[PC] Algemeen Phasechange discussie topic

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 10.305 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:38

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

mooi :D

ik wil die AMD XP-M 2400+ ook gaan OC'en, maar eerst met lucht, dan met WC, en dan helemaal EXTREME!! :D \0/

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 08:27

oshiro

Chill, dude.

Leuk, ook eens een waterchiller :D
Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op zo'n ding, maar aan wat voor lengte HX moet je gaan denken? Is die van jullie ergens op gebaseerd of eigenlijk stiekum een wilde gok? ;)

zo, en nu gaan maffen

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Je kunt natuurlijk uitrekenen hoeveel warmte zo'n HX op kan nemen per cm³ ofzo. Maar daar doe ik niet aan :P. 3,15 M moet gewoon voldoende zijn, na de HX is er toch bijna geen zuigleiding meer, dus al het koudemiddel verdampt in de HX flinke warmte overdracht dus. En zo'n compressortje is toch niet al te sterk :)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

hoe sterke compressor gebruik je dan? :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HX lengte zou ik gewoon rond de 3 meter doen idd, als je serieus wilt uitrekenen hoeveel je nodig hebt bij een deltaT van 2K ofzo dan krijg je alleen maar lading hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Jack schreef op zondag 23 april 2006 @ 16:14:
hoe sterke compressor gebruik je dan? :)
Moet ik even checke dan, weet ik niet zo uit mn hoofd. iig een licht compressortje uit een waterchiller (drinkwater)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD 64 schreef op zondag 23 april 2006 @ 21:23:
[...]

Moet ik even checke dan, weet ik niet zo uit mn hoofd. iig een licht compressortje uit een waterchiller (drinkwater)
1/3hp zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Iets in die richting denk ik ja (mischien wel 1/4 hp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-08 16:16

Sir_G-nius

- - -

AMD 64 schreef op zondag 23 april 2006 @ 21:23:
[...]

Hier een foto'tje van de sticker die op de compressor zit.. Misschien zegt dat wat meer. ;)
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Case-mod%20Chieftec%202005/Waterchiller/DSC00253.jpg

Ben benieuwd wat de temps idle en loaded gaan worden.
Wat voor gas denken jullie dat dit compressortje maximaal aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Denk dat we toch gewoon R134A gaan gebruiken, aangezien Lage temps toch niet van toepassing zijn. Enkel het opgenomen vermogen is dan nog belangrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

man wat voel ik mij een phase-change n00b vandaag:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=97265

autocascade met 1 HP compressor doet -125*C bij 150watt load. Ik red dat niet eens met een normale cascade met 2 1HP compressors. Het is dan wel een industrieele unit maar toch indrukwekkend wat er met dat gasmengsel gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 14:11

Syngrow

Framerate is life

Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 17:02:

autocascade met 1 HP compressor doet -125*C bij 150watt load. Ik red dat niet eens met een normale cascade met 2 1HP compressors. Het is dan wel een industrieele unit maar toch indrukwekkend wat er met dat gasmengsel gebeurt.
Idd, dat is echt compleet insane _/-\o_
Hopelijk kan die CRYO-TEK uitleggen hoe die HX'en in elkaar zitten en hoe het verdere systeem werkt. Wat ik uit de posts van hem opmaak is dat hij professioneel auto-cascade bouwer is voor industriele toepasssingen. Een soortelijke unit ontwerpen voor specifiek computerkoeling gebruik moet voor hem geen probleem zijn en maybe dat hij andere mensen ook kan leren hoe het moet.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 17:02:

Zeer zeker waar, die cryo-tek 'verslaat' de 'gehypte' chilly1 even :) _/-\o_

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probleem is wel dat die zelf niet 100% snapt hoe het werkt geloof ik :D toen ik hem erop wees dat argon niet kon condenseren door de r14 wist die ook niet hoe het dan wel kwam. Ik heb het idee dat hij het puur uit ervaring doet.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2006 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 17:40:
probleem is wel dat die zelf niet 100% snapt hoe het werkt geloof ik :D toen ik hem erop wees dat argon niet kon condenseren door de r14 wist die ook niet hoe het dan wel kwam. Ik heb het idee dat hij het puur uit ervaring doet.
Ja klopt, stephen zegt ook dat er veel zal gaan veranderen door de ervaring (en dus waarschijnlijk kennis) die hij heeft van autocascades (en miss meer ook wel SS en 2 stager's ofzo)

