enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]
De NL11F presteert in verhouding juist zo goed door de hele lichte electromoter die erin zit.Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 12:36:
kijk maar naar de datasheets van de SC18CL en de SC18CLX, de CLX heeft meer capaciteit en een zwaardere motorhet grotere magneetveld van de compressor oefent meer kracht uit op de zuiger waardoor die de compressie beter aan kan denk ik. Beetje zelfde rede waarom je meer capaciteit krijgt als je de persdruk verlaagt.
Uiteraard heeft danfoss kwalitatief betere compressors maar voor de meeste mensen hier maakt het niet zoveel uit als de compressor een paar watt extra trekt als ze daarvoor een stuk minder hoeven te betalen.
Overigens zijn de MP14FB compressors voor r507 bedoeld en zullen ze dus vele malen beter presteren dan die NL11F compressors waarvan het uiterste wordt gevergd met r507(enorm hoge compressie verhouding en draait standaard op maximale persdruk). Die NL11F die iedereen met r507 gebruikt zijn ook verre van efficient te noemen maar toch draaien heel erg veel mensen hierop.
Overigens is volgens de Ashrae specs bij -40 de MP14FB beter dan de SC15CL, bij -35 en hoger wint de SC15CL pas.
De mp14fb is echt niet de beste compressor die je kunt gebruiken voor dit soort doeleinden.
Het grote motorvermogen dat je nodig hebt om R507 rond te pompen bij een zuigdruk van -10 (want daar is ie ook voor geschikt) gebruik je namelijk helemaal niet want de gasstromen zijn zo laag er valt bijna niks te verpompen.
Electrolux staat er al jaren bekend om dat hun specificaties niet deugen.
Is die olie zo duur dan omdat die 'lage temp proof' moet zijn ofzo?Syngrow schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 20:45:
[...]
Het zou zoals unknown_road al zei theoretisch wel gaan alleen zit je wel met het probleem dat de compressors in die twin units hun olie delen. Om van die 2 gecombineerde compressors 2 losse te maken zal nog een heel gekloot zijn. Ook kun je dan dus meteen erop rekenen dat je alle olie mag vervangen. Qua kosten zal het dus niet echt interresant zijn.
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Verwijderd
van die twin unit 2 enkele maken is totaal geen probleem, je haalt de olie eruit, snijdt de olie leiding door, las er eindkappen op en gooi de olie terug. klaar. Geen enkele rede om de olie te vervangen verder.Syngrow schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 20:45:
[...]
Het zou zoals unknown_road al zei theoretisch wel gaan alleen zit je wel met het probleem dat de compressors in die twin units hun olie delen. Om van die 2 gecombineerde compressors 2 losse te maken zal nog een heel gekloot zijn. Ook kun je dan dus meteen erop rekenen dat je alle olie mag vervangen. Qua kosten zal het dus niet echt interresant zijn.
@haeg: ik zal binnekort wat praktijk resultaten tonen van de MP14FB.
@el snorro: POE olie is ongeveer 80 - 90 euro voor 4 liter. koeltechnische olie moet aan tamelijk veel eisen voldoen, goede viscositeit, groot temperatuur bereik, moet goed met het gebruikte koudemiddel overweg kunnen etc. Minerale olie is stukken goedkoper namelijk 30e voor 4 liter oid maar kan niet overweg met HFC's en kan niet lager dan -40*C officieel.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 22:17 ]
En hoeveel olie gaat er dan een compressor?Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 22:12:
[...]
@el snorro: POE olie is ongeveer 80 - 90 euro voor 4 liter. koeltechnische olie moet aan tamelijk veel eisen voldoen, goede viscositeit, groot temperatuur bereik, moet goed met het gebruikte koudemiddel overweg kunnen etc. Minerale olie is stukken goedkoper namelijk 30e voor 4 liter oid maar kan niet overweg met HFC's en kan niet lager dan -40*C officieel.
Denken we dan in mililiters of enkele liters ofzo?
En hangt dit af van de kracht van de compressor? (zwaardere motor heeft meer smering nodig en dus meer olie?)
