Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Inderdaad, dat zijn ook mijn bevindingen. Het mooiste resultaat is niet flitsen (en dus met lange sluitertijd), maar als dat niet mogelijk is vanwege beweging, dan flits ik indirect via plafond, zonder omnibounce. Dan wordt het licht het meest 'verstrooid' en krijg je geen harde slagschaduws.suspect schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:34:
[...]
Rechtomhoog flitsen zonder Omnibounce lijkt het beste resultaat te geven.
Op het moment dat je geen laag en licht plafond hebt, dan is dit opeens een hele slechte optie en dan is je flitser in hoek van 60 a 75 graden met een omnibounce een van de beste opties.
Ook in mijn personal functions kan ik die niet terughalen overigens
Bericht hierboven
Ik dacht dat dit het was:Floris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 12:45:
Ik heb even snel gekeken omdat ik toch wel twijfelde door je post Beaves, maar ik kan dat niet instellen. 1st/2nd curtain flash en 'evaluative' of 'average' metering voor E TTL-II.
Ook in mijn personal functions kan ik die niet terughalen overigens
1
2
3
4
| 05: AF-assist beam / Flash firing * 0: Emits 1: Does not emit 2: Only ext. flash emits |
Te vinden op http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/page11.asp
Dit is wel om de auto-focus te helpen, maar je kan het ook als preflash gebruiken omdat de camera het over het algemeen toch gebruikt als je aan het flitsen bent, tenminste bij mij wel.
[ Voor 20% gewijzigd door Beaves op 24-12-2004 12:50 ]
Verwijderd
Dat doet hij wel. Dezelfde voorflits als bij de FE-Lock. Het gaat echter zo snel dat je het haast niet ziet. De camera meet het licht van de omgeving, de flitser geeft een voorflits, meet deze gegevens en geeft daarna aan de hand van beide gegevens de juiste hoofdflits.Floris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 12:27:
[...]
Welke voorflits? Ik mag dan E-TTL-II op mijn body hebben, zoals de 20D ook heeft, maar preflashen doet mijn cam niet.
Maar misschien dat we hier te maken hebben met een "BEAVES"firmware hack?
Edit: ik was veel te traag aan het tiepen (en mijn boterham ei aan het opeten en met mijn cam aan het pielen....mannen kunnen ook geen twee dingen tegelijk, laat staan drie
Maar het is dus toch met dat AF-hulplicht?
BTW, je merkt alwel dat die van mij op NL-language staat
[ Voor 38% gewijzigd door Dexter op 24-12-2004 12:55 ]
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
Iemand ervaring met dit soort tasjes:

Lijkt mij de meest compacte variant? Is zoiets gewoon goed voor alledaags gebruik, en spatwaterdicht?
Haters everywhere but I don’t really care
De AF-Assist beam is een lampje op je body, of het rode licht uit je externe flitser dat gebruikt wordt om scherp te stellen, niet om de omgeving uit te lichten en zo te bepalen hoeveel flitscompensatie er nodig is.Beaves schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 12:49:
[...]
Ik dacht dat dit het was:
code:
1 2 3 4 05: AF-assist beam / Flash firing * 0: Emits 1: Does not emit 2: Only ext. flash emits
Te vinden op http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/page11.asp
Dit is wel om de auto-focus te helpen, maar je kan het ook als preflash gebruiken omdat de camera het over het algemeen toch gebruikt als je aan het flitsen bent, tenminste bij mij wel.
Euhm... Ik kan FEL gebruiken om vast te stellen hoe sterk mijn flitser moet uitflitsen, maar ik stel scherp met mijn AE-lock button. (Die overigens is ingesteld op 'AE/AF, No AE-lock' waardoor ook hier de Exposure niet wordt gelocked...)Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 12:52:
[...]
Dat doet hij wel. Dezelfde voorflits als bij de FE-Lock. Het gaat echter zo snel dat je het haast niet ziet. De camera meet het licht van de omgeving, de flitser geeft een voorflits, meet deze gegevens en geeft daarna aan de hand van beide gegevens de juiste hoofdflits.
Ik heb zojuist een aantal testshots gemaakt en kan nog immer geen 2e flits ontdekken, hij moet wel heel kort voor de 'echte flits' zitten dan en bovendien echt ontzettend kort zijn.
Bericht hierboven
Verwijderd
Het kan inderdaad zijn dat je die knop ergens anders voor gebruikt. Ik bedoel alleen te zeggen dat je de lichtmeting kan vastzetten en als je wil flitsen dat hij dan ook een preflash doet.Floris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 13:04:
Euhm... Ik kan FEL gebruiken om vast te stellen hoe sterk mijn flitser moet uitflitsen, maar ik stel scherp met mijn AE-lock button. (Die overigens is ingesteld op 'AE/AF, No AE-lock' waardoor ook hier de Exposure niet wordt gelocked...)