Nu al legendarische post:

http://www.xtremesystems....hp?p=1413634&postcount=52
_/-\o_ _/-\o_

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
lol zover zijn we nog laaaang niet @ tweakers denk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die autocascades die hij maakt zijn niet eens zo anders als "wij" altijd maken, ik denk dat het vooral in de gas mix zit. Er gebeurt iets erg vreemds/onverwachts met dat gas wat niet per se iets met een autocascade te maken heeft. jammer dat die gozer er zelf geen reet van snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Wanneer gaan ze er iets leuks onder leggen.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met 150watt load krijgen ze -125*C wat praktisch R14 temps zijn. argon doet blijkbaar vooral wat zonder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

maar als ik het goed begrepen heb, heeft dat ding een aantal stages en per stage condenseren er 1 of 2 gassen die op hun beurt weer het volgende setje gassen condenseren met als laatste R14 en Argon (waar Argon alleen idle gecondenseert kan worden)

of zie ik nou door de bomen het bos niet meer?

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehm denk dat je het spoor beetje bijster bent ja, argon kan hoe dan ook niet condenseren in het systeem. daar zijn de temperaturen te hoog voor en de drukken te laag. de persdruk bereikt volgens hem de 15 bar niet eens. argon's kritieke punt ligt op -122 graden. dit is bij een druk van 49 bar :D

Dit is dan ook precies de rede waarom normaal gesproken niemand argon in een systeem gooit. Het ligt niet in ons temperatuurbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

dus er is ook absoluut geen sprake van damp/vloeibaar evenwicht voor argon.. gewoon een klein beetje gas erin en that's it... no phase change.. ik ben beniwued hoe het zijn functie in het systeem dan vervult

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Een " blent" kan het ook niet zijn?, dan hou je zeker nog steeds die temp/drukken van argon.. Mischien heeft een autocascade wel een " opvul gas" nodig wat niet condenseert maar wel plek in neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik las iets ivm olie transport....

maybe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

maar welk gas condenseert dan bij die temperatuur die dat vermogen opneemt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 15:08:
ik las iets ivm olie transport....

maybe :)
?

aangezien argon inert is mengt het ook meestal niet erg goed met stoffen, dus een blend is het denk niet. maar weet niet 100% zeker.

edit: trouwens argon dat een azeotrofische mengsel vormt met een r14 acht ik erg onwaarschijnlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mhh point made.

damn geen easy shit:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:D nee idd autocascades zijn echt ubervaag. gassen doen vreemd in dit soort systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Niet vreemd als je weet wat er gebeurd :P. Er is toch vast wel iemand die ons uit kan leggen hoe zoiets werkt. Zo super veel variabelen zijn er toch niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
AMD 64 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 11:36:
Niet vreemd als je weet wat er gebeurd :P. Er is toch vast wel iemand die ons uit kan leggen hoe zoiets werkt. Zo super veel variabelen zijn er toch niet..
Wat nu als degene die die dingen maakt het zelf niet eens uit kan leggen? :+ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
AMD 64 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 11:36:
Ik denk dat je je daar toch effe gruwelijk in vergist :X

Ik weet trouwens dat DaBit daar ook ooit mee bezig is geweest, inclusief gas-simulaties. Hij kwam er toen ook niet uit, maar er was een of ander programma, refprop o.i.d. wat veel zou kunnen schelen in dit soort berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn juist behoorlijk veel variabelen en temperatuurschommelingen waardoor het systeem niet zomaar constant gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ik zeg niet dat het SIMPEL is, maar er zijn vast mensen die het wel snappen. En als je de variabelen weet (druk,temp,samenvorming en ook wat er dan gebeurt natuurlijk) dan kun je vast veel meer dan dat we nu zitten te gissen :P. Een programma zou daarbij veel helpen. Maar ik hoef het NU niet zozeer te weten ofzo hoor, ik ga toch een tijdje een andere richting uit ;) (stirling engine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm die gast die die autocascade gevult heeft snapt de ballen van phase-change :D heel apart.

