), maar mijn EOSje start volgens mij ongeveer net zo snel op... Die lenscap ben ik ook langer mee bezig dan dat het duurt om mijn cammy op te starten.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de camera nooit uit staan. Ik heb nog niet gemerkt dat het energie kost. Ideaal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

agiessen schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:10:
[...]

Het was niet mijn bedoeling een discussie te starten wat het moeilijkste is om te fotograferen. Je geeft aan dat party-pics schieten moeilijk is, maar waarschijnlijk is dat één van de aspecten die je er leuk aan vind, of niet?

Het is volgens mij (o.a.) de uitdaging waardoor we allemaal blijven fotograferen.En de uitdaging heb je overal, bij natuurfotografie, portretten, etc. Zo bedoelde ik het. We kiezen alleen andere onderwerpen om te fotograferen...
Ben het totaal eens met je post hoor! :) Daarnaast zal ik er ook niet over door gaan, heeft weinig nut, iedere fotograaf weet zelf ook wel hoe hun eigen tak in mekaar zit ;)

Ik zet zelf altijd de cam uit als ik hem even niet gebruik. Ik vind het erg irritant om telkens de ontspan knop in te drukken. En ik ben toch al gewend om hem constant aan en uit te zetten. Weet dat het niet zoveel energie kost maar toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

agiessen schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:10:
[...]

Als ik het even op mijzelf mag betrekken: Ik vind fotografie op feesten, concerten e.d. juist leuk omdat het inderdaad niet standaard is, omdat er eigenlijk niemand is die wil vertellen hoe het precies moet en omdat je jezelf continue blijft uitdagen. Nu merk ik wel dat ik de laatste tijd telkens vaker geen zin heb om te schieten, dat ik geen zin heb in de 100+dB om mijn oren en in het immer zeurende publiek 'foto, fotoowww!!!!11'. Daarom doe ik een stapje terug, of eigenlijk maak ik mijn werk wat nauwer: ik werk nog maar voor 1 organisatie en voor een beperkt aantal DJ's, waarnaast ik tijd maak voor de dingen die ik leuk vind om te doen qua fotograferen.

De moeilijkheid van het fotograferen op feesten zit hem dus niet alleen in het licht (hoewel dat al een crime is), maar ook in het kunnen maken van een compositie waarbij nagenoeg alles in continue beweging is en je eigenlijk altijd met te weinig licht lijkt te werken. Waarnaast het publiek heel overheersend kan zijn, de DJ niet wil meewerken en de druk om te presteren soms heel groot is. Die combinatie kan killing zijn voor velen.
Ik denk dat een deel van de uitdaging is om precies dat te zien dat andere niet zien, waarbij elk type fotografie zijn eigen kenmerken heeft. Zo wil je bij portretwerk eigenlijk een soort weergave van het innerlijk neerzetten, of juist niet. Bij natuurfotografie is kleurgebruik en compositie van belang, maar ook geduld en een oog voor detail. Als ik daarnaast kijk naar sommige 'small arts photographers', dan zie ik dat die daadwerkelijk alles perfect moeten vastleggen wil net die foto goed uitpakken; daarom ook dat er dit soort fotografen zijn die na 3 jaar nog geen 5000 foto's met hun toestel hebben gemaakt...

Ieder vind zijn uitdaging ergens anders, wat voor de een moeilijk is, is voor de ander een tweede natuur, waar de een met name met compositie werkt, kan een ander met name met details bezig zijn of met emotie; dat is het mooie in mijn ogen! Al die facetten en niemand die ze allemaal perfect beheerst.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Katsunami schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 23:24:

Mischien is de EF50 f/2.5 Compact Macro dan wat voor je, iets betaalbaarder dan de 85/100 Macro...

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjl schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:02:
[...]

Mischien is de EF50 f/2.5 Compact Macro dan wat voor je, iets betaalbaarder dan de 85/100 Macro...
Heb net de tamron 28-70/2.8 besteld komt overal wel goed uit de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Laatst online: 23:50

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 21:32:
[...]

Heb net de tamron 28-70/2.8 besteld komt overal wel goed uit de bus.
Wat heeft dat met een macro lens te maken?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
mjl schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:02:
Is er niet iets als een 85mm f/4.0 ofzo, of wil ik weer iets dat niet bestaat? Wat betreft macro gebruik je toch de grotere diafragma's niet omdat je dan te weinig scherptediepte hebt. Voor portretten voldoet f/4.0 ook goed genoeg voor mij :)

Een "gewone" 50 1/8 is denk ik vooir mij verspilling. Ik kan tot nu toe maar 1 situatie uit mijn verleden ophalen waar ik dacht "had ik maar een 1.8 ofzo." Een 85 f/4 Macro, of of 50 f/2.8 Macro zouden voor mij het best voldoen, en dan tegen de prijs van de 50 f/1.8 mk2 ... maar dat ben ik nog niet tegengekomen.

edit: wellicht dit maar eens in het centrale objectieventopic gooien... zal daar beter staan :)

[ Voor 62% gewijzigd door Katsunami op 10-01-2005 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amphora schreef op maandag 10 januari 2005 @ 21:41:
[...]

