Canon EOS 20D - deel 2

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.077 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Na maanden van speculaties en (per ongeluk?) uitgelekte pics en vage specificaties, heeft Canon vandaag deze camera officieel aangekondigd. Het is vooral de opvolger van de 10D, en niet -zoals sommigen hoopten- een tussenmodel tussen de 10D en 1D-MKII (vergelijkbaar met de analoge EOS 3).

De 20D is op een fiks aantal punten beter dan de 10D. De eerste in het oog springende verandering is een 8Mp sensor in plaats van de 6Mp sensor die in de 10D zit. Tevens is er een totaal nieuw auto-focus systeem ontworpen, een aspect waar veel 10D-bezitters ontevreden over waren.
Verder is de snelheid in burst-mode opgeschroefd naar 5 frames per seconde, en in JPEG zijn er door reviewers al series van 44 opeenvolgende foto's gemaakt (waar Canon zelf rept over een framebuffer van 23 foto's).
Tevens is dit na de 300D de tweede camera die is uitgerust met de EF-S lensmount, waarbij de spiegel verder naar binnen is geplaatst en het mogelijk wordt om de lens verder de camera in te schuiven. Dit heeft als voordeel dat (zoom)-lenzen op een goedkopere manier te fabriceren zijn, en je een groter bereik kunt bestrijken.
De 20D zal zowel los als in 2 kits leverbaar zijn: met dezelfde 18-55mm EF-S lens als de Canon 300D, en met een nieuwe 17-85mm EF-S IS lens.

Specificaties
* 8.2 MP
* 5 fps with up to 23 frame burst
* 9-point AF
* DIGIC II
* E-TTL II distance-linked flash
* USB 2.0 Hi-Speed/Video Out
* Magnesium alloy body
* Compatible with Canon EF/EF-S lenses and EX Speedlite flashes
* DPP RAW processing software
* PictBridge compatible

Meer informatie vind je hier:
http://www.canon-europe.c...tal_slr/eos_20d/index.asp

Press release & info op Canon website (incl. uitleg over de diverse controls op de body)
http://www.cps.canon-euro...?article.articleId=100124

Op DPreview staan uitgebreide specificaties: http://www.dpreview.com/articles/canoneos20d/page2.asp

Officiële 20D site, incl. specificaties van de nieuwe 580EX flitser: http://www.canon.co.jp/Imaging/eos20d/

Officiële sample pics:
http://web.canon.jp/Imaging/eos20d/eos20d_sample-e.html

Press release over de nieuwe EF-S lenzen: http://www.usa.canon.com/.../20040819_efs_lenses.html

Verschil met Canon 10D
Alle verschillen met de Canon 10D zijn hier te vinden:
http://www.canon-europe.c...nder/cameras/digital_slr/

Reviews
Meteen na de officiële aankondiging verschenen op de bekendste sites over digitale fotografie meteen reviews van een pre-productiemodel van de 20D.
* http://www.dpreview.com/articles/canoneos20d/default.asp
* http://www.imaging-resource.com/NEWS/1092949259.html
* http://www.luminous-lands...s/cameras/20d-part1.shtml
* http://www.dcresource.com...os_20d-review/index.shtml
* http://www.robgalbraith.c..._page.asp?cid=7-6458-7153

Nieuwspost op Tweakers.net
* Info over Canon PowerShot G6, S70 en EOS 20D
* Canon introduceert EOS 20D en andere camera's officieel

Laatste firmware
De nieuwste firmware is hier te vinden: versie 1.0.5
• De bug van 1.0.4 waardoor veel updates fout gingen, is gefixed

Pics!

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Pelle/20d/20d_angle_lores.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Pelle/20d/20d_front_lores.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Pelle/20d/20d_back_lores.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Pelle/20d/1022_lores.jpg

Oude topics
* Nieuwe Canon modellen: 20D, G6, S70, A95, A85, A400
* Canon EOS 20D - deel 1

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als amateur droom ik al jaren van een goede digitale spiegelreflex en mijn oog is gevallen op deze mooie camera.

Ik heb vele reviews gelezen en vele reacties over de camera en de lenzen en de conclusie is: dat het erg moeilijk is om daar een beeld uit te halen. Open deur: de kwaliteit van de camera valt of staat met de gebruikte lenzen. 2e open deur: goede lenzen zijn duur. Maar ik wil niet meer als rond de 2000 euro er doorheen jagen (ex geheugen, tas, etc)

Zelf zou ik deze camera willen aanschaffen icm een aardige all-round lens. Over de volgende lens zijn de meeste mensen wel te spreken:

Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD

Heeft iemand daar een mening over?

Wat de startpost betreft: Er is al een nieuwere firmware uit meen ik.

Ik denk ook dat wat meer links naar informatie over lenzen moet worden opgenomen omdat de 20D wel okee is, maar dat het gaat om de vraag welke lenzen je er bij moet nemen.

Forum over 20d

Uitgebreide info over de kwaliteit van vrijwel alle lenzen die er te koop zijn gebaseerd op gebruikerservaringen

Fred Miranda forum over Canon

Fred Miranda lens reviews van gebruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Q schreef op zondag 12 december 2004 @ 11:21:
Wat de startpost betreft: Er is al een nieuwere firmware uit meen ik.
Nou en of ;)

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128238

Om nog ff terug te komen op de vragen over de grip in Deel 1.
Er komt voor dat geld vanzelf sprekend geen accu mee met de grip.
Wat wel het vermelden waard is, is dat de camera ook werkt met maar één accu in de grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5674

Jazeker. Ik gebruik deze lens nu 5 maanden op een 10D en 20D.Voor het geld is hij super. Scherp, lichtgevoelig, niet zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 18:18

Dexter

d((o_o))b

Thnx voor de startpost!!

De link naar de eerder genoemde firmware is 1.1.0 is: http://web.canon.jp/Imaging/eos20d/eos20d_firmware-e.html

Daar staan ook meteen de instructies. Werkt hier in ieder geval prima.

[ Voor 32% gewijzigd door Dexter op 12-12-2004 13:06 ]

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Anoniem: 5674 schreef op zondag 12 december 2004 @ 12:47:
[...]

Jazeker. Ik gebruik deze lens nu 5 maanden op een 10D en 20D.Voor het geld is hij super. Scherp, lichtgevoelig, niet zwaar.
Goed om te horen! Heb je misschien wat rechtstreeks-uit-de-camera-en-onbewerkt aan foto's beschikbaar online? Het is vaak erg lastig om de (wat grotere) originele foto's te pakken te krijgen en een geresizede van 1024x768 zegt weinig.