Hij denkt dat als de helft van de zuigdruk veroorzaakt wordt door r14 en de andere helft door argon de r14 kookt alsof de druk de helft van de zuigdruk is. |:(

Hij vraagt zich af welke factoren invloed hebben op de zuigdruk. En geeft zo weinig info dat niemand er uberhaupt goed op zou kunnen antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ik haal hieruit dat zodra hij het systeem hervult.. hij het nooit meer zo goed draaiend zal krijge :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm ik heb hem zojuist geleerd dat condensdruk invloed heeft op zuigdruk. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is logisch he dat deze 2 drukken elkaar beinvloeden.

zet de condensorfan maar eens op max en op medium. ja ziet duidelijk de temperatuur veranderen.

de achtergrond die weet ik niet juist maar wist wel dat het elkaar beinvloede ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb mijn theorie over wat er gebeurt in die autocascade op XS gepost, om mezelf maar ff te quoten:
Unknown_road schreef @ XS:

little thought experiment:

when you have a perfectly insulated and closed bucket of water, you make 2 holes in it. in 1 hole you put a hose from witch dry nitrogen flows, the other hole is the exhaust. because the nitrogen is very dry, the water has the affinity to evaporate into the nitrogen faster as it normally would (when you leave a glass of water standing for a few days it will be empty although the water in it never reached boiling point) . When you compress the nitrogen after it comes out of the bucket the absorbed water will condens and form a liquid again.

Because the water in the bucket evaporates the liquid water cools down. phase-change without boiling

Because the load temp of the polycold autocascade is the same as you would expect it from pure r14 I think this is what is happing in the system. @ no load, when the evap temp reaches -130 or something, the r14 stops boiling but not evaporating. argon has the "absorbing" effect twice that of nitrogen. So the argon works something like a spong for evaporating and thus allowing it to cool down futher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

ik vind het best logisch klinken... maar:

als je stikstof samendrukt en het water condenseert koelt het verdampende water de stikstof af. maar betekent dat dan niet dat op het moment dat stikstof dat water opneemt en het water verdampt, de stikstof net zo hard weer opgewarmd wordt als dat hij daarna afgekoeld wordt ??

[ Voor 81% gewijzigd door GuuZ op 27-04-2006 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GuuZ schreef op donderdag 27 april 2006 @ 14:20:
ik vind het best logisch klinken... maar:

als je stikstof samendrukt en het water condenseert koelt het verdampende water de stikstof af. maar betekent dat dan niet dat op het moment dat stikstof dat water opneemt en het water verdampt, de stikstof net zo hard weer opgewarmd wordt als dat hij daarna afgekoeld wordt ??
water condenseert en verdampt tegelijk?? wil je je punt iets duidelijker opschrijven, ik kan je niet helemaal volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Als r14 wordt geabsorbeert door argon, waar gebeurd dat dan volgens jou. Want iets kan plaatselijk wel koud worden (bv in de verdampkop) maar als op dezelfde plek 2 fases ontstaan dan wordt er geen warmteoverdracht gedaan dus blijft de temperatuur hetzelfde. Krijg je alleen plaatselijk vage temps.

Maar wel leuke theorie (leuk gevonden dat argon ander koudemiddel kan absorberen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 14:50:
[...]

water condenseert en verdampt tegelijk?? wil je je punt iets duidelijker opschrijven, ik kan je niet helemaal volgen.
ik bedoelde dat io het moment stikstof het water "binnenkomt" neemt het water op en dat water verdampt. Daarbij komt een bepaalde energie vrij (warmte) en dat zou in theorie toch dezelfde hoeveelheid energie zijn die weer opgenomen wordt zodra dat water weer noodgedwongen (door compressie) condenseert. Resulterende Energie = 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Idd als de warmte niet wordt afgevoerd naar de HX dan heb je er niks aan, dan wordt het geheel echt niet kouder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

maar als die warmte wel wordt afgevoerd dan zal het geheel wel kouder worden.