Wat heeft dat met een macro lens te maken?
Ik reageerde eigenlijk op zijn lensen verhaal.( quote te laat )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Katsunami schreef op maandag 10 januari 2005 @ 23:22:
[...]

Is er niet iets als een 85mm f/4.0 ofzo, of wil ik weer iets dat niet bestaat? Wat betreft macro gebruik je toch de grotere diafragma's niet omdat je dan te weinig scherptediepte hebt. Voor portretten voldoet f/4.0 ook goed genoeg voor mij :)

Een "gewone" 50 1/8 is denk ik vooir mij verspilling. Ik kan tot nu toe maar 1 situatie uit mijn verleden ophalen waar ik dacht "had ik maar een 1.8 ofzo." Een 85 f/4 Macro, of of 50 f/2.8 Macro zouden voor mij het best voldoen, en dan tegen de prijs van de 50 f/1.8 mk2 ... maar dat ben ik nog niet tegengekomen.

edit: wellicht dit maar eens in het centrale objectieventopic gooien... zal daar beter staan :)
Voor de prijs van een EF50 MKII kun je een goede Macro lens van Canon vergeten ...

Huidig assortiment Macro lenzen (Canon): http://www.usa.canon.com/...s/lineup/macro/index.html

EF 50 f/2.5 CM, EF50*0.14=70 (EF50 f/2.5CM + Life size converter), MP-E 65 f2.8 (alleen voor MAcro geschikt, staat er 1 op markplaats of fotoapparatuur 2dehands te koop geloof ik), EF 100 f/2.8 USM en de EF 180 f/3.5L USM; EF180*1.4=252 (+EF1.4x) en EF180*2=360 (+EF2x)

[ Voor 4% gewijzigd door mjl op 11-01-2005 11:06 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

Nou ben ik een aardige techniek no-know maar het verschil D60 -> 10D is IMO veeeel kleiner dan het verschil 10D -> 20D.
De AF van de 20D is stuk-ken beter en overige features zoals RAW en jpg tegelijk, instelbare WB, WB bracketing, maken het toch ook wel een interessante upgrade.
Zelf heb ik iig nooit het nut gezien om m'n D60 weg te doen voor een 10D.... en nu ik m'n D60 heb verruild voor een 20D maak ik een regelrechte cultuurschok mee :)
Ik durf voorzichtig te zeggen dat ie de S2 overtreft.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hangloozz schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:13:
Nou ben ik een aardige techniek no-know maar het verschil D60 -> 10D is IMO veeeel kleiner dan het verschil 10D -> 20D.
De AF van de 20D is stuk-ken beter en overige features zoals RAW en jpg tegelijk, instelbare WB, WB bracketing, maken het toch ook wel een interessante upgrade.
RAW/JPG heeft de 10D ook; al zij het in één bestand. WB Bracketing heeft-ie ook, en een custom instelbare WB heeft-ie ook al. (Al kun je hem niet finetunen naar rood/blauw.) Ik denk dat het verschil tussen de D60 -> 10D wellicht kleiner is dan ik denk, maar dat het verschil tussen de 10D en 20D kleiner is dan de 20D houders zouden willen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Katsunami schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 12:34:
[...]
RAW/JPG heeft de 10D ook; al zij het in één bestand. WB Bracketing heeft-ie ook, en een custom instelbare WB heeft-ie ook al. (Al kun je hem niet finetunen naar rood/blauw.) Ik denk dat het verschil tussen de D60 -> 10D wellicht kleiner is dan ik denk, maar dat het verschil tussen de 10D en 20D kleiner is dan de 20D houders zouden willen :+
RAW/JPG in een bestand is klote, dat heeft de 300D ook en dat is echt niet fijn werken. Twee losse bestanden werkt zo veel fijner (je kan even snel previewen zonder dat je een RAW converter hoeft op te starten bijvoorbeeld) en je bespaard ruimte doordat je alleen het RAW bestand hebt zonder een eventueel bijgevoegd JPEG bestand.

Het verschil tussen de 10D en de 20D is op papier en kwa specs misschien klein, maar als ik zie hoeveel minder ruis de 20D heeft en hoeveel sneller die is (niet alleen kwa AF maar zeker ook kwa bediening) dan is de stap tussen de 10D en de 20D zeker net zo groot als de stap vanaf de D60 naar de 10D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Katsunami schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 12:34:
[...]
ja dan heeft de D60 ook al RAW en jpg ;)

Maar goed, het boiet mij eigenlijk voor geen meter hoe groot het verschil is in meters; de 20D is voor mij een enorme upgrade en ik merk dat m'n creativiteit weer een stapje uitgebreidt kan worden, en da's voor mij het belangrijkst :)

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 14-09 09:27
maakt er hier ook iemand gebruik van die 100 mbyte webspace die je van Canon "krijgt" ?

