Ik heb voor het ontwerp van 'mijn site' behoorlijk wat kennis opgedaan door naar honderden site's te kijken vanuit de ergonomische gedachte. Ik had daarmee totaal geen ervaring en daarom baseerde ik me o.a. op wetenschappelijke studies.
De Sans-Serif fonts bleken, wetenschappelijk getest, het best leesbaar. De verschillen tussen de verschillende fonts in die groep zijn miniscuul. Uit datzelfde onderzoek (geen bron meer helaas) bleek dat Verdana net een beetje boven Arial uitstak qua leesbaarheid.
Uit onderzoek bleek ook kleurstelling een belangrijk onderdeel van een website te zijn. Zo bleek uit testen dat een website met sterk opvallende kleuren bij mensen die interesse hadden voor een bepaalde inhoud sneller als moeilijk leesbaar en onduidelijk kon worden gewalificeerd dan exact dezelfde website met hooguit twee zachte kleuren voor het tekstgedeelte.
Er zijn dan ook richtlijnen waaraan een website zou moeten voldoen om een bepaald soort publiek tevreden te stellen. Ik herinner me dat een vorm waar de nieuwe layout in is gegoten als professioneel werd gekarakteriseerd.
Moet je dan concluderen dat 'omdat bovenstaand zo is' het forum volledig aan de beoogde doelstelling voldoet? Het antwoord is gewoon ja. Je zou daarnaast ook de conclusie kunnen trekken dat mensen die zich niet kunnen vinden in de nieuwe layout onprofessioneel zijn wat gezien de gemiddelde leeftijd en achtergrond van de gebruikers niet verwonderlijk is.
Dat GoT ook volop ruimte biedt aan mensen die vanuit een hobbysfeer hier verzeilt zijn geraakt is kenmerkend en een positieve gedachte voor en van Tweakers.Net. Het is hier een gemeenschap waarin wij allen kunnen communiceren en kennis kunnen delen. Dat dit nooit ten koste mag gaan van het inhoudelijke en uiterlijke kwaliteitsniveau van de eigenaars en bedenkers is iets wat door hen wordt bepaald.
Wij zijn allemaal hier te gast en mogen blij zijn dat Gathering of Tweakers er überhaupt is. Ik ken geen enkel ander nederlands forum waar vaak snel en duidelijk een probleem voor een ander wordt opgelost of waar een ander wordt geholpen. Dát is hetgeen waar je voor komt.
Er wordt, zoals al eerder gezegd, wel degelijk nagedacht over een aanpassing. Daarop moet men dan maar wachten. Dit nu >1200 pagina's tellende topic blijkt een signaal af te geven richting de uitvoerende macht en dat signaal is opgevangen.
Het is mij dan ook een volkomen raadsel waarom mensen maar blijven zeuren en dit topic desondanks open blijft. De meerderheid van de postings vallen onder de categorie 'bad postings' en dat geeft geheid een teleurstellend gevoel als men zoveel tijd erin heeft gestoken zijn gasten te ontvangen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Guardian Angel op 02-12-2004 16:18
]