was dat niet het basis principe van phase change? resulterende energie is zoiezo 0. Er wordt bij de evap energie opgenomen en diezelfde energie (+ warmte compressor) wordt bij de condensor weer afgegeven..

lekker.. even mezelf tegen spreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
iid warmte wordt enkel afgevoerd. Voor zover ik weet kan het ook niet anders :P. Maar die theorie van unknow kan alleen werken als de warmte ook echt naar de HX wordt afgevoerd, als die reactie enkel in de Evap is dan heb je totaal geen winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD 64 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:05:
Als r14 wordt geabsorbeert door argon, waar gebeurd dat dan volgens jou. Want iets kan plaatselijk wel koud worden (bv in de verdampkop) maar als op dezelfde plek 2 fases ontstaan dan wordt er geen warmteoverdracht gedaan dus blijft de temperatuur hetzelfde. Krijg je alleen plaatselijk vage temps.

Maar wel leuke theorie (leuk gevonden dat argon ander koudemiddel kan absorberen ;))
uiteraard gebeurt dit in de verdamper, waar gasfasig argon door de r14 geblazen wordt.

het argon zelf condenseert daardoor niet. Aangezien het argon het r14 forceert te verdampen vind er wel degelijk koeling plaats.
GuuZ schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 10:04:
[...]

ik bedoelde dat io het moment stikstof het water "binnenkomt" neemt het water op en dat water verdampt. Daarbij komt een bepaalde energie vrij (warmte) en dat zou in theorie toch dezelfde hoeveelheid energie zijn die weer opgenomen wordt zodra dat water weer noodgedwongen (door compressie) condenseert. Resulterende Energie = 0
wanneer water opgenomen wordt komt er juist geen energie vrij maar wordt geabsorbeerd van de omgeving. Er is namelijk energie voor nodig om de vloeistof naar gasfase te krijgen. Dat deze energie weer vrij komt in de HX waarin r14 condenseert is verder niet van belang voor het koelingsconcept in de verdamper. Het condenseert toch niet weer in de verdamper!! daar heb je namelijk druk voor nodig :D waar halen jullie vandaan dat de warmte niet zou worden afgevoerd naar de HX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-08 16:16

Sir_G-nius

- - -

Er is weer vooruitgang geboekt met m'n waterchiller project.
AMD 64 is dit weekend bezig geweest met het isoleren van de HX en deze in de kast te "proppen" (Bijna letterlijk proppen ;) )

Fototjes:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Case-mod%20Chieftec%202005/Waterchiller/img033.jpg
Hier de HX in de isolatie

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v680/sir_g-nius/Case-mod%20Chieftec%202005/Waterchiller/img034.jpg
Alles weer boven de HX gemonteerd en de leidingen komen er mooi boven uit! :D

Bedankt AMD 64 voor het verrichte werk en het maken van de pic's! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 08:27

oshiro

Chill, dude.

Sorry voor het niet echt kunnen vinden, maar hoe maak je een HX nou eigenlijk? Het zijn twee koperen pijpen in elkaar geschoven, en in de binnenste pijp verdampt het gas, en tussen de binnenste en buitenste pijp stroomt het water. Maar hoe krijg je de binnenste pijp nou in de gewenste vorm in de buitenste pijp?
Gebruiken jullie gewoon flexibele koper leiding? Zo ja, welke diameters? En is het belangrijk dat de binnenste pijp de buitenste niet raakt? Dat lijkt me niet te doen namelijk :D

En hoe ga je de captube verwerken? Had die niet ook netjes bij de isolatie gekund? :)
Of zit ik nou weer onzin te praten :D

Ziet er alvast netjes uit.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
HX is in dit geval gewoon 2 koperenpijpen in elkaar, van 12 en 6 mm. En het koudemiddel verdampt idd in de binnestleiding. Het koper zelf is gewoon koper dat ze gebruiken voor dit soort toepassingen, als het niet echt buigzaam is dan verhit ik het met een propaan/zuurstof brander en dan wordt het echt mega soepel. En die bochtjes heb ik gemaakt met gereedschap (weet zo niet hoe je dat noemt :P).