[ Voor 16% gewijzigd door Q op 12-12-2004 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-06 09:00
Ik hoop mijn Tamron 28-75 deze week binnen te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Hm het maken van een nette startpost vandaag voor dit topic is niet gelukt helaas, maar ik kan hem wel gewoon updaten verder :)

Ik zou overigens willen vragen aan iedereen om zaken als accesoires etc zoveel mogelijk in Canon D30/D60/10D/300D/20D accessoires te bespreken, en lenzen in de lenzentopics :) Dan hebben anderen die geen 20D hebben, er ook wat aan, en kan er wat meer gecontreerd worden op de cam zelf hier ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:37

mjl

Ugh

Remy schreef op zondag 12 december 2004 @ 22:22:
Hm het maken van een nette startpost vandaag voor dit topic is niet gelukt helaas, maar ik kan hem wel gewoon updaten verder :)

Ik zou overigens willen vragen aan iedereen om zaken als accesoires etc zoveel mogelijk in Canon D30/D60/10D/300D/20D accessoires te bespreken, en lenzen in de lenzentopics :) Dan hebben anderen die geen 20D hebben, er ook wat aan, en kan er wat meer gecontreerd worden op de cam zelf hier ;)
Deze dus:

centraal objectieven-topic

Wellicht kan deze informatie aan het ST toegevoegd worden ... evenals de nieuwe firmware 1.1.0

[ Voor 8% gewijzigd door mjl op 13-12-2004 00:39 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik hab vanavond m'n 300d verkocht !!! voor maarliefst €700,- inclusief kitlens en wat accesoires, en morgen hoor ik bij de "club". Ik ga de 20d in de winkel om de hoek halen, hij kost me €1522,-. Kan niet wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Alsof je nog niet bij de club behoord zonder 20D |:(

Om even op Q te reageren:
Je kan uiteraard de 20D kopen (zou ik ook best willen hebben :p) en daarbij een lens nemen waarvan je denkt dat ie wel goed is. Maar let op dat je vaak bij een goedkopere lens ook een softe lens in huis haalt. Als je bijvoorbeeld de 50mm MK II neemt, die is haarscherp voor zijn prijs. Maar als je dus misschien deze lens neemt dat je een supersofte lens hebt. Daar wordt je dan ook niet blij van... ik heb overigens niet gekeken in welke catogerie de lens die je noemt valt.

Ik kan je wel vertellen dat Tamron een goed merk is en dat vrij veel mensen die lens zullen gebruiken. Ik zou als ik jou was toch nog even googelen op persoonlijke ervaringen.

Neem iig de 50mm MK II ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22591

Q schreef op zondag 12 december 2004 @ 11:21:

Zelf zou ik deze camera willen aanschaffen icm een aardige all-round lens. Over de volgende lens zijn de meeste mensen wel te spreken:

Nee ik heb geen mening over die lens maar ben wel ook erg blij met m'n 20D... :P
Ik heb de 18-125 van Sigma erop zitten, is dat niks voor je?. Is erg 'goedkoop' maar beste een leuke lens naar mijn idee voor dat geld. (Voor mij in ieder geval, om mee te beginnen. ) Je hebt een leuk bereik maar die Tamron is wel veel beter denk ik en vooral scherper en veeel lichtsterker natuurlijk alleen mis je wat bereik int begin.
Die 50 prime is inderdaad erg goede tip zeker voor die prijs. Ik heb em gister voor 69 dollar ofzo... :P in de VS besteld met nog wat andere prut. Je koopt em online in Nederland al voor 90 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet iemand toevallig hoe je in de Exif je naam bij "owners name" kan instellen?
Hij staat nu op "unknown"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 13:53

Beaves

Usque ad Finem

Anoniem: 128238 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 18:00:
Weet iemand toevallig hoe je in de Exif je naam bij "owners name" kan instellen?
Hij staat nu op "unknown"
Via de software die bij je 20D zat, geloof de file viewer util i.s.m. EOS capture.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beaves schreef op woensdag 15 december 2004 @ 18:53:
[...]

Via de software die bij je 20D zat, geloof de file viewer util i.s.m. EOS capture.
Hartelijk bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Is het nou ook mogelijk de camera aan de PC te laten hangen en en zo via TWAIN oid te bedienen? zodat foto's direct in het fotobewerkingsprogramma uitkomen (bv Kai Supergoo of zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
FireArrow schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 22:37:
Alsof je nog niet bij de club behoord zonder 20D |:(
Nou zo serieus moet je het niet opvatten.

Maar goed superfijne camera, alleen kan ik photoshop cs de raw foto's niet openen en op de adobe website kan ik bij de updates geen RAW update vinden voor de 20d (wel de 1d mkII). Heeft iemand hier een oplossing voor? Of heb ik niet goed gekeken?

En is er een programma waarme ik de camera op afstand kan bedienen? Bij m'n 300d zat een of ander programma wat dat kon en ik kon er ook een van breezesys gebruiken, maar de 20d staat niet in de lijst met ondersteunde toestellen? Heeft iemand hier een oplossing voor?

Oh ja: Er staat wel een programma groep "eos capture" maar daar staat geen programma in alleen een readme en een uninstall. De readme laat me denken dat het meer een driver achtig ding is, en de link naar de canon website in de readme geeft niet echt meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Ik heb inmiddels m'n tamron 28-75 f/2.8 binnen, ik ben nu bijna compleet op 1 detail na (de camera).

Ik moet alleen nog eens bedenken hoe ik m'n koffer (Pelicase 1550) ga indelen, camera met lens d'r op in de koffer (= minder lenswisselen), of alles netjes los in de koffer (lens kan rechtop in de koffer, dus in theorie kan ik dan meer kwijt, als ik de camera ook gewoon rechtop d'r in zet.
Wat zou het beste zijn? ik vind het lastig kiezen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

bartvdl schreef op woensdag 15 december 2004 @ 20:51:
[...]

En is er een programma waarme ik de camera op afstand kan bedienen? Bij m'n 300d zat een of ander programma wat dat kon en ik kon er ook een van breezesys gebruiken, maar de 20d staat niet in de lijst met ondersteunde toestellen? Heeft iemand hier een oplossing voor?

Oh ja: Er staat wel een programma groep "eos capture" maar daar staat geen programma in alleen een readme en een uninstall. De readme laat me denken dat het meer een driver achtig ding is, en de link naar de canon website in de readme geeft niet echt meer info.
Met EOS capture kun je de camera bedienen via USB. EOS Capture start je op via de EOS Viewer. In de knoppenbalk van EOS viewer zie je helemaal rechts een icoontje van een camera (naast het prullenmand-knopje). Door op dat icoontje te klikken, start je EOS Capture op.
Is het nou ook mogelijk de camera aan de PC te laten hangen en en zo via TWAIN oid te bedienen? zodat foto's direct in het fotobewerkingsprogramma uitkomen (bv Kai Supergoo of zo)
Je kunt mbv de TWAIN driver van de 20D jpegs vanuit de camera in een TWAIN-compliant applicatie (zoals Photoshop of Word) binnenhalen. Het op afstand bedienen van de camera kan bij mijn weten alleen maar met EOS Capture. EOS Capture communiceert echter uitsluitend met de EOS Viewer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116136

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:00:
Ik heb inmiddels m'n tamron 28-75 f/2.8 binnen, ik ben nu bijna compleet op 1 detail na (de camera).