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 22:58 ]
Ik moet natuurlijk wel een wat sterkere hebben dan die van chilly1.
[ Voor 35% gewijzigd door nFo op 12-05-2006 23:24 ]
Verwijderd
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 23:35 ]
Ja zo ja, hhhhmmm.Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 23:30:
embraco geloof ik weet niet welke types. Hij maakt ze naar wens van de klant natuurlijk. Maar standaard gebruikt die 1/4 of 1/3 pk
Ik wilde in het weekend maar besluiten wat we gaan doen.
Ik denk dat ik maar een dikke single prommie laat bouwen, zonder kast.
Dan heb je geen gezeik met de hoogte en is wat goedkoper.
Maar ik heb ook wat leuk tweedehands spul op het oog.
Of moet ik bij jou zijn ? Wie is de beste ?
Verwijderd
Heb een chilly1 unit gezien met een embraco FGS 70HA. dat ding is slapper dan een NL11F
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2006 00:21 ]
Verwijderd
maak mij niet uit wie het maakt. we zijn geen concurenten want jurgen doet zijn ding en ik mijn ding.
Concurentie is dom met phase-change
er is genoeg voor iedereen

[ Voor 58% gewijzigd door ikman op 13-05-2006 10:35 ]
Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!
Verwijderd
Ik vertrouw triple heads alleen nog steeds niet volledig om de redenen die HAEG en ik hierboven hebben genoemd.
2000 euro is alleen wel extreem veel geld, daarvoor kan ik 2 cascades maken man.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 00:08:
wie de beste is weet ik nietphase-change competities zijn niet echt makkelijk te organiseren helaas
maar je mag me altijd toevoegen op msn(zie profiel).
Heb een chilly1 unit gezien met een embraco FGS 70HA. dat ding is slapper dan een NL11F
Ja, was maar gekheid.Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 03:20:
hier in belgie is een chilly1 phase met een tecumseh compressor 1/3pk dacht ik.
maak mij niet uit wie het maakt. we zijn geen concurenten want jurgen doet zijn ding en ik mijn ding.
Concurentie is dom met phase-change![]()
er is genoeg voor iedereen
Ik ga nog even kijken naar die: Embraco en Tecumseh compressors.
Zit daar nog leuk spul tussen ?
Maar die: danfoss sc21cl(x) lijkt mij wel een leuk ding.
Verwijderd
daar heb je gelijk in maar in NL zal dat ding denk meer richting de 2000euro komen vanwege btw heffingen etc.Vandread schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 12:39:
dat ding is ook geen 2000 euro... dat ding is 2000 dollar dus dat is ong 1550 euro
@AMD64: de ID kan je alleen bepalen met speciaal gereedschap. als je er gewoon met een linaal naar kijkt kan je ook wel een grove schatting doen van wat het is maar exact bepalen lukt alleen door te proberen. De OD/ID verhouding is per merk cap tube verschillend.
@nFo: Die tecumseh schijnen tamelijk luidruchtig te zijn, embraco weet ik niks van. Die danfoss SC21CLX is wel uber
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2006 13:33 ]
Verwijderd
dus F**K belgie:D
ja die cooler express, bah overprized tot en met. toch wel leuk zo'n tripple head. ben benieuwd hoe ze dat hebben gemaakt intern.
Verwijderd
lol en dan die desuperheater:D in een commerciele unit... ik verschiet niet dat ze XS als startpagina hebben staan... en andere fora met phase-change topics.
daarom trek ik niet meer teveel foto's van het echt monteren van iets:)
Verwijderd

ik vind het niet getuigen van expertise.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2006 21:33 ]
het getuigt niet van expertise en ook niet van massa productie-ableVerwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 21:32:
zo ziet die 3 head er van binnen uit :
[afbeelding]
ik vind het niet getuigen van expertise.