Wat betreft de captube dat heb ik expres buiten alle isolatie omgelaten omdat ik de captube anders nooit meer kan afkorten. Ik wikkel hem waarschijnlijk nog wel om de zuigleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:58
Als je een HX bouwt voor een waterchiller, kun je dan niet beter de buitenste leiding van een gewone slang maken? Een slang is namelijk gemakkelijk om de binnenste buis heen te vormen, wat als voordeel heeft dat je je HX makkelijk in elke vorm kan maken en tevens isoleert een slang beter dan koper waardoor isoleren van HX beter zal lukken. Ik heb dit bij ons op school gezien, er lag er daar een in het warmteleer laboratorium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Zou een optie kunnen zijn, maar de uiteindes worden dan vrij lastig. Je zult er niet goed aan kunne solderen, en alsje tijdens het werk pardoes een slang lekt maakt wordt je daar ook niet blij van. Maar het kan natuurlijk wel. (temperatuur zal echt niet veel schelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

het solderen zal het probleem niet zijn, want al het soldeerwerk doe je (lijkt mij) voordat die slang er omheen gaat. Het probleem wordt hoe je die koperpijp normaal uit die slang krijgt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T-stukje en slangkoppeling moeten genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ

GuuZ

is liev

inderdaad.. waarom kwam ik nou niet op dat T stukje 8)7

voorwaarde is natuurlijk wel dat je slang tegen lekker lage temperaturen moet kunnen...

[ Voor 45% gewijzigd door GuuZ op 01-05-2006 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
En als er ook maar iets tegen die slang drukt dan wordt je flow al minder (die pompen genereren bijna geen druk). Dus in de toekomst (mocht ik er nog een bouwen) zal ik zowiezo wel koper gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna met de eerste cascade in belgie klaar ^^

Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/Bench_cascade/DSC08480.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/Bench_cascade/DSC08481.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.belgium-coolingsolutions.be/Pics/Bench_cascade/DSC08471.JPG

nog wachten op een paar dingen en dan R507 + R23 erin gooien (8>

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi jort :) succes er verder mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 00:55:
Bijna met de eerste cascade in belgie klaar ^^

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

nog wachten op een paar dingen en dan R507 + R23 erin gooien (8>
Mooi Jort!

Hopenlijk gaat dat wat leuke temps/benches opleveren! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Wat voor apperatuur/hardware gebruik je allemaal? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

AMD 64 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:30:
Wat voor apperatuur/hardware gebruik je allemaal? :)
QFT, geef eens wat meer info :) Nice werk Jort ! Voor wie wordt ie ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tnx en ik hoop ook dat deze goed gaat funnctioneren:D

Doel:

Benchcascade voor ons oc-team (tim titanium, colin And me)

specs:

danfoss FR8.5cl 1/3pk vapochill LS compressor
danfoss FR10a 1/4pk
temprite olieafscheider (tnx tyrou)
~ 2.7 meter 0.031" high stage capillair (moet nog getweaked worden)
~ 3 meter 0.031" low stage (moet ook nog getweaked worden)
Old rev Chilly1 Evap
1 meter rvs flexline met braid 10mm ID
Modded vloeistofvaatje naar expansievat verbonden met capillaire leiding in de zuigleiding

Koelmiddel 507 highstage & R23 lowstage(zal nadien naar R1150 veranderd worden)

vrijdag moet ik nog 2 bochtjes van 5/8" monteren en dan kan de hx volledig aangesloten worden.
wss in de loop van volgende week update's :)

grtz;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Niet super sterke compressortjes. Welke temps hoop je te halen? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-80 ofzo, alles wat maar beter is dan een singlestage :)