Helaas, geen postbode vandaag, wel een verzendbevestiging & track/trace nummer.
Alleen ben ik morgen precies op het andere kantoor als waar m'n pakje binnen gaat komen :(

[ Voor 53% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 11-01-2005 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
Hangloozz schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 13:39:
[...]

ja dan heeft de D60 ook al RAW en jpg ;)

Maar goed, het boiet mij eigenlijk voor geen meter hoe groot het verschil is in meters; de 20D is voor mij een enorme upgrade en ik merk dat m'n creativiteit weer een stapje uitgebreidt kan worden, en da's voor mij het belangrijkst :)
Creatief zijn is een talent, dus ik denk niet dat technische middelen je creativiteit een boost geven >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik persoonlijk ben vooral blij met 'praktijk specs' om ze zo maar even te noemen. ;) Dus wat je gelijk merkt. Dat is bij mij vooral snelheid en de buffer, hoe snel die paraat is, AF en plaats van de knoppen, instelmogelijkheden etc. Alle millimeter technische vooruitgangen zijn voor mij wat minder belangrijk omdat je daar wat minder vaak mee te maken hebt.

Voorlopig moet ik em wel naar Etbass brengen om te laten remappen... :( Poenanie zooi! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Ja, ik gebruik die 100MB webspace, tenminste, ik heb me aangemeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 18:06:
maakt er hier ook iemand gebruik van die 100 mbyte webspace die je van Canon "krijgt" ?

Helaas, geen postbode vandaag, wel een verzendbevestiging & track/trace nummer.
Alleen ben ik morgen precies op het andere kantoor als waar m'n pakje binnen gaat komen :(
Ik heb de 100MB ook maar ik gebruik het niet... Die extra features is allemaal onzin, domme plaatjes en geluidjes voor je cam... Lijkt me leuk een echt sluitergeluid op de 20D :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

-RenE- schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 18:14:
[...]

Creatief zijn is een talent, dus ik denk niet dat technische middelen je creativiteit een boost geven >:)
Maar als je dat talent hebt en het wordt beperkt door de technische middelen? :)
Met m'n eerste digicammetje (een Sony P1) kon ik niet langer belichten dan een halve seconde, da's al een aardige creativiteitsgrens...

Zulke dingen kon ik toen niet maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.hanglooz.nl/photos/digitaal/nightshots/IMG_0100_edit.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hanglooz.nl/photos/digitaal/pano/pano_mullerpier_070104_s.jpg

En de 20D heeft een heerlijk fijngevoelig AF-systeem wat ook in het schemerlicht bijzonder goed werkt en dat schept ook weer mogelijkheden.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Mooie foto's :)
Kom zelf ook van een Sony P-serie, gewoon schitterend wat de 20D met weinig licht nog kan!
Ook hoge ISO icm. korte sluitertijd ziet er nog erg goed uit (pas ISO3200 foto op a4 geprint om te testen, meesterlijk)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
zo, de postbode is geweest, helaas zit ik 60 km verderop en kom vandaag niet meer op die locatie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Laatst online: 14-09 13:50
Hmm, vanmiddag met mooi weer flink wat foto's lopen schieten op f/14 en kleiner. Blijkt dat ik nu al troep op m'n sensor heb zitten :( En dat na een week al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
offtopic:
Ik wou dat ik hier verstand van had. Lijkt me heerlijk om zo'n C(K)anon te hebben en er dan ook nog iets vets mee te kunnen doen...

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Domus: lees door te topics heen. Schrijf de termen en belangrijke woorden op... en ga googlen, koop een boek, en lees je in. Als het je wat lijkt, haal je een camera. Vroeger heb ik wel gefotografeerd met het spul van mijn oom, zonder er echt iets vanaf te weten (auto roelt :P :X), maar een maand of 8-9 geleden werd mijn interesse opnieuw gewekt. En goed ook... ik ben toen begonnen met een compact, en nu zit ik op een 10D+Grip+24-135mm lens, met een flitser en fikse telelens+monopod in de aantocht. Een jaar geleden wist ik ook nog niets van fotografie, en nu komen mensen die al veel langer "bezig" zijn naar mij toe voor extra uitleg... simpelweg omdat mijn foto's langzaamaan beter worden dan die van henzelf.

Dat komt niet omdat ik zó geweldig heilig goed ben, maar gewoon omdat ik leren blijf, en "die anderen" er maar op los schieten en blij zijn als er een leuke foto tussen zit. (En ja, dat zijn mensen die moesten en zouden een 300D hebben omdat compacts de moeite niet waard waren. Een 300D onbeperkt met de kitlens gebruiken is jezelf beperken; koop dan beter een Dimage A1 of zelfs een Canon A80.... IMHO. Meer waar voor je geld in dat geval.)

Inlezen is alles, kennis is macht, en dan moet je die kennis zo goed mogelijk in de praktijk proberen toe te passen. Mij lukt het ook niet altijd (vaker niet dan wel), ik schiet ook (weer) genoeg crap omdat ik mijn nieuwe camera+lens combo nog niet goed ken, maar het wordt wel weer beter en goed omdat ik weet wat er goed en/of fout gaat. Dat weet ik omdat ik heb zitten lezen, kijken naar goede foto's en hoe ze genomen zijn, en omdat ik heb zitten experimenteren. Keniss komt niet zomaar automatisch aanvliegen.