Ik heb zojuist een aantal testshots gemaakt en kan nog immer geen 2e flits ontdekken, hij moet wel heel kort voor de 'echte flits' zitten dan en bovendien echt ontzettend kort zijn.
Hier staat alles uitgelegd:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/
First, the E-TTL preflash occurs immediately before the shutter opens and not when the shutter release is pressed halfway. Unlike the A-TTL preflash, therefore, the E-TTL preflash is actually used to determine flash exposure and isn’t fired during the ambient (existing) metering stage. Some users may be surprised to learn that E-TTL actually fires a prefire flash before the main flash at all. Using regular settings the process happens so quickly that the preflash is difficult to notice, though you might catch glimpse of it before the mirror blackout - an exception being second-curtain sync.
Second, the preflash light is analyzed by the same evaluative metering system that the camera uses to meter ambient light. This means it meters through the lens and is harder to fool than external sensors, isn’t confused by bounced light and does not read anything off the surface of the film. For what it’s worth, unlike the TTL flash meter, the E-TTL metering sensor cannot be seen by the curious - it’s hidden away up in the pentaprism (or roof mirror in low-end EOS cameras) housing.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 13:13 ]
"First, E-TTL II examines all evaluative metering zones both before and after the ETTL
preflash goes off."
Rara wat gebruikt slashme?Using regular settings the process happens so quickly that the preflash is difficult to notice, though you might catch glimpse of it before the mirror blackout - an exception being second-curtain sync.
Bericht hierboven
Dat lampje hebben ze op de 20D weggehaald en daarvoor in de plaats wordt het nu via de flitser gedaan.Floris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 13:04:
[...]
De AF-Assist beam is een lampje op je body, of het rode licht uit je externe flitser dat gebruikt wordt om scherp te stellen, niet om de omgeving uit te lichten en zo te bepalen hoeveel flitscompensatie er nodig is.
Maar het is inderdaad niet hetzelfde nee als preflash.AF Assist
Unlike the EOS D30 and D60 the EOS 20D doesn't have a dedicated AF Assist lamp. Instead it will strobe the flash which will assist the camera's AF system if required. The new AF system has a lowest light detection of -0.5 EV compared to the EOS 10D's 0.5 EV, it's likely that AF assist won't be as important on the EOS 20D.
Bericht hierboven
1st/2nd curtain flash wat houdt dat in?Floris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 12:45:
1st/2nd curtain flash en 'evaluative' of 'average' metering voor E TTL-II.
Zou ik ook doen, lijkt me een stuk fijner werken en mensen kijken je dan niet meteen boos aanFloris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 13:30:
Ik heb wel zo'n AF-Assist lampje op mijn body, maar ik heb hem uitgezet, gebruik AF-assist van mijn flitser wel.
Bij 1st flits de flitser bij het open gaan van het gordijn, dus aan het begin van de foto, en bij 2nd gaat de flitser af vlak voordat het gordijn weer dicht gaat, dus aan het einde van de foto. 2nd is vooral handig als je bewegende objecten fotografeerd met een langere sluitertijd omdat je anders een heel onwerkelijk beeld krijgt, je flitst namelijk al aan het begin van de foto waardoor het object aan het begin wordt "vastgevroren". Als je dus bijvoorbeeld een persoon met een fakkel op de foto zet, die je aan het begin de persoon duidelijk en zie je verder alleen maar een zwevende fakkel.
Met 2nd curtain flash zie je een zwevende fakkel met aan het eind de persoon duidelijk, een veel natuurlijker beeld.
bronCurtain.
Focal plane camera shutters consist of two separate “curtains” or independently controlled moving components. Exposure of the film begins when the first curtain opens and ends when the second curtain closes.
At high speeds the second curtain can start closing before the first curtain is fully open, which means that the open area of the shutter is actually a narrow moving slit. The fact that only part of the image area is exposed at any given time at such high speeds leads to the X-sync problem with flash photography. Another issue with flash photography is the timing of the flash pulse - the first or second curtain sync issue.
Most cameras have shutter curtains which travel vertically (ie: along the shorter dimension of the film frame). They do this since the distance is shorter than if they were to travel horizontally, permitting faster top shutter speeds. Shutter curtains used to be commonly made of rubberized silk, but today are usually made of composite plastic or thin lightweight metal.
bronFirst curtain sync.
The usual mode of operation for flash photography using focal-plane shutter cameras, in which the flash is fired immediately after the first curtain of the shutter has fully opened.
The problem with this occurs when taking flash photos using slow shutter sync. In such photographs the subject will appear to be moving backwards, leaving a trail in the wrong direction. For more details on this please consult the second curtain sync section.
bronSecond-curtain sync.
Timing of the firing of an electronic flash unit, such that it fires shortly before the second curtain of a focal plane shutter closes. (with first curtain sync the flash fires immediately upon the first curtain opening) The result of the second-curtain firing is a more natural light trail when used with slow-shutter sync.
