Ik heb wellicht iets overdreven. Op iso100 is het niet echt zichtbaar op 1/60, maar op 1/5 (iso100) begint ie zichbaar te worden. Op iso1600 is ie zelfs op 1/4000 al zichbaar
Maak je dan alleen maar foto's, of doe je er ook nog andere dingen bij, zoals terugkijken op het scherm, flitsen, veelvuldig scherpstellen, etc. Als het puur om de foto gaat, dan is 100 echt véél te weinig en is er echt iets mis.
Hij laat 'm standaard 2 seconden zien, en natuurlijk heb ik de playback functie wel gebruikt, maar dan nog lijkt het me vrij kort...
Schiet je raw of jpg? Heb je de parameters aan je eigen voorkeur aangepast? Een DSLR is geen compact en in de meeste gevallen laat hij de nabewerking aan de fotograaf over. Groot pluspunt vind ik dat, omdat je dan zelf invloed hebt op de kleurverzadiging, de mate van verscherping, contrast, helderheid, etc.
Alleen kan het voor iemand, die van een compact overstapt, wel tegenvallen dat een foto 'rechtstreeks uit de dslr' minder mooi lijkt dan een foto uit een compact. De kitlens móet uiteindelijk gewoon mooiere platen produceren dan een A80 (kijk maar eens naar foto's van bijv. Gizz), en anders heb je helaas een heel erg slecht exemplaar gekregen.
Gaat hier puur en alleen om scherpte. Ik heb de testshots vrijwel allemaal in JPG geschoten, omdat scherpte niet echt uitmaakte tov RAW had ik het idee, parameters ook niet (dat is toch gewoon AdobeRBG/set1/etc o.a. ipv de standaard parameter1), omdat dat altijd later in Photoshop ook wel te doen is lijkt me
Ik heb hier wat 100% crops van testshots:
Klik voor de png

boven:Links 54mm, midden 27 mm, rechts 18 mm
allemaal niet superscherp
onder: Links hotpixel op 1/5s en iso400 (rechtsboven het midden), midden 28 mm wel superscherp, rechts voorbeeld foto waar de hotpixel redelijk goed te zien is.
Misschien zeur ik over onscherpte, of ligt het aan mij (ik heb zelf goede ogen (allebei als het goed is 0, vandaar dat ik die dioptric ook op 0 heb gezet), want focussen op grote afstanden vind ik toch niet al te makkelijk)
Er bestaat een 'hack' voor de 300D. In de praktijk eigenlijk gewoon een firmware update. Hiermee kun je een heleboel verborgen functies activeren, zoals FEC, AI Focus, ISO3200, Mirror lock up, RAW+Large JPG, etc. Ideaal, ik gebruik het ook, net zoals neographikal en volgens mij 90% van alle andere 300D bezitters. Deze 'hack' is er gemakkelijk op te zetten, en is er net zo gemakkelijk weer af te halen. Ga naar
http://www.gpi.dk/300d/ voor de download.
Daar had ik van gehoord, maar ik ben toch niet zo gek op hacks, misschien later, maar gooi zoiets er zeker niet meteen op
edit:
[quote]
Dat is logisch, de accu moet een paar keer helemaal opgeladen worden en gebruikt worden voordat hij op de maximale capaciteit zit. 600 shots moet je makkelijk kunnen halen.
[/quote
mooi, dan is dat iig geen probleem

Heb je hem wel dichtgeknepen tot f/11? Op de uiterste standen is hij inderdaad onscherper dan ertussen in (is met bijna alle lenzen zo). Op 40mm is hij het scherpst.
Nee, foto's zijn zoiezo al snel onderbelicht dus dan zet ik 'm zo wijd mogelijk open, en ja, ik weet dat ie in de uiterste standen onscherp was, maar dat ie onderdoet voor een a80 in uiterste stand vind ik opmerkelijk
[
Voor 11% gewijzigd door
inquestos op 23-10-2005 14:27
]