Volgens mij
Nee
Moet je ook patent op nemen.Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 18:36:
ja zo te zien op de foto die je juist gaf.
lol en dan die desuperheater:D in een commerciele unit... ik verschiet niet dat ze XS als startpagina hebben staan... en andere fora met phase-change topics.
daarom trek ik niet meer teveel foto's van het echt monteren van iets:)
Verwijderd
nee inderdaad, als ik het zo zie is het volledig met de hand gemaakt. Vooral die lassen.El Snorro schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 23:15:
[...]
het getuigt niet van expertise en ook niet van massa productie-able
Volgens mij
een desuperheater is alleen functioneel in een single stage als je condensor te klein is en je geen betere condensor kan vinden. De capaciteit die je wint met een desuperheater is erg laag. Dat een bedrijf zo'n ding er in zet met een tamelijke grote condensor laat zien dat ze niet veel van koeltechniek snappen. Misschien voor de grap maar even het programmatje coolpack naar ze mailen
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2006 14:53 ]
Wat is dat dan voor programmatje? Dat coolpack?Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 14:43:
[...]
een desuperheater is alleen functioneel in een single stage als je condensor te klein is en je geen betere condensor kan vinden. De capaciteit die je wint met een desuperheater is erg laag. Dat een bedrijf zo'n ding er in zet met een tamelijke grote condensor laat zien dat ze niet veel van koeltechniek snappen. Misschien voor de grap maar even het programmatje coolpack naar ze mailen
Verwijderd
je kan er bijvoorbeeld ook mee uitrekenen hoeveel energie een koper leiding af kan geven. Ik gebruik het zelf vooral voor dat soort berekeningen en een leuke berekening is bijvoorbeeld hoeveel warmte je zuigleiding bijvoorbeeld opneemt met 13mm armaflex isolatie. Zitten wel geinige dingen in dat proggie maar het is tamelijk ingewikkeld helaas.
Verwijderd
wij hadden eens berekend wat een totale cascade met 1meter flex zou verliezen door invloeden van buitenaf...
40~ 50 W, is 1/4 van de warmte die je wil opnemen aan de evap dus wel redelijk belangrijk
Blaast lekker, aleen maakt wel een ongelofelijke takkeherie van: 59 dBA
Deze ventilator heb ik dus op de condenser gezet.
Maar omdat de fan 24 watt verbruikt, zit er dus 2 aansluitingen op: een molex voor de: stroom.
En een 3-pin met één blauw draadje, voor het toerental.
Maar als ik de vapo start dan blaast de fan nog niet, waardoor het nogal langzaam op: - 30 komt.
De condensor wordt dan nogal warm, kan dit ook anders opgelost worden ?
Zodat het wel meteen start ?
[ Voor 7% gewijzigd door nFo op 15-05-2006 12:08 ]
Waarschijnlijk geeft de vapochill niet genoeg startvoltage voor de fan (vapo geeft bvb eerst 5v waardoor de fan niet start, en als de condensortemp te hoog wordt gaat ie over op 12v waardoor de fan wel aangaat).nFo schreef op zondag 14 mei 2006 @ 23:05:
Ik heb sinds kort een: Delta FFB1212EHE
Blaast lekker, aleen maakt wel een ongelofelijke takkeherie van: 59 dBA![]()
[afbeelding]
Deze ventilator heb ik dus op de condenser gezet.
Maar omdat de fan 24 watt verbruikt, zit er dus 2 aansluitingen op: een molex voor de: stroom.
En een 3-pin met één blauw draadje, voor het toerental.
Maar als ik de vapo start dan blaast de fan nog niet, waardoor het nogal langzaam op: - 30 komt.
De condensor wordt dan nogal warm, kan dit ook anders opgelost worden ?
Zodat het wel meteen start ?
Oplossing is de delta op je voeding aansluiten.
Ik heb het gewoon op de voeding aangesloten, maar dat start het pas als ik de pc aanzet.El Snorro schreef op maandag 15 mei 2006 @ 09:56:
[...]
Waarschijnlijk geeft de vapochill niet genoeg startvoltage voor de fan (vapo geeft bvb eerst 5v waardoor de fan niet start, en als de condensortemp te hoog wordt gaat ie over op 12v waardoor de fan wel aangaat).
Oplossing is de delta op je voeding aansluiten.