Ik moet alleen nog eens bedenken hoe ik m'n koffer (Pelicase 1550) ga indelen, camera met lens d'r op in de koffer (= minder lenswisselen), of alles netjes los in de koffer (lens kan rechtop in de koffer, dus in theorie kan ik dan meer kwijt, als ik de camera ook gewoon rechtop d'r in zet.
Wat zou het beste zijn? ik vind het lastig kiezen namelijk.
Wil niet lullig doen, maar voor lang transport (waar je de pelicase voor gebruiikt neem ik aan, ik bedoel dus niet het heen-en-weer wandelen tijdens 1 shoot) zou ik altijd de lenzen van de body afhalen, en deze gewoon los vervoeren. Ik zou je body lekker rechtop zetten, de tamron (is ook lekker kort :D) ook rechtop zetten, zo hou je lekker veel ruimte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:26

Jaymz

Keep on moving !

bartvdl schreef op woensdag 15 december 2004 @ 20:51:
Maar goed superfijne camera, alleen kan ik photoshop cs de raw foto's niet openen en op de adobe website kan ik bij de updates geen RAW update vinden voor de 20d (wel de 1d mkII). Heeft iemand hier een oplossing voor? Of heb ik niet goed gekeken?
Die support (unofficially, dat wel) de 20D ook, bij mij in ieder geval wel ;)

Deze dus http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Ik kan ook Photoshop gebruiken, niet dat ik dat doe, maar het kan wel. Ook met de nieuwste RAW driver die Jaymz hierboven aangeeft.

En dankzij het hogere mogelijke voltage van flitsers die de 20D bied (tot 250V), heb ik mijn oude Vivitar 265 Zoom Thyristor flitser in gebruik genomen, en de resultaten zijn best aardig, zeker beter dan de ingebouwde flitser :)

(Ik ga overigens straks toch een 420 kopen, maar dat het werkt is leuk).

[ Voor 55% gewijzigd door Beaves op 15-12-2004 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik heb vandaag een fotografe geholpen met haar nieuwe spullen (dual powermac, eizo scherm, canon 20D, L lenzen), ze gaat van analoog naar digitaal overstappen en gaat dus haar voedsel verdienen met de 20D. Ze had alleen de 18-75 (ef-s) maar die is voor haar werk gewoon niet licht-sterk genoeg. Heeft zen nu verdorie een 24-70 L en een 70-200 L meegegrist: lenzen waren 2e hands en behoorlijk onder de 'normale' prijs. Heb die camera met de 70-200 even in mijn handen gehad. Daar wordt je toch wel heel stil van. Voor iemand die hooguit wat ervaring heeft met een kleine point-n-shoot behoorlijk imposant. Wat een gewicht ook: nu ben ik een ongetrainde nerd en voelde na even klooien met die 70-200L mijn armen al. Nu ben ik niet van plan zo'n sloot aan geld uit te geven aan lensen, maar zo'n 20D wordt toch wel heel spannend. Ook leuk om te observeren dat nu ook de doorsnee fotograaf op digitaal overgaat. Ben benieuwd wanneer het filmrolletje zal verdwijnen in het museum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
De "doorsnee" fotograaf is al veel langer over op digitaal dan de prof :)

Deze doorsnee mensen gaan nu over van digitaal compact naar digitaal SLR, omdat het enigszins betaalbaar begint te worden; met name voor mensen die al lenzen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:18
Waar kan je tweedehands lenzen krijgen? Geloof dat je met een 17-40 en 70-200, beide de f4 versie, een mooie startkit hebt, maar die krengen zijn nieuw vrij prijzig.... Tenminste, om meteen bij een 20D te kopen, want dan ben je 3000+ euro verder :(

Is er een erg groot verschil tussen de 70-200 f4 en de 2.8 versie, of merk je dat vooral/alleen binnen en kun je buiten desnoods de ISO 1 stop(?) omhoog gooien?

Oh ja: was vandaag bij Combi, want zag op internet dat Combi Huizen voor 1499 de 20D kit had en das vrij redelijk. Dus wilde weten of Combi Apeldoorn hem ook voor die prijs had. Nou, niet dus: 1699,- voor de kit (of was het zelfs 1799?)! Naja, in ieder geval: hij had een verhaal dat Combi Huizen de rat van de Combi's is en dat die ofwel Duitse import verkoopt, of Amerikaanse DOA's.... Dat van die DOA's lijkt me bullshit en Duitse imports, tsja, zou kunnen, maar maakt dat wat uit? Iemand enig idee hierover?
Sowieso een vaag figuur: "wat bedoel je met de 20D kit"? 8)7
En: "ik heb hier nog een mooie 30D liggen, die is wel 3MP ipv 8MP, maar een hele mooie camera, inclusief lens (28-135 IS) en 420 flitser, voor 800 euro" 8)7

Oh, en op marktplaats staan ook 20D's (zelfde aanbieder als de 300D's daar, omgeving Utrecht/Amersfoort), heb je daar wel gewoon Canon NL garantie op, of anders gezegd: na het jaar garantie van Canon, helpen ze je dan bij Canon of heb je dan pech?

[ Voor 59% gewijzigd door matthijst op 19-12-2004 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Niet online
matthijst schreef op zondag 19 december 2004 @ 00:37:
En: "ik heb hier nog een mooie 30D liggen, die is wel 3MP ipv 8MP, maar een hele mooie camera, inclusief lens (28-135 IS) en 420 flitser, voor 800 euro" 8)7
Fliter + lens alleen al is 600+ euro. Dus als dat spul allemaal nieuw is dan is het een mooie set voor een strakke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

Dat van die DOA's lijkt me bullshit en Duitse imports, tsja, zou kunnen, maar maakt dat wat uit? Iemand enig idee hierover?.....bladiebladie bla..... of anders gezegd: na het jaar garantie van Canon, helpen ze je dan bij Canon of heb je dan pech?
hier is wel wat terug te vinden over garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Katsunami schreef op zaterdag 18 december 2004 @ 22:44:
De "doorsnee" fotograaf is al veel langer over op digitaal dan de prof :)

Deze doorsnee mensen gaan nu over van digitaal compact naar digitaal SLR, omdat het enigszins betaalbaar begint te worden; met name voor mensen die al lenzen hebben.
Dat klopt, ik had al een digitale camera toen 3 megapixel het summum was. Digitale SLR's bestonden net ( Nikkon).

Het is leuk om met eigen ogen te zien dat een prof nu ook voor reportages overstapt op digitaal. Vette powermac dual g5 er naast (beetje overkill) wat een speelgoed.

Stel je trouwens voor als je dat setje zou moeten halen:

1200 24-70+ 1700 70-200 is+ 1500 canon 20d = 4400 euro...