Canon introduced second-curtain sync mode with their T90 camera and sometimes mark it with the second curtain sync icon. Nikon, Minolta and other makers support it as well, but refer to it as “rear-curtain sync.” For more information see the second-curtain sync section of my flash photography article.
[ Voor 31% gewijzigd door Floor-is op 24-12-2004 13:41 ]
Bericht hierboven
Verwijderd
Verwijderd
Ik begrijp hieruit dat je 2nd curtain flash gebruikt maar bedoel je hier nog mee rmee te zeggen? Ook bij 2nd curtain flitsen wordt de preflash gebruikt, hij is dan zelfs nog beter te zien.
Jawel, ik gebruikte die, maar ik gebruik nu een tas, al het spul los mee nemen is namelijk nogal lastig. Maar als je alleen je camera wilt meenemen is het een goede cover, alleen kan hij in de weg zitten als je een foto wilt maken.matthijst schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 15:21:
Flying-kick: niemand ervaring met de Canon "snuit" tassen?
Kijk dat is nou een tip waar ik iets aan heb, nu zie ik het inderdaad echt! Het was mij dus nooit opgevallen.Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 14:23:
Je kan trouwens de preflah goed zien als je met een wat langere sluitertijd (bv 0.5 sec) op 2e curtain flitst. Hij doet dan de preflash, dan die halve seconde en aan het eind van die sluitertijd de 'echte'flits.
mattijst: Ik heb een fototas, geen ervaring met de tas die jij noemt.
Bericht hierboven
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
OK, denk dat ik d'r dan maar 1 ga bestellen. Gisteren alle fotozaken afgeweest, maar het zijn vooral allemaal lomp grote tassenJawel, ik gebruikte die, maar ik gebruik nu een tas, al het spul los mee nemen is namelijk nogal lastig. Maar als je alleen je camera wilt meenemen is het een goede cover, alleen kan hij in de weg zitten als je een foto wilt maken.
Wat me wel opvalt is dat de verschillen tussen internetwinkels en normale winkels steeds groter lijkt te worden: Canon tasje, 45 euro op internet, het dubbele in de stad

Wat betreft tassen. Ik heb zelf een Vanguard bag voor alleen mijn cam + lens, maar die gebruik ik zelden. Ik heb voor mijn equipment een Lowepro MiniMag Aw schoudertas. Heerlijk compact ding, kan heel veel in (inclusief handige vakjes), paar riempjes om eventueel statief op te hangen en waterhoes zodat ie waterdicht gemaakt kan worden. Maar most important...het feit dat ie van Lowepro komt. Heb 5 jaar geleden al eens een MiniMag gekocht van hun, maar de rits op het achtervakje ging kapot. Maar die gasten claimen levenslange garantie. Dus ding naar winkel gebracht (niet eens degene waar ik hem gekocht had) en aanspraak gemaakt op garantie. Ding werd opgestuurd en amper 2 weken later had ik een spiksplinternieuwe!! (ook nog eens het nieuwste model, met paar handige nieuwe features, hoewel de oude draagriem fjiner was).
Just my experiences als het gaat om tassen
Verwijderd
Agree, prijsverschillen zijn soms echt heel erg groot. Ook als het gaat om glaswerk. 50mm 1.8 doet op internet 89 euri, in de winkel laatst 129!! Da's toch wel erg veel als je het mij vraagt. En ik snap uiteraard wel hoe dat verschil komt, en daarbij dank ik dan meteen ook het fenomeen internet
Wat betreft tassen. Ik heb zelf een Vanguard bag voor alleen mijn cam + lens, maar die gebruik ik zelden. Ik heb voor mijn equipment een Lowepro MiniMag Aw schoudertas. Heerlijk compact ding, kan heel veel in (inclusief handige vakjes), paar riempjes om eventueel statief op te hangen en waterhoes zodat ie waterdicht gemaakt kan worden. Maar most important...het feit dat ie van Lowepro komt. Heb 5 jaar geleden al eens een MiniMag gekocht van hun, maar de rits op het achtervakje ging kapot. Maar die gasten claimen levenslange garantie. Dus ding naar winkel gebracht (niet eens degene waar ik hem gekocht had) en aanspraak gemaakt op garantie. Ding werd opgestuurd en amper 2 weken later had ik een spiksplinternieuwe!! (ook nog eens het nieuwste model, met paar handige nieuwe features, hoewel de oude draagriem fjiner was).
quote]
Ik wil nog graag de Minitrekker AW kopen lijkt me een heel fijn rugtasje? Heb alleen nog niet genoeg lenzen en troep om een conmpleet te vullen vrees ik...
Bericht hierboven
Ik had voor mijn G2 ook een LowePro tasje, heb ik ook prima kunnen verkopen.