1/4 zal vervangen worden later door een 1/3 ofwel de 1/3 door 1/2 en 1/4 door 1/3

cascade dient maar voor gfx te koelen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
oww oke ben benieuwd. Ben zelf wat spulletjes aan het zoeken voor ook een cascade. 2x 1/2 pk of 1x 1pk en 1/2 pk. Moet nog ff kijke allemaal. maar dat zal nog wel ff duren :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mss nogeens aan jurgen vragen voor wat ethaan ofzo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm ik dacht al dat ik me naam hoorde. ethaan is een stuk beter plan dan ethyleen voor zo'n systeem iig. ik ben ermee bezig jort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

allright, laat me maar iets weten ;)

en euhm evap kuch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

ethyleen lijkt me sowieso niet zo verstandig met zulke 'kleine' compressors,
maar is r23 niet een geschikter gas dan ethaan, gezien het minimale
verschil in kookpunt en het grote verschil in capaciteit?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ethaan kookt bij -89 *C
r23 kookt bij -82 *C

ethaan is -82*C bij 1,44 bar.

persdrukken liggen erg bij elkaar in de buurt.

643 J creert bij 1 bar 1 liter ethaan
770 J creert bij 1 bar 1 liter r23 dus capaciteit is iets beter maar ethaan zal altijd betere temps geven want de 1,44 bar red je niet met ethaan als je met r23 op 1 bar zit in hetzelfde systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

Epsilon

Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 15:26:
ethaan kookt bij -89 *C
r23 kookt bij -82 *C

ethaan is -82*C bij 1,44 bar.

persdrukken liggen erg bij elkaar in de buurt.

643 J creert bij 1 bar 1 liter ethaan
770 J creert bij 1 bar 1 liter r23 dus capaciteit is iets beter maar ethaan zal altijd betere temps geven want de 1,44 bar red je niet met ethaan als je met r23 op 1 bar zit in hetzelfde systeem.
Yep helemaal waar.

Over het algemeen kun je zeggen dat voor de laagste stage (bij een single stager is dat natuurlijk de enige :P) bij 200w load en een ~10cc compressor je op admosferische druk draait. Mits de captube goed zit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Laatst online: 15:10

nFo

Kun je ook een R22 compressor op R507 laten lopen ?
Want: R507 is de vervanger van R22 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mits je de olie vervangt, r507 draait op POE olie en r22 op minerale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 20:15:
mits je de olie vervangt, r507 draait op POE olie en r22 op minerale
Okay en zijn die: danfoss uit de SCxxC serie ook geschikt voor in een vapo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
nFo schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:59:
[...]

Okay en zijn die: danfoss uit de SCxxC serie ook geschikt voor in een vapo ?
Als het past wel, en als de drukken niet te hoog worden (miss iets grotere condensor erin doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r22 compressor zal totaal geen problemen hebben met r507 qua drukken. Bij r134a compressors zit je op het randje te werken maar bij r22 compressors heb je genoeg marge.

hoe bedoel je precies geschikt voor een vapo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:59:
r22 compressor zal totaal geen problemen hebben met r507 qua drukken. Bij r134a compressors zit je op het randje te werken maar bij r22 compressors heb je genoeg marge.

hoe bedoel je precies geschikt voor een vapo?
nou, dat je die FR8.5CL eruit haalt en een SC18 er in zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

Epsilon

nFo schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 10:23:
[...]

nou, dat je die FR8.5CL eruit haalt en een SC18 er in zet.
Als het past: tuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Is 1cm te hoog voor de vapokast zie ik.
De kast wat hoger maken, maar dan zit je weer met een grotere condensor die je niet kwijt raakt.
Of je maakt er een dubbele condensor van ?

[ Voor 29% gewijzigd door nFo op 10-05-2006 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
nFo schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:34:
[...]