Als ik die camera haal dan hou ik het in eerste instantie wel bij een 24-70 tamron ofzo. Dit is voor de niet-professional eigenlijk niet te verantwoorden. Bijna 10.0000 ouderwetse nederlanse guldentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Fliter + lens alleen al is 600+ euro. Dus als dat spul allemaal nieuw is dan is het een mooie set voor een strakke prijs.
Was gebruikt (en goed ook zo te zien)... En ik vond het gewoon bullshit om iemand die komt voor een 20D, een 30D proberen aan te smeren... Lekkere handel heb je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Er zal wel een D30 worden bedoeld... en dat is een _oude_ camera. Ik heb al D30's gezien (zonder lens) voor 300 euro, op Marktplaats; de waarde van deze camera is héél snel aan het dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Oeps, D30 inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Jaymz schreef op woensdag 15 december 2004 @ 22:20:
[...]
Die support (unofficially, dat wel) de 20D ook, bij mij in ieder geval wel ;)

Deze dus http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html
meuktracker: Adobe Camera Raw 2.4 beta

Nieuwe update van Adobe RAW, nu ook voor 20D

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Ik heb mijn 20D bij Combi Tilburg gekocht voor 1699 geloof ik (body only), dat een andere Combi de 20D veel goedkoper aanbied lijkt me sterk, en als dat toch zo is ga ik terug om te vragen waar dat verschil zit :X

Overigens is de 20D net zoals mijn 300D waterdicht genoeg om een dagje regen te overleven, toch handig om te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Gaat waarschijnlijk over Combi Huizen. Deze Combi is een beetje vreemde eend in de bijt, aangezien zij hun spulletjes uit Duitsland halen. Andere Combi's doen het gewoon met Nederlandse producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Op http://www.combihuizen.nl...camerazhsCanon_EOS_D.html staat de body only 300 euro goedkoper: 1399,-. De kit is 1499,-

Combi is een franchise, zijn verder allemaal onafhankelijk. Combi Huizen haalt ze ergens anders vandaan schijnbaar. Niet dat mij dat een ruk zou interesseren: 20D is 20D, en garantie heb je daar ook gewoon...
Zou voor de gein ff gaan drammen.

[ Voor 9% gewijzigd door matthijst op 20-12-2004 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk niet dat zeiken zin heeft. Ik denk eerder dat alle combi's last hebben van het filiaal in Huizen. Het verschil terug krijgen kun je wel vergeten, omdat de Duitse inkoopprijs (ver) beneden de Nederlandse inkoopprijs ligt. De winkel zou IMHO wel gestoord zijn als ze jou het verschil zouden terug betalen. Overigens wanneer heb je hem gekocht? Als je hem al weer even hebt, zal het wel moeilijk zijn om de prijs in Huizen toentertijd terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Vind Combi een beetje sneu wat dat betreft. Service zal wel goed zijn, maar de prijsstelling is belabberd.... Foto Quelle heeft de kit bv. ook voor 1499,-, maar bij Combi doen ze nog steeds alsof ze je matsen met 1699 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 13:15

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De winkels zijn waarschijnlijk in handen van zelfstandige ondernemers die een franchise-overeenkomst hebben met de inkooporganisatie van Combi. Waarschijnlijk hebben de winkels enige vrijheid in het bepalen van hun prijsbeleid.

Ik heb mijn Dynax 7D bij een Combi-zaak in Utrecht gekocht. Op de adviesprijs van 1699 euro (die ook zo door Konica Minolta is vastgesteld) kreeg ik een kassakorting van ca. 200 euro. Bij andere producten werd er ook gewerkt met kassakortingen om een prijs te krijgen die concurrerend is met de straatprijs. Ik gok dat die kassakortingen per winkel kunnen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Alleen al het verschil tussen de Nederlandse en Duitse prijzen is fenomenaal.

Nederland heeft altijd last van "grijze import", en de daarbij horende garantieperikelen. Duitsland heeft daar geen last van. Een "echte Nederlandse" 20D kost 1600-1700 euro, terwijl een "echte Duitse 20D" al te krijgen is voor 1350...

In Nederland kost een nieuwe 10D nog steeds 1100 euro. In Duitsland heb ik er al gevonden voor dezelfde prijs, maar dan wel inclusief grip en 2de accu.... ik weet wel waar ik mijn spullen haal; gewoon in Duitsland, net als al mijn andere computerspullen. Dan laat ik de garantie ook wel via die Duitse winkel lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Ik heb de 20D alweer 6 weken, zeuren helpt dan weinig, maar vreemd is het wel. Ach, helaas is een digitale camera ook onderhevig aan prijsdalingen net zoals de computerindustrie, doe je weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Heb de mijne bij DigitalStreet vandaan (ook alweer 6 weken geleden). Is weliswaar import maar allemaal heel erg dik in orde en voor een heel mooie prijs.
Prijzen zullen altijd wel blijven zakken. Heb ook getwijfeld of ik in Duitsland zou kopen, maar leverbaarheid was daar toen absoluut r*k en prijsverschil met NL was niet schrikbarend groot om daar op te gaan zitten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Even andere vraag (en daarom even los van de vorige post):

Wie hebben er hier een BG-E2 grip voor de 20d, en zo ja, waar gehaald en kunnen diegenen iets zeggen over de totale hoogte van de cam met zo'n grip? Ik wil er zefl ook wel een denk ik, maar ik zat zo eens naar mijn LowePro MiniMag AW te kijken en vroeg me af of dat dat handig ging passen. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 18-06 20:10

Floor-is

5.2

Ik heb dan wel geen 20D+grip, maar naar mijn verwachting scheelt het niet veel met een 10D+grip en dus ook niet met een 1-serie... Ik merk dat mijn cam ruim een cm te hoog is voor mijn LowePro tas (DryZone) en daar baal ik stevig van.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
.

[ Voor 98% gewijzigd door matthijst op 20-12-2004 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En als je je tas anders indeelt? Je verliest wat ruimte, maar als de body wat meer naar het midden kan, dan zal de rits net wel dichtgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Oh de rits enzo past wel, er zit alleen een bobbel. :)

Ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://www.i-photo.org/inthebag.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Floor-is op 20-12-2004 16:36 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Ik heb dus een "bovenlader" tas, waarbij de cam met de lens down erin schuift en er daarnaast space is voor lenzen flitser etc. Plaatje laat zien hoe dat er uitziet:

http://www.lowepro.com/im...rge/Mini%20Mag%20AW_1.jpg

Maar de breedte van de tas is dus niet oneindig, dus daarom ben ik benieuwd naar de totale hoogte van de cam als ie voorzien is van een grip. Volgens het pictogrammetje bij de specs zou ik denken dat het wel moet kunnen, maar de 20d is van zichzelf al best redelijk hoge cam.

http://www.lowepro.com/Pr...lWeather/Mini_Mag_AW.aspx

P.S. wist niet of ik rechtstreeks mocht linken naar image, dus daarom maar even als linkie...

[ Voor 20% gewijzigd door Dexter op 20-12-2004 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:37

mjl

Ugh

Waar kan je tweedehands lenzen krijgen? Geloof dat je met een 17-40 en 70-200, beide de f4 versie, een mooie startkit hebt, maar die krengen zijn nieuw vrij prijzig.... Tenminste, om meteen bij een 20D te kopen, want dan ben je 3000+ euro verder :(

Is er een erg groot verschil tussen de 70-200 f4 en de 2.8 versie, of merk je dat vooral/alleen binnen en kun je buiten desnoods de ISO 1 stop(?) omhoog gooien?