[ Voor 21% gewijzigd door Dexter op 24-12-2004 21:55 ]
Verwijderd
Ik gebruik nu een of ander yoko merk schoudertas. Die vond ik op de zolder van mijn atelier tussen de spinnewebben de dag nadat ik me 20D had gekocht?!...Floris schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 18:54:
ScYIIA: Wees blij, anders zou je gelijk weer een grotere tas willen omdat je niet de spulletjes die je op het oog hebt er in kwijt kunt. Mijn tas zit bomvol als ik erin stop wat ik nagenoeg altijd meeheb. Nu kan ik wel kijken naar de grotere versie van dezelfde tas (heb een LowePro DryZone100, kan kijken naar een 200), maar eigenlijk wil ik dan een andere... Ik denk dat ik al weet welke trouwens en die is (logischerwijs) goedkoper dan die DryZone200 bovendien.(Crumpler: Brian's Hot Tube)
Verwijderd
Ik heb er 3 cd's bij gekregen, Digital photo professional, Elements van adobe en een help disk met allerlei poespas. Ik kom er alleen niet achter waar ik nu die owners name kan instellen of nog iets extra's aan me cam kan instellen?
Ik heb inmiddels geregistreerd maar dat gateway heb je volgens mij ook geen drol aan?
Zoek ff in dit topic, is eerder voorgekomen: Canon EOS 20D - deel 2Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 14:19:
Vraagje,
Ik heb er 3 cd's bij gekregen, Digital photo professional, Elements van adobe en een help disk met allerlei poespas. Ik kom er alleen niet achter waar ik nu die owners name kan instellen of nog iets extra's aan me cam kan instellen?![]()
Ik heb inmiddels geregistreerd maar dat gateway heb je volgens mij ook geen drol aan?Alleen wat opslagruimte wellicht?
Kan het uberhaupt wel, die ownersname, of is het slechts voorbehouden aan de 1D serie?
Canon 17-40L f/4 + Canon 70-200L f/4 = 659.94 + $574.94 = $1234
Sigma 18-50 f/2.8 + Sigma 70-200 f/2.8 = 498.94 + $798.94 = $1297
Scherpte, garantie, gewicht, etc. Roept u maar
Wat wil je er mee gaan doen, dat lijkt mij op dit moment de interessantste vraagmatthijst schreef op maandag 27 december 2004 @ 00:14:
Aan de experts hier ook maar de vraag, welke van de volgende twee lensopties zou je kiezen en waarom:
' Wil' iig. een 70-200 hebben, en 17-40/18-50 is voorlopig geen haast bij (misschien wel nooit, wie zal het zeggen).
[ Voor 41% gewijzigd door matthijst op 27-12-2004 01:07 ]
Amerikaanse prijzen... Let je op met invoerrechten? 19% BTW en (weet niet zeker) 6% invoerrechten... Gaat hard dan hoor!matthijst schreef op maandag 27 december 2004 @ 00:14:
Aan de experts hier ook maar de vraag, welke van de volgende twee lensopties zou je kiezen en waarom:
Ik heb die 18-50 f/2.8 nog niet gebruikt, de Sigma 70-200/2.8 zou ik verkiezen boven de Canon 70-200L f/4. Over de 17-40L is niet te twisten: toplens, sim-pel.
Bericht hierboven
Ik heb de sigma 70-200 2.8 gehad en ingeruild voor de canon canon 70-200 F4. Waarom? De sigma is op 2.8 niet super scherp. De AF van de canon beter. En de de canon lichter. Ik vond het gewicht verschil van 600 gram belangrijker dan F2.8 ipv F4.Floris schreef op maandag 27 december 2004 @ 03:59:
[...]
Amerikaanse prijzen... Let je op met invoerrechten? 19% BTW en (weet niet zeker) 6% invoerrechten... Gaat hard dan hoor!
Ik heb die 18-50 f/2.8 nog niet gebruikt, de Sigma 70-200/2.8 zou ik verkiezen boven de Canon 70-200L f/4. Over de 17-40L is niet te twisten: toplens, sim-pel.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Bericht hierboven
Verwijderd
beetje off topic?Floris schreef op maandag 27 december 2004 @ 03:59:
[...]
Amerikaanse prijzen... Let je op met invoerrechten? 19% BTW en (weet niet zeker) 6% invoerrechten... Gaat hard dan hoor!
Kan heel interessant zijn hoor!...
Ik heb vorige week ook een zooitje binnengekregen, 4 dagen krap vanuit New York! Scheelde op de hele bestelling toch 175EU met hier! Accu, lens, grip etcetc... Dollar is heftig laag nu en de lens invoerbelasting is maar 6,7 procent. Op geheugen, accu's en computershit aleen de BTW
Verwarrend, invoerrechten vs BTW
Bedoel je dus dat je, als je zélf in de VS een lens koopt en deze meeneemt in je handbagage, vervolgens braaf aangifte doet, je ALLEEN 6,7% invoerrechten betaalt? Dus voor een fictieve lens van $500 betaal je: $500 x 0,75 (omrekenen naar euro) * 1,06 (invoerrrechten) = 397,5 euro?