[ Voor 46% gewijzigd door Katsunami op 13-01-2005 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
Katsunami schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 01:47:
Domus: lees door te topics heen. Schrijf de termen en belangrijke woorden op... en ga googlen, koop een boek, en lees je in. Als het je wat lijkt, haal je een camera. Vroeger heb ik wel gefotografeerd met het spul van mijn oom, zonder er echt iets vanaf te weten (auto roelt :P :X), maar een maand of 8-9 geleden werd mijn interesse opnieuw gewekt. En goed ook... ik ben toen begonnen met een compact, en nu zit ik op een 10D+Grip+24-135mm lens, met een flitser en fikse telelens+monopod in de aantocht. Een jaar geleden wist ik ook nog niets van fotografie, en nu komen mensen die al veel langer "bezig" zijn naar mij toe voor extra uitleg... simpelweg omdat mijn foto's langzaamaan beter worden dan die van henzelf.

Dat komt niet omdat ik zó geweldig heilig goed ben, maar gewoon omdat ik leren blijf, en "die anderen" er maar op los schieten en blij zijn als er een leuke foto tussen zit. (En ja, dat zijn mensen die moesten en zouden een 300D hebben omdat compacts de moeite niet waard waren. Een 300D onbeperkt met de kitlens gebruiken is jezelf beperken; koop dan beter een Dimage A1 of zelfs een Canon A80.... IMHO. Meer waar voor je geld in dat geval.)

Inlezen is alles, kennis is macht, en dan moet je die kennis zo goed mogelijk in de praktijk proberen toe te passen. Mij lukt het ook niet altijd (vaker niet dan wel), ik schiet ook (weer) genoeg crap omdat ik mijn nieuwe camera+lens combo nog niet goed ken, maar het wordt wel weer beter en goed omdat ik weet wat er goed en/of fout gaat. Dat weet ik omdat ik heb zitten lezen, kijken naar goede foto's en hoe ze genomen zijn, en omdat ik heb zitten experimenteren. Keniss komt niet zomaar automatisch aanvliegen.
Nou ik heb dus een Fuji S3500 gekocht. Wel een plastic body, maar ben er een beetje mee aan het vogelen. Idd wel erg leuk om te zien dat sommige foto's inderdaad beter worden.

Ik hou ook gewoon stug vol :)

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds wanneer gaan we onszelf hier de hemel inprijzen? :(

Daarnaast heb je in korte tijd veel geleerd, maar ga je nu pas echt beginnen met fotograferen, dus een beetje pas op de plaats mag wel. Ok, je hebt je ingelezen in de aspecten van de fotografie die JIJ interessant vind, maar heb je ook kennis van de andere aspecten van de fotografie?

Mara goed, het gaat er hier niet om om je neer te sabelen. Leren doe je door referentie te hebben en met name kritiek te krijgen op je foto's. Dit doe je door er met vrienden, collega's of familie over te praten die een beetje kijk hebben op fotografie. Kijk goed nar je foto's en benoem wat je er niet goed aan vind. Wil je een wat gefundeerdere mening? Zet dan eens foto's op fotosites waar men je foto kan beoordelen. Op die manier leer je fotograferen, en niet door een boekje te lezen (hoewel dat wel heel veel bijdraagt aan wat basiskenmerken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 11:06:

Daarnaast heb je in korte tijd veel geleerd, maar ga je nu pas echt beginnen met fotograferen, dus een beetje pas op de plaats mag wel. Ok, je hebt je ingelezen in de aspecten van de fotografie die JIJ interessant vind, maar heb je ook kennis van de andere aspecten van de fotografie?

Mara goed, het gaat er hier niet om om je neer te sabelen. Leren doe je door referentie te hebben en met name kritiek te krijgen op je foto's. Dit doe je door er met vrienden, collega's of familie over te praten die een beetje kijk hebben op fotografie. Kijk goed nar je foto's en benoem wat je er niet goed aan vind. Wil je een wat gefundeerdere mening? Zet dan eens foto's op fotosites waar men je foto kan beoordelen. Op die manier leer je fotograferen, en niet door een boekje te lezen (hoewel dat wel heel veel bijdraagt aan wat basiskenmerken).
Lezen is leuk inderdaad maar ik denk vooral aan, aldoende leert men! >:)

En Katsumi; je bent heerlijk bescheiden!... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Zo, zojuist m'n 20d binnengekregen en m'n tamron 28-75 d'r op geschroefd. Wat een verschil met m'n fuji (1.2 mpix ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens aan het gaat goed met de nieuwe cams. Nu nog even een ondertiteltje erbij zodat iedereen kan zien welke apparatuur je hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Jammer dat je exif is getrashed, ik ben benieuwd naar de focuslengte.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 12:23:
Kijk eens aan het gaat goed met de nieuwe cams. Nu nog even een ondertiteltje erbij zodat iedereen kan zien welke apparatuur je hebt :P
It's not what you've got, it's what you do with it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

twixx schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 12:29:
[...]