Zit maar één aansluiting op de chillcontrol, of ik probeer een splitter waardoor je er twee aan kan doen.
Maar met 5 volt werkt het ook niet, zoals je ook al zij.
[ Voor 3% gewijzigd door nFo op 15-05-2006 16:05 ]
Verwijderd
DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540
Verwijderd
kan je geen 2 stappen relais of solid state relais? dmw de powerbutton op je pc schakelen? en met een tranfo'tjeVerwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:47:
moet je nog steeds je stroom ergens vandaan halen
tjah delta fan is nu ook geen "ordinaire" fan he
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 16:27 ]
Verwijderd
Ja ik gebruik hier altijd dedicated promvoeding dus hier zou dat geen probleem vormen gelukkigVerwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 17:28:
als ik het goed begrijp zet die vapoLS de voeding aan als die koud genoeg is dus je hebt nog een andere voeding nodig om die fan aan te zetten dan.
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Dat was ook het eerste wat ik vroeg toen ik de foto via msn kreeg.webfreakz.nl schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 19:27:
Was is de totale waarde (nu) wat daar op die foto te bezichtigen is?
Volgens Jort voor zeker over de €1000
Compressors 5x90+€webfreakz.nl schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 19:27:
Was is de totale waarde (nu) wat daar op die foto te bezichtigen is?
Condensors 5x25+€
Evaps + flexline 5x150+€
Aluminium heb ik geen idee van, zal vast duur zijn en die witte kastjes (lijken net condens pompen ??) en electronia zit je idd zo over de 1000€ heen
[ Voor 3% gewijzigd door DaWaN op 18-05-2006 20:20 ]
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Verwijderd
cases 3 X 75 euro
condensors 4 X 40 euro
startdevice nl11F 3X 10 euro
thermostaten 2X 40 euro(zelf gekocht) ( de witte dingetjes, nee geen condensaat pompen)
controller 80 euro
evap's 2x 80 euro
dixell thermostaat 50 euro(via een maat) 1 malige deal
verzending 60 euro
sleeving 20 euro
unit met compressor en controller en condensor had ik al langer.
totaal van kleine 1300 euro wat op de foto staat.
heb vorige week ook nog wat thermocouple's laten komen van UK : 150 euro ong
flexline had ik zelf gekocht:) rolletje van 10 meter twm 140 euro ~
totaal aan dingen gekocht deze maand rond de 1700 euro :x
nu is men bankrekening leeg en zou ik graag wat flow richting men bankrekening hebben

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 20:30 ]
DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Idd zijn Sig:
Dat dusCustom phase-change possible!
Erg bijdehand, ik dacht eerst echt dat hij er een auto van zou gaan maken. (ben zelf ook niet onbekend met phase change hoor
Geen cascades dus, sonde..
[ Voor 5% gewijzigd door AMD 64 op 18-05-2006 22:56 ]
Bijdehand?AMD 64 schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 22:55:
[...]
Erg bijdehand, ik dacht eerst echt dat hij er een auto van zou gaan maken. (ben zelf ook niet onbekend met phase change hoor)
Geen cascades dus, sonde..
Ben gewoon scherp
@Jort
Leuke projectjes ja
Zijn er hier mensen die intresse hebben in een cascade?? Ik wil er dus een gaan bouwen maar heb hem wss toch niet zelf nodig..
Nee sorry cascade is voor mij te log, ik wil goede prestaties die nog onder mijn case passen (single stage only dus) voor de rest heb ik mijn DI/(LN2 miss) container.AMD 64 schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 23:28:
@ el snorro: was ook niet slecht bedoelt hoor.
Zijn er hier mensen die intresse hebben in een cascade?? Ik wil er dus een gaan bouwen maar heb hem wss toch niet zelf nodig..
Moederbord etc
____________ << plaat
Hier condensor en compressor Low stage
____________ << plaat
Hier condensor en compressor Highstage
____________ Plaat
En dan net zo hoog als een (overclock)tafel. Alleen ik heb er zelf geen drol aan
Misschien wil ik mijn hardware wel een keer opofferen om em te testen..AMD 64 schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 23:40:
Had al wel een leuk plannetje wat betreft de opstelling hoor.