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Iemand?

[ Voor 22% gewijzigd door matthijst op 01-01-2005 14:08 ]
Mooie platen! Bij de eerste is het alleen net of er strepen door de lucht lopen. Enig idee hoe dat komt?matthijst schreef op donderdag 30 december 2004 @ 20:29:
Paar dagen Strasbourg geweest, Sigma 18-125 en ISO 1600-3200 kunnen testen. Stond versteld van het resultaat (4MP Sony P&S gewend). Alles uit de hand. Clickable:
...knip...
Origineel van de eerste:
Edit: gok dat het komt door het aanpassen in Photoshop (denk levels, of shadows/highlights)
http://members.lycos.nl/mthalen1/_MG_0768.JPG
[ Voor 21% gewijzigd door matthijst op 30-12-2004 21:45 ]
[ Voor 12% gewijzigd door Dexter op 30-12-2004 21:56 ]
Die strepen zien er idd erg vreemd uit, maar ze zitten niet in het origineel, dus het zal waarschijnlijk wel door Photoshop komen.matthijst schreef op donderdag 30 december 2004 @ 21:39:
Hmm, was me niet opgevallen en ik zie het eigenlijk ook niet echt, maar misschien mijn monitor belabberd afgesteld ofzo?
Origineel van de eerste:
Edit: gok dat het komt door het aanpassen in Photoshop (denk levels, of shadows/highlights)
http://members.lycos.nl/mthalen1/_MG_0768.JPG
Zit ff te kijken naar een paar andere geresizede plaatjes van hoge ISO en die hebben het inderdaad ook een beetje...
Iets om op te letten bij de volgende Photoshop-actie
Verwijderd
mmm ik heb er ook weleens last van gehad. Zou ook een probleempje zijn van de cam met hoge iso's en flits gebruik af en toe ofzo? Bij de laatste firmware download staat het omschreven.suspect schreef op donderdag 30 december 2004 @ 21:56:
[...]
Die strepen zien er idd erg vreemd uit, maar ze zitten niet in het origineel, dus het zal waarschijnlijk wel door Photoshop komen.
http://web.canon.jp/Imaging/eos20d/eos20d_firmware-e.html
ik heb em zelf nog niet. Maar wel vandaag eindelijk ee nieuwe tas gescoord!...
Lowepro AW minitrekker classic met 'waterzak'.
Heel blits dingetje vinnik zelf en erg handig in zijn vakjes en touwtjes. Voorlopig ruim genoeg voor mij persoonlijk, en hij lijkt tenminste op een gewone rugzak ala eastpack ofzo. Vandaar ook mijn keus voor deze.
Nog even, dat van die grip voor de 20D is dat nou gelul of is dat echt zo'n boutding? Wie heeft em en geeft eerlijk commentaar?
Zal wel een standaard hoog-ISO probleem zijn wat door flitsen duidelijker zichtbaar is/was? Heb eigenlijk allen de 1.10 firmware erop gehad, dus zou niet kunnen zeggen hoer het met 1.05 was.
Verwijderd
Precies! Dat bedoel ik ;PDexter schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:06:
Als je af mag gaan op het forum van DPReview dan is het niet zo'n best ding, maar ik wil het graag van mensen hier horen. Alleen heeft er volgens mij nog bijna niemand zo'n ding...
Kom op mensen wie heeft em! en gebruikt em!
Sorry, wat voor ding heb je het over?Dexter schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:06:
Als je af mag gaan op het forum van DPReview dan is het niet zo'n best ding, maar ik wil het graag van mensen hier horen. Alleen heeft er volgens mij nog bijna niemand zo'n ding...
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Verwijderd
Ik heb een 20D en de grip ervoorVerwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:10:
[...]
Precies! Dat bedoel ik ;P
Kom op mensen wie heeft em! en gebruikt em!
Ben er zelf erg tevreden over iig. Hij voelt robuust(er) aan met grip en je hebt meer accu power. De 2de ontspan knop vind ik persoonlijk niet geheel lekker fotograferen nog, maar dat komt omdat ik dan constant met die neckstrap zit...
Daarnaast is het gewichts verdeling veel beter. Als ik de neckstrap om doe + Speedlite 580EX zonder grip, dan valt hij telkens voorover. Met grip blijft hij gewoon mooi recht.