Is 1cm te hoog voor de vapokast zie ik.
De kast wat hoger maken, maar dan zit je weer met een grotere condensor die je niet kwijt raakt.
Of je maakt er een dubbele condensor van ?
Hoeveel hp heeft die SC18?
Past dus wel in promcase dan :) (is wat hoger dan vapochill case)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

condensor hoef je niet per se aan te passen als je er een SC18CL in doet, condensor formaat is load afhankelijk en niet compressor formaat afhankelijk (bij benadering tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 15:11:
condensor hoef je niet per se aan te passen als je er een SC18CL in doet, condensor formaat is load afhankelijk en niet compressor formaat afhankelijk (bij benadering tenminste)
Bij die lage loads die wij gebruiken kun je dat inderdaad gerust stellen ja :)
Als je die dingen flink gaat belasten en 2KW aan warmte wil laten afvoeren dan wordt het wel een iets ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

El Snorro schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 14:15:
[...]

Hoeveel hp heeft die SC18?
Past dus wel in promcase dan :) (is wat hoger dan vapochill case)
Ja dacht ik ook al aan, maar jort had wel een kast.
Zo te zien ook een Mach 2 kast.
Hoeveel hp, geen idee ? waar staat dat voor ?
Update: 1 horsepower = 745.699872 watts (power, energy/time)
Dan is het: 3/4 denk ik, de SC18CL / Motor Size = 495 watt.
Maar is weer een ander type, dus zoek het nog even uit.
Ik weet niet of het door gaat,

[ Voor 32% gewijzigd door nFo op 10-05-2006 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

de SC18 is dus 2/3HP.
Cold_ice (van XS) verkoopt ook compressors en bij hem kost zijn SC18 € 191,- excl. verzendkosten.
De verzendkosten zullen zo rond de 20,- zijn denk ik.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Jack schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 14:48:
de SC18 is dus 2/3HP.
Cold_ice (van XS) verkoopt ook compressors en bij hem kost zijn SC18 € 191,- excl. verzendkosten.
De verzendkosten zullen zo rond de 20,- zijn denk ik.
Valt mij nog mee die prijs.
Bedankt, ik zal is even vragen wat hij nog meer heeft. :)
Ow hier prijslijst O+

[ Voor 17% gewijzigd door nFo op 11-05-2006 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cold_Ice verkoopt het CLX type en niet het CL type, zit een tamelijk verschil tussen.

btw als je andere compressor wilt kan je imo beter deze unit verkopen en een nieuwe custom unit (laten) maken.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:50:
Cold_Ice verkoopt het CLX type en niet het CL type, zit een tamelijk verschil tussen.

btw als je andere compressor wilt kan je imo beter deze unit verkopen en een nieuwe custom unit (laten) maken.
Wat zijn de verschillen, want ik zie geen verschil in specs.
Je hebt: BX,CX,FX,GX,DLX,GLX,CLX en nog meer. :?
Is: C/CL beter dan ?

Ja, dat ik mijn: Vapochill LS verkoop en dat je dan met een nieuw phase unit begint.
Dan krijg je natuurlijk meer voor je Vapo Ls, dan een losse FR8.5CL compressor. :P

Welke compressor gebruik jij in je unit ? NL11F ?

[ Voor 8% gewijzigd door nFo op 11-05-2006 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm ik dacht dat de behuizing een ander formaat had maar dat is blijkbaar bij de 18cc variant niet zo, de motor van de CLX is een stukje krachtiger (60watt ongeveer) en haalt dus iets betere temps.

Ja een losse FR8.5CL compressor hebben meeste mensen hier niet zoveel aan, misschien als iemand een een gpu unit of waterchiller wilt maar dan moet je ook maar geluk hebben dat je zo iemand tegen komt.

Ik gebruik de electrolux MP14FB, goede prijs/prestatie verhouding.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Danfoss SC15's zijn ook wel fijn om mee te werken. SC18 zal al helemaal fijn zijn, maar is 18cc niet iets teveel voor in een standaard prom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Danfoss heeft ook van die dual systemen, twee compressors naast elkaar. :9~
Werkt dat hetzelfde als een: Cascade ?
En daar kun je dan ook een super phase change bak van maken ?
AMD 64 schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 19:01:
Danfoss SC15's zijn ook wel fijn om mee te werken. SC18 zal al helemaal fijn zijn, maar is 18cc niet iets teveel voor in een standaard prom?
Dat las ik ook al op xtreme, maar hoe groter hoe beter toch ? :?