Moederbord etc
____________ << plaat
Hier condensor en compressor Low stage
____________ << plaat
Hier condensor en compressor Highstage
____________ Plaat
En dan net zo hoog als een (overclock)tafel. Alleen ik heb er zelf geen drol aan
Maar nodig heb ik zo'n ding niet..
Edit: nieuw koudemiddel waar ik voor niks aan kan komen
[ Voor 17% gewijzigd door AMD 64 op 19-05-2006 11:51 ]
Verwijderd
http://www.refrigerants.com/catalog.pdf <- hierin zit een lading pt-chart's. is alleen in fahrenheit maar kan je zo omrekenen.
404a is toch ook niet zo interessant voor in de high stage? Of draai ik nu de 2 stages om?Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 11:49:
r404a... nieuw koudemiddel? r404a is momenteel een van de standaard koudemiddelen.
http://www.refrigerants.com/catalog.pdf <- hierin zit een lading pt-chart's. is alleen in fahrenheit maar kan je zo omrekenen.
Verwijderd
Ik weet dat je ze bij BES kunt kopen, maar daar kun je alleen maar met creditcard betalen
|k ben erachter gekomen dat ze hier in de buurt ook Fluke's verkopen, alleen worden die voor een enorme afzet prijs verkocht (€275ps)
Sorry voor het lichtelijke oftoppic worden, maar dit leek me de beste plaats om mijn vraag te stellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2006 15:07 ]
Verwijderd
@magoa: Ik denk dat je in NL weinig zaken hebt waar je de DT200 kan krijgen eigenlijk dat wordt lang zoeken. En in buitenland zit je nogal snel aan credit card gebonden, misschien iemand zoeken met credit card die je wilt helpen?
Ja ik draaide dus de 2 stages omVerwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:40:
voor high stage is r404a wel interressant voor low stage heb je meer aan ethaan/ethyleen etc.

Maar ik had dus de evap heater niet goed aangesloten

Heb niks gemold verder, door de condens ofzo ?
De backplate heater zat wel goed op de chillcontrol.
[ Voor 7% gewijzigd door nFo op 20-05-2006 14:28 ]
Evap heater is imo niet echt nodig.nFo schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:25:
De vapochill pc viel de laatste tijd nogal vaak uit, dus heb ik even goed zitten kijken wat het probleem nou is.
Maar ik had dus de evap heater niet goed aangesloten, tot nu toe werkt het weer goed.
Wel voor 24/7 gebruik, maar voor benchen is het eigenlijk alleen maar een nadeel (meer hitte=hogere temps)
Verwijderd
Bedoel je ditFiXeR.nl schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 15:46:
Is het mogelijk om van een koelkast iets te brouwen, een waterchiller ofzow. Of zul je daar echt een vriezer voor nodig moeten hebben?
[rml][ WC]5€ oc zomerkoeling[/rml]
[rml][ WC]WaterChiller in aanbouw[/rml]
Zoiest ja
Gaat een oude koelkast genoeg koelen om een leuke OC neer te zetten? Of is het het niet echt waard?
Verwijderd
Verwijderd
Het is niet ingewikkeld om te maken maar het is wel veel werk, het slopen zal niet makkelijk gaan in de meeste gevallen.FiXeR.nl schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 18:15:
Dan zal ik eens opzoek gaan naar een leuke koelkast
Slopen is iig wel leukVerwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 19:58:
[...]
Het is niet ingewikkeld om te maken maar het is wel veel werk, het slopen zal niet makkelijk gaan in de meeste gevallen.
Verwijderd
zo'n 2e hands koelkast hoeft geen bal te kosten dus je kan het altijd proberen en kijken of je er wat aan hebt.
Verwijderd
correctie op mezelfVerwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 12:25:
sommige van jullie weten dat ik een tijdje terug op het punt stond om propyleen te kopen, wat leek een perfecte vervanger te zijn voor r507 voor mensen zonder STEK. Het blijkt echter dat dit gas net zoals r14 niet met de standaard olieen overweg kan. Om propyleen werkend te krijgen heb je olie nodig wat bijna 300 euro per liter kost. Niet echt de moeite waard dus. Vandaar dat ik het uiteindelijk niet gekocht heb.