Lekker stitchen en dan boeit focuslengte al heel stuk minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
zo dan ;) ik moet zeggen dat ik de kwaliteitsverbering tov die 1.2 mpixel wel zie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 12:23:
Ik had dat, maar dat werd door sommige mensen als opscheppen beschouwd :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

twixx schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 12:29:
[...]

De pano is gestitched uit 12 foto's gemaakt met de 20D en een Canon 17-35 F2.8.
Getallen: 17mm, 10sec, F5.6, 100ISO, Small-JPG.

EXIF wordt getrashed als ik ze opsla via Save for Web, maar het boeit mij niet zo.
De EXIF is voor jezelf handig om iets terug te zoeken als je bezig bent met experimentjes maar ik heb nog NOOIT de EXIF van iemand anders na gekeken om belichtingsspecs oid uit te lezen. Nou, misschien een enkele keer om te kijken of er geflitst is :)

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het maakt het plaatsen van een reactie van een user wat makkelijker. Daarnaast kun je gericht vragen stellen aan een gebruiker. Maar ach, ik zie ook dat sommigen het kunnen zien als opscheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Katsunami schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 01:47:
(En ja, dat zijn mensen die moesten en zouden een 300D hebben omdat compacts de moeite niet waard waren. Een 300D onbeperkt met de kitlens gebruiken is jezelf beperken; koop dan beter een Dimage A1 of zelfs een Canon A80.... IMHO. Meer waar voor je geld in dat geval.)
Zucht... wat weer een onzin. Hoezo beperk je jezelf met een 300D? Ik heb nu een Dimage A2 en ben naar een goedkope dSLR (300D (300D follow-up), Pentax ist*DS, ...) aan 't kijken om van de beperkingen af te komen (trage en onbetrouwbare autofocus, ruis@ISO100+).

300D is echt een baggerding, kijk bijvoorbeeld naar deze foto's, ziet er niet uit : http://www.pbase.com/zylen/joshua_tree&page=all en andere foto's uit haar gallery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:37:
[...]

Zucht... wat weer een onzin. Hoezo beperk je jezelf met een 300D? Ik heb nu een Dimage A2 en ben naar een goedkope dSLR (300D (300D follow-up), Pentax ist*DS, ...) aan 't kijken om van de beperkingen af te komen (trage en onbetrouwbare autofocus, ruis@ISO100+).

300D is echt een baggerding, kijk bijvoorbeeld naar deze foto's, ziet er niet uit : http://www.pbase.com/zylen/joshua_tree&page=all en andere foto's uit haar gallery.
:+ Inderdaad vreselijk lelijke foto's! natuurlijk op 18 mm geschoten... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach ja, ik denk dat de beperkende factor de kitlens is. Hoewel ie op de 645 stand wel erg goed presteert als ik dat zo inschat. Maar idd, zitten wel een paar heeele lelijke tussen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Niet online
[...]

edit: Onderstaande tekst laat ik wel staan, maar was dus niet geheel op z'n plaats omdat stefimke het niet zo bedoelde (dank Yade). Das voor mij geen reden om het weg te poetsen >:) want de 300d is geen baggerding

Jij beoordeelt dat ten eerste adhv een paar foto's op het net, heb je er zelf ook ervaring mee? Ten tweede, ik heb er zelf ervaring mee, ik vind het niet, zoals jij stelt een baggerding. Ik heb er welliswaar maar 3 dagen mee geschoten mét notabene de kitlens, maar dit heeft mij wél de turnaround laten doen om over te stappen op dslr (ietsje eerder dan aanvankelijk gepland...). Dat ik dan de 20d heb gekozen heeft te maken met de snelheid van dit monster + de body die wat degelijker is maar ik vind nog steeds de 300d een pracht camera (hij mag ook minder degelijk zijn, hij is een STUK goedkoper). De foto's die die 300d schoten waren echt goed en de verlichting op ISO 100 waren nog behoorlijk (nee, niet buiten máár in een theater tijdens een voorstelling) ( :X ik was nog aan mijn pro90IS gewend waar je absoluut niet over de ISO 200 moet want dan heb je teveel last van ruis...).

Als laatste: je zit de 300d af te kraken in het 20d topic :Y) Ga dus naar het 300d topic met een goede onderbouwing óf naar [rml][ discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen?[/rml] waar mensen juist orrienteren op wat te kopen en waar ze wat aan jouw mening kunnen hebben (zolang er maar wat meer info instaat O-) )

[ Voor 7% gewijzigd door jevn op 13-01-2005 18:00 . Reden: Tekst niet goed begrepen, wordt iets anders mee bedoeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yade
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 13:47
offtopic:
Volgens mij was dat sarcastisch bedoeld, jevn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.
  • Laatst online: 06-09 01:24

