zelf maken is alleen minder makkelijkVerwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 18:51:
[...]
super easy, gewoon een elektronische thermostaat
Dat zijn idd wel leuke schakelingen..Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 16:53:
[...]
Moet je eens kijken naar die velleman kitjes, of kijk eens op www.circuitsonline.nl
bv deze, relais eraan en klaar ben je. http://circuitsonline.nl/circuits/view/39 of deze http://circuitsonline.nl/circuits/view/81
Hoe kan ik deze punten dan het beste oplossen? Want een relais is dan geen optie in zo'n geval(?) Of zit ik nu totaal verkeerd te denken..
[ Voor 3% gewijzigd door Sir_G-nius op 09-06-2006 23:24 ]
de unit die Jort laatst poste staat inmiddels hier te snorren, dus tijd om wat pics te posten;

de oude opstelling met antec p180 case, das dus geen goed idee als je aan de single stage wilt..
dus een (beter) bijpassende case besteld, de lian-li pc60;

met de unit eronder..

en van voren (Jort de knoppen zitten scheef..
), lcd zit trouwens inmiddels recht en de led werkt..
met m'n opty 170 op 3.15ghz @ 1.5v zit de cpu temp stressed (dual prime voor 30min) op -14c, evap leest dan -33c.
helaas word mijn mobo onstabiel met een HTT boven de 315 (was ook al zo met een andere proc op lucht), dus kan ik niet hoger gaan.. en met conroe om de hoek vind ik een nieuw mobo niet echt nuttig
.

de oude opstelling met antec p180 case, das dus geen goed idee als je aan de single stage wilt..
dus een (beter) bijpassende case besteld, de lian-li pc60;

met de unit eronder..

en van voren (Jort de knoppen zitten scheef..

met m'n opty 170 op 3.15ghz @ 1.5v zit de cpu temp stressed (dual prime voor 30min) op -14c, evap leest dan -33c.
helaas word mijn mobo onstabiel met een HTT boven de 315 (was ook al zo met een andere proc op lucht), dus kan ik niet hoger gaan.. en met conroe om de hoek vind ik een nieuw mobo niet echt nuttig
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/30398r.marijnissen schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 19:54:
[...]
Uhh dat is het punt niet ik tweak alles maar ik heb gelezen dat er een gat in zat voor
een mach of vopochill.
Dan lees ik een review van de kast en dan zit er geen gat in.
Een gat fabriek af is meestal netter dan met de dremel aan de slag,
Let niet op de plaatjes
[ Voor 8% gewijzigd door Vandread op 10-06-2006 16:31 ]
Verwijderd
oeps
damn had het nog gemeten. srry m8
leuk dat je eindelijk subzero zit;)
btw die temp op display is temperatuur van de suction, niet de evap
damn suction nog te lang he
leuk dat je eindelijk subzero zit;)
btw die temp op display is temperatuur van de suction, niet de evap
damn suction nog te lang he
lange schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 15:46:
de unit die Jort laatst poste staat inmiddels hier te snorren, dus tijd om wat pics te posten;
[afbeelding]
en van voren (Jort de knoppen zitten scheef..![]()
), lcd zit trouwens inmiddels recht en de led werkt..
helaas word mijn mobo onstabiel met een HTT boven de 315 (was ook al zo met een andere proc op lucht), dus kan ik niet hoger gaan.. en met conroe om de hoek vind ik een nieuw mobo niet echt nuttig.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2006 17:16 ]
Heb vandaag met dit warme weer nog eens m'n waterchiller aangehad, nu ik alle bekabeling heb aangesloten en weggewerkt.. wat me opviel is dat de compressor toch behoorlijk aan de hete kant werd. Binnekort nog is een keer aanzetten en dan een temp sensor erop plakken. Aangezien tijdje terug hier ook al werdt gevraagd hoe warm zo'n ding mocht worden wil ik de mijne ff in de gaten houden.
Binnekort komen er weer een paar foto's, nog steeds even wachten op de isolatie voor de slangen.
Psst.. Wordt het stiekem niet tijd voor een deel 2 van dit topic(?)
Binnekort komen er weer een paar foto's, nog steeds even wachten op de isolatie voor de slangen.