Er zijn niet zo veel mensen hier die zelf phase-change bouwen maar misschien toch handig om dit te weten voor enthousiastelingen die ooit in dit topic hebben gelezen dat het een alternatief is.
Misschien kan r14 ook wel overweg met AB olie aangezien r14 ook dat oplosbaarheids probleem had .
Verwijderd
edit: toevallig een chemicus aanwezig hier?
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 23:07 ]
Ik heb de zelf gemaakte aan en uit knop is weggehaald, want deed nog steeds gek.nFo schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:25:
De vapochill pc viel de laatste tijd nogal vaak uit, dus heb ik even goed zitten kijken wat het probleem nou is.
Maar ik had dus de evap heater niet goed aangesloten, tot nu toe werkt het weer goed.
En nu werkt het weer normaal, dan maar met een schoevendraaier starten.
Aangezien ik en AMD 64 bezig zijn met een waterchiller.
Vandaag zijn we er ook weer aan bezig geweest. En hebben em gevuld met een mengsel van water met antivries (omdat we niets anders hadden staan).
Na wat zoek werk zijn we er achter gekomen dat glycol verdunt met demi water een mooi mengsel is voor in m'n waterchiller.
Alleen nu drijft de vraag naar boven waar je glycol kunt halen.. (en wat de prijs ongeveer is)
Wat doet je chiller?Sir_G-nius schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 23:48:
Ik had een vraag over waar je glycol kon halen?
Aangezien ik en AMD 64 bezig zijn met een waterchiller.
Vandaag zijn we er ook weer aan bezig geweest. En hebben em gevuld met een mengsel van water met antivries (omdat we niets anders hadden staan).
Na wat zoek werk zijn we er achter gekomen dat glycol verdunt met demi water een mooi mengsel is voor in m'n waterchiller.![]()
Alleen nu drijft de vraag naar boven waar je glycol kunt halen.. (en wat de prijs ongeveer is)
Hij doet ongeveer -10 ongeisoleerd..
Dus wat tie met isolatie doet durf ik niet te zeggen. Met antivries hadden we gemengd tot -15, en dat werkte goed (qua niet bevriezen dan).
Naar mijn weten kun je dat gewoon bij de shell halenSir_G-nius schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 23:48:
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Met wat voor pomp ertussen ? antivries is vrij zwaar om rond te pompen dus je liters p/u gaan aardig naar beneden, is mijn ervaring dan.Sir_G-nius schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 08:44:
[...]
Hij doet ongeveer -10 ongeisoleerd..
Dus wat tie met isolatie doet durf ik niet te zeggen. Met antivries hadden we gemengd tot -15, en dat werkte goed (qua niet bevriezen dan).
zelf wel eens ruitensproeier antivries gebruikt, gaat goed alleen het duurt langer omdat het schuim van de zeep eerst weg moet, maar de pompsnelheid blijft het zelfde.
.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
http://www.icecoldcomputing.com/text/show_page.php?id=30
Dabit heeft destijds een hele nuttige test gedaan !!
Lees dat eens door en je komt er snel achter wat het ideaalste koelmiddel is. Persoonlijk heb ik liever geen methanol in mn systeem en zeker niet omdat je het moeilijk dicht genoeg kan krijgen bij de slangkoppelingen. Methanol kruipt echt door de kleinste gaatjes waar water dat niet doet.
Ik zou voor een ethanol/water mengsel gaan. Kun je gewoon krijgen bij de apotheek zonder vragen. Een literfles kunnen ze waarschijnlijk wel bestellen. Let op dat je ethanol hebt waar geen accijns over betaald wordt, anders wordt het een prijzige aangelegenheid. Tenzij je het van plan bent te drinken natuurlijk
Verwijderd
ik zou idd doen wat epsilon zegt, wat gedenatureerde alcohol halen bij de drogist/apotheek
Ik pomp het rond met een Eheim 1048, de flow is idd wel minder als gewoon met water. Maar de flow viel totaal niet tegen.Rol-Co schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 11:11:
[...]