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Het sarcasme droop er letterlijk vanaf :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 11:06:
Niet, omdat je niet goed hebt gelezen. Ik geef aan dat ik een jaar geleden niks wist, en dat ik nu qua theorie véél meer weet dan "de gemiddelde mens met camera"; slechts door te lezen en te proberen. Teveel mensen kopen spullen zonder echt te (willen?) leren hoe ze gebruikt moeten worden. (En dat is, IMHO, erg jammer.) Ik zeg ook net dat mij vaker dan ik wil dingen mislukken... omdat ik ook nog niet alles weet of met alles rekening houd.
Ik heb op dit moment voldoende kennis van alle aspecten die ik interessant vind. Dat kan van véél andere mensen die ik ben tegengekomen niet gezegd worden; ze willen wel fotograferen, maar kennen hun ondertussen 2 jaar oude camera niet eens. Dat is IMHO... jammer, en triest. Wat betreft andere aspecten: in studiofotografie bijvoorbeeld interesseer ik me op het moment niet, dus daarvan weet ik ook niets, en op dat gebied zal ik ook niemand advies geven.
Leren doe je door referentie te hebben en met name kritiek te krijgen op je foto's. Dit doe je door er met vrienden, collega's of familie over te praten die een beetje kijk hebben op fotografie. Kijk goed nar je foto's en benoem wat je er niet goed aan vind. Wil je een wat gefundeerdere mening? Zet dan eens foto's op fotosites waar men je foto kan beoordelen.
Zeker. En van al deze bronnen maak ik ook gebruik.
Op die manier leer je fotograferen, en niet door een boekje te lezen (hoewel dat wel heel veel bijdraagt aan wat basiskenmerken).
Zonder (basis)kennis leer je nooit iets werkelijk goed. Dan wordt de uitvoering van je "ambt" een kwestie van geluk. Je zult de basis moeten kennen. (Gisteren kreeg ik nog de vraag: "Die vage achtergronden, hoe doe je dat; met de ISO-waarde toch?" Nou... dan wordt het tijd dat je gaat *lezen*.)
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 11:53:
En Katsumi; je bent heerlijk bescheiden!... ;)
Ik ben objectief, zowel over mijn sterke punten als mijn zwakke punten.
Sterk punt: Zeer grote theoretische kennis
Zwak punt; Uitvoering van die kennis in de praktijk lukt nog veel te vaak niet.
Sterk punt: Mijn belichting is meestal spot-on (dus zoals ik hem hebben wilde)...
Zwak punt: .... maar de compositie is vaak genoeg brak.

Zo kan ik er nog wel een paar noemen :) Ik weet wat ik goed doe, en ik weet wat ik fout doe. Beide kanten moet je willen zien (zeker de foute kant), zodat je jezelf verbeteren kunt :)
Jij hebt ook niet goed gelezen.

Je beperkt je niet met een 300D, het is een zeer capabele instap-DSLR... MITS je hem gebruikt zoals hij gebruikt moet worden. Mensen die een 300D met kitlens halen (alleen maar om een DSLR te hebben) en het ding al sinds aanschaf in augustus 2003 tot nu als een Ixus in auto modus gebruiken, hadden net zo goed een Ixus kunnen kopen. _DAT_ is jezelf beperken.

Trouwens Stefimke, sinds wanneer ben jij "omgeslagen"? Je was toch altijd zo gekant tegen mensen die ook maar één negatief punt van een compact durfden aan te tippen; nu ga je vanwege juist die punten een overstap naar een DSLR maken. (Ik kan me je posts in het Dimage A2 topic wel herinneren, daarom vraag ik dit.)

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 13-01-2005 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
:) Gelukkig dat het toch iedereen duidelijk werd dat m'n 300D-"kritiek" uber-sarcastisch was. Om het overbekende cliche maar weer eens aan te halen: een camera is slechts een tool, geef een Trust camera en aan een NG-fotograaf en je krijgt nog fantastische foto's. De 300D kan heel erge mooie plaatjes opleveren, als voorbeeld gaf ik de gallery van Daniella, een zeer gerespecteerde hobby-fotografe welke actief is op het dpreview-forum. Overigens heeft ze ondertussen ook een 20D gekocht.
Katsunami schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 22:52:
Je beperkt je niet met een 300D, het is een zeer capabele instap-DSLR... MITS je hem gebruikt zoals hij gebruikt moet worden. Mensen die een 300D met kitlens halen (alleen maar om een DSLR te hebben) en het ding al sinds aanschaf in augustus 2003 tot nu als een Ixus in auto modus gebruiken, hadden net zo goed een Ixus kunnen kopen. _DAT_ is jezelf beperken.
Dat vind ik al heel andes klinken. Het betoog was je gaf in je vorige posting kwam op mij over dat je een 300D een shit-camera vond. Het is een instap-dSLR, dat weet iedereen, hij is gecrippled, da's jammer. De WASIA hack lost een aantal issues op maar hopelijk presenteerd Canon op de PMA in februari de 300D-opvolger met wat minder "restricties". We'll see.
Trouwens Stefimke, sinds wanneer ben jij "omgeslagen"? Je was toch altijd zo gekant tegen mensen die ook maar één negatief punt van een compact durfden aan te tippen; nu ga je vanwege juist die punten een overstap naar een DSLR maken. (Ik kan me je posts in het Dimage A2 topic wel herinneren, daarom vraag ik dit.)
Ben ik niet met je eens. Ik denk dat iedereen hier wel doorheeft wat de pluspunten en minpunten van een dSLR en een "compact" zijn, die discussie is al zo vaak gevoerd dus daar ga ik niet weer over beginnen. Een perfecte camera bestaat niet, "perfect" heeft ook voor iedereen een andere invulling, de keuze voor een bepaalde camera zal altijd voortkomen uit het sluiten van wat compromissen.