Ik neem aan dat het dan ook veel makkelijker fotograferen word met een 20D + grip + telelens + statief gezien het gewicht beter veredeeld is
Voor de rest geen problemen mee gehad. Ik had verhalen gehoord dat je grip uit kon vallen, nooit last van gehad (en ik ga er wat ruwer om een "normale" fotograaf aangezien ik op feesten rond hobbel
Niets meer dan tevreden over
Maar ik moet wel erbij zeggen dat ik ook geen vergelijkings materiaal heb, dit is mijn eerste DLSR Cam
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 13:49 ]
Verder heb ik zonder grip niet het gevoel dat ik um goed vastheb (ook voordat ik de grip had) en zulke grote handen heb ik niet eens, maargoed over het algemeen heb ik er wat zwaardere objectieven opzitten
[ Voor 37% gewijzigd door Jaymz op 31-12-2004 13:53 ]
Verwijderd
Hhm... Nu je het zegt, Ik mis die 'multicontroller' ook op de grip. Maar meestal als ik verticaal fotografeer dan selecteer ik al bij voorhand waar ik op wil focusen. Alleen als je dat even snel wilt veranderen dan heb je een probleemJaymz schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 13:51:
Jaymz mist de 'multicontroller' (of hoe 'ie heet) op de grip. 'k heb m'n focuspunt bepaling er namelijk op zitten (en als je die selecteert krijg je met de normale focusbepalingknop alle punten actief)
Verder heb ik zonder grip niet het gevoel dat ik um goed vastheb (ook voordat ik de grip had) en zulke grote handen heb ik niet eens, maargoed over het algemeen heb ik er wat zwaardere objectieven opzitten

Ik heb juist wel het gevoel dat ik hem goed vast heb. Maar goed, dat is puur persoonlijk allemaal natuurlijk
Verwijderd

Ik was vannacht op awakenings iig, en mocht van een collega fotograaf flink wat tijd rond lopen met een mooie 24-70/2.8 L USM lensje. Ik ben verliefd op dat ding geworden
Anyway, hier wat fototjes (meeste zijn met de 24-70 geschoten iig, maar ms een paar verdwaalde met die 16-35 waar ik ook even mee heb rond gelopen
*warning* ik ben een laser freak ja *warning*

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 11:31 ]
Hoe werkt dat bij dat soort feesten? Mag je daar gewoon een beetje rondsjokken en foto's maken wat je wilt ofzo?
Verwijderd
Hoe bedoel je 'laserfreak'?
Verwijderd
Thanksmatthijst schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 12:56:
Sjezus! Mooie foto's...
Hoe werkt dat bij dat soort feesten? Mag je daar gewoon een beetje rondsjokken en foto's maken wat je wilt ofzo?
Je zult een persaanvraag moeten indienen bij de desbetreffende organisatie. Op kleinere feesten zul je ms wel rond mogen lopen met een DLSR camera, maar op een groot feest zoals awakenings (en menig ander groot feest van UDC/ID-T/Q-Dance/B2S/MoH/etc.) zul je toch echt toestemming voor moeten vragen.
Kleinere camera's doen ze meestal wel wat makkelijker (op q-dance/id-t/b2s na dan), maar ja dan mis je toch een stukje kwaliteit natuurlijk
Thnx! Ik ben al geboeit door de lasers sinds het begin dat ik uit ga... En laser foto's waren altijd 1 van mijn favoriete foto's. Nu moet ik wel bekennen dat als je eenmaal met leuk fotografiespul rond loopt op zo'n feest zoals awakenings is het wel prijsschieten (he floris?Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 15:01:
Hoe bedoel je 'laserfreak'?Puike foto's inderdaad!
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 15:26 ]
Ik heb vannacht QrimeTime gefotografeerd, maar 't wilde niet echt. Kon het niet super naar mijn zin krijgen iig, dadelijk eens kijken of er nog een beetje toonbaar materiaal tussenzit.
Bericht hierboven
Verwijderd
Ik heb gister wat foto's gemaakt, eindelijk, met statief en lange belichtingstijd. Op sommige foto's heb ik ontzettend veel troep zitten. Het is geen iso ruis naar mij idee.
Ik heb de test zoals Floris die ergens poste gedaan met lensdop dan zie ik volop stippies waarvan een enkel behoorlijk fel. Ik heb het over een belichting van 25 sec op iso100 met dop erop. Ik zal wel replies krijgen van ja hoor heb je weer zo'n pixel zeikerd maar he toch graag een goeie camera...
Met de deadpixels software geeft hij meer dan 100 hotpixels. Is dit lichtlekkage door mijn zoeker?
Heeft iemand ervaring met remappen van zijn 20D? of kan dit niet met een 20D?
hieronder een uitsnede:
http://www.vokuhila.nl/gotimg/uitsnede.jpg
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 14:11 ]
Doe nou vanavond nog een keer zo iets: als het donker is, doe je het licht in de gang uit, ga je op de WC zitten en doe je het volgende.
Zet je cam op een sluitertijd van 2s, ISO 100, f/boeitniet, AWB. Maak een afdruk. Doe dat dan nog eens op 5s en op 10s. Die drie foto's pak je in PhotoShop en leg je in lagen over elkaar.