Oh ja: was vandaag bij Combi, want zag op internet dat Combi Huizen voor 1499 de 20D kit had en das vrij redelijk. Dus wilde weten of Combi Apeldoorn hem ook voor die prijs had. Nou, niet dus: 1699,- voor de kit (of was het zelfs 1799?)! Naja, in ieder geval: hij had een verhaal dat Combi Huizen de rat van de Combi's is en dat die ofwel Duitse import verkoopt, of Amerikaanse DOA's.... Dat van die DOA's lijkt me bullshit en Duitse imports, tsja, zou kunnen, maar maakt dat wat uit? Iemand enig idee hierover?
Sowieso een vaag figuur: "wat bedoel je met de 20D kit"? 8)7

Oh, en op marktplaats staan ook 20D's (zelfde aanbieder als de 300D's daar, omgeving Utrecht/Amersfoort), heb je daar wel gewoon Canon NL garantie op, of anders gezegd: na het jaar garantie van Canon, helpen ze je dan bij Canon of heb je dan pech?
Een 17-40 f/4 en een 70-200 f/4 zijjn een perfecte prof. uitrusting, f2/8 is wel fijn maar duurder en zwaarder in je tas.

2dehands zie je ze wel eens staan, maar dan voor bijna dezelfde prijs als nieuw, iets wat je bijn de meeste L-lenzen van canon ziet.

Die advertenties die jij bedoeld zijn van Crown in Woudenberg, ons aloude adres voor Canon spul !

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Dexter schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:56:
Ik heb dus een "bovenlader" tas, waarbij de cam met de lens down erin schuift en er daarnaast space is voor lenzen flitser etc. Plaatje laat zien hoe dat er uitziet:

http://www.lowepro.com/im...rge/Mini%20Mag%20AW_1.jpg

Maar de breedte van de tas is dus niet oneindig, dus daarom ben ik benieuwd naar de totale hoogte van de cam als ie voorzien is van een grip. Volgens het pictogrammetje bij de specs zou ik denken dat het wel moet kunnen, maar de 20d is van zichzelf al best redelijk hoge cam.

http://www.lowepro.com/Pr...lWeather/Mini_Mag_AW.aspx

P.S. wist niet of ik rechtstreeks mocht linken naar image, dus daarom maar even als linkie...
Ik heb naast een mini tracker AW ook een Toploader 70 AW en de bovenkant schijnt volgens de specs kleiner te zijn dan jouw Mini mag. Een 10D met grip gaat prima in de tassen van mij.. dus dat moet geen probleem zijn in jouw tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Thnx voor de info! Ga het misschien anders wel in fotozaak proberen, maar hier in Eindhoven heb je dan niet zo heel veel keuze. Bij CityFoto vind ik ze absoluut niet vriendelijk, wellicht dat CAMES grippie op voorraad heeft...

BTW, wat moet die EF 50 1.8 II lens van je kosten en in wat voor staat verkeert ie? Heb je doos er nog bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Jeu, heb m vandaag gekocht bij Crown. Inclusief Sigma 18-125 en 2GB Sandisk II...
Wat een beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Niet online
Ik zit helaas nog op de mijne te wachten... Hoe kan je zien dat het absoluut een Nederlandse versie betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Geen idee, ik had een Engelse handleiding. Dus ik neem aan dat de handleiding iig al iets zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

jevn schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 18:42:
Ik zit helaas nog op de mijne te wachten... Hoe kan je zien dat het absoluut een Nederlandse versie betreft?
praat er eens tegen.. misschien praat ie terug :+

Ik neem aan dat je dit vraagt mbt de garantie? Dan boeit het alleen maar wat voor garantie erop zit niet waar hij vandaan komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Niet online
CrushOne schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:28:
[...]

praat er eens tegen.. misschien praat ie terug :+

Ik neem aan dat je dit vraagt mbt de garantie? Dan boeit het alleen maar wat voor garantie erop zit niet waar hij vandaan komt
Het ging mij vooral om dat ze een Nederlandse beloven en belofte maakt schuld B)

qua garantie maakt het dus iig niets uit (zeer belangrijk) maar een Nederlandse handleiding is idd wel makkelijk.

Is het relevant om een sandisk extreme III te nemen voor deze camera of is een ultra II snel genoeg (ik weet niet wat de snelheid is van het wegschrijven van de camera en er zit wel degelijk wat verschil tussen de extreme en de ultra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jevn schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:38:
[...]
Is het relevant om een sandisk extreme III te nemen voor deze camera of is een ultra II snel genoeg (ik weet niet wat de snelheid is van het wegschrijven van de camera en er zit wel degelijk wat verschil tussen de extreme en de ultra).
http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-7303

Het maakt niet uit dus. Zeker met dit in gedachte:
Card-to-card speed variation within the same brand and model, photographing scenes of varying detail and at different ISO settings - these and other factors may slightly alter write speed performance. As a result, write speed differences of 5% or less from card to card in the table below should be considered insignificant. If one card's write speed is within 5% of another's, the two cards are likely to offer effectively the same performance in the real world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
offtopic:
Kurzweil_, ik zag net per toeval iets : De "andere" Kurzweil op GoT, zonder streepje, is inactief. Deze user dus. Hij is al langer dan een half jaar niet meer ingelogd geweest, dus je mag nu officieel zijn nick overnemen. Misschien wil je van je streepje af :P Jij wordt dan Kurzweil, hij wordt Kw|IA of iets dergeljks. Het kan natuurlijk ook dat jullie beiden dezelfde user zijn... stiekem kloontjes bouwen hè :P

[ Voor 13% gewijzigd door Katsunami op 21-12-2004 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Kan je het ook voor elkaar krijgen om het tijdstip van de foto in Windows Verkenner te zien?
Ik zie nu allen: Naam, Type, Genomen op (datum, geen tijd), Fotoformaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

matthijst schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 23:15:
Kan je het ook voor elkaar krijgen om het tijdstip van de foto in Windows Verkenner te zien?
Ik zie nu allen: Naam, Type, Genomen op (datum, geen tijd), Fotoformaat
In WIndows XP zie ik in de details view en bij de properties de Date Picture Taken waar ook de tijd achter staat. Gebruik je misschien een andere windows versie?

offtopic:
@Katsunami:
Erg aardig dat je daar aan denkt! Die Nick was ooit van mij maar ik weet het paswoord en e-mail adres niet meer. Het lukt mij ook niet om een nieuwe nick (Kurzweil) aan te maken, ik krijg de melding dat mijn e-mail adres al in gebruik is. Dat is wel logisch, want die gebruik ik nu voor Kurzweil_

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 5674 op 22-12-2004 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
In Windows XP zie ik in de details view en bij de properties de Date Picture Taken waar ook de tijd achter staat. Gebruik je misschien een andere windows versie?
Nee, ik gebruik ook XP, SP2. Vaag, want met de Sony die ik heb zag je dat inderdaad ook gewoon: datum en tijd :(
Zal voor de zekerheid eens nakijken of ik hem wel in details view had staan.... Kan je ook "meer"opties kiezen? Als je normaal in verkenner rechtsklikt op de bovenste balk kun je iets van 20 opties aanvinken. Ik kon er in het 20D venster ook maar 4 kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

offtopic:
Kurzweil_ even in 'schop een modje' (of hoe noemen ze dat tegenwoordig?) een nickchange aanvragen dan. Heb je gelijk je eigen nick weer terug :)