Waar ik wel een uitgesproken spuughekel aan heb is van die mensen die zich opeens "meer" en of "beter" voelen dan anderen omdat ze nu opeens een dSLR hebben, en vervolgens neerkijken op de rest. En oh wat zijn er veel mensen die hun dSLR in de groene AUTO stand hebben staan....

Ik ben dus niet "omgeslagen" zoals jij zegt, maar ook ik (ha!) heb geleerd in de tussentijd en ben me met name in dit duistere seizoen aan het ergeren gegaan over de low-light capabilities van een "compact". Vandaar dat ik me aan het orienteren ben over een mogelijke toekomstige stap. :) 20D is erg mooi.. vind 'm alleen prijzig en groooooot. Had Canon maar een soort Pentax ist*DS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kunst van fotograferen is meer het inkaderen en het spelen met licht en niet of dat de foto techniche goed is .. dat is niet zo belangrijk.

Ben van plan een D20 tekopen vind de nieuwe D1 (16.5m) een beetje te duur 8000euro..
Ik ben een canon fan, dus het moet natuurlijk een canon zijn ..

Ik heb zelf 3 jaar concerten geschoten .. ga maar weer eens rustig beginnen met wat normalen foto's. Ben ondertussen weer wat verleerd en ben geen digitaal gewend.. dus dat word weer veel schieten.
Heb een eos 5 en wat lenzen en flitser .. ook heb ik wat grootte tele lensen 300 500 en 1000 maar dit zijn geen klein beeld lenzen maar voor een kief (6X5 ofzo)dus oostduitse tele lenzen. Heb een tussen stuk gemaakt zodat ik ze kan gebruiken voor mijn klein beeld eos5, wil deze lenzen dus ook gebruiken voor mij nieuwe D20. Ze zijn zeer goed (glas en lamellen) en licht sterk wegen alleen erg zwaar..
Wilde ooit een eos 1 nog kopen maar ik denk dat ik maar digitaal ga..
Hoewel een eos1 nu niet zo duur is.

(ivm dis. hierboven)
En als je een echte goed camera wil hebben koop dat een hasselblad met dig. achterkant en met neg. en dia. dat is pas goed. Men begin maar pas aan digitaal .. dus de komen de jaren kunnen we nog veel meer verwachten

Matsushita eyes Olympus tieup to enter digital SLR camera market

By TAIGA URANAKA
Staff writer

Matsushita Electric Industrial Co. said Thursday it will enter the digital single lens reflex camera market through a tieup with Olympus Corp.

The firm aims to grab a 10 percent share of the worldwide digital camera market during fiscal 2006.

The maker of the Panasonic brand, which sells Lumix digital compact cameras, plans to unveil its first digital SLR at a spring 2006 trade show.

When the company released its first model in October 2001, Matsushita was a relative latecomer to the digital camera market. It has rapidly gained ground on rivals, including Sony Corp., however, by launching slim cameras fitted with an image stabilizer and other features.

Matsushita officials believe the firm needs digital SLRs in its lineup to get a bigger market share. To this end, it will work alongside Olympus to develop key components for these cameras, they said. Olympus is already marketing digital SLR cameras.

Matsushita will adopt the Four Thirds System lens mount standard promoted by Olympus. Usually, SLR lenses are not interchangeable with different camera makers, but Matsushita's lenses and bodies can be used with other makers' products adopting the standard.

The Japan Times: Jan. 14, 2005

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Het is 20D en 1D.
De nieuwe 1D heet 1D mark II en kost 3850 euro. De 1Ds II heeft 16mp en kost 6900 euro, maar die is vooral bedoeld voor professionele studiofotografen.

Je kan het zo een beetje zien: De 20D en 1D zijn vergelijkbaar qua prestaties en kwaliteit (ze hebben beide hun voordelen t.o.v. elkaar). De 1D II is de meest logische upgrade vanaf een 10D/20D/1D, mits je minder waarde hecht aan snelheid en meer resolutie wil, dan is de 1Ds II de betere keus.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry ivm met die namen ...