De lichtpunten die nu in alledrie de platen overeenkomen zou je kunnen aantippen als hotpixels.
Het is niet een heel betrouwbare test, maar omdat je met drie afbeeldingen werkt is het al een heel stuk beter dan met 1 enkele afbeelding. 100 pixels is overigens belachelijk veel, dat kan bijna niet!
Ohja twee plaatjes van mij:

Bericht hierboven
Verwijderd
Ik begrijp wat je bedoelt met die drie lagen. ik zal het zometeen proberen iig bedankt voor je reply!
Skjoezzz me I forgot!... ;P Zijn ook weer mooie plaatjes! laserfreaks?
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 15:52 ]
Verwijderd
boven de 5 sec duidelijk zichtbare stippies helaas en bij 25 en 30 sec meerdere zelfs. Deadpixeltest geeft een stuk of 8 hot ones bij de 30 sec foto, 5 bij de 20 en 2 bij de 10sec.
Is dit acceptabel vanwege de lange belichting of moet ik hiermee terug gaan?
Die foto hierboven zuigt naar mijn idee, als al mijn nachtopnames straks zo zijn lijkt me niet zo fijn.

Dit is de 30seconde 'Floristoilettest':
fullsize
http://www.vokuhila.nl/gotimg/toilettest30sec.jpg
Bedoelde Floris dat met "toilettest"?
Staat je noise-reduction wel aan?Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 16:37:
Toilettest gedaan...Stinken joh!
boven de 5 sec duidelijk zichtbare stippies helaas en bij 25 en 30 sec meerdere zelfs. Deadpixeltest geeft een stuk of 8 hot ones bij de 30 sec foto, 5 bij de 20 en 2 bij de 10sec.
Is dit acceptabel vanwege de lange belichting of moet ik hiermee terug gaan?
Die foto hierboven zuigt naar mijn idee, als al mijn nachtopnames straks zo zijn lijkt me niet zo fijn.![]()
Dit is de 30seconde 'Floristoilettest':![]()
fullsize
http://www.vokuhila.nl/gotimg/toilettest30sec.jpg
//
Verwijderd

na toilet:
DOM! helemaal niks te zien!...

Sorry hoor, ben nog een beetje nieuw in de 'digitale' SLRs, is allemaal zo high tech!
TnX Man-0-script!
GoT rules wederom!
wel zonde van me foto's van gister...
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 18:11 ]
Schrok er ook erg van toen ik een foto zonder reduction zag, was namelijk ook een Sony gewend waar het automatisch aanstaat.
In de review van DPReview stond er nog wat meer over, incl. voorbeeld:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/page21.asp
The five minute exposures below turned out better (less noise) than the four minute test exposure we carried out in our EOS 10D review. Enabling noise reduction does appear to take care of most of the hot pixels although did leave small black 'pits' where a very strong hot pixel was removed. On the downside the second exposure actually took a total of 10 minutes. (PS. Apologies for the dirt visible on these shots, the sensor needed cleaning).
[ Voor 36% gewijzigd door man-o-script op 03-01-2005 18:14 ]
//
Verwijderd
ik heb een ultra kaartje die is volgens mij iets sneller maar het duurt geen tien minuten ofzo zoals dat stukkie bij DP
Over Floris' zijn toiletfotografie-test...sjek de specs op deze pagina: http://www.photo.net/equipment/canon/ef50/
"Closet Focusing Distance"
Toch weer die verrekte wc
[ Voor 43% gewijzigd door Dexter op 03-01-2005 18:50 ]
Zo te zien de EW-60C:Dexter schreef op maandag 03 januari 2005 @ 18:45:
Even vraagje voor de 20d-kit bezitters. Welke zonnekap past er op de 18-55 kitlens? Kan het niet echt gevonden krijgen...
Hier voor €23,-, en hier voor € 19,90

Volgens mij komt het er op neer dat je eerst een foto van bijv. 5 minuten maakt en dat de camera daarna nogmaals een foto van 5 minuten maakt, maar dan met de sluiter dicht.Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 18:31:
yep, das waar. Het wachten is wat minder maar ik heb het er wel voor over. Ik was best teleurgesteld na het zien van me piccies van gisteren op de monitor...Voor niks in de kou en de wind staan klooien!
ik heb een ultra kaartje die is volgens mij iets sneller maar het duurt geen tien minuten ofzo zoals dat stukkie bij DP
Zo kan hij de 'hete'-pixels die hij op de "zwarte" foto aantreft aftrekken van de echte foto die je zelf hebt gemaakt.
Tenminste, dat is wat ik er altijd van heb begrepen...
[ Voor 49% gewijzigd door man-o-script op 03-01-2005 18:55 ]
//
Sowieso: noise reduction kan je toch net zo makkelijk en snel achteraf doen? gebruik meestel noise-ninja....