* Floor-is weet niks over verkenner, ik heb een apple en die geeft het netjes aan :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Anoniem: 5674 schreef op woensdag 22 december 2004 @ 09:21:
offtopic:
@Katsunami:
Erg aardig dat je daar aan denkt! Die Nick was ooit van mij maar ik weet het paswoord en e-mail adres niet meer. Het lukt mij ook niet om een nieuwe nick (Kurzweil) aan te maken, ik krijg de melding dat mijn e-mail adres al in gebruik is. Dat is wel logisch, want die gebruik ik nu voor Kurzweil_
offtopic:
Graag gedaan hoor :) Misschien kun je zelfs de posts van je huidige nick naar je oude nick laten overzetten. Iemand als Curry864 kan je password gewoon resetten en naar je toe e-mailen :P Daar hoef je geen nieuwe account voor aan te maken; gewoon even mailen en je e-mail adres en nick doorgeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Net een marktonderzoek van Canon over de 20D gedaan, erg goede vragen en zo gesteld dat ik denk dat ze er ook echt iets mee gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vond de 10D al een uitkomst in het donker maar afgelopen zaterdag kon ik 20D eens goed uittesten in het donker. Zie hier het resultaat, allen op ISO 3200, alleen sharpened.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~bart.belt/GOT/IMG_2280%20klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~bart.belt/GOT/IMG_2646%20klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~bart.belt/GOT/IMG_2688%20klein.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 5674 op 22-12-2004 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22591

Foto's zien er goed uit!
Ik ben zelf ook erg tevreden over de ruis in hoge ISO stand. Alleen heb ik bij sommige opnames een horizontale streep in de ruis zitten, is erg lelijk. Ik heb inmiddels begrepen dat dat met de laatste firmware verholpen wordt? Ik heb het nog niet gedaan zelf de firmware. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ziet er inderdaad erg goed uit. Neat Image er overheen en je hebt een ruisvrije plaat waar nog voldoende detail in zit.

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Beaves schreef op woensdag 22 december 2004 @ 19:05:
Net een marktonderzoek van Canon over de 20D gedaan, erg goede vragen en zo gesteld dat ik denk dat ze er ook echt iets mee gaan doen :)
Mailtje heb ik ook gehad. Nu geen tijd om de vragen in te vullen, maar ga het zeker ook doen. Al is het alleen maar dat ze bij volledig ingevuld onderzoek 2,50 naar het WWF overmaken. En dan denk ik...da's goeie actie, want alle kleine beetjes helpen.

• matthijst
Kurzweil, wat voor lens is dat?

Firmware update vandaag gedaan, stelt weinig voor... Morgen maar eens klooien met die custom functies. ISO3200 nog niet aangezet :X

• Floor-is

Floor-is

5.2

Volgens mij met de 24-60 Sigma f/2.8 maar ik kan me vergissen.

ISO3200 gebruik ik overigens niet, het is al vrij knap als ik boven de 800 kom eigenlijk... (1000-1250 gebruik ik heel zelden, 1600 nooit)

Voorbeeldje van mijn kant dan maar:
[1] Dame op de schouders, silhouette in een laser
Afbeeldingslocatie: http://www.floor-is.nl/GoT/IC-1.jpg
[2] Marco V geconcentreerd
Afbeeldingslocatie: http://www.floor-is.nl/GoT/IC-2.jpg
[3] Een danseres
Afbeeldingslocatie: http://www.floor-is.nl/GoT/IC-3.jpg
[4] Ferry Corsten, geconcentreerd zoals zovaak
Afbeeldingslocatie: http://www.floor-is.nl/GoT/IC-4.jpg
[5] Ferry Corsten, hij heeft het naar zijn zin!
Afbeeldingslocatie: http://www.floor-is.nl/GoT/IC-5.jpg
[6] Ferry Corsten, iets closer :)
Afbeeldingslocatie: http://www.floor-is.nl/GoT/IC-7.jpg

Bericht hierboven

• matthijst
Wat voor lens voor die "feest" foto's? En gebruik je daar een flitser voor?

Ben nu thuis een beetje aan het klooien met die Sigma 18-125 (wegens kutweer), maar dan moet je 'altijd' flitsen. Als ik nou zo'n Canon 50 f1.8 II (?) koop, kan ik dan zonder flits, uit de hand, fotograferen binnen (bijvoorbeeld, heerlijk cliche: de kerstboom)?

Tamron 28-75 f2.8

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

matthijst schreef op donderdag 23 december 2004 @ 08:50:

Ben nu thuis een beetje aan het klooien met die Sigma 18-125 (wegens kutweer), maar dan moet je 'altijd' flitsen. Als ik nou zo'n Canon 50 f1.8 II (?) koop, kan ik dan zonder flits, uit de hand, fotograferen binnen (bijvoorbeeld, heerlijk cliche: de kerstboom)?
Ja, de 1.8 is zeer lichtsterk en als je ISO 800 gebruikt heb je bijna nooit flits nodig, alleen als je beweging wilt vastleggen i.s.m. weinig licht ontkom je er niet aan.

• Floor-is

Floor-is

5.2

matthijst schreef op donderdag 23 december 2004 @ 08:50:
Ik was een beetje lui en heb met maar twee lenzen gewerkt; 17-35L en 70-200L IS (op een 1D-MarkII als je het je afvraagt) :)

De DJ-shots zijn allemaal ingeflitst, met een 550EX die ik tussen de -1/3EV en +2/3EV liet bijlichten.
Als je een 50/1.8 koopt kan je nog niet altijd uit de hand werken, tenzij je vreselijk hoge ISO's aanhoud en een vaste hand hebt. Of als je lekker veel licht hebt binnen. Voor de kerstboom moet je wel een boel afstand hebben overigens, op een 300D/10D/20D/D30/D60 heb je een cropfactor van 1.6 en op Nikons van 1.5 waar je rekening mee moet houden. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Floor-is op 23-12-2004 12:53 ]

Bericht hierboven

• matthijst
Ah, OK, bedankt voor de info.
Dat hele flits/indoor gebeuren had ik niet verwacht (amateur heh); dacht: je gooit die camera op 800 - 1600 en klaar ben je, maar zelfs dan red ik het niet :)

Mooie rookiefout: had verwacht dat je met ISO 800-1600 ook een Sigma 3.5-5.6 wel stil zou kunnen houden. Maar (gok) hij komt dan op 1/10 of 1/6 seconde uit en zulke vaste handen heb ik niet :)
Is het dan eigenlijk "standaard" dat je binnen flitst, of een *-pod gebruikt, tenzij je een 1.8 lens hebt (en zelfs dan soms)... Dus eigenlijk kan je "nooit"standaard zonder flitser werken binnen ('s avonds als het wat donekrder is dan)? En als je dus wel binnen wilt fotograferen met flitser kun je beter een 580EX kopen?