Jawel, komt er binnenkort aanSir_G-nius schreef op maandag 12 juni 2006 @ 00:43:
lange schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 15:46:
offtopic:
Mag ik vragen waarom je 2 toetsenboorden en 2 muizen hebt aangesloten?
DesertShooter schreef op maandag 12 juni 2006 @ 09:03:
[...]
offtopic:
als ik met dit weer trouwens een paar uur achtermekaar game, komt m'n compressor temp ook boven de 60c uit en dat met de kappen van de behuizing en een tafelfan op de unit gericht..

de compressor van mijn LS is normaal ook boven de 80c denk ik.lange schreef op maandag 12 juni 2006 @ 12:54:
[...]
als ik met dit weer trouwens een paar uur achtermekaar game, komt m'n compressor temp ook boven de 60c uit en dat met de kappen van de behuizing en een tafelfan op de unit gericht..
Is allemaal niet erg.
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Zijn jullie temperaturen met een PC-unit nogsteeds sub-zero met dit weer?
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Nee ze zijn nu dusdanig warm dat je er een ei mee kan bakken.webfreakz.nl schreef op maandag 12 juni 2006 @ 17:22:
Verwijderd
jup, ik raad alleen alle r507 prom gebruikers aan om wat extra ventilatie op de condensor te zetten!webfreakz.nl schreef op maandag 12 juni 2006 @ 17:22:
Wat is nu een must have/ king of the hill fan 120 bij 120 voor een condensor, en dan bedoel ik niet een 900dB rocket. Btw mijn unit houd een 2x4.6GHz Pentium 4 dual core stressed op -20 cpu temp met dit weerVerwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 17:34:
[...]
jup, ik raad alleen alle r507 prom gebruikers aan om wat extra ventilatie op de condensor te zetten!
Die-hard Brexiteer
DeltaŽs doen het altijd goedKingNothing schreef op maandag 12 juni 2006 @ 18:13:
Wat is nu een must have/ king of the hill fan 120 bij 120 voor een condensor, en dan bedoel ik niet een 900dB rocket. Btw mijn unit houd een 2x4.6GHz Pentium 4 dual core stressed op -20 cpu temp met dit weer
Het advies van Unknown_road is vooral bedoelt voor de Prometeia gebruiken die hun unit hebben laten refillen met r507 trouwens. Die NL11F r134a compressor die daar inzit is gemaakt voor een condensordruk van 14,7 bar, oftewel maar 31,6 graden icm r507.
King welke compressor zit er in jouw unit eigenlijk?
Verwijderd
ehm niet alleen refills maar ook gewoon GT's en alle andere units met r134a compressors met r404a/r507
mijn eerste 507 mach draait nog steeds hoor
was ook een premodel mach
rebuild bij Haeg
door mij voorzien van regelbare deltaas
kreeg pas nog mail van die jongen en alles nog prima in orde
dus ik kan enkel be-amen dat wat hierboven al vermeld werd
oja mijn eerste model mach II is ook voorzien van 507 en deltaas net als mijn GT (enkel de fans dan)
was ook een premodel mach
rebuild bij Haeg
door mij voorzien van regelbare deltaas
kreeg pas nog mail van die jongen en alles nog prima in orde
dus ik kan enkel be-amen dat wat hierboven al vermeld werd
oja mijn eerste model mach II is ook voorzien van 507 en deltaas net als mijn GT (enkel de fans dan)
NL11F...Jack schreef op maandag 12 juni 2006 @ 20:05:
[...]
King welke compressor zit er in jouw unit eigenlijk?
Die-hard Brexiteer
Dus chilly's units zijn Wel Danfoss equipped?
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
De mijne iig wel, maar dan moet ik wel zeggen dat mijn unit door een van mijn contacten in de UK in mekaar is gezet. Dus met aangeleverde Chilly1 parts....
Verder niet echt belangrijk, ik ben er zeer tevreden mee.
Verder niet echt belangrijk, ik ben er zeer tevreden mee.
Die-hard Brexiteer
Aangezien ik de waterchiller thuis heb staan en niet meer bij AMD 64 heb ik er veel mee kunnen spelen. En aan kunnen werken.
Heel de socket geïsoleerd:

Ik vond al dat isolatie op m'n bord niet zo mooi, en aangezien ik nog alluminium had staan ben ik daar mee gaan zagen en vouwen. Uit eindelijk is daar dit uitgekomen:

De binnenkant zit dus helemaal vol met isolatie:

Morgen krijg ik m'n nieuwe processor binnen, dus is kijken wat die onder dit dingetje wil gaan doen.
AMD 64 nogmaals bedankt voor je hulp!
Heel de socket geïsoleerd:

Ik vond al dat isolatie op m'n bord niet zo mooi, en aangezien ik nog alluminium had staan ben ik daar mee gaan zagen en vouwen. Uit eindelijk is daar dit uitgekomen:

De binnenkant zit dus helemaal vol met isolatie:

Morgen krijg ik m'n nieuwe processor binnen, dus is kijken wat die onder dit dingetje wil gaan doen.
AMD 64 nogmaals bedankt voor je hulp!
Leuk om te horen dat je er blij mee bent
. Binnekort nog eens meeten om het ding met een overgeclockte cpu te fine tunen.
Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!
Dat stukje aluminium ziet er goed uit!
Nu is het een echte nette unit geworden. Tis dat er twee slangen aan zitten, anders had het net zo goed een SS kunne zijn
Nu is het een echte nette unit geworden. Tis dat er twee slangen aan zitten, anders had het net zo goed een SS kunne zijn
het is een SS alleen geen direct-die
DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540
Verwijderd
Klein vraagje, wat is nou het voordeel om er een waterchiller van te maken en die alleen op de CPU te schroeven ipv een SS direct die op de CPU? Het voordeel van een waterchiller was toch dat je daarmee meerdere onderdelen(CPU,NB, GPU)kon koelen?
Het ziet er wel mooi uit as far as i can tell.

Bedankt zover voor de reacties allemaal. 
Je kan er idd meerdere componenten mee koelen, maar ik heb voor een waterchiller gekozen omdat de compressor niet sterk genoeg is om Direct Die te doen. Zodoende.Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 10:44:
Klein vraagje, wat is nou het voordeel om er een waterchiller van te maken en die alleen op de CPU te schroeven ipv een SS direct die op de CPU? Het voordeel van een waterchiller was toch dat je daarmee meerdere onderdelen(CPU,NB, GPU)kon koelen?
Denk je dat de compressor het verschil ziet tussen een waterchiller of direct die? Natuurlijk is dit niet het geval. Een waterchilller is zelfs meer belastend op de compressor. Het is maar net waarop je hem tuned.Sir_G-nius schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 10:52:
Bedankt zover voor de reacties allemaal.![]()
Je kan er idd meerdere componenten mee koelen, maar ik heb voor een waterchiller gekozen omdat de compressor niet sterk genoeg is om Direct Die te doen. Zodoende.
Een waterchiller is makkelijker te maken en flexibeler. Wil je meer dingen koelen? Mits je rekening hebt gehouden met de capaciteit kun je gewoon een blokje extra eraan gooien. Langere slang? ook simpel. En zo zijn er nog een aantal voordelen.
Scherp wat betreft dat SS trouwens ^_^.
Dat ben ik dus totaal niet met je eensEpsilon schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 11:13:
[...]
Denk je dat de compressor het verschil ziet tussen een waterchiller of direct die? Natuurlijk is dit niet het geval. Een waterchilller is zelfs meer belastend op de compressor. Het is maar net waarop je hem tuned.
Een waterchiller is makkelijker te maken en flexibeler. Wil je meer dingen koelen? Mits je rekening hebt gehouden met de capaciteit kun je gewoon een blokje extra eraan gooien. Langere slang? ook simpel. En zo zijn er nog een aantal voordelen.
Scherp wat betreft dat SS trouwens ^_^.
Ik heb een probleem, weet niet of het een probleem is maar vind het vaag in iedergeval..
Op het moment draait m'n processor (3700+ S939) onder m'n waterchiller.
M'n 3700+ loopt op 3100Mhz met 1,504 volt. Allemaal netjes stabiel. Alleen nu doen m'n temperaturen raar.
Idle draait tie 6 graden. Vind ik goed te doen.
Alleen zodra ik ga stressen schiet de temp in één keer naar de 35-36 graden (dus niet mooi geleidelijk maar in één keer). De temp komt ook niet hoger dan dat maar ook niet lager, ja af en toe 34 maja.
Het vage is dat het hier dus een waterchiller betreft en dat er dus een waterbuffer is met een water temperatuur van -3,5 / -4 graden. Dus je zou denken dat de temperatuur mooi geleidelijk op zou lopen..
Ik heb al gekeken of er genoeg water in het systeem zit, dat is er. Ik heb ook gekeken of het koelblok mooi contact maakt, en dat doet het ook. Als koelpasta heb ik ArticSilver 5 gebruikt. Alles rond de socket is ingesmeerd met vaseline en mooi geïsoleerd.
De processor bevat ook nog zijn IHS.
Zou het kunnen zijn dat er onder de IHS veel warmte onstaat en dat tie die temperatuur min of meer meet? Of zeg ik nu iets wat niet kan? Het koelblok voelt ook totaal niet warm aan.
De watertemperatuur stijgt wel naar de -1,5/ -2 graden.
Ik zou niet weten waar ik het moet zoeken. Want met m'n waterkoeling haalde ik stressed nog lagere temperaturen.
Op het moment draait m'n processor (3700+ S939) onder m'n waterchiller.
M'n 3700+ loopt op 3100Mhz met 1,504 volt. Allemaal netjes stabiel. Alleen nu doen m'n temperaturen raar.
Idle draait tie 6 graden. Vind ik goed te doen.
Het vage is dat het hier dus een waterchiller betreft en dat er dus een waterbuffer is met een water temperatuur van -3,5 / -4 graden. Dus je zou denken dat de temperatuur mooi geleidelijk op zou lopen..
Ik heb al gekeken of er genoeg water in het systeem zit, dat is er. Ik heb ook gekeken of het koelblok mooi contact maakt, en dat doet het ook. Als koelpasta heb ik ArticSilver 5 gebruikt. Alles rond de socket is ingesmeerd met vaseline en mooi geïsoleerd.
De processor bevat ook nog zijn IHS.
Zou het kunnen zijn dat er onder de IHS veel warmte onstaat en dat tie die temperatuur min of meer meet? Of zeg ik nu iets wat niet kan? Het koelblok voelt ook totaal niet warm aan.
De watertemperatuur stijgt wel naar de -1,5/ -2 graden.
Ik zou niet weten waar ik het moet zoeken. Want met m'n waterkoeling haalde ik stressed nog lagere temperaturen.

Zeer mooie chiller!
Weet dat je al hebt gecheckt maar slecht contact lijkt me toch het meest waarschijnlijk. Pomp/flow ok?
Weet dat je al hebt gecheckt maar slecht contact lijkt me toch het meest waarschijnlijk. Pomp/flow ok?
DankjeViss schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:02:
Zeer mooie chiller!
Ik heb daarnet nogmaals het contact nagekeken, en de koelpasta zat overal mooi verspreid. Ik heb er nog wat koelpasta tussen uit gedaan. En het blok opnieuw gemount. Dit heeft niet één graad mogen schillen.
De flow en alles is ook goed, gewoon een normale flow.
De temp stijgt heel snel, binnen 1 seconde zit tie aan de 35-36 graden, en als ik de stress dan uitzet is het binnen 1 sec ook weer 10 graden en van daaruit daalt tie dan mooi normaal naar de 5-6 graden.
Dan geloof ik er niks van dat dat realistische temperaturen zijn.Sir_G-nius schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:08:
[...]
De temp stijgt heel snel, binnen 1 seconde zit tie aan de 35-36 graden, en als ik de stress dan uitzet is het binnen 1 sec ook weer 10 graden en van daaruit daalt tie dan mooi normaal naar de 5-6 graden.
Heb je ook met andere meetprogramma's gekeken?
zou het niet kunnen zijn dat de core temps kloppen en dat je chiller de load niet goed opvangt? dat hij te snel warm word laat maar zeggen. zoiezo denk ik dat de mount niet goed is.
Ik heb ook andere programma's gebruikt, en die geven allemaal dezelfde temp aan en stijgen ook allemaal even snel..Twynn schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:14:
[...]
Dan geloof ik er niks van dat dat realistische temperaturen zijn.
Heb je ook met andere meetprogramma's gekeken?
Ik wordt er een beetje moe van..
Ik heb ook nog mee gedacht. De water chiller blij onder 0, en kan dus de load wel aan. Andere optie zou zijn de koelvloeistof die erin zit water/spiritus (toch?), het zou kunnen dat dat mengsel te sterk is en niet genoeg geleid. Maar dan zou het koelblok ook 30 graden moeten worden, iig niet ijskoud. Ik ben er ook erover aan het nadenken, maar blijf steken bij slecht contact of kapotte temp sensor.
Brakke temp sensor zoals bij zo veel procs.
Contact goed, koelblok goed op temperatuur, maar toch grote verschillen --> brakke temp sensor.
Ook onder je IHS ga je die tempverschillen niet meemaken namelijk.
Contact goed, koelblok goed op temperatuur, maar toch grote verschillen --> brakke temp sensor.
Dan toch maar ergens een temp sensor vandaan halen en die ergens onder het koelblok plakken als ik toch wat preciezere temps wil..Epsilon schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:57:
Brakke temp sensor zoals bij zo veel procs.
Opzich wel jammer dat die sensor brak is, maar dat is dan niet anders..

Edit:
Wat het rare ook is trouwens.
Als ik op orginele snelheid draai (dus 2200Mhz) met 1,275 volt dan springt tie ongeveer maar 14 graden in één keer omhoog. Als ik dus op 3100Mhz draai met 1,504 volt dan sprint tie gelijk 30 graden omhoog. Terwijl bij allebij de watertemperatuur onder 0 blijft.
[ Voor 23% gewijzigd door Sir_G-nius op 20-06-2006 23:44 ]
Kan best, ik weet zijn nick niet. Zijn voornaam is Ian.....
Die-hard Brexiteer
Het probleem met de tempsensor heb ik opgelost door een kleine tempsensor op de zijkant van de IHS te plakken.. Nu komen de temps stukken beter overheen.
Idle op 3,0Ghz -1,5 en stressed op 6-7 graden. Dit met een watertemperatuur van -5.
Bedankt voor alles reacties op mijn probleem!
Helaas kan ik de temps nu niet uitlezen via Windows, kan wel maar die kloppen dan niet
Idle op 3,0Ghz -1,5 en stressed op 6-7 graden. Dit met een watertemperatuur van -5.
Bedankt voor alles reacties op mijn probleem!
Helaas kan ik de temps nu niet uitlezen via Windows, kan wel maar die kloppen dan niet
mooie unitr.marijnissen schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 00:03:
Jippie de pippe, heb een 2e hands vapo LS op de kop getikt.
[afbeelding]
[afbeelding]
Vapo lightspeed gekocht
ben benieuwd.
tuurlijk wel, das toch lang niet koud genoeg
Mjah 507 erin is idd leuk ja, maar voor de gemiddelde user is dit al koud genoeg
Verwijderd
@nfo: begin er binnekort aan.
r507 in een lightspeed gooien is niet de meest nuttige manier om je geld te besteden inderdaad. scheelt maar halve graad oid.
r507 in een lightspeed gooien is niet de meest nuttige manier om je geld te besteden inderdaad. scheelt maar halve graad oid.
Okay.Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 16:34:
Tijd voor een nieuw topic Twynn
Even dit topic weer tot leven brengen.
Ik ben momenteel met me cascade bezig, de highstage zit al in elkaar. Ik zal later nog wel een eigen topic openen met foto's. Maar voor nu zit ik met een dik probleem
.
1e run van de highstage ging goed. er zit R290 (propaan) in daarmee wil ik dus ~-35 vast houden @ load. de compressor is een flinke jonge. 1 PK (was van een R12 systeem). De compressor zou dus eigenlijk niet goed genoeg zijn voor het systeem, maar als ik de condens temp onder de 44 graden houd zou alles goed moeten gaan. En het hoogst dat ik ben gekomen is 35 graden (zonder load) en de condensor is huge. Ik had hem toen nog niet echt afgesteld, maar de verdamper zat zo onder ijs.
2de run ongeveer 1 week later, duurt zeker 30 min voordat er ijs op de leidingen zit. persdruk dat ik heb is 10 bar en zuigdruk -0,2 bar. (A gauge) Iets klopt er dus niet. Ik heb voordat ik hem vulde 2 dagen met 19 bar laten staan. zonder dat de druk iets of wat achteruit liep. Dus een lek kan het bijna niet zijn!. Ook meette ik -18 op de verdamper, dat is dus al erg hoog vergeleken met -30 1e run.
Ik heb er dus wel propaan in gedaan uit een fles propaan (is eigenlijk voor de bbq). Maar ik wist al niet zeker of er 100% propaan in zat. Zou het misschien kunnen zijn dat het een propaan/butaan mix is of dat het geen 100% zuivere propaan is?.
Alvast bedankt voor het mee denken.
Ik ben momenteel met me cascade bezig, de highstage zit al in elkaar. Ik zal later nog wel een eigen topic openen met foto's. Maar voor nu zit ik met een dik probleem
1e run van de highstage ging goed. er zit R290 (propaan) in daarmee wil ik dus ~-35 vast houden @ load. de compressor is een flinke jonge. 1 PK (was van een R12 systeem). De compressor zou dus eigenlijk niet goed genoeg zijn voor het systeem, maar als ik de condens temp onder de 44 graden houd zou alles goed moeten gaan. En het hoogst dat ik ben gekomen is 35 graden (zonder load) en de condensor is huge. Ik had hem toen nog niet echt afgesteld, maar de verdamper zat zo onder ijs.
2de run ongeveer 1 week later, duurt zeker 30 min voordat er ijs op de leidingen zit. persdruk dat ik heb is 10 bar en zuigdruk -0,2 bar. (A gauge) Iets klopt er dus niet. Ik heb voordat ik hem vulde 2 dagen met 19 bar laten staan. zonder dat de druk iets of wat achteruit liep. Dus een lek kan het bijna niet zijn!. Ook meette ik -18 op de verdamper, dat is dus al erg hoog vergeleken met -30 1e run.
Ik heb er dus wel propaan in gedaan uit een fles propaan (is eigenlijk voor de bbq). Maar ik wist al niet zeker of er 100% propaan in zat. Zou het misschien kunnen zijn dat het een propaan/butaan mix is of dat het geen 100% zuivere propaan is?.
BBQ propaan is gewoon bruikbaar voor in een phase change heb ik gehoord.AMD 64 schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 14:55:
Even dit topic weer tot leven brengen.
Ik ben momenteel met me cascade bezig, de highstage zit al in elkaar. Ik zal later nog wel een eigen topic openen met foto's. Maar voor nu zit ik met een dik probleem.
Verwijderd
Die grote condensor kan de oorzaak zijn van de lage persdruk en dan ook nog geen belasting op de verdamper, wel vreemd dat ie het dan eerst wel deed maar ja imo es uitproberen.AMD 64 schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 14:55:
BBQ propaan is gewoon bruikbaar in een systeem niet ideaal maar het werkt vaak gewoon perfect, het percentage butane is imo erg klein, zou me eerder zorgen maken over het water wat er in zit al lijkt dit meestal ook geen probleem te geven.
Puntje wat ik niet in de TS heb gegeven is dat er momenteel geen droger in het systeem zit. Dat ga ik nog wel ff doen
.
De LS heeft standaard al r507, dus geen refill nodig. Misschien een andere evap, dat kan nog wel wat schelen bij de LS.Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 16:34:
[ Voor 13% gewijzigd door Kakaroto op 23-07-2006 14:03 ]
Verwijderd
De LS zit dacht ik r404a in standaard.
@amd64: er inderdaad een droger in gooien, er zit een flink meer vocht in het propaan dan in normale koudemiddelen. Gebruik je een TXV? wat is de condensor temp bij de laatste run?
@amd64: er inderdaad een droger in gooien, er zit een flink meer vocht in het propaan dan in normale koudemiddelen. Gebruik je een TXV? wat is de condensor temp bij de laatste run?
Ik zal er een flinke droger tussen zetten dan
. Ik gebruik idd een TXV met doorlaat 00. Condensor temp 2de run heb ik niet gemeten. De persleiding van de compressor naar de condensor was erg heet. na de condensor handwarm. (schat een graad of 25)
Verwijderd
klinkt toch tamelijk of je gasfasig propaan door het ventiel laat stromen enige echte manier om dit te checken is de subcooling te meten. (persdruk geconverteerd naar temperatuur) - vloeistofleiding temperatuur=subcooling . subcooling moet iets van 4K zijn minimaal.
Misschien dat ik zo nog ff een run doe. Dan zal ik wel verschillende metingen doen. Ik wil dus de temp van de persleiding weten en de temp van de zuigleiding?.
ff vraagje mbt dielectric grease:
Kan ik dit spul in de cpu socket doen, daar waar al de cpu pinnen zitten?
Die-hard Brexiteer
ja.KingNothing schreef op maandag 24 juli 2006 @ 12:19:
ff vraagje mbt dielectric grease:
Is een koelkast bruikbaar als computer koeler?
Jawel, in theorie is het ook best mogelijk om een koelkast te gebruiken voor je koeling. Er zijn alleen een paar kleine nadeeltjes:
De buizen van het systeem lopen meestal dwars door isolatieschuim heen. Ze daar uit te halen is niet eenvoudig.
De vorm van de verdamper binnenin de koelkast, is te groot om zomaar op de processor te monteren. Je zou dat ding wel in een bak met water kunnen hangen en verder met waterkoeling aan de slag kunnen gaan.
Het vermogen van een kleine tot middelgrote koelkast is onvoldoende om een processor te koelen. Leuk wordt het pas als je het systeem uit een koelkast van 500 liter of meer neemt.
Ik kan nu op dit moment aan een werkende compressor van een koelkast komen. Deze stond eerst op t werk van mn ma. Het is een broodjes/beleg winkel, dus er word ook gewerkt met grote koelingen om alles vers te houden. Het is dus niet bedoelt om iets te laten bevriezen maar om de temp tussen de 1 en de 3 graden te houden. Afmetingen zijn ongeveer 80cm bij 70 cm bij 400cm.
Is dit misschien interesant om iets mee te doen ? Ik weet niet wat voor koelmiddel er in zit , ik kan het ook niet na kijken want de winkel is nu 2 weekjes gesloten.
Jawel, in theorie is het ook best mogelijk om een koelkast te gebruiken voor je koeling. Er zijn alleen een paar kleine nadeeltjes:
De buizen van het systeem lopen meestal dwars door isolatieschuim heen. Ze daar uit te halen is niet eenvoudig.
De vorm van de verdamper binnenin de koelkast, is te groot om zomaar op de processor te monteren. Je zou dat ding wel in een bak met water kunnen hangen en verder met waterkoeling aan de slag kunnen gaan.
Het vermogen van een kleine tot middelgrote koelkast is onvoldoende om een processor te koelen. Leuk wordt het pas als je het systeem uit een koelkast van 500 liter of meer neemt.
Ik kan nu op dit moment aan een werkende compressor van een koelkast komen. Deze stond eerst op t werk van mn ma. Het is een broodjes/beleg winkel, dus er word ook gewerkt met grote koelingen om alles vers te houden. Het is dus niet bedoelt om iets te laten bevriezen maar om de temp tussen de 1 en de 3 graden te houden. Afmetingen zijn ongeveer 80cm bij 70 cm bij 400cm.
Is dit misschien interesant om iets mee te doen ? Ik weet niet wat voor koelmiddel er in zit , ik kan het ook niet na kijken want de winkel is nu 2 weekjes gesloten.
ik voel me lekkaah !!!
Verwijderd
nee, welk deel van "(persdruk geconverteerd naar temperatuur) - vloeistofleiding temperatuur=subcooling . subcooling moet iets van 4K zijn minimaal." heb je niet begrepen????AMD 64 schreef op zondag 23 juli 2006 @ 16:35:
Misschien dat ik zo nog ff een run doe. Dan zal ik wel verschillende metingen doen. Ik wil dus de temp van de persleiding weten en de temp van de zuigleiding?.
@lypo: altijd interessant
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 15:36 ]
Geen idee of deze al voorbij is gekomen, maar het ziet er wel stoer uit
triple cascade:
http://www.cooling-masters.com/articles-34-0.html

triple cascade:
http://www.cooling-masters.com/articles-34-0.html

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
ziet er idd mooi uit, maar ik snap niet waarom hij geen flexline gebruikt en zn cpu evap maakt met een plexi omhulsel?
plexi breekt/scheurt enorm makkelijk bij lage temps?
plexi breekt/scheurt enorm makkelijk bij lage temps?
Volgens het diagram is dit een quad-stage cascadeDemon_Eyez schreef op maandag 24 juli 2006 @ 15:49:
Geen idee of deze al voorbij is gekomen, maar het ziet er wel stoer uit![]()
triple cascade:
Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2
Tis ook quad stage,er staan toch ook 4 compressors.... (ok, zegt niet alles maar wel genoeg imho
)
tjek kijk ook ff even de video : http://www.cooling-masters.com/articles-34-9.html
[ Voor 13% gewijzigd door Xcist op 24-07-2006 20:23 ]
Verwijderd
het is inderdaad een 4 stage en is niet af (en zal waarschijnlijk ook nooit af komen volgens de maker). en lucht gebruiken als koudemiddel in welke stage dan ook is imo dikke onzin.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 01:47 ]
Heel die opstelling is leuk in theorie, maar om even van R404 naar ethyleen en dan maar naar methaan te gaan in 3 stages? Lijkt mij nogal veel gevraagd. Die 4e stage zullen we het helemaal maar niet over hebben..
In 3 stages naar de -120 lijkt me beter haalbaar (en dan nog moet je maar net aan alle benodigde materialen en verschillende soorten olie etc.kunnen komen).
In 3 stages naar de -120 lijkt me beter haalbaar (en dan nog moet je maar net aan alle benodigde materialen en verschillende soorten olie etc.kunnen komen).
En omdat deze alweer een tijdje over de 1000 replies zit, kunnen we verder gaan in [rml][ PC] Algemeen Phasechange discussie topic deel II[/rml]
Dit topic is gesloten.