Met wat voor pomp ertussen ? antivries is vrij zwaar om rond te pompen dus je liters p/u gaan aardig naar beneden, is mijn ervaring dan.
zelf wel eens ruitensproeier antivries gebruikt, gaat goed alleen het duurt langer omdat het schuim van de zeep eerst weg moet, maar de pompsnelheid blijft het zelfde.
.
We hadden 1 liter water gemenged met 0,3 liter antivries.
Heet dat bij de apotheek ook gewoon ethanol? Of hebben ze er daar weer een apparte naam voor?Epsilon schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 12:57:
Glycol is van zn eigen al dik en door de kou wordt het nog dikker.
http://www.icecoldcomputing.com/text/show_page.php?id=30
Dabit heeft destijds een hele nuttige test gedaan !!
Lees dat eens door en je komt er snel achter wat het ideaalste koelmiddel is. Persoonlijk heb ik liever geen methanol in mn systeem en zeker niet omdat je het moeilijk dicht genoeg kan krijgen bij de slangkoppelingen. Methanol kruipt echt door de kleinste gaatjes waar water dat niet doet.
Ik zou voor een ethanol/water mengsel gaan. Kun je gewoon krijgen bij de apotheek zonder vragen. Een literfles kunnen ze waarschijnlijk wel bestellen. Let op dat je ethanol hebt waar geen accijns over betaald wordt, anders wordt het een prijzige aangelegenheid. Tenzij je het van plan bent te drinken natuurlijk.
En aan wat voor prijs moet ik denken, want noch de prijs van de met accijns verhoogde ethanol noch de prijs van de "normale" weet ik.
Op die website staat dat je er wat meer van moet mengen met water dan met methanol? Aan wat voor verhoudingen moet ik dan gaan denken?
[ Voor 53% gewijzigd door Sir_G-nius op 26-05-2006 15:28 ]
Ethanol = Alcohol (wat je terugvind in bier etc).Sir_G-nius schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 15:19:
Heet dat bij de apotheek ook gewoon ethanol? Of hebben ze er daar weer een apparte naam voor?![]()
En aan wat voor prijs moet ik denken, want noch de prijs van de met accijns verhoogde ethanol noch de prijs van de "normale" weet ik.![]()
Op die website staat dat je er wat meer van moet mengen met water dan met methanol? Aan wat voor verhoudingen moet ik dan gaan denken?
Genatureerde alcohol moet je hebben.
Prijzen weet ik niet. Als je echt cheap wilt zijn moet je spiritus nemen, maar zul je moeten leven met de geur. Bij alcohol ruik je het nauwelijks.
Voor -15c heb je geen hoge toevoeging nodig. Als je het op 25% houd (volume) zul je waarschijnlijk geen beperkingen vinden. Zorg dat je iets aan marge hebt.
Niet op zitten letten bij het typen ^_^Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 19:29:
gedenatureerde alcoholkost iets van een 10tje per liter.

Maar ik vraag me af of hij wel goed is voor de Highstage van me cascade (die ik van plan ben te bouwen) ik wil er dan R22 in gaan doen. En uiteindelijk (met een danfoss sc15 of sc18 cc) ethaan of ethyleen gaan condenseren in mijn low stage. Zelf denk ik dat dit wel voldoende moet zijn en betrouwbaar. wat vinden jullie?
[ Voor 4% gewijzigd door AMD 64 op 26-05-2006 20:58 ]

..511 staat voor 11000 BTU, dus opzich een mooie krachtige compressor voor je highstage. Zolang je idd een gas met lage druk gebruikt kan het, maar voor r507/404a/402a enz moet je wel een compressor hebben die daar geschikt voor is. Je zou er ook propaan in kunnen doen.AMD 64 schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 20:57:
Ik heb een leuk compressortje. de CAJ4511A voor R12 230v 5,8 A. van Lunite (tecumsen)
Dit topic is gesloten.