The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590
Er valt over te twisten, maar ik denk dat instructieset idd wel duidelijker is, dus heb het even aangepastsilentsnow schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 02:05:
zelfde artikel als hierboven ...
"maar omdat een groot deel van de testapplicaties niet wilde draaien op de oudere processors, door bijvoorbeeld het ontbreken van MMX-instructies"
Voor zover ik weet ontbreken in de betreffende processoren ALLE MMX-instructies omdat deze processoren geen MMX-instructieset hebben. Wellicht is het daarom beter om het te hebben over het "ontbreken van de MMX-instructieset" dan wat er nu staat.
Anoniem: 94210
Ik zou in plaats van 'net' een woord als 'juist' of iets dergelijks gebruiken, want net als in:Antispam-activisten zijn echter van mening dat deze wet de spammers net geholpen heeft in plaats van ze te beperken, ...
• niet zo lang geleden
• weinig
vind ik niet zo goed passen.
Anoniem: 47289
moet grotere zijn denk ik?Het systeem kan namelijk enkel die beelden opnemen die zich rechtstreeks onder de scanner bevinden, zodat de verschillende opnames met behulp van software aan elkaar gezet moeten worden om groteren afbeeldingen te verkrijgen.
[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 47289 op 28-12-2004 12:57 ]
Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten
Edit: nieuws: CAN-SPAM-wetgeving bereikt gewenste effect niet <- daar dus
[ Voor 15% gewijzigd door RSpliet op 02-01-2005 12:56 ]
Schaadt het niet, dan baat het niet
De zin in kwestie is echt een hele rare zin. Ik liep er vanavond met lezen ook op vast. Is een constructie die ik nog nooit eerder ben tegengekomen.Steve schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:56:
Jammer dat je het niet zo goed vindt passen, maar het is zowel grammaticaal als naar betekenis 100% correct. En aangezien dit topic nog steeds bestemd is voor _fouten_ en niet voor kleine dingetjes qua stijl/smaak, laat ik het zo staan.
reekskwam met een reek muziekproducten
Verstuurd vanaf mijn Computer®
"op passen"Xeon-processors oppassen en
DDR-geheugen
DDR2-ondersteuning
DIMM-sloten
DDR333-modules
PCI Express x8-sloten
Moeten die streepjes nouetc ..
Grafiekje:
Haal die slashes weg2 x (2 cpu\'s met HT)
fixed

JaMoeten die streepjes nou
Dat ligt aan de tabelgenerator... is bij deze opgelostGrafiekje:
Haal die slashes weg
Anoniem: 2755
Wachtwoord en password door elkaar. Dit komt overigens vrij veel voor op internet, misschien moet paswoord maar opgenomen worden in het woordenboek?Met behulp van de meegeleverde software kan men zelf instellen hoeveel opslagruimte beschermd moet worden met behulp van een paswoord en hoeveel ruimte er vrij toegankelijk moet zijn.
De punt moet binnen de haakjes staan.De gemeente Breda is positief over plannen voor het opzetten van een opleiding voor het ontwerpen van computerspellen, zo meldt het Brabants Dagblad (registratie vereist).
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Bron? Ik weet nl. bijna zeker van niet.
Professioneel Hyves-weigeraar
Zo te zien zijn er meerdere vormen in omloop. Ik heb iig geleerd in de brugklas dat het zo moet. Bah wat flauw weer.
Daar zie ik dus geen meerdere vormen hoorLauPro schreef op donderdag 30 december 2004 @ 18:56:
bron: http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/720/
Zo te zien zijn er meerdere vormen in omloop. Ik heb iig geleerd in de brugklas dat het zo moet.Bah wat flauw weer.
1. Tussen haakjes wordt een verduidelijking, verklaring of toevoeging gezet.
(3) De commissiebijeenkomst was verschoven naar september (in verband met de vakantietijd).