Ik had ook wel wat gelezen en vond die nieuwe 1D ook iets te duur, kan hem wel kopen hoor.
Maar ik denk dat ik meer aan de 20D heb omdat ik wel eens wil zien hoe goed een semi-prof dig.camera is. En dat je niet zoveel geld weg gooit als blijkt dat je met een simpele EOS5 neg. camera beter foto's kan maken.

ps
professionele studiofotografen gebruiken geen canon hoor .. meer hasselblad of nog duurder.
Denk dat hij meer voor de sport fotografen bedoeld is, voor aan hun 1600 tele lens teschroeven.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Ik merk wel dat ik nog wat moet oefenen qua belichting, ik maak nu te veel gebruik van f/2.8 terwijl ik toch een wat groter deel scherp zou willen hebben, maar goed, oefening baart kunst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 10:43:
ps
professionele studiofotografen gebruiken geen canon hoor .. meer hasselblad of nog duurder.
Denk dat hij meer voor de sport fotografen bedoeld is, voor aan hun 1600 tele lens teschroeven.
Er zijn genoeg studiofotografen die een 1Ds (II) gebruiken hoor. Misschien niet de top, maar in de middenmoot/subtop zijn het er genoeg, meestal bij fotografen die ook bijv. een 1D (II) hebben voor het reportage werk. Dan hebben ze geen 2 verschillende merken lenzen nodig.

Sportfotograferen gebruiken eerder de 1D mark II of Nikon tegenhanger, omdat burst speed en AF belangrijker zijn dan resolutie. Bij tele hebben ze ook meer aan de 1.3x cropfactor van de 1D (II).

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Sjezus, wat een hoop theoretisch gezwets opeens, weinig 20D meer :P

Overigens wel erg zwak om je hele verhaal, waarin je probeert aan te tonen dat je theoretische kennis groter is dan die van de gemiddelde 300D eigenaar (of DSLR, wat je wilt), af te sluiten met een voorbeeld over DOF en ISO 8)7

Simpel gezegd: iedere gek die een weekje (?) met een DSLR, internet, en een setje lenzen aan de slag gaat weet zo'n beetje de basisprincipes wel. Of ben ik zo'n simpele ziel als ik denk dat je d'r paktisch bent met:

- het verband van "2"-tjes tussen ISO - aperture - sluitertijd
- het verkrijgen van DOF / of juist het focussen op hyperfocale afstand (en efkes uitproberen welke DOF je bij welke lens nodig hebt voor bv. een portretfoto)
- het lezen van de handleiding en proberen, proberen, proberen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 16:01
Bij fotografie is de ervaring en praktijk zowiezo erg belangrijk. Vooral wanneer je pas bent begonnen kan je heel snel vooruitgang boeken. Je hebt tegenwoordig zoveel informatie tot je beschikking. Het is belangrijk om dan niet naast je schoenen te gaan lopen door te kijken naar mensen die er minder tijd in fotografie (of hun apparatuur) hebben gestoken (IMHO inferieur)

Kijk eens naar fotografen die juist beter fotograferen dan jezelf en vraag jezelf dan af waarom jij dat (nog) niet kan of lukt. Zoek de beperkingen niet in het apparaatuur maar in jezelf.
Streef naar beter en aldoende leert men. Een techinsch goede foto maakt namelijk niet altijd een mooie foto.

(my 2 cents)

[ Voor 3% gewijzigd door heiyu op 14-01-2005 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor heel weinig over scherptedieptecontrole. D'r zit een knopje op je camera om te controleren hoe groot je DOF wordt, speel er eens mee is mijn tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 12:03:
Ik hoor heel weinig over scherptedieptecontrole. D'r zit een knopje op je camera om te controleren hoe groot je DOF wordt, speel er eens mee is mijn tip!
yepperdyyep, Knopje zit ietsje lager dan je flits knop. Als je die indrukt, gaat je diafragma op de ingestelde waarde staan en krijg je dus daadwerkelijk te zien wat je zult fotograferen (betreffende de scherptediepte uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit ook op de EOS5 heb ik nooit gebruikt..
Ik heb nooit iets gezien in scherptediepte met dat knopje alleen dat je beeld wat donkerder werd, is niet leuk/handig als je een donker podium fotgrafeerd. lol
Ik heb wel een bril op mischien maak dat wat uit, maar ik zal er een wat op letten. als ik mij 20D ga kopen. Scherpte diepte zie je makkelijker als je een reeks foto's maken achter elkaar met verschillende diafrag.Deed ik altijd even bij een nieuwe lens dan zie ik ongeveer hoe groot het is. Vroeger koste dat een rolletje maar met digitaal kost het niets .. dus gewoon klikken jongens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 13:36:
Deed ik altijd even bij een nieuwe lens dan zie ik ongeveer hoe groot het is. Vroeger koste dat een rolletje maar met digitaal kost het niets .. dus gewoon klikken jongens..
Vreemd advies, dus je moet eerst 10 foto's maken, dan die allemaal bekijken en dan een keus gaan maken welk diafragma de goede scherptediepte op leverd? Grote kans dat je foto dan al verknalt is omdat het onderwerp weg is.

De scherptediepte preview knop werkt wel goed, zet je diafragma maar eens op f/8, je zult dan zien dat er veel meer scherp is dan met een diafragma van f/2.8.

[ Voor 25% gewijzigd door Beaves op 14-01-2005 13:39 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste