1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op zo'n ding, maar aan wat voor lengte HX moet je gaan denken? Is die van jullie ergens op gebaseerd of eigenlijk stiekum een wilde gok?
zo, en nu gaan maffen
“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm
Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!
Verwijderd
Moet ik even checke dan, weet ik niet zo uit mn hoofd. iig een licht compressortje uit een waterchiller (drinkwater)
Verwijderd
1/3hp zo te zienAMD 64 schreef op zondag 23 april 2006 @ 21:23:
[...]
Moet ik even checke dan, weet ik niet zo uit mn hoofd. iig een licht compressortje uit een waterchiller (drinkwater)
Iets in die richting denk ik ja (mischien wel 1/4 hp)
Hier een foto'tje van de sticker die op de compressor zit.. Misschien zegt dat wat meer.AMD 64 schreef op zondag 23 april 2006 @ 21:23:
[...]

Ben benieuwd wat de temps idle en loaded gaan worden.
Wat voor gas denken jullie dat dit compressortje maximaal aan kan?
Verwijderd
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=97265
autocascade met 1 HP compressor doet -125*C bij 150watt load. Ik red dat niet eens met een normale cascade met 2 1HP compressors. Het is dan wel een industrieele unit maar toch indrukwekkend wat er met dat gasmengsel gebeurt.
Idd, dat is echt compleet insaneVerwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 17:02:
man wat voel ik mij een phase-change n00b vandaag:
autocascade met 1 HP compressor doet -125*C bij 150watt load. Ik red dat niet eens met een normale cascade met 2 1HP compressors. Het is dan wel een industrieele unit maar toch indrukwekkend wat er met dat gasmengsel gebeurt.
Hopelijk kan die CRYO-TEK uitleggen hoe die HX'en in elkaar zitten en hoe het verdere systeem werkt. Wat ik uit de posts van hem opmaak is dat hij professioneel auto-cascade bouwer is voor industriele toepasssingen. Een soortelijke unit ontwerpen voor specifiek computerkoeling gebruik moet voor hem geen probleem zijn en maybe dat hij andere mensen ook kan leren hoe het moet.
enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]
Zeer zeker waar, die cryo-tek 'verslaat' de 'gehypte' chilly1 evenVerwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 17:02:
man wat voel ik mij een phase-change n00b vandaag:
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Verwijderd
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2006 17:42 ]
Ja klopt, stephen zegt ook dat er veel zal gaan veranderen door de ervaring (en dus waarschijnlijk kennis) die hij heeft van autocascades (en miss meer ook wel SS en 2 stager's ofzo)Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 17:40:
probleem is wel dat die zelf niet 100% snapt hoe het werkt geloof iktoen ik hem erop wees dat argon niet kon condenseren door de r14 wist die ook niet hoe het dan wel kwam. Ik heb het idee dat hij het puur uit ervaring doet.
Nu al legendarische post:
http://www.xtremesystems....hp?p=1413634&postcount=52
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Verwijderd
Verwijderd
of zie ik nou door de bomen het bos niet meer?
DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540
Verwijderd
Dit is dan ook precies de rede waarom normaal gesproken niemand argon in een systeem gooit. Het ligt niet in ons temperatuurbereik.
DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Verwijderd
?
aangezien argon inert is mengt het ook meestal niet erg goed met stoffen, dus een blend is het denk niet. maar weet niet 100% zeker.
edit: trouwens argon dat een azeotrofische mengsel vormt met een r14 acht ik erg onwaarschijnlijk.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 16:33 ]
Wat nu als degene die die dingen maakt het zelf niet eens uit kan leggen?AMD 64 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 11:36:
Niet vreemd als je weet wat er gebeurd. Er is toch vast wel iemand die ons uit kan leggen hoe zoiets werkt. Zo super veel variabelen zijn er toch niet..

Ik denk dat je je daar toch effe gruwelijk in vergistAMD 64 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 11:36:
Niet vreemd als je weet wat er gebeurd. Er is toch vast wel iemand die ons uit kan leggen hoe zoiets werkt. Zo super veel variabelen zijn er toch niet..

Ik weet trouwens dat DaBit daar ook ooit mee bezig is geweest, inclusief gas-simulaties. Hij kwam er toen ook niet uit, maar er was een of ander programma, refprop o.i.d. wat veel zou kunnen schelen in dit soort berekeningen.
Verwijderd
Verwijderd
Hij denkt dat als de helft van de zuigdruk veroorzaakt wordt door r14 en de andere helft door argon de r14 kookt alsof de druk de helft van de zuigdruk is.

Hij vraagt zich af welke factoren invloed hebben op de zuigdruk. En geeft zo weinig info dat niemand er uberhaupt goed op zou kunnen antwoorden.
Verwijderd
zet de condensorfan maar eens op max en op medium. ja ziet duidelijk de temperatuur veranderen.
de achtergrond die weet ik niet juist maar wist wel dat het elkaar beinvloede
Verwijderd
Unknown_road schreef @ XS:
little thought experiment:
when you have a perfectly insulated and closed bucket of water, you make 2 holes in it. in 1 hole you put a hose from witch dry nitrogen flows, the other hole is the exhaust. because the nitrogen is very dry, the water has the affinity to evaporate into the nitrogen faster as it normally would (when you leave a glass of water standing for a few days it will be empty although the water in it never reached boiling point) . When you compress the nitrogen after it comes out of the bucket the absorbed water will condens and form a liquid again.
Because the water in the bucket evaporates the liquid water cools down. phase-change without boiling
Because the load temp of the polycold autocascade is the same as you would expect it from pure r14 I think this is what is happing in the system. @ no load, when the evap temp reaches -130 or something, the r14 stops boiling but not evaporating. argon has the "absorbing" effect twice that of nitrogen. So the argon works something like a spong for evaporating and thus allowing it to cool down futher.
als je stikstof samendrukt en het water condenseert koelt het verdampende water de stikstof af. maar betekent dat dan niet dat op het moment dat stikstof dat water opneemt en het water verdampt, de stikstof net zo hard weer opgewarmd wordt als dat hij daarna afgekoeld wordt ??
[ Voor 81% gewijzigd door GuuZ op 27-04-2006 14:21 ]
Verwijderd
water condenseert en verdampt tegelijk?? wil je je punt iets duidelijker opschrijven, ik kan je niet helemaal volgen.GuuZ schreef op donderdag 27 april 2006 @ 14:20:
ik vind het best logisch klinken... maar:
als je stikstof samendrukt en het water condenseert koelt het verdampende water de stikstof af. maar betekent dat dan niet dat op het moment dat stikstof dat water opneemt en het water verdampt, de stikstof net zo hard weer opgewarmd wordt als dat hij daarna afgekoeld wordt ??
Maar wel leuke theorie (leuk gevonden dat argon ander koudemiddel kan absorberen
ik bedoelde dat io het moment stikstof het water "binnenkomt" neemt het water op en dat water verdampt. Daarbij komt een bepaalde energie vrij (warmte) en dat zou in theorie toch dezelfde hoeveelheid energie zijn die weer opgenomen wordt zodra dat water weer noodgedwongen (door compressie) condenseert. Resulterende Energie = 0Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 14:50:
[...]
water condenseert en verdampt tegelijk?? wil je je punt iets duidelijker opschrijven, ik kan je niet helemaal volgen.
was dat niet het basis principe van phase change? resulterende energie is zoiezo 0. Er wordt bij de evap energie opgenomen en diezelfde energie (+ warmte compressor) wordt bij de condensor weer afgegeven..
lekker.. even mezelf tegen spreken
Verwijderd
uiteraard gebeurt dit in de verdamper, waar gasfasig argon door de r14 geblazen wordt.AMD 64 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:05:
Als r14 wordt geabsorbeert door argon, waar gebeurd dat dan volgens jou. Want iets kan plaatselijk wel koud worden (bv in de verdampkop) maar als op dezelfde plek 2 fases ontstaan dan wordt er geen warmteoverdracht gedaan dus blijft de temperatuur hetzelfde. Krijg je alleen plaatselijk vage temps.
Maar wel leuke theorie (leuk gevonden dat argon ander koudemiddel kan absorberen)
het argon zelf condenseert daardoor niet. Aangezien het argon het r14 forceert te verdampen vind er wel degelijk koeling plaats.
wanneer water opgenomen wordt komt er juist geen energie vrij maar wordt geabsorbeerd van de omgeving. Er is namelijk energie voor nodig om de vloeistof naar gasfase te krijgen. Dat deze energie weer vrij komt in de HX waarin r14 condenseert is verder niet van belang voor het koelingsconcept in de verdamper. Het condenseert toch niet weer in de verdamper!! daar heb je namelijk druk voor nodigGuuZ schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 10:04:
[...]
ik bedoelde dat io het moment stikstof het water "binnenkomt" neemt het water op en dat water verdampt. Daarbij komt een bepaalde energie vrij (warmte) en dat zou in theorie toch dezelfde hoeveelheid energie zijn die weer opgenomen wordt zodra dat water weer noodgedwongen (door compressie) condenseert. Resulterende Energie = 0
AMD 64 is dit weekend bezig geweest met het isoleren van de HX en deze in de kast te "proppen" (Bijna letterlijk proppen
Fototjes:

Hier de HX in de isolatie

Alles weer boven de HX gemonteerd en de leidingen komen er mooi boven uit!
Bedankt AMD 64 voor het verrichte werk en het maken van de pic's!
Gebruiken jullie gewoon flexibele koper leiding? Zo ja, welke diameters? En is het belangrijk dat de binnenste pijp de buitenste niet raakt? Dat lijkt me niet te doen namelijk
En hoe ga je de captube verwerken? Had die niet ook netjes bij de isolatie gekund?
Of zit ik nou weer onzin te praten
Ziet er alvast netjes uit.
“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm
Wat betreft de captube dat heb ik expres buiten alle isolatie omgelaten omdat ik de captube anders nooit meer kan afkorten. Ik wikkel hem waarschijnlijk nog wel om de zuigleiding.

voorwaarde is natuurlijk wel dat je slang tegen lekker lage temperaturen moet kunnen...
[ Voor 45% gewijzigd door GuuZ op 01-05-2006 12:14 ]
Verwijderd
nog wachten op een paar dingen en dan R507 + R23 erin gooien
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 00:56 ]
Mooi Jort!Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 00:55:
Bijna met de eerste cascade in belgie klaar ^^
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
nog wachten op een paar dingen en dan R507 + R23 erin gooien
Hopenlijk gaat dat wat leuke temps/benches opleveren!
QFT, geef eens wat meer info
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Verwijderd
Doel:
Benchcascade voor ons oc-team (tim titanium, colin And me)
specs:
danfoss FR8.5cl 1/3pk vapochill LS compressor
danfoss FR10a 1/4pk
temprite olieafscheider (tnx tyrou)
~ 2.7 meter 0.031" high stage capillair (moet nog getweaked worden)
~ 3 meter 0.031" low stage (moet ook nog getweaked worden)
Old rev Chilly1 Evap
1 meter rvs flexline met braid 10mm ID
Modded vloeistofvaatje naar expansievat verbonden met capillaire leiding in de zuigleiding
Koelmiddel 507 highstage & R23 lowstage(zal nadien naar R1150 veranderd worden)
vrijdag moet ik nog 2 bochtjes van 5/8" monteren en dan kan de hx volledig aangesloten worden.
wss in de loop van volgende week update's
grtz;)
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 17:08 ]
Verwijderd
1/4 zal vervangen worden later door een 1/3 ofwel de 1/3 door 1/2 en 1/4 door 1/3
cascade dient maar voor gfx te koelen hoor
Verwijderd
maar is r23 niet een geschikter gas dan ethaan, gezien het minimale
verschil in kookpunt en het grote verschil in capaciteit?
Verwijderd
r23 kookt bij -82 *C
ethaan is -82*C bij 1,44 bar.
persdrukken liggen erg bij elkaar in de buurt.
643 J creert bij 1 bar 1 liter ethaan
770 J creert bij 1 bar 1 liter r23 dus capaciteit is iets beter maar ethaan zal altijd betere temps geven want de 1,44 bar red je niet met ethaan als je met r23 op 1 bar zit in hetzelfde systeem.
Yep helemaal waar.Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 15:26:
ethaan kookt bij -89 *C
r23 kookt bij -82 *C
ethaan is -82*C bij 1,44 bar.
persdrukken liggen erg bij elkaar in de buurt.
643 J creert bij 1 bar 1 liter ethaan
770 J creert bij 1 bar 1 liter r23 dus capaciteit is iets beter maar ethaan zal altijd betere temps geven want de 1,44 bar red je niet met ethaan als je met r23 op 1 bar zit in hetzelfde systeem.
Over het algemeen kun je zeggen dat voor de laagste stage (bij een single stager is dat natuurlijk de enige
Okay en zijn die: danfoss uit de SCxxC serie ook geschikt voor in een vapo ?Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 20:15:
mits je de olie vervangt, r507 draait op POE olie en r22 op minerale
Als het past wel, en als de drukken niet te hoog worden (miss iets grotere condensor erin doen)nFo schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:59:
[...]
Okay en zijn die: danfoss uit de SCxxC serie ook geschikt voor in een vapo ?
Verwijderd
hoe bedoel je precies geschikt voor een vapo?
nou, dat je die FR8.5CL eruit haalt en een SC18 er in zet.Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:59:
r22 compressor zal totaal geen problemen hebben met r507 qua drukken. Bij r134a compressors zit je op het randje te werken maar bij r22 compressors heb je genoeg marge.
hoe bedoel je precies geschikt voor een vapo?
Als het past: tuurlijknFo schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 10:23:
[...]
nou, dat je die FR8.5CL eruit haalt en een SC18 er in zet.
Is 1cm te hoog voor de vapokast zie ik.
De kast wat hoger maken, maar dan zit je weer met een grotere condensor die je niet kwijt raakt.
Of je maakt er een dubbele condensor van ?
[ Voor 29% gewijzigd door nFo op 10-05-2006 12:06 ]
Hoeveel hp heeft die SC18?nFo schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:34:
[...]
Is 1cm te hoog voor de vapokast zie ik.
De kast wat hoger maken, maar dan zit je weer met een grotere condensor die je niet kwijt raakt.
Of je maakt er een dubbele condensor van ?
Past dus wel in promcase dan
Verwijderd
Bij die lage loads die wij gebruiken kun je dat inderdaad gerust stellen jaVerwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 15:11:
condensor hoef je niet per se aan te passen als je er een SC18CL in doet, condensor formaat is load afhankelijk en niet compressor formaat afhankelijk (bij benadering tenminste)
Als je die dingen flink gaat belasten en 2KW aan warmte wil laten afvoeren dan wordt het wel een iets ander verhaal.
Ja dacht ik ook al aan, maar jort had wel een kast.El Snorro schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 14:15:
[...]
Hoeveel hp heeft die SC18?
Past dus wel in promcase dan(is wat hoger dan vapochill case)
Zo te zien ook een Mach 2 kast.
Hoeveel hp, geen idee ? waar staat dat voor ?
Update: 1 horsepower = 745.699872 watts (power, energy/time)
Dan is het: 3/4 denk ik, de SC18CL / Motor Size = 495 watt.
Maar is weer een ander type, dus zoek het nog even uit.
Ik weet niet of het door gaat,
[ Voor 32% gewijzigd door nFo op 10-05-2006 20:59 ]
Cold_ice (van XS) verkoopt ook compressors en bij hem kost zijn SC18 € 191,- excl. verzendkosten.
De verzendkosten zullen zo rond de 20,- zijn denk ik.
Valt mij nog mee die prijs.Jack schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 14:48:
de SC18 is dus 2/3HP.
Cold_ice (van XS) verkoopt ook compressors en bij hem kost zijn SC18 € 191,- excl. verzendkosten.
De verzendkosten zullen zo rond de 20,- zijn denk ik.
Bedankt, ik zal is even vragen wat hij nog meer heeft.
Ow hier prijslijst
[ Voor 17% gewijzigd door nFo op 11-05-2006 15:49 ]
Verwijderd
btw als je andere compressor wilt kan je imo beter deze unit verkopen en een nieuwe custom unit (laten) maken.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 16:25 ]
Wat zijn de verschillen, want ik zie geen verschil in specs.Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:50:
Cold_Ice verkoopt het CLX type en niet het CL type, zit een tamelijk verschil tussen.
btw als je andere compressor wilt kan je imo beter deze unit verkopen en een nieuwe custom unit (laten) maken.
Je hebt: BX,CX,FX,GX,DLX,GLX,CLX en nog meer.
Is: C/CL beter dan ?
Ja, dat ik mijn: Vapochill LS verkoop en dat je dan met een nieuw phase unit begint.
Dan krijg je natuurlijk meer voor je Vapo Ls, dan een losse FR8.5CL compressor.
Welke compressor gebruik jij in je unit ? NL11F ?
[ Voor 8% gewijzigd door nFo op 11-05-2006 17:08 ]
Verwijderd
Ja een losse FR8.5CL compressor hebben meeste mensen hier niet zoveel aan, misschien als iemand een een gpu unit of waterchiller wilt maar dan moet je ook maar geluk hebben dat je zo iemand tegen komt.
Ik gebruik de electrolux MP14FB, goede prijs/prestatie verhouding.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 17:44 ]
Werkt dat hetzelfde als een: Cascade ?
En daar kun je dan ook een super phase change bak van maken ?
Dat las ik ook al op xtreme, maar hoe groter hoe beter toch ?AMD 64 schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 19:01:
Danfoss SC15's zijn ook wel fijn om mee te werken. SC18 zal al helemaal fijn zijn, maar is 18cc niet iets teveel voor in een standaard prom?
[ Voor 48% gewijzigd door nFo op 11-05-2006 19:05 ]
Verwijderd
SC18 zal zeker beter zijn dan een SC15
Dus dan zou je de cpu en de videokaart ofzo tegelijk kunnen koelen.Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 19:10:
2 compressors naast elkaar is geen cascade, de compressors staan parralel. Krijg je lekker veel capacitieit![]()
SC18 zal zeker beter zijn dan een SC15Ik zou niet weten wat je met een SC15 moet aangezien die bijna even duur is als de SC18
Verwijderd
onzin! cappilair formaat en compressor formaat hebben niks met elkaar te maken.AMD 64 schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 19:24:
Tja ik krijg die sc15's ook maar gratis. En je zult toch echt wat aan het cappilair moete doen wil je gebruik maken van die sc18
mjah daarbij heeft zo'n parralel opstelling geen voordelen boven een enkele compressor behalve capaciteits winst.nFo schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 19:24:
[...]
Dus dan zou je de cpu en de videokaart ofzo tegelijk kunnen koelen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 19:47 ]
Een zwaardere electromoter met hetzelfde slagvolume zorgen toch echtVerwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 17:39:
hm ik dacht dat de behuizing een ander formaat had maar dat is blijkbaar bij de 18cc variant niet zo, de motor van de CLX is een stukje krachtiger (60watt ongeveer) en haalt dus iets betere temps.
Ja een losse FR8.5CL compressor hebben meeste mensen hier niet zoveel aan, misschien als iemand een een gpu unit of waterchiller wilt maar dan moet je ook maar geluk hebben dat je zo iemand tegen komt.
Ik gebruik de electrolux MP14FB, goede prijs/prestatie verhouding.
voor een lager koelvermogen.
De electrolux compressoren zijn relatief geen beste compressoren ze verbruiken meer stroom door grotere wrijving en slechte balansering van de krukas inwendig en deze warmte moet worden afgevoerd door het koudemiddel.
Doordat de schadelijke ruimte boven de zuiger ook groter is dan bij andere merken compressoren presteert hij ook minder.
Ook in de electromotor zijn zwakkere punten te noemen.
Danfoss is echt niet voor niets 2x zo duur
Verwijderd
Uiteraard heeft danfoss kwalitatief betere compressors maar voor de meeste mensen hier maakt het niet zoveel uit als de compressor een paar watt extra trekt als ze daarvoor een stuk minder hoeven te betalen.
Overigens zijn de MP14FB compressors voor r507 bedoeld en zullen ze dus vele malen beter presteren dan die NL11F compressors waarvan het uiterste wordt gevergd met r507(enorm hoge compressie verhouding en draait standaard op maximale persdruk). Die NL11F die iedereen met r507 gebruikt zijn ook verre van efficient te noemen maar toch draaien heel erg veel mensen hierop.
Overigens is volgens de Ashrae specs bij -40 de MP14FB beter dan de SC15CL, bij -35 en hoger wint de SC15CL pas.
Maar kun je daar geen cascade van maken ?Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 19:10:
2 compressors naast elkaar is geen cascade, de compressors staan parralel. Krijg je lekker veel capacitieit![]()
SC18 zal zeker beter zijn dan een SC15Ik zou niet weten wat je met een SC15 moet aangezien die bijna even duur is als de SC18
Dan ben je snel klaar denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door nFo op 12-05-2006 18:27 ]
Verwijderd
Dit topic is gesloten.