Oh ja, en hoe wordt dat dan met zonsondergangen? Is dat nog uit de hand te doen, of kan je beter een monopodje meenemen?

Dacht eigenlijk dat een 17-40 f/4 tzt een mooie lens zou zijn, maar die hoef je dus in principe ook niet te kopen voor de lichtgevoeligheid, maar meer/puur voor de scherpte?

Oh ja, we hebben zon klein kerstboompje :D
Bedoelde ook meer closeups van de lampjes/ballen etc... om een beetje mee te klooien als kerstkaart ofzo...

[ Voor 9% gewijzigd door matthijst op 23-12-2004 13:05 ]

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-06 16:50
Is er een verschil tussen 'flitsen' en 'inflitsen'? Heb ook een 20D, ben ook bezig met concertfotografie en op zoek naar een geschikte flitser. Het bedrag maakt niet veel uit maar ik wil niet teveel betalen voor opties die ik nooit ga gebruiken.

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Douwe63 schreef op donderdag 23 december 2004 @ 13:48:
Is er een verschil tussen 'flitsen' en 'inflitsen'? Heb ook een 20D, ben ook bezig met concertfotografie en op zoek naar een geschikte flitser. Het bedrag maakt niet veel uit maar ik wil niet teveel betalen voor opties die ik nooit ga gebruiken.
Inflitsen is niet een technische feature, het betekend puur dat je het onderwerp extra belicht zodat je een mooi belichte voor- en achtergrond krijgt.

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-06 16:50
Beaves schreef op donderdag 23 december 2004 @ 13:56:
[...]

Inflitsen is niet een technische feature, het betekend puur dat je het onderwerp extra belicht zodat je een mooi belichte voor- en achtergrond krijgt.
Dus je neemt een wat langere sluitertijd (dan eigenlijk nodig is met de flits) en laat de flits het 'onderwerp' goed belichten en door de langere sluitertijd krijg je de achtergrond ook goed mee?

Doe je dit met de <M> de <Tv> mode?

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Zit toch een speciaal programmaatje voor op de cam? Nachtopname. Dan doet ie dat volgens mij. Op mijn G2 zat het, en ik meen me te herinneren dat het op mijn 20d ook zat.

Night Scene

Allows for slow shutter speeds combined with flash to illuminate foreground and background.

[ Voor 25% gewijzigd door Dexter op 23-12-2004 14:13 ]

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Douwe63 schreef op donderdag 23 december 2004 @ 14:05:
[...]

Dus je neemt een wat langere sluitertijd (dan eigenlijk nodig is met de flits) en laat de flits het 'onderwerp' goed belichten en door de langere sluitertijd krijg je de achtergrond ook goed mee?
Precies, behalve als dat niet kan. Je kan moeilijk een sluitertijd van 1" pakken want dan krijg je bewegingsonscherpte. In dat soort gevallen zet ik de ISO omhoog of zet ik de sluiter vast op 1/250ste (via custom functies op de 20D).

Dit alles in Av aangezien ik daar meestal in werk, i.s.m. die custom funcie gaat dat goed. Je kan natuurlijk ook de camera op M zetten.
Dexter schreef op donderdag 23 december 2004 @ 14:10:
Zit toch een speciaal programmaatje voor op de cam? Nachtopname. Dan doet ie dat volgens mij. Op mijn G2 zat het, en ik meen me te herinneren dat het op mijn 20d ook zat.
Ik heb nog nooit die speciale modussen gebruikt en dat zal ik ook nooit gaan doen, je hebt totaal geen controle over je camera en dat wil ik nou juist wel hebben :)

[ Voor 26% gewijzigd door Beaves op 23-12-2004 14:12 ]

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Beaves: same here, daar niet van (ik gebruik alleen P/Tv/Av/M), maar het was ook meer een handreiking. Want in alle eerlijkheid, het programma nightscene werkt van die modussen vaak wel goed bij night shots. Tis en blijft hap snap klaar zonder invloed, maar ook dat kan wel eens handig zijn. Alleen al om te kijken wat de cam voor waarden gebruikt in bepaalde omstandigheden zodat je daar zelf ook iets van kunt leren en proberen.

• matthijst
Hey flitsexperts ;) Iemand nog ff iets over deze twee:

1. Klopt het nou dat je eigenlijk altijd wel moet flitsen binnenshuis als je lens niet sneller is dan f3.5 en dat de enige (snelle en goedkope) oplossing een 1.8 lens is?

2. Hoe zit het met zonsondergangen? Is dat nog uit de hand te doen, of kan je beter een monopodje meenemen?

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Overigens reken ik mezelf niet tot flitsexpert omdat ik zo weinig mogelijk zal flitsen. Ik fotografeer vaak architectuur en sleep dan nog liever mijn statief mee dan dat ik moet flitsen. Maar voor veel van de partyfoto's zoals bijvoorbeeld Floris die maakt is flitsen wel noodzaak soms. Had op mijn EOS50 een SUNPAK 4000 Powerzoom flitser. Prima ding, maar ik heb hem amper gebruikt. Ik investeer voor mijn 20d dan ook liever in nieuw (en beter glas) en bijvoorbeeld grip dan flitser. Maar dat even terzijde.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zet de sluitertijd meestal op 1/20s in handmatige modus (M) icm ISO 800 en een redelijk diafragma met voldoende diafragma. De flits zorgt voor de opvulling van het tekortkomende licht.
matthijst schreef op donderdag 23 december 2004 @ 14:20:
Hey flitsexperts ;) Iemand nog ff iets over deze twee:

1. Klopt het nou dat je eigenlijk altijd wel moet flitsen binnenshuis als je lens niet sneller is dan f3.5 en dat de enige (snelle en goedkope) oplossing een 1.8 lens is?
Dat hangt af van de hoeveelheid licht in huis, de brandpuntsafstand (met een groothoek kun je langere sluitertijden gebruiken), de mate waarin je je camera stil kunt houden en het eventuele gebruik van beeldstabilisatie. In het laatste geval kun je vaak onder 1/10s sluitertijd komen.
2. Hoe zit het met zonsondergangen? Is dat nog uit de hand te doen, of kan je beter een monopodje meenemen?
Een groot probleem met zonsondergangen is het beperkte dynamische bereik van de huidige beeldsensors. Voor leuke zonsondergangkleurtjes volstaat een korte sluitertijd en kun je makkelijk uit de hand schieten. Wil je ook het landschap juist belicht hebben, dan zul je meerdere beelden moeten schieten en het is zeer waarschijnlijk dat je voor een juiste belichting van de voorgrond een sluitertijd nodig hebt die een statief of monopod veriest voor een trillingsvrij beeld.

