Heh, bedankt voor de credits

Ik dacht al dat je "mijn" plaatje wel had gebruikt ls uitgangspunt.

(Misschien heb ik het onbewust zelfs weer ergens anders gezien...) Dit is mijn conclusie (koraks had dezelfde, dus ik quote hem maar even):
Hoezo kom ik tot dezelfde conclusie? Als ik mijn huidige compact gebruik, die heeft een brandpuntsafstand van maximaal 50cm. Echter, door de kleine sensor haalt hij "effectief" 200mm. Ik kan geen betrouwbaar scherpe platen schieten op 1/50ste; op 1/200ste kan ik het wel. (Gemakkelijk.) Zet ik de 1.85 teleconvertor erop, dan haal ik 370mm; de brandpuntsafstand van de lensopzet is nog steeds 50mm; echter, de "effectieve" afstand is vanwege de kleine sensor 200, en nog eens vermenigvuldigd met de 1.85 teleconvertor wordt het 370. (De teleconvertor verandert de brandpuntsafstand niet, hij cropt.) Dan trek ik het ook nog wel met 1/200ste, maar het is wel lastig om de foto's scherp te houden, maar op 1/400ste lukt het wel.
Hoe kleiner het te fotograferen gebied is, hoe erger je een afwijking ziet. Stel dat je een lat hebt van 100 meter lang, die 2 cm afloopt. (De rechterkant ligt 2 cm lager dan de linkerkant.) Dat zul je met het blote oog niet zien. Heb je nu een lat van 5cm die 2cm afloopt, dan zeg je meteen: "Die ligt scheef". Het zal hier, met brandpuntsafstanden, hetzelfde werken.
[
Voor 5% gewijzigd door
Katsunami op 05-01-2005 16:01
]