[ Voor 48% gewijzigd door nFo op 11-05-2006 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 compressors naast elkaar is geen cascade, de compressors staan parralel. Krijg je lekker veel capacitieit :D

SC18 zal zeker beter zijn dan een SC15 ;) Ik zou niet weten wat je met een SC15 moet aangezien die bijna even duur is als de SC18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Tja ik krijg die sc15's ook maar gratis :+. En je zult toch echt wat aan het cappilair moete doen wil je gebruik maken van die sc18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 19:10:
2 compressors naast elkaar is geen cascade, de compressors staan parralel. Krijg je lekker veel capacitieit :D

SC18 zal zeker beter zijn dan een SC15 ;) Ik zou niet weten wat je met een SC15 moet aangezien die bijna even duur is als de SC18
Dus dan zou je de cpu en de videokaart ofzo tegelijk kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD 64 schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 19:24:
Tja ik krijg die sc15's ook maar gratis :+. En je zult toch echt wat aan het cappilair moete doen wil je gebruik maken van die sc18
onzin! cappilair formaat en compressor formaat hebben niks met elkaar te maken.
nFo schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 19:24:
[...]

Dus dan zou je de cpu en de videokaart ofzo tegelijk kunnen koelen.
mjah daarbij heeft zo'n parralel opstelling geen voordelen boven een enkele compressor behalve capaciteits winst.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tjah

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je denkt teveel vanuit je koeltechnische achtergrond jort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ik denk het:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 17:39:
hm ik dacht dat de behuizing een ander formaat had maar dat is blijkbaar bij de 18cc variant niet zo, de motor van de CLX is een stukje krachtiger (60watt ongeveer) en haalt dus iets betere temps.

Ja een losse FR8.5CL compressor hebben meeste mensen hier niet zoveel aan, misschien als iemand een een gpu unit of waterchiller wilt maar dan moet je ook maar geluk hebben dat je zo iemand tegen komt.

Ik gebruik de electrolux MP14FB, goede prijs/prestatie verhouding.
Een zwaardere electromoter met hetzelfde slagvolume zorgen toch echt
voor een lager koelvermogen.

De electrolux compressoren zijn relatief geen beste compressoren ze verbruiken meer stroom door grotere wrijving en slechte balansering van de krukas inwendig en deze warmte moet worden afgevoerd door het koudemiddel.
Doordat de schadelijke ruimte boven de zuiger ook groter is dan bij andere merken compressoren presteert hij ook minder.
Ook in de electromotor zijn zwakkere punten te noemen.
Danfoss is echt niet voor niets 2x zo duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk maar naar de datasheets van de SC18CL en de SC18CLX, de CLX heeft meer capaciteit en een zwaardere motor ;) het grotere magneetveld van de compressor oefent meer kracht uit op de zuiger waardoor die de compressie beter aan kan denk ik. Beetje zelfde rede waarom je meer capaciteit krijgt als je de persdruk verlaagt.

Uiteraard heeft danfoss kwalitatief betere compressors maar voor de meeste mensen hier maakt het niet zoveel uit als de compressor een paar watt extra trekt als ze daarvoor een stuk minder hoeven te betalen.

Overigens zijn de MP14FB compressors voor r507 bedoeld en zullen ze dus vele malen beter presteren dan die NL11F compressors waarvan het uiterste wordt gevergd met r507(enorm hoge compressie verhouding en draait standaard op maximale persdruk). Die NL11F die iedereen met r507 gebruikt zijn ook verre van efficient te noemen maar toch draaien heel erg veel mensen hierop.

Overigens is volgens de Ashrae specs bij -40 de MP14FB beter dan de SC15CL, bij -35 en hoger wint de SC15CL pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 19:10:

Maar kun je daar geen cascade van maken ?
Dan ben je snel klaar denk ik. :P

[ Voor 4% gewijzigd door nFo op 12-05-2006 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja je kan er wel een cascade mee maken natuurlijk. Ik betwijfel alleen of het goedkoper is om het zo te kopen.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.