Moet neem ik aan zijn 'slechtst'het 'slechts bewaarde geheim van San Francisco' onthuld
November: De race om de snelste supercomputer is spannender dan ooit omdat de IBM Blue Gene/L en SGI Colombia om de eerste positie.
Daar moet nog het woord "vechten" o.i.d. bij?
Spatie vergeten dus, en een kleine herstructurering zodat de zin wat beter loopt.Verder kunnen er ook, op basis van ip-adressen en poorten, regels opgesteld worden voor specifieke applicatiesen applicaties en types verkeer op basis van ip-adressen en poorten om zo bepaalde software voorrang te geven op het netwerk.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Later in het jaar wordt dan ook bekend dat er een doodgewone nVidia-GPU gebruikt zal worden de videobeelden op de tv te toveren.
--->
Later in het jaar wordt dan ook bekend dat er een doodgewone nVidia-GPU gebruikt zal worden om de videobeelden op de tv te toveren.
IndiaseIndiaase
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Staat in het jaaroverzicht bij het stukje over de Prescottde nieuwe core heeft 64-bits extenties aan boord heeft.
> Nog dezelfde maand wordt een nieuwe wet aangenomen die het voor de politie veel makkelijker maakt om aan de hand van een ip-adres en persoonsgegevens en surfgedrag te komen.
en -> aan
reviews: Tweakers.net jaaroverzicht 2004
> De nieuwe PowerMac G5 met dual 2,5GHz processors wordt ook aangekondigd, maar net als Intel lijkt ook IBM onverwacht te maken hebben gekregen met warmteproblemen bij zijn 90nm-chips
Volgens mij mist hier een keer te (te maken gekregen te hebben).
reviews: Tweakers.net jaaroverzicht 2004
> maakt bekend in er komend jaar een hardwareplatform ala Centrino voor te gaan lanceren
> Eerder was de toenemende populariteit van de browser al te duidelijk te merken
> Falk AG - het reclamenetwerk dat onder andere gebruikt wordt door Isle
Ilse?
nieuws: Details hardware Playstation 3 duiken op
> XDR DRAM werkt op snelheden tussen de 3,2 en 6,4GHz; dit geheugen levert het meeste bandbreedte
het -> de bandbreedte
[ Voor 81% gewijzigd door Olaf van der Spek op 31-12-2004 20:48 ]
Beetje rare constructieAan het eind van de maand scoort Apple weer hoge ogen
beetje vaag
Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt
Er hant gewoonweg geen review/.Plan ofzo achter en dus wijzen die pijltjes naar niets. Daar kunnen wij verder ook niets aan doen.SWINX schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 22:41:
op http://www.tweakers.net/etc/?Action=Frontpage&ID=1622 staan twee pijltjes >> met een link naar www.tweakers.net#reacties
beetje vaag
Zoals? Ik vind er weinig raars aan namelijk.G33rt schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 14:59:
In het jaaroverzicht, tweede kwartaal, juni, tweede alinea:
[...]
Beetje rare constructie
All done.
De uitdrukking is "hoge ogen gooien".Harm schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 23:02:
Zoals? Ik vind er weinig raars aan namelijk.
voorbeeldprocessors -> voorbeeldprocessorweten te melden dat Intel een voorbeeldprocessors uit de nieuwe 600-serie heeft opgestuurd naar verschillende klanten in Taiwan
Of "een" weg, als het meervoud zou moeten zijn.
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Gefix0rdW3ird_N3rd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 18:51:
[...]
voorbeeldprocessors -> voorbeeldprocessor
Of "een" weg, als het meervoud zou moeten zijn.
megapixels -> megapixel
het is ook geen 23 meters, 23 euro's, etc. Het hele artikel lijkt zo wel van de Computer Idee te komen..
Als je het hebt over pixels is het meervoud, megapixel is een maat als bovenstaand.
[ Voor 21% gewijzigd door Bosmonster op 03-01-2005 10:11 ]
spellenHet eerste deel van het artikel gaat in op de verschillende API's die voornamelijk worden gebruikt voor het ontwikkelen van spallen,
Moet dit niet 'porten' zijn? Dat wordt naar mijn weten meestal gebruikt. Of is porteren een Nederlands woord?Hierdoor wordt het al bijzonder lastig om een spel naar Linux te porteren.
[ Voor 39% gewijzigd door Pimmeh op 03-01-2005 10:25 ]
"wat betekend dat Sun Java op je computer geïnstalleerd moet zijn":
betekend -> betekent
Knockwurst.

Ik ben niet helemaal zeker of "verliesgevend" op zich een fout woord is, maar volgens mij is de meest gebruikte terminologie "winstgevend" en "verlieslatend".Naar nu blijkt uit een rapport van Big Blue aan de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) heeft Lenovo echter een zwaar verliesgevende pc-divisie aangekocht.
Bloemen scheiden het gras in de tuin.
Volgens mij wordt (het handelen van) de man verafschuwd, niet Sky News zelf. Dus de zin zou moeten luiden:Sky News is verafschuwd door het handelen van de man
verafschuwen in VanDaleSky News verafschuwt het handelen van de man
Heb ik me begrepen?
Cycle Vision 2020: 17-20 juli Sportpark Sloten & Wheelerplanet Spaarnwoude
het is hier overbodig denk ik., waarna de borden het tegen elkaar mogen opnemen in enkele benchmarks om zo het de eerste prijs weg te kapen.
AMD gaat weer over naar Intel nummeringen? Moet waarschijnlijk Athlon 64 zijn.Voor het testen van de plankjes wordt gebruikgemaakt van een Athlon 640 4000+ met 1GB geheugen.
Signatures zijn voor boomers.
Voor het testen van de plankjes wordt gebruikgemaakt van een Athlon 640 4000+ met 1GB geheugen
Da's een "snelle" Athlon
waarna de borden het tegen elkaar mogen opnemen in enkele benchmarks om zo het de eerste prijs weg te kapen.
Moet natuurlijk Athlon64 4000+ zijn.Voor het testen van de plankjes wordt gebruikgemaakt van een Athlon 640 4000+ met 1GB geheugen.
Moet 'met name' niet 'namelijk' zijn?In de SiSoft Sandra 2005 Pro geheugen-benchmark is er slechts één plank die de rest niet weet bij te houden, met name de Epox 9NDA3+.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
"met name" is wel correct volgens mij hoor
Lijkt mij genoeg opMet name wordt in het hedendaags Nederlands vooral gebruikt om een of meer personen of zaken uit een groter aantal bij de naam aan te duiden; de betekenis is te omschrijven als 'in het bijzonder'. Voorbeeld:
(1) De meeste bestuursleden, met name de heer De Jong en mevrouw Van Dijk, verzetten zich hiertegen.
(2) Sommige passages, met name de tweede paragraaf en de slotbeschouwing, zijn nog onvoldoende uitgewerkt.
Slechts één plank, met name de Epox 9NDA3+, weet de rest niet bij te houden.
Bij de Abit AV8-3rd Eye is het vooral de µClock Guru die opvalt
Dit moet zijn de µGuru Clock.
moet denk ik of 'Saumsing claimt' of 'te hebben' zijn.Samsung heeft 's werelds grootste OLED-scherm te hebben ontwikkeld
[ Voor 12% gewijzigd door daniel_ev op 04-01-2005 16:25 ]
Toch?
Anoniem: 47200
In dit artikel
Ik wil ook die laatste chipset
ahum... *keelschraap*
(het bericht is inmiddels al bijna een dag oud, maar toch....)
Heb ik me begrepen?
Cycle Vision 2020: 17-20 juli Sportpark Sloten & Wheelerplanet Spaarnwoude
Ook aangepastbartware schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:34:
[...]
ahum... *keelschraap*
(het bericht is inmiddels al bijna een dag oud, maar toch....)
De overgeklokte Pentium M moet het opnemen tegen het snelste desktopprocessors uit de Intel- en AMD-stal.
het = de
ja, graag!
spatie tussen ",'n" en de d van driehonderd.De supercomputer bestaat uit zestien modules van IBM’s BlueGene/L en zal, wanneer hij volledig functioneel is,’n driehonder dzestig triljoen berekeningen per seconde maken.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Lijkt mij eenmaligkan het op langere termijn een eenduidige manier worden om bijvoorbeeld films eenmaling via internet te streamen.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
[ Voor 36% gewijzigd door zomertje op 05-01-2005 09:04 ]
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Anoniem: 106525
de = hetNadat Samsung de spits afgebeten had is nu ook Philips op de proppen gekomen met zijn 19" LCD-scherm met een reactietijd van amper 8ms.
ingebouwdeBovendien beschikt de 190PS ook over een ingebouwd USB 2.0-hub
"de spits afbijten" is een correcte uitdrukking
Ik las trouwens nog een leuke "column" hierover: http://www.google.be/sear...t+spits+afbijten%22&hl=nlEr is geen betekenisverschil (meer) tussen de spits en het spits. Een verklaring voor het feit dat het woord twee geslachten kan hebben, vinden we in het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) bij het lemma spits (II). Het vrouwelijke zelfstandig naamwoord (de) spits betekent 'scherpe punt', en van het bijvoeglijk naamwoord spits ('in een scherpe punt toelopend') is het onzijdige zelfstandig naamwoord (het) spits afgeleid. Het WNT schrijft dat het vrouwelijke en het onzijdige spits "in het gebruik zijn samengevallen".
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de spits afbijten is opgekomen als variant van het spits afbijten. De hedendaagse woordenboeken en spreekwoordenboeken vermelden beide varianten. Het Idioomwoordenboek van Van Dale (1999) schrijft het volgende over de betekenis en de herkomst van deze uitdrukking: "de eerste zijn die iets doet, die ergens aan begint.
[ Voor 10% gewijzigd door Yoeri op 05-01-2005 10:02 ]
Titel: "Infinium Labs geeft rechtszaak tegen HardOPC op"
Moet dat niet HardOCP zijn?
"Infinium Labs heeft zich namelijk teruggetrokken uit de rechtszaak die"
"wie de kosten van de advocaten en rechtszaak zal betalen"
Het moet "rechtzaak" zijn (ook in de titel trouwens
[ Voor 86% gewijzigd door Devster op 05-01-2005 10:16 ]
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.
rechts·zaak
zelfstandig naamwoord (v. (m.))
vormen: rechtszaak, rechtszaken
Een paar zinnen lopen echter niet zo lekker:
"...waarna slechts een probleem meer overblijft..."
Zou ik veranderen in "...waarna slechts één probleem overblijft..."
"... en na herhaaldelijk aandringen stapte Infinium naar de rechter..."
Nu lijkt het alsof Infinium pas naar de rechter ging omdat daar vaak op aangedrongen was.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.
Die zin loopt niet echt lekker. Ik zou 'zal' tussen 'geïmplementeerd' en 'zijn' zetten zodat je dit dus krijgt: "geïmplementeerd zal zijn".is het nog steeds niet zeker of deze technologie gebruikt zal worden voor het eigen antiviruspakket en hoe deze zal geïmplementeerd zijn.

nieuws: Philips introduceert 19" lcd-scherm met 8ms reactietijd
is het nu de 190P6 (eerste keer dat het type genoemd wordt) of de 190PS (tweede keer dat ie genoemd wordt)
Ik weet het... tis de 190P6
En dat wilde ik even laten weten
[ Voor 17% gewijzigd door Dexter op 05-01-2005 10:32 ]
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
nieuws: Populariteit bloggen sterk toegenomen afgelopen jaarGepost door soclatez - woensdag 5 januari 2005 - 09:36
offtopic:
interenetgebruikers ?
procent van de interenetgebruikers nog niet weet wat
Internetgebruikers
[ Voor 44% gewijzigd door woolysheep op 05-01-2005 11:13 ]
"wooled" :: Team Boonanza :: Helping DPC @ DC-Vault :: Stampede #9 ::
- servermarkt loskoppelen?[...] maar is er wel vraag naar een 64-bit Windows-versie voor Itanium-systemen in de high-endservermarkt.
Nee; de servers zijn high-end, niet de marktPcDealer schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:26:
nieuws: Microsoft stopt met Windows XP voor Itanium
[...]
- servermarkt loskoppelen?
Rest ga ik nu fixen.
"Het scherm ondersteunt een resolutie tot van 1280x1024 pixels."
Iedere tweaker weet
Trouwens, tijd om yoeri te schoppen? zijn nu al 5 posts over dat ene bericht geweest
Kleine zonnepaneleninstallateur
Klopt niet helemaal (HP ondersteund BR, Disney/Toshiba daarentegen ondersteunen BR). Disney ondersteund Blu-Ray, Toshiba is de co-developer van de HD-DVD. Als je een tegenstelling wilt creeeren dan zou je kunnen zeggen:Zo heeft HP enkele weken geleden laten weten het Blu-ray-formaat te gaan ondersteunen, evenals enkele grote filmstudio's. Disney en Toshiba hadden daarentegen juist gekozen voor het Blu-ray-formaat.
Toshiba past eigenlijk niet in die zin omdat ze er niet echt voor kiezen, ze zijn de co-developersVier andere filmstudio's hadden daarentegen juist gekozen voor het HD-DVD-formaat.
Stiekum aanpassen terwijl ik aan het typen ben, kan je wel
[ Voor 8% gewijzigd door JoetjeF op 06-01-2005 11:28 ]
Het ding kan ook op een lagere resolutie draaien en dus is het correct wat er staat.cryforhelp schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 02:30:
nieuws: Philips introduceert 19" lcd-scherm met 8ms reactietijd
"Het scherm ondersteunt een resolutie tot van 1280x1024 pixels."
Iedere tweaker weetdat een LCD een native resolutie heeft, en dat hij daarop moet draaien.
Trouwens, tijd om yoeri te schoppen? zijn nu al 5 posts over dat ene bericht geweest![]()
Heb ik ook al aangepast.JoetjeF schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 11:25:
nieuws: Verbatim neutraal in strijd tussen Blu-ray en hd-dvd
[...]
Klopt niet helemaal (HP ondersteund BR, Disney/Toshiba daarentegen ondersteunen BR). Disney ondersteund Blu-Ray, Toshiba is de co-developer van de HD-DVD. Als je een tegenstelling wilt creeeren dan zou je kunnen zeggen:
[...]
Toshiba past eigenlijk niet in die zin omdat ze er niet echt voor kiezen, ze zijn de co-developers
Anoniem: 25587
Sorry mijn fout.
[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 25587 op 06-01-2005 12:14 ]
het hoort hier niet thuis, maar het is bovendien nog eens niet fout ookAnoniem: 25587 schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 12:14:
Weet niet zeker of ie genoemd is en of ie hier thuishoort maar vond dit zelf een beetje raar klinken:
281 abo's, € 8.687,-
Steun getroffenen zeebeving!