Hoe deed je die test?
Manual focus, kleppie erop, donkere plee, bulb exposure 30 seconden? Of tv 30 seconden?
[ Voor 59% gewijzigd door matthijst op 03-01-2005 19:18 ]
Niet om te testen, maar om ze weg te filterenmatthijst schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:16:
Huh? Noise reduction om dooie pixels te testen klinkt me nogal vaag in de oren?
In-camera-noise-reduction lijkt me altijd beter, aangezien de camera zelf kan zien waar de vlekjes zitten, vandaar de 'zwarte' foto met de sluiter dicht toch?matthijst schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:16:
Sowieso: noise reduction kan je toch net zo makkelijk en snel achteraf doen? gebruik meestel noise-ninja....
//
Verwijderd
Om ze overelkaar heen te kunnen plaatsen drie tijden in Tv. 5, 10 en 30 met het licht uit...matthijst schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:16:
Huh? Noise reduction om dooie pixels te testen klinkt me nogal vaag in de oren?
Hoe deed je die test?
Manual focus, kleppie erop, donkere plee, bulb exposure 30 seconden? Of tv 30 seconden?
werkt goed maar duurt wat langer hij verdubbeld de exposure tijd ivm maken van zwarte tweede foto begrijp ik.
Als ik er 1 maak van 30 secs, tv mode, klep erop, ISO100, zie ik geen witte stippen, 0 hot pixels.
Geen noise reduction.
[ Voor 6% gewijzigd door matthijst op 03-01-2005 19:34 ]
Verwijderd
Dexter schreef op maandag 03 januari 2005 @ 18:45:
Even vraagje voor de 20d-kit bezitters. Welke zonnekap past er op de 18-55 kitlens? Kan het niet echt gevonden krijgen...
Over Floris' zijn toiletfotografie-test...sjek de specs op deze pagina: http://www.photo.net/equipment/canon/ef50/
"Closet Focusing Distance"
Toch weer die verrekte wc
Over die review; het prijsverschil is er ook naar lijkt me. ik heb de 50mm 1.8 voor 75 eurie ongeveer. Het is een hele fijne lens, moet ik zeggen maar hij is wel erg plastic. Ik ben overigens ook zo stom geweest om de zonnekap ervoor vergeten te bestellen.

Deze is een beetje anders als anders...
Verwijderd
1 van 30 sec maar ik zie volop hotties helaas... Jij hebt niks te zien dan?matthijst schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:34:
Hmmz, is die foto die toilettest30sec.jpg heet nou 1 foto van 30 secs, of die 3 over elkaar heen?
Als ik er 1 maak van 30 secs, tv mode, klep erop, ISO100, zie ik geen witte stippen, 0 hot pixels.
Geen noise reduction.
ISO 100, Sluiter 30 sec in de donkere plee?
http://members.lycos.nl/mthalen1/_MG_1133.jpg
had 'm ook al een keer gedaan tijdje terug en kwam toen ongeveer overeen met deze waardes van een DPReviewtest:
HOT Pixels - Threshold 60 - Program Default
___100 200 400 800 1600 3200
1____0___0__ 0__ 0___0___6
2____0___0__ 0__ 0___0___6
5____0___0___0__0___3___2
10___0___0___1__2___1___5
15___0___0___0__0___6___9
30___0___0___1__8___2___27
[ Voor 24% gewijzigd door matthijst op 03-01-2005 19:50 ]
Verwijderd
Ik weet dat het een cheap lensje is, maar voor dat geldt vind ik hem toch wel geschikt en de lichtsterkte is toch wel netjes.
[ Voor 3% gewijzigd door Dexter op 03-01-2005 19:59 ]
Verwijderd
Op lenzen zit 6,7 % invoer en de BTW komt er nog bij he! (Die krijg ik terug)
Beter bestel je samen ofzo?
http://www.bhphotovideo.com
Dus in dat geval.... wachten op de zomervakantie, en dan zelf oppikken bij Canogacam en
dan kieken wat de douane doet.
Toch wel interessant. Thnx voor de info!
Verwijderd
even delen door 1.35 en dan de BTW enzo... Trippie naar NY loont momenteel! zeker als je je fototas wilt vullen. Moet je kijken naar een 70-200 ofzo...
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 20:21 ]
Maar wil USA model zeggen dat je wereldwijde garantie hebt?
[ Voor 5% gewijzigd door Dexter op 03-01-2005 20:36 ]
Heb ik me laten vertellen tenminste.
Verwijderd
USA model wereldwijd en de import versie alleen bij die store dus dan kun je em opsturen. Staat vermeld bij de voorwaarden.matthijst schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:33:
Op Canon lenzen heb je werelwijde garantie, alleen de body schijnt continentgebonden.
Heb ik me laten vertellen tenminste.