eamelink schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:46:
[...]
Dat geldt alleen als de quizmaster wist dat die koffer leeg was, en daarom bewust die koffer openmaakte.
Als hij helemaal random een koffer zou kiezen, dan was het niet het geval.
[...]
Dat is ook niet waar. Dat zou alleen zo zijn als Lindaatje weet in welke koffer de 5 mln zit, en ze bewust alle andere koffers opent. Maar Lindaatje weet het niet, en de kandidaat ook niet, en hij kiest random andere koffers. Als hij er 28 wegspeelt en het blijkt dat de 5 mln daar niet bijzat, en de 1 cent ook niet, is de kans dat hij 5 mln in zijn koffer heeft zitten 50%
Waarom begin ik hier toch altijd aan?
Geen idee waarom je het doet

Misschien omdat het leuk blijft?
Nu hoor ik opeens een heleboel (lijkt mij) tegenstrijdige geluiden over het Monty Hall Spel. Ik ga het even voor mezelf uitpluizen:
Het staat vast dat de eerste keuze een 1/3 kans oplevert om de prijs te kiezen. Allerlei zogenaamde experts argumenteren dat het openen van 1 deur deze kans NIET veranderd ongeacht of de Spelmaster weet waar de prijs zit of niet. Het maakt voor de kans om de prijs te winnen in DIT stadium niets uit. . . dat is essentiele argument in het Monty Hall Spel. Ik kan dit mezelf bewijzen zonder experts er bij te halen: Stel dat Monty Hall in een goeie bui een mooie meid uit de zaal haalt en
haar een willekeurige deur laat openen. Er is dan een kans dat de speler de prijs direct krijgt in plaats van
later een kans te krijgen om de prijs te winnen indien Monty zelf de deur geopend zou hebben. OK, er gaat een deur open en die
blijkt leeg te zijn. Of deze dear nu willekeurig gekozen is of bewust doet er in dit stadium niet toe: het feit dat er geen prijs in zit is de essentiele informatie.
Het feit dat Monty Hall weet waar de prijs zit doet er niet toe in zover de prijsdeur niet open gaat...dus als achter deur A geen prijs zit maakt het geen verschil of deze deur door Monty wordt geopend of door een mooie meid die van niets weet!
Zolang er maar 1 deur open is gegaan is de kans dat deze speler de prijs krijgt nog steeds 1/3.
Pas als de speler zijn keuze veranderd wordt zijn winkans 2/3

en niet eerder. Als er 100 deuren zijn en 1 prijs achter 1 deur en er gaan bij toeval 98 deuren open waar geen prijs achter zit dan is de kans op een prijs nog steeds 1/100 als de speler NIET van keuze veranderd. Pas al de speler van keuze veranderd gaat de winkans naar 99/100. In de Postcode Loterij wordt er niet geswitched. . . .
De winkans stijgt pas alls er van keuze veranderd wordt!!!!!! Dat is de essentiele zaak van het Month Hall probleem.
Doe het spelletje maar een met een miljoen deuren. Als je denkt dat je na het openen van (10^6-2) deuren opeens een kans 50% op een prijs krijgt dan is dat onjuist. Met 10^6 deuren is de kans dat je de prijs direct pikt nagenoeg 0. Als je dan opeens met nog een andere gesloten deur geconfronteerd word heb je twee opties:
1) Je neemt even aan dat je bij toeval
juist gekozen hebt. Dat houdt in dat de andere deur een willekeurige loze deur is uit (10^6-1). Je moet dus niet switchen. In dit geval maakt het niets uit of die (10^6-1) open deuren willekerig zijn open gemaakt of niet;
2) Je neemt aan dat je bij toeval
onjuist gekozen hebt. Dat houdt in dat de prijs wel haast zeker achter de andere deur moet zitten en de kans is dan (10^6-1)/(10^6) dat je de prijs hebt as je switched. . . OOK als deze ene keer de prijsdeur bij toeval dicht gebleven is tijdens het openen van (10^6-2) deuren.
Het feit dat de spelmaster weet achter welke deur de prijs zit zorgt er alleen maar voor dat de prijs niet [b]te vroeg[b] wordt weggegeven en dat daardoor er
elke keer een andere spelvariatie onstaat waarin de speler van keuze kan wisselen.
In het geval van de Postcode Loterij ben ik wat te voorbarig geweest om een parallel te trekken tussen het Monty Hall Spel zonder "switchen", waar de originele kans van 1/3 gehandhaafd blijft. . .het openen van de deur veranderd daar niets aan . . .maar na enig denken over de totale kansen heb je gelijk. . . indien er zo nu en dan
direct een prijs gewonnen wordt, als de prijsdeur soms bij toeval direct open gaat (dat gebeurd dus 1/3 van het totaal en 2/3 gebeurt het niet) zodat er 2 deuren overblijven. De kans op een prijs is dan nog steeds 1/3 maar dat gebeurt 1 uit 2x en dat is is 1/2*1/3 =1/6. . . De totale kans is dan 1/3 + 1/6 = 3/6=1/2 dit
optellen van de gemiddelde kansen was me ontschoten

. . .In de paragraaf hierboven is het dus niet alleen een questie van de prijs te vroeg weg te geven maar ook vaker, waardoor de kans gemiddeld naar 1/2 zou stijgen.
I bit the dust!
Misschien moet ik wat meer

om helder te blijven en niet te snel een parallel te trekken.
Wie had het ook al weer over de Postcode Loterij?