Anoniem: 21905

Dexter schreef op donderdag 23 december 2004 @ 14:27:
Overigens reken ik mezelf niet tot flitsexpert omdat ik zo weinig mogelijk zal flitsen. Ik fotografeer vaak architectuur en sleep dan nog liever mijn statief mee dan dat ik moet flitsen. Maar voor veel van de partyfoto's zoals bijvoorbeeld Floris die maakt is flitsen wel noodzaak soms. Had op mijn EOS50 een SUNPAK 4000 Powerzoom flitser. Prima ding, maar ik heb hem amper gebruikt. Ik investeer voor mijn 20d dan ook liever in nieuw (en beter glas) en bijvoorbeeld grip dan flitser. Maar dat even terzijde.
Tja, Zoals je zelf al duidelijk aan geeft ligt het meer aan de persoon en wat diegene wilt fotograferen of die een flitser nodig zal hebben, of niet :)

Ik merk wel een groot verschil met een externe flitser kwa partyfotografie dan met de interne flitser :)
Het is echt een verademing _/-\o_

Voor de rest probeer ik zelf ook zo min mogelijk te flitsen, maar bij party peep foto's is het gewoon noodzakelijk :)

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Femme schreef op donderdag 23 december 2004 @ 14:33:
Een groot probleem met zonsondergangen is het beperkte dynamische bereik van de huidige beeldsensors. Voor leuke zonsondergangkleurtjes volstaat een korte sluitertijd en kun je makkelijk uit de hand schieten. Wil je ook het landschap juist belicht hebben, dan zul je meerdere beelden moeten schieten en het is zeer waarschijnlijk dat je voor een juiste belichting van de voorgrond een sluitertijd nodig hebt die een statief of monopod veriest voor een trillingsvrij beeld.
Maar met een dergelijke lange sluitertijd blijft er een uitgebeten lucht over, ook niet echt de bedoeling. Je kan de foto in RAW nemen en die tweemaal belichten en samen voegen, op die manier heb je een mooie lucht en voorgrond.

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Beaves schreef op donderdag 23 december 2004 @ 14:41:
[...]

Maar met een dergelijke lange sluitertijd blijft er een uitgebeten lucht over, ook niet echt de bedoeling. Je kan de foto in RAW nemen en die tweemaal belichten en samen voegen, op die manier heb je een mooie lucht en voorgrond.
Of, zoals Femme ook al suggereert, meerdere beelden schieten (een voor de lucht, een voor de voorgrond) en die blenden.

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

koraks schreef op donderdag 23 december 2004 @ 15:05:
[...]

Of, zoals Femme ook al suggereert, meerdere beelden schieten (een voor de lucht, een voor de voorgrond) en die blenden.
Dan heb je als je pech hebt twee beelden die nét niet over elkaar heen passen, ook jammer :)

• matthijst
Dan heb je als je pech hebt twee beelden die nét niet over elkaar heen passen, ook jammer :)
Tripodje, klaar ben je.

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:56
M'n Canon 70-200 4L is te koop. Zie ook : http://www.tweakers.net/aanbod/158303
Dussss.. mochter er liefhebbers zijn.

• matthijst
Is 't niks, f/4 voor 70-200?
Leek zon mooie lens.

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:36

amphora

Websites & Fotografie

matthijst schreef op donderdag 23 december 2004 @ 20:42:
Is 't niks, f/4 voor 70-200?
Leek zon mooie lens.
Lezen ;)
Hij gaat voor de 2.8 IS. :9~

Trouwens, ff spammen:

Voor de liefhebbers heb ik even een leuke test gedaan met m'n nieuwe 420 EX flitser.
Wilde nou wel eens precies weten wat het verschil in resultaat is met ombibounce/2 way bounce/via plafond etc...

Hier het resultaat:

http://album.amphora.nl/flitstest/

[ Voor 43% gewijzigd door amphora op 23-12-2004 21:49 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Gave test!!! Dat zijn de betere huis-tuin-en-keuken experimenten waarbij je goed kunt zien wat bepaalde instellingen voor resultaat hebben. Top!

• Katsunami
  • Niet online
Goeie test inderdaad :)

Alleen, een flitser rechtuit richten met een 2-way bounce (zo'n kaartje, indien ik het me goed herinner?) is een slecht idee; het flitslicht gaat voor een groot deel tegen de grond :P (En dat is ook duidelijk aan de onderbelichting te zien :))

• Gman
  • Laatst online: 21-06 10:59
RepSLET schreef op donderdag 23 december 2004 @ 19:06:
M'n Canon 70-200 4L is te koop. Zie ook : http://www.tweakers.net/aanbod/158303
Dussss.. mochter er liefhebbers zijn.
Even...heb je 'm al in je handen gehad/gebruikt?
Ik heb 'm ook en hij is echt retezwaar (samen met alle andere shit die ik altijd meesleep), lichtsterke lens is niet altijd zaligmakend.

Ontopic:
De 20D bevalt mij zeer goed, na een G3, D30, 10D nu de 20D en ik heb niks meer te wensen, misschien nog een SD slotje maar that's it.

[ Voor 17% gewijzigd door Gman op 23-12-2004 23:13 ]

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-06 18:10
Amphora schreef op donderdag 23 december 2004 @ 21:48:
[...]

Lezen ;)
Hij gaat voor de 2.8 IS. :9~

Trouwens, ff spammen:

Voor de liefhebbers heb ik even een leuke test gedaan met m'n nieuwe 420 EX flitser.
Wilde nou wel eens precies weten wat het verschil in resultaat is met ombibounce/2 way bounce/via plafond etc...

Hier het resultaat:

http://album.amphora.nl/flitstest/
Rechtomhoog flitsen zonder Omnibounce lijkt het beste resultaat te geven. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Dat komt ook omdat hij geen flashcompensatie kan doen voor de omnibounce. Die zal toch minstens 2/3EV opeten, dus moet je de flitser 2/3EV laten compenseren. Aangezien een 420EX dit niet kan, moet je dat in de camera instellen. Als je een 550 hebt kan je dit instellen, als je een 580 hebt ook, maar die houd ook al rekening met cropfactoren. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Floris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 00:46:
Dat komt ook omdat hij geen flashcompensatie kan doen voor de omnibounce. Die zal toch minstens 2/3EV opeten, dus moet je de flitser 2/3EV laten compenseren. Aangezien een 420EX dit niet kan, moet je dat in de camera instellen. Als je een 550 hebt kan je dit instellen, als je een 580 hebt ook, maar die houd ook al rekening met cropfactoren. :)
Aangezien wij allen TTL flitsen hoef je geen compensatie in te stellen. Dat zie de lichtmeter zelf wel na de voorflits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:36

amphora

Websites & Fotografie

suspect schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:34:
[...]

Rechtomhoog flitsen zonder Omnibounce lijkt het beste resultaat te geven. :?
Omdat omhoog flitsen zonder omnibounce al het licht via plafond gaat. Met omni bounce dus ook nog rechtstreeks. Je zou kunnen zeggen dat ie met omnibounce uit 2 richtingen flitst.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Anoniem: 5674 schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 08:59:
[...]

Aangezien wij allen TTL flitsen hoef je geen compensatie in te stellen. Dat zie de lichtmeter zelf wel na de voorflits.
Welke voorflits? Ik mag dan E-TTL-II op mijn body hebben, zoals de 20D ook heeft, maar preflashen doet mijn cam niet.

Die compensatie heb ik dus wel zelf ingesteld en ik zie ook de grote verschillen hierdoor; jammer dat ik nu even geen voorbeeld online heb alleen.

Bericht hierboven

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste