Poeh, dit klinkt toch wel erg goed. Vandaag was er een mevrouwtje van ergens achter in de 50 die namens Casema de huizen langsging om te promoten. Wel grappig, want ik had eigenlijk verwacht dat ze snel af zou haken (het effect dat een bijdehandte tweaker wel vaker teweeg brengt bij isp-verkopers die alleen een klein traininkje voor de gewone man hebben gehad

) maar ze wist dus alles gewoon en had er echt verstand van (bij de meesten beginnen woorden 'retentie' en 'usenet' toch wel te flippen).
Maar goed, nu zit ik dus voor het dilemma, ben al ruim 3 jaar een uiterst tevreden XS4all gebruiker.
Situatie nu:
XS4all basic 2240/416 Kbit/s met FUP (wat er op neerkomt dat ze het geen fuck kunnen schelen).
voordelen:
+ Superstabiel
+ Goede helpdesk (die ik nog nooit nodig heb gehad in al die jaren

)
+ Lange historie met zeer goede naam/reputatie
+ Nieuwsgroepen werken meestal toch redelijk aardig)
+ Geen gezeik met datalimieten, servers draaien, internet delen, weet ik veel!
Nadelen:
- Newszilla heeft soms zn nukken
- groepen als a.b.divx en .dvd worden niet odnersteund
- Retentie zou ook wat hoger mogen
verder eigenlijk weinig, en deze minpunten worden momenteel met een payservertje ook opgelost.
Blijft dus over dat ik zeer tevreden ben over XS4all en geen een provider me ooit zou kunnen laten overstappen.
Totdat dit bericht natuurlijk kwam
Casema was eigenlijk nooit een optie vanwege de slechte reputatie. Ik ken casema niet anders als de provider die ik altijd IEDEREEN afraadde vanwege hun verleden. Nu ik dit topic lees en links en rechts op IRC informeer lijkt het erop alsof Casema hun zaakjes nu wel goed voor elkaar heeft. Dus toch tijd voor een overweging om over te stappen
Casema pluspunten:
+ 10mbit down, 1 mbit up
+ geen datalimiet en zelfs geen FUP
+ Nieuwsgroepen lijken aardig goed te lopen met hoge retentie
+ .... what else? geen ervaring verder
Minpunten
- voor zover ik van hun site begrijp kun je max 2 mbit benutten van de nieuwsservers, terwijl het vrouwtje zei dat er niet gecapped wordt
- toch nog de wrange nasmaak van de slechte reputatie.
Verder is de prijs natuurlijk wel wat hoger dan mn oude abonnement. Dit is wel op te lossen door mn broertje ook maar eens mee te laten dokken (profiteert al geruime tijd gratis van mijn verbinding

) en mn ouders zullen ook wel een deel meefinanciering. Bijkomend voordeel is dat mn pa al lange tijd afwil van de gehele telefoonabonnement bij KPN vanwege hoge rekeningen door mn belgrage broertje. Aangezien ik ADSL had, was ik daar niet echt blij mee. Als we nu overstappen dan kan dat zonder problemen.
En als laatste nog, wat ik wel interessant vind, is dat digitale TV ook gratis wordt bij dit abonnement (behalve dan de decoders etc, maar oke).
Ik ben nu flink aan het zoeken naar mogelijke glitches en valkuilen, maar kan er nog niet echt heel veel van ontdekken. Mn ADSL kan ik opzeggen met een maand opzegtermijn, dus dat is ook lekker.
Heeft iemand nog zinnige/nuttige aanraders naar aanleiding van mijn verhaal, heb ik alles een beetje goed overzien?