Wat is de zeebeving precies overkomen dan
Er staat niet "steun getroffen zeebeving" namelijk, maar wel "steun diegene die door de zeebeving getroffen zijn"
uitgeoverd -> uitgevoerdOp de werkmachine van ondergetekende, waarop vorig jaar december de laatste spywarescan is uitgeoverd,
Patent onthult mogelijkheid multicore-processor Xbox 2
In artikel, 2de regel:
papent > patent
"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone
Moet Hamachi zijn.De nieuwe versie van Hemachi is door te klikken op deze link direct te downloaden
2004 moet 2003 wordenComplete Windows 2004 support
Dat is 1 item, die 2e bullet moet weg en tussen Fi en Bench moet een streepje# There were some people reporting that Fi
# Bench also runs on Windows 98/ME, i've tested it and it does run on my Windows 98 machine but it's not garanteed that it will run on yours.
now=noWindows Longhorn beta. As long as Longhorn remains beta there's is now support for that operating system.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
- heeftDe WRT54GX-router met SRX-technolgie heft een adviesprijs van 199 dollar en de WPC54GX PC Card met SRX-technologie heeft een adviesprijs van 129 dollar.
Allemaal niet aangepast, omdat het een quote is die letterlijk van een andere site komt. Wel heb ik achter al je meldingen "[sic]" geplaatst, om aan te geven dat de fout die er staat niet de onze is.
Verder is alles weer bijgewerkt volgens mij
Opvallend aan deze manier van uitzenden is dat het wisselen van kanaal gebeurd zonder dat er lag optreed
-->
Opvallend aan deze manier van uitzenden is dat het wisselen van kanaal gebeurt zonder dat er lag optreedt
Knockwurst.
Nou wil ik niet eigenwijs zijn ofzo hoor
Knockwurst.
Het tweede bord is de LanPartyUT NF4 Ultra-D. Deze ondersteunt officieel geen ALi-opstellingen,
Ik denk dat het om SLi gaat hier? (of ALDi-opstellingen?
[ Voor 8% gewijzigd door Dexter op 07-01-2005 00:22 ]
'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz
Ik ben de maker en submitter van het tooltje, het is dus mijn changelog waar fouten in staan en ik zou graag zien dat ze verbeterd wordenHarm schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:08:
[...]
Allemaal niet aangepast, omdat het een quote is die letterlijk van een andere site komt. Wel heb ik achter al je meldingen "<i>[sic]</i>" geplaatst, om aan te geven dat de fout die er staat niet de onze is.
Verder is alles weer bijgewerkt volgens mij.
Het gaat dus om de volgende fouten: AtleX in "Spel- en tikfoutjes - deel 10"
Bij voorbaat dank
[ Voor 17% gewijzigd door AtleX op 07-01-2005 08:27 ]
Lijkt me duidelijkaan het Dutchwweb-verhaal toe
En een twijfelgeval:
Is het niet "overstappen naar"?laten overstappen op dochterbedrijf Fiberworld
[ Voor 27% gewijzigd door AtleX op 07-01-2005 08:50 ]
Moet zeggen dat ik twijfel, maar moet allen niet zonder "n" in dit geval? Dat "n"etje geldt toch alleen als het over mensen gaat? Maar zoals gezegd, ik twijfel...De chips zijn allen uitgerust met
Ik zou er van maken: uitgerust zouden zijn. Maar da's beetje verschil tussen NL en Bvermeldt het Japanse Impress toch dat er drie modellen met nx-bit-ondersteuning zouden uitgerust zijn
[ Voor 41% gewijzigd door Dexter op 07-01-2005 11:06 ]
Bill Gates over de inrichting van de digitale huiskamer
In de inleiding staat het volgende:
Hier mist een spatie. Als je op het artikel klikt klopt het wel...Tijdens deze speech heeft de Microsoft-topman uit de doeken gedaan hoe het softwarebedrijf het aankomende jaarwil werken aan de verwezenlijking van de digitale huiskamer
Dit topic is gesloten.
Wat we niet in dit topic willen zien
- Opmerkingen over de inhoud van de teksten;
- Suggesties voor een andere stijl of alternatieve manier van schrijven;
- Opmerkingen over plaatjes, links, Pricewatch-koppelingen, etc.;
- Fouten in teksten die niet van de redactie komen (alle statische teksten, bijvoorbeeld op het inlogscherm, indexpagina van de Pricewatch, etc.).